Støttetråden for oss som boikotter VM

Svar
aderyn

Re: Støttetråden for oss som boikotter VM

Legg inn av aderyn »

Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 5:19 am
aderyn skrev: tir nov 29, 2022 1:30 am i land med noenlunde gode arbeidsforhold for arbeidere (kan vel diskutere Mexico men får satse på at slavearbeid ikke blir brukt der).
Jeg vil tro arbeidere utnyttes vel så mye i USA, som i Mexico.
Halve Mexico prøver jo å rømme over grensa så noe bedring der borte må det nesten være. For så vidt sant at arbeidsforholdene for lavt utdannede i USA ikke er veldig bra men slaveri på linje med Qatar tror jeg ikke forekommer. Skal vi kun akseptere Nordiske arbeidsforhold for arbeidere så får du plutselig samme problemet igjen at kun et fåtall Europeiske + Canada + Australia/NZ er kapable til å være vertsnasjon. Men selvfølgelig må det være på en viss standard, hvorav innfri grunnleggende menneskerettigheter er en av de.

aderyn

Legg inn av aderyn »

trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Gått greit for min del. Ikke merket noe stor trang til å se kampene. Eneste jeg slet med litt her om dagen var når min roomie absolutt skulle sette på Spania - Tyskland mens jeg sto å kokkelerte på kjøkkenet. Så var unngålig å få med seg lyd osv selv om jeg fortsatt ikke så noe av matchen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

aderyn skrev: tir nov 29, 2022 2:11 pm Halve Mexico prøver jo å rømme over grensa så noe bedring der borte må det nesten være. For så vidt sant at arbeidsforholdene for lavt utdannede i USA ikke er veldig bra men slaveri på linje med Qatar tror jeg ikke forekommer. Skal vi kun akseptere Nordiske arbeidsforhold for arbeidere så får du plutselig samme problemet igjen at kun et fåtall Europeiske + Canada + Australia/NZ er kapable til å være vertsnasjon. Men selvfølgelig må det være på en viss standard, hvorav innfri grunnleggende menneskerettigheter er en av de.
Halve Mexico prøver ikke å rømme, selv om det er masse problemer nord i Mexico, hvor det nok stedvis er ganske ulevelig. De som krysser grensen til USA, reiser som oftest gjennom Mexico, og de fleste er fra Honduras eller Venezuela.

Jeg tror heller ikke slaveri forekommer i særlig grad i noen av disse landene. Poenget mitt var at Mexico nok er et mer moderne og humant land enn man kan få inntrykk av, særlig når man blir utsatt for "informasjon" fra republikanere i USA, gjennom media.

lund

Legg inn av lund »

Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 3:28 pm
aderyn skrev: tir nov 29, 2022 2:11 pm Halve Mexico prøver jo å rømme over grensa så noe bedring der borte må det nesten være. For så vidt sant at arbeidsforholdene for lavt utdannede i USA ikke er veldig bra men slaveri på linje med Qatar tror jeg ikke forekommer. Skal vi kun akseptere Nordiske arbeidsforhold for arbeidere så får du plutselig samme problemet igjen at kun et fåtall Europeiske + Canada + Australia/NZ er kapable til å være vertsnasjon. Men selvfølgelig må det være på en viss standard, hvorav innfri grunnleggende menneskerettigheter er en av de.
Halve Mexico prøver ikke å rømme, selv om det er masse problemer nord i Mexico, hvor det nok stedvis er ganske ulevelig. De som krysser grensen til USA, reiser som oftest gjennom Mexico, og de fleste er fra Honduras eller Venezuela.

Jeg tror heller ikke slaveri forekommer i særlig grad i noen av disse landene. Poenget mitt var at Mexico nok er et mer moderne og humant land enn man kan få inntrykk av, særlig når man blir utsatt for "informasjon" fra republikanere i USA, gjennom media.
Mexico gikk vel over til å bli regnet som et demokrati rundt år 2000. Selv om det har vært enkelte tilbakeslag der etter det også. Enorme problemer med narkokarteller på samme måte som med Brasil selvsagt, men kommer ikke til å ha samme problem med neste VM som dette.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lund skrev: tir nov 29, 2022 3:32 pm Mexico gikk vel over til å bli regnet som et demokrati rundt år 2000. Selv om det har vært enkelte tilbakeslag der etter det også. Enorme problemer med narkokarteller på samme måte som med Brasil selvsagt, men kommer ikke til å ha samme problem med neste VM som dette.
Nei, man skal jo ikke stikke under en stol at de har enorme problemer. Men det er ganske regionalt. Jeg har vært masse i Mexico, mest i sør, så klart, siden det er langt vekke fra problemene.

