Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

Tenker at det det blir stekt julepølse her i dag. Surkål og potet til. Alltid litt upassende størrelse på disse pølsene. Det er for mye til ett måltid, men for lite å dele opp til to - i alle fall om man er sulten. Litt usikker på resteopplegget for resten (...) av uka da, ettersom jeg har et bra stykke entrecote liggende også.. Men lørdagens står seg vel til tirsdag, vil jeg tro, selv om den er ganske blodig...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det blir jo ertesuppe da, som jeg startet på i går. Surt, kaldt, regn og bekmørkt allerede klokken 1430, så en varmende suppe passer ganske godt. Men, og det er jo et men her - prøvde å holde det litt nede, men likefullt har jeg altså 5 liter suppe. Hva i all verden skal jeg gjøre med det? Har ikke tenkt å spise det 5-6 dager på rad.

Nuvel, det er billige ingredienser, dette er kanskje 15 porsjoner, med en totalkostnad på kanskje 150kr, så det blir billig middag. Forutsatt at det blir spist da….🤔

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: søn des 04, 2022 3:29 pm Det blir jo ertesuppe da, som jeg startet på i går. Surt, kaldt, regn og bekmørkt allerede klokken 1430, så en varmende suppe passer ganske godt. Men, og det er jo et men her - prøvde å holde det litt nede, men likefullt har jeg altså 5 liter suppe. Hva i all verden skal jeg gjøre med det? Har ikke tenkt å spise det 5-6 dager på rad.

Nuvel, det er billige ingredienser, dette er kanskje 15 porsjoner, med en totalkostnad på kanskje 150kr, så det blir billig middag. Forutsatt at det blir spist da….🤔
Hvorfor lage så mye hvis du ikke vet hva du skal gjøre med det? Kan det ikke fryses ned i porsjoner?

Hvis nei, så kan du jo stille deg opp på Karl Johans gate og dele ut til forbipasserende :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: søn des 04, 2022 3:31 pm
KingKongHalvor skrev: søn des 04, 2022 3:29 pm Det blir jo ertesuppe da, som jeg startet på i går. Surt, kaldt, regn og bekmørkt allerede klokken 1430, så en varmende suppe passer ganske godt. Men, og det er jo et men her - prøvde å holde det litt nede, men likefullt har jeg altså 5 liter suppe. Hva i all verden skal jeg gjøre med det? Har ikke tenkt å spise det 5-6 dager på rad.

Nuvel, det er billige ingredienser, dette er kanskje 15 porsjoner, med en totalkostnad på kanskje 150kr, så det blir billig middag. Forutsatt at det blir spist da….🤔
Hvorfor lage så mye hvis du ikke vet hva du skal gjøre med det? Kan det ikke fryses ned i porsjoner?

Hvis nei, så kan du jo stille deg opp på Karl Johans gate og dele ut til forbipasserende :D
Det er en god tanke, men litt kronglete da jeg befinner meg på et nedlagt fiskevær ytterst i Vesterålen.

Man følger en oppskrift da, og det er vanskelig å koke ertesuppe uten en svineknoke. Er ikke alltid oppskrifter passer med antall porsjoner som er anbefalt. Som sagt, dette er billig mat, men jeg liker ikke å kaste. Ble bare mye mer enn antatt.
Frysing er ikke noe godt alternativ da jeg er på ferie. Spm var egentlig mer ment som et hjertesukk, at det ble så voldsomt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: søn des 04, 2022 3:37 pm
SirJames skrev: søn des 04, 2022 3:31 pm
KingKongHalvor skrev: søn des 04, 2022 3:29 pm Det blir jo ertesuppe da, som jeg startet på i går. Surt, kaldt, regn og bekmørkt allerede klokken 1430, så en varmende suppe passer ganske godt. Men, og det er jo et men her - prøvde å holde det litt nede, men likefullt har jeg altså 5 liter suppe. Hva i all verden skal jeg gjøre med det? Har ikke tenkt å spise det 5-6 dager på rad.

Nuvel, det er billige ingredienser, dette er kanskje 15 porsjoner, med en totalkostnad på kanskje 150kr, så det blir billig middag. Forutsatt at det blir spist da….🤔
Hvorfor lage så mye hvis du ikke vet hva du skal gjøre med det? Kan det ikke fryses ned i porsjoner?

