Molde FK 2022. Klubbtråd.

Låst
Champis

Re: Molde FK 2022. Klubbtråd.

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 2:04 am
slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 12:41 am
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.
En kritikk som er uinformert og verdiløs. Dette vil også være helt umulig både å vurdere og å implementere.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.
Dette faller i samme kategori som det forrige.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.
Forklaringen på dette kan være så enkel som at Molde har bedre avsluttere enn Glimt, eller bedre keeper, eller begge. En annen, og like enkel - og kanskje også like god - kan være at Molde har vært heldigere enn Glimt. Det er ikke til å komme unna at flaks er en komponent i fotball og at sesongen er for kort til at den fordeles jevnt.

Når det er sagt, skal det også sies at jeg har ikke sett nok glimtkamper til å ha noen formening om dette.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.
For nye lesere bekreftes det herved at du har kritisert xG-konseptet på sviktende grunnlag over tid. :mrgreen:
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.
Ideen er god. Implementasjoner av den varierer helt åpenbart i kvalitet. Perfeksjon er neppe oppnådd.
I min verden er det en større sjanse for mål om en god avslutter får en scoringsmulighet enn om en stokk stiv midtstopper mottar ballen innenfor 16.

Av en eller annen grunn faller det noen debattanter svært tungt for brystet at jeg ikke anerkjenner xG på samme vis som de har omfavnet påfunnet.

Men du må nok bare finne deg i å kalle mine meninger rundt emnet uinformerte, verdiløse og grunnløse også i fremtiden.

For meg er fotball mer enn ren matematikk. At noen mener man kan kaste noen x’er og y’er inn i en en voldsom ligning og finne et godt svar skal de få lov til.

Men på samme måte som annen kunst er det for mye i fotballen som rett og slett ikke lar seg trekke inn i et excelskjema.

Vi mennesker er forskjellige. Noen trives best med målbare fakta. Andre lever godt med at ikke alt kan måles.

Jeg har full forståelse for at klubber bruker xG i et forsøk på å måle det konkrete kombinert med det abstrakte. De hadde ikke gjort jobben sin om de ikke forsøkte. Men det er langt opp og frem til at jeg lar meg overbevise.

Fine stråmenn her :)

Er det noen som har sagt at det ikke er større sjanse for at en god avslutter scorer på sjansene sine enn en dårlig avslutter?

Er det noen som har sagt at fotball er ren matematikk? Tvert i mot er det vel heller hevdet at dette er et verktøy for å måle noe, men som langt i fra avgjør hvordan kampene eller en tabell ender.

Hva man trives med når man ser fotball mtp. målbarhet eller ikke har vel ikke så mye i denne diskusjonen å gjøre? Der er vi nok heller ikke så ulike, tror jeg.

Jeg tror ikke vi i utgangspunktet er så veldig langt fra hverandre. Vi er enige i det viktigste utgangspunktet, nemlig at xG er et verktøy for å måle noe i spillet, og man får ta det som nettopp det. Derfor skjønner jeg ikke når noen blir fornærmet når xG viser noe annet enn resultatene viser. Det som skiller oss, er at du har en forventning til xG som er helt ulik det tanken bak verktøyet faktisk er. Det er ikke et verktøy som skal ta hensyn til hvilken spiller som får sjansen - det er jo hele poenget. Så det er like mye et vwerktøy for å finne ut hvilke lag og spillere som er mest effektive i begge ender av banen som det er et verktøy for å måle hva man klarer å spille seg til av avslutningsmuligheter.

Champis

Legg inn av Champis »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 9:13 am xG mangler ikke bare spillerkvalitet i utregningen sin, men også hvor mye tid spilleren har til å avslutte. xG ser kun på det som skjer etter at ballen har forlatt foten til den som skyter, og det kan jo ikke brukes til noen form for prediksjon - bare "after the fact".

