Reiseplaner fremover..

Svar
KongOlav2

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av KongOlav2 »

Fringegirl skrev: tor nov 10, 2022 3:34 pm Er det bare meg eller er flybillettene bare generelt blitt plutselig veldig dyre?
Skulle egentlig en tur til New York snart, men etter å ha fulgt med på prisene i en mnd nå så snakker vi godt over 10.000 kr for en relativt grei reise uten for mye for tid på mellomlanding og flere stopp på returen. Samme reisen før pandemien kostet 4-5000 kr.
Stemmer nok det. Jeg reiser mest til sentralt og sør i Europa, og selv den laveste prisøkningen her sammenlignet med 3-4 år siden er nok på minst 500 til 1000 kroner. Søker jeg på billetter til neste års sommerferie er det bare til noen få destinasjoner på utvalgte dager jeg kommer unna med billetter til rundt eller under 4000. Og på flere destinasjoner er det både 5- og 6000 kroner for billetter. Og her snakker vi om Spania, Italia, Sveits, etc, ikke så fryktelig langt unna.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Fringegirl skrev: tor nov 10, 2022 3:34 pm Er det bare meg eller er flybillettene bare generelt blitt plutselig veldig dyre?
Skulle egentlig en tur til New York snart, men etter å ha fulgt med på prisene i en mnd nå så snakker vi godt over 10.000 kr for en relativt grei reise uten for mye for tid på mellomlanding og flere stopp på returen. Samme reisen før pandemien kostet 4-5000 kr.
Det stemmer og jeg har ventet på det i et halvt år på at det skulle skje. Er mye som spiller inn men det viktigste nå for tiden er noe vi alle vet, bensinprisen har gått i været. Dette gjelder også flybensin og den ekstreme økningen i bensinprisene måtte medføre høyere billettpriser.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: tor nov 10, 2022 3:11 pm
Someone skrev: tor nov 10, 2022 2:58 pm
Swiss starter forresten Oslo-Geneve neste sommer
Er ikke de med i Star Alliance? Det beste alternativet for Geneve per dags dato for oss på Nordvestlandet er muligens å dra til Trondheim og ta KLM derfra.

Akkurat pdd er de mest aktuelle turene til neste vår/sommer å fly til Barcelona og ta et par dager der og noen dager i Andorra i andre halvdel av mai, samt fly til Milano med et par uker i fjellene i Aosta og kanskje Chamonix i juli.
Ah, jeg trodde du holdt til på Østlandet et eller annet sted

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Skal til Ruhpolding for å se verdenscupen i skiskyting. Reiser sammen med en venn, blir første gang på mange år jeg reiser på et idrettsarrangement sammen med en annen person. Jeg gleder meg.

Number4

Legg inn av Number4 »

Ingenting er som interstate FL.


fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Meanwhile.....in Thailand :
https://www.scmp.com/video/asia/3193840 ... m-thailand

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 10:18 am
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Meanwhile.....in Thailand :
https://www.scmp.com/video/asia/3193840 ... m-thailand
Fantastisk. Jeg har noen år bak meg i America. To av statene jeg bodde gjaldt det å følge med på om crocs og gators befant seg i haven. Jeg endte opp i nordøst med både svart og brunbjørn som brukte bassenget til sin egen store fornøyelse. Jeg elsker dyr.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: søn nov 13, 2022 11:18 am
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 10:18 am
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Meanwhile.....in Thailand :
https://www.scmp.com/video/asia/3193840 ... m-thailand
Fantastisk. Jeg har noen år bak meg i America. To av statene jeg bodde gjaldt det å følge med på om crocs og gators befant seg i haven. Jeg endte opp i nordøst med både svart og brunbjørn som brukte bassenget til sin egen store fornøyelse. Jeg elsker dyr.
Ja, jeg er også glad i dyr, men trekker meg unna dyr som har meg på menyen ;-)
Hai er vel egentlig ikke spesielt menneskespisere, men de kan jo bite!
Krokodiller spiser alt, ikke noe å lure på.
Isbjørn spiser også folk dersom de er sultne.
Leste om nok et tilfelle av en diger slange som spiste et menneske ett eller annet sted for noen dager siden.
Store slanger har menneske på menyen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fringegirl skrev: tor nov 10, 2022 3:34 pm Er det bare meg eller er flybillettene bare generelt blitt plutselig veldig dyre?
Skulle egentlig en tur til New York snart, men etter å ha fulgt med på prisene i en mnd nå så snakker vi godt over 10.000 kr for en relativt grei reise uten for mye for tid på mellomlanding og flere stopp på returen. Samme reisen før pandemien kostet 4-5000 kr.
Mye dyrere...

