Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Wallez

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Wallez »

@Gunder Helt enig, RBK er jo også en så stor klubb med sponsorer og andre inntekter som gjør dette mulig. Ville bare poengtere at dette ikke vil være bærekraftig i en liten klubb som Glimt over tid.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Håper man avventer flere spillere inn til Pelle ev har signert ny kontrakt. Positivt med en rutinert forsvarsspiller med fart inn, selv om jeg overhodet ikke like gamle proffer som kommer hjem for å ta digre jafs av lønnspotten.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Wallez skrev: lør des 03, 2022 6:19 pm @Gunder Helt enig, RBK er jo også en så stor klubb med sponsorer og andre inntekter som gjør dette mulig. Ville bare poengtere at dette ikke vil være bærekraftig i en liten klubb som Glimt over tid.
Den måten Glimt har skaffet seg så stor medieoppmerksomhet i positiv forstand vil gjøre dem enormt attraktive for sponsorer. Ikke bare fra Saltenregionen eller Nord-Norge som landsdel, men på nasjonalt nivå. Holder man det momentumet ved like vil de store sponsorkontraktene komme.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Wallez skrev: fre des 02, 2022 11:57 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Så lenge suksessen til Glimt holdes oppe så er det uproblematisk om man handler spillere som Grønbæk og Berg hver sommer og lønner hele førsteelleveren 3 mill i året.

Den største utfordringen til Glimt er å kunne opprettholde et høyt sportslig nivå uten å pådra seg store faste kostnader som kan ta knekken på økonomien i klubben den dagen man er tilbake i bunnen av tabellen. For eksempel kan en stor klubb som RBK sitte på spillere med over 3 mill i årslønn i flere år uten sportslig suksess, men i Glimt vil dette være katastrofe.

Fordelen med signeringsbonuser er at dette er en engangsutbetaling som Glimt foretar «i dag», altså på et tidspunkt der man har mye penger. Dersom økonomien blir dårligere må man selvfølgelig være mer moderat med slike bonuser, samtidig som man leter på en lavere hylle enn i dag. Hvis suksessen avtar sitter man med spillere på moderat grunnlønn, man slutter med signeringsbonuser, og det vil ikke bli utbetalt bonuser for Europa-spill.
Jeg tror som sagt at spillere legger merke til totalbeløpet Glimt ser seg råd til å betale spillere. Og selv om signeringsbonus kan kategoriseres som et enkeltbeløpet er jeg usikker på om det praktiseres som engangsutbetaling. Må jo være mye bedre for klubber økonomisk sett med tanke på likviditet osv. å fordele det over tid, enten i løpet av første kontraktsåret eller hele kontraktsperioden. Ser også for meg at rent skattemessig for spillerne så kan det vel ikke være lønnsomt å få utbetalt et stort engangsbeløp?

Akkurat som at det er vanlig at overgangssummer ofte blir utbetalt delvis med faste avdrag over en avtalt tidsperiode i stedet for at klubber f.eks. må punge ut 20 millioner i løpet av en måned. Mye større forutsigbarhet rent økonomisk å gjøre det slik også.

Dette er ingen kritikk av Glimt spesifikt, ei heller er det egentlig kritikk mot noen andre. Alle klubber gjør dette. Det jeg tror er bare at spillere tenker over hvor mye andre spillere i samme klubb tjener til sammen, de ser hva klubben har råd til å betale andre spillere og krever deretter selv. Jeg tror Glimt har full kontroll på det de driver med, det virker ikke som at de satser over evne enda og har nok råd til en dårligere sesong. Men det er viktig at man er obs på økonomiske forpliktelser uansett, for når man har suksess er det litt lett å tro at pengene kommer uansett. Rosenborg brente seg på dette til slutt og budsjetterte med inntekter som aldri kom og holdt på å gå ganske skeis.

Forresten så har ikke Rosenborg råd til å sitte på flere spillere med 3 mill i lønn over flere år uten sportslig suksess lengre. Blodrøde tall under COVID, og noen sesonger med underskudd før der har tært kraftig på økonomien.

Uansett tror jeg vi har litt ulikt syn på betydningen av signeringsbonus på resten av troppen i senere forhandlinger kontra lønn. Så lenge vi ikke vet hvordan Glimt har løst dette eller har konkrete tall så blir det bare spekulasjoner og egentlig en generell diskusjon som ikke lenger hører hjemme i Glimt-tråden.

