Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

Usikkerheten råder her i huset. Hva skal man spise i kveld. Det er "lønningshelg", men føler likevel ikke for ekstravagant utskeielse, type Dry Aged Beef... Vilt og lam frister ikke så veldig, så har egentlig mest lyst på en ærlig biff. Det er dog litt usikkert hvor jeg da skal få for å få den beste. Ender vel opp med å sjekke et par butikker. I skrivende stund er det biff med bearnaise som vel er nærmest... Har en del rester fra gravlax i går, og godt brød, så trenger ikke verdens største biff. Må skaffe vin også, men skal også handle en del andre ting, og orker ikke to handlerunder... Skulle hatt litt mer i vin i hus. Tar selvkritikk.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Chromeback skrev: lør nov 26, 2022 2:57 am Peanøttsmør kan man jo bare lage selv.

Like godt og hundre ganger billigere
Det har du sikkert rett i... Men prisene må nok stige litt til før jeg gidder,)

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

dzk skrev: lør nov 26, 2022 12:45 am
startelver skrev: fre nov 25, 2022 10:25 pm Ja og nå har jeg bestilt mere peanøttsmør under Black Friday , herfra :
Denne her er skikkelig god og 100% peanøtter uten tilsetning av sukker, 3 bokser til 99 kroner.
Tights er sleipe. Får ikke sett prishistorikk på 3stk, men black friday tilbudet på 1 er en scam. Var billigere for noen uker siden. Får håpe på at det var en bra deal uansett.
Det var også en sak om at de ikke publiserte negative produktomtaler også for en stund tilbake siden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Endte opp med mørbrad fra Meny... Litt irritert når jeg åpner posen og ser at det er 3 stykker på vel 100 gram... Men det får gå bra. Mørkt på farge og best før mandag, så lover bra. Ettersom jeg har en fløteskvett så blir det peppersaus i stedet for bearnaise, så slipper jeg å handle ekstra egg og smør... :-)

Litt tilfeldig vinvalg på polet i dag - plukket på måfå, nærmest, men sjekket selvsagt på nett der jeg stod i butikken, ,men virker å være et bra valg:

https://vinpuls.no/har-tatt-malbec-til-nye-hoyder/

https://www.aperitif.no/pollisten/produ ... ec,2287811

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Reker, krabbe og sjøkreps. Tilbehør blir loff, majones, dill og sitron. Og litt pepper til krabben.
Og så blir det californisk hvitvin fra favorittprodusenten.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Skulle lage litt pasta, endte plutselig opp med en kilo virker det som. Ups.

Jaja, blir pasta med soltørket tomat-pesto og sopp, med litt parmesan på toppen.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jeg har kebabkjøtt, rødløk, tomater, mais, soltørkede tomater, jalapenos, mild kebabdressing, sterk kebabdressing, ost

Alt dette skal mikses i disse:
► Show Spoiler

lsklars

Legg inn av lsklars »

Biffstrimler fra Sveriges, samt fløtegratinerte poteter fra Sverige.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oj, jeg vet jo det - en god mørbrad slår det meste. Og det er mulig at "best før" i morgen er utslagsgivende, men jeg så også på fargen her - mørkt kjøtt... og dette var den beste biffen jeg har spist på veldig lenge! Stek til "rare" - som var litt rødere enn tenkt, men angrer ikke et sekund på det. Smelter ikke på tunga, men jeg har lagt igjen noen titusen hos tannlegen, så behøver ikke det - akkurat passe tyggemotstand...

Vinen - fin til biffen. Men mine tidligere fordommer mot Malbec slo litt til. Litt vel mye syltetøy, til tross for 90 poeng hos Aperitif. Dog passet den meget godt til kjøttet og peppersaus med fløte.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

I dag blir det ikke noe kokking, det blir pizza fra min pizzaleverandør på hjørnet.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Pizza grandiosa... med noen tilfeldige biter pepperoni. Og selvsagt Ketchup

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ka9nen skrev: lør nov 26, 2022 8:12 pm Pizza grandiosa... med noen tilfeldige biter pepperoni. Og selvsagt Ketchup
Bilde

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

haha, ketchup er kjempegodt synes jeg :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ka9nen skrev: lør nov 26, 2022 8:17 pm haha, ketchup er kjempegodt synes jeg :lol:
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Ble Thai take-away fra den lokale "bua" her i denne delen av Asker. En Red Curry og en Pad Thai, med kylling

