Sportsrevyen i NRK legges ned

Svar
VillaForever

Sportsrevyen i NRK legges ned

Legg inn av VillaForever »

Etter over 60 år er det nå slutt. Sportsrevyen i NRK er historie.

Nå er det nok av sport på NRK i ulike former og formater, og Sportsrevyen er vel ikke lenger noe man samler seg om.

Arne Scheie synes det hele er trist.

Hva er ditt beste Sportsrevyen minne?

https://www.nrk.no/kultur/nrk-legg-ned- ... 1.16200992

Saturn

Legg inn av Saturn »

Om ikke lenge er det kun vintersport og friidrett NRK bruker krefter på. Alt annet blir for moralsk forkastelig.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Konsekvens av nrk lisens og pengegaloppen?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er en riktig avgjørelse, i dagens virkelighet så ser man sport direkte og forventer seg nyhetsstoff øyeblikkelig. Å vente til søndag for et sportsmagasin er veldig utdatert. Så har NRK selvsagt mange eldre seere og for enkelte blir det nok vemodig. Jeg vet ikke hvilke seertall Sportsrevyen har hatt de siste årene, men NRK tenker nok at de kan bruke sendeflaten på noe som drar flere seere.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Saturn skrev: ons nov 30, 2022 3:13 pm Om ikke lenge er det kun vintersport og friidrett NRK bruker krefter på. Alt annet blir for moralsk forkastelig.
Skiskyting på tv 2 idag, men de har jo damefotballen.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Justice 97 skrev: ons nov 30, 2022 3:21 pm
Mr.Meep skrev: ons nov 30, 2022 3:15 pm Konsekvens av nrk lisens og pengegaloppen?
Mer en konsekvens av prioriteringer De har jo flotte programmer av Sofie og Fetisha på radio for eksempel, man skjønner jo at kultur som dette går foran sport.
Åh gud bedre.....


Itillegg ryker det en del folk på nrk tyholt å nå

jakral

Legg inn av jakral »

Synd, men Sportsrevyen har vel utspilt sin rolle i våre dager. De siste årene har dette 'vedlegget' ofte vært revyens høydepunkt.

En gang i tiden var Sportsrevyen helt uerstattelig og nesten en time lang hver søndag. Man ventet utålmodig på den internasjonale fotballbolken som alltid kom sist i revyen etter lange tabellopplesninger og andre kuriøse innslag. Alle små idretter skulle få sitt først. Håper det legges til flere gamle Sportsrevyer fra gullalderen i NRK-arkivet snart.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Sportsrevyen var alltid favorittprogrammet i løpet av uka. Rett og slett ett stort høydepunkt.
Og gledet meg stort når mor og far å lot meg sitte å se det ferdig. Enten når det begynte 21.30 og etterhvert kl 21. Eller var det omvendt.

Men når de begynte å ha sportsrevyen rett etter Dagsrevyen har jeg ikke sett en eneste hel "episode". Da ble det så godt som ferdig for min del. Godt hjulpet av at det oftest gikk fotball på TV på den tiden. Eller at jeg var på stadion selv.

Så hadde vi sportshjørnet som ble sendt hver torsdag. Men det forsvant vel tidlig nittitallet vil jeg tro.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Slutt på 20 min innslag fra NM i fekting, vel det er vel førti år siden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Var det sportsrevyen som hadde den. Ta ta da ta ta da ta ta da ta ta da datta datta datta datta datta datta datta datta oooooooooooooooo ?

Number4

Legg inn av Number4 »

jakral skrev: ons nov 30, 2022 3:33 pm Man ventet utålmodig på den internasjonale fotballbolken som alltid kom sist i revyen etter lange tabellopplesninger og andre kuriøse innslag.
Husker man måtte lide seg gjennom en halvtime med volleyball fra Volda og Ørsta før det ble litt fart på slutten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bra avgjørelse. Sportsrevyen har utspilt sin rolle.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg forbinder sportsrevyen med noe tregt og traust. Lange reportasjer med idretter man knapt hadde hørt om.
Ganske frustrerende at de (i perioder) skulle være så veldig alternative og vise barmarkstrening til vintersportsutøvere om sommeren og sommeridrettsutøvere om vinteren. Så jeg var ikke så gamle karen før jeg ga opp hele revyen og fikk min daglige (ikke ukentlige) dose med sport på TV2

Folk som Ole Rolvsrud og Jan Petter Saltvedt har heller ikke klart å lokke meg tilbake
Sist redigert av Elgen den ons nov 30, 2022 4:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Utrolig trist. Jeg må gråte en skvett.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

VillaForever skrev: ons nov 30, 2022 3:07 pm

Hva er ditt beste Sportsrevyen minne?

https://www.nrk.no/kultur/nrk-legg-ned- ... 1.16200992
At de legger ned. Men fra dårlig spøk til revolver.
Kan ikke huske noe særlig. Er ikke i målgruppen aldersmessig men har jo sett innslag om obskure NM grener og div fotball,/Vinter OL men er så lenge siden at jeg husker ærlig talt ikke noe særlig av det og i hvert fall ikke noen høydepunkter. Mer lavpunkter i form av obskure innslag og lite/ingenting om det jeg bryr meg om og var det noe var det 70% sannsynlighet for faktafeil/feil uttalese av navn som irriterte meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

stc887 skrev: ons nov 30, 2022 3:55 pm
VillaForever skrev: ons nov 30, 2022 3:07 pm