Jeg tror dette er en bra signering for dere sportslig sett i alle fall. Egentlig litt statusmessig å, for dette er vel den første skikkelig store profilen dere har hentet som ikke har noen tilknytting til klubben fra før av?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

JonSnow skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm
thewaterfall skrev: fre des 02, 2022 9:53 pm
JonSnow skrev: fre des 02, 2022 5:52 pm Er mye bedre å gi en sign on fee enn en høy fast lønn, blir litt mindre sure miner om man gir noen kr til spiller for å signere, enn om man gir noenn få det mange dobbelte av andre og man er ikke like avhengig av gode resultater for at økonomien skal være i balanse eller gå i pluss i motsetning til enkelte andre klubber i Norge har gjort som har peiset på opp i 8 siffrer til enkelte spillere og en hel del med mange millioner i lønn hvert år over flere år. Det blir dyrt og sånn er heldigvis ikke min klubb.
Alle i B/G har bonuser etter hvor bra klubben gjør det, og kan tjene bedre andre plasser om det går dårlig, men når det går bra så er det få eller ingen forskjeller i forhold til andre klubber her til lands. Og så er det så digg at hver ei krone som brukes er fra egen innsats og ikke noe man bare har fått av en eller annen rik person!
Tja, jeg tror spillere nok legger merke til at Glimt er villig til å betale spillere en viss sum over tid for at de skal signere/spille for de uavhengig om det kalles lønn eller signeringsbonus. La oss sette det veldig på spissen og si at Glimt sitt lønnstak for grunnlønn (eksludert bonuser for prestasjoner) nå er på 1,5 mill. Så henter dere Berg, Lode og Elabdellaoui, pluss la oss si for argumentets skyld at Bjørkan også returnerer i vinter. Alle disse går kraftig ned i lønn ved å ha kontraktsfestet inntekt på 1,5 mill + bonuser.

Dette er jo veldig mye mindre enn hva de kan tjene andre steder selvfølgelig, så Glimt gir de signeringsbonuser for å kompensere. La oss si de får 5-10 mill i signeringsbonus hver. Så skal Pellegrino eller Vetlesen forlenge. Glimt kan bare tilby 1,5 mill i grunnlønn men de vet at f.eks. Elabdellaoui i praksis får ganske mye mer i garantert utbetaling. Kanskje Pellegrino og Vetlesen også skal få signeringsbonuser på f.eks. 5 mill for å forlenge kontraktene sine da? Da er jo plutselig lønnstaket egentlig bare et spill for galleriet, all den tid spillerne for bedre betalt gjennom signeringsbonuser.

En signeringsbonus har liten til ingen forskjell i et regnskap sammenlignet med lønn, så hvorfor det er så mye bedre er jeg usikker på. Spilleren tjener det samme uavhengig om det er lønn eller signeringsbonus, spillerne er klar over at klubben er villig til å betale en spillere visse summer osv. Det er heller ikke slik at bonusen nødvendigvis blir utbetalt som et engangsbeløp, det kan godt hende klubben og spilleren synes det er mer praktisk at den blir fordelt utover hele eller deler av kontrakten. For regnskapet så avskrives uansett totalbeløpet over kontraktstiden uavhengig.
Det får bli opp til deg å spekulere i jeg er bare meget glad vi ikke slenger opp opptil 2 siffret antall mil i årslønn i fastlønn som plutselig biter en kraftig i bakenden om inntektene uteblir og heller har full kontroll ved å gi en engangssum ved inngåelse av kontrakt(noe stort sett alle klubber gjør uansett, men beløpene vill variere). Sign on fee får spillerne våre også når de skriver under på forlengelser, men man får ikke like mye som en som ikke har kontrakt, akkurat det sier seg selv!
Så får fansen til andre klubber spekulere å komme med sine fantasier og drømmer om hvor galt alt er i B/G så forholder jeg og andre B/G fans oss til virkeligheten.
For å starte med det siste først. Jeg drømmer ikke om hvor galt alt er i Glimt, ei har jeg sagt at det er det. Tvert imot har jeg sagt i andre innlegg i alle fall at jeg tror Glimt har kontroll på det de holder på med, men at det er ingen tvil om at de satser. Selvsagt får en spiller som er uten kontrakt en større signeringsbonus, det er ikke vanskelig å forstå.

