Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Home Sweet Alone (2021) av Dan Mazer

Gikk ikke inn med akkurat for store forventninger, men ble mer positivt overrasket enn til det motsatte. Og vil si at den sjette filmen i rekken med Hjemme Alene utgivelser, fullt mulig er den "beste" av de altfor mange senere rett på video titlene.
Klart, lista lå vel ikke akkurat for høyt, der en aldri har vært spesielt glad i tredjefilmen, og som var vel den siste som slapp til på kino, mens film nummer 5 på ingen måte var så horribel som man skulle tro, men ja, den fjerde filmen, nå der snakker vi ren tortur, og en som ikke inneholdt et gram med "julestemning".

Klart, ungen i denne nyere filmen er vel ikke noen direkte sjarmtroll han heller, men "skurkene" er definitivt mer likandes enn på lenge, og såpass spekket med referanser og musikalske innslag i retning av originalfilmene, samt ei artig cameo av selveste storebror Buzz, og noen scener man endte med å le av, noe jeg kan ikke huske forgjengerne (DTV filmene) maktet å by på, selv om type fjærte scener var smertefullt umorsomt, men ja, den beste av DTV oppfølgerne, selv om den er mer ei oppdatert versjon av førstefilmen.

5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Flott!
Viktig å ta vare på de gode anmeldelsene fra vgvraket

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
A Christmas Story Christmas (2022) av Clay Kaytis

Årets "høydepunkt" nærmer seg med stormskritt, men alt den nå godt voksne Ralphie Parker (Peter Billingsley) har i tankene, er å kunne finne ei forelegger som vil gi boka hans en sjanse, slik at familien kan se frem mot lystigere tider, spesielt grunnet den økonomiske biten.
Dessverre blir det kun avslag etter avslag, og der ting går kjapt fra vondt til verre, spesielt når en lei telefonsamtale vedrørende nyheten om at den gamle (The Old Man) er død. Og i et håp om at familiegjenforening og litt nostalgi kan bedre stemningen og humøret, samt sørge for at de like vel skal kunne få ei så fin jul som mulig sammen, velger da Ralphie å bringe med seg kone og barn, tilbake til barndomsbyen, hvor enkelte ting og ikke minst mennesker, fortsatt ikke har forandret seg så mye siden sist.

Må si jeg var spent på nyheten om denne offisielle fortsettelsen av Bob Clarks klassiske 1983 film, A Christmas Story, og joa, det kom jo en slags oppfølger for ti år siden, A Christmas Story 2, der var bare fæl og meget unødvendig melking av nevnte julefilmklassiker.
Så når det kom frem at Peter Billingsley ville returnere som Ralphie, da håpet en jo at de hvert fall skulle unngå å gjenta tabben med å forkludre til gode minner og en av de beste julefilmene, noensinne.

Heldigvis er A Christmas Story Christmas, ei meget verdig, overraskende artig og koselig julefilm, en som mulig klemmer til litt vel mye av nostalgidelen, men akkurat den varianten gjorde meg ingenting i går kveld. Hovedkarakteren har nå sin egen familie, og innser at med tapet av sin kjære far, samt tøffe tider med familieøkonomien, viser det seg at en tur til hjemlige trakter, kan få litt oppsving på skrivingen samt humør.
Likevel, presset om å leve opp til The Old Man og de mange legendariske julefeiringene, skal by på en del utfordringer, samt gjensyn med gamle venner og ikke minst fiender.

Traileren fremhever vel ikke akkurat mye av det man faktisk får igjen, og må si det var en sjelden positiv opplevelse, og gjerne mer av dårlige/skuffende trailer, der i stedet ender med hyggelig filmbesøk, fremfor det motsatte.