Hva er ditt beste Sportsrevyen minne?

https://www.nrk.no/kultur/nrk-legg-ned- ... 1.16200992
At de legger ned. Men fra dårlig spøk til revolver.
Kan ikke huske noe særlig. Er ikke i målgruppen aldersmessig men har jo sett innslag om obskure NM grener og div fotball,/Vinter OL men er så lenge siden at jeg husker ærlig talt ikke noe særlig av det og i hvert fall ikke noen høydepunkter. Mer lavpunkter i form av obskure innslag og lite/ingenting om det jeg bryr meg om og var det noe var det 70% sannsynlighet for faktafeil/feil uttalese av navn som irriterte meg.
Det er jo en del gamle ting der ute, da.....


H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Det var trist.

En stor del av NRKs budsjett går vel til å designe kostymer til Maskorama (kunne ikke disse kjendisene hatt en papirpose på hodet?), og da blir det lite penger igjen til å lage lange interessante sportsreportasjer.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

For de som orker se gjennom 45 min med nostalgi. Sølve Grotmol sin nydelige chill programledelse i sterk kontrast en til Børrestad eller Gukild på speed. For hardcore fotball nostalgikere: Her dukker bla måltyven Arve Seland opp og ikke minst en ung og spillende Per Høgmo ( intervju) opp i starten.


Saturn

Legg inn av Saturn »

Justice 97 skrev: ons nov 30, 2022 3:21 pm
Mr.Meep skrev: ons nov 30, 2022 3:15 pm Konsekvens av nrk lisens og pengegaloppen?
Mer en konsekvens av prioriteringer De har jo flotte programmer av Sofie og Fetisha på radio for eksempel, man skjønner jo at kultur som dette går foran sport.
H**** og løgnere er visst viktigere enn sport. Jævlig tragisk at det som er dagens "kultur" i den generasjonen.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Sportsrevyen er nok gått ut på dato. Ser den nesten aldri lenger likevel.
Men den var en must en gang tiden, med tipperesultater og litt av hvert.


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.

NRK synes tydeligvis at det er viktigere å lage program rettet mot ungdom om unge jenter eller unge innvandrere i ørten serier som ungdommen uansett ikke gidder å se på i stedet for å vise programmer som seerne faktisk ser på.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.

NRK synes tydeligvis at det er viktigere å lage program rettet mot ungdom om unge jenter eller unge innvandrere i ørten serier som ungdommen uansett ikke gidder å se på i stedet for å vise programmer som seerne faktisk ser på.
Når de først er i gang kunne de lagt ned hele Nrk. Det er nesten ingen ting igjen av allmenkringkaster. Jeg skulle heller sett at Sportsrevyen søndag gjenoppsto med reportasjer som i gamle dager. Speedway, bryting, trav og rallycross. Hallidretter av ymse slag og alt det andre som skjer i idrettsnorge. Og idretter våre barn sannsynligvis har vært innom. Jeg har ikke sett ett minutt på fotball-vm som sikkert koster skjorta og den søpla kunne godt vært på en annen betal-kanal. Er det ikke noen som har startet en facebookgruppe? Da skal jeg pinadø lage en facebookprofil om melde meg inn.

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.
Jeg er enig i dette, men slik den nedskalerte Sportsrevyen har fremstått de siste årene, har vel både tidspunkt og programlengde vært feil. I denne formen blir Sportsrevyen ikke savnet hos meg. Med årene har det utviklet seg til å bli en hastverkrevy rett etter Dagsrevyen, der selve innholdet bare har vært noen og tyve minutter langt hvis vi tar bort dette arkivbaserte vedlegget til Saltvedt. Det er for kort sendetid når vi vet hvor mye som skal summeres fra helgen. Programlederen har ofte henvist til Kveldsnytt for målene fra fotballrunden. Jeg synes det hadde passet bedre med en hel time med Sportsrevy rett forut for Kveldsnytt (ca. 22 til 23 evt. 21.30-22.30), men med dagens avgjørelse vet vi jo at ambisjonsnivået ikke finnes på Marienlyst.

Interessant å se hvordan man på BBC i England presser inn lange oppsummeringsprogram om sport på kveldene på hovedkanalen, fortrinnsvis fotball, men også andre idretter. Det burde NRK også klart i større grad. Det blir spennende å se hvor NRK nå legger ressursene fremover når det gjelder sport. (Det blir vel flere lange feature-artikler på NRK.no, tipper jeg).

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.

NRK synes tydeligvis at det er viktigere å lage program rettet mot ungdom om unge jenter eller unge innvandrere i ørten serier som ungdommen uansett ikke gidder å se på i stedet for å vise programmer som seerne faktisk ser på.
Seerne var visst på feil plattform. De var på linær-tv og ikke nett-tv. Det NRK-sjefene ikke skjønner er at de fleste som ser på linær-tv i dag kommer til å se nett-tv i fremtiden, men er bare litt treige med å omstille seg. Da blir det dumt å bare satse på det som slår an på nett-tv i dag.

