Støttetråden for oss som boikotter VM

Svar
Crazy Horse

Re: Støttetråden for oss som boikotter VM

Legg inn av Crazy Horse »

GatlingGun skrev: tir nov 22, 2022 11:29 pm Jeg dropper denne hyssingen, trollene kan få ha den for seg selv. De seriøse med moral kan følge meg inn hit:

viewtopic.php?p=1095580#p1095580
Der kom den omsider. De av oss som vil se VM på TV mangler altså moral ? Vi som ikke ser poenget med boikott troller altså. Her er det takhøyde for å unngå krenking. Gjør døren vid og porten bred.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:08 am
Crazy Horse skrev: tir nov 22, 2022 11:20 pm
KingKongHalvor skrev: tir nov 22, 2022 11:15 pm

Men hvorfor trenger man støtte i et diskusjonsforum for å boikotte VM? Det blir jo bare å kaste bensin på bålet. Hvis man vil boikotte er det bare å styre unna kamper på TV og diskusjoner i sosiale medier, verre er det ikke.
Nettopp. Disse boikottmenneskene vil markedsføre sin skinnhellighet samtidig som de like etter kjøper mahogni produkter fra verdens siste regnskoger eller barneklær fra H&M produsert i Bangladesh (av barn) fordi det er billig. Å boikotte noe man ikke bryr seg nevneverdig om - minus for trønderen - er da litt av et offer (sic).
Igjen, hva faen vet du om hva vi som velger å boikotte dette VM gjør og ikke gjør. Og ja, jeg så ikke et eneste minutt av OL i Kina heller.
Jævla barnslig hersketeknikk og messe om at vi som velger å boikotte dette er skinnhellige. Faen meg bedre det, enn hva nå du er....

Jeg har sett alle VM fra -82 og følge United tett.

Begeret er nådd. Drittsekk.
Wow. Ble du krenket nå ? Vi har da ytringsfrihet i dette landet. Jeg skal se alt av kamper fra VM, særlig fra sluttspillet. Personer med barneklær fra lavkost land i klesskapet som vi vet forbyr fagforeninger og tillater barnearbeid, mahogni møbler i stua, produkter fra land som driver med rovdrift på natur og dyremishandling bør gå stille i dørene i forhold til å boikotte VM i Qatar. Du fokuserer på deg selv i likhet med andre selvopptatte mennesker. Jeg skriver ikke om deg men om eventuelle andre som sklir rett inn i mitt eksempel, da dette er dobbeltmoralister. Det er som med de som raser mot f eks nødvendig jakt, som elgjakt i områder uten predatorer, med svinefett rundt kjeften, gjøk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg synd denne debatten her inne er unødvendig skarp.

Jeg vil tro alle er enige i at FIFA stadig greier trekke fotballen lenger med i søla.

Og Qatar har med sine grep nå som de er trygge på at VM går som planlagt som øl-nekt og kosher-nekt for å nevne et par eksempler greid å dyppe mesterskapet lenger ned i gjørma.

Jeg ser kampene, og kommer til å fortsette med det. Men samtidig heier jeg på de der nede som står opp mot FIFA gjennom uttalelser og grep. Og jeg skuffes av de som bøyer av for FIFAs trusler.

Men poenget mitt er uansett at vi må slutte å gå i strupen på hverandre. De som boikotter står fritt til å gjøre det og de som ser kampene står fritt til å gjøre det.

Å gjøre dette til en pissekonkurranse der man konkurrerer i å snakke den «andre siden» ned tjener ingen på.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

ehall skrev: ons nov 23, 2022 12:39 am
KingKongHalvor skrev: tir nov 22, 2022 11:15 pm
ehall skrev: tir nov 22, 2022 11:10 pm

Tror du må starte en ny tråd. De som vil diskutere VM har kuppet tråden med avsporing, og mod har gitt opp.
Men hvorfor trenger man støtte i et diskusjonsforum for å boikotte VM? Det blir jo bare å kaste bensin på bålet. Hvis man vil boikotte er det bare å styre unna kamper på TV og diskusjoner i sosiale medier, verre er det ikke.
Hvis dere ønsker å diskutere boikott eller ikke, så er det en trå som heter Debatten - se eller boikotte VM. Bruk den, verre er det ikke. Men dere har ødelagt og tatt over denne tråden. Så kos dere her, vi andre finner bedre egnede steder for oss. Bare vær så snill å hold dere unna der.
Jeg spurte bare hvorfor du/dere trenger støtte på et diskusjonsforum for å boikotte VM. Det fikk jeg ikke svar på. Jeg har ikke ødelagt eller tatt over noen tråd, jeg stilte det jeg trodde var et enkelt spørsmål.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Farmer skrev: tir nov 22, 2022 2:55 pm Jødiske organisasjoner opplyser til Jerusalem Post at Qatar ikke vil servere koshermat eller tillate jødisk bønn under VM.
Angående denne artikkelen til JPost så er det litt ut ifra tolkning. "Ikke tillat" virker å bety det samme som "ikke lagt til rette for" i dette tilfellet.