Hvis nei, så kan du jo stille deg opp på Karl Johans gate og dele ut til forbipasserende :D
Det er en god tanke, men litt kronglete da jeg befinner meg på et nedlagt fiskevær ytterst i Vesterålen.

Man følger en oppskrift da, og det er vanskelig å koke ertesuppe uten en svineknoke. Er ikke alltid oppskrifter passer med antall porsjoner som er anbefalt. Som sagt, dette er billig mat, men jeg liker ikke å kaste. Ble bare mye mer enn antatt.
Frysing er ikke noe godt alternativ da jeg er på ferie. Spm var egentlig mer ment som et hjertesukk, at det ble så voldsomt.
Inviter naboene, det bor sikkert folk der oppe hvis du leter litt :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: søn des 04, 2022 3:38 pm
KingKongHalvor skrev: søn des 04, 2022 3:37 pm
SirJames skrev: søn des 04, 2022 3:31 pm

Hvorfor lage så mye hvis du ikke vet hva du skal gjøre med det? Kan det ikke fryses ned i porsjoner?

Hvis nei, så kan du jo stille deg opp på Karl Johans gate og dele ut til forbipasserende :D
Det er en god tanke, men litt kronglete da jeg befinner meg på et nedlagt fiskevær ytterst i Vesterålen.

Man følger en oppskrift da, og det er vanskelig å koke ertesuppe uten en svineknoke. Er ikke alltid oppskrifter passer med antall porsjoner som er anbefalt. Som sagt, dette er billig mat, men jeg liker ikke å kaste. Ble bare mye mer enn antatt.
Frysing er ikke noe godt alternativ da jeg er på ferie. Spm var egentlig mer ment som et hjertesukk, at det ble så voldsomt.
Inviter naboene, det bor sikkert folk der oppe hvis du leter litt :D
Det er faktisk ikke veldig mange. Og en av grunnene til at jeg tar en liten ferie her - for å slippe folk.😉

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

I dag blir det indiske rester etter i går, men ikke en ordentlig søndag uten litt matlaging. Fikk tak i ett stykk bringe på 1.5 kg for rundt 150,- i Sverige i går, så den står å preppes til felles middag med noen kompiser neste uke.

Kommet litt på vei her nå:

Bilde

Saltbad:

Bilde

Begynner å nærme seg vakuumpakking:

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

DoktorS skrev: søn des 04, 2022 9:54 am Tenker at det det blir stekt julepølse her i dag. Surkål og potet til. Alltid litt upassende størrelse på disse pølsene. Det er for mye til ett måltid, men for lite å dele opp til to - i alle fall om man er sulten. Litt usikker på resteopplegget for resten (...) av uka da, ettersom jeg har et bra stykke entrecote liggende også.. Men lørdagens står seg vel til tirsdag, vil jeg tro, selv om den er ganske blodig...
Ble litt i samme gaten her i kveld. Vigramør med kålrabistappe, surkål og mandelpoteter.

Someone

Legg inn av Someone »

Wienerpølser og potetstappe, så får vi se hva vi velger av grønnsaker

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ett eller annet med fisk tenker jeg. Er jo mandag

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: man des 05, 2022 10:40 am Ett eller annet med fisk tenker jeg. Er jo mandag
Så mandag er rett-opp-samvittighet-dagen?

Notert :D

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: man des 05, 2022 12:39 pm
Glycinello skrev: man des 05, 2022 10:40 am Ett eller annet med fisk tenker jeg. Er jo mandag
Så mandag er rett-opp-samvittighet-dagen?

Notert :D
Hehe… På èn måte blir jo det slik. ;) Prøver å kjøre minst to fiskemiddager i uken, så da er det greit å starte uken med fisk, så er jeg ferdig med en av to:)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: man des 05, 2022 12:48 pm
SirJames skrev: man des 05, 2022 12:39 pm
Glycinello skrev: man des 05, 2022 10:40 am Ett eller annet med fisk tenker jeg. Er jo mandag
Så mandag er rett-opp-samvittighet-dagen?

Notert :D
Hehe… På èn måte blir jo det slik. ;) Prøver å kjøre minst to fiskemiddager i uken, så da er det greit å starte uken med fisk, så er jeg ferdig med en av to:)
Ser den.

For meg blir samvittigheten god nok bare jeg går et par runder rundt fiskedisken 😅

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: man des 05, 2022 12:50 pm
Glycinello skrev: man des 05, 2022 12:48 pm
SirJames skrev: man des 05, 2022 12:39 pm

Så mandag er rett-opp-samvittighet-dagen?

