Mat i Julen

Svar
Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Mat i Julen

Legg inn av 4pLaY »

Hva blir det på bordet i julen for folket her inne? Her blir det garantert pinnekjøtt på julaften, de andre dagene er mer usikkert enda.

Det spises mye ribbe i norge, men er det noen her som har prøvd flæskesteg som de spiser i danmark?

Bilde

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sau på julaften ja, pinnekjøttet ble kjøpt forrige uke.

Tipper det er bittelitt tidlig for denne tråden nå, tar nok av om 5-6 uker.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ikke så glad i fettet på vanlig pinnekjøtt, så jeg kjøper lammesadel. Det er vel tre ganger så dyrt som vanlig pinnekjøtt, men det blir mye mindre svinn. Tilbehøret er kålrabistappe, poteter, sjysaus, og de mer utradisjonelle tilbehørene ertestuing, surkål, kjøttkaker, skinkestek, tyttebær og rødbete. Det som blir til overs, er glimrende pålegg i romjulen.

Nyttårsaften er det allerede planlagt kalkun. , noe jeg ikke ser frem til.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Er halvt etnisk vestlending og halvt østlending bosatt i Oslo, så da blir det så klart pinnekjøtt

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

PK

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

Må teste årets pinnekjøtt alt nå, la en pakke i vann i går kveld. 400kr takk, for en pakke fra Nordfjord på 1.6kg. Billig er det ikke med tanke på alt fettet og beinet du får med på kjøpet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg skal jobbe selve julehelgen i år, i romjula skal det serveres både kalkun og selvfisket kveite til dere tafatte søringer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, julemenyen er så smått under planlegging. Skjønt, det meste er jo egentlig gitt. Tradisjonene skal følges. En liten diskusjon om hummer på lille julaften her. Det er jo godt, men også litt styrete med koking og oppdeling, men når man visstnok kan få hummer til om lag en fjerdedel av tilbudspris i Oslo, så blir jo det nesten for gale å ikke takke nei til det...

... Pinnekjøttet er opplagt til julaften. Og svineribbe på første juledag. De siste første juledag har jeg blitt mer eller mindre dårlig etter maten, i beste fall trøtt... Det henger nok kanskje sammen med to ekstremt tunge måltider to dager på rad. Men kanskje aller mest fordi det er ganske mye jobb å lage til, og jeg står for alt fra rødkål fra grunnen til finishen på ribba. Det er her kombinert stue-kjøkken, bare litt avskilt, så det blir fryktelig varmt, klamt og trangt. Med multekrem og søt vin til dessert, blir det meget å fordøyde. Rett og slett.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Vi har alltid hatt lutefisk på julaften og det er digg!

Julaften: Lutefisk
1.Juledag: Pinnekjøtt
2: juledag Svineribbe
3: juledag Bacalao

Nyttårsaften har vi vanlig Søndagsteik med alt tilbehør

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør okt 15, 2022 11:43 am
... Pinnekjøttet er opplagt til julaften. Og svineribbe på første juledag. De siste første juledag har jeg blitt mer eller mindre dårlig etter maten, i beste fall trøtt... Det henger nok kanskje sammen med to ekstremt tunge måltider to dager på rad.
Har alltid hatt tradisjon for å ta det litt roligere på 1.juledag. Det er den store frokosten/lunsjen med masse sild, pålegg og hjemmebakt brød, egentlig høydepunktet for mine barn, de liker ikke ribbe og syns pinnekjøtt er greit én gang i året. På kvelden blir det retromat - terteskjell med små fiskeboller, reker og hvit saus. Lett og godt. Og andre dag er det gjerne hel bakt ørret. Så er jula over og tilbake til hverdagen. Orer ikke lenger disse overdådige kaloristinne måltidene dag etter dag etter dag.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Guttorm123 skrev: lør okt 15, 2022 7:55 am Ikke så glad i fettet på vanlig pinnekjøtt, så jeg kjøper lammesadel. Det er vel tre ganger så dyrt som vanlig pinnekjøtt, men det blir mye mindre svinn. Tilbehøret er kålrabistappe, poteter, sjysaus, og de mer utradisjonelle tilbehørene ertestuing, surkål, kjøttkaker, skinkestek, tyttebær og rødbete. Det som blir til overs, er glimrende pålegg i romjulen.

Nyttårsaften er det allerede planlagt kalkun. , noe jeg ikke ser frem til.
Tvilsomt tilbehør. ;)

Også tvilsom pris, all den tid skikkelig pinnekjøtt koster 350-450 kr/kg. Hvor handler du lammesadel til over 1000 kr/kg?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:12 pm

Tvilsomt tilbehør. ;)

Også tvilsom pris, all den tid skikkelig pinnekjøtt koster 350-450 kr/kg. Hvor handler du lammesadel til over 1000 kr/kg?
Tilbehøret er der fordi ikke alle liker sau. Men jeg finner meg da både en kjøttkake og en bit skinkestek. Forrige jul betalte jeg over 600 for en pakke og det var godt mulig å finne "vanlig pinnekjøtt til 200 og ett eller annet.

