Lisa får ikke jobbe som vekter

Svar
Solvgutt1

Re: Lisa får ikke jobbe som vekter

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: ons nov 23, 2022 3:40 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 23, 2022 12:32 pm Virker som hun har søkt seg til en jobb hun vet hun ikke kan bruke hijaben i, for å kunne klage over at hun ikke får bruke hijab.
Nettopp det hun har gjort. Dette handler om oppmerksomhet og offermentalitet, og ingen ting annet. Og at hun takket nei til å jobbe som uuniformert vekter understreker vel at det er hva dette hendler om uten noen som helst tvil. Det er nøyaktig samme med hun som fikk frisøren dømt ( hun hadde "shoppet rundt" til hun endelig fikk napp på en som ville nekte henne), eller den kristne bakeren i USA som ikke ville skrive på homofile tekster på en kake (igjen de hadde også ringt rundt til kristne bakere til de til slutt fant en som nektet som de kunne henge ut i media)
Nåja. Disse andre eksemplene er ren diskriminering. Her er det snakk om et helt rasjonelt uniformsreglement for personer som skal håndtere konflikter og bråk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Man kan jo spørre seg hvorfor dette kun dukker opp i forbindelse med én religiøs gruppe. Muslimer er ikke de eneste som bruker religiøse plagg, men det er ingen andre som klager over at de ikke får bruke dem som en del av uniformen som vekter eller politi.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Solvgutt1 skrev: ons nov 23, 2022 4:19 pm
William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Man kan jo spørre seg hvorfor dette kun dukker opp i forbindelse med én religiøs gruppe. Muslimer er ikke de eneste som bruker religiøse plagg, men det er ingen andre som klager over at de ikke får bruke dem som en del av uniformen som vekter eller politi.
Dessuten ligger det jo logikk bak at for eksempel politiet skal være religionsnøytrale når de er ute på oppdrag. Selv om de ofte bruker tiden på tøysesaker.

William_S

Legg inn av William_S »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 4:15 pm
William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Dette handler da ikke om muslimer, men arbeidsgivers rett til å bestemme hvordan sine arbeidstakere skal gå kledd. Hvis jeg i min jobb blir bedt om å bruke slips hver dag, så må jeg bare finne meg i det.

Så kan man heller gå kledd slik som man selv vil på sin egen fritid selv om jeg ikke er spesielt fan av menn i skjørt. Det er en trend jeg ikke forstår.
Arbeidsgivere har ikke fullstendig ubegrensa styringsrett på dette. Feks kan neppe en arbeidsgiver pålegge deg å gå med klovnenese med mindre yrket ditt faktisk er klovn.

William_S

Legg inn av William_S »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 4:08 pm
William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Muslimer er da tilhengere av en forskrudd ideologi, så det er kanskje ikke så merkelig. Dvs. hvis du mener at forskrudd = skeptisk, noe jo over 50% av befolkningen er.
Tja har du noe tall på at over 50 prosent er skeptiske? Veldig lett å slenge ut et tall uten å vise til noe grunnlag for det.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:47 pm
Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 4:15 pm
William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:03 pm Tja de tillater jo dette i det norske Forsvaret. Husker hijabdebatten i politiet , den ble blåst opp av proporsjoner som om mange mer eller mindre følte seg truet av at kanskje en håndfull politifolk ville brukt det . Men så er det mange som har et forskrudd syn på muslimer spesielt
Dette handler da ikke om muslimer, men arbeidsgivers rett til å bestemme hvordan sine arbeidstakere skal gå kledd. Hvis jeg i min jobb blir bedt om å bruke slips hver dag, så må jeg bare finne meg i det.

Så kan man heller gå kledd slik som man selv vil på sin egen fritid selv om jeg ikke er spesielt fan av menn i skjørt. Det er en trend jeg ikke forstår.
Arbeidsgivere har ikke fullstendig ubegrensa styringsrett på dette. Feks kan neppe en arbeidsgiver pålegge deg å gå med klovnenese med mindre yrket ditt faktisk er klovn.
Tja... Hvis dette var en ny lekebutikk, hvor litt av konseptet var at her er vi lekne og barnevennlige, og del av uniformen var å ha en klovnenese (noe jeg synes høres noe creepy ut, og ikke som en god idé) så tror jeg de kan pålegge deg å ha på deg uniformen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

William_S skrev: ons nov 23, 2022 4:51 pm Tja har du noe tall på at over 50 prosent er skeptiske? Veldig lett å slenge ut et tall uten å vise til noe grunnlag for det.
Jeg ser at 45% av befolkningen er skeptiske til muslimer. Fant ikke artikkelen der det sto at over 50% er skeptiske til ideologien deres, men det er jo nærliggende å tro at folk er mer skeptisk til ideologien enn tilhengerne, da det ikke er like stuerent å si høyt at man er skeptisk til muslimer.

