Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS
Has thanked: 473 times
Been thanked: 460 times

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

Det frista skikkelig med lutefisk i dette været. Så da blir det lutefisk. Kjøpte en side på 800 gram på Coop - fra Astrup igjen, var bra (nok) sist. Meget enkelt tilbehør, rester av ertestuing og noen små mandelpoteter, samt ribbefett (sånn pølse fra Gilde) til dette. Trenger ikke bacon. Men tørr sennep ble kjøpt i går, så det er på plass. Tenker alkoholfri øl og en ørliten Gammel Opland. Liker ikke ikke å drikke noe særlig med alkohol på en vanlig hverdag, men man må ha noe litt godt til så god mat.

Gårdsdattra
Has thanked: 165 times
Been thanked: 84 times

Legg inn av Gårdsdattra »

Pannestekt fiskepudding i skiver, kokte poteter og gulrot. Brunet stekesmør til. Grei og god hverdagsmiddag. Vann til drikke.

Brukeravatar
Someone  
Has thanked: 22 times
Been thanked: 77 times

Legg inn av Someone »

En Mont d'Or skal etterhvert settes i ovnen, og da må jeg vel også åpne en flaske Cotes du Jura
These users thanked the author Someone for the post:
KingKongHalvor

Brukeravatar
Glycinello
Has thanked: 53 times
Been thanked: 96 times

Legg inn av Glycinello »

Gikk for en pastarett i dag også. Ble en variant med fløte, sjampinjong, tomat, spinat, gulrot, erter, reker og en ørretfilet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor nov 24, 2022 7:18 pm En Mont d'Or skal etterhvert settes i ovnen, og da må jeg vel også åpne en flaske Cotes du Jura
Det er torsdag på kalenderen min :-D

Feelsocl
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Legg inn av Feelsocl »

En Findus bolognese, hvor jeg slengte i ekstra tomatsaus fra glass, creme fraiche, 1 egg, purreløk og oppskjærte kyllingbiter.

Så kokte jeg opp spaghetti forså helle på kebabdressing.

Brukeravatar
Someone  

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor nov 24, 2022 7:33 pm
Someone skrev: tor nov 24, 2022 7:18 pm En Mont d'Or skal etterhvert settes i ovnen, og da må jeg vel også åpne en flaske Cotes du Jura
Det er torsdag på kalenderen min :-D
Nettopp :p

Brukeravatar
lok1
Sted: Republikken
Has thanked: 66 times
Been thanked: 159 times

Legg inn av lok1 »

Lagde meg en Lemon Pie Tini
Første forsøk på denne drinken, 8/10.

Brukeravatar
SirJames
Sted: Gran Canaria
Has thanked: 798 times
Been thanked: 885 times

Legg inn av SirJames »

Pizza after work

KingKongHalvor
Has thanked: 591 times
Been thanked: 180 times

Legg inn av KingKongHalvor »

Kyllingfilet fra fryseren, ris fra skapet, Toro Bretagnesaus og en grønnsakswok. Innkjøp var flere sukkererter. Billig middag igjen🥳

Gårdsdattra
Has thanked: 165 times
Been thanked: 84 times

Legg inn av Gårdsdattra »

Hva er dette for noe slags mat? Oppskrift?

Brukeravatar
busemannen
FD Supporter
Sted: Lauvtjern
Has thanked: 271 times
Been thanked: 119 times

Legg inn av busemannen »

Deilig lutefisk på Lofotstua :P

Tom Floskel
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Legg inn av Tom Floskel »

Litt tømme fryser/grønnsaker i dag og endte opp med "fish curry" oppskrift fra en blogger (trine). Improviserte litt og kjørte inn noe champignon og vårløk, men det ble meget godt med litt ris og naan

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gårdsdattra skrev: tor nov 24, 2022 11:21 pm

Det er en ost.
Her er en sunnmøring som spiser den.

Brukeravatar
Someone  

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor nov 24, 2022 11:52 pm
Gårdsdattra skrev: tor nov 24, 2022 11:21 pm

Det er en ost.
Her er en sunnmøring som spiser den.
Jepp, en ost man varmer i ovnen. Dog spiser jeg den med litt finskåret baguette til

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Den litt snodige sunnmøringen mener jeg på det tidspunktet var på en sånn greie der han ikke spiste brød på generelt grunnlag...

Nuvel. Planen her i dag er å spise veldig godt brød, ja det beste jeg vet - Lyst surdeigsbrød fra Åpent Bakeri. Eller dvs, det gjør jeg, det er ikke bare en plan. Men planen er å få tak i et stykke gravlax på Fiskeriet Youngstorget. Jeg har potetrester (mandel) fra i går, så da blir det fløtestua og sennepsaus, samt meget godt brød. Tror jeg skal stjele med meg en halv åpnet vindunk fra kjøleskapet på jobben. Det er rester etter julebordet jeg ikke var med på. Så det mener jeg er innenfor, selv uten å spørre. En god Riesling, dessuten... Så da snører jeg min sekk med vin og brød og rusler snart hjem fra jobben.