Som regel vinner det beste laget - de som har det høyeste nivået både individuelt og som lag. Det er dette som kan brukes til prediksjon. En måte å regne dette ut på er å vekte hvor mye tid hvert enkelt lag gir til motstanderens ballfører på sin egen tredjedel opp mot motstanderens evne til å score mål når de får dårlig tid med ballen. Tar man så i tillegg hensyn til hvor mange trekk det angripende lag trengte for å komme til den sjansen, så kan man jo finne ut et lags evne til å score mål mot etablert forsvar, på kontring og på dødball. På ligabasis kan man så sammenligne disse tallene og få en god prediksjon på spillernes og lagenes kvaliteter. Ikke bare det; man kan sammenligne på tvers av landegrensene forut for en europacupkamp og få en pekepinn på lagenes evne til å score på hverandre.

Det å se på hvor stor sjanse et skudd har for å gå i mål fra gitte posisjoner på banen blir tynn suppe om man skal bruke det til å analysere motstander før en kamp. Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år, og underlegne lag som satser på kontringer får høy xG pga at de havner i åpenbare scoringssituasjoner når de først lykkes med å slå kontra. Ser ikke helt hva et trenerteam skal med xG verken før eller under kampen; "vi burde ha scoret nå"... no shit Sherlock! Det er det som skjer før skuddet som teller for dem.

Dette er ren bullshit. Benzema og Lewanowski scorer ingen mål med den xG'en du snakker om. Og hvis lag som satser på kontringer kommer til mye større sjanser, så er det vel fortjent hvis de får en høyere xG? Og kommer man til mye større sjanser, så vinner man som regel også. Det er tross alt en ganske stor sammenheng mellom god xG og høyt poengsnitt, så jeg skjønner ikke helt logikken du kommer med her.

xG er ikke et verktøy som noenlag bruker til å analysere motstanderen, så skjønner ikke helt den kritikken. Det er helt andre ting man bruker da. xG er heller ikke noe noen lag eller trenere bruker underveis i en kamp. Hva skal det brukes til liksom? Det er ingen som har "snakket opp" xG-verktøyet som har ment at det skal brukes til noe av det du snakker om her.

rapseballe.

Legg inn av rapseballe. »

GunnarBull skrev: ons nov 30, 2022 10:39 am Ser på Moldefk.no at Børre Steenslids tid i MFK er over, etter 12 år. Virker som at han ikke fikk forlenget kontrakt.
Åpner døren for et comeback for René Skovdahl

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:45 pm
Gunder skrev: ons nov 30, 2022 12:10 pm
HarryH skrev: tir nov 29, 2022 10:43 pm Jeg tror at konkurransen blir hardere neste år. Både Bodø/Glimt og Rosenborg kan ende et stykke over 60 poeng. Men det er jo definitvt utviklingspotensial i dette Molde-laget også.

Får håpe at man klarer å beholde/gjenskape den enorme seiersviljen.
Resultatet av årets sesong stemmer lite i forhold til 2021. Egentlig skulle Glimt vunnet serien igjen i år. I stedet havner Glimt et hav av poeng bak Molde på tabellen.
Å bruke året før som grunnlag for å si hvordan det går neste sesong er feil.

Som du skriver. Er grunn til å tro at konkurransen blir tøffere neste år. Både Glimt og Rosenborg har forsterket lagene sine betydelig i forhold til sesong starten i år. Og Molde kan ikke forvente at de to lagene kommer til å slite med å få spillet til å sitte i 2023.
Bak de tre lagene ser det bedre ut for Odd, LSK og VIF. Minst ett av de tre lagene kommer til å få god sesong neste år.
Utvikling skjer i form av at spillere utvikler seg og laget utvikler samspillet. Form og skader er faktorer som spillere inn på nivået på lag. Vi vet ikke før det har spilt 8-10 seriekamper neste sesong. Før vi kan si hvordan sesongen 2023 ender.
Nå vant Glimt bare med 3 poeng i fjor, så det var ikke rare forspranget å ta inn for Molde.

Hver sesong lever sitt eget liv, det er riktig. Men har man et forsprang på de andre må de jage det forspranget og man selv må sikte etter å beholde det.

Molde har mer å gå på. Skader gjorde at man aldri kunne stille samme lag. Ikke en startoppstilling i 2022 var den samme. 30 unike oppstillinger forteller om enorme skadeutfordringer.

Og signalene fra Aker er at det nå skal satses hardt inn mot en CL-sesong. Vi har overgangsmidlene og vi har frigitt mange millioner lønnskroner den siste tiden.

