Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Albania »

Kommende stormakter de neste 10 årene blir nok disse:

USA
Kina
EU (Tyskland, Frankrike og Storbritannia, jf. opprustningen)
India
Japan
Tyrkia/Israel

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ruzzer-pakket i tråden gnåler om USA, hva er det for noe, finnes det ikke regler her?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

kytec skrev: søn des 04, 2022 9:42 pm ruzzer-pakket i tråden gnåler om USA, hva er det for noe, finnes det ikke regler her?
Ja, hvem var det egentlig som begynte å prate om disse B-21-bombeflyene? Må ha vært noe ruzzerpakk.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

kytec skrev: søn des 04, 2022 9:42 pm ruzzer-pakket i tråden gnåler om USA, hva er det for noe, finnes det ikke regler her?
Denne gardinen og et knippe andre får drive ufortrødent videre med enten A) spre russisk propaganda eller B ) vri oppmersomheten bort fra situasjonen i Ukraina ved enten å skrive om helt perifere forhold eller ved å gjenta til det kjedsommelig hvor slemme USA er. Det kalles visstnok ytringsfrihet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Crazy Horse skrev: søn des 04, 2022 10:03 pm
kytec skrev: søn des 04, 2022 9:42 pm ruzzer-pakket i tråden gnåler om USA, hva er det for noe, finnes det ikke regler her?
Denne gardinen og et knippe andre får drive ufortrødent videre med enten A) spre russisk propaganda eller B ) vri oppmersomheten bort fra situasjonen i Ukraina ved enten å skrive om helt perifere forhold eller ved å gjenta til det kjedsommelig hvor slemme USA er. Det kalles visstnok ytringsfrihet.
Eier ikke ytringsansvar.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Albania skrev: søn des 04, 2022 9:26 pm Kommende stormakter de neste 10 årene blir nok disse:

USA
Kina
EU (Tyskland, Frankrike og Storbritannia, jf. opprustningen)
India
Det er bare disse fire supermaktene (potensielt uten UK, men da har man en 5. supermakt i UK+ANZ). Deretter så har man et par på hylla under som Japan, Brasil, Indonesia, Mexico, Russland og Pakistan.

Det at Russland og Pakistan har tilgang til kjernefysiske våpen, sammen med befolkningstall og GDP gjør at de må regnes med. Japan, Brasil og Indonesia mektige nasjoner, med mektige økonomier. Mexico er nok sjeldent relevant som noe annet enn del av den nordamerikanske alliansen sammen med USA og Canada, men synes de skulle tas med siden de på sikt nok er den 10. største økonomien i verden.

Tyrkia er et godt tips i tillegg, har hatt en massiv økning de siste årene.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fernandovonarb skrev: søn des 04, 2022 7:19 pm En skikkelig tilbakebetaling av lidelser påført ukrainerne nærmer seg. La de få hjelp til å strømlinje produksjonen og det kan fort bli mørkt i moskva i vinter også.
Nei, flybasene, militærleirene og spesielt Kertsjbruen som Luhansk jernbanefasiliteter burde heller prioriteres, og dessuten må ukrainerne først ha minst et par hundre dronefly av denne typen først før større angrep kan gjennomføres.

Og hvis opplysningen om at Biden må anerkjenne annekteringen av den okkuperte Ukraina før det blir aktuelt med forhandlinger er riktig, da trenger bare amerikaneren med hans karakteriske arroganse å si det; "ha det". Det er fullstendig uakseptert, og det er klart at Putin ikke ønske å følge siviliserte regler i mellomstatlige affærer.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ser at det meldes mellom 20 og 30 effektive minusgrader i Donbas i natt. Temp + vind. Nesten ikke snø. Barfrost. Det er for hardt til å gravd seg ned i. Heller ingen isolerende snø. Knapt med kjøretøy med drivstoff og varmeapparat. Uten ekstremt god vinterbekledning er jeg glad at jeg ikke er russisk soldat ved de nordligste frontavsnittene de nærmeste døgn. Kulde i kombinasjon med artilleri, missil og droneangrep. Velbekomme Ivan !!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Crazy Horse skrev: søn des 04, 2022 10:37 pm Ser at det meldes mellom 20 og 30 effektive minusgrader i Donbas i natt. Temp + vind. Nesten ikke snø. Barfrost. Det er for hardt til å gravd seg ned i. Heller ingen isolerende snø. Knapt med kjøretøy med drivstoff og varmeapparat. Uten ekstremt god vinterbekledning er jeg glad at jeg ikke er russisk soldat ved de nordligste frontavsnittene de nærmeste døgn. Kulde i kombinasjon med artilleri, missil og droneangrep. Velbekomme Ivan !!
Fyttirakkern! Ikke at jeg føler med russiske angripere, men det må være ubehagelig.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »


Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Fernandovonarb skrev: søn des 04, 2022 3:07 pm Nok et KA-52 treffer bakken hardt. For russerne må dette være urovekkende at dette ikke er manpads. Mye større eksplosjon.
Ser nesten ut som de har fått rekrutter i helikoptrene sine også, flyr altfor høyt nær slagmarken. Når du ser tidligere videoer er det tretopp høyde som gjelder fra begge sider

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Jolla skrev: søn des 04, 2022 10:11 pm Det er bare disse fire supermaktene (potensielt uten UK, men da har man en 5. supermakt i UK+ANZ). Deretter så har man et par på hylla under som Japan, Brasil, Indonesia, Mexico, Russland og Pakistan.

Det at Russland og Pakistan har tilgang til kjernefysiske våpen, sammen med befolkningstall og GDP gjør at de må regnes med. Japan, Brasil og Indonesia mektige nasjoner, med mektige økonomier. Mexico er nok sjeldent relevant som noe annet enn del av den nordamerikanske alliansen sammen med USA og Canada, men synes de skulle tas med siden de på sikt nok er den 10. største økonomien i verden.

Tyrkia er et godt tips i tillegg, har hatt en massiv økning de siste årene.
Nigeria vokser også såpass fort at man ikke kan utelukke de helt.

Men fremtidens vekst ligger i Asia ja, potensialet er enormt..

Frode57
Innlegg: 1318

Legg inn av Frode57 »

Det er meldt minus 7 gr. C. Hva er hensikten med å okke fortelle sannheten? Jeg så tysk TV .RTL fraK Kiev . Det var dystert fra filharmoniske orkestret som spilte i mørke. Jeg forstår dårlig tysk. Da blir seansen trist.
Det å forutsi hva som vil skje er vanskelig. Det blir som fotballkamper . Det små kan vinne. Men i disse tider så er kanskje det å vinne noe vanskelig å definere. Det er jubel og så må folk dra fra byen som nylig er tatt.
Det er endringer på gang i USA. Det er kostbart å krige. I morgen er en ny dag i Europa. Europa skal vise Russland at de kan klare seg uten olje.
Vi ser hvordan de skylder på russerne når strømpriser stiger. I Norge så får det fatale følger for mange mennesker . Det er verre syting i Norge enn Danmark. Danmark er nemlig vant til høye strømpriser. Men jula ser nå ut til å bli ei dyster tid. Folk holder seg tilbake . Hva er å feire. ? De sparer til regninger. Det er slutt på penger som sitter løst.

Men hva er det mot Ukrainere som ikke har lys og varme? Hvorfor er russere så klar på sine krav?

Det er typisk det som skjer i Qatar som illustrerer hvor blærete og moralsk tåpelig vesten er.

Men for all del. Drit i krigen. Jeg savner varmen i Puetto Rico Spania. Det var helsemessig gunstig.

Det er et helvete å bo I nord. Bruker ekstra undertøy.
Det er slik det blir når man sparer strøm og temperatur er 5grC. Ute.

Folk har forlatt Russland. Men der fortelles også at Russerne tar seg til Tyrkia for å feriere.

Hva så med Ukraina. Det er Biden og lille Napoleon sitt lekeland for å markere hvem som skal dominere verden.

Men nå skal temperaturen gå ned mot minus 6 - 7 grC her også. Livet er ikke så greit når man tror man er øverst i " næringskjeden" av ulike ting.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Jolla skrev: søn des 04, 2022 10:11 pm
Albania skrev: søn des 04, 2022 9:26 pm Kommende stormakter de neste 10 årene blir nok disse:

USA
Kina
EU (Tyskland, Frankrike og Storbritannia, jf. opprustningen)
India
Det er bare disse fire supermaktene (potensielt uten UK, men da har man en 5. supermakt i UK+ANZ). Deretter så har man et par på hylla under som Japan, Brasil, Indonesia, Mexico, Russland og Pakistan.

