Geografiquiz

Svar
annmag

Re: Geografiquiz

Legg inn av annmag »

Pluragrotta

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

annmag skrev: tor nov 17, 2022 9:58 pmPluragrotta
Bingo!

annmag

Legg inn av annmag »

Jaauda skrev: tor nov 17, 2022 10:12 pm

Bingo!
Uffda 😂
Jeg rekker ikke før lørdag (men da blir den god 😉)

Hvis det er for sent, så kan noen annen overta. 😊

(Jeg har dykket mange steder, men får frysninger av Pluragrotta).

annmag

Legg inn av annmag »

Usj ... jeg rekker ikke.
Kan ikke en annen overta?

annmag

Legg inn av annmag »

(Har jeg surret det til her nå da :? )

Legger inn en i forbifarten da, ikke sikkert den er veldig bra.

Nå skal vi skikkelig utenfor "folkeskikken".
Her er det ingen fastboende mennesker, men det bor noen veldig få her likevel.
Steiner med innhugde navn vitner om at det har vært kjente mennesker her også for veldig lenge, lenge siden.
Det er også noen fossefall, hvor flere har en liten strand og en grotte ved siden av - som sikkert ble brukt som skjuleplass hvis "fienden" meldte sin ankomst. ... noe som kan bringe tankene til gamle "røverhistorier".
Det er grønt og frodig på land, og et yrende liv under vann.
Navnet er plantebasert.

annmag

Legg inn av annmag »

Dette er en øy.
Du kan ikke fly dit, så båt er tingen.
Den ligger en lang båtreise fra moderlandet.
Hvis man vil snakke litt med de få som bor der, så er det sikrest å kunne spansk.

pava

Legg inn av pava »

Cocos Island?

annmag

Legg inn av annmag »

pava skrev: søn nov 20, 2022 3:25 pmCocos Island?
Ja!! Hurra!
(Cocos island utenfor Costa Rica/Panama)

Kanskje ikke så mange som vet om stedet, men likevel ganske interessant historie.
"Fienden" er jo andre sjørøvere.
Den dag i dag er det noen som bruker masse penger (og ressurser) på å lete etter en sjørøverskatt som visstnok skal befinne seg der.
De som bor der, men ikke er fastboende, er offentlig ansatte (rangere) som rett og slett skal passe litt på området.
Et dykkeeldorado, hvor det meste levende under vann er litt større enn mange andre steder.

Det som har satt seg skikkelig i mitt minne, er fossefallene, med en liten strand og en grotte ved siden av. Grottene ligger helt nede på havnivå (jeg fikk også anledning til å svømme inn i en av dem). En eller annen gang for lenge siden, så jeg en film (eller flere) eller om et var tegneserie (hehe ... husker ikke) ... hvor sjørøvere hadde tatt tilhold på en liten strand, rett ved siden av var det et fossefall (slik at de fikk rent vann) + en grotte hvor de kunne søke tilflukt hvis fiendesjørøvere meldte sin ankomst. Var akkurat som å se det ... uten sjørøverene da. Var jo sikkert mange slike steder rundt omkring, men det spesielle her var at det fremdeles ser sånn ut.

https://www.theguardian.com/environment ... te-history

https://www.pbs.org/wgbh/nova/sharks/is ... gends.html

https://howlermag.com/as-legend-would-have-it/

pava

Legg inn av pava »

Det må ha vært helt fantastisk å ha vært der. Så en dokumentar om øya for en tid tilbake.


Kommer med en ny snart!

pava

Legg inn av pava »

Jeg får ikke posta ny før evt. i kveld. Hvis noen andre ønsker å ta den; kjør på!

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

pava skrev: tir nov 22, 2022 11:04 am Jeg får ikke posta ny før evt. i kveld. Hvis noen andre ønsker å ta den; kjør på!
Jeg skal til en idrettsarena. Denne arenaen er den første i historien som arrangerte en helt spesiell kamp for andre gang. Det er forøvrig kun en eneste annen arena som har arrangert akkurat denne spesielle kampen 2 ganger. Totalt er denne spesielle kampen spilt drøyt 20 ganger gjennom historien.

pava

Legg inn av pava »

Her må det vel være snakk om VM finalen? Og Estadio Azteca

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

pava skrev: tor nov 24, 2022 7:35 am Her må det vel være snakk om VM finalen? Og Estadio Azteca
Jepp, og Maracana i Rio er den eneste andre som har hatt finalen 2 ganger.