Jeg orker ikke gjenta meg selv, men jeg tror det blir feil å se på signeringsbonus som en engangsutbetaling i alle fall. Se mitt innlegg over for mer utdypende om det tema. Slik sett ser jeg ikke en enorm forskjell på signeringsbonus og lønn annet enn at signeringsbonus er litt lettere å akseptere for andre spillere (men ikke irrelevant ved forhandling med andre spillere). Men selvsagt spekulerer jeg, har du konkrete tall så tar jeg gjerne i mot disse. Frem til da forbeholder jeg meg retten til å spekulere med tall, for jeg har aldri presentert, påstått eller fremsatt de som fakta.

Bra dere forholder dere til virkeligheten da. Er oftest en fordel.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Jeg applauderer Bodø/Glimts friske satsing. Det vitner om at klubben har ambisjoner om å redusere Molde sitt sportslige forsprang. For norsk fotball er det ikke gunstig om Molde avgjør serien mange runder før slutt igjen. Eliteserien trenger spenning.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Nordlys skrev: lør des 03, 2022 10:28 am Tror vi dropper keeper i Europa om vi signerer tre utespillere. Keepere blir sjelden skadet så det er en kalkulert risiko å ta tenker jeg.
Obs, lurer på om det ikke er et krav om å ha 3 keepere i troppen for Europa kamper.

Joda se artikkel 45.12 her https://documents.uefa.com/r/Regulation ... sts-Online

Kan jo hende dere har en junior-keeper som kan være med da?

boombis

Legg inn av boombis »

I følge uefasidene er dette troppen vi hadde i EL:
Squad
  • Julian Faye Lund
    Nikita Haikin
    Marcus Andersen *
    Japhet Sery Larsen
    Alfons Sampsted
    Marius Høibråten
    Brice Wembangomo
    Isak Amundsen
    Brede Moe
    Lucas Kubr
    Marius Lode
    Sigurd Ekrem *
    Brynjar Johnsplass *
    Amahl Pellegrino
    Albert Grønbæk
    Hugo Vetlesen
    Ulrik Saltnes
    Anders Konradsen
    Morten Konradsen
    Sondre Brunstad Fet
    Elias Hagen
    Joel Mugisha
    Patrick Berg
    Ola Solbakken
    Runar Espejord
    Sondre Sørli
    Nino Žugelj
    Adan Abadala Hussein *
    Lars-Jorgen Salvesen
*Player list B

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Wallez skrev: lør des 03, 2022 6:16 pm
JonSnow skrev: lør des 03, 2022 2:40 pm Alle ungutter som har vært en del av B/G en hviss periode de siste årene er ført opp på en ungdomsliste så kubr, sjøvold og en del andre kan man bruke selv om de ikke står på listen til UEFA cupene for A-laget!

Jeg ville ha prioritert inn en Omar, ny venstreback og siste plassen til enten ny ving eller ny keeper alt ettersom hva vi får tak i.
Tror de unge spillerne må ha vært tilknyttet klubben i minst to år for at de skal kunne tas inn på denne måten. Altså er ikke Sjøvold og Kubr tilgjengelige slik jeg har forstått regelverket. Mulig jeg tar feil?
Stemmer det første, men som du ser av lista til boombis, så er Kubr registrert på A-lista. Hvis Sjøvold, Koomson, Kvile, Skau eller Nordås skal inn i ecupen, så må de registreres på nytt.
Bare 1 keeper på A lista igjen og bare 1 keeper på B lista, betyr det at man må registrere en ny keeper?

Gunder

Legg inn av Gunder »

HarryH skrev: lør des 03, 2022 7:21 pm Jeg applauderer Bodø/Glimts friske satsing. Det vitner om at klubben har ambisjoner om å redusere Molde sitt sportslige forsprang. For norsk fotball er det ikke gunstig om Molde avgjør serien mange runder før slutt igjen. Eliteserien trenger spenning.
Forskjellen på årets utgave av Glimt og årene før er at samspillet har ikke stemt. Det kan det gjøres noe med i vinter. Og da er "forspranget" oppspist.
I Molde er det ikke fotballkultur. Treneren kan innføre defensiv fotball uten protester.
I år har det vært mange seire med ett mål. Vunnet serien klart på grunn av at andre lag bortsett fra LSK har hatt nok med seg selv.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Gunder skrev: lør des 03, 2022 8:27 pm I Molde er det ikke fotballkultur. Treneren kan innføre defensiv fotball uten protester.
I år har det vært mange seire med ett mål. Vunnet serien klart på grunn av at andre lag bortsett fra LSK har hatt nok med seg selv.
Kunnskapsløst innlegg med påstander som faller på sin egen urimelighet.
Molde scoret 71 mål i år. 46 plussmål.
I fjor scoret Bodø/Glimt "bare" 59 mål da de vant. 34 plussmål.
De tre siste gangene Rosenborg vant serien, scoret de 65, 57 og 51 mål. Hhv 40, 37 og 27 plussmål.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Det kan dere ta i Molde tråden!

