Vi snakker om renten

Svar
Queenie

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: fre nov 04, 2022 6:15 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 5:35 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 3:24 pm
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?
Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.
Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.
Er det ikke det folk flest gjør da, i denne kollektive psykosen?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
Downlight skrev: man nov 07, 2022 12:28 pm

Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm

3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.
Er ikke interessert i å skifte bank, da må jeg søke om fleksilån på nytt, hvis da Eika tilbyr noe slikt i det hele tatt.

Innskuddskonto i bank bruker jeg kun til å betale regninger med hjelp av avtalegiro og/eller eFaktura.

All sparing foregår på min Nordnet konto.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 4:10 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.
Er ikke interessert i å skifte bank, da må jeg søke om fleksilån på nytt, hvis da Eika tilbyr noe slikt i det hele tatt.

Innskuddskonto i bank bruker jeg kun til å betale regninger med hjelp av avtalegiro og/eller eFaktura.

All sparing foregår på min Nordnet konto.
Skjønner, da er det ikke mye å hente.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

https://www.finansavisen.no/nyheter/mak ... s-bank-bom

Analysene til Norges Bank svikter, duket for nye 0,5% i desember!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.

KBY

Legg inn av KBY »

Dundersalt skrev: fre nov 11, 2022 3:07 pm
ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.
Finnes det noen analyse som sier at norske forbrukere forbruker for mye av goder som ikke er nødvendige for å overleve?

Innflasjonen kommer ikke av at vi forbruker strøm/mat/tranaport og renten kan ikke gjøre noe med inflasjonen siden den er 100% importert / styrt av regjeringen.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

KBY skrev: fre nov 11, 2022 3:15 pm
Dundersalt skrev: fre nov 11, 2022 3:07 pm
ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.
Finnes det noen analyse som sier at norske forbrukere forbruker for mye av goder som ikke er nødvendige for å overleve?

Innflasjonen kommer ikke av at vi forbruker strøm/mat/tranaport og renten kan ikke gjøre noe med inflasjonen siden den er 100% importert / styrt av regjeringen.
Det faktum at arbeidsledigheten er rekordlav er en god indikasjon på at det brukes mye penger ja. Hvis nordmenn ikke bruker penger på annet enn livsnødvendig strøm, mat og transport - hvordan kan det da ha seg at det er mangel på arbeidskraft i neste alle bransjer?

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Et annet viktig poeng er at Norge ikke lever i et vakuum. Når landene rundt oss setter opp renten må Norges Bank også gjøre grep for å forsvare kronekursen. Å sette opp rentene er da et naturlig grep.

Lavere rente ville gitt enda svakere kronekurs, som hadde medført at importerte varer ble enda dyrere

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dundersalt skrev: fre nov 11, 2022 3:07 pm
ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.
Ikke hva jeg har lest. Eneste de sier er at de skal ha ned inflasjonen, noe de ikke har noen makt eller kontroll over.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

ehall skrev: fre nov 11, 2022 9:53 pm
Dundersalt skrev: fre nov 11, 2022 3:07 pm
ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.
Ikke hva jeg har lest. Eneste de sier er at de skal ha ned inflasjonen, noe de ikke har noen makt eller kontroll over.
Fra pressemelding i August:
"Det er behov for en klart høyere rente for å dempe presset i norsk økonomi og bringe inflasjonen ned mot målet, sier sentralbanksjef Ida Wolden Bache
(...)
Det er en risiko for at lite ledig kapasitet i norsk økonomi og vedvarende prispress internasjonalt fører til at prisveksten skyter ytterligere fart."


Lite ledig kapasitet = for lite tilgjengelig arbeidskraft

Ellers vil selvsagt høyere rente ha en effekt på inflasjonen, selv om mye av denne er importert.

Den importerte inflasjonen svekkes ved at kronen blir sterkere (/mindre svekket, alle den tid andre land øker rentene enda raskere)

I tillegg svekkes kjøpekraften til nordmenn, som betyr at folk kjøper færre varer og tjenester. Det kjøler ned arbeidsmarkedet og øker arbeidsledigheten. Dermed unngår bedriftene å må tilby stadig høyere lønnstillegg for å få tak i folk, og kan dermed holde prisene lavere.

