Problemer med utelampe

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Problemer med utelampe

Legg inn av Rainmaker »

Jeg har en utelampe som er koplet til sensor (jeg antar det er skumring eller lyssensor) for tenning av lyset.

Rett etter at jeg flyttet inn oppdaget jeg at lampen først lyste svakt om kvelden, og var "svart" på morgenen etter. De andre utelysene lyser fint.

Vi skiftet derfor pæren i tro om at det var det som var problemet.

Det viste seg å ikke stemme. Når lampen lyser så lyser den meget svakt, og den slår seg av i løpet av kvelden, og holder seg (så vidt jeg vet) av hele natten og er død på morgenen også. Jeg har oppdaget at det ser ut som den prøver å tenne enkelte ganger, men det kommer bare lys som fra en "blitz" altså et lysglimt før den forblir av.

Noen som har noen ideer om hva som kan være issuet her? Har vært innom tanken om at det kan være dårlig kopling i sukkerbiten i lampen, men det har regnet de siste dagene så vi har ikke tatt sjansen på å åpne opp.

Jeg er nylig kjøpt boligen, og kjenner derfor ikke inngående "oppsettet" for anlegget her, men utfra det jeg ser virker det som dette er en enslig ledning til denne utelampen, ikke noe annet går på denne ledningen. Dette er en utelampe på garasjen.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Høres ut som du trenger en elektriker! :)

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Cabal skrev: fre nov 25, 2022 9:31 am Høres ut som du trenger en elektriker! :)
Det er neste skritt, dersom det ikke er noe "innelysende og enkelt" som er problemet her som jeg har oversett. :)

Det er derfor jeg lufter temaet her. I tilfelle det her skulle være noen som har hatt samme problem, og det skulle være noe banalt jeg ikke har tenkt på som er problemet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rainmaker skrev: fre nov 25, 2022 9:48 am
Cabal skrev: fre nov 25, 2022 9:31 am Høres ut som du trenger en elektriker! :)
Det er neste skritt, dersom det ikke er noe "innelysende og enkelt" som er problemet her som jeg har oversett. :)

Det er derfor jeg lufter temaet her. I tilfelle det her skulle være noen som har hatt samme problem, og det skulle være noe banalt jeg ikke har tenkt på som er problemet.
Litt smågamle dingser kan kanskje ha levd sitt liv.
Å tilkalle en elektriker for å se på det kan kanskje bli dyrere enn å stikke innom biltema, jula eller clas og kjøpe en ny utelampe med sensor og led.
Det er latterlig lett å skru opp en slik selv.
Jeg har en slik på hver side av huset som har lyst som f*** i årevis.
De slår seg på når rådyra kommer forbi, og så slår de seg av igjen.
Eksempel :
https://www.lampegiganten.no/lindby-ain ... gKSOfD_BwE

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

For de som skulle være interessert, eller skulle oppleve samme problematikk selv.

Jeg fant grunnen til problemet. Åpnet opp lampen, og gikk gjennom den. Det viste seg at sokkel og innmat var full av døde fluer. Strømmen ble tydeligvis påvirket av biomassen her.

Fjernet de døde fluene og lampen funker som den skal nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»