Støttetråden for oss som boikotter VM

Svar
lund

Re: Støttetråden for oss som boikotter VM

Legg inn av lund »

Sharpix skrev: ons nov 23, 2022 2:47 pm Jeg kan ikke si at det er et konkret boikott-prinsipp som ligger til grunn for at jeg ikke har sett på kampene så langt. Jeg har til og med vært hjemme fra jobb med influensa denne uken, så alt har i grunn ligget til rette for at jeg kunne se på alle kampene som har vært spilt enn så lenge. Jeg har bare ikke følt noe interesse i å bivåne dette tullball-opplegget som foregår i Qatar, selv om det skal være et VM.

Men, jeg får jo med meg nyheter rundt mesterskapet. Og her må jeg si at denne sjefsskurken til FIFA, Gianni Infantino, gjør en glimrende jobb i å skape mest mulig blest om mesterskapet og på den måten trigge beistet i vår sensasjonskultur. Dette med å nekte bruk av vise armbånd viser hvordan det lykkes å blåse en symbolsak helt ut av proporsjoner som igjen skaper storm og media oppmerksomhet til dette vederstyggelige mesterskapet.

Truslene om saksøking fra Tyskland og Danmark "hjelper" da til med å bygge opp mer drama og løper dermed også FIFAs ærend. Dette dramaet vil kunne eskalere ytterligere dersom en kaptein tar på seg et av disse "forbudte" armbåndene og pådrar seg kort i prosessen. Og det vil selvfølgelig øke enda mer hvis et lag går av banen i protest, osv.

Gjett hvem som kommer til å bli interessert i å se på kamper da?

Så jeg er redd for at FIFA-mafiaen gjennom sine mediestrategier er steg foran eventuelle boikottbevegelser for å kunne fange flest mulig til skjermen. Verden vil bli underholdt og FIFA kan alle de gode klovnetriksene som skal til for å samle publikum. Qatar er vel strengt talt bare en glimrende scene for dem å slå seg løs på.
Nå foregår vel disse tingene før avspark. så jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den logikken.

Sharpix

Legg inn av Sharpix »

lund skrev: ons nov 23, 2022 3:04 pm
Sharpix skrev: ons nov 23, 2022 2:47 pm Jeg kan ikke si at det er et konkret boikott-prinsipp som ligger til grunn for at jeg ikke har sett på kampene så langt. Jeg har til og med vært hjemme fra jobb med influensa denne uken, så alt har i grunn ligget til rette for at jeg kunne se på alle kampene som har vært spilt enn så lenge. Jeg har bare ikke følt noe interesse i å bivåne dette tullball-opplegget som foregår i Qatar, selv om det skal være et VM.

Men, jeg får jo med meg nyheter rundt mesterskapet. Og her må jeg si at denne sjefsskurken til FIFA, Gianni Infantino, gjør en glimrende jobb i å skape mest mulig blest om mesterskapet og på den måten trigge beistet i vår sensasjonskultur. Dette med å nekte bruk av vise armbånd viser hvordan det lykkes å blåse en symbolsak helt ut av proporsjoner som igjen skaper storm og media oppmerksomhet til dette vederstyggelige mesterskapet.

Truslene om saksøking fra Tyskland og Danmark "hjelper" da til med å bygge opp mer drama og løper dermed også FIFAs ærend. Dette dramaet vil kunne eskalere ytterligere dersom en kaptein tar på seg et av disse "forbudte" armbåndene og pådrar seg kort i prosessen. Og det vil selvfølgelig øke enda mer hvis et lag går av banen i protest, osv.

Gjett hvem som kommer til å bli interessert i å se på kamper da?

Så jeg er redd for at FIFA-mafiaen gjennom sine mediestrategier er steg foran eventuelle boikottbevegelser for å kunne fange flest mulig til skjermen. Verden vil bli underholdt og FIFA kan alle de gode klovnetriksene som skal til for å samle publikum. Qatar er vel strengt talt bare en glimrende scene for dem å slå seg løs på.
Nå foregår vel disse tingene før avspark. så jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår den logikken.

Det var ikke et forsøk på logikk. Bare en innrømmelse om at min blir dratt inn i sirkuset uansett om man prøver å unngå det.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 2:00 am
Farmer skrev: tir nov 22, 2022 2:55 pm Jødiske organisasjoner opplyser til Jerusalem Post at Qatar ikke vil servere koshermat eller tillate jødisk bønn under VM.
Angående denne artikkelen til JPost så er det litt ut ifra tolkning. "Ikke tillat" virker å bety det samme som "ikke lagt til rette for" i dette tilfellet.