Det er et glimrende land, og alle som har vært i latin-amerika vet hvor vennlige og gjestfrie de fleste er der. Og så tror jeg mange blir lurt av probleme de har, til å tro at landet er langt mindre vestlig, enn det faktisk er.

Og fra offentlig hold, så tror jeg de bryr seg langt mer om arbeideres rettigheter i Mexico, enn de gjør i USA.

lund

Legg inn av lund »

Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 3:38 pm
lund skrev: tir nov 29, 2022 3:32 pm Mexico gikk vel over til å bli regnet som et demokrati rundt år 2000. Selv om det har vært enkelte tilbakeslag der etter det også. Enorme problemer med narkokarteller på samme måte som med Brasil selvsagt, men kommer ikke til å ha samme problem med neste VM som dette.
Nei, man skal jo ikke stikke under en stol at de har enorme problemer. Men det er ganske regionalt. Jeg har vært masse i Mexico, mest i sør, så klart, siden det er langt vekke fra problemene.

Det er et glimrende land, og alle som har vært i latin-amerika vet hvor vennlige og gjestfrie de fleste er der. Og så tror jeg mange blir lurt av probleme de har, til å tro at landet er langt mindre vestlig, enn det faktisk er.

Og fra offentlig hold, så tror jeg de bryr seg langt mer om arbeideres rettigheter i Mexico, enn de gjør i USA.
Hehe, endelig får jeg brukt SAMPOL-kunnskapen min til noe. Det er jaggu ikke ofte. haha. Men ja, Mexico er nok et undervurdert land. Mer moderne og utviklet enn en del av sine "naboer" i Latin-Amerika.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lund skrev: tir nov 29, 2022 3:40 pm Hehe, endelig får jeg brukt SAMPOL-kunnskapen min til noe. Det er jaggu ikke ofte. haha. Men ja, Mexico er nok et undervurdert land. Mer moderne og utviklet enn en del av sine "naboer" i Latin-Amerika.
Hehe. Og det var poenget mitt, ja.

Jeg tror flere av de andre landene i latin-amerika, med flere og langt større problemer enn Mexico, trekker ned folk sitt inntrykk av Mexico. Så skjønner jeg at man på nyhetene gjerne tror at hele landet er herjet av kartellene, men det er det jo ikke.

De har en del voldskriminalitet i hele landet, men igjen er vel USA verre der også. Jeg opplever aldri Mexico som utrygt, selv om politiet enkelte steder kan være plagsomme, og kan trenge litt smøring. Noen stereotyper stemmer dessverre fortsatt.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 3:44 pm
lund skrev: tir nov 29, 2022 3:40 pm Hehe, endelig får jeg brukt SAMPOL-kunnskapen min til noe. Det er jaggu ikke ofte. haha. Men ja, Mexico er nok et undervurdert land. Mer moderne og utviklet enn en del av sine "naboer" i Latin-Amerika.
Jeg tror flere av de andre landene i latin-amerika, med flere og langt større problemer enn Mexico, trekker ned folk sitt inntrykk av Mexico. Så skjønner jeg at man på nyhetene gjerne tror at hele landet er herjet av kartellene, men det er det jo ikke.

De har en del voldskriminalitet i hele landet, men igjen er vel USA verre der også. Jeg opplever aldri Mexico som utrygt, selv om politiet enkelte steder kan være plagsomme, og kan trenge litt smøring. Noen stereotyper stemmer dessverre fortsatt.
Tja. Mexico har en av verdens høyeste drapsrater. Over 4x så høy som USA. Så skal ikke undervurdere situasjonen der heller, og joa veldig mye er relatert til kartel/gjengvirksomhet men det er også tilfellet i USA.

