God søndag

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: God søndag

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Opp kl. 06!

Blir verken kjøring eller kaffe idag, men preik derom!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn nov 06, 2022 1:36 pm
SUV skrev: søn nov 06, 2022 8:27 am Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.
Mao. Innkjøring/prøving av nyedieselen?
Lykke til! Kjenner jo kaffetørsten bare av å høre om turen, husk Kjeldsberg har hatt reklamefilmer med at arbeidsfolk drikker kaffe!
Det stemmer. Var forresten innom et sted der det ble servert kaffe underveis også (men jeg droppet kaffe).

Someone

Legg inn av Someone »

Søndag ble det i grunn lite kjøring, da kona var avsted med bilen. Dog ble det det mest bilrelaterte at det ble ryddet i garasjen

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Blir verken kjøring eller kaffe her. Meeeen litt røkting av fjernsynet blir det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

God søndag

Kaldt, mye vind og snø i lufta

No way at det blir kjøring i dag, gliset får hvile seg til den skal på service i morgen

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke noe kjøring her i dag, og tenker jeg meg om var jeg nok heller ikke i helt kjørbar stand da jeg våknet :p

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Kjeldsberg er traktet, lunsjer med rester av hjemmelaget pizza.
Får se om det blir en kjøretur før mørket faller på, er noen dager siden sist.

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke mye bilrelarert annet enn å åpne bagasjerommet for å hente noen støvler jeg hadde glemt igjen der

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Da har de ikke så veldig ille bompenger der borte i storbyene i Sverige sammenlignet med Norge.

Jeg tok meg en søndagstur til din by og da ble bompengene (om man antar det ikke er rushtid, og benytter tallet for dieselbil uten rabatt) på tilsammen 96 kr for å kjøre inn og ut av Oslo. Men jeg slapp hvertfall å betale for parkering siden jeg fant gateparkering med ei luke som var noe lenger enn mine drøyt 5,2 meter (hengerfestet kommer jo i tillegg).

I tillegg måtte jeg betale 35 kr til Trondheim kommune for å få lov til å bruke piggdekka mine. Oslo kommune synes nemlig at det viktigste er å gjøre livet surt for bilistene, så da har de sørget for å fjerne muligheten til å betale til Oslo kommune med SMS. Trondheim kommune har imidlertid fortsatt den muligheten, og har man betalt i Trondheim så gjelder det også for Oslo selv om bilen aldri har satt sine dekk i Trøndelag og kun hørt trøndersk dialekt fra folk som har flyttet til østlandet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

EDIT: Måtte trakte to dugande kopper Evergood filter kl. 16.
'For å makte å komme seg gjennom dagen'.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 5:34 pm
rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

EDIT: Måtte trakte to dugande kopper Evergood filter kl. 16.
'For å makte å komme seg gjennom dagen'.
Oppdaget tilfeldigvis at det er en på Facebook som legger ut mange bilder av at han drikker kaffe:

Han kaller se Free Solo og det virker ikke som om han har høydeskrekk.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!
Her ble det bilbruk på søndag. For første gang med varehenger etter pick-up-en (ofte har jeg jo bare brukt planet istedet når jeg ellers ville brukt varehengeren). Var ute i skogen med motorsaga og fylte opp hengeren med ved og litt på planet også.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Kjørt under en kilometer, men rakk å teste firehjulstrekk systemet. Definitivt godkjent. Tok opp båten på en isete rampe. Måtte være forsiktig når vi gikk rundt bilen, men ikke antydning til å spinne. Kan ikke kalle det kvalitetstid, trekke hummerteiner og ta opp båt i minus 7 er småfriskt.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: søn des 04, 2022 7:23 pm Kjørt under en kilometer, men rakk å teste firehjulstrekk systemet.
Mer en meg, men jeg var riktignok en tur i garasjen for å hjelpe barna få ut noe stasj, så gjorde ikke mer å observere at bilen stod der. Skitten var den også, men siden jeg må levere en ren bil på fredag venter jeg så lenge som mulig med vaskingen

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Kjeldsberg..... får gå for en runde til. Ingen kjøring idag heller.

