Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Svar
peraleks

Re: Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: tir nov 08, 2022 11:35 am
peraleks skrev: tir nov 08, 2022 10:40 am
StormEagle skrev: tir nov 08, 2022 10:31 am

Ja, men så er det dette med å omtale en som ikke har råd til en innstegsmodell nybil som en med god råd da. Jeg bor selv i en ganske liten leilighet i en lavblokk 3 mil fra Oslo ganske godt plassert blant bondegårder og skog, og selv blant de som bor i disse blokkene er det ganske så normalt å ha en bil rundt den prisklassen. Tror ikke det er en eneste bil til 200k eller mindre her, og det er stort sett utlendinger med lav lønn eller enslige med middels lønn som bor her. Vil på ingen måte omtale meg eller resten av beboerene her som folk med god råd, eller romslig økonomi.
Fordi hvorfor i all verden er en bil og da igjen sågar en bil til 400 k så relevant her?

Hopper man bein bukk over bilen så har jo faktisk vedkommende ganske så god råd og kan leve romslig med jevnlige restaurantbesøk og det framfor å måtte strupe økonomien på en ny Tesla samtidig som man skal kjøpe seg en sentral bolig. Det henger jo overhodet ikke på greip.
Enig. Og hvis dette er gjengs mentalitet til de unge i 20-årene når de skal etablere seg og stå på egne føtter, så skjønner jeg at de "sliter"..
Jeg tror faktisk dette er mer gjeldende hos de mellom 30-40 år som har opplevd mange år med lav rente nå og hatt en tålelig myk inngang inn på boligmarkedet, tror det er mange her som har skrudd opp forventningene noe voldsomt uten at lønnen nødvendigvis har blitt med oppover.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:11 pm Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.
Det er veldig annerledes enn hva jeg opplevde i oppveksten på 90 tallet i en forstad nærme Oslo. Kanskje det var vanlig med leilighet i Oslo, men blant de jeg gikk på barne og ungdumsskole med så tror jeg bare det var en stk som bodde i leilighet. Resten hadde alle sammen hus med garasje og tomt med hage. Og dette var folk med helt vanlige arbeiderklasse og middelklasse jobber som mekaniker, elektriker, taxisjåfør, ambulansesjåfør, fotograf, sykepleier, lærer, skranken på postkontor, osv. De få som hadde litt mer fancy jobber som IT administrator, og en far som var advokat klarte seg på en inntekt og konen kunne gå hjemme uten jobb med fremdeles et hus med hage og garasje som småbarnsfamilier. Til og med de to innvandrer ungene jeg gikk i klasse med på barne og ungdumsskolen hadde familien hus med garasje og tomt med hage, om kanskje litt eldre og mer slitt enn resten av de jeg gikk på skole med. Og det var absolutt ingen av mine klassekammerater i oppveksten hvor foreldrene ikke hadde bil. Mens i dag bor småbarnsfamiliene i samme område i små leiligheter, og husene som fremdeles er der bor fremdeles min foreldregenerasjon som nå har blitt oppi 60-70 årene.

Tror nok du skal få vansker med å overbevise meg om at det ikke har vært en generell kjøpekraft inndragning i befolkningen de siste 30 årene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

StormEagle skrev: ons nov 09, 2022 11:43 pm
Tror nok du skal få vansker med å overbevise meg om at det ikke har vært en generell kjøpekraft inndragning i befolkningen de siste 30 årene.
Hjelper det med tall...

Her er gjennomsnittlig lønnsvekst angitt mot inflasjon, fra 1985 til 2021

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Rainmaker skrev: tor nov 10, 2022 12:17 am
StormEagle skrev: ons nov 09, 2022 11:43 pm
Tror nok du skal få vansker med å overbevise meg om at det ikke har vært en generell kjøpekraft inndragning i befolkningen de siste 30 årene.
Hjelper det med tall...