Det at Russland og Pakistan har tilgang til kjernefysiske våpen, sammen med befolkningstall og GDP gjør at de må regnes med. Japan, Brasil og Indonesia mektige nasjoner, med mektige økonomier. Mexico er nok sjeldent relevant som noe annet enn del av den nordamerikanske alliansen sammen med USA og Canada, men synes de skulle tas med siden de på sikt nok er den 10. største økonomien i verden.

Tyrkia er et godt tips i tillegg, har hatt en massiv økning de siste årene.
Skal nok ikke undervurdere alle "soldatene" i diverse narkokarteller der. Noen av dem er rene armeen alene.
► Show Spoiler

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Crazy Horse skrev: søn des 04, 2022 10:37 pm Ser at det meldes mellom 20 og 30 effektive minusgrader i Donbas i natt. Temp + vind. Nesten ikke snø. Barfrost. Det er for hardt til å gravd seg ned i. Heller ingen isolerende snø. Knapt med kjøretøy med drivstoff og varmeapparat. Uten ekstremt god vinterbekledning er jeg glad at jeg ikke er russisk soldat ved de nordligste frontavsnittene de nærmeste døgn. Kulde i kombinasjon med artilleri, missil og droneangrep. Velbekomme Ivan !!
Fytti katta det er kaldt ved en frontlinje. Ser Ukrainerne som er ferdig opplært i England, får utstyret de trenger ved fronten når de drar. Får håpe sånt kan utgjøre en forskjell. Hos russerne er det nok veldig ymse for hvor godt de blir utstyrt ut fra bilder.

Eller er det noen rykter om stor styrkeoppbygging av vår side ved Bakhmut. Vi får se om de har noen seriøse planer når bakken har fryst til.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Off Topic
Hetfield skrev: søn des 04, 2022 10:55 pm
Nigeria vokser også såpass fort at man ikke kan utelukke de helt.
Nigeria har per idag en alderssammensetning som ikke er bærekraftig for økonomisk utvikling.
Kun 34,73% (75 millioner) av befolkningen er i den produktive aldersgruppen 25-65.
20,24% (44 millioner) av befolkningen er i aldersgruppen 15-24.
Hele 41,7% (91 millioner) av befolkningen er 14 år eller yngre.

På sikt så vil selvfølgelig disse 135 millionene ende opp med å være voksne arbeidstakere, men de lider under av at det per idag er for få lærere kontra elever (siden over 40% av befolkningen er i skolealder), og når 20-åringer skal ut i arbeidslivet så trengs det "rike" 60-åringer som har kapitalen til å bygge ut arbeidsmarkedet.

Så selv om Mexico har betydelig færre folk med 129 millioner innbyggere kontra 219 millioner innbyggere (59%), så har de 65 millioner innbyggere i aldersgruppen 25-65 kontra Nigeria sine 75 millioner innbyggere (87%).

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Frode57 skrev: søn des 04, 2022 11:11 pm Det er meldt minus 7 gr. C. Hva er hensikten med å okke fortelle sannheten?
Her er det vel bare du som ikke skjønte hva du leste. «Effektive» kuldegrader beskriver hvordan temperaturen føles, og vind fører til at kuldegrader føles kaldere enn de er. Men dette er ikke bare en følelse. Faren for forfrysninger øker reelt pga vinden.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Tviler dessverre på at han mister støtten fra tilhengere her inne.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Frode57 skrev: søn des 04, 2022 11:11 pm Det er meldt minus 7 gr. C. Hva er hensikten med å okke fortelle sannheten? Jeg så tysk TV .RTL fraK Kiev . Det var dystert fra filharmoniske orkestret som spilte i mørke. Jeg forstår dårlig tysk. Da blir seansen trist.
Det å forutsi hva som vil skje er vanskelig. Det blir som fotballkamper . Det små kan vinne. Men i disse tider så er kanskje det å vinne noe vanskelig å definere. Det er jubel og så må folk dra fra byen som nylig er tatt.
Det er endringer på gang i USA. Det er kostbart å krige. I morgen er en ny dag i Europa. Europa skal vise Russland at de kan klare seg uten olje.
Vi ser hvordan de skylder på russerne når strømpriser stiger. I Norge så får det fatale følger for mange mennesker . Det er verre syting i Norge enn Danmark. Danmark er nemlig vant til høye strømpriser. Men jula ser nå ut til å bli ei dyster tid. Folk holder seg tilbake . Hva er å feire. ? De sparer til regninger. Det er slutt på penger som sitter løst.