Med litt hell kunne man komme seg t/r NYC for 2800-3200, også med SAS.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Norse har vel fortsatt hyggelige priser til NYC.
Ser på jorden rundt reise til sommeren.
Prisene har gått opp 10% fra i våres men det skyldes nok mest kronesvekkelsen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er litt omtalte av at "sydenprisene" på flyreiser til sommeren 2023 er "kunstig høye" nå, fordi mange gjerne booker ferien tidlig. Det er litt vanskelig å si dette - for de dynamiske prisene til flyselskapene er jo ikke å bli helt klok på.....

Dyrere er det blitt, men kanskje ikke så veldig mye? Det er vel nå 20 år siden jeg reiste til Santo Domingo, Den dominikanske republikk, og da kostet billetten nær 8.000 kr med Air France.

Jeg ser at 8.000 kr den gangen tilsvare 12.000 i dag. Prisene ligger på om lag 8.000-10.000 nå - for å ta det lange perspektivet.

Sammenligner en med 3-4 år tilbake det det nok steget en del. Priser til USA har vel vært "kunstig lave" en stund - i alle fall har det irritert meg litt at det koster bare halvparten å fly til USA sammenlignet med andre land i regionen... Tilbud og etterspørsel, selvsagt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var tur til Cape Town i boks. Det blir 12 overnattinger i byen, et par mer enn jeg hadde for ni år siden. Blir Qatar Airways ned, vel 8.500 når jeg inkluderer setevalg. Hotellet er firestjernes med flott sentral beliggenhet, kanskje litt loslitt masseturismestil over det på utsiden, men funksjonelle i lett og ny stil, samt badekar. Vel 8.500 kr her også. Så ikke så ille. Blir jo lang flytur - men slik er det å fly fra Nordpolen til Sydpolen :-D

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

DoktorS skrev: tor nov 24, 2022 11:52 am Da var tur til Cape Town i boks. Det blir 12 overnattinger i byen, et par mer enn jeg hadde for ni år siden. Blir Qatar Airways ned, vel 8.500 når jeg inkluderer setevalg. Hotellet er firestjernes med flott sentral beliggenhet, kanskje litt loslitt masseturismestil over det på utsiden, men funksjonelle i lett og ny stil, samt badekar. Vel 8.500 kr her også. Så ikke så ille. Blir jo lang flytur - men slik er det å fly fra Nordpolen til Sydpolen :-D
Fantastisk by, har hatt mye moro der nede. Har enten bodd på Hilton hotellet i sentrum eller Radisson hotellet rett ved fotball stadion.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Da har vi spikret en treukers tur til Thailand.
Lenge siden nå.
Vet ikke hvor vi skal kjøpe flybilletter, men vi syns det er passe å reise 10. januar.
Foreløpig ser det ut til at Finnair har greie flytider.
55 886 kroner ( ! )

startelver

Legg inn av startelver »

Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hahahahaa , tenk å sitte i bilen og se en hai svømme forbi deg. Du tramper ikke ut av døra med det første.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: fre nov 25, 2022 1:00 pm Da har vi spikret en treukers tur til Thailand.
Lenge siden nå.
Vet ikke hvor vi skal kjøpe flybilletter, men vi syns det er passe å reise 10. januar.
Foreløpig ser det ut til at Finnair har greie flytider.
55 886 kroner ( ! )
Prisene om man vil spandere på seg liggeseter er steget mye, virker det som. Ikke ser jeg tilbud heller. For egen del synes jeg det kan forsvares å vurdere Business hvis man betaler noen få lapper ekstra ift Økonomi, men når man ut med nær 20.000 kr hver vei (som Oslo - Cape Town, er det totalt utelukket, vil jeg tro (og nesten håpe) for de aller fleste privatpersoner..... Så ille er det tross alt ikke på ØKonomi om man har en normal og normalt fungerende kropp. :-D

Nevi

Legg inn av Nevi »

Er ikke den som er mest reisevant. Har ett par spørsmål.


Lurer på om det er helt "ut" å benytte seg av reisebyrå, for å få råd råd og tips, og evt booke en tur?