Så får vi se hva prisen blir i år....

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Guttorm123 skrev: lør okt 15, 2022 7:39 pm
KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:12 pm

Tvilsomt tilbehør. ;)

Også tvilsom pris, all den tid skikkelig pinnekjøtt koster 350-450 kr/kg. Hvor handler du lammesadel til over 1000 kr/kg?
Tilbehøret er der fordi ikke alle liker sau. Men jeg finner meg da både en kjøttkake og en bit skinkestek. Forrige jul betalte jeg over 600 for en pakke og det var godt mulig å finne "vanlig pinnekjøtt til 200 og ett eller annet.

Så får vi se hva prisen blir i år....
Joa, men å kalle skinkestek og kjøttkaker for tilbehør til lammesadel blir bare rart. Da lager du en slags buffet da, med noe for enhver smak.
Jeg kjøpte mitt pinnekjøtt fra Pers kjøkken, koster 750 for 2 kg. Rema selger fra Spekeloftet, pris pr kg 449kr.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:49 pm

Joa, men å kalle skinkestek og kjøttkaker for tilbehør til lammesadel blir bare rart. Da lager du en slags buffet da, med noe for enhver smak.
Jeg kjøpte mitt pinnekjøtt fra Pers kjøkken, koster 750 for 2 kg. Rema selger fra Spekeloftet, pris pr kg 449kr.
Det er jo pinnekjøttet (sadelen) som står i fokus hos meg, men vi har alltid hatt noe annet også. Derfor kaller jeg det "tilbehør". Prisene varierer ja. Spesielt på et lite sted hvor jeg bor. , uten konkurranse, der enkelte merker kjøper seg "enerett" i butikkhyllene.
Men kanskje jeg bør begynne å bestille...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:09 pm
DoktorS skrev: lør okt 15, 2022 11:43 am
... Pinnekjøttet er opplagt til julaften. Og svineribbe på første juledag. De siste første juledag har jeg blitt mer eller mindre dårlig etter maten, i beste fall trøtt... Det henger nok kanskje sammen med to ekstremt tunge måltider to dager på rad.
Har alltid hatt tradisjon for å ta det litt roligere på 1.juledag. Det er den store frokosten/lunsjen med masse sild, pålegg og hjemmebakt brød, egentlig høydepunktet for mine barn, de liker ikke ribbe og syns pinnekjøtt er greit én gang i året. På kvelden blir det retromat - terteskjell med små fiskeboller, reker og hvit saus. Lett og godt. Og andre dag er det gjerne hel bakt ørret. Så er jula over og tilbake til hverdagen. Orer ikke lenger disse overdådige kaloristinne måltidene dag etter dag etter dag.
Ja, det er nok ikke så dumt - det er vel kanskje en mer østnorsk tradisjon dette - med "frokost" på 1. juledag. Det som er her i huset er at det er en del som synes kanskje at svineribbe er vel så godt som pinnekjøtt.... Vet at det var forslag en gang, å ta frokost/lunsj i stedet, men det ble nedstemt... Synes selv at svineribbe er et høydepunkt, og det er kanskje litt av problemet - at jeg spiser for mye...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør okt 15, 2022 9:20 pm
KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:09 pm
DoktorS skrev: lør okt 15, 2022 11:43 am
... Pinnekjøttet er opplagt til julaften. Og svineribbe på første juledag. De siste første juledag har jeg blitt mer eller mindre dårlig etter maten, i beste fall trøtt... Det henger nok kanskje sammen med to ekstremt tunge måltider to dager på rad.
Har alltid hatt tradisjon for å ta det litt roligere på 1.juledag. Det er den store frokosten/lunsjen med masse sild, pålegg og hjemmebakt brød, egentlig høydepunktet for mine barn, de liker ikke ribbe og syns pinnekjøtt er greit én gang i året. På kvelden blir det retromat - terteskjell med små fiskeboller, reker og hvit saus. Lett og godt. Og andre dag er det gjerne hel bakt ørret. Så er jula over og tilbake til hverdagen. Orer ikke lenger disse overdådige kaloristinne måltidene dag etter dag etter dag.
Ja, det er nok ikke så dumt - det er vel kanskje en mer østnorsk tradisjon dette - med "frokost" på 1. juledag. Det som er her i huset er at det er en del som synes kanskje at svineribbe er vel så godt som pinnekjøtt.... Vet at det var forslag en gang, å ta frokost/lunsj i stedet, men det ble nedstemt... Synes selv at svineribbe er et høydepunkt, og det er kanskje litt av problemet - at jeg spiser for mye...
Tja, det er kanskje det? Aldri tenkt på det sånn, det var bare sånn det var hjemme hos oss da jeg var liten, og så har jeg fortsatt med det. De partnerne jeg har hatt har også likt den litt lettere menyen etter pinnekjøttet.

