Lisa får ikke jobbe som vekter

Svar
Kul_Djevel

Lisa får ikke jobbe som vekter

Legg inn av Kul_Djevel »

Idag kan vi lese om Lisa som klager over at hun ikke får jobbe som vekter fordi hun nekter å ta av seg hijaben og kle seg i uniformen vekterfirmaet krever du skal bruke.

Personlig mener jeg at Lisa ikke har noen god grunn til å klage og at et firma selv må få bestemme hvordan deres arbeidstakere skal gå kledd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... -i-uniform

"Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:33 am Idag kan vi lese om Lisa som klager over at hun ikke får jobbe som vekter fordi hun nekter å ta av seg hijaben og kle seg i uniformen vekterfirmaet krever du skal bruke.

Personlig mener jeg at Lisa ikke har noen god grunn til å klage og at et firma selv må få bestemme hvordan deres arbeidstakere skal gå kledd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... -i-uniform

"Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.
Jeg likte best denne delen:

" – Så sa personen fra Skan-kontroll at hun hadde hørt videre med de andre på kontoret, og at jeg ikke kunne jobbe i uniformtjeneste når jeg brukte hijab, sier Johannesen.

I stedet fikk hun tilbud om å jobbe som sivil vekter, hvor selskapet tillater hijab. Det ønsket hun ikke. "



"Jeg ønsker å jobbe i uniformtjenesten her i politiet."
"OK, her er uniformen som du skal ha på deg."

"Men jeg må ha på meg denne Svampebob T-skjorten til all tid, og ikke dekke den til, grunnet religion."
"Ah, men da kan du ikke være i uniformtjeneste, siden du da ikke har på deg uniform. Men du kan være en av våre sivilkledde politibetjenter, da kan du ha på deg Svampebob T-skjorten."

"Nei, jeg ønsker ikke å være sivilkledd, jeg skal ha uniform!."

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 11:45 am Jeg likte best denne delen:

" – Så sa personen fra Skan-kontroll at hun hadde hørt videre med de andre på kontoret, og at jeg ikke kunne jobbe i uniformtjeneste når jeg brukte hijab, sier Johannesen.

I stedet fikk hun tilbud om å jobbe som sivil vekter, hvor selskapet tillater hijab. Det ønsket hun ikke. "


"Jeg ønsker å jobbe i uniformtjenesten her i politiet."
"OK, her er uniformen som du skal ha på deg."

"Men jeg må ha på meg denne Svampebob T-skjorten til all tid, og ikke dekke den til, grunnet religion."
"Ah, men da kan du ikke være i uniformtjeneste, siden du da ikke har på deg uniform. Men du kan være en av våre sivilkledde politibetjente, da kan du ha på deg Svampebob T-skjorten."

"Nei, jeg ønsker ikke å være sivilkledd, jeg skal ha uniform!."
Ei norsketnisk jente som har konvertert til islam allerede som 18-åring? Her lukter det reinspikka naut lang vei........

Ellers ser jeg null grunn til at religiøse skal ha særbehandling. Du hadde ikke fått ha på deg en fotballcaps fra favorittlaget heller. Eller en lue fra den lokale skiklubben. Så hvorfor det da skal være akseptabelt med et religiøst hodeplagg er hinsides min forståelse.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det sagt så har hun loven på sin side:

" – Det rettslige utgangspunktet er at arbeidsgiver ikke kan forby arbeidstaker å bruke religiøst hodeplagg selv om de ansatte må bruke uniform. Arbeidsgiver kan imidlertid kreve at virksomhetens plagg eller plagg i virksomhetens farger benyttes der det er uniformsplikt, sier jurist og fagdirektør i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Margrethe Søbstad. "

Jeg synes vel at løsningen med at hun kunne jobbe som sivil vekter var en bedre løsning enn denne løsningen. Det kan bli en interessant rettssak (hvis det bli rettssak) hvor begge sider har sine argumenter.