HarryH

Legg inn av HarryH »

JonSnow skrev: lør des 03, 2022 8:54 pm Det kan dere ta i Molde tråden!
Åpenbare usannheter kan likegodt korrigeres her, på åstedet for ugjerningen. Blir klønete å svare i en annen tråd.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

HarryH skrev: lør des 03, 2022 9:31 pm
JonSnow skrev: lør des 03, 2022 8:54 pm Det kan dere ta i Molde tråden!
Åpenbare usannheter kan likegodt korrigeres her, på åstedet for ugjerningen. Blir klønete å svare i en annen tråd.
Fullstendig enig.

Wallez

Legg inn av Wallez »

netrebske skrev: lør des 03, 2022 7:51 pm Stemmer det første, men som du ser av lista til boombis, så er Kubr registrert på A-lista. Hvis Sjøvold, Koomson, Kvile, Skau eller Nordås skal inn i ecupen, så må de registreres på nytt.
Bare 1 keeper på A lista igjen og bare 1 keeper på B lista, betyr det at man må registrere en ny keeper?
Da er jo problemstillingen i alle høyeste grad reell. Det vil være veldig merkelig å ikke ta ut Omar til spill i Europa, og vi må nok ha en ny keeper uansett. Da gjenstår det en plass i troppen. Da mangler vi fortsatt en venstrefotet venstreback, samt erstattere for Vetlesen og Pellegrino hvis de drar. Spent på hvordan dette vil påvirke attraktiviteten ved å komme til Glimt i vinter. La oss for eksempel si at man har et drømmevindu der vi først henter Wahlstedt og Bjørkan. Da vil alle plassene i ECL være opptatte, og hvis man ønsker f.eks. Mikkelsen eller Zafeiris vil ikke disse få muligheten til å vise seg frem i Europa i vår.

Hvis jeg kunne velge fritt i vinter hadde jeg gått for Wahlstedt, Bjørkan og en av Mikkelsen/Zafeiris i Europa, salg av Vetlesen til en fin pris og ny kontrakt til Pellegrino. Omar er en strålende signering, men en ekstra høyreback bør ikke prioriteres i denne sammenhengen. Vil nødig se Brice på venstreback en sesong til, heller.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Kommer jo an på hva som skjer i løpet av vinduet. Om man må ha 3 keepere med i Ecup så er det jo merkelig at Marcus Andersen ikke får en kort kontrakt til når han først er i troppen. Brøndbo er også på youth lista etter at han kom hjem igjen etter sitt opphold i Roma.

Pelegrino er jeg rimelig sikket på at det blir ny kontrakt på, det handler bare om det blir 1 eller 2 år til. Men han er akkurat opperert så usikker til kampene i februar.

Saltnes akkurat opperert så han er garantert ikke med i Februar da det skulle ta noen måneder før han er klar.

Fet trener enda ikke for fult så veldig tvilsomt at han er klar til februar

MÅK en noe mere skadeplaget spiller skal en lete lenge etter, hver gang han spiller seg inn på laget så kommer det en skade.

Pga. Overnevnte Har en følelse på at Vetlesen ikke får gå nå og man satser på salg i sommer, sportslig sett meget bra, men økonomisk sett er den en gambel som jeg ikke ville ha tatt. Men etter U21 mesterskap så kan ha plutselig ha fått en meget hyggelig prislapp på seg, eller i værste tilfelle bli skadet og gå gratis.