Her er gjennomsnittlig lønnsvekst angitt mot inflasjon, fra 1985 til 2021
Det spørs jo helt på hvordan det er beregnet. Som sagt så tilsier mine personlige erfaringer at folk generelt hadde råd til mye større bolig før. Til og med for meg selv så ser jeg jo at det jeg kjøpte en bolig for i 2013 har steget mye mer for en tilsvarende bolig i dag enn det lønna mi har steget. Og det er selv om at den lønnsstigningen jo også inneholder høyere ansiennitet, og ikke bare generel lønnsstigning. Også var det jo en del utgifter man ikke hadde før, men som er så og si obligatorisk i dag. Som mobiltelefon, PC, internet, mobilabonnement, treningssenter abonnement, diverse media abonnement, osv. Å reise til utlandet med fly var nok en del dyrere før, og det kan nok også hende at bil var relativt sett dyrere, men ikke ute av rekkevidde for de aller fleste.

Det hjelper ikke om man har råd til flere melkekartonger på en månedslønn i 2022 i forhold til i 1992 hvis man i 2022 må bruke mer av dette melkekartong budsjettet på internet, mobil, ol. som ikke var vanlig eller nødvendig i 1992. "Planned obsolescence" var nok heller ikke så vanlig i produkter før som det er i dag. Tar denne beregningen hensyn til slikt?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

StormEagle skrev: ons nov 09, 2022 11:43 pm Det er veldig annerledes enn hva jeg opplevde i oppveksten på 90 tallet i en forstad nærme Oslo. Kanskje det var vanlig med leilighet i Oslo, men blant de jeg gikk på barne og ungdumsskole med så tror jeg bare det var en stk som bodde i leilighet. Resten hadde alle sammen hus med garasje og tomt med hage. Og dette var folk med helt vanlige arbeiderklasse og middelklasse jobber som mekaniker, elektriker, taxisjåfør, ambulansesjåfør, fotograf, sykepleier, lærer, skranken på postkontor, osv. De få som hadde litt mer fancy jobber som IT administrator, og en far som var advokat klarte seg på en inntekt og konen kunne gå hjemme uten jobb med fremdeles et hus med hage og garasje som småbarnsfamilier. Til og med de to innvandrer ungene jeg gikk i klasse med på barne og ungdumsskolen hadde familien hus med garasje og tomt med hage, om kanskje litt eldre og mer slitt enn resten av de jeg gikk på skole med. Og det var absolutt ingen av mine klassekammerater i oppveksten hvor foreldrene ikke hadde bil. Mens i dag bor småbarnsfamiliene i samme område i små leiligheter, og husene som fremdeles er der bor fremdeles min foreldregenerasjon som nå har blitt oppi 60-70 årene.

Tror nok du skal få vansker med å overbevise meg om at det ikke har vært en generell kjøpekraft inndragning i befolkningen de siste 30 årene.
I dag reiser vi mye mer enn for 30-40 år siden. Vi har flere hytter. Vi bruker mer på oppussing. Og på elektronikk og interiør. Det er ikke tvil om at kjøpekraften har økt mye den siste generasjonen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Å bruke 400' på bil er jo ren og skjær idioti om man ikke har økonomien til det, noe de fleste i etableringsalder ikke har, men hver sin smak. Bil er et enormt tapssluk og absolutt ingen trenger ny bil, man får enormt mye for 60-100 000. Føler null sympati med de som nå syter fordi de 1) har lånt for mye ift eiendom og 2) i tillegg tatt opp lån på nyere bil.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Så også at det var en mor som hadde klump i magen hver gang hun kjørte gjennom en (altfor dyr) bompengepassering. Men familien har likevel to biler, der den ene er en nyere Toyota og den andre en elbil, også av nyere dato.

