Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
At millioner immigranter fra strengt religiøse land strømmer til det gudløse Vesten fordi de ikke lenger orker å bo i religiøse land?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
https://www.usnews.com/news/best-countr ... ty-of-life

De skandinaviske landene + Australia finner du på mange topp 10 lister rundt om i henhold til minst religiøse land, deretter kommer som regel diverse andre vestlige land løpende rett bak igjen. Dette gjelder og Tsjekkia og Kina. Artig nok er også de landene hvor man har mest religiøs frihet igjen blant de beste å bo i og:

https://www.usnews.com/news/best-countr ... us-freedom

I motsatt ende igjen finner man et hav av afrikanske og land fra midtøsten som i stor grad er svært religiøse og igjen svært preget av ustabilitet.

Det kan se ut til at befolkninger i stor grad preget av politisk stabilitet, høy utdanning innad i befolkningen og høy velvære er i liten grad preget av religion. USA f.eks. som i større grad er preget av religion igjen regnes f.eks. som en av de "verste" av de beste landene å bo i igjen hva angår levestandard.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

peraleks skrev: man nov 21, 2022 10:33 am
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
peraleks skrev: man nov 21, 2022 9:57 am

Jezz..
La oss nå endelig ikke håpe det med tanke på at de beste landene i verden å bo i er blant de minst religiøse.

Og det bygger du på?
https://www.usnews.com/news/best-countr ... ty-of-life

De skandinaviske landene + Australia finner du på mange topp 10 lister rundt om i henhold til minst religiøse land, deretter kommer som regel diverse andre vestlige land løpende rett bak igjen. Dette gjelder og Tsjekkia og Kina. Artig nok er også de landene hvor man har mest religiøs frihet igjen blant de beste å bo i og:

https://www.usnews.com/news/best-countr ... us-freedom


I motsatt ende igjen finner man et hav av afrikanske og land fra midtøsten som i stor grad er svært religiøse og igjen svært preget av ustabilitet.

Det kan se ut til at befolkninger i stor grad preget av politisk stabilitet, høy utdanning innad i befolkningen og høy velvære er i liten grad preget av religion. USA f.eks. som i større grad er preget av religion igjen regnes f.eks. som en av de "verste" av de beste landene å bo i igjen hva angår levestandard.


Takker for den. I rike land, som Norge, står kirkebenkene tomme. Til det har jeg egentlig bare en kommentar. "Forkjærlighet for ditt hus skal fortære meg." Et bibelsk sitat.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Skal det forståes som at du IKKE har lest biber'n?

Vel, da leder jeg foreløpig...
*glise*

Mvh

BE

P. S. Jada, jeg så alt det der med antall føtter og sekunder osv., men lell da, gut!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 9:51 am
Her dreier det seg hverken om superkraft eller overmenneskelige egenskaper, bare en ny forståelse av hva bibelen sier.
Ny og ny, fru Blom. Jeg foreslår at du kaller din forståelse en alternativ forståelse - hvor ny den er, kan være vanskelig å fastslå. Nåh - enhver påstått "forståelse" av en så dørgende kjedelig og selvmotsigende (og dermed forvirrende) skriftsamling er vel uansett alternativ.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: man nov 21, 2022 10:20 am
Også nå i dag er det mye vi ikke forstår, ikke vet og ikke kan forklare i naturen. Da kan vi gjøre ett av to:

Vi kan tro det er en gud som har laget alt dette vi ikke forstår og ikke vet og ikke kan forklare i naturen.

Eller vi kan si at vi ennå ikke er kommet så langt i kunnskap, viten og innsikt at vi forstår alt vi ser, og at vi kanskje aldri vil komme så langt at vi forstår alt.
Og gjøre vårt beste for å finne ut mest mulig.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man nov 21, 2022 8:11 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 21, 2022 8:06 am Hvis jeg makter det utrolige å lese hele bibelen, som er på over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder, vil dem som ikke tror på Gud da komme til tro?
Skal det forståes som at du IKKE har lest biber'n?