Så blir spennede å se hvem man går for og får tak i. Blir i hvertfall knallhardt å velge hvem som skal ikn i ecup troopen

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ett års forlenging på Hugo og lovnad om salg neste vinter (eller på sommeren hvis et godt nok tilbud kommer) hadde løst mye.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Litt skummel utvikling om ikke Hugo drar. Man burde hatt et "system" på det. Geelmuyden feks. kunne vært hentet til å konkurrere med Saltnes. Så kunne man sagt til Hugo at han er ikke prioritert mtp. spilletid selv om det har nedsider. Skulle tro man lærte av Solbakken sin bosman. Men vi får vente og se - det er heller ikke feil å se Hugo og Grønbæk ett år til.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Nordlys skrev: søn des 04, 2022 4:05 pm Ett års forlenging på Hugo og lovnad om salg neste vinter (eller på sommeren hvis et godt nok tilbud kommer) hadde løst mye.
Ja det hadde vært perfekt. Burde også forsøke på en lengre forlengig av Høibråtens kontrakt.
Håpløst om begge går gratis etter neste sesong.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Nordlys skrev: søn des 04, 2022 4:05 pm Ett års forlenging på Hugo og lovnad om salg neste vinter (eller på sommeren hvis et godt nok tilbud kommer) hadde løst mye.
Flere tilfeller i nyere historie gir vel Hugo ingen grunn til å tro på dette

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Forlengelse og salg for 100 millioner kroner, orkestrert av Jim Solbakken himself 🤩

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

MoldeMoldeMolde skrev: søn des 04, 2022 6:28 pm Flere tilfeller i nyere historie gir vel Hugo ingen grunn til å tro på dette
Og vi nevner i fleng..?

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Nordlys skrev: søn des 04, 2022 6:37 pm
MoldeMoldeMolde skrev: søn des 04, 2022 6:28 pm Flere tilfeller i nyere historie gir vel Hugo ingen grunn til å tro på dette
Og vi nevner i fleng..?
Denne er det vel lett å huske
https://bodonu.no/kaspers-agent-fyrer-l ... 1.02-09:13

Av nyere historie virker Solbakken som verdt å nevne. Har tydelig gitt ønske om å bli solgt hvor Bodø har avslått bud over tid for å så omtale han på en uheldig måte over at han går som Bosman

Layouni meldte ganske hardt om hvor vanskelige Bodø var når han kunne bli solgt
https://www.an.no/bretter-ut-bitter-pen ... -4-1382638

Det er i alle fall tre, men mener at jeg har glemt noen. Men så må det jo nevnes i samme sammenheng hvor mange som går på Bosman. Som spiller i Bodø hadde ikke jeg hatt veldig tro på lovnader om å bli solgt.

boombis

Legg inn av boombis »

@MoldeMoldeMolde Vi kan vel krangle om dette til vi blir både gule og blå, men utfordringa her er vel lik for alle klubber.

1) Hvor lang kontrakt skal vi gi? Vi skal ikke mange år tilbake før Glimt ikke gav lange kontrakter grunnet økonomi.
2) Hvor lenge vil spilleren signere for?
3) Når kommer budet? Hva slags type bud er det? Er det verdt å selge spilleren nå kontra sportslig suksess?
4) Trenger vi å selge? Har klubben økonomi til å "stå han av"? Også her er jo klubber i forskjellige situasjoner.


Jeg har et inntrykk at det er rundt punkt 3 krangelen står.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@MoldeMoldeMolde Solbakken har sagt at det var helt greit for han å bli i Bodø ut kontrakten. Han likte seg så godt at han gjerne hadde blitt om han kunne valgt begge deler. Han hadde blitt solgt denne vinteren uansett.

Junker er åpenbart, men for hans del så signerte han en treårskontrakt med intensjon om å bli solgt ila. kontraktstiden, men han hadde altså bare vært i Bodø i ett år når han streiket seg vekk. I en situasjon hvor Glimt ikke hadde en annen spiss enn en uprøvd Botheim.

Layouni gikk midt i sesongen. Også svært upassende tidspunkt å gå på.

Glimt selger spillerne sine. Veldig mange av de som har gått på bosman de siste årene ville blitt solgt på samme tidspunkt om de bare hadde signert lengre kontrakter i utgangspunktet. Noe Glimt ikke kunne for bare kort tid siden grunnet presset økonomi. I dag signerer de nye på klart lengre kontrakter og Høibråten og Vetlesen blir nok de siste attraktive spillerne som går på bosman. Om det i det hle tatt skjer.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

@Nordlys @boombis

Det var egentlig ikke meningen min å kritisere Bodø og ser at jeg kunne ordlagt meg litt bedre.

