Julebakst

Svar
TheBaseline

Julebakst

Legg inn av TheBaseline »

Skal dere bake til jul, i så fall hva? Jeg skal ikke bake mye, men skal bake pepperkaker. De blir som regel veldig gode :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 10:59 am Skal dere bake til jul, i så fall hva? Jeg skal ikke bake mye, men skal bake pepperkaker. De blir som regel veldig gode :)
Men har du egentlig råd til det, er vel det store eller mindre spørsmålet her? 🧐

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 11:00 am
TheBaseline skrev: søn des 04, 2022 10:59 am Skal dere bake til jul, i så fall hva? Jeg skal ikke bake mye, men skal bake pepperkaker. De blir som regel veldig gode :)
Men har du egentlig råd til det, er vel det store eller mindre spørsmålet her? 🧐
Heldigvis er det ikke så dyrt :)

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det eneste som er verdt en julebakst etter min mening er krumkaker. Det må man også dessverre lage selv siden de i butikken smaker av papp.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Julekake med og uten sukat. Og serinakaker. Tviler på om det blir mer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg skal jo hjem til mor. Noen ganger har jeg tatt med meg et eller annet. I år blir det nok verken whiskytrukket fruktkake, delfiakake med lakris eller pinner med lakrissmak. Det blir mer enn nok uansett.

Det er noen faste kaker i heimen - det mest faste er vel berlinerkranser og sirupsnipper. Så noe glutenfritt, vanligvis nøtte- eller kokosmakroner. I tillegg har krumkaker blitt fast innslag de senere årene - mest fordi det er veldig godt til multekrem.

Det er også alltid lefser i hus, som serveres med søst, men dette er etter hvert flyttet litt fram til en slags formiddagskaffe - for det blir jo rett og slett for mye å spise lefser med søst etter de kraftige middagene.

Det som alltid er på bordet er en Charlotte Russe, bakt etter en oppskrift mormorbrukte - det er en slags fromasj inni som inneholder en pakke rød gele i tillegg til kremen, dessuten hakkede nøtter og lys kokesjokolade. Denne har alltid vært på bordet i jula så lenge jeg husker.

Kaffe og kaker blir servert julaften, 1. og 2. juledag, en gang etter middag. På julaften veldig seint - sånn om lag 21, etter at gavene er pakket opp. De andre dagene sånn 19-20 etter middagen. Egentlig så er jeg ikke så veldig for dette opplegget - kunne godt vært redusert eller kuttet for min del og heller hatt litt seinere middag. Særlig i juledagene synes jeg det er veldig oppstyltet med at det skal være stor felles frokost (alt for tidlig for meg... ) så full middag med dessert og så skal de samme folka sitte samla rundt et kaffebord, og da går ofte praten litt tregt...

Someone

Legg inn av Someone »

Berlinerkranser, etter mormors oppskrift

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fikk egentlig lyst til å bake krumkaker og ha til meg selv og på lur til besøkende... Det er jo ganske anvendelige kaker, som er fine til litt dessert.... Er dog litt i tvil om det er noe sjekketriks... :-D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: man des 05, 2022 4:42 pm Fikk egentlig lyst til å bake krumkaker og ha til meg selv og på lur til besøkende... Det er jo ganske anvendelige kaker, som er fine til litt dessert.... Er dog litt i tvil om det er noe sjekketriks... :-D
Spørs om ikke jeg også skal prøve meg på dette, ut av ingenting så ville barna mine gjerne ha multekrem og krumkaker til jul, og da er jo ikke kjøpekaker noe alternativ. Må kjøpe jern da, men det koster ikke all verden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Skum- og kokosboller, familiens rullekake og krumkaker.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tebrød.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: man des 05, 2022 4:42 pm Fikk egentlig lyst til å bake krumkaker og ha til meg selv og på lur til besøkende... Det er jo ganske anvendelige kaker, som er fine til litt dessert.... Er dog litt i tvil om det er noe sjekketriks... :-D
Absolutt et bra sjekketriks, DrS. Ville unngått å syte over matpriser, butikkutvalg - ja egentlig syte overhodet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg er ingen fan av julekaker egentlig. Synes det er for tørt og smakløst. Kommer til å lage noen pepperkaker, ellers blir det nok mye annen baking og laging.
Noen gode kringler med eplefyll og melis, krydderkake med kaffesjokoladetopping og kanskje noen plaine boller. Og vafler da :lol:

fargerik

Legg inn av fargerik »