Og noen som har erfaring med Nazar? Gode eller evt dårlige erfaringer der fra.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Nevi skrev: man nov 28, 2022 7:56 pm Er ikke den som er mest reisevant. Har ett par spørsmål.


Lurer på om det er helt "ut" å benytte seg av reisebyrå, for å få råd råd og tips, og evt booke en tur?

Og noen som har erfaring med Nazar? Gode eller evt dårlige erfaringer der fra.
Med internett og alle tilbudene har det blitt vanlig å arrangere mer av turene selv. Men fortsatt er det mange som velger reisebyrå så man får alt planlagt og ferdig. Jeg greier meg selv når jeg skal på storbyferie, men til Gran Canaria bruker jeg som regel Ving. Det er litt dyrere når du kjøper en pakke, men veldig mye enklere.

Men det er veldig variabelt av kvaliteten på reisebyrå. Så du må google dem for å sjekke at de er seriøse. Detur er den siste som gikk konkurs, seriøsiteten var ikke akkurat helt på topp. Noen ganger er tilbudene rett og slett for billige.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: fre nov 25, 2022 1:11 pm
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hahahahaa , tenk å sitte i bilen og se en hai svømme forbi deg. Du tramper ikke ut av døra med det første.
Ser ut som en hvalhai. Totalt ufarlig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

greyserpent skrev: man nov 28, 2022 9:37 pm
startelver skrev: fre nov 25, 2022 1:11 pm
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hahahahaa , tenk å sitte i bilen og se en hai svømme forbi deg. Du tramper ikke ut av døra med det første.
Ser ut som en hvalhai. Totalt ufarlig.
En hvalhai er da mye større.
Bildet er tatt fra en bil.
Tviler på at en hvalhai kan svømme ved siden av en bil på en motorvei.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Nevi skrev: man nov 28, 2022 7:56 pm Er ikke den som er mest reisevant. Har ett par spørsmål.


Lurer på om det er helt "ut" å benytte seg av reisebyrå, for å få råd råd og tips, og evt booke en tur?

Og noen som har erfaring med Nazar? Gode eller evt dårlige erfaringer der fra.
Helt ut er det jo ikke, men jeg hadde gitt faen i reisebyrå hvis det ikke var snakk om mer kompliserte pakkereiser.

Hvor tenker du reise?

Nevi

Legg inn av Nevi »

Harduetforslag skrev: tir nov 29, 2022 8:53 am
Nevi skrev: man nov 28, 2022 7:56 pm Er ikke den som er mest reisevant. Har ett par spørsmål.


Lurer på om det er helt "ut" å benytte seg av reisebyrå, for å få råd råd og tips, og evt booke en tur?

Og noen som har erfaring med Nazar? Gode eller evt dårlige erfaringer der fra.
Helt ut er det jo ikke, men jeg hadde gitt faen i reisebyrå hvis det ikke var snakk om mer kompliserte pakkereiser.

Hvor tenker du reise?
Er fortsatt litt usikre.

Godt mulig det blir en pakketur til Kreta.
Har og vært innom både Spania og Kroatia.

Tenker vi skal prøve å lande på noe i løpet av Desember.

Men me to gutter på 13 og 10 år blir det nok en typisk ferieplass fremfor storby.
Men har vært innom Disneyworld i Frankrike da. Men uten at noe er sjekket opp er vel dette svindyrt?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hadde du gjort en liten sjekk så hadde du raskt funnet ut at bildet er falskt. Det er et bilde som opprinnelig er tatt i Sør-Afrika 2005, og så kraftig endret.

fargerik

Legg inn av fargerik »

nometalhorse skrev: tir nov 29, 2022 9:53 am
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hadde du gjort en liten sjekk så hadde du raskt funnet ut at bildet er falskt. Det er et bilde som opprinnelig er tatt i Sør-Afrika 2005, og så kraftig endret.
Det sier jo litt om hvor smart det er å bruke sosiale medier som nyhetskanal........

Number4

Legg inn av Number4 »

nometalhorse skrev: tir nov 29, 2022 9:53 am
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 12:41 am Ingenting er som interstate FL.