Håper virkelig filmen en dag slippes i fysisk format, for denne skulle en gjerne hatt i samlingen, stående ved siden av originalen. Er så få nyere julefilmer som er verdt å se igjen, eller beholde, så denne skal man følge nøye med på, selv om det kan ta sin tid før noe slikt eventuelt skjer.
Nostalgi og godstemning er det masser av, og klart, det har nok litt i at man er kanskje litt vel gavmild i omtalen, men ser jo at regissøren her, også står bakom Kurt Russell filmen The Christmas Chronicles (2018), som også er blant de bedre av nye julefilmene, og skulle så gjerne hatt også på DVD/Blu-ray. Så tydelig en fyr som har talent for å lage gode filmer om julen og dens gleder og skuffelser.

7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Escape Plan: The Extractors (2019)

Tross av at en sovna seg gjennom de siste 20-25 minuttene, og kommer ikke til å kaste bort et sekund mer av denne unødige fortsettelsen fra film nummer 1, men joa, "bedre" enn sin forgjenger er den nå klart, uten at det sier for mye.
Også den mest voldelige av de 3 filmene, men tja, glad man hvert fall ikke kasta bort penger på disse erke typiske DTV utgivelsene, og kommer sikkert flere, fremover, uten Stallone og med total ukjente folk.

4/10

No Contest II (1996)

En av utallige rett på video Die Hard b-film kloner, hvor deilige Shannon Tweed gjentar bragden fra forgjengeren, med sparke terroristræv og se ut som hun skal på fest i samme slengen.
Lance Henriksen i typisk lettglemt bad guy rolle, i hop med enda mer forglemmelige undersåtter.

En viss sjarm er det jo over disse, men den avtar lenge før man kommer halvveis, og noe spesielt over å se Bruce Payne i en av good guy rollene.

4,5/10

arknath

Legg inn av arknath »

Troll (Netflix)
Trollet er ok animert. Story er ganske klein og skuespillerne/dialogen midt på treet-
Sikkert grei underholdning for yngre, men fengslet ikke meg.

4/10

kibby

Legg inn av kibby »

Sett to ikke-så tradisjonelle julefilmer med plot ala jente med stor karriere og forlovede i storbyen arver et inn i hjembygda, for så å bli kjæreste med barndomskjæresten/byens hunk og forlater karriere og forlovede og flytter hjem.

Juledagboken (The Noel Diary) (Netflix)

Jake, en suksessfull forfatter får vite at moren har gått bort, og han må hjem og rydde i dødsboet han har arvet når det nærmer seg jul. Samtidig hjelper han en ukjent jente på jakt etter sin biologiske mor, mens han tar et oppgjør med faren om fortiden.

Justin Hartley (Passions, Smallville) spiller bra, og jeg likte storylinen. Som de fleste julefilmer var det likevel en forutsigbar slutt, men jeg likte den. Pluss at Richard fra Sex and the City spilte faren.

6/10

-

Julen med deg (Christmas With You) (Netflix)

En popstjerne sliter med skrivesperre, og plutselig bestemmer hun seg for å besøke en fan fra Instagram med lik bakgrunnshistorie som henne selv. Fra storbyen i New York City til et lite sted der fanen - en 14 år gamle jente bor sammen med faren og bestemoren. Får hun laget en julelåt som plateselskapet ønsker?

En veldig TV-movie følelse over denne, men gøy med Freddie Prinze jr. som "voksen". Dog, ikke stor kvalitet, men helt ok.

5.5/10

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

trønderen skrev: lør nov 19, 2022 8:28 pm Intet nytt fra vestfronten (2022)

9/10
En nyinnspilling av en klassiker altså?

trønderen

Legg inn av trønderen »

Ka9nen skrev: fre des 02, 2022 10:29 pm
trønderen skrev: lør nov 19, 2022 8:28 pm Intet nytt fra vestfronten (2022)

9/10
En nyinnspilling av en klassiker altså?
Jepp.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Pretty Boy (2021) - Marcel Walz