Men hva er det mot Ukrainere som ikke har lys og varme? Hvorfor er russere så klar på sine krav?

Det er typisk det som skjer i Qatar som illustrerer hvor blærete og moralsk tåpelig vesten er.

Men for all del. Drit i krigen. Jeg savner varmen i Puetto Rico Spania. Det var helsemessig gunstig.

Det er et helvete å bo I nord. Bruker ekstra undertøy.
Det er slik det blir når man sparer strøm og temperatur er 5grC. Ute.

Folk har forlatt Russland. Men der fortelles også at Russerne tar seg til Tyrkia for å feriere.

Hva så med Ukraina. Det er Biden og lille Napoleon sitt lekeland for å markere hvem som skal dominere verden.

Men nå skal temperaturen gå ned mot minus 6 - 7 grC her også. Livet er ikke så greit når man tror man er øverst i " næringskjeden" av ulike ting.
Det er i skrivende stund minus 9 i Kharkiv. Med vindstyrke 4 m/s utgjør dette ca 16 minusgrader. De nordligste frontavsnittene er ikke mye lengre syd for Kharkiv. Ved overgang til ny dag øker vindstyrken noe, og vi har mellom 20 og 30 effektive minusgrader. Uten veldig god bekledning er dette livsfarlig, og det som verre er med lite søvn og nedkjøling, man blir likegyldig, også mot farer. Dette er allerede dokumentert fra en skyttergrav med russiske soldater. Granaten kom fra dronen. Russerne beveget seg knapt. Siden denne filmen ble tatt opp er det blitt betydelig kaldere i området.

Det er mye i livet og verden jeg ikke kan, men jeg har lært meg å fryse etter 3 1/2 år i forsvaret på 90-tallet. Jeg vet veldig godt hvordan det er å være i indre Troms eller Finnmark i opp mot 30 effektive kuldegrader og mer. Det er livsfarlig. Forskjellen på min tjeneste og det russerne opplever er at vi ikke ble beskutt, og at personell i fare ble tatt hånd om.

De mobiliserte russerne er variabelt kledd. De har neppe gode underlag, soveposer, telt og stormkjøkken. For russerne de nærmeste dagene med lite søvn og kulde handler det om å overleve. De tenker da ikke rasjonelt og klart og tar sjanser. Dør de ikke av kulde, dehydrering og utmattelse dør de av ukrainske våpen fordi de tar unødig risiko. La oss håpe det. Er de smarte drar de hjem. Offiserene tenker kun på seg selv og det å rapportere gode resultater hjem til Kreml, og på sedvanlig russisk vis gir de jamt fan i menneskeliv - også egne soldaters liv.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Crazy Horse skrev: søn des 04, 2022 11:47 pm
Frode57 skrev: søn des 04, 2022 11:11 pm Det er meldt minus 7 gr. C. Hva er hensikten med å okke fortelle sannheten? Jeg så tysk TV .RTL fraK Kiev . Det var dystert fra filharmoniske orkestret som spilte i mørke. Jeg forstår dårlig tysk. Da blir seansen trist.
Det å forutsi hva som vil skje er vanskelig. Det blir som fotballkamper . Det små kan vinne. Men i disse tider så er kanskje det å vinne noe vanskelig å definere. Det er jubel og så må folk dra fra byen som nylig er tatt.
Det er endringer på gang i USA. Det er kostbart å krige. I morgen er en ny dag i Europa. Europa skal vise Russland at de kan klare seg uten olje.
Vi ser hvordan de skylder på russerne når strømpriser stiger. I Norge så får det fatale følger for mange mennesker . Det er verre syting i Norge enn Danmark. Danmark er nemlig vant til høye strømpriser. Men jula ser nå ut til å bli ei dyster tid. Folk holder seg tilbake . Hva er å feire. ? De sparer til regninger. Det er slutt på penger som sitter løst.

Men hva er det mot Ukrainere som ikke har lys og varme? Hvorfor er russere så klar på sine krav?

Det er typisk det som skjer i Qatar som illustrerer hvor blærete og moralsk tåpelig vesten er.

Men for all del. Drit i krigen. Jeg savner varmen i Puetto Rico Spania. Det var helsemessig gunstig.