Shine

Legg inn av Shine »

Det er ganske greit å forstå hvorfor selskapet ikke tillater religiøse hodeplagg. Hvis plagget hindrer utførelsen av jobben så har de rett til det. Som vekter havner du ofte i konfliktsituasjoner. Hvis en vekter med jødekalott på hodet skal ordne opp i en situasjon på Grønlands torg, eller på Furuset så er det fort gjort at det gjør jobben vanskelig. Det samme kan det være med en vekter med hijab som skal snakke med medlemmer av SIAN.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 11:50 am Det sagt så har hun loven på sin side:

" – Det rettslige utgangspunktet er at arbeidsgiver ikke kan forby arbeidstaker å bruke religiøst hodeplagg selv om de ansatte må bruke uniform. Arbeidsgiver kan imidlertid kreve at virksomhetens plagg eller plagg i virksomhetens farger benyttes der det er uniformsplikt, sier jurist og fagdirektør i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Margrethe Søbstad. "

Jeg synes vel at løsningen med at hun kunne jobbe som sivil vekter var en bedre løsning enn denne løsningen. Det kan bli en interessant rettssak (hvis det bli rettssak) hvor begge sider har sine argumenter.
Nei hun har ikke loven på sin side,, Arbeidsgiver kan imidlertid kreve at virksomhetens plagg eller plagg i virksomhetens farger benyttes der det er uniformsplikt.

OG dessuten har et vekterfirma tidligere fått medhold i en slik sak.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Shine skrev: ons nov 23, 2022 11:51 am
Hvis en vekter med jødekalott på hodet skal ordne opp i en situasjon på Grønlands torg, eller på Furuset så er det fort gjort at det gjør jobben vanskelig. Det samme kan det være med en vekter med hijab som skal snakke med medlemmer av SIAN.
Ikke bare er det vanskelig der og da, men vekterselskapet kan ha problemer i ettertid, ettersom at folk kan komme til å klage det inn at vekterne var partiske i hvilken side av et slagsmål de støttet, og ikke var en nøytral aktør. Hadde ikke det religiøse hodeplagget vært der så hadde det vært vanskeligere å komme med slike anklager (selv om de hadde vært korrekt.)

Ljot

Legg inn av Ljot »

En gjeng med hvite menn som pusher 50 forteller Lisa (18) hva som er rett. Og jeg er helt enig med dere. Men som representant for vår stand og våre privelegier skal jeg likevel tenne et bittelite lys for Lisa (18) i kveld. Måtte dette traumet det var å få et jobbtilbud ikke sette varige spor.
Bilde

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:33 am Idag kan vi lese om Lisa som klager over at hun ikke får jobbe som vekter fordi hun nekter å ta av seg hijaben og kle seg i uniformen vekterfirmaet krever du skal bruke.

Personlig mener jeg at Lisa ikke har noen god grunn til å klage og at et firma selv må få bestemme hvordan deres arbeidstakere skal gå kledd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... -i-uniform

"Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.
Er den strengt tatt det?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 11:56 am
Shine skrev: ons nov 23, 2022 11:51 am
Hvis en vekter med jødekalott på hodet skal ordne opp i en situasjon på Grønlands torg, eller på Furuset så er det fort gjort at det gjør jobben vanskelig. Det samme kan det være med en vekter med hijab som skal snakke med medlemmer av SIAN.
Ikke bare er det vanskelig der og da, men vekterselskapet kan ha problemer i ettertid, ettersom at folk kan komme til å klage det inn at vekterne var partiske i hvilken side av et slagsmål de støttet, og ikke var en nøytral aktør. Hadde ikke det religiøse hodeplagget vært der så hadde det vært vanskeligere å komme med slike anklager (selv om de hadde vært korrekt.)
Det er nok hovedgrunnlaget til hvorfor vekterselskaper får fritak som gjør de kan forby det.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:09 pm
Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:33 am Idag kan vi lese om Lisa som klager over at hun ikke får jobbe som vekter fordi hun nekter å ta av seg hijaben og kle seg i uniformen vekterfirmaet krever du skal bruke.

Personlig mener jeg at Lisa ikke har noen god grunn til å klage og at et firma selv må få bestemme hvordan deres arbeidstakere skal gå kledd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... -i-uniform

"Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.
Er den strengt tatt det?
Strengt tatt hva?

