Metal tråden

Svar
vadefugl

Re: Metal tråden

Legg inn av vadefugl »

Til dere som liker klassisk hardrock, hva synes dere om den nye plata til Ozzy Osbourne? For meg så blir den altfor rolig og stemmen til Ozzy er blitt for myk i utførelsen. Selv fuzz i gitarene kan ikke redde albumet.

Minner meg om de siste utgivelsene til Deep Purple, Ace Frehley og Alice Cooper. Altså de kunne godt ha gitt seg istedenfor å spille for folk i deres egen alder. Gjør heller som Rolling Stones og lag skiver med energi og futt i Stones høres nå ut som et hardrock band fra åttitallet og det er ikke så verst når man ser på deres respektive alder.

Kjære veteraner innen for rocken, gi opp formatet som kalles album og lag et par tøffe singler. Ozzy klarte det og de to han utga før han slapp plata, var nettopp de låtene som var tøffest og best å lytte til i selve albumet.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Gjorde en stor feil da jeg anmeldte den nye skiva til Ozzy. Og det var å ikke gi den flere forsøk. Som Iron Maiden gjelder det å ikke dømme ved første lytt, men heller ta å gi plata en ekstra lytt. I tillegg så hørte jeg på den via mobilen og det formatet som det Ozzy holder på med, bare passer seg ikke med høyttalere fra en telefon selv om andre typer musikk gjør det.

Lezah

Legg inn av Lezah »

vadefugl skrev: tir sep 13, 2022 5:03 am Gjorde en stor feil da jeg anmeldte den nye skiva til Ozzy. Og det var å ikke gi den flere forsøk. Som Iron Maiden gjelder det å ikke dømme ved første lytt, men heller ta å gi plata en ekstra lytt. I tillegg så hørte jeg på den via mobilen og det formatet som det Ozzy holder på med, bare passer seg ikke med høyttalere fra en telefon selv om andre typer musikk gjør det.
Må innrømme at solo-Ozzy aldri har vært det helt store for min del, selv om de første par skivene hans jo er klassikere innen sjangeren. For min del er det Sabbath som gjelder. Men, jeg likte litt den låta med Clapton, og tenker jeg i det minste bør sjekke de to han har på albumet med Iommi.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Lezah skrev: tir sep 13, 2022 12:18 pm
vadefugl skrev: tir sep 13, 2022 5:03 am Gjorde en stor feil da jeg anmeldte den nye skiva til Ozzy. Og det var å ikke gi den flere forsøk. Som Iron Maiden gjelder det å ikke dømme ved første lytt, men heller ta å gi plata en ekstra lytt. I tillegg så hørte jeg på den via mobilen og det formatet som det Ozzy holder på med, bare passer seg ikke med høyttalere fra en telefon selv om andre typer musikk gjør det.
Må innrømme at solo-Ozzy aldri har vært det helt store for min del, selv om de første par skivene hans jo er klassikere innen sjangeren. For min del er det Sabbath som gjelder. Men, jeg likte litt den låta med Clapton, og tenker jeg i det minste bør sjekke de to han har på albumet med Iommi.
Synes de to første albumene hans med Randy Rhoades er klassikere innen sjangeren, men det er jo veldig mye på grunn av at han jobbet med en gitarist som hadde en gudegitt gave som gjorde at han står igjen som en av de beste noensinne, selv om han døde så ung som han gjorde. Etter det har det liksom aldri blitt det samme, selv om han selvfølgelig har laget kule sanger her og der, som Bark At The Moon f. eks.

Ozzy er uansett for alltid en legende må sies, han var den første metal-artisten jeg hørte på via storebror, og jeg var vel den eneste som gjorde det i klassen min på barneskolen mens alle andre hørte på McMusic og andre storheter.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Machine_Head skrev: tir sep 13, 2022 12:34 pm
Synes de to første albumene hans med Randy Rhoades er klassikere innen sjangeren, men det er jo veldig mye på grunn av at han jobbet med en gitarist som hadde en gudegitt gave som gjorde at han står igjen som en av de beste noensinne, selv om han døde så ung som han gjorde. Etter det har det liksom aldri blitt det samme, selv om han selvfølgelig har laget kule sanger her og der, som Bark At The Moon f. eks.