Rart det med tradisjoner, min gamle svigerfamilie alternerte mellom ribbe og pinnekjøtt i over 20 år, helt til de begynte å snakke om det en julaften, og fant ut at ingen av dem egentlig hadde lyst på ribbe, det var bare sånn pga tradisjon. Var forøvrig i den familien jeg smakte pinnekjøtt for første gang, i en alder av 30, og siden har jeg ikke sett meg tilbake. Har allerede kjøpt inn til julaften, men skal til Nord-Norge i desember, og der kjøpte jeg fantastisk pinnekjøtt i fjor, håper det blir mulig i år også.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ribbe på julaften og ellers lutefisk og torsk før og etter juleaften.

Man kan få kjøpt tennbriketter på butikken til en brøkdel av prisen til pinnekjøtt. Ikke lukter det heller.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: søn okt 16, 2022 3:48 pm Ribbe på julaften og ellers lutefisk og torsk før og etter juleaften.

Man kan få kjøpt tennbriketter på butikken til en brøkdel av prisen til pinnekjøtt. Ikke lukter det heller.
Nå har jeg aldri prøvd å spise tennbriketter, mulig det er et greit alternativ.
Sjøl så trekker jeg pinnekjøttet i en god grønnsaksbuljong, heller enn å dampe det. Lukter ikke på langt nær så fjøs da, for lukten etter 3 timer damping kan være en utfordring, helt klart.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 3:56 pm
GiPazzini_85 skrev: søn okt 16, 2022 3:48 pm Ribbe på julaften og ellers lutefisk og torsk før og etter juleaften.

Man kan få kjøpt tennbriketter på butikken til en brøkdel av prisen til pinnekjøtt. Ikke lukter det heller.
Nå har jeg aldri prøvd å spise tennbriketter, mulig det er et greit alternativ.
Sjøl så trekker jeg pinnekjøttet i en god grønnsaksbuljong, heller enn å dampe det. Lukter ikke på langt nær så fjøs da, for lukten etter 3 timer damping kan være en utfordring, helt klart.
Lukten er bare en brøkdel av utfordringene med pinnekjøtt. Hadde nok funnet meg knekkebrød i stedet om det plutselig hadde blitt innført pinnekjøtt.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: lør okt 15, 2022 7:09 pm
Har alltid hatt tradisjon for å ta det litt roligere på 1.juledag. Det er den store frokosten/lunsjen med masse sild, pålegg og hjemmebakt brød,
For både kona og meg er dette mer eller mindre tradisjonen på 1.juledag, sånn rent konseptuelt. Dog har vi kombinert litt retter og tradisjoner på fra begge siden, men i praksis er det jo en slags mellomting mellom brunsj/middag/buffet etc

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Begynner å dra seg til... Lutefisk har jeg allerede hatt to måltid av, og et tredje kommer på lørdag. Rakfisk bare en gang, men blir minst en til. Hadde frista med en liten smakebit av pinnekjøtt også, men må er det litt i seineste laget ettersom det skal spises på julaften, og da blir det litt tett..... Så sparer den. Ribbe ble en liten bit fra Menys varmeskap - smakte greit, og det er litt for styrete å holde på med en hel ribbe til seg selv før jul, selv om det er bra mat.

Det jeg savner litt er mulighet for å få tak i mør - type fåremør/svinemør som man har på Møre. Vet det finnes rundt om i spesialbutikker, men har ikke kommet meg så langt. Dette er er typisk førjulsmat, føler jeg - det er ikke fullt så godt i selve jula, for da er man jo stappet av både fåreribbe og svineribbe for noen dager...

Apropos: Tok med meg Extra-bladet fra Coop her en dag. Karsten Warholm fortalte om hva han spiser julaften. Det var pinnekjøtt osv - men han nevnte også "heimelaga smør" (med rabbestappe - som var forklart riktig, med kålrabistappe), men smør var ikke forklart... :-) Han mente selvsagt heimelaga mør.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Menyen er stort sett klar, med rom for justeringer av tilbehør til siste julematdag.
Julaften er pinnekjøtt ala Hellstrøm, altså ikke dampet. Vanlig tilbehør
1.juledag er det koldtbord sånn midt på dagen, og terteskjell med reker og fiskeboller i hvit saus på kvelden, må ha noe lett da.
2.juledag blir det reinsdyrstek, tipper med stekt rosenkål og rødløkskompott.