Det blir servert kosher mat i form av eksempelvis challahs og bagels, med diverse kosher pålegg som for eksempel hummus, grønnsaker og røkt laks.
Det jødiske kjøkkenet som er bak matlagingen av kosher mat til kampene og på andre VM-arrangement er satt opp og drevet av rabbi Mendy Chitrik og hans sønn rabbi Eliyahu Chitrik fra Istanbul, og rabbi Marc Schneier fra New York. Rabbi Mendy Chitrik og rabbi Marc Schneier er to av de mest innflytelsesrike rabbinerne som hovedsaklig har jobbet i den muslimske verden. De to har valgt å ikke servere varm mat grunnet at det er såpass få jøder til stede på arrangementet, og lite etterspørsel etter kosher varmmat. Det er heller ikke forbudt å gå på butikken i Qatar og kjøpe matvarer som er produsert i USA (hvor en god del er kosher.)

Angående bønn så er det ubekreftede rykter om at en gruppe jøder som ba på et offentlig sted i Qatar ble bedt om å slutte - noe jeg absolutt tenker at stemmer, danskene ble jo stoppet mens de filmet en reportasje på et offentlig sted.
Det er heller ikke blitt laget egne bønnesteder/bønnerom for jøder, mens det er blitt konstruert designerte bønnerom for kristne og hinduister. Jøder må dermed bruke flerbruks-bønnerom/udesignerte bønnerom for å gjøre sine bønner iløpet av dagen. Igjen så kan det tenkes at det er grunnet etterspørsel - det er for eksempel heller ikke egne bønnerom eller egne gudshus for scientologer eller Ásatru - men det kan absolutt tolkes som diskriminering for de som blir utsatt for forskjellsbehandlingen.


Samtidig så rapporterer JPost og NetTavisen at jødiske organisasjoner (hvilke?) rapporterer om at all jødisk bønn er blitt forbudt, grunnet sikkerhetsmessige årsaker, hvor qatarske myndigheter skal ha sagt at de ikke kan garantere for sikkerheten til jøder i landet fra å bli angrepet for sin tro. Jødiske organisasjoner (hvilke?) skal også ha uttalt at det jødiske kjøkkenet som rabbi Chitrik og rabbi Schneier hadde satt opp er lukket. Det sagt så har hverken rabbi Chitrik eller rabbi Schneier, som er aktive på twitter og instagram skrevet noe om det, i det hele tatt så har de fortsatt å reklamere for #kosherinqatar.

Queenie

Legg inn av Queenie »

HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 12:49 am
Queenie skrev: tir nov 22, 2022 10:13 pm
HNilsen skrev: tir nov 22, 2022 9:03 pm

Ja, og det handler om timing. Og akkurat nå er timingen slik at endringer kan skje. Ikke i Qatar, men i FIFA. Din respons er altså å oppretteholde status quo. Derfor er du - sammen med doktoren og en del andre her inne - på feil side av historien.
Det er bare din mening. Jeg får med meg det som skjer, enten jeg liker det eller ei. Å amerikanere alt og lage små-Trumpister av alle er for øvrig en jævlig dårlig idé.
For å oppsummere din debattstil: Noen skriver et saklig innlegg. Du responderer på det med et sjikanøst nonsens-svar, der din motdebattant tillegges meninger han ikke har. Din motdebattant svarer saklig på nonsens-svaret ditt, hvorpå du svarer med helt uforståelige anklager som ikke har blitt framsagt. Det største problemet er ikke at at svarene dine her er så totalt ute av synk med virkeligheten. Det største problemet er at du nesten alltid durer på i samme stil. I debatt etter debatt. Det er umulig å føre en normal diskusjon med deg. Er du et troll?
At du mener jeg er ute av synk med virkeligheten lever jeg helt fint med, det forteller meg bare at du har en ekstrem snever forståelse og ikke minst manglende toleranse for at noen andre mener noe annet enn deg selv.

Boikott og tvang har aldri fungert, ikke i tilfeller som dette. Det er bra at flomlyset settes på kvinners vilkår og brudd på menneskerettigheter i land som Quatar og Iran, men vi skal også ha respekt for at det finnes mange mennesker som vil ha det på den måten. Vi er ikke ufeilbarlige i vesten, faktisk står vi i spissen for en søppelkultur hvor evnen til medmenneskelige relasjoner ødelegges og kjernefamilien er for lengst en tapt sak. Alt i alt er det ikke sikkert vi er så mye bedre, når dommen over etikk og moral skal falle.