Skjønner at det er kjiipt med de nye bompengepasseringene, og at det har blitt dyrere å kjøre over en bro kontra å ta ferge. Men det går jo kanskje an å se på seg selv og sitt eget forbruk før man går ut i media?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lok1 skrev: tor nov 10, 2022 2:33 pm Så også at det var en mor som hadde klump i magen hver gang hun kjørte gjennom en (altfor dyr) bompengepassering. Men familien har likevel to biler, der den ene er en nyere Toyota og den andre en elbil, også av nyere dato.

Skjønner at det er kjiipt med de nye bompengepasseringene, og at det har blitt dyrere å kjøre over en bro kontra å ta ferge. Men det går jo kanskje an å se på seg selv og sitt eget forbruk før man går ut i media?
Nordøyvegen vil jeg anta? Typisk, de vil ha fastlandsforbindelse som koster over 1 million per innbygger, men ikke ta konsekvensene det medfører av høyere bompenger.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

KongOlav2 skrev: tor nov 10, 2022 5:36 pm
lok1 skrev: tor nov 10, 2022 2:33 pm Så også at det var en mor som hadde klump i magen hver gang hun kjørte gjennom en (altfor dyr) bompengepassering. Men familien har likevel to biler, der den ene er en nyere Toyota og den andre en elbil, også av nyere dato.

Skjønner at det er kjiipt med de nye bompengepasseringene, og at det har blitt dyrere å kjøre over en bro kontra å ta ferge. Men det går jo kanskje an å se på seg selv og sitt eget forbruk før man går ut i media?
Nordøyvegen vil jeg anta? Typisk, de vil ha fastlandsforbindelse som koster over 1 million per innbygger, men ikke ta konsekvensene det medfører av høyere bompenger.
Ja. Og nederst i artikkelen står det at mopedbil er gratis, men ingen refleksjon om hvordan de selv kan spare penger ved skifte.
I dag var det en i BA som klagde over at han måtte bytte buss fordi Bergen har fått ny motorvei til Os. Men bor du i Åsane og jobber på Kaland, må du tenke tanken om at du faktisk ikke kan ta kollektiv transport (ca 3 mil). Ingen refleksjon i at det kanskje hadde vært en idé å se seg etter en jobb litt nærmere.

Men sånn er vel media blitt.

Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Legg inn av Planck »

Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Planck skrev: lør des 03, 2022 9:00 pm Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.
Når de fortsatt har Tibber kan de jo bare skylde seg selv.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Planck skrev: lør des 03, 2022 9:00 pm Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.
Det er ikke engang snakk om en ekstraregning, det er en utgift som kommer nå i stedet for om en måned. Hvis hun virkelig snakker sant når hun sier at "dette velter oss økonomisk" så har de virkelig vanskjøttet økonomien sin. Greit nok at de ikke ønsker å være bank for Tibber, men det er ikke Tibbers skyld om barna deres nå virkelig vil få en amputert jul. Det er kun foreldrenes skyld.

guru

Legg inn av guru »

Planck skrev: lør des 03, 2022 9:00 pm Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.
Her er det åpenbart noen som lever over evne. Irriterende å få en slik faktura selvsagt, men hvis man blir "veltet økonomisk" av en faktura på kr. 4000,- så stikker problemene mye dypere enn det. Her er det noen som virkelig bør ta tak i egen økonomi. Tjener man 900.000,- i dag så er det ikke en veldig høy inntekt, men selvsagt mer enn nok til å klare seg greit, selv i denne dyrtiden.

Og det er nesten et hån mot de som virkelig sliter i dag. Veldig umusikalsk å klage på en faktura på 4000,- når man tjener nesten 1 million.

Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Legg inn av Planck »

Klart at økonomien er i luxusfelle-klassen. Synd at media gir førsteside-plass til slike sytere istedet for å beskytte de mot seg selv.