Og etter det er det vanlig mat til middag. Mye godt pålegg igjen, det blir med i romjulen.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Julaften starter med et tradisjonelt brunsjmåltid, der alt julepålegg, diverse oster etc settes fram. Til dette drikkes sjokolade med krem
Avsluttes med kaffe og julegodteri.
Så har vi tradisjonelt sen middag, rundt jkl 19, med pinnekjøtt,bokna svineribbe, diverse pølser/mør og kålrabistabbe. Pinnekjøtt og ribbe dampes i samme panne.
Første dag er det samme start på dagen, men middags/kveldsmåltidet er diverse skalldyr.
Andre dag blir det en form for vilt, men om det blir stek, gryte eller biffer, det finner vi ut første dag.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Pinnekjøtt

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blir lite jul for meg i år, tar igjen kosen til nyttår.

Men for meg er favorittene kalkun, pinnekjøtt og kveite (romjulsmat).

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Julaften starter med kaffe og kaker på senga. Det bruker å være bare oss to gamlinger her på julaften. Så blir det etterhvert julefrokost. Etter at kirkeklokkene har ringt jula inn, og vi har tatt en skål for jula i hvitvin, blir det tid for å begynne å forberede middagen som består av ribbe, ribbefett kjøttkaker, rødkål, gulrøtter og kokte poteter. Sylta rødbeter, sylta agurker, tyttebær og sennep står selvsagt på bordet. Øl og akkevitt i glassene. Og hvis vi orker så blir det multekrem og småkaker til dessert.

1 juledag er det tradisjon med juleselskap med alle mine fem barn med familier. Kommer alle blir vi 22 stykker. Da serverer jeg julelunsj med alt av julens pålegg, godt brød, oppvarmet ribbe og kjøttkaker. Kakao, kaffe, brus og/eller munkholm til drikke. Multekrem, kaffe og kaker til dessert. Om kvelden når vi igjen er alene så finner vi fram kald ribbe og flatbrød. Og en velfortjent juleøl. Tror det kan bli litt slitsomt ettersom oppvaskmaskina har sagt takk for seg, så her i huset må man vaske opp for hånd. Jaja, får håpe på god hjelp.

2 juledag bruker vi å ha fisk, enten kokt torsk eller kveite.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Da har jeg stekt 2kg grove medisterkaker, det er første gang så vidt jeg kan huske. Oppskrift fra Gladkokken, med både ingefær, kanel, kardemomme og nellik. Ble veldig gode.

Number4

Legg inn av Number4 »

KingKongHalvor skrev: lør des 17, 2022 5:40 pm Da har jeg stekt 2kg grove medisterkaker, det er første gang så vidt jeg kan huske. Oppskrift fra Gladkokken, med både ingefær, kanel, kardemomme og nellik. Ble veldig gode.
Godt jobba. Grove medisterkaker er det som gjelder, i følge bestemor og mor. :D Går greit å bestille grov farse på Meny bl.a.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da virker hummer å være spikret for lille julaften. Det skal man ikke klage på. Skal prøve å få kokt og delt den opp innen "rimelig tid", så jeg ikke blir stående å rote til kjøkkenet altfor mye utpå kvelden...

Måltid med fåre- og svinemør blir på onsdag, når jeg dukker opp om ettermiddagen, slik at det er litt avstand til julaftens pinnekjøtt. Husker vi pleide å ha et mørmåltid i romjula i gamle dager, men da synes jeg ikke det smakte like godt som før jul - for det var jo pinnekjøtt både julaften og nyttårsaften den gang. Da blir det mye med mør også i uka, og sågar kunne det vanke et måltid med spekemat. Det blir mye av det samme på kort tid.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Har hittil i desember smakt meg igjennom det meste av julepålegg som jeg liker, tror jeg er oppe i 5 kg juleskinke, type røkt av forskjellige slag. Kjøpte en oksetunge i går, den smakte helt fantastisk. Salt lammelår er også en favoritt, den har jeg spart på til det nærmer seg julaften. Også har jeg smakt på diverse røkt laks, her holder jeg meg til de über lokale leverandørene, som selger havlaks.

Sylte og lammerull er jeg ikke så glad i, får sikkert smakt lammerull i løpet av jula, men er ikke noe jeg gidder å bruke penger på.

Også har jeg lagt inn en bestilling på kveite til 2.juledag. Ellers kjører vi i familien både ribbe og pinnekjøtt på julaften, for at alle skal bli fornøyd.
Sist redigert av Tormund den lør des 17, 2022 6:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»