Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Varulv2468

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Varulv2468 »

Fernandovonarb skrev: fre nov 25, 2022 11:27 am Ser flere diskuterer om russerne rett og slett holder på å fryse ihjel via det utrolig voksende materiale av bilder som kommer. Spesielt er situasjonen rundt Bakhmut ekstrem, og relativt nøkterne osint folk er opprørt over alle døde russere som ligger strødd der. Her er en spesifikk tråd som tar for seg dette. Vi lærte som sagt fra forsvaret at ved 0 grader er faren størst for forfrysning. Disse i fronten opplever nok hat i en skala som er ukjent for normalt dødelige.
Galskap! Dette er "die Karpatenwinter" om igjen! Under den første verdenskrigen i løpet av fem måneder ble så mye som en og en halv million soldater ført ned fra de snøkledde Karpatene - et lite fåtall var døde, flesteparten hadde forfrysninger, var blitt alvorlig syk og så mentalt og fysisk utkjørt at de ikke lenge kunne slåss. Begge parter den gang hadde for lite med ly for soldatene i et kaldt og forblåst landskap med et vær som skifte om fra snø til regn, det kunne være voldsomme snøstorm som kraftig regnskyll som oversvømte og frøst til is grunne skyttergraver og revhuller.

Været i nordøstre Ukraina er sterkt turbulent med høy fuktighet, lav sikte, tykk skydekke og sterk kulde med varmebølger som kunne få det hele til å tine på bare få minutter. Helt presist som under vinteren 1914-1915, og vi er ennå i november. Den kaldeste perioden i januar-mars som den gang vil gjenta seg der ettersom det er en varm vinter i Ukraina.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: fre nov 25, 2022 3:39 pm
Det store og uløste mysterium er dog hvordan det kan være avsporing å svare på innlegg man får rettet direkte mot seg. Men det mysteriet vil nok for alltid forbli uløst.
Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig. Så lenge innlegget er en klar avsporing så er det faktisk mulig å overse innlegget, og bare gå videre.

Ljot

Legg inn av Ljot »

fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Ljot skrev: fre nov 25, 2022 5:44 pm
fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.
Syntes han egentlig burde stille som kanonføde for Putler, bli skutt og drept slik at vi slipper å høre mer fra han og han kan bli glemt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

b0lle skrev: fre nov 25, 2022 6:05 pm
Ljot skrev: fre nov 25, 2022 5:44 pm
fargerik skrev: fre nov 25, 2022 4:50 pm Skisesongen er i gang, og Bolsjunov syter over at russerne ikke får være med.
Snakker om å være hjernedød.
Stopp krigen, du, Bolsjunov. Ta avstand fra det landet ditt driver med.
Ingen russere. INGEN.
De får gå i krigen og dø, og slutte å plage oss.
Bolsjunov er vel offiser i det russiske militærsystemet? Altså en offiser i en armé som har invadert et fredelig naboland. En armé som vi vet står bak terror, målrettede angrep på sivile, krigsforbrytelser og organisering av folkemord. Han skal selvsagt ikke være en velkommen gjest i land som står på Ukrainas side.
Syntes han egentlig burde stille som kanonføde for Putler, bli skutt og drept slik at vi slipper å høre mer fra han og han kan bli glemt.
Det nærmer seg vinter...Kanskje han kan bli kanonføde på ski.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Det Ukraina må forhindre er at krigen roer seg ned, da får Russland mulighet til å bygge opp sine styrker, trent de mobiliserte( i den grad de får noe trening) få bygget opp en buffer med ammunisjon, drivstoff, mat og andre nødvendigheter.

Nei Ukraina må som du sier angripe alle kommunikasjonsknutepunkter de kan treffe for å forhindre forsyninger til å komme fram. De må tvinge russerne til å bruke verdifull ammunisjon og drivstoff ved at de angriper dem. De må tvinge dem til å fryse i hjel i dårlige skyttergraver.
De bør få kuttet jernbanen fra Belgorod inn i Ukraina slik at russeren må frakte alt inn via noen få ruter, ruter som HIMARS i stor grad når. Eneste jernbanen inn til Melitopol utenfor rekkevidde går via Krim og med bruen over Kerch i dårlig stand har den ruten dårlig kapasitet. Målet burde være å få russerne til å bruke mer en hva de klarer å transporterer inn.

Det Ukraina trenger nå er artilleri som når 300 km. Da kan de angripe knutepunkter overalt. Russland har sikkert noen gode mål de kan ta ut.

300 drepte om dagen er 27000 fram til slutten av februar. Legg til minst like mange sårede og det begynner å bli endel. Jeg har sett rapporter at Russland har like mange drepte som sårede, det betyr at det er mange sårede som burde ha overlevd dør. Vanlig regning er 1-3.