"I underkant av halvparten av befolkningen (45 prosent) svarer at de er skeptiske til personer med muslimsk tro"

"Først er det klart størst skepsis til å få en svigerdatter/-sønn med muslimsk bakgrunn. Godt over halvparten (56 prosent) av befolkningen ville sett på dette som negativt."


Fra integreringsbarometeret 2020. https://www.imdi.no/contentassets/549ca ... t-2020.pdf Folk flest er fornuftige.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 5:07 pm
Jeg ser at 45% av befolkningen er skeptiske til muslimer. Fant ikke artikkelen der det sto at over 50% er skeptiske til ideologien deres, men det er jo nærliggende å tro at folk er mer skeptisk til ideologien enn tilhengerne, da det ikke er like stuerent å si høyt at man er skeptisk til muslimer.

"I underkant av halvparten av befolkningen (45 prosent) svarer at de er skeptiske til personer med muslimsk tro"

"Først er det klart størst skepsis til å få en svigerdatter/-sønn med muslimsk bakgrunn. Godt over halvparten (56 prosent) av befolkningen ville sett på dette som negativt."


Fra integreringsbarometeret 2020. https://www.imdi.no/contentassets/549ca ... t-2020.pdf Folk flest er fornuftige.
Jeg ser gang på gang at slike undersøkelser så går noe nær flertallet enda lenger enn meg selv. Jeg er på ingen måte generelt "skeptisk til personer med muslimsk tro", men mener selvsagt at islam er en idiotisk ide. Og jeg er altså en såkalt "islamofob". Det samme gjelder studien der flertallet av europeere "vil ha full stans av all muslimsk migrasjon" til Europa. Jeg er ikke nødvendigvis så kategorisk, selv om jeg mener f.eks Sverige har vært naive.

Så at de som prater opp Islam og skal ha det til at vi som ikke tror noe særlig på det er "islamofobe" og "mørkeredde" skulle være i flertall, det viser seg galt.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk har uansett lite grunn til å være skeptiske til muslimer i det store og det hele.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Ka9nen skrev: ons nov 23, 2022 5:22 pm Jeg ser gang på gang at slike undersøkelser så går noe nær flertallet enda lenger enn meg selv. Jeg er på ingen måte generelt "skeptisk til personer med muslimsk tro", men mener selvsagt at islam er en idiotisk ide. Og jeg er altså en såkalt "islamofob". Det samme gjelder studien der flertallet av europeere "vil ha full stans av all muslimsk migrasjon" til Europa. Jeg er ikke nødvendigvis så kategorisk, selv om jeg mener f.eks Sverige har vært naive.

Så at de som prater opp Islam og skal ha det til at vi som ikke tror noe særlig på det er "islamofobe" og "mørkeredde" skulle være i flertall, det viser seg galt.
Disse tallene har vært temmelig stabil i 15 år. Så har vi jo dem som ikke er spesielt skeptisk til verken islam eller muslimer, de mer likegyldige. Til sist kommer det lille mindretallet som fremsnakker islam, og anvender "islamofob" og mørkredd som de sterkeste "argumentene".

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Islamofobe fusentaster som gjemmer seg bak anonyme brukernavn... Savner den :lol:

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Helt riktig. Jeg hadde nektet å respektere noen som anser meg som vantro, mindreverdig og skitten. Slike folk, i likhet med nazister, bør ikke få slike jobber. Det at hun også er en "quisling" ved å gå over til fiendens religion synes jeg er skammelig. Stakkars foreldre. Ennå en jente som bare vil skape overskrift og provosere.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Kul_Djevel skrev: ons nov 23, 2022 11:33 am "Når du nekter noen jobb på grunn av et religiøst hodeplagg, så tar du vekk sjansen deres til å få seg jobb", sier hun.

Det er jo feil. Det er ikke noen som tar vekk sjansen hennes til å få seg jobb. Det er hun som er for vanskelig og tverr. Det er så lett å klage på andre, når feilen ligger hos seg selv. Det er hun og ingen andre som ødelegger sjansene hennes for å få seg jobb. Så kun hennes feil. Det er ikke firmaet sin feil.
Om hun absolutt må ha på seg hijab så står det fritt til å flytte til en land som hyller det. Iran for eksempel. Er hun selv som setter sine egne begrensinger. Må jo være mye bedre å leve i et land som ens like, og ikke masser av vantro.

