Høyres alternative stasbudsjett

Svar
fargerik

Høyres alternative stasbudsjett

Legg inn av fargerik »

Erna serverte noen godbiter før hun reiste utenlands, mye mer å rutte med for folk flest.
"hmmmmmm" tenkte jeg i mitt stille sinn, dette er for godt til å være sant..
Nå ser jeg at det diskuteres og kommenteres, og personlig er ikke jeg spesielt overrasket over at Gøyre ikke har noen spesiell vidundermedisin for landet enn å være mye enig med regjeringen i samme medisin som god medisin.
At Gøyre topper kaka med skattelettelser er vel ikke spesielt overraskende.
Men de er enig med regjeringen om 38 000 000 000 kroner i skatteøkninger.
Ideologi er ideologi.
Gøyre vil ha tilbake sin egen stil, med ABE-reform. Til tross for all ulempe det medførte.
Gøyre vil tilbake dit de var.
TA fra de fattige, og GI til de rike.
Nå vil de øke barnetrygden, noe de var mot i to stortingsperioder...
Er noen imponert?
Gøyre vil gi mindre til forsvaret enn det regjeringen foreslår.
NÅ? Mens det er krig???
Velgerne bør se dem i kortene, og ikke tro alt som er ille blir mindre ille med Erna & Co.
Er populisme den nye stilen til Asheim, Erna & Co?
Synspunkter?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Egentlig bare ganske vanvittig dårlig for norsk politikk at Høyre ikke klarer å komme opp med noe mer spenstig enn dette. De beholder altså skatteskjerpelsene som folk ikke bryr seg om... Så mye for prinsipper.

De øker barnetrygden, men her skal også rikfolk få - høytlønnede par skal få like mye i barnetrygd som den lavtlønnede enslige moren. Dette kan utmerket mye bedre løses ved å innføre skatt på barnetrygd samtidig, slik Venstre og Rogaland Ap foreslår.

ABE-reformen har utvilsomt negative sider, men det er ingen som klarer å få ned "byråkratiet" (ja, det er så mye, også politiet) uten å ta noen konkrete grep.

Alt i alt er det småpenger i forskjell mellom Ap og Høyre. Da koker det nesten bare ned til om man liker Erna eller Jonas. Og om man har mer sans for Høyres mer liberale holdning på en del områder, og mindre tro på statlig styring og kanskje hater Senterpartiet og deres bonde- og distriktspolitikk. Eller om man foretrekker det trauste Ap, med sine konflikter, reversering og kanskje litt utdaterte prinsipper om hva statens skal gjøre og bestemme.

Et lite problem her er jo selvsagt at Ap heller ikke har løsningen på at 10-20 prosent av befolkningen har falt utenfor det vi normalt vil kalle et velferdssamfunn.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Gøyre?

Er det forsøk på å være morsom?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Hvis jeg skulle velge mellom de så blir det Støre fordi Solberg gjør knefall for FrP og FrP er mer uansvarlige enn resten av stortinget til sammen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Høyre legger frem et budsjett der de øker skattene :P

Det merkes at de er i opposisjon...

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Scuderia skrev: ons nov 23, 2022 8:10 am Gøyre?

Er det forsøk på å være morsom?
Når jeg søkte på Gøyre fant jeg Grünerløkka Høyre ting i stor grad.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: ons nov 23, 2022 7:50 am Erna serverte noen godbiter før hun reiste utenlands, mye mer å rutte med for folk flest.
"hmmmmmm" tenkte jeg i mitt stille sinn, dette er for godt til å være sant..
Nå ser jeg at det diskuteres og kommenteres, og personlig er ikke jeg spesielt overrasket over at Gøyre ikke har noen spesiell vidundermedisin for landet enn å være mye enig med regjeringen i samme medisin som god medisin.
At Gøyre topper kaka med skattelettelser er vel ikke spesielt overraskende.
Men de er enig med regjeringen om 38 000 000 000 kroner i skatteøkninger.
Ideologi er ideologi.
Gøyre vil ha tilbake sin egen stil, med ABE-reform. Til tross for all ulempe det medførte.
Gøyre vil tilbake dit de var.
TA fra de fattige, og GI til de rike.
Nå vil de øke barnetrygden, noe de var mot i to stortingsperioder...
Er noen imponert?
Gøyre vil gi mindre til forsvaret enn det regjeringen foreslår.
NÅ? Mens det er krig???
Velgerne bør se dem i kortene, og ikke tro alt som er ille blir mindre ille med Erna & Co.
Er populisme den nye stilen til Asheim, Erna & Co?
Synspunkter?
Disse alternative budsjettene er vanskelig å ta seriøst. Såkalte lekebudsjett og noe de ALDRI hadde lagt frem hvis de faktisk var i posisjon.

Men kan være med på leken jeg. Dette er ikke noe verre enn budsjettet til regjeringen. Jeg var jo en av de ivrigste til å ville sparke Erna fra regjeringskontorene. Når jeg ser hvordan Støre og Vedum har misbrukt tilliten de fikk, så er det også lov å si at man vil ha kjedelige Erna tilbake. Fordi hun var en LANGT bedre statsministeren enn klovnen og tåkefyrsten som sitter der nå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ABE-reformen er så dum. Jeg støtter intensjon om å kutte i byråkratiet, men det er da overhodet ikke gitt at alle direktorater, etater og tilsyn opptrer eksakt like (in)effektivt. Da blir det også fullstendig feil å gjøre akkurat de samme ostehøvelkuttene over hele linja.

Politikerne kan begynne å gjøre noe med sin egen og departementenes iver etter detaljstyring og juristenes trang til å kontrollere og dokumentere. Reduserer de dette behovet, blir det også rom for å kutte i byråkratiet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: ons nov 23, 2022 8:10 am Gøyre?

Er det forsøk på å være morsom?
Ja! :-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»