Pelé ligger for døden.

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: Pelé ligger for døden.

Legg inn av Enzino »

george_hincapie skrev: søn des 04, 2022 4:39 pm
Enzino skrev: søn des 04, 2022 4:00 pm Han har tre VM-tittler, og det kan ikke all verdens retorikk frata ham.
Absolutt, men når man skal prøve å rangere hvem som er tidenes beste fotballspiller bør det avgjørende være hvor god spilleren har spilt på banen og hvor bra lagene han har spilt på har gjort det med spilleren på banen. Derfor bør Peles minimale sportslige bidrag i 62 alltid nevnes i en diskusjon om tidenes beste spiller når argumentet om 3 VM-gull tas opp.
Ikke uenig i det. Men nå brukte jeg det ikke som et argument i en diskusjon om hvem som er tidenes spiller.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

Scuderia skrev: søn des 04, 2022 3:06 pm men etter hva jeg har sett av fyren er han betydelig overvurdert på banen.
La meg gjette, du har sett 3-4 klipp på Youtube?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Enzino skrev: søn des 04, 2022 3:12 pm De som skulle finne tvile på Pelés ekstreme ferdighetsregister bør se på denne kavalkaden:



Han var utvilsomt forut for sin tid på en del ting.

Og verden får neppe se en spiller igjen som vinner tre VM-titler. Det er jo nesten umulig for de fleste å vinne en uansett hvor gode de er (ref. Messi og C. Ronaldo).

Så uansett hvordan man subjektivt vurderer ham opp mot andre fantastiske spillere i historien, så var han utvilsomt både ekstremt god, unik og en viktig ambassadør for fotballen.
Skal bli spennende å se om Mbappe får det til, allerede en VM-tittel og det ser unektelig ikke dårlig ut for Frankrike i årets VM heller.
I tillegg er han fremdeles kun 23 år, høyst sannsynlig at han har 3 VM foran seg igjen og.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

peraleks skrev: søn des 04, 2022 4:48 pm
Enzino skrev: søn des 04, 2022 3:12 pm De som skulle finne tvile på Pelés ekstreme ferdighetsregister bør se på denne kavalkaden:



Han var utvilsomt forut for sin tid på en del ting.

Og verden får neppe se en spiller igjen som vinner tre VM-titler. Det er jo nesten umulig for de fleste å vinne en uansett hvor gode de er (ref. Messi og C. Ronaldo).

Så uansett hvordan man subjektivt vurderer ham opp mot andre fantastiske spillere i historien, så var han utvilsomt både ekstremt god, unik og en viktig ambassadør for fotballen.
Skal bli spennende å se om Mbappe får det til, allerede en VM-tittel og det ser unektelig ikke dårlig ut for Frankrike i årets VM heller.
I tillegg er han fremdeles kun 23 år, høyst sannsynlig at han har 3 VM foran seg igjen og.
Han er vel den eneste av de som spiller i dag, som har en mulighet. Klarer han 2 (som ser høyst mulig ut) er det i seg selv vanvittig.

Men jeg tror ærlig talt fotballen er blitt for tøff og at det for mange gode lag, til at en land vil klare å vinne 3 av 4 VM slik som Brasil gjorde med Pelé. Men det gjenstår å se.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Haugzu skrev: lør des 03, 2022 2:22 pm Rip tidenes nest beste spiller etter Ronaldo!

Da blir det nok flust av hyllester resten av VM.
Du kan ikke RIPe noen som ikke er død. å sette fitta ronaldo foran Pele er uendelig mye verre.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Enzino skrev: søn des 04, 2022 4:55 pm
peraleks skrev: søn des 04, 2022 4:48 pm
Enzino skrev: søn des 04, 2022 3:12 pm De som skulle finne tvile på Pelés ekstreme ferdighetsregister bør se på denne kavalkaden:



Han var utvilsomt forut for sin tid på en del ting.

Og verden får neppe se en spiller igjen som vinner tre VM-titler. Det er jo nesten umulig for de fleste å vinne en uansett hvor gode de er (ref. Messi og C. Ronaldo).