Det er greit for meg om hun hadde begynt som vekter, jeg hadde bare totalt ignorert henne. Jeg forholder meg ikke til de som må vise at de er ekstremt religiøse for et av verdens mest diskriminerende og kvinnefiendtlige religion, og støtter en politisk religion. Er en grunn at en tidligere lege jeg hadde, nettopp er en tidligere jeg brukte.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 5:30 pm
Ka9nen skrev: ons nov 23, 2022 5:22 pm Jeg ser gang på gang at slike undersøkelser så går noe nær flertallet enda lenger enn meg selv. Jeg er på ingen måte generelt "skeptisk til personer med muslimsk tro", men mener selvsagt at islam er en idiotisk ide. Og jeg er altså en såkalt "islamofob". Det samme gjelder studien der flertallet av europeere "vil ha full stans av all muslimsk migrasjon" til Europa. Jeg er ikke nødvendigvis så kategorisk, selv om jeg mener f.eks Sverige har vært naive.

Så at de som prater opp Islam og skal ha det til at vi som ikke tror noe særlig på det er "islamofobe" og "mørkeredde" skulle være i flertall, det viser seg galt.
Disse tallene har vært temmelig stabil i 15 år. Så har vi jo dem som ikke er spesielt skeptisk til verken islam eller muslimer, de mer likegyldige. Til sist kommer det lille mindretallet som fremsnakker islam, og anvender "islamofob" og mørkredd som de sterkeste "argumentene".
Har du eksempler på disse som fremsnakker islam?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Åpenbart viktigere å ta sælvfis med tåpelig trutmunn enn å gjøre jobben :lol:



Men når de har hjelmlue på hodet, demper ikke det ganske mye for hørselen? Hørselen er da viktig i et slik yrke.

Hjelmlue: https://www.google.no/search?source=uni ... q=hjelmlue

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: ons nov 23, 2022 12:28 pm Hva i he....te feiler det henne..?
En norsk jente som underkaster seg en totaltær og menneskefiendtlig ideologi som undertrykker kvinner på det aller groveste.
Hun kan ikke være mye normal. Et trist syn :twisted:

Flott avgjørelse.
Det er ikke en person jeg ville hatt i vektertjeneste.

Corvus

Legg inn av Corvus »

KongOlav2 skrev: ons nov 23, 2022 11:47 am
Ei norsketnisk jente som har konvertert til islam allerede som 18-åring? Her lukter det reinspikka naut lang vei........

Ellers ser jeg null grunn til at religiøse skal ha særbehandling. Du hadde ikke fått ha på deg en fotballcaps fra favorittlaget heller. Eller en lue fra den lokale skiklubben. Så hvorfor det da skal være akseptabelt med et religiøst hodeplagg er hinsides min forståelse.
Ser jo på jenta at hun er mindre intelligent bare på bildet. En ting at du må være rimelig undermåls for å konvertere til islam, men å bli tatt bilde av i en sak som virker veldig viktig for henne, og så sette opp trutmunn?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 11:45 am Jeg likte best denne delen:

" – Så sa personen fra Skan-kontroll at hun hadde hørt videre med de andre på kontoret, og at jeg ikke kunne jobbe i uniformtjeneste når jeg brukte hijab, sier Johannesen.

I stedet fikk hun tilbud om å jobbe som sivil vekter, hvor selskapet tillater hijab. Det ønsket hun ikke. "
Skan-kontroll kommer ganske bra ut av dette, ja. Villige til å tilrettelegge for hennes behov.

Vanskelig å ha sympati med søkeren her. Vil vel anta at noe av dette har blitt diskutert på vekterkurset det står om også?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 9:02 pm Har du eksempler på disse som fremsnakker islam?
For å unngå å nevne nick, så holder det å si at dette gjelder ofte dem som er litt Lucky Luke med rasistkortet, samt dem som tror stempling med tullebegreper som "islamofob" er gangbare argumenter. Men det skal sies at dette var mer utbredt på VGD enn her. Enn så lenge...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 10:07 pm
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 9:02 pm Har du eksempler på disse som fremsnakker islam?
For å unngå å nevne nick, så holder det å si at dette gjelder ofte dem som er litt Lucky Luke med rasistkortet, samt dem som tror stempling med tullebegreper som "islamofob" er gangbare argumenter. Men det skal sies at dette var mer utbredt på VGD enn her. Enn så lenge...
Hvordan fremsnakker disse islam?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: ons nov 23, 2022 9:51 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 23, 2022 11:47 am
Ei norsketnisk jente som har konvertert til islam allerede som 18-åring? Her lukter det reinspikka naut lang vei........