Din tur.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Siden Pava ikke har kommet med noen oppgave lager jeg en ny.

Jeg skal til et land som burde vært det første landet fra sitt kontinent til å avansere fra innledende gruppespill i Fotball-VM. Og det hadde de nok også blitt hadde det ikke vært for den kampen som har gått inn i historien som tidenes største skandale-kamp i VM. Denne skandalekampen skulle forøvrig føre til varige endringer i kampoppsettet i Fotball-VM.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Algerie.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Puttemans skrev: søn nov 27, 2022 5:26 pmAlgerie.
Jepp.

Og kampen jeg siktet til er selvsagt skandalen i Gijon mellom Vest Tyskland og Østerike. Hvor Vest Tyskland og Østerike ville gå videre med 1 eller 2 måls seier til Tyskland. 3 mål eller mere ville sende Tyskland og Algerie videre. Mens uavgjort eller seier til Østerike ville sende Østerike og Algerie videre. Etter 12 minutter går tyskerne opp til 1 - 0. Og etterpå står lagene bare og triller ball, vel fornøyde med at begge er videre.

Din tur.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Det er gått tre uker uten aktivitet her, da lager jeg en ny oppgave.

Vi skal til et fjell som er tildekket, det ligger noe over fjellet og dekker det. Dette fjellet er nokså uberegnelig og kan være svært farlig. De menneskene som bor nærmest dette fjellet, øver seg på å søke tilflukt i et gudshus, dersom det skulle oppstå fare.

Dette fjellet har samme navn som et fantasivesen i en kjent bok av en kjent forfatter, denne boka er filmatisert. Et musikkalbum har også samme navn som fjellet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: fre des 16, 2022 9:51 am Det er gått tre uker uten aktivitet her, da lager jeg en ny oppgave.

Vi skal til et fjell som er tildekket, det ligger noe over fjellet og dekker det. Dette fjellet er nokså uberegnelig og kan være svært farlig. De menneskene som bor nærmest dette fjellet, øver seg på å søke tilflukt i et gudshus, dersom det skulle oppstå fare.

Dette fjellet har samme navn som et fantasivesen i en kjent bok av en kjent forfatter, denne boka er filmatisert. Et musikkalbum har også samme navn som fjellet.
Dette fjellet høres ut som en vulkan... Krakatoa? Tror det var denne vulkanen som mange/noen tror er inspirasjonen til den røde himmelen i Munchs Skrik. Da er det sikkert noen som har laget et musikkalbum om den også. :)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre des 16, 2022 11:58 am
Karatel skrev: fre des 16, 2022 9:51 am Det er gått tre uker uten aktivitet her, da lager jeg en ny oppgave.

Vi skal til et fjell som er tildekket, det ligger noe over fjellet og dekker det. Dette fjellet er nokså uberegnelig og kan være svært farlig. De menneskene som bor nærmest dette fjellet, øver seg på å søke tilflukt i et gudshus, dersom det skulle oppstå fare.

Dette fjellet har samme navn som et fantasivesen i en kjent bok av en kjent forfatter, denne boka er filmatisert. Et musikkalbum har også samme navn som fjellet.
Dette fjellet høres ut som en vulkan... Krakatoa? Tror det var denne vulkanen som mange/noen tror er inspirasjonen til den røde himmelen i Munchs Skrik. Da er det sikkert noen som har laget et musikkalbum om den også. :)
Det er riktig at dette fjellet er en vulkan, men det er ikke Krakatoa. Den vulkanen vi skal fram til, er ikke i Asia. Denne vulkanen er som sagt tildekket, man kan ikke se den unntatt når et utbrudd trenger igjennom dekket som ligger over den. Da ser og merker man den til gjengjeld svært godt.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre des 16, 2022 12:52 pm
Pernille skrev: fre des 16, 2022 11:58 am
Karatel skrev: fre des 16, 2022 9:51 am Det er gått tre uker uten aktivitet her, da lager jeg en ny oppgave.