Brukeravatar
Chromeback
Has thanked: 486 times
Been thanked: 410 times

Legg inn av Chromeback »

Dette blir off-topic for denne tråden, men vil bare anbefale en ting her nå. Skarpe kniver har Black Friday, hvor man virkelig kan gjøre ett lite kupp.

Anbefaler på det varmeste(!) slipesteinene deres. Koster under 1000-lappen nå, og de er verdt hver eneste krone. Superenkle i bruk i tillegg, hvor knivene dine føles neste bedre enn nye etter en runde med disse. Akkurat brukt 3000,- der selv på kniver fra Masutani og utstyr, så ikke noe reklame herifra, men gleder meg som en liten unge til å få disse i posten nå!

https://www.skarpekniver.com/

Går også an å stikke huet innom ved Mathallen hvis man har tid og mulighet.
These users thanked the author Chromeback for the post:
DoktorS

Brukeravatar
Ale
Has thanked: 2400 times
Been thanked: 1539 times

Legg inn av Ale »

Bali kyllinggryte.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Chromeback skrev: fre nov 25, 2022 2:34 pm Dette blir off-topic for denne tråden, men vil bare anbefale en ting her nå. Skarpe kniver har Black Friday, hvor man virkelig kan gjøre ett lite kupp.

Anbefaler på det varmeste(!) slipesteinene deres. Koster under 1000-lappen nå, og de er verdt hver eneste krone. Superenkle i bruk i tillegg, hvor knivene dine føles neste bedre enn nye etter en runde med disse. Akkurat brukt 3000,- der selv på kniver fra Masutani og utstyr, så ikke noe reklame herifra, men gleder meg som en liten unge til å få disse i posten nå!

https://www.skarpekniver.com/

Går også an å stikke huet innom ved Mathallen hvis man har tid og mulighet.
Takk - kunne vurdert det om jeg hadde sett det litt før, for jeg har ikke kjennskap nok til å kjøpe kniver på nett....

Slipestein - pussig nok så slipte jeg flere kniver i heimen i går, med min godt brukte Global-stein. Det er veldig lenge siden sist....

Lykke til med knivene!

Brukeravatar
SirJames

Legg inn av SirJames »

I aften blir det kjøttpudding, tomatbønner, poteter og peppersaus

Brukeravatar
Ka9nen
Has thanked: 2491 times
Been thanked: 920 times

Legg inn av Ka9nen »

Hjemmestekt Gyros, med salat og diverse

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kylling satay med peanøttsaus. Servert med ris og salat.
These users thanked the author Glycinello for the post:
startelver

Brukeravatar
SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: fre nov 25, 2022 8:50 pm Kylling satay med peanøttsaus. Servert med ris og salat.
Peanøttsaus er DIGG

Kan spise litervis av gangen
These users thanked the author SirJames for the post:
startelver

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: fre nov 25, 2022 8:50 pm
Glycinello skrev: fre nov 25, 2022 8:50 pm Kylling satay med peanøttsaus. Servert med ris og salat.
Peanøttsaus er DIGG

Kan spise litervis av gangen
Peanøtt er rimelig digg i flere varianter.
These users thanked the author Glycinello for the post:
startelver

Brukeravatar
startelver
Sted: Digital nomade
Has thanked: 1587 times
Been thanked: 883 times

Legg inn av startelver »

Ja og nå har jeg bestilt mere peanøttsmør under Black Friday , herfra :
Denne her er skikkelig god og 100% peanøtter uten tilsetning av sukker, 3 bokser til 99 kroner.

https://www.tights.no/butikk/sunnrask-o ... repakning/
Bilde

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

startelver skrev: fre nov 25, 2022 10:25 pm Ja og nå har jeg bestilt mere peanøttsmør under Black Friday , herfra :
Denne her er skikkelig god og 100% peanøtter uten tilsetning av sukker, 3 bokser til 99 kroner.

Bilde
Da har du i alle fall peanøttsmør en stund:)
Du får gi en tilbakemelding på smaken når du har fått testet det ut. Har litt blandede erfaringer med slike nøttesmør som ikke er tilsatt salt. Syns de kan bli litt tamme.

Brukeravatar
startelver
Sted: Digital nomade
Has thanked: 1587 times
Been thanked: 883 times

Legg inn av startelver »

Glycinello skrev: fre nov 25, 2022 10:42 pm
startelver skrev: fre nov 25, 2022 10:25 pm Ja og nå har jeg bestilt mere peanøttsmør under Black Friday , herfra :

Bilde
Du får gi en tilbakemelding på smaken når du har fått testet det ut. Har litt blandede erfaringer med slike nøttesmør som ikke er tilsatt salt. Syns de kan bli litt tamme.
Har veldig god erfaring med disse fra før. Les kritikken inne på Tights, utelukkende positivt. Men velg Crunchy, ikke Smooth.