Champis

Legg inn av Champis »

guru skrev: søn des 04, 2022 8:57 am
Planck skrev: lør des 03, 2022 9:00 pm Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.
Her er det åpenbart noen som lever over evne. Irriterende å få en slik faktura selvsagt, men hvis man blir "veltet økonomisk" av en faktura på kr. 4000,- så stikker problemene mye dypere enn det. Her er det noen som virkelig bør ta tak i egen økonomi. Tjener man 900.000,- i dag så er det ikke en veldig høy inntekt, men selvsagt mer enn nok til å klare seg greit, selv i denne dyrtiden.

Og det er nesten et hån mot de som virkelig sliter i dag. Veldig umusikalsk å klage på en faktura på 4000,- når man tjener nesten 1 million.

Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm
guru skrev: søn des 04, 2022 8:57 am
Planck skrev: lør des 03, 2022 9:00 pm Nok en tragisk sak, inntekt på 900k, men barna må lide pga uforutsett Tibber-regning på 4k..

https://e24.no/privatoekonomi/i/wA3BOn/ ... -julegaver.
Her er det åpenbart noen som lever over evne. Irriterende å få en slik faktura selvsagt, men hvis man blir "veltet økonomisk" av en faktura på kr. 4000,- så stikker problemene mye dypere enn det. Her er det noen som virkelig bør ta tak i egen økonomi. Tjener man 900.000,- i dag så er det ikke en veldig høy inntekt, men selvsagt mer enn nok til å klare seg greit, selv i denne dyrtiden.

Og det er nesten et hån mot de som virkelig sliter i dag. Veldig umusikalsk å klage på en faktura på 4000,- når man tjener nesten 1 million.

Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine

Everenga

Legg inn av Everenga »

seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm
guru skrev: søn des 04, 2022 8:57 am

Her er det åpenbart noen som lever over evne. Irriterende å få en slik faktura selvsagt, men hvis man blir "veltet økonomisk" av en faktura på kr. 4000,- så stikker problemene mye dypere enn det. Her er det noen som virkelig bør ta tak i egen økonomi. Tjener man 900.000,- i dag så er det ikke en veldig høy inntekt, men selvsagt mer enn nok til å klare seg greit, selv i denne dyrtiden.

Og det er nesten et hån mot de som virkelig sliter i dag. Veldig umusikalsk å klage på en faktura på 4000,- når man tjener nesten 1 million.

Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Tibber har en del tjenester der er i forkant på og en veldig god app, men de har ikke tunge nok investorer. Det er er veldig norsk at de ikke er en del av et større strømselskap.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Everenga skrev: man des 05, 2022 12:10 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm


Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Tibber har en del tjenester der er i forkant på og en veldig god app, men de har ikke tunge nok investorer. Det er er veldig norsk at de ikke er en del av et større strømselskap.
De flyttet inn for to måneder siden, hvordan forrige eier brukte strøm kan ikke de lastes for.
Men for to måneder mente de altså at dette var rett å sende faktura på fjorten dager for. Altså forventer de forbruk på mange å tyve tusen for desember. Det er så vilt at det ikke er mulig å forstå

Everenga

Legg inn av Everenga »

seriemester2013 skrev: man des 05, 2022 12:15 am
Everenga skrev: man des 05, 2022 12:10 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Tibber har en del tjenester der er i forkant på og en veldig god app, men de har ikke tunge nok investorer. Det er er veldig norsk at de ikke er en del av et større strømselskap.
De flyttet inn for to måneder siden, hvordan forrige eier brukte strøm kan ikke de lastes for.
Men for to måneder mente de altså at dette var rett å sende faktura på fjorten dager for. Altså forventer de forbruk på mange å tyve tusen for desember. Det er så vilt at det ikke er mulig å forstå
For all del jeg er ikke tibber kunde.

peraleks

Legg inn av peraleks »

seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm
guru skrev: søn des 04, 2022 8:57 am

Her er det åpenbart noen som lever over evne. Irriterende å få en slik faktura selvsagt, men hvis man blir "veltet økonomisk" av en faktura på kr. 4000,- så stikker problemene mye dypere enn det. Her er det noen som virkelig bør ta tak i egen økonomi. Tjener man 900.000,- i dag så er det ikke en veldig høy inntekt, men selvsagt mer enn nok til å klare seg greit, selv i denne dyrtiden.