Vel, da leder jeg foreløpig...
*glise*

Mvh

BE

P. S. Jada, jeg så alt det der med antall føtter og sekunder osv., men lell da, gut!



Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 9:10 am
Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?
Næ, neppe. Ha'kke slike behov. Det betyr dessuten at jeg har

IKKE

noen overbevisning; hverken om politikk, kristelion eller annet. Jeg er fullstendig troløs. Min kommunisme sitter i magen - ikke i hodet.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 11:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 9:10 am
Kjære BE, deg som jeg elsker så høyt, og det på tross av din rolle som motstanderens aktor for ateistene, dem som i sitt fravær av en tro på Gud klamrer seg til din veltalenhet, din kommunistiske overbevisning, deg, som leder flisespikkeriet i Østre Slidre på utenomjordisk vis. Til deg vil jeg stille et spørsmål av overmåte viktighet. Om jeg, her i Fridiskusjons religiøse, filosofiske og livssynsaktige tråd, Gode nyheter, ateismen blomstrer, startet av en ikke tilstedeværende Oddvar kjempebra, med ord illustrerer steg for steg min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibel, stående på en fot i tre sekunder, vil du da slutte deg til teismen?
Næ, neppe. Ha'kke slike behov. Det betyr dessuten at jeg har

IKKE

noen overbevisning; hverken om politikk, kristelion eller annet. Jeg er fullstendig troløs. Min kommunisme sitter i magen - ikke i hodet.

Mvh

BE



Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 11:24 am
Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?
Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 1:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 11:24 am
Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?
Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE


Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons nov 23, 2022 10:08 am
BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 1:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 11:24 am
Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?
Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE


Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?
Jada. Samt en hel del annet. Deriblant kristelion.

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons nov 23, 2022 10:08 am
BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 1:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir nov 22, 2022 11:24 am
Har du en kommunistisk MAGE, BE. Hva i himmelens navn driter du da? Ateister?
Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE


Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?
Som kjenner av Bibelen skulle du vite hva som er det eneste rette og akseptable.

" Og mellem dine redskaper skal du ha en spade; med den skal du grave et hull, når du setter dig der ute, og så igjen dekke over det som er gått fra dig"

5. Mos. 23; 13

Dette er Guds ord, slik skal det gjøres.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Karatel skrev: ons nov 23, 2022 4:52 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons nov 23, 2022 10:08 am
BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 1:46 pm

Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE


Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?
Som kjenner av Bibelen skulle du vite hva som er det eneste rette og akseptable.

" Og mellem dine redskaper skal du ha en spade; med den skal du grave et hull, når du setter dig der ute, og så igjen dekke over det som er gått fra dig"

5. Mos. 23; 13

Dette er Guds ord, slik skal det gjøres.
Dette burde vært innkludert i fjellvettreglene, eller i hvert fall som skikk og bruk i friluftslivet.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons nov 23, 2022 4:52 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons nov 23, 2022 10:08 am
BlackEagle skrev: tir nov 22, 2022 1:46 pm

Jeg vet ikke sikkert hva jeg driter - men jeg vet hva jeg driter i.

Mvh

BE


Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?
Som kjenner av Bibelen skulle du vite hva som er det eneste rette og akseptable.

" Og mellem dine redskaper skal du ha en spade; med den skal du grave et hull, når du setter dig der ute, og så igjen dekke over det som er gått fra dig"


5. Mos. 23; 13

Dette er Guds ord, slik skal det gjøres.



Nettopp. Det BE driter i er Guds frie natur.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: søn okt 23, 2022 1:16 pm Hvorfor har man visdomstenner? En allmektig og allivten Gud hadde neppe skapt et moderne menneske med visdomstenner.
Visdomstenner kommer hos de fleste i alderen 17-25 år.
Hos noen folkeslag tidligere.

Som nevnt har dette sannsynligvis med diett å gjøre.
Før spiste man mat som også slet på tenner ellers på en slik måte at det ble "plass" til visdomstennene.
Etter hvert spiser vi potetstappe og ikke rå poteter - for å sette det bare litt på spissen.

Og visdomstennene har en fordel for leddet: TMJ (temporo mandibular joint, kjeveledd), opprettholde bein i kjeven.

Jeg leste for en god stund siden om en undersøkelse i Nigeria, mellom de som bodde i de større byer vs ute på landet.*
Her er jo også hva man har økonomiske muligheter til forskjellig.

Hos folk i byene hadde 10% problemer med visdomstennene, men ute på bygda var tallet bare 1%.

Så isolert sett trenger så absolutt ikke visdomstennene å få noe "feil".

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor nov 24, 2022 9:32 am
Karatel skrev: ons nov 23, 2022 4:52 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons nov 23, 2022 10:08 am



Hva da, BE? Vannklosett? Tørrklosett? Klosettbecken? Klosettpumpe? Innedo? Utedo? Potte? Bøtte? Fri natur? Leggen?
Som kjenner av Bibelen skulle du vite hva som er det eneste rette og akseptable.

