Ytre venstre fosser frem på Oslo-måling – MDG/Rødt/SV: 35 prosent

Svar
rips

Ytre venstre fosser frem på Oslo-måling – MDG/Rødt/SV: 35 prosent

Legg inn av rips »

https://www.dagsavisen.no/nyheter/stort ... sser-fram/

Skremmende.

Miljøpartiene MDG, Venstre og SV ligger an til et brakvalg i Oslo til høsten, ifølge en ny Oslo-måling.

Sammenlignet med tilsvarende måling i mai går Venstre fram 3,6 prosentpoeng til 8,7 prosent, MDG går fra 7,5 til 11 prosent, mens SV vokser fra 14,7 til 16,5 prosent oppslutning.

Alle de tre partiene peker på at klima har blitt en helt sentral del av valgkampen som hovedforklaringen på framgangen. Dermed ser det ut som de tre partiene opplever stor medgang etter FNs dystre klimarapport tidligere denne måneden.

Tallene er hentet fra Opinions siste Oslo-barometer på oppdrag fra Dagsavisen, FriFagbevegelse og ANB.

lund

Legg inn av lund »

Ytre venstre-partiet Venstre der altså.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

lund skrev: fre aug 20, 2021 9:25 pm Ytre venstre-partiet Venstre der altså.
Haha! Det er ganske spesielt å ta med som ytre venstre.

pigg

Legg inn av pigg »

Det er stort sett bare innvandrere som løfter opp disse partiene. Innvandrere er det som kjent mange av i Oslo.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Oslo har falt.
Jeg regner det ikke som en norsk by lengre.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Fremsynt skrev: fre aug 20, 2021 10:48 pm Oslo har falt.
Jeg regner det ikke som en norsk by lengre.
Oslo vil aldri bli som det en gang var. Håper alle sofavelgere får ræven i gir og avgir stemme, en blank stemme er en stemme til disse kaospilotene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Helt krise for Norge.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Fremsynt skrev: fre aug 20, 2021 10:48 pm Oslo har falt.
Jeg regner det ikke som en norsk by lengre.
Så du tror det er kun innvandrere som utgjør den tredjedelen som stemmer SV, Rødt og MDG?

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

- Hvordan i helvete skal vi kjøre dynamitt da, hvis vi ikke skal ha lov til å kjøre dieselbil? VI er nødt til å ha diesel. Vi kan ikke kjøre dynamitt med strømbil. De vet jo ikke hva de snakker om.

- De roter på med noen elektriske tråsykler nede i Oslo og tror de er noe. De er helt «sløkt i håvet».

Signert Lothepus

Trist at hovedsatden er i ferd med å bli blodrød, men det er på en måte forståelig. Det er svært lite nødvendig å kjøre bil i Oslo
med mindre du har en jobb som trenger utstyr eller jobber utenfor Oslo. Så da skjønner jeg at beboerne ønsker mer miljøvennlig politikk. Bare synd de som viser seg å være absolutt dårligste på forvalte oljepengene får så mye makt i hovedstaden.

Mulig Rødt kan holde MDG-lan litt i ørene, men tviler på at SV er noe bedre

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

rips skrev: fre aug 20, 2021 9:24 pm Alle de tre partiene peker på at klima har blitt en helt sentral del av valgkampen som hovedforklaringen på framgangen.
Klimatiltak i Norge, er som å sterilisere seg fordi naboen har for mange unger.

Vi må slutte med symbolpolitikk som bare øker vår selvgodhet, vi må hjelpe flyktninger i sine nærområder, vi må hjelpe klimatiltak der de utgjør en forskjell.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Dette kan ikke stemme, jeg har sett veldig mange som i kommentarfelt på internett sier at Oslo har blitt et grusomt miljø-diktatur og at innbyggerne hater det. Det er jo «umulig» å bo i byen. Veldig pussig at innbyggerne da liksom skal stemme for å beholde dette vanstyret videre.