De har vært helt tydelige på at de ønsker å unngå en slik lønns- og pris-spiral.

Det er forsåvidt rett at de ikke kan påvirke den importerte inflasjonen så veldig mye. Det de kan gjøre er først og fremt å kjøle ned lønnspresset i Norge. Andre sentralbanker setter også opp rentene, noen som kjøler ned økonomien i deres inn - og dermed inflasjonen på varene Norge importerer.

Norges sentralbank har altså ikke makt til å styre inflasjonen alene, men agerer også basert på hva resten av verden gjør.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
Downlight skrev: man nov 07, 2022 12:28 pm

Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
Det kom faktisk melding fra DNB for to-tre dager siden om at innskuddsrenta settes opp.
Litt.
Grei prinsippavgjørelse, men selvfølgelig spiser inflasjonen fremdeles av bufferen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Litt interessant vinkling i Kapital denne uken - folk (totalt sett) betaler mer av disponibel inntekt på lån nå enn da renten var på 15 prosent... Årsaken er at boliger er blitt mye dyrere og at folk således har høyere lån. Ganske greit innspill når man hører klager fra "gamliser" at de unge ikke skal klage, for det var så mye verre da renten av 15... ;-)

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: lør nov 12, 2022 9:27 am Litt interessant vinkling i Kapital denne uken - folk (totalt sett) betaler mer av disponibel inntekt på lån nå enn da renten var på 15 prosent... Årsaken er at boliger er blitt mye dyrere og at folk således har høyere lån. Ganske greit innspill når man hører klager fra "gamliser" at de unge ikke skal klage, for det var så mye verre da renten av 15... ;-)
Jeg kjøpte hus nr. 1 i mitt liv tidlig på åttitallet, og fikk med meg den raptusen som kom utover og renteøkningene.
Men det var jo noe mer fradrag for renter i de tider, da.
Husker ikke tallene her og nå, men at det var noen år med smalhans uansett husker jeg godt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: lør nov 12, 2022 9:35 am
DoktorS skrev: lør nov 12, 2022 9:27 am Litt interessant vinkling i Kapital denne uken - folk (totalt sett) betaler mer av disponibel inntekt på lån nå enn da renten var på 15 prosent... Årsaken er at boliger er blitt mye dyrere og at folk således har høyere lån. Ganske greit innspill når man hører klager fra "gamliser" at de unge ikke skal klage, for det var så mye verre da renten av 15... ;-)
Jeg kjøpte hus nr. 1 i mitt liv tidlig på åttitallet, og fikk med meg den raptusen som kom utover og renteøkningene.
Men det var jo noe mer fradrag for renter i de tider, da.
Husker ikke tallene her og nå, men at det var noen år med smalhans uansett husker jeg godt.
Det var nok en del smalhals, men det kom vel også av at andre varer, som mat, i forhold til inntekt, var dyrere. Min far bygde hus på slutten av 70-tallet og jeg husker at han var veldig opptatt av at huset kom til å koste nesten en kvart million... Senere angret han nok litt på at han ikke fulgte den lokale banksjefens råd om å låne mer. Og slik er jo det i dag også - at det virkelig har lønt seg å ta opp store lån. Med prisøkningen man ser nå om dagen, blir jo lånet stadig mindre, selv om renten svir for de sist etablerte med høyest lån og de som har makset seg på vår tids nødvendighet - hytte, tesla og eksotiske ferieturer...

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: tor okt 06, 2022 5:03 pm
Someone skrev: man okt 03, 2022 9:46 pm
Sjefan skrev: man okt 03, 2022 9:44 am Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.
Nå får man se, foreløpig det Finanstilsynet ønsker. Men det er ikke de som bestemmer
Bankene er imot, ja. Ønsker å styre dette selv.

A propos; https://www.nettavisen.no/okonomi/iseli ... -95-685373

Heldigvis har man fått på plass gjeldsregisteret, i grevens tid.