Og det er nesten et hån mot de som virkelig sliter i dag. Veldig umusikalsk å klage på en faktura på 4000,- når man tjener nesten 1 million.

Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm


Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?

Rossoneri

Legg inn av Rossoneri »

Rainmaker skrev: man des 05, 2022 12:36 pm
peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?
Tibber estimerer ett forbruk, i dette tilfelle, fra 1. - 14. desember - hos meg utgjør det 501,60 kWt (ca. 50 % av mitt forbruk i desember 2021, 976 kWh), dette blir satt inn med en forventet pris, 423,43 øre/kWt på min faktura for desember. Faktura har forfall 14. desember, så er egentlig begrenset med betaling på forskudd, sett bort fra evt. avvik på forbruk og pris.

Når faktura for januar kommer blir faktisk forbruk og pris oppgitt og så redusert med tidligere betalt, før forventet forbruk for januar blir lagt til.

På desember faktura for meg var mitt faktisk forbruk x pris i november = kr 908,13, så ble dette redusert med kr 841,64 som var beregnet på forrige faktura (prisene var vel lavere enn forventet i november).

Strømstøtte og linjeleie mv. får jeg fra BKK.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Rainmaker skrev: man des 05, 2022 12:36 pm
peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?
Dette stemmer.
Beløpet du eventuelt har betalt for mye trekkes direkte fra på neste regning.
Dette førte igjen til at November-regningen ble svært lav da estimatet de hadde gjort i Oktober for de første 15 dagene i November var altfor høyt i forhold til hva som faktisk ble vær-situasjonen.

For Desember nå så tar de utgangspunkt i kaldere vær og høyere strømbruk enn hva jeg så langt ligger på f.eks. slik at Januar-regningen igjen kommer til å få et kjempetrekk fra det større beløpet jeg nå betaler inn for Desember.

Med det sagt, jeg skulle gjerne sett at man kjørte fra 1-31/30 hver måned for enkeltheten sin skyld, det som gjør det levelig pdd. er at tibber-appen er bortimot et lysår foran resten av gjengen.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Texas_John skrev: lør nov 05, 2022 11:20 am
GiPazzini_85 skrev: lør nov 05, 2022 11:06 am
Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Det er noe med det å ikke eie skam som brer om seg. Det er vel ikke disse som Frelsesarmeen skal dele ut matposer til. "Teste ut tilbudet". Fy faen...
Familien lever jo på under det de ville fått hvis de gikk på sosialhjelp.
550000kr og ikke klare seg? Da er det noe galt et sted. Kanskje en ide å legge opp et budsjett? Men trenden ser ut til å øke...at man får for lite i lønn, med andre ord ,man blir fort bortskjemt og forlangende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skal man bruke ekstra mye penger til jul, må man spare til det resten av året.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
I følge artikkelen har hun 7000 til overs når boutgifter er betalt, altså får man det inntrykket at hun betaler 13 000 i boutgifter. Og det ser ut til at hun bor i Porsgrunn, som er en av de billigste byene av litt størrelse i Norge. Det høres merkelig dyrt ut.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg skjønner ikke helt, er disse virkelig så fattige?
7000 til overs, hun har bil og egen leilighet. Enten må hun ha endel utgifter til medisiner, kjøre veldig mye eller så skjønner ikke jeg helt hva som skal ta så mye av pengene når hun er enslig uten barn?

Hvor blir det av artiklene om de som står på bar bakke når alle utgifter er betalt, de som faktisk er fattige?

Centrist

Legg inn av Centrist »

B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm
B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.
Vel, hun flytter jo. Til Montenegro.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»