Idrett er et fint middel for å sette søkelys på ting som dette, de som er kriminelle her er nok FIFA m fl som nok har fått klekkelig betalt for å få dette i havn.

Personagrepene dine velger jeg å ikke svare på.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

KingKongHalvor skrev: ons nov 23, 2022 1:50 am
ehall skrev: ons nov 23, 2022 12:39 am
KingKongHalvor skrev: tir nov 22, 2022 11:15 pm

Men hvorfor trenger man støtte i et diskusjonsforum for å boikotte VM? Det blir jo bare å kaste bensin på bålet. Hvis man vil boikotte er det bare å styre unna kamper på TV og diskusjoner i sosiale medier, verre er det ikke.
Hvis dere ønsker å diskutere boikott eller ikke, så er det en trå som heter Debatten - se eller boikotte VM. Bruk den, verre er det ikke. Men dere har ødelagt og tatt over denne tråden. Så kos dere her, vi andre finner bedre egnede steder for oss. Bare vær så snill å hold dere unna der.
Jeg spurte bare hvorfor du/dere trenger støtte på et diskusjonsforum for å boikotte VM. Det fikk jeg ikke svar på. Jeg har ikke ødelagt eller tatt over noen tråd, jeg stilte det jeg trodde var et enkelt spørsmål.
Er vel ikke så vanskelig å forstå et for en som er glad i fotball og har tatt valget som mange med han tar, å boikotte å se dette fotball VM, så ønsket man en tråd der man bygget hverandre opp for ikke å se på, og der det kunne vanke noen klapp på ryggen for å motstå fristelsen av å se på.
Kan ikke være veldig vanskelig å la det bli fortsettelsen på tråden heller, man må ikke sparke inn åpne dører i enhver tråd, men heller klare å akseptere at denne blir nettopp en støttetråd for de som boikotter

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det som skrives over her om kosher-mat og bønn for jøder er veldig typisk for hvordan mediene opererer i dag. Det hele følges opp av ekkokammer i sosiale medier. Ting blir blåst opp, tatt helt ut av kontekst og skaper i neste omgang meninger basert på helt feil faktagrunnlag. Jeg er ganske skremt over denne utviklingen. Det er jo noe av det samme fenomenet som gjør at folk som Trump og slike kommer til makta, og at Putin får beholde den. Ikke direkte fake news, men en ensidig vinkling som har en effekt av propaganda. Og ja, jeg mener, at det slett ikke er til gode for en opplyst debatt og et ønske om en bedre verden. Det er mer enn nok å kritisere i FIFA og Qatar uten at man man må blåse opp halvsannheter og presentere de for flokken sin i ekkokammer.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Crazy Horse skrev: tir nov 22, 2022 11:07 pm
Henningsen skrev: tir nov 22, 2022 10:37 pm
Crazy Horse skrev: tir nov 22, 2022 10:28 pm

Med slike holdninger er det vel lett å boikotte VM. Jeg har lenge hatt den teori at de mest ihuga boikottfolka ikke har noe genuint forhold til fotball, annet enn i beste fall et favorittlag i England, til nød i Norge. Håndball er hands
Enkelt å boikotte uansett.
Enkelte ting er bare viktigere enn andre.
Det er VM hvert fjerde år. Jeg har minner fra hvert VM siden 1982. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte dette VM, særlig ikke når det drar seg til. Hvilket lag stiller Brasil ? Hva med gamle stormakter som Tyskland og Frankrike ? Kan England bidra ? Hva med Argentina sitt Messi og klubbløse Ronaldo sitt Portugal ? Messi og Ronaldo sine siste mesterskap. Kommer det opp nye navn, nye stjerner fra Afrika eller Syd Amerika som jeg aldri har hørt om osv osv.. ?? Jeg skal altså boikotte TV stolen eller fotballpuben som fotballnerd av prinsipielle grunner. NRK/TV2 har for lengst betalt for rettighetene. Never!! Jeg støtter ikke korrupte FIFA eller politikken i Qatar, ei heller synet på menneskerettigheter i landet, men å ramme landet nå som mesterskapet er i gang er naivt tøv. Det er mye jeg heller kan boikotte som kan gi effekt, som møbler produsert av regnskogmateriell eller klær produsert av barn i lavkostland.
Jeg har vel ikke sagt du skal boikotte noe som helst.
Det er mitt valg om jeg vil boikotte.
Men at du kommer inn her og kaller folk som har tatt det valget for skinnhellige osv synes jeg er helt patetisk. Det er lavmål rett og slett.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 7:45 am Ikke direkte fake news, men en ensidig vinkling som har en effekt av propaganda. Og ja, jeg mener, at det slett ikke er til gode for en opplyst debatt og et ønske om en bedre verden.
Regner med at du da reagerer kraftig på at FIFA nektet å vise bilder av publikum som forlot åpningskampen halvveis? Og du må med en viss margin være den største bullshit-artisten her inne, det er jo få som driver med mer propaganda enn du - du er jo faktisk så aktiv med det at du burde fått betalt fra Qatar.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Boikott eller ikke, en ting bør vi alle være enige om. Det er at fokus og oppmerksomhet rettes mot menneskrettighetsbruddene som skjer i Qatar og hvordan FiFA er en del av det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 9:29 am
DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 7:45 am Ikke direkte fake news, men en ensidig vinkling som har en effekt av propaganda. Og ja, jeg mener, at det slett ikke er til gode for en opplyst debatt og et ønske om en bedre verden.
Regner med at du da reagerer kraftig på at FIFA nektet å vise bilder av publikum som forlot åpningskampen halvveis? Og du må med en viss margin være den største bullshit-artisten her inne, det er jo få som driver med mer propaganda enn du - du er jo faktisk så aktiv med det at du burde fått betalt fra Qatar.
Du understreker jo virkelig selv poenget - det er umulig å komme til orde i den kvalmende støyen medier, sosiale medier og kommentarfelt har skapt i denne saken.