Det vil antagelig bli mer aktiv krig når telen har satt seg og en kan kjøre panser utenom asfaltveier. Fram til da får ukrainske styrker hvilt seg, reparert utstyr og rotert de som står i fronten.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg fatter ikke at Putin/Kreml fortsatt tror de kan vinne dette. Det siste lille håpet var kanskje en rød bølge i USA og at republikanerne skulle drastisk kutte ned på Ukraina-støtten. Nå skjønner jeg ikke hva man går rundt og håper på lenger. Europa klarer vinteren, krigen i Ukraina kan ikke vinnes..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

greyserpent skrev: fre nov 25, 2022 6:30 pm
missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.
Jeg husker når bestefaren min slaktet kyllinger når jeg var guttunge. De løp også 15-20m med avhugget hode før de blødde ut og falt

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 6:37 pm
greyserpent skrev: fre nov 25, 2022 6:30 pm
missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.
Jeg husker når bestefaren min slaktet kyllinger når jeg var guttunge. De løp også 15-20m med avhugget hode før de blødde ut og falt
:lol:

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

greyserpent skrev: fre nov 25, 2022 6:30 pm
missChance skrev: fre nov 25, 2022 5:09 pm Advarsel - menneske på flytur.
► Show Spoiler
Steike. 30-40 meter. Likevel er det folk som er i stand til å springe fra stedet.
Han hadde vel akkurat klatret opp og var ekstra uheldig?

Tilbakevendt

Legg inn av Tilbakevendt »



At det går ann.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Tilbakevendt skrev: fre nov 25, 2022 6:56 pm

At det går ann.
Det er utrolig mye som går an.

"Han påstår også at Ukraina er angriperen i konflikten, og at det har oppstått en «dødskult» i Ukraina etter Sovjetunionens fall. «Dødskulten» skal ifølge Medvedev være forankret i hedenske kulter, hvor det å drepe fiender er en del av tilbedelsen av Ukraina.

– Den ukrainske hæren skyter mot de fredelige byene Donbas, fordi de ideologisk sett oppfatter innbyggerne i disse byene som noe sånt som kakerlakker, skriver han videre.

– Alt dette kan bare stoppes gjennom likvidering av den ukrainske staten i sin nåværende form.

Medvedev er ikke i slekt med den tidligere russiske presidenten Dmitrij Medvedev."

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 65ddedb8ab

Man tror det ikke før man ser det.

Brukeravatar
sertono  
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Bare i tillegg til innleggene over, hvis noen trodde klovnen turte å møte noen enker eller mødre til falne soldater. Så mye guts har ikke han, og kommer ikke til å få heller.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Det finnes vel knapt noe mer meningsløst enn å dø for Pavlivka. Ukrainerne kommer jo til å ta dette området tilbake. Som Zaluzhny selv har sagt: “We had to spill their blood, even if in some places it would require losing territory.” The aim, in other words, was to allow the Russians to advance and then destroy their columns in the front and supply lines in the rear.

I artikkelen under gir en kontraktssoldat fra 155. brigade sin versjon av hva som har skjedd i Pavlivka.

Hvor lenge klarer Putin & co å holde disse enorme tapstallene skjult for den russiske befolkningen?

https://en.zona.media/article/2022/11/23/pavlivka

In just 4 days, we have lost about 300 men killed, wounded and missing as a result of this ‘carefully planned’ offensive thanks to our ‘great commanders’. 50 percent of the vehicles lost. And this is just our brigade. The district commanders and Akhmedov hide this and fabricate lower casualty figures out of fear of being held accountable.”

Russian MoD also claimed that the losses of the brigade “do not exceed 1%” while the wounded amount to just 7%.

As Pavlivka was declared under full control, we continued to lose men. Our command acts like it’s a circus. They decided that [the troops] should get awards. In short, they get to keep their ranks and we get medals to keep silence. Except we don’t fucking need them, no one can bring our dead boys back.

Everyone is demoralised. Nobody is celebrating, because so many of our guys are dead. Personally, I lost four friends in just two days. It just pisses me off that our command does not think about the men. They want medals and stripes, so these sons of bitches are ready to send people to their certain death. They think that if they give us a medal, we ought to forget everything and shut up, but they’re wrong because their friends didn’t die while they were sitting in the rear all cozy. They are concerned with other stuff: like how can they get a Hero of Russia title or new stars on their shoulders.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Kreml forventer tap på opptil 100 000 vernepliktige, og ønsker en ny offensiv til våren. Målet hans nå er å bruke rekruttene før han oppdrar flere soldater og starter en ny offensiv til våren, sa det russiske etterforskningsnettstedet Vazhnye istorii, som siterer kilder, en nær Russlands FSBs hemmelige tjeneste og en annen til den russiske hærens generalstab.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Fernandovonarb skrev: fre nov 25, 2022 7:35 pm Bare i tillegg til innleggene over, hvis noen trodde klovnen turte å møte noen enker eller mødre til falne soldater. Så mye guts har ikke han, og kommer ikke til å få heller.
Falskt og propaganda alt sammen, også disse utendørs konsertene etter Putins taler.