OT: For å leke forbrukeeøkonom så er bilutgiftene på er minimum i desember: Kanskje én bensinfylling og noen tiere i bompenger og vask. Ellers kun forsikring.
Derimot blåses lønn og deler av bufferkonto på steøm, nye briller, kommunale avgifter osv.
Så selv med min i norsk sammenheng svært beskjedne økonomi ee bilutgifter en mindre del av totalen...... OG uhyre vel anvendte penger!

Someone

Legg inn av Someone »

Med et par akevit til middag, ble bilkjøringen som passasjer på E18 fra Oslo til Asker

Forfun

Legg inn av Forfun »

Noen kilometer kjøring i dag, har kommet snø så ble en skitur. Må bli bedre kjent med antispinn på bilen, slipper litt med bakhjulene med alt på. Håper det blir kontrollerbart hvis jeg skrur av første nivået. Hardpakket snø har potensiale.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring idag heller. Trakter Kjeldsberg og venter på å få på sommerdekk.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Fordelen med snø : sinkene holder seg stort sett i høyrefeltet

Følte meg som et F1-sjåfør på vei hjem i går kveld

SirJames

Legg inn av SirJames »

Retnuh skrev: søn des 18, 2022 11:08 am
SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Fordelen med snø : sinkene holder seg stort sett i høyrefeltet
That's true.

Forsåvidt den eneste fordelen med snø som jeg kan signere på.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: søn des 18, 2022 1:38 pm Forsåvidt den eneste fordelen med snø som jeg kan signere på.
Det blir jo mye lysere med snø, så det er jo enklere og mer behagelig å kjøre i mørket. Noe vi har mye av nå som sola har feiget ut og stukket av.

Someone

Legg inn av Someone »

Det ble kjørt opp til Solli Gård, for en skitur. Så var vel ikke veldig mye over 50kmt i det hele tatt på den turen

SUV

Legg inn av SUV »

Retnuh skrev: søn des 18, 2022 11:08 am
SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Fordelen med snø : sinkene holder seg stort sett i høyrefeltet

Følte meg som et F1-sjåfør på vei hjem i går kveld
Jeg opplever oftere at sinkene er over i venstrefeltet når det er snø enn ellers. Det forbikjøringsfeltet jeg oftest kjører i er en motbakke med første venstresving og deretter høyresving. Når det har snødd er det mange som hvis de er enste bil kutter venstresvingen og er godt over hvitstripa på venstre side. Senere kommer andre med bil bak seg og de følger sporet fra de første og legger seg dermed over hvitstripa og er dermed over i venstrefeltet. Konklusjonen er at det ekstremt ofte etter snøfalll er vanskelig å få benyttet forbikjøringsfeltet til å kjøre forbi fordi de som egentlig skulle vært i høyre felt er delvis over i venstre felt og man vet jo heler ikke hvor langt over i venstre de har tenkt seg og om de i det hele tatt vet at de er overi venstre felt. Litt tuting pleier å hjelpe, men det tar jo tid og blir stadig kortere gjenværende forbikjøringsstrekning, noe som særlig er irriterende hvis man dermed ikke kommer seg forbi den som lager køen.

Forbausende mange som ikke følger med på plassering sideveis og ekstremt mange som mener de har rett på opptil en halvmeter ekstra av veien hvis de er i venstresving. Det ser man jo også når man møter biler.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn okt 23, 2022 11:43 am God søndag!

Traktet Evergood og så er det gjøremål.

Sikkert ingen kjøring idag heller.
Men noen av ukens transportmidler er 'signert' importør Bertel O. Steen såvidt jeg vet: EQE bil samt nye sko.
Forrige søndag ble det nesten ei mil på ubrøytede veier her på østlandet med henger, og planen er å repetere det denne søndagen. Så er det sikkert noen som lurer på hvorfor man bruker henger når man har pick-up, svaret er at da får man med seg dobbelt så mye ved hjem fra skogen. Kjørte uten henger på fredag og da måtte jeg la endel av veden jeg hadde felt og kappet opp ligge igjen fordi lasteplanet var fullt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: søn des 25, 2022 2:05 am
rosmebraad skrev: søn okt 23, 2022 11:43 am God søndag!

Traktet Evergood og så er det gjøremål.