Henningsen skrev: man des 05, 2022 4:54 pm Jeg er ingen fan av julekaker egentlig. Synes det er for tørt og smakløst. Kommer til å lage noen pepperkaker, ellers blir det nok mye annen baking og laging.
Noen gode kringler med eplefyll og melis, krydderkake med kaffesjokoladetopping og kanskje noen plaine boller. Og vafler da :lol:
De tørre småkakene kalles inn-og-ut-kaker på grunn av at de settes frem, spises lite av og settes tilbake i skapet igjen.
Om og om igjen...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:30 am
Henningsen skrev: man des 05, 2022 4:54 pm Jeg er ingen fan av julekaker egentlig. Synes det er for tørt og smakløst. Kommer til å lage noen pepperkaker, ellers blir det nok mye annen baking og laging.
Noen gode kringler med eplefyll og melis, krydderkake med kaffesjokoladetopping og kanskje noen plaine boller. Og vafler da :lol:
De tørre småkakene kalles inn-og-ut-kaker på grunn av at de settes frem, spises lite av og settes tilbake i skapet igjen.
Om og om igjen...


Jeg har bakt serinakaker, berlinerkranser og pepperkaker, og skal bake krumkaker og julekaker med rosiner og sukat. Her i huset finnes det ikke inn og ut-kaker, da jeg har kakefatet (snavlefatet) stående framme hele jula tildekket med en juleduk, litt større enn en serviett. Og det som blir igjen etter jul og nyttår bruker kjæresten å få med seg hjem Det blir som regel en middels stor boks.. Når jeg reiser inn til ham i slutten av januar er boksen tom!

Da ungene voks opp på åtti og nittitallet så bakte jeg sju sorter som jeg måtte firedoble oppskriftene på. Det ble vel igjen noen smuler, ikke mer enn det. Så her var og er det kakemonser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Gårdsdattra skrev: ons des 07, 2022 4:29 pm
fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:30 am
Henningsen skrev: man des 05, 2022 4:54 pm Jeg er ingen fan av julekaker egentlig. Synes det er for tørt og smakløst. Kommer til å lage noen pepperkaker, ellers blir det nok mye annen baking og laging.
Noen gode kringler med eplefyll og melis, krydderkake med kaffesjokoladetopping og kanskje noen plaine boller. Og vafler da :lol:
De tørre småkakene kalles inn-og-ut-kaker på grunn av at de settes frem, spises lite av og settes tilbake i skapet igjen.
Om og om igjen...


Jeg har bakt serinakaker, berlinerkranser og pepperkaker, og skal bake krumkaker og julekaker med rosiner og sukat. Her i huset finnes det ikke inn og ut-kaker, da jeg har kakefatet (snavlefatet) stående framme hele jula tildekket med en juleduk, litt større enn en serviett. Og det som blir igjen etter jul og nyttår bruker kjæresten å få med seg hjem Det blir som regel en middels stor boks.. Når jeg reiser inn til ham i slutten av januar er boksen tom!

Da ungene voks opp på åtti og nittitallet så bakte jeg sju sorter som jeg måtte firedoble oppskriftene på. Det ble vel igjen noen smuler, ikke mer enn det. Så her var og er det kakemonser.
Grepa kvinnfolk!
Beundring er på vei :-)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 5:26 pm
Gårdsdattra skrev: ons des 07, 2022 4:29 pm
fargerik skrev: ons des 07, 2022 7:30 am

De tørre småkakene kalles inn-og-ut-kaker på grunn av at de settes frem, spises lite av og settes tilbake i skapet igjen.
Om og om igjen...


Jeg har bakt serinakaker, berlinerkranser og pepperkaker, og skal bake krumkaker og julekaker med rosiner og sukat. Her i huset finnes det ikke inn og ut-kaker, da jeg har kakefatet (snavlefatet) stående framme hele jula tildekket med en juleduk, litt større enn en serviett. Og det som blir igjen etter jul og nyttår bruker kjæresten å få med seg hjem Det blir som regel en middels stor boks.. Når jeg reiser inn til ham i slutten av januar er boksen tom!

