Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?Iseran2770 skrev: ↑lør des 03, 2022 4:18 pm Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.
Generelle nyheter rundt bil
Re: Generelle nyheter rundt bil
Nå kan jo mye ha blitt forbedret på 4 årHollabaloo skrev: ↑lør des 03, 2022 10:07 pm
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?
Det går fint allerede nå. I år kjørte jeg en europatur på 450 mil og en på 300 mil. Brukte ikke særlig mye mer tid enn når jeg kjørte turer med bensinbil.Someone skrev: ↑søn des 04, 2022 8:43 amNå kan jo mye ha blitt forbedret på 4 årHollabaloo skrev: ↑lør des 03, 2022 10:07 pm
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?
Hvis det fortsetter som de siste årene så kommer vi til å se små inkrementelle forbedringer, men ingen "revolusjon" som fjerner alle de negative egenskapene ved batteribiler vs. fossil. For de fleste av oss så kan man leve med de negative egenskapene, men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.
Bare å kjøpe varebil det, da er det ikke 2025, men 2035 som er året for tvangsovergang til elektrisk, Isera<n har vel kanskje ikke så veldig stort behov for bakseter heller antar jeg.Hollabaloo skrev: ↑lør des 03, 2022 10:07 pmHvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?Iseran2770 skrev: ↑lør des 03, 2022 4:18 pm Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.
Selv har jeg varebil som lett vil klare 1000 km på en tank, så er det noen få minutter til dieselfylling og klar for 1000 km til.
Løfter er en ting, mens virkeligheten kan være ganske annerledes når det gjelder batterier.nometalhorse skrev: ↑fre des 02, 2022 10:35 pm BMW påstår at deres 6. generasjon batterier som kommer med introduksjonen av "Neue Klasse" i 2025 vil ha 30% bedre rekkevidde, og koste 50% mindre enn dagens batterier. Produksjonen av de skal medføre 60% mindre CO2 utslipp, og batteriene vil være en integrert del av strukturen til bilen.
https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/
Selv var jeg litt skeptisk til batteriers holdbarhet og kostnader da jeg skulle kjøpe min forrige bil. Men god garanti på batteriene (som både er betryggende for å slippe utgifter og noe de neppe ville gitt om de hadde et dårlig produkt) og informasjon om at innen garantien var gått ut så ville batterier være både billigere og bedre gjorde at dette virket lovende. Men så viste det seg at den gode garantien ikke var fullt så god likevel og at prisen på batteriet er 129.000 kr mer enn de oppgav (7,5 ganger så høy). Når batteriet etter 7 år kan lade halvparten av brosjyreverdien så oser det ikke akkurat kvalitet og da frister det ikke så veldig å gå i samme fella igjen med flotte løfter om batteriers supre egenskaper.
Da er det mye bedre med forbrenningsmotor som fungerer bra uten noe tull.
Mer hester til oppgraderte RS6 og RS7. Men samtidig toppfart over 300kmt på en av variantene. Men vekten er jo over 2 tonn
https://www.bilnorge.no/audi-rs6-rs7-sp ... ne/4032451
https://www.bilnorge.no/audi-rs6-rs7-sp ... ne/4032451
Det er ikke først og fremst de lange dagsetappene gjennom Tyskland som bekymrer meg mest. Det er verre når man sirkler rundt i veldig tynt befolkede områder i Nord-Italia der lokalbefolkningen kjører bensindrevet Panda.Hollabaloo skrev: ↑søn des 04, 2022 3:10 pm men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.
Men hele elbil greiene er jo helt syk. Nå skal Lotus som kun produserer små sportsbiler komme med elbil. Og selvsagt skal det være en SUV. Det er jo helt galskap. Dersom det ikke skjer en batterirevolusjon er det mer aktuelt å velge liten rekkevidde fremfor 2,5 bruttotonn dødvekt.
Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.
SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
-
- Innlegg: 845
nometalhorse skrev: ↑tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.
SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Et stort (!) paradoks når en annen trend er (energi-)effektivitet. Man ser klart lavere energiforbruk i sedaner som Mod 3 og Ionic 6. 'Trenger plass'. Ja gjør man det eller trenger man kurs i å værr slank og å lære seg å pakke? (Jeg er dårlig på begge deler.)
-
- Innlegg: 845
Iseran2770 skrev: ↑man des 05, 2022 10:03 pmDet er ikke først og fremst de lange dagsetappene gjennom Tyskland som bekymrer meg mest. Det er verre når man sirkler rundt i veldig tynt befolkede områder i Nord-Italia der lokalbefolkningen kjører bensindrevet Panda.Hollabaloo skrev: ↑søn des 04, 2022 3:10 pm men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.
Men hele elbil greiene er jo helt syk. Nå skal Lotus som kun produserer små sportsbiler komme med elbil. Og selvsagt skal det være en SUV. Det er jo helt galskap. Dersom det ikke skjer en batterirevolusjon er det mer aktuelt å velge liten rekkevidde fremfor 2,5 bruttotonn dødvekt.
Ser man på kjøreegenskaper og energieffektivitet er det vanvittig å gå fra små lettbiler til stor SUV.
For å nevne andre modeller er jo Miata et annet bord enn LandCruiser.
Vanvittig.
De små SUVene har ikke spesielt god plass, så da blir det mer "sitte høyt" man sitter igjen med
Mangel på halvledere er fortsatt et kjempeproblem ser det ut til. VW-sjef: – Det er fullstendig kaos
VWs sitt kjempeanlegg i Wolfsburg kjører på halv maskin, og ting ser ikke bedre ut på kort sikt.