Jeg har en enorm tro på MFK i 2023. Men om de andre også tar steg så er det bare bra for norsk fotball. Når lagene strekker seg etter hverandre heves kvaliteten.

Nettopp, Glimt vant med kun 3 poeng i fjor, etter å ha satt poengrekord året før. Sjansen er ganske stor for at noe av det samme skjer i 2023, hvor forspranget til Molde blir spist opp.

Når det er sagt, så er jeg enig i at Molde er en liten favoritt, av flere grunner.

1. Molde hadde mange skader i år, og har sånn sett noe å gå på.

2. Molde har den beste stallen.

3. Molde har midler til å forsterke.

4. Ja, noen har påpekt at man plutselig må selge noen spillere, men det gjelder også konkurrentene. Og jeg tror Molde er minst like rustet for å tåle et par viktige spillere i avgang som konkurrentene.

5. Selv om en del av forspranget skulle bli hentet inn, så blir ikke nødvendigvis alt hentet inn. Og både Glimt og Rosenborg kan plutselig få en svakere sesong enn i år, de også. Rosenborg skal er jeg ikke sikker på at klarer å ha den helt store stabiliteten gjennom sesongen før jeg ser det.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Hva i all verden skal xG brukes til da, om det ikke brukes til nettopp det? xG blir gjerne oppdatert i løpet av kampen og brukes til å underbygge hvem som er favoritt til å vinne kampen, eller hvem som burde ha vunnet. Mener du at metodens relevans og popularitet går på rene akademiske statistiske utregninger after the fact? All bruken jeg har sett av denne statistikken er jo da utenfor dens mystiske formål...

Hvis ikke Lewandowski og Benzema scorer på ting som i utgangspunktet ikke er en målsjanse, hvem gjør det da? Blir det automatisk en målsjanse fordi at det blir mål av det?

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 1:06 pm xG blir gjerne oppdatert i løpet av kampen
Det er ikke verst, for å si det slik.
BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 1:06 pm brukes til å underbygge hvem som er favoritt til å vinne kampen
Det vil være nokså misforstått.
BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 1:06 pm eller hvem som burde ha vunnet
Det høres mer fornuftig ut.
BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 1:06 pm Hvis ikke Lewandowski og Benzema scorer på ting som i utgangspunktet ikke er en målsjanse, hvem gjør det da?
Alle kan gjøre det. Men du skrev "Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år". En xG på 0,001 skal bety scoring i snitt hver 1000. gang situasjonen oppstår. Det er selvsagt bare sprøyt at de scorer titalls mål fra sånne situasjoner hvert år.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Man må ta xG for det det er; sjansetelling der man har tatt et steg videre og skiller mellom store og små sjanser, og der man kvantifiserer størrelsen på en sjanse basert på avstand og vinkel i forhold til målet.

Det er selvsagt mulig for nørder å ta dette et steg videre gjennom å finne andre kriterier for å estimere hvor stor en sjanse er. Ett eksempel er å måle avstanden til nærmeste forsvarende spiller i det angripende spiller mottar ballen. Skal ikke forundre meg om det er masteroppgavestudenter innenfor sports management som er i gang med slike analyser.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:49 pm
Fine stråmenn her :)
Det var lite stråmannsgreier der, men mer en betraktning av at folk er forskjellige i sin tilnærming til de tmeste i livet, også fotball. Dermed blir det ofte litt klinsj når noen ser å fotball som kunst og andre ser på det som matematikk.

Det jeg kan strekke meg til er at jeg skriver uten nyanser, mer som et teknisk grep for å vise forskjellene. I de fleste tilfeller vil det være en god miks mellom de to ytterpunktene.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:56 pm

Dette er ren bullshit. Benzema og Lewanowski scorer ingen mål med den xG'en du snakker om. Og hvis lag som satser på kontringer kommer til mye større sjanser, så er det vel fortjent hvis de får en høyere xG? Og kommer man til mye større sjanser, så vinner man som regel også. Det er tross alt en ganske stor sammenheng mellom god xG og høyt poengsnitt, så jeg skjønner ikke helt logikken du kommer med her.

xG er ikke et verktøy som noenlag bruker til å analysere motstanderen, så skjønner ikke helt den kritikken. Det er helt andre ting man bruker da. xG er heller ikke noe noen lag eller trenere bruker underveis i en kamp. Hva skal det brukes til liksom? Det er ingen som har "snakket opp" xG-verktøyet som har ment at det skal brukes til noe av det du snakker om her.
En sak som er viktig er at xG fremstilles som mer vitenskapelig det er. På en terning er det veldig lett å se og finne ut at det er ganske nøyaktig 1/6 sannsynlighet for hver og med seks kast kan du forvente å få en 6er.

