Vinmonopolet 100 år

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Vinmonopolet 100 år

Legg inn av newsflash »

I dag er det 100 år siden vinmonopolet ble opprettet.

https://www.vinmonopolet.no/content/om- ... ler-100-ar

Det er jo ingen tvil om at Vinmonopolet i dag fremstår som en suksess, både utvalget og kompetansen til de ansatte går langt utenpå det en finner i land der salget av alkohol foregår i dagligvarebutikker.

Det er allikevel en tanke smakløst når de bruker over 20 millioner for å feire dette jubileet, der mesteparten (17 millioner) går til å dekke to fester for ansatte. De fortjener jo en fest, for all del, men statlige organisasjoner/bedrifter bør utvise måtehold også ved slike jubileer.

https://e24.no/naeringsliv/i/0QQmRB/vin ... -feiringen

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

newsflash skrev: ons nov 30, 2022 4:25 pm I dag er det 100 år siden vinmonopolet ble opprettet.

https://www.vinmonopolet.no/content/om- ... ler-100-ar

Det er jo ingen tvil om at Vinmonopolet i dag fremstår som en suksess, både utvalget og kompetansen til de ansatte går langt utenpå det en finner i land der salget av alkohol foregår i dagligvarebutikker.

Det er allikevel en tanke smakløst når de bruker over 20 millioner for å feire dette jubileet, der mesteparten (17 millioner) går til å dekke to fester for ansatte. De fortjener jo en fest, for all del, men statlige organisasjoner/bedrifter bør utvise måtehold også ved slike jubileer.

https://e24.no/naeringsliv/i/0QQmRB/vin ... -feiringen
Når jeg ser utvalget i butikker her i Spania og sammenligner med utvalget hos Vinmonopolet blir jeg glad i Vinmonopolet. Jeg har da ikke sagt noe om prisnivået i Norge kontra Spania.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Alt for dyrt. Legg det ned og Få Spriten ut i butikkene . Når jeg levde i Spania i gode gamle dager fikk en en liter med bacardi for 80 kroner.i daglivarebutikken.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Tar på sørgebindet. For jeg er ingen moralist eller avholdsmann, eller elsker avgifter og høye priser.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jubileumet burde feires ved at man utvider utvalget med noe røykbart

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 7:46 pm Jubileumet burde feires ved at man utvider utvalget med noe røykbart
Røyk er jo i praksis i ferd med å dø ut i Norge.

Ellers veldig delt i mitt syn på vinmonopolet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kongemannen skrev: ons nov 30, 2022 6:31 pm Alt for dyrt. Legg det ned og Få Spriten ut i butikkene . Når jeg levde i Spania i gode gamle dager fikk en en liter med bacardi for 80 kroner.i daglivarebutikken.
Kvalitet koster, utvalget på polet er fantastisk i forhold til hva en ser i land der alkohol selges i dagligvarebutikker.

Visa

Legg inn av Visa »

Skål

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: ons nov 30, 2022 7:50 pm
Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 7:46 pm Jubileumet burde feires ved at man utvider utvalget med noe røykbart
Røyk er jo i praksis i ferd med å dø ut i Norge.

Ellers veldig delt i mitt syn på vinmonopolet.
Tenkte på Cannabis.
Røyk kunne man nesten bare kuttet ut.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kongemannen skrev: ons nov 30, 2022 6:31 pm Alt for dyrt. Legg det ned og Få Spriten ut i butikkene . Når jeg levde i Spania i gode gamle dager fikk en en liter med bacardi for 80 kroner.i daglivarebutikken.
Det hadde garantert blitt en trist opplevelse. I dag har jeg et enormt utvalg vin på polet. Og gidder jeg ikke dra for å handle kan jeg bestille til lokalbutikken.

Hadde man lagt ned polet hadde utvalget blitt nitrist. Rema og Kiwi hadde solgt Gato Negro og Black Tower.