Hadde du gjort en liten sjekk så hadde du raskt funnet ut at bildet er falskt. Det er et bilde som opprinnelig er tatt i Sør-Afrika 2005, og så kraftig endret.
Stygg sak.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 8:49 am
greyserpent skrev: man nov 28, 2022 9:37 pm
startelver skrev: fre nov 25, 2022 1:11 pm

Hahahahaa , tenk å sitte i bilen og se en hai svømme forbi deg. Du tramper ikke ut av døra med det første.
Ser ut som en hvalhai. Totalt ufarlig.
En hvalhai er da mye større.
Bildet er tatt fra en bil.
Tviler på at en hvalhai kan svømme ved siden av en bil på en motorvei.
Du har helt rett. Da jeg så bildet første gang så jeg faktisk haien bak/frem! :lol:

fargerik

Legg inn av fargerik »

greyserpent skrev: tir nov 29, 2022 8:48 pm
fargerik skrev: tir nov 29, 2022 8:49 am
greyserpent skrev: man nov 28, 2022 9:37 pm

Ser ut som en hvalhai. Totalt ufarlig.
En hvalhai er da mye større.
Bildet er tatt fra en bil.
Tviler på at en hvalhai kan svømme ved siden av en bil på en motorvei.
Du har helt rett. Da jeg så bildet første gang så jeg faktisk haien bak/frem! :lol:
Mye tyder på at bildet er manipulert.
Her er det ekte bildet :

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nevi skrev: tir nov 29, 2022 9:40 am
Harduetforslag skrev: tir nov 29, 2022 8:53 am
Nevi skrev: man nov 28, 2022 7:56 pm Er ikke den som er mest reisevant. Har ett par spørsmål.


Lurer på om det er helt "ut" å benytte seg av reisebyrå, for å få råd råd og tips, og evt booke en tur?

Og noen som har erfaring med Nazar? Gode eller evt dårlige erfaringer der fra.
Helt ut er det jo ikke, men jeg hadde gitt faen i reisebyrå hvis det ikke var snakk om mer kompliserte pakkereiser.

Hvor tenker du reise?
Er fortsatt litt usikre.

Godt mulig det blir en pakketur til Kreta.
Har og vært innom både Spania og Kroatia.

Tenker vi skal prøve å lande på noe i løpet av Desember.

Men me to gutter på 13 og 10 år blir det nok en typisk ferieplass fremfor storby.
Men har vært innom Disneyworld i Frankrike da. Men uten at noe er sjekket opp er vel dette svindyrt?
Et reisebyrå kan gi råd om dere er usikre. Har ingen erfaring med å reise med barn i den alderen, men har kompiser som har tatt med barna til Kreta og vært godt fornøyd med det. Spania er jo så mye. Kroatia er veldig fint, og personlig hadde jeg valgt Kroatia over Hellas, men smak og behag. Paris er temmelig dyrt, ja - men det går jo an å sjekke priser på nett.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

For egen del begynner det meste å bli spikret nå. Mer enn halve februar går med til tur til Cape Town. Ergra meg litt at jeg kunne spart 1.000 NOK å på bestille en uke før - det dukket dessverre ikke opp ekstra gode priser hos Qatar i det VM startet, eller uka med Black Week. Men men - 8.500 tur-retur med setevalg hele veien er jo ikke så helt gale.

Jeg har ofte flydd motstrøms om sommeren, og tenkte det også i år, men så skulle Norwegian plutselig på lørdager ha 3.500 NOK for å fly Varna-Oslo i begynnelsen av juli! Det er jo vanvittig - og er jo høyere pris enn det de tar medstrøms, på veg ned... Prisene søndager og onsdager er mer normale.

Dermed er det nokså spikret at jeg flyr hjem fra Varna onsdag 5. juli og før dette tilbringer drøy uke der nede, og så blir det sannsynligvis en knapp uke i Italia - tenker vel først og fremst Napoli og rundt der - virker som det er enklest å fly ned og videre til Bulgaria fra Roma. Men her kan jo det skje endringer.

Så har jeg ikke mer enn 7 feriedager til god etter dette, men det kan jo være godt å ha noe til gode til slutten av august eller noe. Kan jo være en uke, men to ulike helgeturer, f.eks. i starten av september og uti oktober er jo greit å kunne ha å sikte seg inn mot utover...

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ny billett bestilt, men helt åpen. Tror jeg hopper på flyet om en uke, men jeg blir ikke i landet jeg flyr til mer enn noen timer eller kanskje en dag. Eller jeg drar ut av landet og kommer tilbake dagen etter. Håper jeg er i en annen værsone når jeg drar hjem. Har ikke returbillett, da jeg rett og slett ikke vet hvor julen skal tilbringes. Herlig å være litt ubestemt. Har mer lyst på bruke shorts enn lue. Og skader ikke om det ikke tar helt av med julestemning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»