Absolutt områder i Mexico som er helt trygt å besøke, prøver ikke å få hele landet til å fremstå som en no go zone eller liknende men uenig i at USA er verre. I Mexico er det hele stater som det er sterkt anbefalt at man ikke besøker. Det er ikke tilfellet i USA. Der er det stort sett kun deler av visse byer som man bør holde seg unna. De fleste land i verden er det stort sett alltid visse områder som er helt greie å besøke, som også gjelder for både Mexico og USA naturligvis.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

aderyn skrev: tir nov 29, 2022 3:59 pm men uenig i at USA er verre.
Det var spesifikt med tanke på arbeideres rettigheter jeg mente her.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 4:21 pm
aderyn skrev: tir nov 29, 2022 3:59 pm men uenig i at USA er verre.
Det var spesifikt med tanke på arbeideres rettigheter jeg mente her.
Du sa jo mtp voldskriminalitet
Tjaaah skrev: tir nov 29, 2022 3:44 pm De har en del voldskriminalitet i hele landet, men igjen er vel USA verre der også.
Men greit nok. Når det gjelder rettigheter så kan det vel diskuteres hvilke land som har sterkere rettigheter. Men vil nok fortsatt påstå at den gjengse arbeider har bedre arbeidsvilkår i USA enn Mexico. Tross alt 40 millioner Meksikanere i USA, hvorav mange lavt utdannede, er ikke helt uten grunn at de velger å stikke dit tror jeg. I de store byene kan du tjene ganske brukbart som bygningsarbeider i USA, vel ca $50-60k i året.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

aderyn skrev: tir nov 29, 2022 4:39 pm Men greit nok. Når det gjelder rettigheter så kan det vel diskuteres hvilke land som har sterkere rettigheter. Men vil nok fortsatt påstå at den gjengse arbeider har bedre arbeidsvilkår i USA enn Mexico. Tross alt 40 millioner Meksikanere i USA, hvorav mange lavt utdannede, er ikke helt uten grunn at de velger å stikke dit tror jeg. I de store byene kan du tjene ganske brukbart som bygningsarbeider i USA, vel ca $50-60k i året.
Ja, det ble andre sammenligninger der også. Litt utydelig fra meg.

Poenget var at du tok opp dette med stadionbygging, og jeg ville ikke bare gått ut i fra at arbeidre i Mexico har det verre enn arbeidere i USA. USA er ekstremt bedritent mot arbeiderne sine. Kan også ta med at forholdene i Mexico har endret seg ganske dramatisk til det bedre, se siste par tiårene. Så en del dro nok til USA når situasjonen var en annen. Forbedring der kartellene ikke herjer, for å presisere det.

Så må du huske på at mange meksikanere som jobber i USA kanskje sender penger til Mexico også. At lønnen er høyere i USA, eller at det er flere jobber der, betyr ikke nødvendigvis at det er lettere for en arbeider i USA, enn en tilsvarende i Mexico.

Jeg har ikke tallene her, så jeg vet ikke, alstå. Men skal jeg tippe, så vil jeg tro det er ganske likt.

Det jeg ville frem til, var at du uansett ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å støtte Mexico som vertsnasjon for VM. De har enorme regionale problemer, ja. Men det er ikke i nærheten av å være et land hvor f. eks myndighetene systematisk terroriserer sin egen befolkning.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Det går ganske bra, og bedre med dagene. Men spørs når det kommer avgjørende kamper. Har zappet inn på en kanal, men klarte fortsette til neste. Men det er nyhetssaker jeg ikke klarer å unngå å trykke på, som hva er det siste stuntet til drittsekken Ronaldo.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Er vel som med alle andre typer avhengighet, det er starten som er verst. For min del var egentlig det unnagjort i forkant av VM, så har egentlig gått veldig greit. Likevel, kjenner jeg må være på alerten. Når Tyskland spiller, eller når det nå blir muligheter for å se C Ronaldo gråte for å bli slått ut må jeg innrømme at det frister.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: tir nov 29, 2022 8:48 am
TrondLFC skrev: tir nov 29, 2022 6:22 am For min del handler dette vel så mye om mafiaorganisasjonen fifa som landene som arrangerer,
Qatar er sånt sett toppen av isfjellet her.
Kan fint innrømme at det først er i de senere år at jeg har fått et større og større fokus på det som blir drevet med i toppfotballen og merker med det at interessen daler i takt med dette.