Selvsagt hennes feil. Hun fikk da tilbud om jobb som sivilvekter. Det takket hun nei til fordi hun ville bli uniformert vekter men nekter å bruke HELE uniformen.

Ja, Lisa bør kanskje bli voksen før hun søker seg jobb neste gang.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hva i he....te feiler det henne..?
En norsk jente som underkaster seg en totaltær og menneskefiendtlig ideologi som undertrykker kvinner på det aller groveste.
Hun kan ikke være mye normal. Et trist syn :twisted:

Flott avgjørelse.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 12:14 pm
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:09 pm
Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:33 am Idag kan vi lese om Lisa som klager over at hun ikke får jobbe som vekter fordi hun nekter å ta av seg hijaben og kle seg i uniformen vekterfirmaet krever du skal bruke.

Personlig mener jeg at Lisa ikke har noen god grunn til å klage og at et firma selv må få bestemme hvordan deres arbeidstakere skal gå kledd.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... -i-uniform

"Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.
Er den strengt tatt det?
Strengt tatt hva?

Selvsagt hennes feil. Hun fikk da tilbud om jobb som sivilvekter. Det takket hun nei til fordi hun ville bli uniformert vekter men nekter å bruke HELE uniformen.

Ja, Lisa bør kanskje bli voksen før hun søker seg jobb neste gang.
Ser du virkelig ikke det jeg uthevet i innlegget ditt?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Virker som hun har søkt seg til en jobb hun vet hun ikke kan bruke hijaben i, for å kunne klage over at hun ikke får bruke hijab.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Solvgutt1 skrev: ons nov 23, 2022 12:32 pm Virker som hun har søkt seg til en jobb hun vet hun ikke kan bruke hijaben i, for å kunne klage over at hun ikke får bruke hijab.
Ja, det er litt spesielt faktisk all den tid hun faktisk fikk tilbud om jobb som sivilvekter. Virker som hun ønsket oppmerksomhet ja. Se på meg. Jeg bruker hijab.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 11:50 am Det sagt så har hun loven på sin side:

" – Det rettslige utgangspunktet er at arbeidsgiver ikke kan forby arbeidstaker å bruke religiøst hodeplagg selv om de ansatte må bruke uniform. Arbeidsgiver kan imidlertid kreve at virksomhetens plagg eller plagg i virksomhetens farger benyttes der det er uniformsplikt, sier jurist og fagdirektør i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Margrethe Søbstad. "

Jeg synes vel at løsningen med at hun kunne jobbe som sivil vekter var en bedre løsning enn denne løsningen. Det kan bli en interessant rettssak (hvis det bli rettssak) hvor begge sider har sine argumenter.
Dette virker noe enkelt fra juristen, og det skimter nokså klart gjennom at hun representerer Likestillings og diskrimineringsombudet. Ikke noe galt i det altså, men det juridiske er ikke så klart som hun skal ha det til.

Styringsretten gir arbeidsgiver rett til å bestemme over bekledning, så fremt det ikke er diskriminerende. Derimot (noe ustø her så ordbruken er ikke helt korrekt) er det slik at hvis påbudet er nødvendig mtp. på jobben, så er vel diskrimineringsterskelen vesentlig høyere. Jeg forstår veldig godt hvorfor tydelig religiøs bekledning som vekter kan være et problem. Det har vel forøvrig vært nokså kjent over lang tid også?

Ikke vet jeg hva konklusjonen er, men juristen gjør det lett for seg selv. Spesielt når et vekter selskap visstnok har fått medhold før.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Shine skrev: ons nov 23, 2022 11:51 am Som vekter havner du ofte i konfliktsituasjoner. Hvis en vekter med jødekalott på hodet skal ordne opp i en situasjon på Grønlands torg, eller på Furuset så er det fort gjort at det gjør jobben vanskelig. Det samme kan det være med en vekter med hijab som skal snakke med medlemmer av SIAN.
Ikke bare på Grønlands Torg, Furuset eller SIANS folk, men hvem i all verden vil kunne møte en vekter eller en politi med respekt dersom det bæres hijab? Jeg vil tippe ingen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Solvgutt1 skrev: ons nov 23, 2022 12:32 pm Virker som hun har søkt seg til en jobb hun vet hun ikke kan bruke hijaben i, for å kunne klage over at hun ikke får bruke hijab.
Da er hun isåfall ivrig i tjenesten når man vet at et vekterkurs i dag koster rundt 30 000. Ellers artig å se en unison enighet i en slik sak som dette.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Justice 97 skrev: ons nov 23, 2022 12:31 pm
Neptun skrev: ons nov 23, 2022 12:28 pm Hva i he....te feiler det henne..?
En norsk jente som underkaster seg en totaltær og menneskefiendtlig ideologi som undertrykker kvinner på det aller groveste.
Hun kan ikke være mye normal. Et trist syn :twisted:

