Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
fargerik

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av fargerik »

Headhunters kom med denne i 1973, om jeg husker rett :

fargerik

Legg inn av fargerik »

Miles Davis ga ut denne mastodonten av et mesterverk i 1970 :

startelver

Legg inn av startelver »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 7:29 pm
startelver skrev: tor nov 17, 2022 7:14 pm Det er bare å poste videoer fra 70-tallet, du er velkommen til det.

Jeg kan jo f.eks by på denne :

Ikke sant. Smaken er som baken. Bowie????
Hallo?


Nå beveger vi oss farlig nærme 60-tallet.

Da passer det jo med denne.


fargerik

Legg inn av fargerik »

Syttitallet er så mye.
Jeg er nå i 1970, det er lang, langt til vi går inn i det fortapte åttitallet.
King C. 1070. Fripp&Co :

fargerik

Legg inn av fargerik »

Syttitallet. Årtiet som har alt.
Jeg har ikke mange år igjen å leve, selv om jeg dundrer på med syttitallets gull fra den bunnløse Zareptas krukke kommer jeg ikke til å klare å spille alle mine favoritter fra syttitallet.
Kaffe i koppen, koffeinkicket slår saaaaaakte inn nå.
sukk.
Black Sabbath.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Zappa hadde også stålkontroll på hele tiåret, bare zappakatalogen er et stykke jobb å fordøye.
Inca Roads er et høydepunkt for meg. Blant mange.
Nei, min sofa er ikke rød.

Albumet kom jaffal i 1975, og havnet raskt i vinylhaugen her.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Eagles, asså.
Bandet spilte sammen helt frem til nyttårsaften når verden gikk fra syttitallet tiåttitallet.
Da ble bandet oppløst.
De gjenoppsto når åttitallet var over, men det er en annen historie.
Uansett....favoritter?
Joe tøffere enn toget, Rock y
nevermind. Året er 1977.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hva drev egentlig Gentle Giant med i 1973? Syttitallet ruler.


fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg skal ta med her at jeg oppdaget Gentle Giant på et nachspiel i foorige århundre, tror Glasshouseplata var ny da.
Det var tjall og tut og kjør. Og så kom musikken. WOW! sa vi, dette var rart og overraskende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Mastodonten The Inner Mounting Flame kom ut i 71.
Er det rart man er preget?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Min indre stemme sier at jeg ikke kommer til å bli ferdig med syttitallets favoritter før jeg dør.
Jan Hammer spilte piano på den skumle Mahavishnu-plata, men ga også ut en egen greie, skapelsesberetningen og de syv dagene og alt det der. The First Seven Days i det herrens år 1975.
Fyren gjør alt selv her, spiller også trommer og rytmedingser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg kåler videre med mine personlige minner og favoritter fra syttitallet.
Colosseum Live ble utgitt i 1971. Tøff prog for en søkende pjokk på leting etter puberteten!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bloodrock live. 1972

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg fortsetter med favorittene fra syttitallet.
Dette syns jeg var et høydepunkt den gang da.
Heldige meg fikk noe vinyl i lanken, og ja, dette bandet låt greit på bambinoen ;-)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Noen ganger er det greit å ta seg et lite avbrekk fra hverdagens mer melodiøse og lystige stunder, og bare begi seg rett ned i det mørke og dystre. Men ikke nødvendigvis kun for å føle seg dårlig eller utilpass, ettersom en har nok av artister og band som har maktet å lage så ufattelig mye vakker, variert og storslagen musikk ut av alt sammen, men samtidig kommer med en slags betryggende følelse på samme tid.
Swans - Raping a Slave (1984)

Swans - Failure (1991)

Swans - Killing for Company (1995)

Swans - I Was a Prisoner in Your Skull (1996)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

fargerik skrev: tir nov 22, 2022 10:01 pm Syttitallet er så mye.
Jeg er nå i 1970, det er lang, langt til vi går inn i det fortapte åttitallet.
King C. 1070. Fripp&Co :
► Show Spoiler
Er vel ikke helt enig i at 80-tallet kan avfeies som et fullstendig "fortapt" tiår. Tvert i mot.
Ufattelig mye god musikk og ulike sjangre brøt frem, selv om kanskje ikke alle nøt godene av MTV og den slags, men nei, King Crimson og 70-tallet, der har jeg fortsatt en jobb å gjøre med å gå gjennom samtlige av skivene deres.