Nei, takke meg til. Sier som Carl I Hagen og resten av intelligentsiaen når de får bevist noe de ikke liker: Dette tror jeg ikke på.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

palimpsest skrev: lør aug 21, 2021 11:09 am Dette kan ikke stemme, jeg har sett veldig mange som i kommentarfelt på internett sier at Oslo har blitt et grusomt miljø-diktatur og at innbyggerne hater det. Det er jo «umulig» å bo i byen. Veldig pussig at innbyggerne da liksom skal stemme for å beholde dette vanstyret videre.
Det er snakk om 1/3 av Oslos befolkning, ikke hele. Men det er da greit at 1/3 koser seg over at 2/3 klager.

ulefos

Legg inn av ulefos »

når velgerne tenker på hvilken framtid deres egne unger kan få vender de seg mot partiene som tar klima på alvor, dette er ikke det minste rart, det rare er at det kommer så tidlig, blir dette valgresultatet er det som en politisk tsunami

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 11:14 am
palimpsest skrev: lør aug 21, 2021 11:09 am Dette kan ikke stemme, jeg har sett veldig mange som i kommentarfelt på internett sier at Oslo har blitt et grusomt miljø-diktatur og at innbyggerne hater det. Det er jo «umulig» å bo i byen. Veldig pussig at innbyggerne da liksom skal stemme for å beholde dette vanstyret videre.
Det er snakk om 1/3 av Oslos befolkning, ikke hele. Men det er da greit at 1/3 koser seg over at 2/3 klager.
De som klager er vel stort sett FrPere og en del Høyrefolk. Trolig ikke mer enn 15-20% av befolkningen der.

ulefos

Legg inn av ulefos »

det er vel i beste fall et par tusen som hyler og skriker, det vil alltid finnes mennesker som nekter å ta til seg kunnskap

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 11:28 am
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 11:14 am
palimpsest skrev: lør aug 21, 2021 11:09 am Dette kan ikke stemme, jeg har sett veldig mange som i kommentarfelt på internett sier at Oslo har blitt et grusomt miljø-diktatur og at innbyggerne hater det. Det er jo «umulig» å bo i byen. Veldig pussig at innbyggerne da liksom skal stemme for å beholde dette vanstyret videre.
Det er snakk om 1/3 av Oslos befolkning, ikke hele. Men det er da greit at 1/3 koser seg over at 2/3 klager.
De som klager er vel stort sett FrPere og en del Høyrefolk. Trolig ikke mer enn 15-20% av befolkningen der.
Er overhode ikke i tvil om det er det du tror.

Cabal

Legg inn av Cabal »

lund skrev: fre aug 20, 2021 9:25 pm Ytre venstre-partiet Venstre der altså.
De har jo en muslim i ledelsen, selvfølgelig er de ytre venstre :roll:

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 11:35 am
Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 11:28 am
InternalExile skrev: lør aug 21, 2021 11:14 am

Det er snakk om 1/3 av Oslos befolkning, ikke hele. Men det er da greit at 1/3 koser seg over at 2/3 klager.
De som klager er vel stort sett FrPere og en del Høyrefolk. Trolig ikke mer enn 15-20% av befolkningen der.
Er overhode ikke i tvil om det er det du tror.
Det er iallefall et langt mer realistisk anslag enn 2/3, som ikke har den fjerneste likhet med det høyresiden oppnår ved såvel valg som meningsmålinger fra Oslo.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Det holder i massevis at en relativt stor andel menn i midtlivskrise henger seg opp i en enkeltsak (Restriksjoner på Bil) til å stelle i stand et såre rabalder.