Må være en av de mest generiske og langtekkelige retro-slasherne man har maktet å lide seg gjennom, og faen heller, nå må vel folk begynne å bli rimelig lei av denne ihjelbrukte 80-talls nostalgi greia. Hva med heller å fokusere på å komme opp med noe nytt for en gangs skyld?
Nei, her får man nok ei dose med en maskert (ligner skremmende nok på Clint Howard) morder, der ankommer en bedriten hjemmefest, hos en eller annen rik douchebag og hans enda mindre "sjarmerende" venner, og ja, så går tiden, og den går, og den går, og den faen meg går, men skitstemningen den består. Kunne vært over og ut på 5 minutter, slakt alle da, du er i huset med rasshøla, neida, han gynger i en stol i en mindre evighet, vi får masse eviggående pjatt, og personlige samtaler, og når en til slutt får se disse livløse "karakterene" bli slakta, er man bare så utrolig lei, og nei, fullt mulig en av de aller verste filmene man har sett dette året, og tiden sto stille den siste halvtimen, så måtte bare trykke fast forward til en nærmest moste den knappen langt ned i Kina, for skal ikke være mulig å gjøre en slasherfilm så ulidelig tam og jævlig, men disse folka har visstnok (i følge andre rasende anmeldere) lagd ei forgjenger til denne, som da visstnok er ei oppfølger, men nei, eneste som løfter den opp fra totale bunnen er det solide puppestellet til hun brunettebimboen, og det bittelille andre må jeg vel kanskje grave litt ekstra dypt etter, for å hente frem, men ender så med ei velfortjent:

2/10

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Klikket meg gjennom noen filmer igår på Prime som skulle forsvinne fra tjenesten, som jeg ga 20 minutter for å se om fenget:

The Perks of being a wallflower: nope. For kjedelig.
Centurion: Nope, for mye blod og bare slåssing, til tross for gode skuespillere.
The rewrite: nope. Nok en Grant Hughes jeg er så deilig film, slo ikke ann i det hele tatt.

Burnt - 7/10.
Fenget fra første minutt, så ble sittende å se. Likte filmen godt, Cooper gjør en god rolle og med en smak Gordon Ramsaygalskapen så var filmen ganske underholdende.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Hereditary (2019)
Ari Astar Regi

blir bare bedre og bedre,når man får sett den flere ganger,da alle detaljer man ikke fikk med seg første gang
ikke rart Byrne/Collett bidro med penger(Executive Producer) selv i dette prosjektet..dette er spennende,på høyde for meg
av det beste jeg har sett innen sjangeren..det er så delikat filmet og regissert rett og slett...og fortsatte jo glimrende med Midsommar

9/10

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

..og derfor ser jeg frem til hans neste prosjekt,som ingen vet noe om fra nevnte Ari Aster ikke Astar
lett å bytte litt på bokstavene
--
https://www.imdb.com/title/tt13521006/?ref_=nm_knf_c_3

The Kwames

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

arknath skrev: tor des 01, 2022 9:09 pm Troll (Netflix)
Trollet er ok animert. Story er ganske klein og skuespillerne/dialogen midt på treet-
Sikkert grei underholdning for yngre, men fengslet ikke meg.

4/10
Jepp, tidenes clichefest, dog litt småartig. (men å ta av slik Birger Vestmo gjør er kun patetisk.)

4/10 fra meg også.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

sertono skrev: lør des 03, 2022 3:25 pm
arknath skrev: tor des 01, 2022 9:09 pm Troll (Netflix)
Trollet er ok animert. Story er ganske klein og skuespillerne/dialogen midt på treet-
Sikkert grei underholdning for yngre, men fengslet ikke meg.

4/10
Jepp, tidenes clichefest, dog litt småartig. (men å ta av slik Birger Vestmo gjør er kun patetisk.)

4/10 fra meg også.
Blir umiddelbart skeptisk når norske filmer får type terningkast 5 av norske anmeldere.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Winnowill skrev: lør des 03, 2022 3:43 pm
sertono skrev: lør des 03, 2022 3:25 pm
arknath skrev: tor des 01, 2022 9:09 pm Troll (Netflix)
Trollet er ok animert. Story er ganske klein og skuespillerne/dialogen midt på treet-
Sikkert grei underholdning for yngre, men fengslet ikke meg.

4/10
Jepp, tidenes clichefest, dog litt småartig. (men å ta av slik Birger Vestmo gjør er kun patetisk.)