"Bullshit-artist" - har du ikke mer dritt å komme med?

Hvor pokker står det at FIFA nektet å vise bilder??? Det var ikke en del av produksjonen.

Det står at FIFA-produksjonen IKKE VISTE BILDENE. Det står ingenting om at FIFA NEKTET noen å vise bildene. Det er en FIFA-produksjon, åpenbart. Og da er det NRK og TV2 som har kjøpt disse, og forholder seg deretter.

Slik sett understreker du virkelig at den virkelige sannheten ikke er interessant her.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 8:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 22, 2022 11:07 pm
Henningsen skrev: tir nov 22, 2022 10:37 pm

Enkelt å boikotte uansett.
Enkelte ting er bare viktigere enn andre.
Det er VM hvert fjerde år. Jeg har minner fra hvert VM siden 1982. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte dette VM, særlig ikke når det drar seg til. Hvilket lag stiller Brasil ? Hva med gamle stormakter som Tyskland og Frankrike ? Kan England bidra ? Hva med Argentina sitt Messi og klubbløse Ronaldo sitt Portugal ? Messi og Ronaldo sine siste mesterskap. Kommer det opp nye navn, nye stjerner fra Afrika eller Syd Amerika som jeg aldri har hørt om osv osv.. ?? Jeg skal altså boikotte TV stolen eller fotballpuben som fotballnerd av prinsipielle grunner. NRK/TV2 har for lengst betalt for rettighetene. Never!! Jeg støtter ikke korrupte FIFA eller politikken i Qatar, ei heller synet på menneskerettigheter i landet, men å ramme landet nå som mesterskapet er i gang er naivt tøv. Det er mye jeg heller kan boikotte som kan gi effekt, som møbler produsert av regnskogmateriell eller klær produsert av barn i lavkostland.
Jeg har vel ikke sagt du skal boikotte noe som helst.
Det er mitt valg om jeg vil boikotte.
Men at du kommer inn her og kaller folk som har tatt det valget for skinnhellige osv synes jeg er helt patetisk. Det er lavmål rett og slett.
Når folk står frem på facebook og offentlig med at de skal boikotte VM samtidig som de gir blaffen i langt mer virkningsfulle boikotter som klær produsert av barn,møbler produsert av regnskapmateriell, jakker med dyreskinn fra Kina osv osv., blir det for meg skinnhellig. Ved å boikotte visse produkter rammer man direkte produksjonen av menneske- og miljøfientlige produkter. Det å boikotte en TV stol rammer særdeles få, da NRK og TV2 for lenge siden har betalt for disse TV rettighetene. Når enkelte her i tillegg snakker om å opprette egne tråder for de med moral så er den underforståtte betydning at vi som ser VM mangler moral. Kampen for den internasjonale fotballen, særlig utenfor Europa sine grenser, må tas med FIFA. Dette er primært politikk. Slaget om Qatar ble tap i 2010. Jeg er ikke tilhenger av at Qatar fikk VM, men det vil være en enda større tragedie om Saudi-Arabia får mesterskapet i 2030. Det tror jeg er kroken på døra for VM, hvilket vil være en tragedie for herrefotballen.