Så uansett hvordan man subjektivt vurderer ham opp mot andre fantastiske spillere i historien, så var han utvilsomt både ekstremt god, unik og en viktig ambassadør for fotballen.
Skal bli spennende å se om Mbappe får det til, allerede en VM-tittel og det ser unektelig ikke dårlig ut for Frankrike i årets VM heller.
I tillegg er han fremdeles kun 23 år, høyst sannsynlig at han har 3 VM foran seg igjen og.
Han er vel den eneste av de som spiller i dag, som har en mulighet. Klarer han 2 (som ser høyst mulig ut) er det i seg selv vanvittig.

Men jeg tror ærlig talt fotballen er blitt for tøff og at det for mange gode lag, til at en land vil klare å vinne 3 av 4 VM slik som Brasil gjorde med Pelé. Men det gjenstår å se.
En annen ting er potensielle EM-mesterskap og, så i forhold til akkurat dette med å vinne mesterskap på landslaget har Mbappe virkelig fått noen gullkort. Frankrike produserer i tillegg toppspillere på toppspillere, styrer de unna disse mental breakdown kranglene innad i landslagstroppen ser jeg faktisk ikke bort i fra at Mbappe plutselig kan pensjonere seg med en 2-3 VM-titler og potensielt sett kanskje 2 EM-titler, samt flere toppscorer-titler.

For Haaland derimot ser det langt verre ut der i gården.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

kytec skrev: søn des 04, 2022 5:10 pm
Haugzu skrev: lør des 03, 2022 2:22 pm Rip tidenes nest beste spiller etter Ronaldo!

Da blir det nok flust av hyllester resten av VM.
Du kan ikke RIPe noen som ikke er død. å sette fitta ronaldo foran Pele er uendelig mye verre.

Greit å være litt i forkant. Din kommentar angående Ronaldo lar jeg stå ubesvart, den sier mye om ditt kunnskapsnivå og din oppegåenhet som menneske. God bedring.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

kytec skrev: søn des 04, 2022 5:10 pm
Haugzu skrev: lør des 03, 2022 2:22 pm Rip tidenes nest beste spiller etter Ronaldo!

Da blir det nok flust av hyllester resten av VM.
Du kan ikke RIPe noen som ikke er død. å sette fitta ronaldo foran Pele er uendelig mye verre.
Ronaldo9. Han var en minikloning av Pele. Undervurdert spiller imo.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: søn des 04, 2022 5:34 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 5:10 pm
Haugzu skrev: lør des 03, 2022 2:22 pm Rip tidenes nest beste spiller etter Ronaldo!

Da blir det nok flust av hyllester resten av VM.
Du kan ikke RIPe noen som ikke er død. å sette fitta ronaldo foran Pele er uendelig mye verre.
Ronaldo9. Han var en minikloning av Pele. Undervurdert spiller imo.
Beklager, tenkte på feil ronaldo.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

greyserpent skrev: søn des 04, 2022 4:29 pm :lol:
:lol:

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Mysterio19 skrev: søn des 04, 2022 4:48 pm
Scuderia skrev: søn des 04, 2022 3:06 pm men etter hva jeg har sett av fyren er han betydelig overvurdert på banen.
La meg gjette, du har sett 3-4 klipp på Youtube?
Fikk dessverre med meg Pele hype-train hvor alt ble sammenlignet med han. Husk at folk i Europa ikke fikk se han bortsett fra under VM og diverse oppvisningskamper etc. så allerede fra 1958 så var hypen utrolig og folk måtte vente 4 år til før de kunne se han spille igjen. Alt han gjorde ble hyllet ekstra og the legend was born. Han spilte også for et utrolig brasiliansk lag med Garrincha og flere

Som sagt, en spiller som ikke spilte fast i en top liga kan ikke vurderes som verdens beste. At han var god, forut sin tid og dominerte sin periode er greit men GOAT.. no

MentalM

Legg inn av MentalM »

Pele kan ha vært en fantastisk fotballspiller, for min del ødelegger dessverre alle de udokumenterte målene som plutselig dukker opp når noen truer hans rekorder blesten rundt han