Det blir servert kosher mat i form av eksempelvis challahs og bagels, med diverse kosher pålegg som for eksempel hummus, grønnsaker og røkt laks.
Det jødiske kjøkkenet som er bak matlagingen av kosher mat til kampene og på andre VM-arrangement er satt opp og drevet av rabbi Mendy Chitrik og hans sønn rabbi Eliyahu Chitrik fra Istanbul, og rabbi Marc Schneier fra New York. Rabbi Mendy Chitrik og rabbi Marc Schneier er to av de mest innflytelsesrike rabbinerne som hovedsaklig har jobbet i den muslimske verden. De to har valgt å ikke servere varm mat grunnet at det er såpass få jøder til stede på arrangementet, og lite etterspørsel etter kosher varmmat. Det er heller ikke forbudt å gå på butikken i Qatar og kjøpe matvarer som er produsert i USA (hvor en god del er kosher.)

Angående bønn så er det ubekreftede rykter om at en gruppe jøder som ba på et offentlig sted i Qatar ble bedt om å slutte - noe jeg absolutt tenker at stemmer, danskene ble jo stoppet mens de filmet en reportasje på et offentlig sted.
Det er heller ikke blitt laget egne bønnesteder/bønnerom for jøder, mens det er blitt konstruert designerte bønnerom for kristne og hinduister. Jøder må dermed bruke flerbruks-bønnerom/udesignerte bønnerom for å gjøre sine bønner iløpet av dagen. Igjen så kan det tenkes at det er grunnet etterspørsel - det er for eksempel heller ikke egne bønnerom eller egne gudshus for scientologer eller Ásatru - men det kan absolutt tolkes som diskriminering for de som blir utsatt for forskjellsbehandlingen.


Samtidig så rapporterer JPost og NetTavisen at jødiske organisasjoner (hvilke?) rapporterer om at all jødisk bønn er blitt forbudt, grunnet sikkerhetsmessige årsaker, hvor qatarske myndigheter skal ha sagt at de ikke kan garantere for sikkerheten til jøder i landet fra å bli angrepet for sin tro. Jødiske organisasjoner (hvilke?) skal også ha uttalt at det jødiske kjøkkenet som rabbi Chitrik og rabbi Schneier hadde satt opp er lukket. Det sagt så har hverken rabbi Chitrik eller rabbi Schneier, som er aktive på twitter og instagram skrevet noe om det, i det hele tatt så har de fortsatt å reklamere for #kosherinqatar.
Da er det nok mere kompleks en som så.
Det sagt, du ødelegger kraften i argumentasjonen når du skal være så reflektert å balansert ;)

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Sharpix skrev: ons nov 23, 2022 2:47 pm Jeg kan ikke si at det er et konkret boikott-prinsipp som ligger til grunn for at jeg ikke har sett på kampene så langt. Jeg har til og med vært hjemme fra jobb med influensa denne uken, så alt har i grunn ligget til rette for at jeg kunne se på alle kampene som har vært spilt enn så lenge. Jeg har bare ikke følt noe interesse i å bivåne dette tullball-opplegget som foregår i Qatar, selv om det skal være et VM.

Men, jeg får jo med meg nyheter rundt mesterskapet. Og her må jeg si at denne sjefsskurken til FIFA, Gianni Infantino, gjør en glimrende jobb i å skape mest mulig blest om mesterskapet og på den måten trigge beistet i vår sensasjonskultur. Dette med å nekte bruk av vise armbånd viser hvordan det lykkes å blåse en symbolsak helt ut av proporsjoner som igjen skaper storm og media oppmerksomhet til dette vederstyggelige mesterskapet.

Truslene om saksøking fra Tyskland og Danmark "hjelper" da til med å bygge opp mer drama og løper dermed også FIFAs ærend. Dette dramaet vil kunne eskalere ytterligere dersom en kaptein tar på seg et av disse "forbudte" armbåndene og pådrar seg kort i prosessen. Og det vil selvfølgelig øke enda mer hvis et lag går av banen i protest, osv.

Gjett hvem som kommer til å bli interessert i å se på kamper da?