Notert :D
Hehe… På èn måte blir jo det slik. ;) Prøver å kjøre minst to fiskemiddager i uken, så da er det greit å starte uken med fisk, så er jeg ferdig med en av to:)
:lol:
Skal sies at jeg liker fisk også da:)

Ser den.

For meg blir samvittigheten god nok bare jeg går et par runder rundt fiskedisken 😅

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ikke Toro som bidrar i dag, men Patak. Hot & spicy tikka masala. Med naan.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tirsdag - uka verste dag. Utvilsomt. En tidligere kollega brukte å lage festmat på tirsdag for å gjøre den bedre for familien.... Vet ikke om jeg helt har sansen, for det er jo greit med noen triste dager også, som kontrast.

Har noe tørrmør fra Hole og et fenalår jeg gjerne skulle få startet på, og så fant jeg Fjordland risgrøt - stor pakke til en veldig billig penge. Den er litt melkete i smak og konsistens, men jeg kan ikke holde på å koke grøt til meg selv, tenker jeg... Men til kveldens siste fotballkamp tenker å jeg å spise grøt, med mør og fenalår til. Rød saft. Utsetter da lunsjen til godt over 1200, så jeg holder meg til 7-17-kuren :-)

Someone

Legg inn av Someone »

Laget klar en tomatsuppe i går, så det blir det bare koke noen egg, og makaroni (til barna) også er det nesten klart for servering

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tirsdag er en helt fin dag når man har ferie, og tilgang til fersk fisk. Fersk kveitefilet (ikke disse uhåndterlige store skivene) til 125 kr/kg lar seg høre. Trekker kveiten og serverer med smørdampet gulrot, brokkolini og spisskål, persillepoteter og hollandaise.
Jaggu hadde de Bogle chardonnay her, så da blir festen komplett.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ost & chili pølser med rødløk

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Hjemmelaget pizza med storfestrimler, jalepenos, ananas (selvsagt) tacosaus og jarlsbergost

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Mørbrad, hjemmelaget rotmos og brokkoli.

Someone

Legg inn av Someone »

Stekt ørret, men en slags sitronfløtesaus

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 07, 2022 12:54 pm Stekt ørret, men en slags sitronfløtesaus
Fisk er godt. Jeg vurderer å stikke til butikken og kjøpe en laks, siden bransjen ser ut til å nærmest gå konk.
Vi må vel støtte næringa......
https://www.nettavisen.no/okonomi/har-o ... -95-677719
link nr. 2 :
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/han ... e/77954870

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jobber videre med ertesuppe i dag, forbereder noe mye mer spennende i morgen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Svinestek, surkål, poteter og brun saus :D

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Stekt ris med kylling, egg, gulrøtter, erter, løk, paprika, hvitløk, mais og en blanding av soyasaus og østerssaus.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Hellstrøm Salsiccia rå, Dolmio fløtesaus glass, p-frites, purre, noe tomatsaus også fra glass. Til slutt såvidt noe hvit kebabdressing.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Someone skrev: tir des 06, 2022 10:59 am Laget klar en tomatsuppe i går, så det blir det bare koke noen egg, og makaroni (til barna) også er det nesten klart for servering
Bare ostepoppen som mangler da.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Elgen skrev: tir des 06, 2022 4:18 pm Hjemmelaget pizza med storfestrimler, jalepenos, ananas (selvsagt) tacosaus og jarlsbergost

Bilde
Ikke alle som er like begeistret for ananas på pizza. Personlig synes jeg det er veldig godt, spesielt sammen med en litt sterk pepperoni og grønn paprika.

Noen som husker en ferdigpizza med de nevnte ingrediensene som de solgte på nitti-tallet? Tror det var Stabburet sin, svart eske og forholdsvis tynn bunn, og rikelig med fyll... Min alltime beste frossenpizza.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tok litt feil av dagene, det litt spennende og ekstraordinære blir i morgen, fredag altså. Telle feil den veien er greit når man har ferie, føles som en dag ekstra.

Så i dag blir det den andre halvparten av kveitefileten, men i dag blir den pannestekt, med samme tilbehør bortsett fra en annen saus. Chardonnay med karakter virker fortsatt passende følge. Og så skal jeg drekke litt Amarone til dessert.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»