For meg er det gode utvalget viktigere enn at jeg ikke får vin og sprit i butikk.

dzk

Legg inn av dzk »

Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 8:13 pm
peraleks skrev: ons nov 30, 2022 7:50 pm
Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 7:46 pm Jubileumet burde feires ved at man utvider utvalget med noe røykbart
Røyk er jo i praksis i ferd med å dø ut i Norge.

Ellers veldig delt i mitt syn på vinmonopolet.
Tenkte på Cannabis.
Røyk kunne man nesten bare kuttet ut.
Hadde vært en fordel med litt heroin der og, så hadde vi sluppet å ta turen til plata når trygda kommer. Blir fort lange køer den dagen og da går billetten ut før hjemreisa.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

dzk skrev: ons nov 30, 2022 8:19 pm
Henningsen skrev: ons nov 30, 2022 8:13 pm
peraleks skrev: ons nov 30, 2022 7:50 pm

Røyk er jo i praksis i ferd med å dø ut i Norge.

Ellers veldig delt i mitt syn på vinmonopolet.
Tenkte på Cannabis.
Røyk kunne man nesten bare kuttet ut.
Hadde vært en fordel med litt heroin der og, så hadde vi sluppet å ta turen til plata når trygda kommer. Blir fort lange køer den dagen og da går billetten ut før hjemreisa.
Veldig upraktisk det der ja. Det er et problem. Får frisk luft da

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 8:19 pm
Kongemannen skrev: ons nov 30, 2022 6:31 pm Alt for dyrt. Legg det ned og Få Spriten ut i butikkene . Når jeg levde i Spania i gode gamle dager fikk en en liter med bacardi for 80 kroner.i daglivarebutikken.
Det hadde garantert blitt en trist opplevelse. I dag har jeg et enormt utvalg vin på polet. Og gidder jeg ikke dra for å handle kan jeg bestille til lokalbutikken.

Hadde man lagt ned polet hadde utvalget blitt nitrist. Rema og Kiwi hadde solgt Gato Negro og Black Tower.

For meg er det gode utvalget viktigere enn at jeg ikke får vin og sprit i butikk.
Hadde det?

Altså den lokale kiwien min selger nærmere en 60-70 forskjellige typer øl, inkludert 15-20 alkoholfrie alternativer.
Hadde det virkelig vært såpass hardt for Rema/Kiwi og selge nærmere en 60-70 forskjellige typer med vin/brennevin om det åpnet seg for det?
Merk her at begge deler kan i tillegg stå ganske lenge før man i det hele tatt nærmer seg noen form for utløpsdato.

En annen ting er i særpreg byer og tettsteder med et større antall innbyggere og de spesialbutikkene som kunne belaget seg her på å selge en 50 forskjellige typer vin, vodka, rum, likør you name it. Er rimelig sikker på at det er nok et ganske enormt marked her med tanke på den større middelklassen i Norge som ikke akkurat skyr unna å bruke penger på alkohol.

Jeg kan ikke si at jeg nevneverdig enig i at utvalget vil bli begrenset, i tillegg må en nesten spørre seg hva det er som faktisk begrenses, er det diverse vintyper som det knapt nok selges eksemplarer av f.eks.?

Jeg er dog enig i en ting, vinmonopolet er god distrikspolitikk, no way in hell at f.eks. Kiwi hadde kjørt på med nærmere 100 vintyper på et lite sted hvor det bodde knapt 1000 innbyggere.

Men ellers meh.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ingen grunn til å sutre over det at disse også får seg en fest og være med på noe stas i firmaet. De er sikkert ikke så godt vandt med å bli feiret. Vinmonopolet har også alltid funket for meg, og jeg tror ikke det hadde blitt så mye billigere om Ali Baba eller Colonialmajoren skulle solgt noen flasker i matbutikken sin.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Det burde feires ved å oppheve vinmonopolet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»