" Og mellem dine redskaper skal du ha en spade; med den skal du grave et hull, når du setter dig der ute, og så igjen dekke over det som er gått fra dig"


5. Mos. 23; 13

Dette er Guds ord, slik skal det gjøres.



Nettopp. Det BE driter i er Guds frie natur.
Herren er en noe vinglete herre som ser ut til ikke selv helt å vite hva som er rett.

"Byggkaker skal du spise. Dem skal du steke på menneskemøkk, rett for øynene på folk."

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: fre nov 25, 2022 3:44 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor nov 24, 2022 9:32 am
Karatel skrev: ons nov 23, 2022 4:52 pm

Som kjenner av Bibelen skulle du vite hva som er det eneste rette og akseptable.

" Og mellem dine redskaper skal du ha en spade; med den skal du grave et hull, når du setter dig der ute, og så igjen dekke over det som er gått fra dig"


5. Mos. 23; 13

Dette er Guds ord, slik skal det gjøres.



Nettopp. Det BE driter i er Guds frie natur.





Herren er en noe vinglete herre som ser ut til ikke selv helt å vite hva som er rett.

"Byggkaker skal du spise. Dem skal du steke på menneskemøkk, rett for øynene på folk."
Snakk med BE det er han som driter i Guds frie natur.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre nov 25, 2022 4:26 pm
Snakk med BE det er han som driter i Guds frie natur.
Men du skjønner dét, arma, at Karatel har jo helt rett. Og - som én som ut fra sitt eget kristeliøse ståsted (ja, jeg sikter til deg, ja) burde kjenne til Mosebøkene - muligens samt noe mer, uten at dét betyr en dritt - går jeg ut fra at du kjenner til flere av tilfellene der den angivelige "guden" har driti seg ut - eller hva?

Ja, jeg tenker blant annet på den såkalte syndfloden - der den nevntge "guden" blei så forbanna på seg sjøl ((den sa visstnok noe slikt som "jeg vil, jeg vil, men får ikke til!") for at den ikke hadde fått til hverken verden eller menneskene slik den ville (ikke kenguruer og tasmanske djevler, heller, tydeligvis - den stakkars rederen neri Midt-Østen visste jo ikke engang hvor "herren" hadde rota bort og glemt Australia) at den - IFØLGE BIBER'N! - begikk FOLKEMORD

og utrydda hele jordas befolkning - med unntak for den nevnte lokale rederfamilien. Men, men - som man reder, ligger man, som man sier. Så nå har'n kanskje funnet seg et nytt rede å berede, og er for redd til å redde de redelige.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Det er et annet spørsmål som er langt mer forunderlig. Du sier selv at det er umulig å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Du venter ikke at noen skal tro at dette er mulig.

Samtidig tror du selv, og du venter at også andre, skal tro på ting, fenomener og begivenheter som er like umulige som å lese Bibelen stående på én fot i tre sekunder.

Da er spørsmålet: hvordan kan du kategorisk avvise og forkaste noe som umulig, og vente at andre også kategorisk skal forkaste og avvise det samme som du selv avviser, mens du samtidig tror på noe annet som er like umulig som det du avviser og forkaster?

Du tror ikke på A fordi A er umulig. Du tror på B, selv om B er like umulig som A.

Det er forunderlig.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: søn nov 27, 2022 8:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Det er et annet spørsmål som er langt mer forunderlig. Du sier selv at det er umulig å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Du venter ikke at noen skal tro at dette er mulig.

Samtidig tror du selv, og du venter at også andre, skal tro på ting, fenomener og begivenheter som er like umulige som å lese Bibelen stående på én fot i tre sekunder.

Da er spørsmålet: hvordan kan du kategorisk avvise og forkaste noe som umulig, og vente at andre også kategorisk skal forkaste og avvise det samme som du selv avviser, mens du samtidig tror på noe annet som er like umulig som det du avviser og forkaster?

Du tror ikke på A fordi A er umulig. Du tror på B, selv om B er like umulig som A.

Det er forunderlig.