For å finne en sannsynlighet eller noe nær en sannsynlighet så må man ha en stor n. Terningen måtte man nok ha kastet minst 1000 ganger for å bli relativt trygg på hva sannsynligheten er. I fotball har man ofte ikke stor n da det er veldig mange variabler som gjør at helt like situasjoner nesten aldri oppstår. Man har derfor tatt noen snarveier i utregningen som gjør at xG nok har et ganske stort konfidensintervall, men man tar ofte utgangspunkt i verdien som sannheten. Det er ikke veldig vanskelig å finne situasjoner hvor xG mest sannsynlig er far off hvor stor sjansen er. Og så er det nok mange variabler som ikke er med og Biggus nevner nok en slik som tid. De beste lagene overpresterer jevnt mot xG, det skyldes nok delvis bedre avsluttere men også at det er slike saker som modellen ikke plukker opp.

I tillegg er det jo en del andre svakheter, her med et tenkt eksempel. En spiss kommer helt alene med keeper. Om han skyter så er xG kanskje 0,3. Om han prøver å runde keeper og mislykkes er xG 0. Om han prøver å runde keeper og lykkes er xG 0,99. Når man så bruker xG for å si hvem som burde vunnet kampen så er det lett å se hvordan slike situasjoner lett påvirker utfallet betraktelig.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Vi får ett stort overskudd i år, og antagelig går det ut minst en spiller til >50 mill, lønnsmidler er det nå mye av.
Men, hvem skal handles inn? Ohi gjør det bra i Køben, men kunne vært ett bra navn. Gulbrandsen begynner vel å nærme seg 30? Noen yngre som vi kan kjøpe dyrt? Kan August Mikkelsen være spiss?

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

dzk skrev: tir nov 29, 2022 10:33 pm
MoldeMoldeMolde skrev: tir nov 29, 2022 10:27 pm Hvorfor ser man Bodø som favoritt? Sterkere resultat i Europa, mer overbevisende seiere i Norge (Molde med usedvanlig mange 1 målsseiere, Bodø vant oftere med mange mål), Bodø forsterket seg kraftig i sommer

Kan kanskje komme på et par til. Vi skal også ha en god sjanse, men vi må være på topp og fortsette med den sterke mentaliteten som de har vist i år
Kan være at de også tar noe hensyn til XG og, der "vant" Glimt ganske klart. Høyest XG, lavest XGA og høyest XP.
De gjorde det ja. Hmmm. Interessant.

Så lenge Glimt er for omstendelige (de var det forrige sesong) og med en saltstøtte på topp anser jeg Molde favoritt.

Glimt har mer oppside, men de vil vel underprestere xG også neste sesong med Mvuka og Salvesen m.fl. i sentrale roller. Bare Pellegrino som er klinisk.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Jeg føre meg sikrere på at vi får en ny god sesong enn at BG/RBK får det. Av de siste 6 årene har vi vært: 2, 2, 1, 2, 2, 1. 2021 skulle vært 1 hvis vi ikke hadde solgt Aurs og MHP uten erstattere klare. Dett er en stabilitet som ikke forsvinner over natta

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 1:35 pm
Alle kan gjøre det. Men du skrev "Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år". En xG på 0,001 skal bety scoring i snitt hver 1000. gang situasjonen oppstår. Det er selvsagt bare sprøyt at de scorer titalls mål fra sånne situasjoner hvert år.
Gadd ikke å lete opp eksempler fra de to. Kan ta langskuddet til Messi nå i VM da. Hva var xG for det målet? Slik jeg ser det var det ikke en målsjanse en gang. Han får ballen på 20 meter og lager mål på ren ferdighet. Det bør ikke være en xG score på det målet engang. På samme tid har det vært massevis av målsjanser som blir avverget før det en gang blir løst skudd, og som ikke får en xG score.

