Slutt for gode peppekaker

Svar
DoktorS

Slutt for gode peppekaker

Legg inn av DoktorS »

Det er et lite land vi bor i, når man forstå at det ikke er marked for (ganske) gode pepperkaker...

https://www.godt.no/aktuelt/i/Ll34lR/ov ... metallboks

Det er disse jeg har kjøpt når jeg har hatt lyst på pepperkaker. De kommer jo også i tre separate innpakninger, så passer bra om man ikke spiser hele boksen i en gang.

Litt trist med gode produkter som forsvinner.
Synes det nesten er mer trist at disse eksklusive greiene med Nidar marsipan (type plater i fin pakke) er blitt borte.

Tipper at prisen spiller inn ganske mye, og spesielt blir jo folk mindre betalingsvillig når produktene plutselig kommer til sterkt redusert pris, eller at det kommer på andre produkter i samme kategori. Altså - folk kan være villige til å betale f.eks. dobbel pris på kvalitetsmarsipan, men når den billigste settes så mye ned at det blir firedobbel pris, oppstår det et lite problem.

Sfinx har jo vært solgt som et typisk "juleprodukt". De senere årene har en dobbeldekker gjerne vært nede i 60 kroner noen uker før jul. Ordinær pris har jo vært nær 150 kroner... Nå er prisen satt opp til 175 kroner og jeg kan tenke meg at de virkelig får problem med avsetningen hvis prisen holder seg.

Someone

Legg inn av Someone »

Tja, må innrømme at som underlag til blåmuggosten (og ymse til barna) så funker faktisk Berthas "kjipe" til 15kr boksen like bra

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: tor nov 24, 2022 4:48 pm Det er et lite land vi bor i, når man forstå at det ikke er marked for (ganske) gode pepperkaker...

https://www.godt.no/aktuelt/i/Ll34lR/ov ... metallboks

Det er disse jeg har kjøpt når jeg har hatt lyst på pepperkaker. De kommer jo også i tre separate innpakninger, så passer bra om man ikke spiser hele boksen i en gang.

Litt trist med gode produkter som forsvinner.
Synes det nesten er mer trist at disse eksklusive greiene med Nidar marsipan (type plater i fin pakke) er blitt borte.

Tipper at prisen spiller inn ganske mye, og spesielt blir jo folk mindre betalingsvillig når produktene plutselig kommer til sterkt redusert pris, eller at det kommer på andre produkter i samme kategori. Altså - folk kan være villige til å betale f.eks. dobbel pris på kvalitetsmarsipan, men når den billigste settes så mye ned at det blir firedobbel pris, oppstår det et lite problem.

Sfinx har jo vært solgt som et typisk "juleprodukt". De senere årene har en dobbeldekker gjerne vært nede i 60 kroner noen uker før jul. Ordinær pris har jo vært nær 150 kroner... Nå er prisen satt opp til 175 kroner og jeg kan tenke meg at de virkelig får problem med avsetningen hvis prisen holder seg.


Barnas beste pepperkaker

Pepperkakedeig
300 g
TINE® Meierismør
2 dl
sirup
4 dl
sukker
2 dl
TINE® Kremfløte
1 ts
nellik
1 ts
ingefær
1 ts
pepper , strøken
4 ts
kanel
2 ts
bakepulver
900 g
hvetemel (ca.)
Slik gjør du det
1
Til denne oppskriften trenger du pepperkakeformer. Husk at pepperkakedeigen må ligge kaldt en stund før du kjevler og stikker den ut, så det beste er om du lager den dagen før.

2
Bland smør, sirup, sukker i en kjele. Varm opp på middels varme til alt er helt smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl blandingen noe.

3
Rør i fløten. Sikt i krydder, bakepulver og det meste av melet. Resten av melet rører du inn litt etter litt til du får en jevn og passe fast deig. La pepperkakedeigen stå kaldt til neste dag.

Tips
Legg gjerne deigen i en bolle hvor innsiden er kledd med plastfolie eller legg hele i en brødpose for at du lettere vil få ut deigen når den har ligget kaldt.

4
Sett stekeovnen på 175 °C.

5
Elt deigen i litt mel på bordet og kjevle den ca. 3 mm tykk. Stikk ut forskjellige figurkaker og stek dem i 9-10 minutter til de er gyllenbrune. Avkjøl kakene på rist. Skal du henge opp kakene, er det viktig at du lager et hull til båndet før steking.

Tips
Pynt gjerne pepperkakene med melisglasur. Her har vi en liten film som viser hvordan man lager perfekt melisglasur.

Disse pepperkakene er de aller beste som finnes.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: tor nov 24, 2022 10:14 pm
Pynt gjerne pepperkakene med melisglasur. Her har vi en liten film som viser hvordan man lager perfekt melisglasur.
Deep Throat 4 som er blitt sensurert bort?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Someone skrev: tor nov 24, 2022 7:03 pm Tja, må innrømme at som underlag til blåmuggosten (og ymse til barna) så funker faktisk Berthas "kjipe" til 15kr boksen like bra
Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle medfølelsen jeg kjenner på, men de av dere som bruker fabrikk-kjeks, gråpapir-flatbrød, pepperkake og andre greier i stedet for ordentlig hjemmebakt potetflatbrød til forskjellige oster, enten de er harde, myke, lagrede, muggoster, pultost etc.... Ja, dere går rett og slett glipp av veldig mye. Blandingen av blåmuggost og pepperkake fører jo rett og slett til for mange smaker.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Guttorm123 skrev: søn nov 27, 2022 8:18 am
Gårdsdattra skrev: tor nov 24, 2022 10:14 pm
Pynt gjerne pepperkakene med melisglasur. Her har vi en liten film som viser hvordan man lager perfekt melisglasur.
Deep Throat 4 som er blitt sensurert bort?

???

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»