Vi skal til et fjell som er tildekket, det ligger noe over fjellet og dekker det. Dette fjellet er nokså uberegnelig og kan være svært farlig. De menneskene som bor nærmest dette fjellet, øver seg på å søke tilflukt i et gudshus, dersom det skulle oppstå fare.

Dette fjellet har samme navn som et fantasivesen i en kjent bok av en kjent forfatter, denne boka er filmatisert. Et musikkalbum har også samme navn som fjellet.
Dette fjellet høres ut som en vulkan... Krakatoa? Tror det var denne vulkanen som mange/noen tror er inspirasjonen til den røde himmelen i Munchs Skrik. Da er det sikkert noen som har laget et musikkalbum om den også. :)
Det er riktig at dette fjellet er en vulkan, men det er ikke Krakatoa. Den vulkanen vi skal fram til, er ikke i Asia. Denne vulkanen er som sagt tildekket, man kan ikke se den unntatt når et utbrudd trenger igjennom dekket som ligger over den. Da ser og merker man den til gjengjeld svært godt.
Katla
Fra brødrene Løvehjerte - albumet er jeg mer usikker på

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre des 16, 2022 2:51 pm
Karatel skrev: fre des 16, 2022 12:52 pm
Pernille skrev: fre des 16, 2022 11:58 am

Dette fjellet høres ut som en vulkan... Krakatoa? Tror det var denne vulkanen som mange/noen tror er inspirasjonen til den røde himmelen i Munchs Skrik. Da er det sikkert noen som har laget et musikkalbum om den også. :)
Det er riktig at dette fjellet er en vulkan, men det er ikke Krakatoa. Den vulkanen vi skal fram til, er ikke i Asia. Denne vulkanen er som sagt tildekket, man kan ikke se den unntatt når et utbrudd trenger igjennom dekket som ligger over den. Da ser og merker man den til gjengjeld svært godt.
Katla
Fra brødrene Løvehjerte - albumet er jeg mer usikker på
Riktig, vulkanen Katla på Island er dekket av isbreen Mýrdalsjökull, krateret ligger 300-400 meter under isen. Ved et utbrudd vil store mengder smeltevann renne nedover fjellsidene og bygda Vík, som ligger mellom Katla og havet, vil være i stor fare. Det eneste trygge stedet i Vík er kirken som ligger så høyt at vannet ikke vil nå dit. Derfor øver de 300 innbyggerne i Vík på å evakuere til kirken, dersom Katla får et plutselig utbrudd.

Draken i Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte heter Katla.

Katla er det andre musikkalbumet til en for meg helt ukjent Ida Maria (2010).

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre des 16, 2022 3:05 pm
egilfinnbogason skrev: fre des 16, 2022 2:51 pm
Karatel skrev: fre des 16, 2022 12:52 pm

Det er riktig at dette fjellet er en vulkan, men det er ikke Krakatoa. Den vulkanen vi skal fram til, er ikke i Asia. Denne vulkanen er som sagt tildekket, man kan ikke se den unntatt når et utbrudd trenger igjennom dekket som ligger over den. Da ser og merker man den til gjengjeld svært godt.
Katla
Fra brødrene Løvehjerte - albumet er jeg mer usikker på
Riktig, vulkanen Katla på Island er dekket av isbreen Mýrdalsjökull, krateret ligger 300-400 meter under isen. Ved et utbrudd vil store mengder smeltevann renne nedover fjellsidene og bygda Vík, som ligger mellom Katla og havet, vil være i stor fare. Det eneste trygge stedet i Vík er kirken som ligger så høyt at vannet ikke vil nå dit. Derfor øver de 300 innbyggerne i Vík på å evakuere til kirken, dersom Katla får et plutselig utbrudd.

Draken i Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte heter Katla.