4/10 fra meg også.
Blir umiddelbart skeptisk når norske filmer får type terningkast 5 av norske anmeldere.
6.5/10 av meg. Mye av den campy dialogen var jo en artig hyllest til amerikanske filmer av samme type. Lo godt av replikker som "anse dette som min resignasjon" og "vi kommer i fred".

Dette kunne ha vært så mye bedre om de hadde laget en ikke-campy fortelling med trollet som hovedfokus, og skippet klisjeene. Men resultatet er bare lettbeint moro, som ganske sikkert er det de prøvde på også.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Troll 3/10

Enorm nedtur for min del, hadde store forventninger/forhåpninger ettersom potensialet i en slik film etter min mening er fantastisk

Samtlige dialoger som involverte Mads Pettersen, Kæptn Kris, føltes som om de var fullstendig malplassert. Dessverre har han jo også en av hovedrollene…

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Freak (2020)

Nok et skuffende bomkjøp, ikke direkte fæl, bare forglemmelig og forventet kanskje noe med litt mer trøkk i, for satt og ventet på punchlinen tidlig ut, der den åpenbart deiligste baben på skolen, blir nærmest behandlet som om hun var ei blanding av spedalsk og elefantmannens datter, og vel, Vince Vaughn gjorde vel ei grei komisk rolle, men nei, rett ut igjen går denne også, og bedre ble det ikke med den enda kjipere kristen-metal parodien Electric Jesus (2020), der virker å forsøke å være ei slags "vittig" og knusktørr hipster rocke-drama komedie, men fylt opp med karakterer en ikke bryr seg døyten om, og hvor tiden står nærmest bom stille fra første sekund av, så nei, ingen spesielt god start på lørdagskvelden eller humøret.

Freak (2020) - 5/10

Electric Jesus (2020) - 4/10

Heldigvis ankom to 80-talls filmer senere, og innså at en måtte noen tiår tilbake i tid, for å få noe som helst igjen av underholdning og latter med Zone Troopers (1985) og Edge of Sanity (1989). Men de tar jeg for meg i en annen tråd.

kibby

Legg inn av kibby »

Angel Falls Christmas (Netflix)

Dr. Ally Morgan jobber for mye, noe som går ut over forholdet. Samtidig mistet Ally begge foreldrene da hun var barn og er dermed ikke like glad i julen. Englene Gabriel og Maureen sendes til Angel Falls for å reparere forholdet mellom Ally og ekskjæresten Josh, samtidig som Gabe prøver å få Ally til å sette pris på julen.

Ikke like forutsigbar som man skulle tro - og selv om denne følte også veldig ut som en TV-movie likte jeg den. Jessica Lowndes (90210) og Chad Michael Murray (One Tree Hill, Dawson's Creek, Gilmore Girls) spiller bra som Ally og Gabe. Murray ser stadig like ung ut som starten av 2000-tallet 🙈 Og de to har visst spilt i en rekke filmer sammen de siste årene. Kanskje derfor kjemien var så bra?

6/10

-

En julefortelling til jul (A Christmas Story Christmas) (HBO Max)

Nå har ikke jeg sett originalen fra 1983 eller den fake TV-movieoppfølgeren for ti år siden med andre skuespillere i rollene, men slik jeg har forstått det er de fleste originalskuespillerne med i denne oppfølgeren fra 2022. Handlingen er satt i 1973, og Ralphie er en forfatter som sliter med å bli publisert. Da faren dør like før jul, må Ralphie og familien dra til hjembyen hans og feire jul hos moren hans i stedet for at moren og faren kommer til dem i Chicago som de pleier hvert år.

Fin film, men litt for sukkersøt og klisjé for min del. Sikkert mer nostalgi for de som har sett originalen. Men jeg likte den.