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Scuderia skrev: man des 05, 2022 9:08 am
Mysterio19 skrev: søn des 04, 2022 4:48 pm
Scuderia skrev: søn des 04, 2022 3:06 pm men etter hva jeg har sett av fyren er han betydelig overvurdert på banen.
La meg gjette, du har sett 3-4 klipp på Youtube?
Fikk dessverre med meg Pele hype-train hvor alt ble sammenlignet med han. Husk at folk i Europa ikke fikk se han bortsett fra under VM og diverse oppvisningskamper etc. så allerede fra 1958 så var hypen utrolig og folk måtte vente 4 år til før de kunne se han spille igjen. Alt han gjorde ble hyllet ekstra og the legend was born. Han spilte også for et utrolig brasiliansk lag med Garrincha og flere

Som sagt, en spiller som ikke spilte fast i en top liga kan ikke vurderes som verdens beste. At han var god, forut sin tid og dominerte sin periode er greit men GOAT.. no
Hva før deg til å tro at ikke den brasialianske ligaen var en av de aller beste på 60-tallet?
Vinneren av Eyuropacupen og Copa Libertadores møtes alle år fra 1960.
I 1962 vant Santos 8-4 sammenlagt mot Eusebios Benfica, Pele scoret 5 av målene.
Santos vant på nytt i 1963, tross for at Pele som scoret to i første kamp gikk glipp av returen og omampen mot Milan.
Helt frem tiø midten av nittitallet dominerer Copa vinnerne, og det er først ettter Bosmandommen og at pengene strømmet for alvor inn i europeisk fotball at de europeiske lagene ble betydelig mye bedre.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

GiPazzini_85 skrev: søn des 04, 2022 11:03 am Å kalle Pelé for tidenes beste spiller blir som å kalle Josef Bican Europas beste spiss gjennom tidene. En må ta høyde for perioden spillere er aktive i, samt flere faktorer. De taler mot Pelé i forhold til Maradona. Pelé spilte aldri i Europa og var da også aktiv i perioden før fotballen tar store sprang som sport og spillerne blir profesjonelle idrettsutøvere. Maradona er derimot aktiv i det fotballen når sitt taktiske og kvalitetsmessige klimaks, både før og (mest trolig) etter. Han var aktiv i det som da var verdens beste liga og måtte til stadighet kjempe mot spillere som Gullit, Rijkaard, van Basten, Klinsmann, Brehme, Platini, Pruzzo, Scirea, Gentile, Baggio, Mancini, Matthäus, Völler, Sensini, Serena, Vialli, Zenga, Bergomi, Baresi, Costacurta, Maldini, Ancelotti, Cabrini, Aleinikov, Tacconi, Laudrup etc.

Pelé var ikke i nærheten av å måtte hevde seg i et såpass stjernespekket selskap på jevnlig basis der han kunne tute og kjøre gjennom lag som fortsatt kunne ligge i 2-3-5. Maradona vant færre titler, men han vant da også titler som var vanskeligere å vinne med tanke på hans rolle og motstanderne. Så vil sikkert mange hevde at 90-tallet ikke tjente Maradonas renommé så godt, men Pelé brukte da også store deler av 70-tallet på å trappe ned.
Hvordan vet du at nivået i brasiliansk fotball var dårligere enn i Europa sist på 50-tallet og utover på 60-tallet. Mange av Brasil sine største stjerner i 1958, 1962 og 1970 spilte aldri i Europa. Det gjaldt ikke bare Pele. Likefullt vant disse brasilianske spillerne VM tre ganger på 12 år, bare avbrutt av England i 1966. Jeg vil sterkt anta at dette hadde sin årsak i at den brasilianske hjemlige ligaen den gang var god. Selv den legendariske 1982 utgaven til Brasil hadde spillere som stort sett spilte hjemme, selv om mange med mer eller mindre hell prøvde seg i Europa. Av de gyldne 5-6 spillerne den gang var det vel bare Falcao som hadde suksess av betydning, i Italia. Hva med Eder, Zico, Sokrates og Junior ? Spilte stort sett hjemme i Brasil, men var de dårlige fotballspillere av den grunn ?