Ellers ser jeg null grunn til at religiøse skal ha særbehandling. Du hadde ikke fått ha på deg en fotballcaps fra favorittlaget heller. Eller en lue fra den lokale skiklubben. Så hvorfor det da skal være akseptabelt med et religiøst hodeplagg er hinsides min forståelse.
Ser jo på jenta at hun er mindre intelligent bare på bildet. En ting at du må være rimelig undermåls for å konvertere til islam, men å bli tatt bilde av i en sak som virker veldig viktig for henne, og så sette opp trutmunn?
Spenstig å avgjøre intelligensen til noen ut fra et enkelt bilde.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 10:07 pm
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 9:02 pm Har du eksempler på disse som fremsnakker islam?
For å unngå å nevne nick, så holder det å si at dette gjelder ofte dem som er litt Lucky Luke med rasistkortet, samt dem som tror stempling med tullebegreper som "islamofob" er gangbare argumenter. Men det skal sies at dette var mer utbredt på VGD enn her. Enn så lenge...
Det var jo veldig lett for disse med sammarbeidsvillige moderatorer å få kastet ut sine meningsmotstandere, spesielt ille fra 2019 - 2021 R.I.P.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 10:10 pm Hvordan fremsnakker disse islam?
Ved å avvise all islamkritikk, samt dele ut negative karakteristikker til dem som gjør det. På den måten verner de om ideologien, som i praksis viser hvor de står og dermed fremsnakker den, uten å nødvendigvis si det med ord.

Det er flere måter å fremsnakke en gitt ting. Når man prøver å forhindre noe eller noen en berettiget dårlig omtale ved personangrep, så oppfattes det som fremsnakk av den gitte tingen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: ons nov 23, 2022 10:13 pm Det var jo veldig lett for disse med sammarbeidsvillige moderatorer å få kastet ut sine meningsmotstandere, spesielt ille fra 2019 - 2021 R.I.P.
Ja, det var jo også en måte å gjøre det på. Men dette gjelder vel for de mest ekstreme innen islamforsvarere.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Knaberaps skrev: ons nov 23, 2022 10:32 pm
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 10:10 pm Hvordan fremsnakker disse islam?
Ved å avvise all islamkritikk, samt dele ut negative karakteristikker til dem som gjør det. På den måten verner de om ideologien, som i praksis viser hvor de står og dermed fremsnakker den, uten å nødvendigvis si det med ord.

Det er flere måter å fremsnakke en gitt ting. Når man prøver å forhindre noe eller noen en berettiget dårlig omtale ved personangrep, så oppfattes det som fremsnakk av den gitte tingen.
Vi har fortsatt religionsfrihet i Norge.
Jeg har kun sett folk støtte opp om dette. I motsetning til dere på motsatt side.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 10:10 pm
Corvus skrev: ons nov 23, 2022 9:51 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 23, 2022 11:47 am
Ei norsketnisk jente som har konvertert til islam allerede som 18-åring? Her lukter det reinspikka naut lang vei........

Ellers ser jeg null grunn til at religiøse skal ha særbehandling. Du hadde ikke fått ha på deg en fotballcaps fra favorittlaget heller. Eller en lue fra den lokale skiklubben. Så hvorfor det da skal være akseptabelt med et religiøst hodeplagg er hinsides min forståelse.
Ser jo på jenta at hun er mindre intelligent bare på bildet. En ting at du må være rimelig undermåls for å konvertere til islam, men å bli tatt bilde av i en sak som virker veldig viktig for henne, og så sette opp trutmunn?
Spenstig å avgjøre intelligensen til noen ut fra et enkelt bilde.
Nettopp. Traff nok ganske godt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 10:10 pm Spenstig å avgjøre intelligensen til noen ut fra et enkelt bilde.
Nja, du er jo nærmest per definisjon mindre intelligent dersom du er sterkt religiøs. Og i enda større grad om du ikke er hjernevasket til det fra barnsben av.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 10:37 pm Vi har fortsatt religionsfrihet i Norge.
Jeg har kun sett folk støtte opp om dette. I motsetning til dere på motsatt side.
Islam er først og fremst ideologi og politikk. Men også en del religion, og jeg har ikke sett noen som ikke støtter religionsfriheten vi har. Men mulig du er en av de få som ikke tolererer kritikk mot ideologien, og dermed forveksler det med at kritikerne vil nekte utøving av de religiøse aspektene.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: ons nov 23, 2022 10:40 pm
Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 10:10 pm Spenstig å avgjøre intelligensen til noen ut fra et enkelt bilde.
Nja, du er jo nærmest per definisjon mindre intelligent dersom du er sterkt religiøs. Og i enda større grad om du ikke er hjernevasket til det fra barnsben av.
Vet ikke om du har fakta på din side med det utsagnet.
Men ja, det skjærer i ørene når man hører om konvertitter som går fra sin frihet.
Men man vet ikke hva som ligger til grunn

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Henningsen skrev: ons nov 23, 2022 10:44 pm Vet ikke om du har fakta på din side med det utsagnet.
Men ja, det skjærer i ørene når man hører om konvertitter som går fra sin frihet.
Men man vet ikke hva som ligger til grunn
Fakta? Å være sterkt religiøs er nærmest per definisjon irrasjonelt. Dermed må du være mindre intelligent.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»