Katla er det andre musikkalbumet til en for meg helt ukjent Ida Maria (2010).
Jeg skal til noen "hellige" øyer som har skiftet eier mange ganger igjennom tidene. Det var tidligere kun en øy, men en storm for ca 300 år siden førte til at øyene ble fraskilt og delt i to.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

egilfinnbogason skrev: fre des 16, 2022 3:32 pm
Karatel skrev: fre des 16, 2022 3:05 pm
egilfinnbogason skrev: fre des 16, 2022 2:51 pm

Katla
Fra brødrene Løvehjerte - albumet er jeg mer usikker på
Riktig, vulkanen Katla på Island er dekket av isbreen Mýrdalsjökull, krateret ligger 300-400 meter under isen. Ved et utbrudd vil store mengder smeltevann renne nedover fjellsidene og bygda Vík, som ligger mellom Katla og havet, vil være i stor fare. Det eneste trygge stedet i Vík er kirken som ligger så høyt at vannet ikke vil nå dit. Derfor øver de 300 innbyggerne i Vík på å evakuere til kirken, dersom Katla får et plutselig utbrudd.

Draken i Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte heter Katla.

Katla er det andre musikkalbumet til en for meg helt ukjent Ida Maria (2010).
Jeg skal til noen "hellige" øyer som har skiftet eier mange ganger igjennom tidene. Det var tidligere kun en øy, men en storm for ca 300 år siden førte til at øyene ble fraskilt og delt i to.
Vi skal vel til Tyskland og Øyen Helgoland som nå heter Hauptinsel og Düne. Helgoland er nedertysk og betyr «hellig land».

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Korgutt skrev: fre des 16, 2022 6:11 pm
egilfinnbogason skrev: fre des 16, 2022 3:32 pm
Karatel skrev: fre des 16, 2022 3:05 pm

Riktig, vulkanen Katla på Island er dekket av isbreen Mýrdalsjökull, krateret ligger 300-400 meter under isen. Ved et utbrudd vil store mengder smeltevann renne nedover fjellsidene og bygda Vík, som ligger mellom Katla og havet, vil være i stor fare. Det eneste trygge stedet i Vík er kirken som ligger så høyt at vannet ikke vil nå dit. Derfor øver de 300 innbyggerne i Vík på å evakuere til kirken, dersom Katla får et plutselig utbrudd.

Draken i Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte heter Katla.

Katla er det andre musikkalbumet til en for meg helt ukjent Ida Maria (2010).
Jeg skal til noen "hellige" øyer som har skiftet eier mange ganger igjennom tidene. Det var tidligere kun en øy, men en storm for ca 300 år siden førte til at øyene ble fraskilt og delt i to.
Vi skal vel til Tyskland og Øyen Helgoland som nå heter Hauptinsel og Düne. Helgoland er nedertysk og betyr «hellig land».
Det er 100% korrekt, well done

din tur

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Mulig den er litt i letteste laget for dere skarpskodde geografinøtt knekkere men det får vi ta sjansen på.
Vi skal til et historisk sted. Her har det opp gjennom årene foregått diverse seremonier.
Det er en utendørs scene dette er snakk om. Eller skal vi kanskje si uten tak isteden?
Ikke langt fra dette stedet møtes det 2 elver også.
Tror vi får starte med dette så får dere eventuelt spørre om hint.
Hvor er vi?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Colosseum, Tiber og Aniene?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Pernille skrev: lør des 17, 2022 9:40 am Colosseum, Tiber og Aniene?
Vi skal nok ikke så langt avgårde som det. Vi holder oss i de nordlige delene av Europa.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Korgutt skrev: lør des 17, 2022 10:54 am
Pernille skrev: lør des 17, 2022 9:40 am Colosseum, Tiber og Aniene?
Vi skal nok ikke så langt avgårde som det. Vi holder oss i de nordlige delene av Europa.
Stonehenge?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Karatel skrev: lør des 17, 2022 4:33 pm
Korgutt skrev: lør des 17, 2022 10:54 am
Pernille skrev: lør des 17, 2022 9:40 am Colosseum, Tiber og Aniene?
Vi skal nok ikke så langt avgårde som det. Vi holder oss i de nordlige delene av Europa.
Stonehenge?
Er nok feil. Men vi skal nok nordøstover derfra. Skandinavia er neste hint.
Dette historiske stedet hadde forøvrig både vegger og tak opprinnelig. Men et lynnedslag medførte at kun veggene stod igjen.
Men en spesiell type seremonier blir fortsatt avholdt på stedet.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Dette lynnedslaget medførte at dette historiske stedet brant ned. Pga rasfare ble det ikke bygd opp på samme plass men et lite stykke unna.
Og husk! Det er et elvemøte mellom 2 elver ikke langt fra dette historiske stedet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»