Skal du argumentere imot det jeg skriver må du lese meg riktig. Jeg skriver nemlig at det er så og si umulig, ikke at det er umulig, som du skriver. Videre skriver jeg: -Hvis jeg makter det utrolige.......-. Videre skriver jeg: -Med ord kan jeg illustrere, steg for steg, min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibelen stående på en fot i tre sekunder.- Jeg skriver også at jeg med det vil vise til en ny forståelse av hva bibelen sier. Med akkurat den noe kryptiske påstanden, antyder jeg at hele bibelen kan leses på tre sekunder med denne nye forståelsen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Jeg vet hva mener...
Din konklusjon er enkel, men veien er tornelagt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Jeg kan fortelle deg hvorfor ingen har spurt: D'ække interessant.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: søn nov 27, 2022 3:59 pm
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Jeg kan fortelle deg hvorfor ingen har spurt: D'ække interessant.

Mvh

BE




Merkelig BE, for jeg trodde du var interssert i filosofi, religion og livssyn siden du ofrer så mye tid på dette stedet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Hvor mange av muslimsk opprinnelse er med der?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Arne Magnus Aasen skrev: tor okt 13, 2022 7:49 am
KongOlav2 skrev: ons okt 12, 2022 8:17 am
Henningsen skrev: ons okt 12, 2022 8:15 am Så det å være ateist er synonymt med å være intelligent og reflektert.
Ja ja, da så :roll:
Nei, men det å være religiøs er nokså synonymt med å være irrasjonell og stikk i strid med all sunn fornuft.


Hm! Så hvis jeg tror på De ti bud og kjærlighetsbudet så er jeg irrasjonell og ufornuftig?
Du kan tro og leve etter 4 - 10 uten å være idiot. Faktisk vil jeg anbefalle det. I tillegg er det lov til å ta det rolig på søndagen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: søn nov 27, 2022 4:45 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Hvor mange av muslimsk opprinnelse er med der?
Var bare en så vidt jeg vet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 10:36 am
Karatel skrev: søn nov 27, 2022 8:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 27, 2022 7:47 am Hm. Forunderlig at ingen i denne tråden har spurt meg hvordan jeg skulle kunne klare å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Tror dere at jeg tuller? At det er umulig? Ønsker dere ikke å få en klarhet i denne saken? Hm. Forunderlig.
Det er et annet spørsmål som er langt mer forunderlig. Du sier selv at det er umulig å lese bibelens over fire tusen sider, stående på en fot i tre sekunder. Du venter ikke at noen skal tro at dette er mulig.

Samtidig tror du selv, og du venter at også andre, skal tro på ting, fenomener og begivenheter som er like umulige som å lese Bibelen stående på én fot i tre sekunder.

Da er spørsmålet: hvordan kan du kategorisk avvise og forkaste noe som umulig, og vente at andre også kategorisk skal forkaste og avvise det samme som du selv avviser, mens du samtidig tror på noe annet som er like umulig som det du avviser og forkaster?

Du tror ikke på A fordi A er umulig. Du tror på B, selv om B er like umulig som A.

Det er forunderlig.




Skal du argumentere imot det jeg skriver må du lese meg riktig. Jeg skriver nemlig at det er så og si umulig, ikke at det er umulig, som du skriver. Videre skriver jeg: -Hvis jeg makter det utrolige.......-. Videre skriver jeg: -Med ord kan jeg illustrere, steg for steg, min påstand om at jeg makter å lese den over fire tusen tallrike siders bibelen stående på en fot i tre sekunder.- Jeg skriver også at jeg med det vil vise til en ny forståelse av hva bibelen sier. Med akkurat den noe kryptiske påstanden, antyder jeg at hele bibelen kan leses på tre sekunder med denne nye forståelsen.
Med ord kan du illustere hva som helst uten at det betyr at det du illustrerer virkelig finnes eller er mulig. At du kan lese hele Bibelen på tre sekunder mens du står på én fot, kan du ikke bevise med ord. Det kan du bare bevise ved å stille deg opp offentlig så folk kan se og høre deg, mens du leser Bibelen.

Hvis du vil vise og bevise at én eller flere guder finnes, må du ta dem med deg til en offentlig sted der folk kan se og høre dem. Du må også ta denne guden eller disse gudene med til fagfolk som kan underkaste dem en grundig vitenskapelig undersøkelse for å fastslå om de er guder eller ikke.

At du sier at de er guder, betyr ingenting, det er bare ord.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: søn nov 27, 2022 6:14 pm At du kan lese hele Bibelen på tre sekunder mens du står på én fot, kan du ikke bevise med ord. Det kan du bare bevise ved å stille deg opp offentlig så folk kan se og høre deg, mens du leser Bibelen.
Still deg selv på én fot og si: Du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Det burde vel gå på 3 sekunder det.
Og det er dette Arma nok mener at er bibelens budskap på 3 sekunder...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»