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Lutefisk, er så heldig å få hjemmelaget lutefisk, ertepure, stekte baconterninger og kokte poteter. Akevitt og pils til og etterpå, avslutter med wisky.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Testet nyretapp som biff. Smakte mye, men mørheten var ikke helt der. Tror jeg bruker resten av stykket til gryte.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Ble vel to hjemmelagede pizza-baguetter her, kan man vel kalle det. Tok oppi noe random fajitas krydderi i kjøttdeig, mais og ost og noe tacosaus i ovnen. Helt ok får man si

morrisey

Legg inn av morrisey »

Ka9nen skrev: lør nov 26, 2022 8:17 pm haha, ketchup er kjempegodt synes jeg :lol:
På en vanlig grandis er det nærmest et must. Enten det, eller så er det å gå amok med diverse krydder.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Smultringer med kaffe og konjakk til.

Someone

Legg inn av Someone »

morrisey skrev: lør nov 26, 2022 10:59 pm
Ka9nen skrev: lør nov 26, 2022 8:17 pm haha, ketchup er kjempegodt synes jeg :lol:
På en vanlig grandis er det nærmest et must. Enten det, eller så er det å gå amok med diverse krydder.
Det mener kona også, selv tar jeg den mer "naturell". Sausen er jo strengt tatt mer eller mindre ketchup uansett

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Saturn skrev: lør nov 26, 2022 10:54 pm Ble vel to hjemmelagede pizza-baguetter her, kan man vel kalle det. Tok oppi noe random fajitas krydderi i kjøttdeig, mais og ost og noe tacosaus i ovnen. Helt ok får man si
Stekte pizzating er bra saker. En fin måte å bli kvitt rester på, og det kan varieres nærmest i det uendelige.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ketsjup på Grandiosa? Nei takk! Der allerede nok tomatsmak/tomatsaus... Forresten en av mine kjepphester mot nåværende og tidligere lunsjleverandører/kantiner - veldig mye av det de følger med noe tomatbasert. Og ofte er ikke tomatsausen god. Fredag bestilte jeg "tapas", som blant annet inneholdt kjøttboller og kylling. Hele greiene lå i en tjukk, sur og motbydelig tomatsaus. Denne burde enten være servert separat, eller bare til kjøttbollene. Det var altfor mye saus og den smakte ikke godt. Mandag skulle det være Sheperds Pie - her var det også altfor mye tomat - det smakte dårlig lasagne, bare med poteter. Det skal jo smake av kjøtt.....

Nuvel. Her i heimen blir det kjøttpudding - rester fra forrige søndag. Greit la ting ikke ligge for lenge i fryseren.
Nå venter to middager i Tallinn mandag og tirsdag, der har jeg ingen kontroll, for blir bare invitert ut der. Litt spennende i grunnen, men litt dumt ingen av kveldene er "fri" til å dra dit vi ønsker, jeg og han andre hyggelige nordmannen som skal bort.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjøttpudding her også litt senere i aften

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Hot kyllingwings med dipp. Solo til. :-D

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det 1 stykk kylling laget i Römertopf. Med 40 fedd hvitløk, samt litt rotgrønnsaker i bunn. Potetstappe og brokkolini ved siden av, og en slags saus laget på alt fra kyllingkraft, fløte og hvitvinsrester

morrisey

Legg inn av morrisey »

Årets nest siste fårikål ble fortært i dag. Den siste, restene etter dagens, går i morgen.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Pizzabakeren ;) tar rester i morgen, en for tiden sjelden takeaway må være lov!

Saturn

Legg inn av Saturn »

Someone skrev: søn nov 27, 2022 5:26 pm Her ble det 1 stykk kylling laget i Römertopf. Med 40 fedd hvitløk, samt litt rotgrønnsaker i bunn. Potetstappe og brokkolini ved siden av, og en slags saus laget på alt fra kyllingkraft, fløte og hvitvinsrester
Vet ikke hvorfor men leste dette med Roy Narvestad’s stemme i hodet :lol:

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Mekket en jambalaya til middag i dag. Brukte reker og chorizo i tillegg til alt det andre som går i. Altfor lenge siden jeg spiste det sist, så dette var en innertier. Servert med store mengder ketchup.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»