Ozzy er uansett for alltid en legende må sies, han var den første metal-artisten jeg hørte på via storebror, og jeg var vel den eneste som gjorde det i klassen min på barneskolen mens alle andre hørte på McMusic og andre storheter.
De første er ålreite og borderline radio-vennlige greier, ja. Det er såpass mange hits her at man ikke kan "disse" dem. Syns BATM fint kan nevnes omtrent i samme åndedrag som de to første, Rhoads eller ei. Men herre min så mye mer jeg personlig foretrekker det band som Priest, Motorhead og Maiden +50-60 NWOBHM-band drev på med i samme tid.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Lytter til Soilwork akkurat nå. Et av medlemmene er død grunnet alkohol og dårlig psykisk helse

Bliss

Legg inn av Bliss »

Machine_Head skrev: tir aug 16, 2022 10:04 pm Kom tilfeldigvis over Power Trip litt før du postet dette, fantastisk band! Nightmare Logic er en utrolig bra skive, fy faen så hardt den rocker. Veldig synd med vokalisten deres altså...
Gode nyheter på Power Trip-fronten:
""Got a lot of music, a lot of songs in the tank," Ibanez told Banger TV in May. "So keep your eyes peeled for what that becomes. I think everybody here, especially that enjoyed Nightmare Logic will really like it."

Mens vi venter kommer jeg med enda en anbefaling: Mindforce.


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Kom tilfeldigvis over denne på YT, tok denne sangen opp fra radioen i 1990 men gruppen Sons of Angels hadde jeg helt glemt ;)


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne kanalen på YT kan jeg anbefale

https://www.youtube.com/channel/UCZXw-N ... w3EMNmN5kw

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

En liten innføring for eventuelt uinnvidde, etter min mening blandt de viktigste innen ekstrem sjangeren.

Lezah

Legg inn av Lezah »

TrondLFC skrev: tir okt 18, 2022 11:29 am En liten innføring for eventuelt uinnvidde, etter min mening blandt de viktigste innen ekstrem sjangeren.
Bathory er ganske sykt mtp at de (han) var pionerer innen to sjangre, BM og Viking-metall, pluss hadde noen thrashy album. Skulle jeg tipset noen som ville sette seg litt inn i ekstrem-metalls historie, ville jeg vist dem til Venom, Bathory, Hellhammer og Mercyful Fate (tar det for gitt at de har Sabbath og Motorhead checked på forhånd). Jeg er ikke så gira på mye BM, men syns det meste av Viking-greiene til Bathory er veldig bra.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

😁

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Klar for Ceremonia Nidrosia på Byscenen imårra. Misotheist, Slagmaur og Whoredom Rife skal gjøre mørke trøndersjeler mørkere :)




PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Metallica ga ut en ny låt i går, kommer med nytt album i april og skal på turné også etterhvert


Lezah

Legg inn av Lezah »

PowersIave skrev: tir nov 29, 2022 2:22 pm Metallica ga ut en ny låt i går, kommer med nytt album i april og skal på turné også etterhvert

Syns den var ok pluss ved første gjennomlytt.

Albummet skal ha 12 låter og være 77m langt. Da er snittet på låtene over 6min. Denne trekker således ned. Savner litt at band kan smekke til med litt konsise låter, og ikke tror at en låt automatisk blir "episk" eller storslått av lengde. Syns Judas Priest får til dette fremdeles, mens det føles som (og ja, jeg vet det er feil) f.eks Maiden ikke lager låter som er under 8 minutter lenger.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

77 minutter er i overkant
Jeg liker å høre på hele album men i noen tilfeller er en spilleliste men enkeltlåter fra diverse album å foretrekke

Lezah

Legg inn av Lezah »

Elgen skrev: tir nov 29, 2022 3:10 pm 77 minutter er i overkant
Jeg liker å høre på hele album men i noen tilfeller er en spilleliste men enkeltlåter fra diverse album å foretrekke
AJFA-skiva deres var et eksempel på at "more is more" ikke alltid stemmer. Mange av låtene der hadde vært tjent med å bli trimmet ganske hardt. De beste låtene er helt enormt bra, men tittellåta mfl kunne godt vært slanket en god del. Samme riffet i to minutter er ikke ensbetydende med å være prog.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