Det er et helvete å bo I nord. Bruker ekstra undertøy.
Det er slik det blir når man sparer strøm og temperatur er 5grC. Ute.

Folk har forlatt Russland. Men der fortelles også at Russerne tar seg til Tyrkia for å feriere.

Hva så med Ukraina. Det er Biden og lille Napoleon sitt lekeland for å markere hvem som skal dominere verden.

Men nå skal temperaturen gå ned mot minus 6 - 7 grC her også. Livet er ikke så greit når man tror man er øverst i " næringskjeden" av ulike ting.
Det er i skrivende stund minus 9 i Kharkiv. Med vindstyrke 4 m/s utgjør dette ca 16 minusgrader. De nordligste frontavsnittene er ikke mye lengre syd for Kharkiv. Ved overgang til ny dag øker vindstyrken noe, og vi har mellom 20 og 30 effektive minusgrader. Uten veldig god bekledning er dette livsfarlig, og det som verre er med lite søvn og nedkjøling, man blir likegyldig, også mot farer. Dette er allerede dokumentert fra en skyttergrav med russiske soldater. Granaten kom fra dronen. Russerne beveget seg knapt. Siden denne filmen ble tatt opp er det blitt betydelig kaldere i området.

Det er mye i livet og verden jeg ikke kan, men jeg har lært meg å fryse etter 3 1/2 år i forsvaret på 90-tallet. Jeg vet veldig godt hvordan det er å være i indre Troms eller Finnmark i opp mot 30 effektive kuldegrader og mer. Det er livsfarlig. Forskjellen på min tjeneste og det russerne opplever er at vi ikke ble beskutt, og at personell i fare ble tatt hånd om.

De mobiliserte russerne er variabelt kledd. De har neppe gode underlag, soveposer, telt og stormkjøkken. For russerne de nærmeste dagene med lite søvn og kulde handler det om å overleve. De tenker da ikke rasjonelt og klart og tar sjanser. Dør de ikke av kulde, dehydrering og utmattelse dør de av ukrainske våpen fordi de tar unødig risiko. La oss håpe det. Er de smarte drar de hjem. Offiserene tenker kun på seg selv og det å rapportere gode resultater hjem til Kreml, og på sedvanlig russisk vis gir de jamt fan i menneskeliv - også egne soldaters liv.
Ble du Fenriken?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

kytec skrev: søn des 04, 2022 11:49 pm
Crazy Horse skrev: søn des 04, 2022 11:47 pm
Frode57 skrev: søn des 04, 2022 11:11 pm Det er meldt minus 7 gr. C. Hva er hensikten med å okke fortelle sannheten? Jeg så tysk TV .RTL fraK Kiev . Det var dystert fra filharmoniske orkestret som spilte i mørke. Jeg forstår dårlig tysk. Da blir seansen trist.
Det å forutsi hva som vil skje er vanskelig. Det blir som fotballkamper . Det små kan vinne. Men i disse tider så er kanskje det å vinne noe vanskelig å definere. Det er jubel og så må folk dra fra byen som nylig er tatt.
Det er endringer på gang i USA. Det er kostbart å krige. I morgen er en ny dag i Europa. Europa skal vise Russland at de kan klare seg uten olje.
Vi ser hvordan de skylder på russerne når strømpriser stiger. I Norge så får det fatale følger for mange mennesker . Det er verre syting i Norge enn Danmark. Danmark er nemlig vant til høye strømpriser. Men jula ser nå ut til å bli ei dyster tid. Folk holder seg tilbake . Hva er å feire. ? De sparer til regninger. Det er slutt på penger som sitter løst.

Men hva er det mot Ukrainere som ikke har lys og varme? Hvorfor er russere så klar på sine krav?

Det er typisk det som skjer i Qatar som illustrerer hvor blærete og moralsk tåpelig vesten er.

Men for all del. Drit i krigen. Jeg savner varmen i Puetto Rico Spania. Det var helsemessig gunstig.

Det er et helvete å bo I nord. Bruker ekstra undertøy.
Det er slik det blir når man sparer strøm og temperatur er 5grC. Ute.

Folk har forlatt Russland. Men der fortelles også at Russerne tar seg til Tyrkia for å feriere.

Hva så med Ukraina. Det er Biden og lille Napoleon sitt lekeland for å markere hvem som skal dominere verden.