Brukeravatar
dzk
Has thanked: 32 times
Been thanked: 94 times

Legg inn av dzk »

Tights er sleipe. Får ikke sett prishistorikk på 3stk, men black friday tilbudet på 1 er en scam. Var billigere for noen uker siden. Får håpe på at det var en bra deal uansett.
These users thanked the author dzk for the post:
Chromeback

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

startelver skrev: fre nov 25, 2022 11:52 pm
Glycinello skrev: fre nov 25, 2022 10:42 pm
Denne her er skikkelig god og 100% peanøtter uten tilsetning av sukker, 3 bokser til 99 krone
https://
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Har veldig god erfaring med disse fra før. Les kritikken inne på Tights, utelukkende positivt. Men velg Crunchy, ikke Smooth.
Den er mottatt;)

Brukeravatar
Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Peanøttsmør kan man jo bare lage selv.

Like godt og hundre ganger billigere

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Usikkerheten råder her i huset. Hva skal man spise i kveld. Det er "lønningshelg", men føler likevel ikke for ekstravagant utskeielse, type Dry Aged Beef... Vilt og lam frister ikke så veldig, så har egentlig mest lyst på en ærlig biff. Det er dog litt usikkert hvor jeg da skal få for å få den beste. Ender vel opp med å sjekke et par butikker. I skrivende stund er det biff med bearnaise som vel er nærmest... Har en del rester fra gravlax i går, og godt brød, så trenger ikke verdens største biff. Må skaffe vin også, men skal også handle en del andre ting, og orker ikke to handlerunder... Skulle hatt litt mer i vin i hus. Tar selvkritikk.

Brukeravatar
Ale
Has thanked: 2400 times
Been thanked: 1539 times

Legg inn av Ale »

Lasagne m/hvitløksbrød til Argentina - Mexico.

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Chromeback skrev: lør nov 26, 2022 2:57 am Peanøttsmør kan man jo bare lage selv.

Like godt og hundre ganger billigere
Det har du sikkert rett i... Men prisene må nok stige litt til før jeg gidder,)

Brukeravatar
Glycinello

Legg inn av Glycinello »

dzk skrev: lør nov 26, 2022 12:45 am
Tights er sleipe. Får ikke sett prishistorikk på 3stk, men black friday tilbudet på 1 er en scam. Var billigere for noen uker siden. Får håpe på at det var en bra deal uansett.
Det var også en sak om at de ikke publiserte negative produktomtaler også for en stund tilbake siden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Endte opp med mørbrad fra Meny... Litt irritert når jeg åpner posen og ser at det er 3 stykker på vel 100 gram... Men det får gå bra. Mørkt på farge og best før mandag, så lover bra. Ettersom jeg har en fløteskvett så blir det peppersaus i stedet for bearnaise, så slipper jeg å handle ekstra egg og smør... :-)

Litt tilfeldig vinvalg på polet i dag - plukket på måfå, nærmest, men sjekket selvsagt på nett der jeg stod i butikken, ,men virker å være et bra valg:

https://vinpuls.no/har-tatt-malbec-til-nye-hoyder/

https://www.aperitif.no/pollisten/produ ... ec,2287811
These users thanked the author DoktorS for the post (total 2):
ChromebackKingKongHalvor

KingKongHalvor
Has thanked: 591 times
Been thanked: 180 times

Legg inn av KingKongHalvor »

Reker, krabbe og sjøkreps. Tilbehør blir loff, majones, dill og sitron. Og litt pepper til krabben.
Og så blir det californisk hvitvin fra favorittprodusenten.

Brukeravatar
Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Skulle lage litt pasta, endte plutselig opp med en kilo virker det som. Ups.

Jaja, blir pasta med soltørket tomat-pesto og sopp, med litt parmesan på toppen.

Bilde

Brukeravatar
SirJames

Legg inn av SirJames »

Jeg har kebabkjøtt, rødløk, tomater, mais, soltørkede tomater, jalapenos, mild kebabdressing, sterk kebabdressing, ost

Alt dette skal mikses i disse:
► Show Spoiler

Brukeravatar
lsklars
Sted: Lillebrors/PR-senteret
Has thanked: 151 times
Been thanked: 345 times

Legg inn av lsklars »

Biffstrimler fra Sveriges, samt fløtegratinerte poteter fra Sverige.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oj, jeg vet jo det - en god mørbrad slår det meste. Og det er mulig at "best før" i morgen er utslagsgivende, men jeg så også på fargen her - mørkt kjøtt... og dette var den beste biffen jeg har spist på veldig lenge! Stek til "rare" - som var litt rødere enn tenkt, men angrer ikke et sekund på det. Smelter ikke på tunga, men jeg har lagt igjen noen titusen hos tannlegen, så behøver ikke det - akkurat passe tyggemotstand...

Vinen - fin til biffen. Men mine tidligere fordommer mot Malbec slo litt til. Litt vel mye syltetøy, til tross for 90 poeng hos Aperitif. Dog passet den meget godt til kjøttet og peppersaus med fløte.

Svar