Når enkelte indirekte antyder at de som ser VM mangler moral har jeg ikke problemer med å ta i bruk ord som "skinnhellig". På langt nær alle, men de som moraliserer, og de finnes. Blir ikke bedre at at de samme moralistene uten problemer kan legge seg på en italiensk strand neste sommer vel vitende om at det landet de besøker er skyldig i flyktingers død på det havet de ser utover med en paraply drink i hånden, fordi Italia nekter å ta i mot afrikanske båtfyktninger i havsnød. Det er mange moralske dillmaer i verden. La denne tråden være et ekkokammer, eller en støttetråd for de som støtter boikott. En meningløs debatt, fordi jeg selvfølgelig skal se VM. Jeg ser allerede nå frem til kampen Brasil vs Serbia i morgen kl 2000 på NRK. Noe annet ville vært alldeles merkelig for en fotballnerd.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Crazy Horse skrev: ons nov 23, 2022 10:42 am
Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 8:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 22, 2022 11:07 pm

Det er VM hvert fjerde år. Jeg har minner fra hvert VM siden 1982. Det kunne ikke falle meg inn å boikotte dette VM, særlig ikke når det drar seg til. Hvilket lag stiller Brasil ? Hva med gamle stormakter som Tyskland og Frankrike ? Kan England bidra ? Hva med Argentina sitt Messi og klubbløse Ronaldo sitt Portugal ? Messi og Ronaldo sine siste mesterskap. Kommer det opp nye navn, nye stjerner fra Afrika eller Syd Amerika som jeg aldri har hørt om osv osv.. ?? Jeg skal altså boikotte TV stolen eller fotballpuben som fotballnerd av prinsipielle grunner. NRK/TV2 har for lengst betalt for rettighetene. Never!! Jeg støtter ikke korrupte FIFA eller politikken i Qatar, ei heller synet på menneskerettigheter i landet, men å ramme landet nå som mesterskapet er i gang er naivt tøv. Det er mye jeg heller kan boikotte som kan gi effekt, som møbler produsert av regnskogmateriell eller klær produsert av barn i lavkostland.
Jeg har vel ikke sagt du skal boikotte noe som helst.
Det er mitt valg om jeg vil boikotte.
Men at du kommer inn her og kaller folk som har tatt det valget for skinnhellige osv synes jeg er helt patetisk. Det er lavmål rett og slett.
Når folk står frem på facebook og offentlig med at de skal boikotte VM samtidig som de gir blaffen i langt mer virkningsfulle boikotter som klær produsert av barn,møbler produsert av regnskapmateriell, jakker med dyreskinn fra Kina osv osv., blir det for meg skinnhellig. Ved å boikotte visse produkter rammer man direkte produksjonen av menneske- og miljøfientlige produkter. Det å boikotte en TV stol rammer særdeles få, da NRK og TV2 for lenge siden har betalt for disse TV rettighetene. Når enkelte her i tillegg snakker om å opprette egne tråder for de med moral så er den underforståtte betydning at vi som ser VM mangler moral. Kampen for den internasjonale fotballen, særlig utenfor Europa sine grenser, må tas med FIFA. Dette er primært politikk. Slaget om Qatar ble tap i 2010. Jeg er ikke tilhenger av at Qatar fikk VM, men det vil være en enda større tragedie om Saudi-Arabia får mesterskapet i 2030. Det tror jeg er kroken på døra for VM, hvilket vil være en tragedie for herrefotballen.

Når enkelte indirekte antyder at de som ser VM mangler moral har jeg ikke problemer med å ta i bruk ord som "skinnhellig". På langt nær alle, men de som moraliserer, og de finnes. Blir ikke bedre at at de samme moralistene uten problemer kan legge seg på en italiensk strand neste sommer vel vitende om at det landet de besøker er skyldig i flyktingers død på det havet de ser utover med en paraply drink i hånden, fordi Italia nekter å ta i mot afrikanske båtfyktninger i havsnød. Det er mange moralske dillmaer i verden. La denne tråden være et ekkokammer, eller en støttetråd for de som støtter boikott. En meningløs debatt, fordi jeg selvfølgelig skal se VM. Jeg ser allerede nå frem til kampen Brasil vs Serbia i morgen kl 2000 på NRK. Noe annet ville vært alldeles merkelig for en fotballnerd.
Og hva med sånne som ikke plukker opp hundedritten sin etter seg :roll:

Lezah

Legg inn av Lezah »

https://www.vg.no/sport/fotball/i/APr8r ... ontrollert

"– Jeg føler meg ikke komfortabel – og det sier nok. Jeg er redd for at om jeg sier noe om dette, så får jeg kanskje ikke spille. Det er en situasjon jeg aldri har opplevd i fotball, og jeg håper jeg aldri må oppleve den igjen, fortsetter den belgiske profilen."

Hoho, vi får nå se...