Målsjanser må telles FØR avslutningen, ikke etter.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 2:10 pm
slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 1:35 pm
Alle kan gjøre det. Men du skrev "Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år". En xG på 0,001 skal bety scoring i snitt hver 1000. gang situasjonen oppstår. Det er selvsagt bare sprøyt at de scorer titalls mål fra sånne situasjoner hvert år.
Gadd ikke å lete opp eksempler fra de to. Kan ta langskuddet til Messi nå i VM da. Hva var xG for det målet? Slik jeg ser det var det ikke en målsjanse en gang. Han får ballen på 20 meter og lager mål på ren ferdighet. Det bør ikke være en xG score på det målet engang. På samme tid har det vært massevis av målsjanser som blir avverget før det en gang blir løst skudd, og som ikke får en xG score.

Målsjanser må telles FØR avslutningen, ikke etter.
Skudd fra 20 meter går inn rett som det er. Mtp xG bør det med andre ord ha en viss verdi. Men for de som driver ren sjansetelling, er jeg enig med deg. De har nok telt det som en målsjanse, uten at det var det.

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 2:10 pm
På samme tid har det vært massevis av målsjanser som blir avverget før det en gang blir løst skudd, og som ikke får en xG score.
Jeg syns dette er en svakhet med beregningene.

boombis

Legg inn av boombis »

Det morsome med xG er jo at du fortsatt kan tape kampen selv om du vinner xG.

Hvor mange ganger har man ikke stanget mot et lag hvor keeperen til motstanderen har dagen, og det andre laget knøvler inn en dødball?


Jeg synes forresten at det er en spenstig øvelse å sette odds på serien neste år allerede. Jeg skal på date til helga, og jeg tørr ikke sette odds på den. Enda jeg vet mer...

Kanskje jeg skal håpe på god xG.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Steenslid gir seg i Molde. Var lenge skeptisk til ham, men ingenting å utsette på det fysiske i Molde de siste årene, og med Braut gjorde han en fantastisk jobb.

Ingen Tante og ingen Steenslid, kommer til å bli en gjeng med puslinger.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

boombis skrev: ons nov 30, 2022 7:53 pm Det morsome med xG er jo at du fortsatt kan tape kampen selv om du vinner xG.

Hvor mange ganger har man ikke stanget mot et lag hvor keeperen til motstanderen har dagen, og det andre laget knøvler inn en dødball?


Jeg synes forresten at det er en spenstig øvelse å sette odds på serien neste år allerede. Jeg skal på date til helga, og jeg tørr ikke sette odds på den. Enda jeg vet mer...

Kanskje jeg skal håpe på god xG.
Sannsynligheten for scoring bør være på nivå med straffespark

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Kanskje man bør gå bort fra å telle mål, og heller bruke xG? Kunne blitt spennende.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Har vi ansatt ny kokke?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Sulfat skrev: ons nov 30, 2022 7:57 pm Steenslid gir seg i Molde. Var lenge skeptisk til ham, men ingenting å utsette på det fysiske i Molde de siste årene, og med Braut gjorde han en fantastisk jobb.

Ingen Tante og ingen Steenslid, kommer til å bli en gjeng med puslinger.
Jeg hadde ikke trua på Børre jeg heller, men han har hatt en sentral rolle i den mest suksessfulle perioden i klubbens historie. Litt mye skader, men spillerne har framstått som fysisk sterke og raske under hans regime. Han kan se seg tilbake med stolthet.

MOFFE

Legg inn av MOFFE »

Går det an å opprette en egen xG tråd?

Visa

Legg inn av Visa »

Ikke rart vi har hatt mye skadeproblemer når jeg tenker meg om. Først blir de foret hos tante, før de må løpe og løfte av seg alle kaloriene med magen full av potetball etc. Personlig hadde jeg ikke klart det.

Champis

Legg inn av Champis »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 1:06 pm Hva i all verden skal xG brukes til da, om det ikke brukes til nettopp det? xG blir gjerne oppdatert i løpet av kampen og brukes til å underbygge hvem som er favoritt til å vinne kampen, eller hvem som burde ha vunnet. Mener du at metodens relevans og popularitet går på rene akademiske statistiske utregninger after the fact? All bruken jeg har sett av denne statistikken er jo da utenfor dens mystiske formål...