En forholdsvis ok rockelåt, og det virkes ut til at de desperat forsøker å tilpasse seg etter hva de tror folk vil ha.
Her er nok folk delt ; metall hodene som fortsatt ikke kjøper forsøkene deres og så har du de som oppdaget dem fra og med Load og synes dette er det det tyngste som finnes innen metallen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

TrondLFC skrev: tir nov 29, 2022 3:25 pm En forholdsvis ok rockelåt, og det virkes ut til at de desperat forsøker å tilpasse seg etter hva de tror folk vil ha.
Tror de egentlig lager det de vil. Lulu var neppe noe de tenkte folk vilel digge. På sisteskiva hadde de ganske mye forskjellig, hvor f.eks Spit out the Bone er en genuint kul og thrashy låt. Så at det blir litt blanda drops her også regner jeg med.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:05 pm
Syns den var ok pluss ved første gjennomlytt.

Albummet skal ha 12 låter og være 77m langt. Da er snittet på låtene over 6min. Denne trekker således ned. Savner litt at band kan smekke til med litt konsise låter, og ikke tror at en låt automatisk blir "episk" eller storslått av lengde. Syns Judas Priest får til dette fremdeles, mens det føles som (og ja, jeg vet det er feil) f.eks Maiden ikke lager låter som er under 8 minutter lenger.
Bra førsteinntrykk absolutt! Men føler ikke at jeg er så super gira på en ny Metallica plate likevel. Death Magnetic og Hardwired er forsåvidt ganske bra, men jeg er ganske lei Metallica og det mangler litt sting rett og slett. De virker litt tomme for ideer. Stikk motsatt av Maiden, selv om jeg forstår at lengden (og repetisjonen) på mange låter ikke treffer alle.

Angående Priest så var Firepower glimrende. Det beste de har laget siden Painkiller etter min mening. Jeg er veldig spent på hva de får til på neste plate, de jobber vel med den for tida.

Lezah

Legg inn av Lezah »

PowersIave skrev: tir nov 29, 2022 4:17 pm
Bra førsteinntrykk absolutt! Men føler ikke at jeg er så super gira på en ny Metallica plate likevel. Death Magnetic og Hardwired er forsåvidt ganske bra, men jeg er ganske lei Metallica og det mangler litt sting rett og slett. De virker litt tomme for ideer. Stikk motsatt av Maiden, selv om jeg forstår at lengden (og repetisjonen) på mange låter ikke treffer alle.

Angående Priest så var Firepower glimrende. Det beste de har laget siden Painkiller etter min mening. Jeg er veldig spent på hva de får til på neste plate, de jobber vel med den for tida.
Veldig enig, DM og Harwired er henholdsvis ok og solid/bra i mineøyne. Sistnevnte hadde trengt litt mer tempo, så hadde den vært ganske så tøff egentlig. Men de har ikke samme trøkket andre thrash-veteraner ala Testament, Exodus (når de orker å lage skive vel og merke), Kreator, Death Angel etc fremdeles klarer å ha i sine utgivelser. men litt av greia er kanskje å ikke sammenligne Metallica med sitt former self eller andre band som fremdeles spiller thrash.

Likte Firepower veldig etter hvert selv. Priest og maiden er litt metallens Stones, tilsynelatende, bare at de også fortsetter å lage skiver. Klarer ikke å se for meg en konsertsommer hvor de ikke turnerer rundt og holder koken.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Hører på denne med selveste Jello Biafra fra Dead Kennedys


egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

En ting som fascinerer meg er band som gir ut svært få album, og som er glimrende, før de forsvinner helt.
F.eks. Gallowbraid, en utrolig fengende EP (2010), ingenting mer.

Andre eksempel kan for eksempel være Ethereal Shroud, to strålende album før de gir seg (han i dette tilfellet også)
Anbefaler spesielt Trisagion-albumet hvis du liker den slags.

Andre eksempler?

Lezah

Legg inn av Lezah »

egilfinnbogason skrev: ons nov 30, 2022 12:48 pm En ting som fascinerer meg er band som gir ut svært få album, og som er glimrende, før de forsvinner helt.
F.eks. Gallowbraid, en utrolig fengende EP (2010), ingenting mer.


Andre eksempler?
Kult tema. Gallowbraid vet jeg det var planer om å fortsette med, ble kanskje ikke noe med det (lenge siden jeg har tenkt på dem).