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

En podcast hvor journalisst sier han har pratet med person som har jobbet tett med Qatar-delegasjonen, som hevder at man angrer hele VM-greien:

startelver

Legg inn av startelver »

Ta det med en klype salt.

T-Bag

Legg inn av T-Bag »

Lew_Ashby skrev: ons nov 23, 2022 10:52 am hevder at man angrer hele VM-greien:
Bra

Champis

Legg inn av Champis »

kytec skrev: tir nov 22, 2022 10:12 pm
Rexwiller skrev: tir nov 22, 2022 12:17 pm Er nok lettere å boikotte for oss som har en vanlig jobb. Da går man jo automatisk glipp av halvparten av kampene uten at man prøver en gang.
Ja det er nok tøffere for NAV-ere og snyltere å holde seg unna.

Dersom man i tillegg trener mye og har en familie å ta vare på så blir det uansett max 5 - 6 kamper i løpet av et VM.

Jeg har både familie og trener hver eneste dag, men får med meg stort sett alt 😊

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 10:14 am

Det står at FIFA-produksjonen IKKE VISTE BILDENE. Det står ingenting om at FIFA NEKTET noen å vise bildene. Det er en FIFA-produksjon, åpenbart. Og da er det NRK og TV2 som har kjøpt disse, og forholder seg deretter.
De viste ikke bildene for at de driver med propaganda og ikke holder normale journalistiske standarder. Men som forventet så plages du ikke av propaganda, og det er derfor jeg kaller deg bullshit-artist. For det er helt tilfeldig hvilke argumenter du bruker, i det ene øyeblikket så er det med voldsom pondus om hvor viktig det er å gi det totale bildet for i neste øyeblikk si at FIFA må få gjøre hva de vil med egen produksjon.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Crazy Horse skrev: ons nov 23, 2022 10:42 am

Når folk står frem på facebook og offentlig med at de skal boikotte VM samtidig som de gir blaffen i langt mer virkningsfulle boikotter som klær produsert av barn,møbler produsert av regnskapmateriell, jakker med dyreskinn fra Kina osv osv., blir det for meg skinnhellig.
Men det er jo ikke virkeligheten, det er jo bare en stråmann du setter opp. Fokus på barnearbeid er stort og kravene som stilles i EU blir stadig sterkere slik at vi som forbrukere kan føle oss trygge på at produktene vi kjøper ikke kommer fra barnearbeid. Kravene om at de som selger skal kjenne og være ansvarlig for hele produksjonskjeden har jo kommet til nettopp av at vanlige folk engasjerer seg for forhold i andre land og at vi ikke vil ha utnyttelse av mennesker uavhengig av nasjonalitet. Og det samme gjelder miljø og klimatiltak, vi har blant annet innført sertifisering for å unngå materiale fra regnskog.

Så er det ikke perfekt, og vi kan alltid bli bedre - men fremstillingen om at vi ikke gjør noe og folkelig engasjement ikke betyr noe er helt feil. Faktisk har forbrukermakt aldri vært viktigere og vi ser jo det også i dette mesterskapet. De fleste medier dekker det negative fra mesterskapet i stor grad, også de som har rettighetene til mesterskapet. Det er en stor endring fra tidligere mesterskap. Og det er jo gledelig at det ser ut til at enkelte i Qatar-regimet ikke syns dette var verd det, sportsvaskingen har rett og slett ikke fungert så bra som de så for seg.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

trønderen skrev: tir nov 22, 2022 10:28 pm Hva med, hva med, hva med? Et enkelt ja eller nei spørsmål. Støtter du Qatars behandling av homofile?
Nei, jeg støtter ikke Qatars behandling av homofile.

Men jeg velger å se på VM.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Queenie skrev: ons nov 23, 2022 7:24 am
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 12:49 am
Queenie skrev: tir nov 22, 2022 10:13 pm

Det er bare din mening. Jeg får med meg det som skjer, enten jeg liker det eller ei. Å amerikanere alt og lage små-Trumpister av alle er for øvrig en jævlig dårlig idé.
For å oppsummere din debattstil: Noen skriver et saklig innlegg. Du responderer på det med et sjikanøst nonsens-svar, der din motdebattant tillegges meninger han ikke har. Din motdebattant svarer saklig på nonsens-svaret ditt, hvorpå du svarer med helt uforståelige anklager som ikke har blitt framsagt. Det største problemet er ikke at at svarene dine her er så totalt ute av synk med virkeligheten. Det største problemet er at du nesten alltid durer på i samme stil. I debatt etter debatt. Det er umulig å føre en normal diskusjon med deg. Er du et troll?
At du mener jeg er ute av synk med virkeligheten lever jeg helt fint med, det forteller meg bare at du har en ekstrem snever forståelse og ikke minst manglende toleranse for at noen andre mener noe annet enn deg selv.