Men nå skal temperaturen gå ned mot minus 6 - 7 grC her også. Livet er ikke så greit når man tror man er øverst i " næringskjeden" av ulike ting.
Det er i skrivende stund minus 9 i Kharkiv. Med vindstyrke 4 m/s utgjør dette ca 16 minusgrader. De nordligste frontavsnittene er ikke mye lengre syd for Kharkiv. Ved overgang til ny dag øker vindstyrken noe, og vi har mellom 20 og 30 effektive minusgrader. Uten veldig god bekledning er dette livsfarlig, og det som verre er med lite søvn og nedkjøling, man blir likegyldig, også mot farer. Dette er allerede dokumentert fra en skyttergrav med russiske soldater. Granaten kom fra dronen. Russerne beveget seg knapt. Siden denne filmen ble tatt opp er det blitt betydelig kaldere i området.

Det er mye i livet og verden jeg ikke kan, men jeg har lært meg å fryse etter 3 1/2 år i forsvaret på 90-tallet. Jeg vet veldig godt hvordan det er å være i indre Troms eller Finnmark i opp mot 30 effektive kuldegrader og mer. Det er livsfarlig. Forskjellen på min tjeneste og det russerne opplever er at vi ikke ble beskutt, og at personell i fare ble tatt hånd om.

De mobiliserte russerne er variabelt kledd. De har neppe gode underlag, soveposer, telt og stormkjøkken. For russerne de nærmeste dagene med lite søvn og kulde handler det om å overleve. De tenker da ikke rasjonelt og klart og tar sjanser. Dør de ikke av kulde, dehydrering og utmattelse dør de av ukrainske våpen fordi de tar unødig risiko. La oss håpe det. Er de smarte drar de hjem. Offiserene tenker kun på seg selv og det å rapportere gode resultater hjem til Kreml, og på sedvanlig russisk vis gir de jamt fan i menneskeliv - også egne soldaters liv.
Ble du Fenriken?
Det spiller ingen rolle hva jeg var. Det er 25 år siden. Jeg kan fryse og jeg har lært meg å ta vare på meg selv, også på fjellet før og etter forsvaret som jeger og friluftsmenneske. Mange her har sikkert følt på det samme. Lite søvn, lite mat og vann og nedkjøling innebærer en ting. Man gir F. Overlevelsesinstinktene forsvinner. Etter bilder å dømme er mange av de 300 000 nymobiliserte russerne elendig utrustet. Havner de i en situasjon av apati driter de i alt, også døden. Dette vet de ukrainske lederne og disses vestlige rådgivere. Om Donbas utover vinteren får mange minus og sterke nordlige sibirske vinde tror jeg mange russere vil dø. Mange av russerne som deltok i invasjonen 24/2 2022 var profesjonelle kontraktsoldater med vinterbekledning og opplæring i vinterkrigføring. I tillegg hadde de kjøretøy som APV’er mv med varmeapparater. Det nye styrkene russerne har sendt inn er ikke trent opp i lette mekaniske brigader med kjøretøy og tanks. Dette er nærmest rene infanteristyrker, ref nye tapstall med mange falne og få ødelagte tanks mv, og de er dårlig utstyrt. At russerne i en krig de er dømt til å tape konvensjonelt sender inn tusener av menn med dårlig utstyr uten tilstrekkelig opplæring i vinterkrigføring vitner om en kynisme vi heldigvis er forskånet fra å oppleve her hjemme.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Troygirl skrev: søn des 04, 2022 4:15 pm Lurer på hvor mange russere som har dødd i Pavlivka. Det er vel kjøttkvern nr 2 etter Bakhmut.
► Show Spoiler
Tja, ifølge Military Summary så var det ukrainere som kjørte på sin egen mine etter at de begynte å trekke seg tilbake fra det russiske artilleriregnet.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:46 pm
Tviler dessverre på at han mister støtten fra tilhengere her inne.
Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
En påfallende stor andel av denne typen argumentasjon er for øvrig benyttet av de såkalt en-sidige, og rettet mot de såkalt to-sidige.

«En stråmann sies å brukes når man i diskusjon eller debatt tillegger andre meninger de ikke har, og argumenterer mot disse».

Til opplysning er ikke kritikk av Ukraina eller vestens dobbeltmoral på noen måte synonymt med støtte til Russland/Putin.
«Enten med oss eller mot oss» -tankegang er lite fruktbart i en debatt som denne.