Første som slår meg er kanskje ikke helt "innafor", men Control Denied ga ut kun 1 album (noen demoer sirkulerer også). Dette var sideprosjektet til halvguden Chuck Schuldiner og han døde før det kunne bli noe mer videre. (Hørt på denne, @Kjappfot1917 ? )



TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Nyeste til Obituary gjør meg rett og slett glad 8-)


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:05 pm
PowersIave skrev: tir nov 29, 2022 2:22 pm Metallica ga ut en ny låt i går, kommer med nytt album i april og skal på turné også etterhvert

Syns den var ok pluss ved første gjennomlytt.

Albummet skal ha 12 låter og være 77m langt. Da er snittet på låtene over 6min. Denne trekker således ned. Savner litt at band kan smekke til med litt konsise låter, og ikke tror at en låt automatisk blir "episk" eller storslått av lengde. Syns Judas Priest får til dette fremdeles, mens det føles som (og ja, jeg vet det er feil) f.eks Maiden ikke lager låter som er under 8 minutter lenger.
Men det bærer preg av et band som hvor de svakeste lenkene ikke klarer å bidra. Da høres sangene ut som om de har blitt sluppet ut av en metalgenerator. Enig i dette med å holde ting kort og enkelt. Visstnok er det Ulrich som absolutt skal dra ut alt mulig, mens Hetfield egentlig ønsker å korte ned.Det Ulrich driver med bidrar til mer kjedelige låter.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Stikker hodet innom for å nevne Blood Mountain av Mastodon, jeg elsker alt de har gjort, men fytti for en kul skive det der er. Brann Dailor er helt umulig på trommene, åpningen på The Wolf Is Loose f. eks er så sinnsykt bra!

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Avslutter dagen med Axel


LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg hørte forrige dagen albumet Kings fra norske Images Of Twilight. Jeg er veldig glad i symfonisk black metal men skal jeg være ærlig så er det albumet litt kjedelig.
Vokalen er bra men de forskjellige partiene i låtene er for kjedelig konstruert. De skiller seg ikke ut og gjør ikke låtene varierte nok. Hør f eks på Dimmu Borger fra glansperioden 99-03. Der har hver låt identitet og partier som stikker seg ut. Det har ikke dette albumet.
De symfoniske partiene på Kings bare er der, de bidrar ikke til særegenhet. Dessuten er trommene jævllig kjedelige.
Skuffende plate all den tid jeg likte Aaslie sitt Gromth prosjekt ganske godt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:18 pm AJFA-skiva deres var et eksempel på at "more is more" ikke alltid stemmer. Mange av låtene der hadde vært tjent med å bli trimmet ganske hardt. De beste låtene er helt enormt bra, men tittellåta mfl kunne godt vært slanket en god del. Samme riffet i to minutter er ikke ensbetydende med å være prog.
Melder meg riv ruskende uenig. Samme riffet i to minutter er å regne som en forsmak på noe godt, i rett setting, hehe.

Men så er jeg ekstremt glad i atmosfærisk og doomete bm også. 20 min +, er bra sanglengde.
egilfinnbogason skrev: ons nov 30, 2022 12:48 pm En ting som fascinerer meg er band som gir ut svært få album, og som er glimrende, før de forsvinner helt.
F.eks. Gallowbraid, en utrolig fengende EP (2010), ingenting mer.

Andre eksempel kan for eksempel være Ethereal Shroud, to strålende album før de gir seg (han i dette tilfellet også)
Anbefaler spesielt Trisagion-albumet hvis du liker den slags.

Andre eksempler?
Weakling er veldig kjent for akkurat dette, i rette undergrunnskretser.



Selv har jeg erfaring med problemstillingene som gjerne forårsaker dette også. Med mitt hovedband brukte vi fem år på å lage vårt første album, som også har en ganske liten gruppe med relativt ihuga fans. En slags oppfølger, i form av en mindre EP, kom først 6 år senere, på grunn av at folk får seg jobb og familie.

Det jeg anser som den egentlige oppfølgeren, holder jeg fortsatt på med, for det tar veldig lang tid å sjonglere voksenliv og diverse musikkprosjekter. Veldig mange mister interessen og gir opp før de rekker å gi ut så veldig mye.
Sist redigert av Tjaaah den tor des 29, 2022 2:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»