Moralpolitiet legges ned

Svar
Kul_Djevel

Moralpolitiet legges ned

Legg inn av Kul_Djevel »

Gode nyheter for iranske statsborgere. Nå har myndighetene gitt etter og legger ned moralpolitiet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RG ... -nedlegges

VG har også hentet inn en ekspert selvsagt og Iran-eksperten sier at det er første gang regimet i Iran har gitt etter for demonstrasjoner på denne måten.

Men i Norge har moralpolitiet bare blitt sterkere og sterkere. Bør moralpolitiet også legges ned i Norge? Etter f.eks sexkjøpsloven, så har jo politiet brukt masse skattepenger på å gå etter folk som har frivillig sex i bytte mot penger. Til og med i utlandet så følger norsk moralpoliti med. Skulle man ha frivillig sex i bytte mot penger i for eksempel Amsterdam eller Riga, så kan moralpolitiet i Norge sette igang store ressurser for å få deg dømt.

Men moralpolitiet er også opptatt av sex selv om ikke penger er involvert. Forrige uke kunne vi lese om stor uttrykning i Trøndelag der moralpolitiet dro til et hotell for å få avsluttet en sexakt som skjedde utenfor hotellrommet.

Moralpolitiet har også hatt utrykning til parker og arrestert folk som har hatt sex bortgjemt i busker i parker osv.

Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?

Uansett. Gratulerer til det iranske folk, men jeg tror nok at dette ikke er slutten på moralpoliti der heller.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Litt søkt å sammenligne moralpolitiet i Iran med norsk politi som stopper noen fra å pule i norske parker og trapperom hvor andre hotellgjester går.

Men ja, blir spennende å se om Iran blir noe mer liberalt når kvinnene får kastet hijaben. Da får man nok mye mer kreativitet og fri vilje blant folk.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

B.O.B. skrev: søn des 04, 2022 12:01 pm Litt søkt å sammenligne moralpolitiet i Iran med norsk politi som stopper noen fra å pule i norske parker og trapperom hvor andre hotellgjester går.

Men ja, blir spennende å se om Iran blir noe mer liberalt når kvinnene får kastet hijaben. Da får man nok mye mer kreativitet og fri vilje blant folk.
Men du er vel av de som vil forby hijab i Norge om jeg ikke husker feil? Å nekte folk å kle seg som de vil er vel også en form for morallover?

Oberman
Innlegg: 64

Legg inn av Oberman »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am Gode nyheter for iranske statsborgere. Nå har myndighetene gitt etter og legger ned moralpolitiet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RG ... -nedlegges

VG har også hentet inn en ekspert selvsagt og Iran-eksperten sier at det er første gang regimet i Iran har gitt etter for demonstrasjoner på denne måten.

Men i Norge har moralpolitiet bare blitt sterkere og sterkere. Bør moralpolitiet også legges ned i Norge? Etter f.eks sexkjøpsloven, så har jo politiet brukt masse skattepenger på å gå etter folk som har frivillig sex i bytte mot penger. Til og med i utlandet så følger norsk moralpoliti med. Skulle man ha frivillig sex i bytte mot penger i for eksempel Amsterdam eller Riga, så kan moralpolitiet i Norge sette igang store ressurser for å få deg dømt.

Men moralpolitiet er også opptatt av sex selv om ikke penger er involvert. Forrige uke kunne vi lese om stor uttrykning i Trøndelag der moralpolitiet dro til et hotell for å få avsluttet en sexakt som skjedde utenfor hotellrommet.

Moralpolitiet har også hatt utrykning til parker og arrestert folk som har hatt sex bortgjemt i busker i parker osv.

Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?

Uansett. Gratulerer til det iranske folk, men jeg tror nok at dette ikke er slutten på moralpoliti der heller.
De bør hente inn iranske Aylar Lie som Iran-ekspert.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Moralpolitiet forsvinner, og noe annet oppstår nok i kjølevannet. Kontrollen blir nok ikke mindre, får bare en annen form.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hvor ble det av avstemmingen og Kul_Djevels fremtid her på forumet? Ble tråden fjernet av forumets moralpoliti?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 5:29 pm Moralpolitiet forsvinner, og noe annet oppstår nok i kjølevannet. Kontrollen blir nok ikke mindre, får bare en annen form.
Skal være tålelig naiv for å tro noe annet.
Dette er bare en cookie totalt uten mening som slenges ut i håp om at det lurer nok folk til å roe seg ned i Iran.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vi har morallover i Norge også, og siden politiet skal effektuere de så er det et slags moralpoliti. Spesielt ille er at Den Norske Stat jakter på nordmenn over hele verden for å tilfredsstille deres godhet.

Jeg er også for å forby (eller ikke tillate) hijab og niqab i visse tilfeller. Men det er for at jeg setter menneskerettigheter og likestilling for det meste foran religionsfrihet. Det er visse levemåter vi ønsker i vesten, niqab er ikke ønsket, på lik linje med nakenhet i offentligheten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hallo godt å se deg min gode venn ts, jeg er for at moralpolitiet legges ned.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: søn des 04, 2022 6:54 pm Hallo godt å se deg min gode venn ts
Fikk varsel i dag om at du hadde nevnt meg i en "skal Kul_Djevel slutte"- tråd. Borte nå. Dem så vi jo en del av på VGD i sin tid.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det gjenstår jo å se om det faktisk legges ned eller om det er utspill for å dempe demonstrasjonene. Først og fremst må kvinner ha rett til å gå uten hijab.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: søn des 04, 2022 8:12 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 6:54 pm Hallo godt å se deg min gode venn ts
Fikk varsel i dag om at du hadde nevnt meg i en "skal Kul_Djevel slutte"- tråd. Borte nå. Dem så vi jo en del av på VGD i sin tid.
Han var dypt såret stakkar. Heldigvis fikk han massiv støtte.