Boikott og tvang har aldri fungert, ikke i tilfeller som dette. Det er bra at flomlyset settes på kvinners vilkår og brudd på menneskerettigheter i land som Quatar og Iran, men vi skal også ha respekt for at det finnes mange mennesker som vil ha det på den måten. Vi er ikke ufeilbarlige i vesten, faktisk står vi i spissen for en søppelkultur hvor evnen til medmenneskelige relasjoner ødelegges og kjernefamilien er for lengst en tapt sak. Alt i alt er det ikke sikkert vi er så mye bedre, når dommen over etikk og moral skal falle.

Idrett er et fint middel for å sette søkelys på ting som dette, de som er kriminelle her er nok FIFA m fl som nok har fått klekkelig betalt for å få dette i havn.

Personagrepene dine velger jeg å ikke svare på.
Hva har ødelagte kjernefamilier med boikott av FIFA å gjøre??? Du er som vanlige laaaaangt ute på viddene, og svarer på noe som foregår inni hodet ditt og ikke på noe som noen faktisk har skrevet.

MentalM

Legg inn av MentalM »

GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 11:54 am
Crazy Horse skrev: ons nov 23, 2022 10:42 am

Når folk står frem på facebook og offentlig med at de skal boikotte VM samtidig som de gir blaffen i langt mer virkningsfulle boikotter som klær produsert av barn,møbler produsert av regnskapmateriell, jakker med dyreskinn fra Kina osv osv., blir det for meg skinnhellig.
Men det er jo ikke virkeligheten, det er jo bare en stråmann du setter opp. Fokus på barnearbeid er stort og kravene som stilles i EU blir stadig sterkere slik at vi som forbrukere kan føle oss trygge på at produktene vi kjøper ikke kommer fra barnearbeid. Kravene om at de som selger skal kjenne og være ansvarlig for hele produksjonskjeden har jo kommet til nettopp av at vanlige folk engasjerer seg for forhold i andre land og at vi ikke vil ha utnyttelse av mennesker uavhengig av nasjonalitet. Og det samme gjelder miljø og klimatiltak, vi har blant annet innført sertifisering for å unngå materiale fra regnskog.

Så er det ikke perfekt, og vi kan alltid bli bedre - men fremstillingen om at vi ikke gjør noe og folkelig engasjement ikke betyr noe er helt feil. Faktisk har forbrukermakt aldri vært viktigere og vi ser jo det også i dette mesterskapet. De fleste medier dekker det negative fra mesterskapet i stor grad, også de som har rettighetene til mesterskapet. Det er en stor endring fra tidligere mesterskap. Og det er jo gledelig at det ser ut til at enkelte i Qatar-regimet ikke syns dette var verd det, sportsvaskingen har rett og slett ikke fungert så bra som de så for seg.
Kan godt legge til at folk også velger sine kamper. Kan bli slitsomt om man skal boikotte alt hele tiden, og om noen vil se på VM skal de få lov til det av meg, selv om jeg personlig velger å ikke gjør det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

MentalM skrev: ons nov 23, 2022 2:12 pm
Kan godt legge til at folk også velger sine kamper. Kan bli slitsomt om man skal boikotte alt hele tiden, og om noen vil se på VM skal de få lov til det av meg, selv om jeg personlig velger å ikke gjør det.
Absolutt, det er totalen som betyr noe. Om noen ser 10 kamper i stede for 30 kamper så merkes det også. I tillegg så handler det jo om å ikke promotere mesterskapet, jeg skriver ikke i sosiale medier om det sportslige som skjer i mesterskapet for jeg ikke har interesse av å gi oppmerksomhet til den delen av mesterskapet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »


MentalM

Legg inn av MentalM »

GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 2:36 pm
MentalM skrev: ons nov 23, 2022 2:12 pm
Kan godt legge til at folk også velger sine kamper. Kan bli slitsomt om man skal boikotte alt hele tiden, og om noen vil se på VM skal de få lov til det av meg, selv om jeg personlig velger å ikke gjør det.
Absolutt, det er totalen som betyr noe. Om noen ser 10 kamper i stede for 30 kamper så merkes det også. I tillegg så handler det jo om å ikke promotere mesterskapet, jeg skriver ikke i sosiale medier om det sportslige som skjer i mesterskapet for jeg ikke har interesse av å gi oppmerksomhet til den delen av mesterskapet.
Mente kamper i livet altså :mrgreen: Jeg har Qatar VM som jeg boikotter, andre har kanskje kleskjeder pga barnearbeid eller kinesiske produkter pga regime.