Hvis ikke Lewandowski og Benzema scorer på ting som i utgangspunktet ikke er en målsjanse, hvem gjør det da? Blir det automatisk en målsjanse fordi at det blir mål av det?

Det brukes selvsgat ikke underveis i kamper, hva i huleste skal det brukes til da? Det er et verktøy som sier noe om hva laget har klart å spille seg til av muligheter og hva man har sluppet til av muligheter. Ikke noe mer enn det. Så det er et slags måleparameter for hvor godt man presterer, spesielt når man ser det over tid.

Hva er en målsjanse? De beste spissene scorer nok i snitt flere mål på de samme sjansene som andre spisser får, men det er ingen i verden som scorer jevnlig på sjanser som er så langt nede på skalaen.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 1:48 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:49 pm
Fine stråmenn her :)
Det var lite stråmannsgreier der, men mer en betraktning av at folk er forskjellige i sin tilnærming til de tmeste i livet, også fotball. Dermed blir det ofte litt klinsj når noen ser å fotball som kunst og andre ser på det som matematikk.

Det jeg kan strekke meg til er at jeg skriver uten nyanser, mer som et teknisk grep for å vise forskjellene. I de fleste tilfeller vil det være en god miks mellom de to ytterpunktene.

Nåja, at folk som synes xG er et bra verktøy ser på fotball som matematikk i stedet for kunst er en ganske stor stråmann. Du la det også fram som om at meningsmotstanderne dine ikke mente at det hadde noe å si hvilken spiller som fikk målsjansen.

Champis

Legg inn av Champis »

MoldeMoldeMolde skrev: ons nov 30, 2022 1:55 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:56 pm

Dette er ren bullshit. Benzema og Lewanowski scorer ingen mål med den xG'en du snakker om. Og hvis lag som satser på kontringer kommer til mye større sjanser, så er det vel fortjent hvis de får en høyere xG? Og kommer man til mye større sjanser, så vinner man som regel også. Det er tross alt en ganske stor sammenheng mellom god xG og høyt poengsnitt, så jeg skjønner ikke helt logikken du kommer med her.

xG er ikke et verktøy som noenlag bruker til å analysere motstanderen, så skjønner ikke helt den kritikken. Det er helt andre ting man bruker da. xG er heller ikke noe noen lag eller trenere bruker underveis i en kamp. Hva skal det brukes til liksom? Det er ingen som har "snakket opp" xG-verktøyet som har ment at det skal brukes til noe av det du snakker om her.
En sak som er viktig er at xG fremstilles som mer vitenskapelig det er. På en terning er det veldig lett å se og finne ut at det er ganske nøyaktig 1/6 sannsynlighet for hver og med seks kast kan du forvente å få en 6er.

For å finne en sannsynlighet eller noe nær en sannsynlighet så må man ha en stor n. Terningen måtte man nok ha kastet minst 1000 ganger for å bli relativt trygg på hva sannsynligheten er. I fotball har man ofte ikke stor n da det er veldig mange variabler som gjør at helt like situasjoner nesten aldri oppstår. Man har derfor tatt noen snarveier i utregningen som gjør at xG nok har et ganske stort konfidensintervall, men man tar ofte utgangspunkt i verdien som sannheten. Det er ikke veldig vanskelig å finne situasjoner hvor xG mest sannsynlig er far off hvor stor sjansen er. Og så er det nok mange variabler som ikke er med og Biggus nevner nok en slik som tid. De beste lagene overpresterer jevnt mot xG, det skyldes nok delvis bedre avsluttere men også at det er slike saker som modellen ikke plukker opp.

I tillegg er det jo en del andre svakheter, her med et tenkt eksempel. En spiss kommer helt alene med keeper. Om han skyter så er xG kanskje 0,3. Om han prøver å runde keeper og mislykkes er xG 0. Om han prøver å runde keeper og lykkes er xG 0,99. Når man så bruker xG for å si hvem som burde vunnet kampen så er det lett å se hvordan slike situasjoner lett påvirker utfallet betraktelig.