6/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

Frank.N.Steen skrev: søn des 04, 2022 11:27 am Freak (2020)
Fant ikke denne først, men skjønner at du mente Freaky (2020)

Husker filmen vagt, men ikke hva jeg ga den i karakter.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

arknath skrev: tor des 01, 2022 9:09 pm Troll (Netflix)
Trollet er ok animert. Story er ganske klein og skuespillerne/dialogen midt på treet
Beste skuespillerne her var jo Gard B. Eidsvold og trollet. Ellers var det begredelige greier med en stor mengde pinlige dialoger. Og CGIen der trollet svelget en av (helikopterpilotene? Husker ikke helt) var på nivå med hjorten i The walking dead. Huff.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

SirJames skrev: søn des 04, 2022 3:27 pm Fant ikke denne først, men skjønner at du mente Freaky (2020)

Husker filmen vagt, men ikke hva jeg ga den i karakter.
Freaky ja, vel, mangla nok en bokstav Y, men oppsummerer kanskje greit hva en selv fikk igjen og følte, forglemmelig og noe en knapt gidder å kaste bort mer tid enn nødvendig på, da med tanke på omtale og slikt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Alt for Norge (2022) av Jo Vemund Svendsen og Daniel Høglund

Nok et mesterskap uten Norge er for lengst godt i gang, men har vel ikke vært spesielt motivert eller interessert i å se på det til nå, så nei, kunne jo like greit fyre løs med litt trøstende søndagsfilm, via denne feel-good nostalgiske tilbakeblikket, på den gang Drillos gutta herja som verst, og prikken over ien,
Miraklet i Marseille, Sankt Hans aften 1998 og 2-1 over Brasil.

Alt i alt, en små rørende, underholdende og vellagd dokumentar, der unngår å gå for de irriterende snakkende "hodene", som ankommer i skyhøy hastighet, i hop med "vittige" one-liners, før neste runde med kjempehuer skal lire av seg noen replikker.
Likte også de private hjemmevideoopptakene, samt at de greide å bygge opp og holde flyten store deler av tiden, selv om en jo på forhånd visste utmerke hvor det kom til å ende opp til slutt.

Mulig søtladen nostalgi og ungdomsminner gjør at ratingen går litt ekstra opp, men ja, vanskelig å ikke bli litt rørt av alt som skjedde helt på tampen av den sommerkvelden, som var nok spesiell for veldig mange, og husker at etter kampen, når alt av følelser og kaos hadde fått roet seg litt, klemmer fra helt ukjente, var utdelt og utallige "FY FAEN! FYFAEN!" blant de litt eldre, så bar det for oss yngre, rett tilbake på gress sletta for å gjenoppta fotballen til langt ut i natt, og sjeldent har så mange ukjente mennesker bare blitt med på moroa, både gamle og små, og tror ikke en knapt sov et eneste sekund, når en omsider kom seg hjem, da en var altfor gira og oppstemt til noe slikt.

8/10

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ernest Saves Christmas (Disnes+) - gjensyn fortsatt 5/10.
Den er tåpelig så til de grader, men en av de bedre Ernest filmene som ligger på 5 av ren nostalgi fra barndommen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 7:07 pm Ernest Saves Christmas (Disnes+) - gjensyn fortsatt 5/10.
Den er tåpelig så til de grader, men en av de bedre Ernest filmene som ligger på 5 av ren nostalgi fra barndommen.
Har forhåpentligvis den ankommende i posten på DVD, aldri sett, men er vel ikke så mange kjente 80-talls julefilmer igjen, som en ikke har vært innom.
Virker som en der har stødig juleklassiker status over i Amerika, men kan aldri huske om den har blitt noen slager på norsk tv i julen.

Kun sett Ernest Scared Stupid, der var jo en ikke så gæren Halloween relatert komedie, men må jo ha blitt lagd en hel serie av disse filmene.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Frank.N.Steen skrev: søn des 04, 2022 7:11 pm
Winnowill skrev: søn des 04, 2022 7:07 pm Ernest Saves Christmas (Disnes+) - gjensyn fortsatt 5/10.
Den er tåpelig så til de grader, men en av de bedre Ernest filmene som ligger på 5 av ren nostalgi fra barndommen.
Har forhåpentligvis den ankommende i posten på DVD, aldri sett, men er vel ikke så mange kjente 80-talls julefilmer igjen, som en ikke har vært innom.
Virker som en der har stødig juleklassiker status over i Amerika, men kan aldri huske om den har blitt noen slager på norsk tv i julen.