Bodø har i større grad enn andre norske lag takket nei til bud på spillere. Det har spesielt to positive effekter. 1) Bedre sportslige resultater i Norge og Europa, som igjen gir mer penger og gjør spillerne mer verdifulle og 2) Budene går oppover og kanskje får man noen ekstreme bud. En Botheim kan betale for noen Bosman

Samtidig har denne taktikken to åpenbare nedsider 1) Noen spillere går helt gratis 2) Det blir vanskeligere å forlenge eller signere noen på lange kontrakter.

Hva som er fasit er vanskelig å si, men at norske lag på det jevne har takket ja til for raskt til for lave bud virker sannsynlig. Så at Bodø gjør dette får nok andre til å justere kurs til det bedre.

Men nedsiden er som sagt at det er vanskelig å få forlenget kontrakter så sliter virkelig med å se at Hugo kommer til å gjøre det. Man får ikke i pose og sekk

Gunder

Legg inn av Gunder »

boombis skrev: søn des 04, 2022 8:44 pm @MoldeMoldeMolde Vi kan vel krangle om dette til vi blir både gule og blå, men utfordringa her er vel lik for alle klubber.

1) Hvor lang kontrakt skal vi gi? Vi skal ikke mange år tilbake før Glimt ikke gav lange kontrakter grunnet økonomi.
2) Hvor lenge vil spilleren signere for?
3) Når kommer budet? Hva slags type bud er det? Er det verdt å selge spilleren nå kontra sportslig suksess?
4) Trenger vi å selge? Har klubben økonomi til å "stå han av"? Også her er jo klubber i forskjellige situasjoner.


Jeg har et inntrykk at det er rundt punkt 3 krangelen står.
Er en uskreven regel i fotball at spillere selges til riktig pris. Når det skrives en 3-4 års kontrakt med en spiller. Har klubben rett til å holde på spilleren kontraktstiden ut, men i kontraktstiden kan det komme et tilbud som en av partene opplever som interessant og godt. Da selges spiller. Det er viktig for det sender signal til andre spillerne om at de ikke er tvunget til å være i klubben kontraktstiden ut.
Derfor er det viktig for en klubb å være forberedt med å ha 16-18 spillere i stallen som holder nivå til å spille på første laget.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Vetlesen og Høibråten er de siste som fikk "bare" 3 års kontrakt som ikke er forlenget av de unge fremadstormende spillerne man har hentet! Noe jeg ikke var spesielt fornøyd med var de korte kontraktene man kjørte en lang periode. For en klubb som B/G tar det fort 1-2 år før en spiller slår til og da med 2,5-3 års kontrakter så får man mange bossmanspilere rimelig kjapt og får store utskiftninger i troppen.

Meget glad man nå ligger så tett opp til maks lengde på kontrakter slik at man kan velge selv litt mere når man skal la spillere gå

Champis

Legg inn av Champis »

Tobbis1 skrev: lør des 03, 2022 4:12 am Spillere på 30+ med fart som hovedstyrke er en elendig ide , bedre blir det ikke av et langt opphold i kamper etter en alvorlig skade

Hvis du tenker på Omar, så er jeg ikke enig i at det er en beskrivelse som passer han. Jeg vil si at teknikken og fotballforståelsen er større syrker enn hurtigheten. I tillegg er han smidig og beveger seg på en veldig bra måte. Det store spørsmålet med han er 1) hvor god er han pr. nå? og 2) hvilket nivå har han inne når han er i form, og hvor lenge vil det kunne vare?

Champis

Legg inn av Champis »

netrebske skrev: søn des 04, 2022 6:16 pm
Nordlys skrev: søn des 04, 2022 4:05 pm Ett års forlenging på Hugo og lovnad om salg neste vinter (eller på sommeren hvis et godt nok tilbud kommer) hadde løst mye.
Ja det hadde vært perfekt. Burde også forsøke på en lengre forlengig av Høibråtens kontrakt.
Håpløst om begge går gratis etter neste sesong.

Jeg har i utgangspunktet ingen tro på at Vetlesen går gratis. Han er en lojal type, liker kontinuitet og ønsker at klubben som har betydd en del for han skal få noe tilbake. Jeg vet det er lett å si dette, men Vetlesen har alltid vært sånn. Med mindre Glimt skulle avfeie absolutt alle tilbud fra andre klubber og "la" han gå gratis i stedet. Så lenge Glimt er åpne for salg på et tidspunkt, så tror jeg Vetlesen skriver ny kontrakt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»