Så jeg er redd for at FIFA-mafiaen gjennom sine mediestrategier er steg foran eventuelle boikottbevegelser for å kunne fange flest mulig til skjermen. Verden vil bli underholdt og FIFA kan alle de gode klovnetriksene som skal til for å samle publikum. Qatar er vel strengt talt bare en glimrende scene for dem å slå seg løs på.
Jeg får faktisk mer avsmak. Og boikotten blir enklere for min del.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har planer om å la TV hvile i dag, og heller spille litt god musikk
I nyhetene har de så mye fotball, så det har jeg sluttet å se på.
Død over fotball.
Gi barna et trommesett og noen elgitarer før fotballen kommer og tar dem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Problemet er at UEFA er under 25% av medlemslandene i FIFA, selv om UEFA står for mesteparten av inntektene. Så endringene kan ikke skje demokratisk, det må skje med markedsmakt og eventuell andre virkemidler.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 3:47 pm
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Problemet er at UEFA er under 25% av medlemslandene i FIFA, selv om UEFA står for mesteparten av inntektene. Så endringene kan ikke skje demokratisk, det må skje med markedsmakt og eventuell andre virkemidler.
"Demokrati".

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 11:08 am
kytec skrev: tir nov 22, 2022 10:12 pm
Rexwiller skrev: tir nov 22, 2022 12:17 pm Er nok lettere å boikotte for oss som har en vanlig jobb. Da går man jo automatisk glipp av halvparten av kampene uten at man prøver en gang.
Ja det er nok tøffere for NAV-ere og snyltere å holde seg unna.

Dersom man i tillegg trener mye og har en familie å ta vare på så blir det uansett max 5 - 6 kamper i løpet av et VM.

Jeg har både familie og trener hver eneste dag, men får med meg stort sett alt 😊
Du glemte jobb :D

Champis

Legg inn av Champis »

kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm
Champis skrev: ons nov 23, 2022 11:08 am
kytec skrev: tir nov 22, 2022 10:12 pm

Ja det er nok tøffere for NAV-ere og snyltere å holde seg unna.

Dersom man i tillegg trener mye og har en familie å ta vare på så blir det uansett max 5 - 6 kamper i løpet av et VM.

Jeg har både familie og trener hver eneste dag, men får med meg stort sett alt 😊
Du glemte jobb :D

Hehe, har jobb også 😊 Men der er det nok langt mer fleksibelt enn hos de fleste andre.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

GoingKronos skrev: ons nov 23, 2022 3:47 pm
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Problemet er at UEFA er under 25% av medlemslandene i FIFA, selv om UEFA står for mesteparten av inntektene. Så endringene kan ikke skje demokratisk, det må skje med markedsmakt og eventuell andre virkemidler.
Det er jo nettopp markedsmakt vi snakker om her!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Det høres ut som gratisreklame for den homofile Infantino og mer makt og penger i hans foldede hender.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 4:07 pm
kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm
Champis skrev: ons nov 23, 2022 11:08 am


Jeg har både familie og trener hver eneste dag, men får med meg stort sett alt 😊
Du glemte jobb :D

Hehe, har jobb også 😊 Men der er det nok langt mer fleksibelt enn hos de fleste andre.
Det må den være, over halvparten av kampene går når folk flest er på jobb, men det går an å se det i opptak etter trening.

Må bare holde oss unna alt av media og sosiale media.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:19 pm
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Det høres ut som gratisreklame for den homofile Infantino og mer makt og penger i hans foldede hender.
Hæ???

startelver

Legg inn av startelver »

Kanskje toppnasjonene protesterer på sin måte ved å tape overraskende, denne gangen Tyskland.

Men ikke noe "One Love"-bind å se i dag.

lund

Legg inn av lund »

startelver skrev: ons nov 23, 2022 4:22 pm Kanskje toppnasjonene protesterer på sin måte ved å tape overraskende, denne gangen Tyskland.

Men ikke noe "One Love"-bind å se i dag.
De outsmartet vel rett og slett FIFA i dag virker det som.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Nå støtter NFF danskene om at Infantino må byttes ut. Har det noen gang skjedd at land har gått direkte ut mot sittende president midt under et VM?

startelver

Legg inn av startelver »

Infantino er en jævla korrupt faen for å si det på godt norsk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 4:21 pm
kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:19 pm
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 3:37 pm Nå går danskene hardt ut mot Infantino. Og de tyske spillerne demonstrerte på lagbildet før kampstart. Dette i tillegg til at en av de største sponsorene til Tyskland har trukket seg med umiddelbar virkning. Noen av dere som er på feil side av historien som fortsatt ikke tror at endring kan skje i FIFA?
Det høres ut som gratisreklame for den homofile Infantino og mer makt og penger i hans foldede hender.
Hæ???
Hva overrasker deg mest?
-At det er gratisreklame eller at han er homofil?