Sikkert ingen kjøring idag heller.
Men noen av ukens transportmidler er 'signert' importør Bertel O. Steen såvidt jeg vet: EQE bil samt nye sko.
Forrige søndag ble det nesten ei mil på ubrøytede veier her på østlandet med henger, og planen er å repetere det denne søndagen. Så er det sikkert noen som lurer på hvorfor man bruker henger når man har pick-up, svaret er at da får man med seg dobbelt så mye ved hjem fra skogen. Kjørte uten henger på fredag og da måtte jeg la endel av veden jeg hadde felt og kappet opp ligge igjen fordi lasteplanet var fullt.

Veldig SUVete!
Lurt å unngå hostete kaffebesøk og heller la arbeidsnevene få seg en skogstur!
(Jeg derimot planlegger å resignere til kaffe, kaker og sovning i stolen.)

Someone

Legg inn av Someone »

Det ble en løpetur på litt glatte veien....men bør vel kanskje få ladet bilen etterpå, selv om det frister lite å ta turen ut for å plugge i kabelen

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Sånn, gikk på våte isveier, med brodder!
Fikk innpå en halvlitet Kjeldsberg, samt gode småkaker. Gårdsegg og Lofoten røkelaks, og pinnekjøtt og stapp er ekspedert.

Så da er det igjen klart for en ny mandag. Ny mandag, nye sjanser.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn des 25, 2022 12:20 pm
SUV skrev: søn des 25, 2022 2:05 am
rosmebraad skrev: søn okt 23, 2022 11:43 am God søndag!

Traktet Evergood og så er det gjøremål.

Sikkert ingen kjøring idag heller.
Men noen av ukens transportmidler er 'signert' importør Bertel O. Steen såvidt jeg vet: EQE bil samt nye sko.
Forrige søndag ble det nesten ei mil på ubrøytede veier her på østlandet med henger, og planen er å repetere det denne søndagen. Så er det sikkert noen som lurer på hvorfor man bruker henger når man har pick-up, svaret er at da får man med seg dobbelt så mye ved hjem fra skogen. Kjørte uten henger på fredag og da måtte jeg la endel av veden jeg hadde felt og kappet opp ligge igjen fordi lasteplanet var fullt.

Veldig SUVete!
Lurt å unngå hostete kaffebesøk og heller la arbeidsnevene få seg en skogstur!
(Jeg derimot planlegger å resignere til kaffe, kaker og sovning i stolen.)
Ble visst til at jeg droppet hengeren idag. Kom litt seint avgårde så da ville det uansett ikke blitt så mye ekstra jeg får med meg siden begrensningen a ligger i hvor mye jeg får jeg slipper opp for dagslys. Dessuten så må jo hengeren tømmes for ved (enda mer forsinkelse hvis jeg skal ta den med).

Også bør jeg vel lage et oppheng til bremsevaierne så de ikke henger så lavt. Har tydeligvis hektet fast i noen greiner nylig, for de henger veldig lavt og jeg så jeg slepte med meg ei grein en dag da jeg kjørte inn på skogsbilveien igjen. Er vel såpass enkelt som å krabbe inn under hengeren med drill og en taustump eller lignende så er det problemet løst.

Fylte opp planet med ca en kubikkmeter med tettstablet ved og kjørte en tur på noen ubrøytede skogsbilveier gjennom skauen (snarvei) til Biltilsynet for å sjekke vekta og fant ut at jeg har nesten 200 kg å gå på i forhold til aksellast bak når jeg fyller opp planet med fersk ved (hovedsakelig furu idag, og en mikroskopisk andel gran). Tillat bakaksellast er 1,9 tonn og jeg hadde "bare" 1,7 tonn bak, veid uten meg i bilen da jeg måtte ut av bilen for å lese av vekta. Hele bilen veide litt over 2,8 tonn med dette vedlasset (men uten meg).

Ellers er det jo viktig å få med seg at veden varmer flere ganger, både når man feller, kapper og bærer/kaster og laster opp ute i skogen, når man kløyver og stabler hjemme, og til slutt når den fyres med i ovnen. Også er det jo trivelig å drive på litt med motorsag iblant, og selvfølgelig litt kjøring på skogsbilveier. Og idag så jeg for tredje gang (minst) denne måneden rådyr igjen. Trestykker idag, muligens de tre samme som jeg observerte samme sted for noen dager siden.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

En veldig SUVete søndag!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»