jrza59

Legg inn av jrza59 »

1. Moralpolitiet er bare en liten del av et stort apparat for å undertrykke folket.

2. Montazeri sa aldri at det skulle faktisk legges ned, han sa bare at domstolene ikke hadde ansvar for moralpolitiet.

3. Han sa også at alle aspekter av sharialovene skulle fortsatt følges, så dette er KUN snakk om semantikk for å lure blåøyde vestlig me journalister, for dette er det ingen som prater om i Iran. Der vet man at det er BS fra regimet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 5:29 pm Moralpolitiet forsvinner, og noe annet oppstår nok i kjølevannet. Kontrollen blir nok ikke mindre, får bare en annen form.
Dårlig forsøk på å stoppe demonstrasjonene. Overvåket vil de likevel bli. Eneste som bør stoppe demostrantene er at påbudet på hijab blir avskaffet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

jrza59 skrev: søn des 04, 2022 9:22 pm 3. Han sa også at alle aspekter av sharialovene skulle fortsatt følges, så dette er KUN snakk om semantikk for å lure blåøyde vestlig me journalister, for dette er det ingen som prater om i Iran. Der vet man at det er BS fra regimet.
Akkurat samme som skjer i Qatar. De lovte gull og grønne skoger, så snur de seg og ler seg i hjel at vesten gikk på lureriet. Har vi sett noen gang at et islamsk diktatur har mildnet seg? Det er sharialover hele veien.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

B.O.B. skrev: søn des 04, 2022 5:51 pm Hvor ble det av avstemmingen og Kul_Djevels fremtid her på forumet? Ble tråden fjernet av forumets moralpoliti?
Ble vel for mye drama for dramadronningene.

Bilde

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am

Uansett. Gratulerer til det iranske folk, men jeg tror nok at dette ikke er slutten på moralpoliti der heller.
Hvorfor gratulerer du det iranske folk da?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Sist gang det skjedde en litt større omveltning i ett av disse landene så kollapset hele regionen. Kanskje vente litt med å sprette champagnen her.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Gode nyheter.

Hadde vært ålreit om Politisk korrekt politiet i Norge også hadde blitt lagt ned.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Corvus skrev: søn des 04, 2022 9:34 pm
Winnowill skrev: søn des 04, 2022 5:29 pm Moralpolitiet forsvinner, og noe annet oppstår nok i kjølevannet. Kontrollen blir nok ikke mindre, får bare en annen form.
Dårlig forsøk på å stoppe demonstrasjonene. Overvåket vil de likevel bli. Eneste som bør stoppe demostrantene er at påbudet på hijab blir avskaffet.
Eller at regimet faller. Var visst uaktuelt at påbudet om hijab blir avskaffet leste jeg idag. Eneste utvei nå er at regimet faller.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Guttorm123 skrev: søn des 04, 2022 11:07 pm
Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am

Uansett. Gratulerer til det iranske folk, men jeg tror nok at dette ikke er slutten på moralpoliti der heller.
Hvorfor gratulerer du det iranske folk da?
Fordi de ikke gir seg og har lagt et større press på regimet enn noen gang tidligere siden 1979. Det fortjener jo et frihetssøkende folk kred for tenker jeg.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn des 04, 2022 8:12 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 6:54 pm Hallo godt å se deg min gode venn ts
Fikk varsel i dag om at du hadde nevnt meg i en "skal Kul_Djevel slutte"- tråd. Borte nå. Dem så vi jo en del av på VGD i sin tid.
:lol: :lol: Ja, hadde en del fylletråder på VGD også :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tenkte på det i går - merkelig - dette ble toppsak i Dagsrevyen, TV2 Nyhetene og en rekke medier i går - men folk sa stort sett "bla bla", en vet ikke hva det betyr det - det er trolig ingen endringer osv. Det er vel knapt noen vestlige korrespondenter til stede som får informasjon eller forstår noe som helst heller...

.. og nå kommer meldingene om at det trolig var en misforståelse.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?
Det er vel mer et dobbeltmoralpoliti.
En del av politiets innsatsområder er i alle fall utsprunget av en form for moralsk panikk. Barnesexdukkesaken for eksempel. Og byr anledningen seg til å sette en incel i gapestokken til evig spott og spe står det høymoralske Norge fram som det ypperste menneskeheten har avlet frem. Som nevnt er sexkjøpsloven også et kroneksempel. I iveren etter å komme menneskehandel og trafficking til livs tar moralpolitiet også relasjoner hvor der ikke forekommer noen former for slikt. Her er mange elementer som krasjer totalt med lov og rett og har kun fellestrekk med dobbeltmoral.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am
Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?
#metoo?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

LANISTA skrev: tir des 06, 2022 3:16 pm
Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am
Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?
#metoo?
MeToo er vel mer det rettsstatsløse privatpolitiet. Eller lynsjemobben som jeg kaller dem.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Kul_Djevel skrev: tir des 06, 2022 4:12 pm
LANISTA skrev: tir des 06, 2022 3:16 pm
Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 11:56 am
Spørsmålet er. Har vi et moralpoliti i Norge også?
#metoo?
MeToo er vel mer det rettsstatsløse privatpolitiet. Eller lynsjemobben som jeg kaller dem.
Om med begrepet lynsjemobb, er sirkelen sluttet.. da har plutselig de mest konservative i Iran fellestrekk med en overdreven feministbølge i vesten. Verden er rar.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»