Taururu

Legg inn av Taururu »

https://www.nrk.no/nordland/jacob-boiko ... 1.16191077

Seertallene fra Qatar stuper sammenlignet med 2018-VM

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kommentarene.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Taururu skrev: ons nov 23, 2022 5:15 pm https://www.nrk.no/nordland/jacob-boiko ... 1.16191077

Seertallene fra Qatar stuper sammenlignet med 2018-VM
Se der ja! Om det er tilsvarende i resten av europa så vil dette ha en merkbar effekt.
Boikott nytter når mange nok enkeltidivider gjør det!

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Zappet kjapt over på NRK ved en tilfeldighet nå og ser at det er haugevis av ledige seter.

Nå har jeg skiftet kanal igjen.

lund

Legg inn av lund »

GatlingGun skrev: ons nov 23, 2022 5:24 pm Zappet kjapt over på NRK ved en tilfeldighet nå og ser at det er haugevis av ledige seter.

Nå har jeg skiftet kanal igjen.
Apropos det der. Gjorde samme feil med TV2 i går. Jeg lurer på om man blir registrert som seer når man gjør det? Er litt redd for det.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

lund skrev: ons nov 23, 2022 5:26 pm
GatlingGun skrev: ons nov 23, 2022 5:24 pm Zappet kjapt over på NRK ved en tilfeldighet nå og ser at det er haugevis av ledige seter.

Nå har jeg skiftet kanal igjen.
Apropos det der. Gjorde samme feil med TV2 i går. Jeg lurer på om man blir registrert som seer når man gjør det? Er litt redd for det.
:shock: :shock: :shock:

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 5:23 pm Se der ja! Om det er tilsvarende i resten av europa så vil dette ha en merkbar effekt.
Boikott nytter når mange nok enkeltidivider gjør det!
Vil vel tippe at boikottallene er høyere i land som ikke har eget landslag med. Men om andre dropper alle kamper bortsett fra sine egne, så vil jo det gi god effekt også.

Ser imidlertid for meg at disse sakene gjerne er viktigere i Nord-Vest Europa, enn resten.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:54 pm
HNilsen skrev: ons nov 23, 2022 4:21 pm
kytec skrev: ons nov 23, 2022 4:19 pm

Det høres ut som gratisreklame for den homofile Infantino og mer makt og penger i hans foldede hender.
Hæ???
Hva overrasker deg mest?
-At det er gratisreklame eller at han er homofil?
Tror du faktisk dette, eller gjør du deg bare dum?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

KingKongHalvor skrev: tir nov 22, 2022 11:15 pm
ehall skrev: tir nov 22, 2022 11:10 pm
trønderen skrev: søn nov 20, 2022 7:03 pm Dette er tråden for oss som boikotter VM og som trenger støtte til å komme seg gjennom denne måneden uten å se ett eneste minutt av mesterskapet.
Fordi jeg tipper det er flere enn meg som synes dette blir vanskelig? Jeg elsker VM, men jeg kan ikke med god samvittighet se på dette mesterskapet. Men samvittigheten kommer ikke til å hindre fristelsen og abstinensene som vil komme etter hvert.
Så hva gjør dere for å hindre at det blir for ille?
Tror du må starte en ny tråd. De som vil diskutere VM har kuppet tråden med avsporing, og mod har gitt opp.
Men hvorfor trenger man støtte i et diskusjonsforum for å boikotte VM? Det blir jo bare å kaste bensin på bålet. Hvis man vil boikotte er det bare å styre unna kamper på TV og diskusjoner i sosiale medier, verre er det ikke.
Men jeg ser ingen grunn til at de som ønsker en slik tråd, ikke skal få ha den. Ingen tvinger andre til å forholde seg til den.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lund skrev: ons nov 23, 2022 5:26 pm
GatlingGun skrev: ons nov 23, 2022 5:24 pm Zappet kjapt over på NRK ved en tilfeldighet nå og ser at det er haugevis av ledige seter.

Nå har jeg skiftet kanal igjen.
Apropos det der. Gjorde samme feil med TV2 i går. Jeg lurer på om man blir registrert som seer når man gjør det? Er litt redd for det.
Her er hvordan det måles, så folk som ikke har dette er helt trygge.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Taururu skrev: ons nov 23, 2022 5:15 pm https://www.nrk.no/nordland/jacob-boiko ... 1.16191077

Seertallene fra Qatar stuper sammenlignet med 2018-VM
Så klart dette påvirker FIFA. Å si noe annet er bare dumt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»