Sharpix

Legg inn av Sharpix »

Jeg kan ikke si at det er et konkret boikott-prinsipp som ligger til grunn for at jeg ikke har sett på kampene så langt. Jeg har til og med vært hjemme fra jobb med influensa denne uken, så alt har i grunn ligget til rette for at jeg kunne se på alle kampene som har vært spilt enn så lenge. Jeg har bare ikke følt noe interesse i å bivåne dette tullball-opplegget som foregår i Qatar, selv om det skal være et VM.

Men, jeg får jo med meg nyheter rundt mesterskapet. Og her må jeg si at denne sjefsskurken til FIFA, Gianni Infantino, gjør en glimrende jobb i å skape mest mulig blest om mesterskapet og på den måten trigge beistet i vår sensasjonskultur. Dette med å nekte bruk av vise armbånd viser hvordan det lykkes å blåse en symbolsak helt ut av proporsjoner som igjen skaper storm og media oppmerksomhet til dette vederstyggelige mesterskapet.

Truslene om saksøking fra Tyskland og Danmark "hjelper" da til med å bygge opp mer drama og løper dermed også FIFAs ærend. Dette dramaet vil kunne eskalere ytterligere dersom en kaptein tar på seg et av disse "forbudte" armbåndene og pådrar seg kort i prosessen. Og det vil selvfølgelig øke enda mer hvis et lag går av banen i protest, osv.

Gjett hvem som kommer til å bli interessert i å se på kamper da?

Så jeg er redd for at FIFA-mafiaen gjennom sine mediestrategier er steg foran eventuelle boikottbevegelser for å kunne fange flest mulig til skjermen. Verden vil bli underholdt og FIFA kan alle de gode klovnetriksene som skal til for å samle publikum. Qatar er vel strengt talt bare en glimrende scene for dem å slå seg løs på.
Sist redigert av Sharpix den ons nov 23, 2022 2:50 pm, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

MentalM skrev: ons nov 23, 2022 2:40 pm
GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 2:36 pm
MentalM skrev: ons nov 23, 2022 2:12 pm
Kan godt legge til at folk også velger sine kamper. Kan bli slitsomt om man skal boikotte alt hele tiden, og om noen vil se på VM skal de få lov til det av meg, selv om jeg personlig velger å ikke gjør det.
Absolutt, det er totalen som betyr noe. Om noen ser 10 kamper i stede for 30 kamper så merkes det også. I tillegg så handler det jo om å ikke promotere mesterskapet, jeg skriver ikke i sosiale medier om det sportslige som skjer i mesterskapet for jeg ikke har interesse av å gi oppmerksomhet til den delen av mesterskapet.
Mente kamper i livet altså :mrgreen: Jeg har Qatar VM som jeg boikotter, andre har kanskje kleskjeder pga barnearbeid eller kinesiske produkter pga regime.
Haha, fin misforståelse.

Men når det kommer til barnearbeid så skal det være ganske trygt for konsumenter å handle hos bedrifter i EU (så er det mulig å handle på nettet fra alle verdens hjørner som er utenfor vår kontroll - men jeg tror ikke den andelen av markedet er veldig stor).

Når det kommer til boikotte av land på generell basis så er det selvsagt mer komplisert, og det går helt fin an å boikotte fotball-VM samtidig som man ikke slutter å handle produkter fra Kina (det vil sannsynligvis være veldig vanskelig og påvirke livet på en vesentlig måte, et fotball-VM er jo slik sett et ganske kostnadsfritt - selv om det er kjipt).

Centrist

Legg inn av Centrist »

GoingKronos skrev: tir nov 22, 2022 11:21 pm Dette er da motsigende, du må jo mene det er opp til det enkelte landet uavhengig om det er Qatar eller Afghanistan?
Godt innlegg. Et annet poeng som jeg ikke ser har blitt nevnt her noe særlig er dette med kultur og religion.

Man kan naturligvis diskutere hva kultur er og om det i det hele tatt er et passende begrep. Det kan godt være slik at religiøs overbnevisning havner inn under, men i mine øyne er det to vidt forskjellige begreper. Religion og en nasjon overbevisning kan endre seg drastisk på kort tid.

Det er å gjøre seg en bjørnetjeneste å blande inn menneskerettigheter og religion sammen med kultur. Jeg har forsøkt å legge godviljen til, men hvordan steining og undergravelse av universale menneskerettigheter er en nasjons kultur, det har jeg vanskeligheter for å se. For min del er kultur noe helt annet; Det er hvordan man agerer i et samfunn uavhengig av religiøs eller politisk overbevisning. I Norge har man f.eks høy tillit til hverandre, og noe som er ett trekk i kulturen vår. Hva så med Qatar? Er kulturen til Qatar å bryte menneskerettigheter eller er det den vennligheten man så på tribunen ved åpningskampen? Mer sistnevnte enn førstnevnte om noe ihvertfall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»