Hvem fremstiller den mer vitenskapelig enn den er? Jeg føler at dette er noe som ofte blir brukt som argument fra folk som ikke er så fan av xG, som en slags devaluering av verktøyet fordi det passer meningen deres. Jeg har aldri sett noen mene at dette er så vitenskapelig sterkt som noen motstandere av xG fremstiller det som.

De seriøse aktørene tar hensyn til ganske mange aspekter i situasjoner hvor de rater xG'en. Og det er basert på millioner av situasjoner, så man har ganske mange sammenlignbare situasjoner. Men når det skal settes en verdi på en sjanse, så vil det selvsagt være noe subjektivitet inne i bildet, og det vil aldri være en fasit. Men forskjellen fra den reelle fasiten vil uansett ikke være voldsomt stor. Så hvis et lag produserer xG på 3,43 og et annet på 1,22, så kan man være 100% sikker på at det første laget skapte mer. Og over tid, så må man regne med at den feilmarginen som er i beregningene vil utjevne seg til en viss grad. Så hvis et lag har 69,0 i xG når sesongen er over, så tror jeg man kan være ganske trygg på at den ikke burde vært 80 eller 55.

De beste lagene overpresterer ofte sammenlignet med xG (men ikke lag som f.eks. Bayern, Inter og Liverpool denne sesongen), og det er vel bare sånn det bør være? Hvorfor skal man forklare det med at det er noe som mangler i modellen?

Helt enig med det siste eksemplet du drar opp, og det er et eksempel jag tatt opp tidligere når jeg har snakket om svakheter med xG. Man har også situasjoner hvor man får avsluttet to eller tre ganger i løpet av samme sjanse, og kan ende opp på en høy xG, selv om man egentlig bare har spilt seg til én stor sjanse. Jeg har foreslått to ting som jeg gjerne hadde sett man hadde gjort i disse situasjonene:

Situasjon 1 (alene med keeper): Sette en xG ut fra hva den ville vært hvis man avsluttet på det tidspunktet i situasjonen hvor det ville blitt høyest xG. Dvs at en standard f.eks. kunne være at kommer man klink alene med keeper rett foran mål på en viss avstand fra målet, så gir det en xG på f.eks. 0,50, uanhengig av om vedkommende skyter eller prøve å runde keeper etc. Dette må i så fall gjelde ved store målsjanser, man kan ikke gjøre dette ved alle mulige innvolveringer når man nærmer seg mål.

Siuasjon 2 (flere avslutninger i samme sekvens): Kun sette xG på den avslutningen som genererer høyest xG. Og i så fall må man lage et skille på xG for laget (som har en verdi i å se hva laget skaper og slipper til) og xG for enkeltspillere (som har en verdi for å se hvor effektiv hver spiller er og hvor god keeper er). Så alle avslutningene som oppstår i samme sekvens må registreres på spillerne, men ikke på laget.

Når det er sagt, så vil som sagt en del ting utjevne seg noe over tid, så selv om ikke alle disse tingene måles perfekt, så vil det gi en pekepinn på hvordan laget presterer mtp. å komme til sjanser og hindre sjanser. Samt at det er en pekepinn på prestasjonene til enkeltspillere.

Champis

Legg inn av Champis »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 2:10 pm
slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 1:35 pm
Alle kan gjøre det. Men du skrev "Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år". En xG på 0,001 skal bety scoring i snitt hver 1000. gang situasjonen oppstår. Det er selvsagt bare sprøyt at de scorer titalls mål fra sånne situasjoner hvert år.
Gadd ikke å lete opp eksempler fra de to. Kan ta langskuddet til Messi nå i VM da. Hva var xG for det målet? Slik jeg ser det var det ikke en målsjanse en gang. Han får ballen på 20 meter og lager mål på ren ferdighet. Det bør ikke være en xG score på det målet engang. På samme tid har det vært massevis av målsjanser som blir avverget før det en gang blir løst skudd, og som ikke får en xG score.

Målsjanser må telles FØR avslutningen, ikke etter.

Hæ? skjønte ikke hva du mente med at målsjanser må telles før avslutningen? Det er lett å dra fram Messi og et langskudd, men det er da mange spillere som scorer på langskudd. Og det er heller ikke sånn at Messi scorer på en haug med langskudd med lav xG. I Ligue 1 denne sesongen har Messi en xG på 8,35, men har kun scoret 7 mål. Ja, han scoret på et langskudd mot Mexico som kanskje hadde xG på 0,03, men i dag bommet han på straffespark, med en xG på 0,80.