Med mindre det blir en total kollaps i fifa har jeg sansynligvis allerede sett mitt siste VM.
Min og summen av norske stemmer betyr lite for FIFA.
Jeg hører man sier det her inne, men jeg tror ikke noe på det. Så klart betyr synkende interesse noe for FIFA. Og nå hører man om sponsorer som trekker seg. I tillegg har fotballforbundene i Danmark, Norge og Tyskland sagt at de trekker støtten til Infantino. Aldri har vi vel sett noe lignende. FIFA-ledelsen er ikke maskiner. De er mennesker av kjøtt og blod. Selvsagt kjenner de på ansvar for produktet når de får en slik storm mot seg. Selvsagt er det også personlig belastende for Infantino at han får et så dårlig offentlig søkelys rettet mot seg.

Vi kan ikke redde verden, men vi kan bidra med å gjøre den litt bedre når momentumet er der. Nå har vi et slikt momentum. Det å holde boikott-fanen høyt, bidrar til at momentumet opprettholdes. Det er FIFA som skal endres, ikke Qatar.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Brezjnev skrev: ons nov 30, 2022 12:07 pm
trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Er vel som med alle andre typer avhengighet, det er starten som er verst. For min del var egentlig det unnagjort i forkant av VM, så har egentlig gått veldig greit. Likevel, kjenner jeg må være på alerten. Når Tyskland spiller, eller når det nå blir muligheter for å se C Ronaldo gråte for å bli slått ut må jeg innrømme at det frister.
Den må jeg få med meg. Få ting slår å se på den sutrende ungen Ronaldo. Følger litt med på resultatene for å se hvem som går videre (er det «lov»?). Noen øyeblikk må man vel få med.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Ja, det har gått over all forventning egentlig. Føler ikke jeg har gått glipp av noen ting ved å ikke se en eneste kamp, og selv om det skrives aldri så mye i avisene så frister det rett og slett ikke.

Det er også veldig gledelig å se at seertallene har gått så mye ned.
Så boikotten har sin funksjon den!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 5:52 pm
trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Ja, det har gått over all forventning egentlig. Føler ikke jeg har gått glipp av noen ting ved å ikke se en eneste kamp, og selv om det skrives aldri så mye i avisene så frister det rett og slett ikke.

Det er også veldig gledelig å se at seertallene har gått så mye ned.
Så boikotten har sin funksjon den!
+1

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Brezjnev skrev: ons nov 30, 2022 12:07 pm
trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Er vel som med alle andre typer avhengighet, det er starten som er verst. For min del var egentlig det unnagjort i forkant av VM, så har egentlig gått veldig greit. Likevel, kjenner jeg må være på alerten. Når Tyskland spiller, eller når det nå blir muligheter for å se C Ronaldo gråte for å bli slått ut må jeg innrømme at det frister.
Kjenner feelingen men gått overraskende lett. Trudde abstinensene skulle være større men vært fraværende. Har registrert at Qatar er slått ut og at USA er videre på bekostning av Iran ellers aner jeg fryktelig lite hva som skjer annet enn litt i twitterfeed.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

ehall skrev: ons nov 30, 2022 5:46 pm
Brezjnev skrev: ons nov 30, 2022 12:07 pm
trønderen skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.
Er vel som med alle andre typer avhengighet, det er starten som er verst. For min del var egentlig det unnagjort i forkant av VM, så har egentlig gått veldig greit. Likevel, kjenner jeg må være på alerten. Når Tyskland spiller, eller når det nå blir muligheter for å se C Ronaldo gråte for å bli slått ut må jeg innrømme at det frister.
Den må jeg få med meg. Få ting slår å se på den sutrende ungen Ronaldo. Følger litt med på resultatene for å se hvem som går videre (er det «lov»?). Noen øyeblikk må man vel få med.
Jeg er av dem som ikke har blitt helt veganer på dette, så noen i hvert fall resultater har det blitt også på meg uten at jeg føler meg mer skitten enn vanlig.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Snakk om at Martinelli skal få sin første start for Brasil i VM. Vil være første gangen jeg virkelig kjenner på at dette er en kamp jeg gjerne skulle sett, spesielt hvis Jesus også får starte. Utenom det så har det gått veldig fint så langt.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå forsvant Belgia og kanskje Tyskland senere i kveld. Så de joiner vel boikotten nå.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.