Flott avgjørelse.
Er vel sammen med en som forlanger at hun skal underkaste seg. Du vet jo hvordan det fungerer.
Man tror knapt det finnes slike jenter/kvinner.
De tråkker på den kvinnekampen modige norske kvinner har kjempet for likestilling og likeverdighet.
Tragisk, slikt er kun egnet til å glede Mulla Henningsen med meningsfeller.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

Tre måneders studietur til Iran tror jeg hun godt kunne hatt nytte av.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: ons nov 23, 2022 12:32 pm Virker som hun har søkt seg til en jobb hun vet hun ikke kan bruke hijaben i, for å kunne klage over at hun ikke får bruke hijab.
Nettopp det hun har gjort. Dette handler om oppmerksomhet og offermentalitet, og ingen ting annet. Og at hun takket nei til å jobbe som uuniformert vekter understreker vel at det er hva dette hendler om uten noen som helst tvil. Det er nøyaktig samme med hun som fikk frisøren dømt ( hun hadde "shoppet rundt" til hun endelig fikk napp på en som ville nekte henne), eller den kristne bakeren i USA som ikke ville skrive på homofile tekster på en kake (igjen de hadde også ringt rundt til kristne bakere til de til slutt fant en som nektet som de kunne henge ut i media)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Det er så forutsigbart at slike tråder sklir ut. Og alltid er de samme brukerne representert.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hadde det vært snakk om et smykke rundt halsen med halvmåne eller lignende... men full hijab? Har selvsagt ingenting i uniform å gjøre.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: ons nov 23, 2022 3:53 pm Hadde det vært snakk om et smykke rundt halsen med halvmåne eller lignende... men full hijab? Har selvsagt ingenting i uniform å gjøre.
Slett ikke uenig. Ikke er hijab et religøst hodeplagg heller.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: ons nov 23, 2022 2:20 pm
Justice 97 skrev: ons nov 23, 2022 12:31 pm
Neptun skrev: ons nov 23, 2022 12:28 pm Hva i he....te feiler det henne..?
En norsk jente som underkaster seg en totaltær og menneskefiendtlig ideologi som undertrykker kvinner på det aller groveste.
Hun kan ikke være mye normal. Et trist syn :twisted:

Flott avgjørelse.
Er vel sammen med en som forlanger at hun skal underkaste seg. Du vet jo hvordan det fungerer.
Man tror knapt det finnes slike jenter/kvinner.
De tråkker på den kvinnekampen modige norske kvinner har kjempet for likestilling og likeverdighet.
Tragisk, slikt er kun egnet til å glede Mulla Henningsen med meningsfeller.
Føkk deg nazileif!

William_S

Legg inn av William_S »

Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm det er mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
ord.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Muslimer er da tilhengere av en forskrudd ideologi, så det er kanskje ikke så merkelig. Dvs. hvis du mener at forskrudd = skeptisk, noe jo over 50% av befolkningen er.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 3:48 pm Det er så forutsigbart at slike tråder sklir ut. Og alltid er de samme brukerne representert.
Det er full enighet i tråden så lang, såvidt jeg kan se.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Dette handler da ikke om muslimer, men arbeidsgivers rett til å bestemme hvordan sine arbeidstakere skal gå kledd. Hvis jeg i min jobb blir bedt om å bruke slips hver dag, så må jeg bare finne meg i det.

Så kan man heller gå kledd slik som man selv vil på sin egen fritid selv om jeg ikke er spesielt fan av menn i skjørt. Det er en trend jeg ikke forstår.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»