Jeg har aldri sett en hel kamp med Pele. Før min tid. Men siden så mange roser hans prestasjoner opp i skyene, som min far, legger jeg til grunn at han var usedvanlig god i sin tid, og i det minste en av verdens beste spillere gjennom tidene. Den youtube headingen mot Gordon Banks og England vel viser i hvertfall en spiller med timing, enorm fysikk og enorm spenst.

jakral

Legg inn av jakral »

Crazy Horse skrev: tir des 13, 2022 1:21 am Hvordan vet du at nivået i brasiliansk fotball var dårligere enn i Europa sist på 50-tallet og utover på 60-tallet. Mange av Brasil sine største stjerner i 1958, 1962 og 1970 spilte aldri i Europa. Det gjaldt ikke bare Pele. Likefullt vant disse brasilianske spillerne VM tre ganger på 12 år, bare avbrutt av England i 1966. Jeg vil sterkt anta at dette hadde sin årsak i at den brasilianske hjemlige ligaen den gang var god.
Turneringsformatet i brasiliansk klubbfotball på den tiden var ikke spesielt godt utviklet. Lenge var det ikke noen landsomfattende serie i Brasil, bare lokalserier med sluttspill. Så sent som 1971 ble det første offisielle helnasjonale mesterskapet arrangert, og da var Pelé på tampen av karrieren. Det fantes sterke brasilianske klubber, men disse var godt spredd. Pelé spilte det aller meste av sin klubbfotball i den regionale São Paulo-serien, og der var det varierende grad av profesjonalisme. Det var veldig stor kvalitetsforskjell på lagene i disse lokalseriene i Brasil. Santos holdt periodevis høy internasjonal klasse selvsagt, men det var Argentina som hadde den beste klubbfotballen i Sør-Amerika på 1960-70 tallet og størst bredde. Det ser vi ikke minst på dominansen i Copa Libertadores under disse årene. Den argentinske serien tålte sammenlikning med de beste i Europa før spillerflukten over Atlanteren begynte for alvor.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

RIP!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

En legende har gått bort, hvil i fred.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Føkk kreft.

Hvil i fred, Pele. Ikke at man tror på noe etter døden, men er jo en fin tanke å tenke at det er noen som koser seg med underholdning fra Pele, Maradona og Cruijff nå.

morrisey

Legg inn av morrisey »

En av de tre største. Hvil i fred.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Hvil i fred.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Fant denne plakaten som jeg hadde på barnerommet for en stund siden. Ble hengt opp på sønnens min rom nå bare for noen dager siden.
https://www.ricardo.ch/de/a/original-pl ... 100157094/

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Den største av dem alle! RIP

Trist.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

RIP

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Kun noen dager før Silva skal tiltre. Usikker på om det kan føre til forsinkelse og evnt. annen uro rundt maktovertagelsen.
I respekt for Pele så får man jo håpe at det ikke blir tilfelle.

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Tidenes fjerde beste spiller. Hvil i fred

lumanpauw

Legg inn av lumanpauw »

Trist. En legende som forandret spillet for alltid. Lysår forut for sin tid. 2020 tok Maradona, 2021 tok Gerd Müller og 2022 tok fra oss Pele.

Oggyboy

Legg inn av Oggyboy »

R.I.P Pele’

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

R.I.P legenden..

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

60 årenes spiller Pele
70 årenes spiller Cruyff
80 årenes spiller Maradona

Nå er de alle døde. Trist, de har skapt uforglemmelige øyeblikk

Jeg fikk sett Pele med New York Cosmos mot Vålerenga på Bislett.
Maradona så jeg da Norge møtte Argentina på Ullevaal stadion før VM i 1986.
Cruyff fikk jeg aldri sett live men jeg har vært på den gamle hjemmebanen på Middelweg to kamper
Sist redigert av Big George den tor des 29, 2022 8:32 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

R.I.P.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»