Men det du trenger ganske mange flere for å flytte oppslutningen enn du trenger for å lage masse bråk på sosiale media og få mye oppmerksomhet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Til og med i Sogn og Fjordane hopper SV og MDG fram 3,5%

Mens Senterpartiet raser nedover, Høgre går mot 12,5% og AP går litt ned. SV er berre 3-4% bak Høgre. Rødt får 3,5%, men er større ein Venstre og 0,2% bak KRF. FRP får 8,2%

Det er stor sannsynleg at vi kan få 4 stortingsrepresentanter frå venstresiden i Sogn og Fjordane og ikkje umulig at alle sitter i ein Støre regjering

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Flott! Folk tar et standpunkt. De sier NEI til flere feilslåtte sentraliseringsprosjekter, mer ptivatisering, salg av Norge bit for bit, økte forskjeller, økt fattigdom, mer forurensing osv. Listen er lang. Men mest av alt sier de: NEI til flere år med Erna. Det er på tide å dra Norge i en annen retning.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 9:49 am
Fremsynt skrev: fre aug 20, 2021 10:48 pm Oslo har falt.
Jeg regner det ikke som en norsk by lengre.
Så du tror det er kun innvandrere som utgjør den tredjedelen som stemmer SV, Rødt og MDG?
Ikke stemmer det heller.
Muslimske innvandrere stemmer i stor grad på AP, dog ser man tendenser til at de i større grad stemmer KRF.
Dette har igjen mye å gjøre med religiøse verdier samt at KRF ønsker å verne om kontantstøtte.

Den andre store innvandrergruppen som igjen utgjør Øst-Europeere stemmer for det meste på Frp Og SP.

Den oppgangen man ser hos Venstre, SV og MDG kommer i stor grad fra norske unge voksne med høy utdanning, som det igjen er en god del av i Oslo.

ulefos

Legg inn av ulefos »

siden dette var det nærmeste en meningsmålingstråd jeg fant så har jeg gleden av å presentere siste måling fra TV2, der det har skjedd som jeg har ventet på en stund
SV er på denne målingen Stortingets fjerde største parti og altså henvist FRP til femteplassen, som kjent var de på et tidspunkt landets nest største i valg, nå ser jeg fram til at MDG også passereret snublende FRP

Senterpartiet går mest frem på fersk TV ... t tilbake.

det ser riktig riktig dårlig ut for FRP og til de som måtte tro at den relativt store andelen som vil stemme på Andre betyr at Demkratene får mange stemmer så kan jeg berolige, de er spådd 1,3%. Så vi kan nok slå fast at hverken FRP eller Demokratene vil oppnå reint flertall, som en del i fullt alvor trodde FRP ville få for noen år siden, så naiv kan man bli
Sist redigert av ulefos den søn sep 05, 2021 2:31 pm, redigert 1 gang totalt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jadda, og vinner de frem så vil livet igjen bli ufritt og et helvete. Men vi klarer oss vel, selv om vi vil leve i urettferdighet og under en politisk elite som er falske som bare rakkern og selv ikke lever det de forfekter. Men for de blinde er det sikkert godt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

B.O.B. skrev: søn sep 05, 2021 2:26 pm Jadda, og vinner de frem så vil livet igjen bli ufritt og et helvete.
mange rare folk og dyr

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.O.B. skrev: søn sep 05, 2021 2:26 pm Jadda, og vinner de frem så vil livet igjen bli ufritt og et helvete. Men vi klarer oss vel, selv om vi vil leve i urettferdighet og under en politisk elite som er falske som bare rakkern og selv ikke lever det de forfekter. Men for de blinde er det sikkert godt.
Vet ikke om noen har lovet de blinde noe spesielt, men barn som har mistet støtte til briller de trenger for å følge med på skolen er i hvertfall blitt lovet at de skal få briller selv om foreldrene ikke har råd.
Vi kan jo ikke ha de slik de blåblå ønsker....at kun barn med foreldre som har penger skal få briller.
Erna har innført klasseskille på skolen. Det er noe av det første som skal reverseres.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Partiene som er med på å styre byen går frem. Ja, da fører de nok en skremmende politikk, vil jeg tro.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Fremsynt skrev: fre aug 20, 2021 10:48 pm Oslo har falt.
Jeg regner det ikke som en norsk by lengre.
Hehe, det var det faktisk en ungarer på jobben min som sa en gang. "Its not Norway!"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»