Da ungene voks opp på åtti og nittitallet så bakte jeg sju sorter som jeg måtte firedoble oppskriftene på. Det ble vel igjen noen smuler, ikke mer enn det. Så her var og er det kakemonser.
Grepa kvinnfolk!
Beundring er på vei :-)


Takk for den, men du vet vi gamle husmødre og juleforberedelser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Gårdsdattra skrev: ons des 07, 2022 10:04 pm
fargerik skrev: ons des 07, 2022 5:26 pm
Gårdsdattra skrev: ons des 07, 2022 4:29 pm



Jeg har bakt serinakaker, berlinerkranser og pepperkaker, og skal bake krumkaker og julekaker med rosiner og sukat. Her i huset finnes det ikke inn og ut-kaker, da jeg har kakefatet (snavlefatet) stående framme hele jula tildekket med en juleduk, litt større enn en serviett. Og det som blir igjen etter jul og nyttår bruker kjæresten å få med seg hjem Det blir som regel en middels stor boks.. Når jeg reiser inn til ham i slutten av januar er boksen tom!

Da ungene voks opp på åtti og nittitallet så bakte jeg sju sorter som jeg måtte firedoble oppskriftene på. Det ble vel igjen noen smuler, ikke mer enn det. Så her var og er det kakemonser.
Grepa kvinnfolk!
Beundring er på vei :-)


Takk for den, men du vet vi gamle husmødre og juleforberedelser.
hehehe.....jeg tenker på deg når jeg ser juleforberedelsene til Gjertrud i The Julekalender som går i reprise i TV nå.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargerik skrev: ons des 07, 2022 10:17 pm
Gårdsdattra skrev: ons des 07, 2022 10:04 pm
fargerik skrev: ons des 07, 2022 5:26 pm
Grepa kvinnfolk!
Beundring er på vei :-)


Takk for den, men du vet vi gamle husmødre og juleforberedelser.
hehehe.....jeg tenker på deg når jeg ser juleforberedelsene til Gjertrud i The Julekalender som går i reprise i TV nå.


Du, jeg har koll på den store esken med julepynt, og den er stor.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ikke akkurat bakst - men har en karamellpudding i ovnen i skrivende stund. En oppskrift fra en trønder, en venninne av familien ute på Øya - hemmeligheten, tror jeg, er at den bakes i veldig lang tid 8 timer på 86-100 grader, ifølge oppskriften. Bare H-melk, ingen fløte, og dessuten vaniljesukker - ikke ekte vanilje. Den hun har laget til "huset" noen ganger har vært helt utrolig god - perfekt konsistens og passe sødme.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

DoktorS skrev: tor des 08, 2022 3:37 pm Ikke akkurat bakst - men har en karamellpudding i ovnen i skrivende stund. En oppskrift fra en trønder, en venninne av familien ute på Øya - hemmeligheten, tror jeg, er at den bakes i veldig lang tid 8 timer på 86-100 grader, ifølge oppskriften. Bare H-melk, ingen fløte, og dessuten vaniljesukker - ikke ekte vanilje. Den hun har laget til "huset" noen ganger har vært helt utrolig god - perfekt konsistens og passe sødme.
Høres ut som den det er tradisjon for å lage her i huset. Personlig styrer jeg unna, men de som spiser den skryter voldsomt.

Ellers bakes det over en lav sko i barndomsheimen for tiden. Fine/grove horn med og uten ost, ulike typer brød, lefser, julekaker og annet digg. Er så heldig at en del av det havner i fryseren hos meg også:) Apropos ikke-akkurat-bakst-kategorien... Tomatsild og lammerull! Et must i julen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Du får si ifra hvordan det går, Doktor Schwei.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Har laget havreflarn - det var både enkelt og veldig mye bedre enn de man kjøper. Kommer til å bli fler av dem, heller enn serinakaker og berlinerkranser, som egentlig er ganske tørre og kjedelige.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Er nå en del julebakst som er brukbar, men best av alt er avletter. Brune pinner er også bra.

Er en del av dette som ikke er all verden, men tross alt bedre enn alt av dette rennende og bløte fra nede på kontinentet. Mye mer anvendelig til kaffemat og ikke så skrekkelig søtt. Det som derimot er ødeleggende er disse smørfantastene som insisterer på at bakst skal ha smørsmak. Æsj.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»