William_S

Legg inn av William_S »

aderyn skrev: fre des 02, 2022 12:46 am Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.
Jeg tror en del europeere ikke helt forstår kulturen i Sør Amerika. Dette er land hvor fotballen muligens står høyere enn noe annet og er noe som forener fattig og rik (dette er land med store forskjeller også), i tillegg til ofte dårlige politiske systemer. River Plate og Bocca Juniors feks er jo verdens farligste derby. Ofte har fotballen blitt sett på som en slags vei ut av fattigdom og for en del. Og ja menneskrettighetssituasjonen er dårligere i Sør Amerika enn i Europa sånn jevnt over, selv om det ikke er så mange diktaturer igjen da (Venezuela kanskje). Det landet i Sør Amerika som har kommet lengst er vel Uruguay både levekår og menneskerettighetsmessig. Det var et av de første landene i verden som anerkjente homofile ekteskap feks.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

aderyn skrev: fre des 02, 2022 12:46 am Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.
Har vi noen ferske tall på dette med tv-seere?

Regnet ikke med at f.eks Sør-Amerika, Asia eller Afrika skulle bry seg nevneverdig, nei. Der finnes det jo mange mennesker som sikkert ikke synes grov utnytting av mennesker er veldig bemerkelsesverdig heller, det er bare noe som skjer, hele tiden. Sånn sett ikke så rart at de vil glede seg over sitt eget lag i VM. Vanskelig å klandre alle for dette.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

aderyn skrev: fre des 02, 2022 12:46 am Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.
Skår for FIFA kommer det fortsatt til å være. Nå vet jeg ikke hvordan det blir med CAS, men det kommer nok ett vanvittig oppgjør med sponsorene etterpå. I hvert fall fra Budweiser.

Så spørs det om FIFA og Infantino noen gang kommer til å klare å rette opp i forholdet med flere av de europeiske forbundene.

startelver

Legg inn av startelver »

Kjedelig VM så langt , bare å holde ut et par uker til så er det over.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Ser på Troll på netflix. Hjernedød norsk katastrofefilm. Slå av hodet og bare se.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Pinlig å se hvordan vertslandet håner div lag som deltar i dette VM.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 6:25 pm
aderyn skrev: fre des 02, 2022 12:46 am Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.
Har vi noen ferske tall på dette med tv-seere?

Regnet ikke med at f.eks Sør-Amerika, Asia eller Afrika skulle bry seg nevneverdig, nei. Der finnes det jo mange mennesker som sikkert ikke synes grov utnytting av mennesker er veldig bemerkelsesverdig heller, det er bare noe som skjer, hele tiden. Sånn sett ikke så rart at de vil glede seg over sitt eget lag i VM. Vanskelig å klandre alle for dette.
Nå vil jeg tro at de fleste pengene i FIFA kommer fra den vestlige delen av kloden. Så jeg håper på visse forandringer til det bedre. Ikke at jeg har trua.

Brukeravatar
dzk
Innlegg: 1597

Legg inn av dzk »

Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 6:25 pm
aderyn skrev: fre des 02, 2022 12:46 am Lever fortsatt greit med boikott men lite skår i gleden at resten av verden gir blanke faen. Stort sett bare noen få land i Europa der TV tallene har gått ned. Resten av verden bryr seg ikke stort. Så får nok ikke store konsekvenser for FIFA eller Qatar dette mesterskapet, ser vellykket ut. Selv om jeg fortsatt står på mine personlige prinsipper selvfølgelig. Snakket med en kompis som bor i Ecuador og han sa at folket der er så fotballgærne at det kunne ligget lik strødd rundt banen og folk hadde fortsatt sett på. Der går fotballen over alt annet.
Har vi noen ferske tall på dette med tv-seere?
https://www.fifa.com/tournaments/mens/w ... ce-numbers

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»