I noen tilfeller har leverandører kansellert bestillinger med én dags varsel, samtidig som prisen på halvledere har skutt i været med en økning på hele 800 (!) prosent.
– Det er absurde summer og en katastrofe for bransjen, sa Schäfer videre på en pressekonferanse forleden.
Dette forårsaker alvorlige forsinkelser i produksjonen og bidrar til at bilene ikke kan ferdigstilles.
Dermed tyder mye på at vi må belage oss på ventetid på mange nye biler framover også.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... endig-kaos?
VWs sitt kjempeanlegg i Wolfsburg kjører på halv maskin, og ting ser ikke bedre ut på kort sikt.
I noen tilfeller har leverandører kansellert bestillinger med én dags varsel, samtidig som prisen på halvledere har skutt i været med en økning på hele 800 (!) prosent.
– Det er absurde summer og en katastrofe for bransjen, sa Schäfer videre på en pressekonferanse forleden.
Dette forårsaker alvorlige forsinkelser i produksjonen og bidrar til at bilene ikke kan ferdigstilles.
Dermed tyder mye på at vi må belage oss på ventetid på mange nye biler framover også.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... endig-kaos?
Dette.rosmebraad skrev: ↑tor des 08, 2022 7:12 pmnometalhorse skrev: ↑tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.
SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Et stort (!) paradoks når en annen trend er (energi-)effektivitet. Man ser klart lavere energiforbruk i sedaner som Mod 3 og Ionic 6. 'Trenger plass'. Ja gjør man det eller trenger man kurs i å værr slank og å lære seg å pakke?
Har selv hatt barn og barnevogn etc, men alltid kjørt sedan. Barnevogner er faktisk sammenleggbare..
Så ser jeg folk pakker for en dag på kjøpesenteret med små barn, og fyller hele bagasjerommet i en stasjonsvogn. Jepp, det er jo viktig å ha med 3 skift, 5 tåteflasker, 30 bleier og ikke minst leker og pledd tilsvarende en middels barnehage.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Barnevogner er sammenleggbare, men de forsvinner ikke av den grunn. Her er en helt vanlig Stokke Trailz med "liggedelen" som man bruker det første halvåret. Selv om jeg skulle tatt av hjulene hadde det ikke blitt mye plass igjen med denne bak i en sedan.
Helt enig, dette tar plass ja. Skal man på langtur med annen bagasje i tillegg er det jo mer enn trangt nok i en stasjonsvogn også. Når barna er større og klarer seg med en liten trillevogn er det uproblematisk med sedan.
-
- Innlegg: 845
Første tips er de settene med vesker/kufferter som akkurat passer inn i bagasjerummet. Neste tips får være bæring av baby i sånn sjal, vognfritt.
(NB! Kun teori, jeg har ingen praktisk erfaring ned noen av delene.)
Femte generasjon av Prius er den første som ikke er direkte stygg, men samtidig vil ikke den bli tatt inn i Norge
https://www.motor.no/bil/nye-toyota-pri ... rge/238294
https://www.motor.no/bil/nye-toyota-pri ... rge/238294
Skoda sliter med deler til ladbare hybrider, så nå kan verken Octavia eller Suberb som ladbare hybrider bestiller
https://www.tv2.no/broom/matte-stoppe-s ... /15362612/
https://www.tv2.no/broom/matte-stoppe-s ... /15362612/
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato....den var lekker
https://www.motor1.com/news/627480/alfa ... to-reveal/
https://www.motor1.com/news/627480/alfa ... to-reveal/
BMW leverte sin første 7-serie i 1977, og nå har 2 millioner av de rullet ut av fabrikken i Dingolfing.
Ikke overraskende var bil nr 2 million en i7 med elmotorer.
Så har Lucid Air startet levering av biler i Europa. Det er Nederland og Tyskland som får biler først. Det betyr at WLTP klar, og den ble ganske imponerende. Dream Edition Performance har en WLTP-rekkevidde på 799 kilometer, og Dream Edition Range har en rekkevidde på hele 883 kilometer.
Ikke overraskende var bil nr 2 million en i7 med elmotorer.
Så har Lucid Air startet levering av biler i Europa. Det er Nederland og Tyskland som får biler først. Det betyr at WLTP klar, og den ble ganske imponerende. Dream Edition Performance har en WLTP-rekkevidde på 799 kilometer, og Dream Edition Range har en rekkevidde på hele 883 kilometer.
burkar skrev: ↑man okt 31, 2022 9:16 pmnometalhorse skrev: ↑man okt 31, 2022 8:01 pmKikket på denne på showrommet i Oslo for å slå ihjel litt tid. Fin kvalitetsfølelse i interiøret var førsteinntrykket. Enorm benplass bak og behagelige seter, men latterlig lite bagasjerom (og åpning) ift. resten av bilen. Hjelper ikke at setene i tillegg ikke kan legges ned.
Hvis noen følger BMW i sosiale medier så har dere kanskje sett at har det vært mye rart der de siste ukene. Her er forklaringen (tror jeg) - en ny konseptbil som de lanserte på CES - i Vision Dee:
https://www.bmw.no/no/topics/fascinatio ... -2023.html
https://www.bmw.no/no/topics/fascinatio ... -2023.html
Du ser de bedre her, og så har de tatt E Ink enda litt lengre.
https://www.autospies.com/news/index.as ... nid=113827
Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger arbeidsredskap for landbruk og anlegg (SUV) i stedet for bil. Hva er greia?nometalhorse skrev: ↑tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.
SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute