Den umulige kombinasjonen av fornuftig og morsom

Svar
Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Den umulige kombinasjonen av fornuftig og morsom

Legg inn av FredPerry^2 »

Enkelte har muligens fått med seg at medlåntaker og jeg har leaset en Passat GTE de siste to årene. Avtalen går ut i mai 2023, og selv om fruen tar det relativt med ro har jeg vært på mental biljakt i over et halvt år allerede.

Mange kan sikkert si mye om Møller, men når man er nabo med salgssjefen og verkstedlederen for forhandleren man sogner til skal det mye til før man opplever dårlig service. Passaten kommer likevel ikke til å bli kjøpt ut fordi vi rett og slett syns den er en elendig vinterbil. Siden vi bare har én bil i familien blir den også kjørt ganske mye, og da har vi funnet ut at leasing og kilometerbegrensninger er for stressende å forholde seg til.

Planen er derfor å kjøpe en relativt ny bruktbil i løpet av våren som vi skal ha en stund. Bilen skal ha plass til en altfor stor barnevogn og to barnestoler fra sånn ca. primo mai 2023. Videre må den tilfredsstille utseendepreferansene til en som aller helst vil kjøre italiensk og være "A4" nok til ei som syns hu var altfor synlig i trafikken da hun kjørte min røde 159..

Vi har ladeboks i garasjen og jeg syns det ville være dumt å ikke fortsette å bruke den.

Mandag til fredag er kjøreruta hjem - barnehagen - togstasjonen - barnehagen - hjem. En strekning på til sammen fem kilometer. Mens det i helgene gjerne kjøres fra øvre Romerike til svigers i Tønsberg.

På grunn av dette kjøremønsteret er jeg ganske fornøyd med hybrid. Jeg liker mykheten og "gass"responsen av å kjøre elektrisk, men jeg er også for glad i å brøyte meg frem i venstrefila over lengre distanser til at jeg er mentalt klar for fullelektrisk. Videre er firehjulstrekk blitt et krav fordi jeg rett og slett har lyst på det.



For å komme til saken. De heteste kandidatene til å overta for Passaten er Volvo V90 T8 og Jaguar I-Pace.

Helt tilfeldige eksempler:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275169250

Bilde

Mulig det skyldes at jeg nå er vesentlig nærmere 40 enn 30, men Volvo V90 og V60 syns jeg er en av de penere stasjonsvognene som har blitt laget på lang tid. Den er sprek, romslig og konegodkjent.

Bilen skal ikke brukes til å kjøre aviser på gårdsveier vinterstid, så jeg har ikke bruk for fremkommeligheten til en Jimny. Det er derimot veldig fint å kunne skyte ut av det skumle krysset ved barnehagen på vinteren uten å spinne fordi jeg kjører en bil med for høyt dreiemoment og for lav vekt på framhjulene som i dag. Har imidlertid fått med meg at Volvo sliter litt med rust, og jeg er spent på hvordan en bil med både turbo, kompressor og hybridsystem vil tåle tidens tann med tanke på pålitelighet.



https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281409028

Bilde

Elektrisk er fremtiden, det er bare å innse. De gangene jeg har kjørt ren el har jeg vært en av disse idiotene som gir flatt jern fra 20 til 80 km/t bare fordi jeg syns det er gøy. Det kan jeg godt leve med til daglig for å krydre tilværelsen mellom barnehage og pendlerparkeringen.


Det er et par biler jeg kunne vurdert, men som jeg av diverse grunner ikke er interessert i. Den originale Audi E-Tron liker jeg forsåvidt utseendet på, men skal det bli elbil vil jeg ha noe som presser meg bakover i setet og Q4 E-tron liker jeg ikke utseendet på. Alt fra BMW og Mercedes blir for dyrt (og stygt), og Mustang Mach-E faller for meg mellom to stoler når de skal mikse retro og futuristisk. Svigers har Hyundai Ioniq 5, og der fikk jeg såvidt plass til barnevogn og bagasje. Regner derfor med at Kia EV6 ikke er så mye bedre. Skoda Enyaq syns jeg så sykt kul ut da den ble lansert, men live minner den meg om en siste generasjons Chrysler Voyager med høyere panser. Volkswagens ID-serie syns jeg er like kjedelig å se på som alt annet derfra, og å kjøpe en Tesla i dag er som å betale en halv million for en MAGA-caps.

Jaguar I-Pace har jeg derimot alltid likt. Jeg syns den var kul som konsept, kul da jeg så den for første gang, og kul snart fire år senere. Skulle jeg hatt en elbil som ikke heter Taycan er det en I-Pace jeg kunne tenkt meg. Har imidlertid aldri sittet i en og det er vel en viss fare for at den heller ikke sluker en Stokke Trailz, to barnestoler og bagasje for fire. Den er uansett en bil jeg er veldig interessert i å teste når våren nærmer seg.

Før noen spør om hvorfor jeg ikke legger ned veto for en Stelvio, så er det fordi jeg rett og slett ikke orker å forholde meg til Alfa sitt forhandler- og servicenettverk. Og siden dama har sett hvor mange ganger den forrige Alfaen var på verksted tenker jeg det er best for husfreden å legge den død. På forumene ser jeg i det minste at folk er fornøyd med å sende I-Pacene sine til Mekonomen for service.

I utgangspunktet er nok ikke dette innlegget ment som noen kjøpsråds-tråd, siden jeg uansett er for satt og sær i bilsmaken min. Er det én ting jeg har skjønt etter at jeg solgte Alfaen, så er det at jeg som selverklært bilinteressert paradoksalt nok misliker flere biler enn jeg faktisk liker. Med mindre det finnes folk der ute med veldig konkrete erfaringer eller eksempler på biler jeg kan ha oversett anbefaler jeg heller at dette innlegget leses som et slags politisk ukorrekt essay over hvor vanskelig det er å være kvasi-fornuftig bilentusiast i 2022 med små barn og sikker jobb i staten.



Sist redigert av FredPerry^2 den ons nov 30, 2022 12:20 am, redigert 12 ganger totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jeg har selv en El-bil på lease, lurer på om den blir dyr å levere inn, har et par småbulker pga el-sparkemopeder.

Fattern har volvoen, veldig fornøyd 2019 modell.

Selv er jeg keen på utslkjelte Tesla 6 seter.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ønsker lykke til, FP!

Bilmessig skal jeg ikke si noe, du/dere har nok goet med teft!
(Jeg har imidlertid lært med at Hallgeir Kvadsheim spenner opp en ekstra rynke i pannen når man sier 'medlåntager.)

Someone

Legg inn av Someone »

FredPerry^2 skrev: tir nov 29, 2022 11:53 pm Bilen skal ha plass til en altfor stor barnevogn og to barnestoler fra sånn ca. primo mai 2023.
Grattis forresten :D

Skal få testet ut I-Pacen, så snart jeg er ferdig med 1 eller 2 måneder med Kina-Pornstaren fra 8 Des. Dog er jo vi ferdig med både barnevogn og troneseter feil vei :mrgreen:

henlie

Legg inn av henlie »

Liker begge bilene. V90 før facelift var vel ikke mye å skryte av ift. fremkommelighet da det tar lang tid før det andre hjulparet kobler inn. Dette skal etter det jeg har lest være forbedret etter facelift som kom i 2020 (som 2021-modell?), i tillegg ble el-rekkevidden bedre. Mulig dekkstøyen er lavere, den var ikke best pre-facelift.

En i familien er mekaniker hos Volvo og han sier det ikke har vært mye tull med hybridsystemet eller bensinmotorene. Dieselmotorene er derimot ikke feilfrie.

Stelvio er jo fin, du fikk vel de med 7 års garanti fra 2018? Noe jeg ville hatt på den, tror jeg...

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

henlie skrev: ons nov 30, 2022 9:27 am Stelvio er jo fin, du fikk vel de med 7 års garanti fra 2018? Noe jeg ville hatt på den, tror jeg...
Har ingen erfaring med å ta ting på garanti på Alfa, men hvis det er noe i nærheten av det å få fikset på en Fiat tar jeg de syv årene med en klype salt.

https://vgd.no/t/Bil/1829071-kjeksgirka ... antiansvar

Sånn ellers syns jeg egentlig Alfa Romeo peaket utseendemessig med 159 og Brera. Nå er det relativt ordinære profiler med en tøff grill.
Savner dog å hilse på andre biler langs veien, og regner ikke med at den jevne fører av klassisk XJ og XK løfter hånda for en I-Pace.
Sist redigert av FredPerry^2 den ons nov 30, 2022 10:51 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: ons nov 30, 2022 2:59 am
Grattis forresten :D

Skal få testet ut I-Pacen, så snart jeg er ferdig med 1 eller 2 måneder med Kina-Pornstaren fra 8 Des. Dog er jo vi ferdig med både barnevogn og troneseter feil vei :mrgreen:
Takk takk!

Det er jo ikke sånn at gidder å sette av tid til å farte rundt for å prøvekjøre masse biler, så ser fram til en tilbakemelding angående plass i I-Pace kontra Passat. Regner med at den er endel trangere, og jeg er ikke glad i å pakke over setereyggen eller ha bager inne i selve kupeen.

nlc

Legg inn av nlc »

Godt innlegg. Hadde definitivt valgt v90 i din situasjon. Har ikke I-Pace en del software problemer? Ikke helt på VW nivå, men har hørt fra flere at softwaren ikke akkurat er feilfri.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»