Har siste tiden låst meg litt fast på Red eraen og særlig den urovekkende med samtidig deilig støyfulle Providence, der var vel ei live bidrag som til slutt endte opp på nevnte 1974 mesterverk, og nei, ei vakker innledning, før det roer seg ned, og deretter bryter løs i en slags øredøvende oppvarmings jam mot skivas avsluttende spor, Starless:
King Crimson - Providence (1974)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Yellow Magic Orchestra får meg alltids i godt humør, men skulle så gjerne ønske de hadde ei musikkvideo til den utrolig fengende og søte Absolute Ego Dance.
Taiso (1981)

Kimi Ni Mune Kyun (1983)

Absolute Ego Dance (1979)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: ons nov 23, 2022 4:54 pm
fargerik skrev: tir nov 22, 2022 10:01 pm Syttitallet er så mye.
Jeg er nå i 1970, det er lang, langt til vi går inn i det fortapte åttitallet.
King C. 1070. Fripp&Co :
► Show Spoiler
Er vel ikke helt enig i at 80-tallet kan avfeies som et fullstendig "fortapt" tiår. Tvert i mot.
Ufattelig mye god musikk og ulike sjangre brøt frem, selv om kanskje ikke alle nøt godene av MTV og den slags, men nei, King Crimson og 70-tallet, der har jeg fortsatt en jobb å gjøre med å gå gjennom samtlige av skivene deres.

Har siste tiden låst meg litt fast på Red eraen og særlig den urovekkende med samtidig deilig støyfulle Providence, der var vel ei live bidrag som til slutt endte opp på nevnte 1974 mesterverk, og nei, ei vakker innledning, før det roer seg ned, og deretter bryter løs i en slags øredøvende oppvarmings jam mot skivas avsluttende spor, Starless:
King Crimson - Providence (1974)
Det er modig å dra mer fra den kanten. Mange har rett og slett ikke nerver til å lytte til det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg skulle ønske denne gigen var litt etter nyttår i stedet for like før nyttår, men dette skjedde på sekstitallet, da.
Jeg tror ikke, eller meg bekjent ble det ikke noe mer samarbeid Zappa/ Pink Floyd.
Men de tok det vel med seg videre i livet, vil jeg tro.....

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

fargerik skrev: ons nov 23, 2022 5:33 pm Det er modig å dra mer fra den kanten. Mange har rett og slett ikke nerver til å lytte til det.
Husker at ei lengre omtale i et musikkmagasin rundt King Crimson perioden 1973-74 med Wetton, Bruford og Fripp, ble kjapt og greit oppsummert med den passende tittelen:

"Red Alert! Not for the squeamish" og et bilde av en intens Fripp i kjent stil, godt planta nedpå stolen sin, og med et blodrødt teppe i bakgrunnen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Zappa, ja. Kapittel for seg selv.
Her sammen med Grand Funk Railroad, det var også et bra band som kan hentes opp etterhvert.
Men det er snart middag, og da kommer jeg til å bli mett og kollapse i soffan.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: ons nov 23, 2022 5:52 pm
fargerik skrev: ons nov 23, 2022 5:33 pm Det er modig å dra mer fra den kanten. Mange har rett og slett ikke nerver til å lytte til det.
Husker at ei lengre omtale i et musikkmagasin rundt King Crimson perioden 1973-74 med Wetton, Bruford og Fripp, ble kjapt og greit oppsummert med den passende tittelen:

"Red Alert! Not for the squeamish" og et bilde av en intens Fripp i kjent stil, godt planta nedpå stolen sin, og med et blodrødt teppe i bakgrunnen.
hehehe...en intens Fripp?
Ja, men kroppsspråket er ikke tema.
Godt plantet på stolen. Der har du geniet

fargerik

Legg inn av fargerik »

Grand Funk, ja.....de hadde mange gode låter.
Her fra 1970. Vakker låt!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg skraper litt til i overflaten av begynnelsen av syttitallet.
Riffmesterne Budgie rulet jaffal i 1971, blant annet med GUTS, som nesten fikk meg til å svime første gang jeg hørte det.
Tøffere enn Smoke On The Water!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons nov 23, 2022 10:25 am Hva drev egentlig Gentle Giant med i 1973? Syttitallet ruler.

Genierklærte musikere...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Aner ikke når denne låta ble spilt inn , men bra er den:

Kerry Minnear fra Gentle Giant - I'm Home Again:


fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg er fremdeles tidlig i syttitallet, nå med Yes.
Var på konsert med dette bandet, den gangen de var store.
Strålende opplevelse, dette albumet kom ut i 1972.
'

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg var på farta og tenkte å sykle en tur, men det regner jo mer og mer.
Hendrix døde i 1970.
Det rettferdiggjør å ta en låt fra den kanten selv om det er sekstitallsmusikk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

jadda.


fargerik

Legg inn av fargerik »

I 1974 ga Carlos Santana ut et av de underligste album, med god hjelp fra John McLaughlin.
Det er et album av den typen man setter på og lar seg spille gjennom i sin helhet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»