Champis

Legg inn av Champis »

boombis skrev: ons nov 30, 2022 7:53 pm Det morsome med xG er jo at du fortsatt kan tape kampen selv om du vinner xG.

Hvor mange ganger har man ikke stanget mot et lag hvor keeperen til motstanderen har dagen, og det andre laget knøvler inn en dødball?


Jeg synes forresten at det er en spenstig øvelse å sette odds på serien neste år allerede. Jeg skal på date til helga, og jeg tørr ikke sette odds på den. Enda jeg vet mer...

Kanskje jeg skal håpe på god xG.

Jepp, dette skjer jo i hver eneste serierunde i noen kamper. Og da er da alltid noen som er kritiske til xG'en, i stedet for å innse at dette er realiteten. For det som skjer i én enkelt kamp er altfor lite grunnlag til at ikke tilfeldigheter/marginer/ekstra kvaliteter i enkeltsituasjoner er med på å avgjøre.

Champis

Legg inn av Champis »

boombis skrev: ons nov 30, 2022 7:53 pm Det morsome med xG er jo at du fortsatt kan tape kampen selv om du vinner xG.

Hvor mange ganger har man ikke stanget mot et lag hvor keeperen til motstanderen har dagen, og det andre laget knøvler inn en dødball?


Jeg synes forresten at det er en spenstig øvelse å sette odds på serien neste år allerede. Jeg skal på date til helga, og jeg tørr ikke sette odds på den. Enda jeg vet mer...

Kanskje jeg skal håpe på god xG.

Hehe. Du får satse på at du ikke roter deg bort på åpent mål. Og for all del ikke bli blåst av for hands! Plutselig blir du byttet ut med en innbytter.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Champis skrev: tor des 01, 2022 1:20 am For det som skjer i én enkelt kamp er altfor lite grunnlag til at ikke tilfeldigheter/marginer/ekstra kvaliteter i enkeltsituasjoner er med på å avgjøre.
For å støtte litt oppunder dette: Terningkast ble nevnt litt oppi her. x(6), om vi kan kalle forventningsverdien til antall seksere for det, på seks kast er 1. Dette er en matematisk sannhet. Vi har likevel alle opplevd å gjøre 20 terningkast uten å se en eneste sekser. Det er ikke noe galt med x(6) av den grunn (på 20 terningkast er denne forøvrig 3,33).

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Champis skrev: tor des 01, 2022 1:17 am
BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 2:10 pm

Målsjanser må telles FØR avslutningen, ikke etter.

Hæ? skjønte ikke hva du mente med at målsjanser må telles før avslutningen?
En målsjanse må defineres omtrent slik: en spiller er på skuddhold og har tid og rom til å kunne avslutte, og spillere mellom ham og målet har begrenset mulighet til å blokkere.

Etter at en spiller har fått en målsjanse (en sjanse til å score mål), så kommer avslutningen. Det er den xG måler om er god eller ikke; altså alt etter at ballen har forlatt foten er xGs domene. Metoden er ute etter å måle hvor god en sjanse er på en objektiv måte, men det er nok mer riktig å si at den måler avslutningsferdigheter og keeperferdigheter.

Et skudd gjennom en haug med forsvarsspillere og medspillere er ikke en målsjanse, men et skudd fra utenfor 16-meter hvor skyteren er umarkert og det ikke er spillere mellom ham og mål som kan blokkere bør defineres som en målsjanse - spesielt hvis keeper har beveget seg sidelengs (altså at ballen har beveget seg diagonalt før skuddet kommer).

Så det grunnleggende problemet med xG er at metoden ikke har definert hva en målsjanse er på en god måte. De har begynt i feil ende; slik xG definerer en målsjanse er det noe som forårsakes av at noen skyter. Men det er målsjansen som forårsaker skuddet. Derfor er det også en bråte med reelle scoringsmuligheter som ikke resulterer i skudd, og som derfor ikke registreres som en målsjanse i xG - og massevis av skudd som ikke er målsjanser i realiteten som defineres som målsjanser med xG.

Låst

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»