Kun sett Ernest Scared Stupid, der var jo en ikke så gæren Halloween relatert komedie, men må jo ha blitt lagd en hel serie av disse filmene.
Må si jeg er overrasket over at du ikke har sett den faktisk, hehe. For meg er du en slags altetende 80talls guru når det kommer til film ;) Vil si at den er den "beste" av Ernest filmene for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 7:23 pm Må si jeg er overrasket over at du ikke har sett den faktisk, hehe. For meg er du en slags altetende 80talls guru når det kommer til film ;) Vil si at den er den "beste" av Ernest filmene for min del.
Forhåpentligvis er Ernest Saves Christmas, ei av de potensielt hyggelige usette julefilmene fra det tiåret. For kom nå mye gørrkjedelig ræl av den type underholdning, tross store navn og budsjetter involvert.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Orgazmo (1997) av Trey Parker

"Bring me my stunt cock!"

Joe Young er en naiv mormoner (Parker) som ankommer syndenes by Los Angeles, med et stort ønske om å kunne spre guds ord og dele det med sine medmennesker, samt kanskje få solgt nok bibler, slik at han kan omsider få giftet seg med sin kjære forlovede.
Men det eneste han får igjen, er stengte dører, vel, helt til han ved en ren tilfeldighet, snubler over dørstokken til den notoriske pornoregissøren Maxxx Orbison (Michael Dean Jacobs), der ser øyeblikkelig et stort potensiale i Youngs talent for kampsport, og plutselig åpnes et jobbtilbud innafor voksenfilmindustrien, der byr på fristelser og ei lønn som Joe bare ikke makter å takke nei til.


Ei tidvis meget artig komedie, der en lo godt og høylytt, flere steder ut. Digget videofilmsjappe opplegget, med å ha Dolph Lundgren og Troma sine titler, kategorisert som klassikere og viktige utgivelser, og hadde en eid ei filmsjappe innafor VHS eraen, så ville man nok også passet på å fremheve de litt ekstra viktige kunstfilmene, og latt resten ligge igjen på bakrommet.

En sånn film som fort kan krype opp og bli ei liten kult-favoritt ved senere besøk, men da må jeg nok oppgradere DVDen, for den man så i går, kom selvsagt uten tekst, og så som så lydkvalitet, men sikkert mulig å spore opp i Blu-ray, for må være potensiale for masse bonus snacks og nei, definitivt en som bød på mye elleville og komiske stunder.

6,5/10

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

Troll

Lurer fremdeles på om det er mulig å portrettere norske troll på en "seriøs" måte. Dette var et edelt forsøk, men jeg var bare delvis fornøyd (som forventet).

Katastrofefilm, uansett nasjonalitet, har blitt til et skjema der du krysser av for hver klisje som dukker opp:

* Misforstått og apatisk helt/heltinne
* Korrupt eller usympatisk ledertype som står for de mest hårreisende feiltagelsene
* Eksentrisk konspirasjonsteoretiker med langt hår som har rett i sine ville antagelser
* Barske militære som omgår regelverket for å redde heltene
* Heltene trekker seg fra oppdraget etter mislykket forsøk...
* ...men kommer straks tilbake når de finner ny informasjon som kan redde dagen
* Ødeleggelse av nasjonale landemerker
* Klein motivasjons-speech rett før "the final battle"
* Heltene ligger alltid to nanosekunder foran monsteret i forfølgelsesscener

Whateva maaaaaan!

4/10


Bilde

Violent Night

Jeg var skuffet over fjorårets Wirkola-film (I Onde Dager), men her vinner han tilbake troa.