HarryH

Legg inn av HarryH »

kytec skrev: ons nov 30, 2022 3:35 pm Slutt på 20 min innslag fra NM i fekting, vel det er vel førti år siden.
For ikke å snakke om NM i casting. Legendarisk.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Nevi skrev: ons nov 30, 2022 3:33 pm Så hadde vi sportshjørnet som ble sendt hver torsdag.
Vi må heller ikke glemme Sportsrunden, som gikk hver mandag.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

VillaForever skrev: ons nov 30, 2022 6:17 pm
Jeg skal ikke påstå å være spesielt motebevisst, men selv i 1986 hadde jeg nok valgt å la akkurat denne genseren henge igjen i butikken. Nå i 2022 kan man nok slippe unna med å tenke at "ja, men den tar jo samtiden på kornet, da!", uten at jeg imidlertid vil mene at dét trenger å være altfor presist.

Man blir alltid litt sentimental når noe en har et forhold til forsvinner, selv om programposten "Sportsrevyen" for mitt vedkommende er lite annet enn minner fra barne- og ungdomstiden. Sammen med mandagens "Sportsrunde" og torsdagens "Sportshjørnet", representerte trekløveret et absolutt must for unge sjeler som ønsket å holde seg oppdatert på basket- og volleyballfronten, samt siste nytt fra orienteringsverden. Greide man i tillegg å få sneket inn "Lilla Sportspegeln" fra SVTs mesterhjerner, så var stort sett uka i vater.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

H.E. Pennypacker skrev: tor des 01, 2022 4:10 am
GiPazzini_85 skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.

NRK synes tydeligvis at det er viktigere å lage program rettet mot ungdom om unge jenter eller unge innvandrere i ørten serier som ungdommen uansett ikke gidder å se på i stedet for å vise programmer som seerne faktisk ser på.
Seerne var visst på feil plattform. De var på linær-tv og ikke nett-tv. Det NRK-sjefene ikke skjønner er at de fleste som ser på linær-tv i dag kommer til å se nett-tv i fremtiden, men er bare litt treige med å omstille seg. Da blir det dumt å bare satse på det som slår an på nett-tv i dag.
Stort sett bare repriser igjen på lineær-tv uansett ettersom de mister lisensrettigheter.

Med strømming setter man på det man vil når som helst, evt. går kjøkkenveien via VPN.

Lineær-tv æraen er snart over.

Fazam

Legg inn av Fazam »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 30, 2022 8:01 pm Det tar seg rett og slett ikke ut for en almenkringkaster å holde på sånn. De har jo fremdeles rundt 300 000 seere på en dag der folk enten har det veldig travelt med å gjøre seg klare til en ny arbeidsuke eller ligger og spyr etter gårsdagen. Sportsrevyens misjon skal jo ikke være en substitutt til direktesendt sport, men skal oppsummere sportsuken, både i toppen og bredden, samt ha andre sportsinnslag med f.eks tilbakeblikk. Det er en institusjon innen NRK og det er ganske symptomatisk for den leia NRK er på vei mot at de ligger ned programmet.

NRK synes tydeligvis at det er viktigere å lage program rettet mot ungdom om unge jenter eller unge innvandrere i ørten serier som ungdommen uansett ikke gidder å se på i stedet for å vise programmer som seerne faktisk ser på.
Her synes jeg det ville vært riktig at stortinget hadde satt ned foten. Mindre idretter og bredden vil da ikke få noe fokus fremover.

Hva må egentlig til for at det vil skje noe? Fjerning av Norge Rundt og Dagsrevyen?
Norsktoppen (radio) hadde faktisk mange lyttere da det ble nedlagt. Men som vanlig er det ordet fornyelse som NRK støtter seg på. Latterlig.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Fazam skrev: tor des 01, 2022 2:17 pm Hva må egentlig til for at det vil skje noe? Fjerning av Norge Rundt og Dagsrevyen?
De prøvde jo å bytte sendetiden til Norge Rundt og gjøre det til et søndags-program, men det var vel sterke protester som gjorde at de måtte flytte det tilbake til fredagskvelden ("Aldri en fredag uten")

Håper (sikkert forgjeves) at det skjer denne gangen også- for at man ikke skal klare å finne ressurser til å fortsette med sportsrevyen da (!) Står det virkelig så dårlig til i statskanalen??

Dog savner jeg tiden da revyen varte i rundt 3 kvarter og ble sendt fra litt etter klokka 20 og fram mot klokka 21- da fikk man f.eks også en god gjennomgang av eliteserierunden på den tiden av året den gikk.

I det siste er sportsrevyen noe de har skvist inn i en knapp halvtime mellom søndagsrevyen og "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu"- denne høsten har store deler av revyen bestått av fotballklaging: hvor tungt og fælt og urettferdig det er i damefotballen, og alt som er galt i Qatar...

...så om Sportsrevy-æraen virkelig er kommet til veis ende, så gikk de ikke ned med flagget helt til topps!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»