Hva gjelder statsbudsjettet for neste år, så er det designet for å ikke helle bensin på bålet, ser det ut til.
Ser ut som også Norges Bank er uenig med Finanstilsynet her

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Hadde meg nettopp noen uker i Argentina. Godt å se at inflasjonen i dette landet ikke er der at man har svartebørs for kjøp og salg av utenlandsk valuta. Det å veksle USD til Argentinsk Peso på bakrommet av aviskiosker på gaten for å få en gunstig vekslingskurs fremstår ikke som en ideell situasjon.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: man nov 21, 2022 3:32 pm Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.
Jeg leste i lokalavisa her (bak betalingsmur) at seks av ti boliger som selges i Fredrikstad nå selges under prisantydning.
Det er jo en pekepinn om at det kan være en viss nedkjøling i boligmarkedet.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: tir nov 22, 2022 4:51 am
Scuderia skrev: man nov 21, 2022 3:32 pm Når kommer neste inflasjonstall? Blir spennende å se om den holder seg høy.. virker som prisene har roer seg endel den siste måneden.
Jeg leste i lokalavisa her (bak betalingsmur) at seks av ti boliger som selges i Fredrikstad nå selges under prisantydning.
Det er jo en pekepinn om at det kan være en viss nedkjøling i boligmarkedet.
Boligmarkedet får seg nok en liten korreksjon (som egentlig er bra) men det har lite å si for inflasjonen. Egentlig er det gunstig med høy inflasjon for de med lån så lenge renta ligger langt under som den gjør nå.

Jeg tenker mer på energipriser, varer og mat. Selv om energi er fortsatt høy er både mat og vare-priser lavere nå enn det var for en måned siden. Strøm har også gått betydelig ned. Siden 12mnd inflasjonen nå måles mot oktober 21 kan det tenkes at vi faller ned fra høye 9-10% til 5-6%. Fortsatt for høyt men betydelig bedre.

Blir spennende å se

Someone

Legg inn av Someone »

Scuderia skrev: tir nov 22, 2022 10:03 am
Jeg tenker mer på energipriser, varer og mat. Selv om energi er fortsatt høy er både mat og vare-priser lavere nå enn det var for en måned siden. Strøm har også gått betydelig ned. Siden 12mnd inflasjonen nå måles mot oktober 21 kan det tenkes at vi faller ned fra høye 9-10% til 5-6%. Fortsatt for høyt men betydelig bedre.

Blir spennende å se
For strømprisene var det først fra slutten av november den virkerlig gikk i taket, såpass sent i måneden at effekten først kom i desember. Så får strøm vil det først synes når desember inflasjonen slippes i starten av januar

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg tror på en kvarting i renteøkning i desember. Og enda en på nyåret.
Men etter det kan de ikke øke renta mer. Det blir for mye.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Og der kom den, som mange regnet med.
Opp 0,25% i dag.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 10:46 am Og der kom den, som mange regnet med.
Opp 0,25% i dag.
Tragisk !
Som om ikke folk sliter nok med økonomien.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sje ... k/78064573

Someone

Legg inn av Someone »

Samtidig tyder mye på at man topper ut på 3%....og neste år blir det fort såpass dårlig utviklingen i økonomien at den vil begynne gå nedover igjen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor des 15, 2022 10:55 am Samtidig tyder mye på at man topper ut på 3%....og neste år blir det fort såpass dårlig utviklingen i økonomien at den vil begynne gå nedover igjen
Ja. Som de skriver i avisa kan det nok komme et hopp til på nyåret, men det kan bli med det.
Jeg tror det holder nå. Men det kommer vel an på inflasjonen og om norsk økonomi vil kjøle seg ned.
Folk nederst ved bordet blir fattigere, de rike har ikke lengre råd til å bo her, men like fullt er status at norsk økonomi er overopphetet fremdeles.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg skjønner ikke helt denne kjøpeveksten, hvor kommer den fra? Hvem er det som driver den oppover?
Syntes det virker som folk (vel, ikke akkurat i julen da) flest kniper litt ekstra igjen på pengepungen for tiden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»