Dette er praktisk talt Die Hard 1 og 2 + Julenissen i rollen som John McClane. Flere av scenene, pluss historien selv synes å være løftet direkte fra McTiernans film, hvilket styrker opplevelsen. Selvsagt er det plenty med referanser til annen julefilm som Home Alone, samtidig som Beverly D'Angelo synes å parodiere sine ufyselige foreldre fra Hjelp det er Juleferie. I det hele tatt er det en overflod av intertekstuelle referanser her, inkludert en festlig rant mot Halloween Kills. Det som gjør filmen til mye mer enn et referanseskjema er at det faktisk er en dyktig koreografert og blodig actionfilm. Synd man ikke helt klarer å holde på spenningen til klimakset slik Die Hard gjorde, men om han ikke er på høyde med Hans Gruber så er John Leguizamo likevel fantastisk som terrorsjef som hater julen.

Den eneste bommerten jeg ser er at Wirkola er altfor glad i karakterene sine. Med unntak av nissen til David Harbour og Leah Brady har ikke protagonistene livets rett slik jeg ser det. Filmen kunne vært minst like slem som Død Snø filmene og vunnet stort på det, men det ville sikkert ødelagt julestemningen for hårsåre amerikanere.

7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Man from Hong Kong (1975) av Brian Trenchard-Smith

En ond narkolanger der opererer mellom å drive sin kyniske import-eksport dopbusiness, både i hjemland og over i Hong Kong, fanger til slutt oppmerksomheten til en nådeløs politimann (Jimmy Wang Yu), der ankommer Australia i samarbeide med myndigheten for å sette en stopper for den kriminelle virksomheten, samt spore opp den notoriske skurken Wilton (George Lazenby).

Denne var blant de man ønsket å se mest, etter å ha brynt seg på den artige og informative dokumentaren rundt om kring Australsk b-film og kult-film fra 70 og 80-tallet, i Not Quite Hollywood, og der inneholdt mye klipp og interessante historier rundt denne Kinesisk-Australske produksjonen, der virket å hive seg på Kung-fu trenden, samt fortsette litt der James Bond filmen The Man With the Golden Gun (1974), bare enda villere og mer actionspekka.
For ikke vanskelig å se at Christopher Lee, kunne like gjerne bytta plass med eks-Bond Lazenby, men det samme kan nok ikke sies om Wang Yu og Roger Moore, for Wang Yu ble ikke akkurat fremstilt som noen "likandes" kar, faktisk en skikkelig skitstøvel i den dokumentaren, og tross av at han sparker godt med ræv, er alt av sjarm og karisma fullstendig borte vekk, og nei, legger man til den meget irriterende australske romantiske sidekicken hans, får man et team man godt kunne vært foruten.

Lazenby selv, dukker opp litt her og der, det svenske DVD coveret har han like greit avbildet på coveret, og ingen andre, så hadde man ikke på forhånd visst at han kun var skurk, ville man nok blitt ekstra skuffa.
Vel, jeg var rett og slett ikke i særlig humør i går kveld, definitivt ikke for det som ventet meg, med oppunder 2 timer med film og tross de elleville stunt og vifte-vifte kampsport, som var topp kvalitet, så ja, mangelen på et mye bedre plot/livløse karakterer, gjorde at en kjapt begynte å se på klokka, og småkjede seg, noe en ikke trodde skulle være mulig, med så mye action, så nei, mulig en får gi den ei sjanse senere, når en er i rette humør.

Likevel, ser jo at dette er noe som dessverre går igjen i mange av Trenchard-Smiths filmer, masse ellevill action og livsfarlige stunts, som jo er kult, men handlingen preller oftest av på meg, og vil så gjerne, men nei, kommer ikke lenger opp en maks ei:

5,5/10

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ale skrev: tor okt 20, 2022 1:27 am Heat (1995) - 9/10

Sikkert fjortende gangen jeg ser den, men alltid like bra. Lyden på blu-ray-utgaven er amazing. Castingen er strålende, og jeg liker spesielt Tom Sizemore her. Stjeler de fleste scenene.

Bilde
Så den selv for andre gang nå. Interessant det med lyden. Filmen er ikke akkurat kjent for soundtracket, men der er lyd, ja. Jeg synes Mann`s filmer utmerker seg med riktig musikk til flotte scener, men Heat er spesiell sånn sett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»