Store deler av publikum som møte opp på disse hadde ikke noe valg, enten sparken eller rett til gulag hvis de ikke gjorde det, statlige ansatte..

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hmm skrev: fre nov 25, 2022 10:29 am
Fago skrev: fre nov 25, 2022 10:13 am
Karatel skrev: fre nov 25, 2022 8:58 am
Det finnes i det hele tatt ingen grenser for hva du kan finne på å avspore med!
Mulig det er en avsporing av Kartel, men han har et poeng. Beskrivelsen som gjøres av russere på dette forumet burde holde en høyere standard. Det russiske soldater gjør i Ukraina er grusomt, og i noen tilfeller er det ren ondskap.
Ganske subtilt jobbet, griper fatt i alle faktafeil og anekdoter og kommer med masse uinteressan og ikke relevant faktakunnskap.

Det er liksom ikke mulig å "ta han" på det, men når en har lest 1000 slike avsporinger vet en hvor landet ligger.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Er ikke rart voksne folk sliter med å skille sant fra usant når Norges største avis helt ukritisk gjengir den alternative virkeligheten til Putin.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B ... megaviktig

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hater russere med våpen i Ukraina bare sånn at det er klart, men disse stakkars unge jævlene som fryser så mye at ikke de orker å flytte seg selv om det sprenges en drone-bombe (?vet ikke hva det heter?).

Hvorfor kan dere ikke bare dra hjem?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Vennligst slutt med denne skyttergravkrigen som har oppstått, hvor enkelte debattanter virker å ha delt seg opp i forskjellige grupperinger, og hvor meningsmotstanderne skal "tas" konstant. Det er altfor mye personfokus og "baksnakking" i tråden, med stadige stikk.

Hvis dere synes at det er avsporinger som på INGEN SOM HELST MÅTE kan knyttes opp til situasjonen mellom Ukraina og Russland så rapporter det. Kortere digresjoner som drar inn paralleller til andre kriger, og forhistorien til nasjonene involvert er ikke avsporinger.
Falske beskyldninger om hva andre debattanter har sagt, og stråmenn som blir lagd av meningsmotstandere hvor dere finner på hva som er i hodet på, eller hva som er intensjonen til de dere diskuterer med kommer til å bli slått hardere ned på i tiden fremover - men vi i moderatorteamet trenger hjelp fra dere til å få med oss når både slikt skjer og når det er større avsporinger, så rapporter gjerne, og så vil vi vurdere hva som er verdt å slette.

Vi setter stor pris på all hjelp som vi kan få. Vi setter også stor pris på det når dere diskuterer på en saklig og respektfull måte, selv om dette er et hett tema med mye følelser.

Med hilsen,
Jolla og resten av Mod-teamet.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?
Nei jeg tror du er ganske så oppdatert. De hardeste kampene foregår vel rundt Bakhmut nå.
Resten av fronten virker ganske stille.
Og 300 tatt ut av krigen pr. dag er vel omtrent på gjennomsnittet av estimatene siden krigen brøt ut.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Ny oppdatering fra Denys.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm
Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.
1000 dager igjen av krigen da, forhåpentligvis med færrest mulig ukrainske liv tapt.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm
Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.
UAF har gitt medier og andre munnkurv mht offensive operasjoner som eventuelt måtte foregå nå, som f.eks i Nova Kakhovka. De gjorde det samme med Kherson.

The AFU has slapped a blanket ban on news reports from the region, citing a need to protect the security of ongoing operations. A Nov. 15 statement from the AFU’s Joint Forces South (JFS) confirmed strikes were in progress and that the AFU’s main objectives at present are the destruction of RF troops and ammunition depots. There was no mention of river crossings or ground fighting around Nova Kakhovka.

https://www.kyivpost.com/russias-war/ne ... hovka.html

Det ukrainske forsvarsdepartementet opererer med 430 drepte russere fra 24.-25. november.

https://www.mil.gov.ua/en/news/2022/11/ ... -to-25-11/

Ellers legger UAF ut detaljerte rapporter hver dag over hva russerne har gjort det siste døgnet, og mer generelt hva de selv har gjort.

https://www.kmu.gov.ua/en/news/operativ ... torgnennya

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Jeg har sikkert sett opp mot 10 videoer som denne hver eneste dag på Telegram den siste uka. Det må være en kombinasjon av utrente, dårlig utrustede mobiliserte, kulde og altfor lite mat som gjør at man får se så mange døde.

Dette skjer i Europa i 2022. Fy fader for et fedreland disse soldatene kjemper for. Og så ryktes det om at de i januar skal mobilisere ytterligere 500-700 000 soldater. Ren og skjær galskap.


Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»