Denne tråden består av brukere med vidt forskjellige syn på krigen generelt, utløsende/bakenforliggende faktorer, hva status er for øyeblikket og hvordan situasjonen kan komme til å utvikle seg fremover.

Det er nettopp disse forskjellige meningene som skaper diskusjon og siden dette er et diskusjonsforum, vil det å kunne akseptere at folk har ulike synspunkt selvsagt være en naturlig og avgjørende del for å kunne delta.
Alternativet er et klamt ekkokammer og det tror jeg ingen egentlig ønsker seg

Dette betyr ikke at man skal la meninger/holdninger man ikke deler få stå uimotsagt, man bør derimot argumentere så saklig og presist man bare kan for det man mener er rett og galt, men man bør holde seg for god til å komme med falske/uriktige anklager og personsjikane mot sine meddebattanter.

Klarer vi dette, vil denne tråden bli langt hyggeligere å delta i enn det den er nå.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Stråmann. Forbyr IKKE religionen.
Men legger begrensninger på virksomheten til religiøse organisasjoner med tilknytning til Russland.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Will.i.Nickersen skrev: søn des 04, 2022 10:53 pm
Fernandovonarb skrev: søn des 04, 2022 3:07 pm Nok et KA-52 treffer bakken hardt. For russerne må dette være urovekkende at dette ikke er manpads. Mye større eksplosjon.
Ser nesten ut som de har fått rekrutter i helikoptrene sine også, flyr altfor høyt nær slagmarken. Når du ser tidligere videoer er det tretopp høyde som gjelder fra begge sider
Tidlig i krigen var det oppdaget at Ka-52 har et stort problem; for å avfyre ultralang-rekkevidde ATGM mot sine mål må helikopteret hovere høyt avhengig av avstanden til målet i lang tid for å peile inn og ha en stabil laserstråle som missilet kan følge. Russerne gav opp dette og tok i bruk av andre, men mye kostbare og lite tilgjengelig våpen. Så om dette har gjentatt seg, har russerne fått problemer. De mistet minst fire Ka-52 til ATGM missiler før de stoppet, og her ser det ut at besetningen tror at hvis de flyr høyere kan de unngå ATGM, se MANPADS tidsnok - de bare regnet ikke med et S-300 batteri.

Tsunami

Legg inn av Tsunami »

Ruzzerne blir bombet langt inne i sitt eget land.
Det kan man like !

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... mailonline

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am
Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:46 pm
Tviler dessverre på at han mister støtten fra tilhengere her inne.
Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
En påfallende stor andel av denne typen argumentasjon er for øvrig benyttet av de såkalt en-sidige, og rettet mot de såkalt to-sidige.

«En stråmann sies å brukes når man i diskusjon eller debatt tillegger andre meninger de ikke har, og argumenterer mot disse».

Til opplysning er ikke kritikk av Ukraina eller vestens dobbeltmoral på noen måte synonymt med støtte til Russland/Putin.
«Enten med oss eller mot oss» -tankegang er lite fruktbart i en debatt som denne.

Denne tråden består av brukere med vidt forskjellige syn på krigen generelt, utløsende/bakenforliggende faktorer, hva status er for øyeblikket og hvordan situasjonen kan komme til å utvikle seg fremover.

Det er nettopp disse forskjellige meningene som skaper diskusjon og siden dette er et diskusjonsforum, vil det å kunne akseptere at folk har ulike synspunkt selvsagt være en naturlig og avgjørende del for å kunne delta.
Alternativet er et klamt ekkokammer og det tror jeg ingen egentlig ønsker seg

Dette betyr ikke at man skal la meninger/holdninger man ikke deler få stå uimotsagt, man bør derimot argumentere så saklig og presist man bare kan for det man mener er rett og galt, men man bør holde seg for god til å komme med falske/uriktige anklager og personsjikane mot sine meddebattanter.

Klarer vi dette, vil denne tråden bli langt hyggeligere å delta i enn det den er nå.
Du kan gjerne snakke om at kritikk av Ukraina ikke er synonymt med støtte til Russland, men når det utelukkende er innlegg vinklet negativt for Ukraina, så er det ikke så vanskelig å se hvor dere står. Om du vil det eller ikke, så støtter du m.fl. da Russland. At du forsøker å gjemme deg bak en fasade om at det er viktig å få frem begge sider fremstår bare patetisk.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»