Vi snakker om renten

Svar
Brukeravatar
Scuderia
Has thanked: 65 times
Been thanked: 58 times

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Scuderia »

Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.

Brukeravatar
fargerik
Has thanked: 94 times
Been thanked: 336 times

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: man nov 21, 2022 3:32 pm Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.
Jeg leste i lokalavisa her (bak betalingsmur) at seks av ti boliger som selges i Fredrikstad nå selges under prisantydning.
Det er jo en pekepinn om at det kan være en viss nedkjøling i boligmarkedet.

Brukeravatar
Scuderia
Has thanked: 65 times
Been thanked: 58 times

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: tir nov 22, 2022 4:51 am
Scuderia skrev: man nov 21, 2022 3:32 pm Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.
Jeg leste i lokalavisa her (bak betalingsmur) at seks av ti boliger som selges i Fredrikstad nå selges under prisantydning.
Det er jo en pekepinn om at det kan være en viss nedkjøling i boligmarkedet.
Boligmarkedet får seg nok en liten korreksjon (som egentlig er bra) men det har lite å si for inflasjonen. Egentlig er det gunstig med høy inflasjon for de med lån så lenge renta ligger langt under som den gjør nå.

Jeg tenker mer på energipriser, varer og mat. Selv om energi er fortsatt høy er både mat og vare-priser lavere nå enn det var for en måned siden. Strøm har også gått betydelig ned. Siden 12mnd inflasjonen nå måles mot oktober 21 kan det tenkes at vi faller ned fra høye 9-10% til 5-6%. Fortsatt for høyt men betydelig bedre.

Blir spennende å se

Brukeravatar
Someone
Has thanked: 22 times
Been thanked: 76 times

Legg inn av Someone »

Scuderia skrev: tir nov 22, 2022 10:03 am
Jeg tenker mer på energipriser, varer og mat. Selv om energi er fortsatt høy er både mat og vare-priser lavere nå enn det var for en måned siden. Strøm har også gått betydelig ned. Siden 12mnd inflasjonen nå måles mot oktober 21 kan det tenkes at vi faller ned fra høye 9-10% til 5-6%. Fortsatt for høyt men betydelig bedre.

Blir spennende å se
For strømprisene var det først fra slutten av november den virkerlig gikk i taket, såpass sent i måneden at effekten først kom i desember. Så får strøm vil det først synes når desember inflasjonen slippes i starten av januar

Brukeravatar
fargerik
Has thanked: 94 times
Been thanked: 336 times

Legg inn av fargerik »

Jeg tror på en kvarting i renteøkning i desember. Og enda en på nyåret.
Men etter det kan de ikke øke renta mer. Det blir for mye.

Svar