Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: Ropstad har endelig flyttet fra gutterommet

Legg inn av Rainmaker »

fargeblind skrev: man sep 06, 2021 8:22 am Han bodde faktisk i Oslo før han fikk den gratis leiligheten av stortinget.
"Flyttet" han til gutterommet rett før han ble valgt inn?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Det er en del ordninger som må sees på, blant annet reglene om karantene og etterlønn for regjeringsmedlemmer. Politikeres utnyttelse av tillitsbaserte ordninger borderline ekskluderende for min stemme i all framtid. Heldigvis er det satt ned et utvalg i vår som ser på støtteordningen.

Ropstad, Giske og co som har utnyttet reglene om pendlerbolig kan ryke til helvete ut av politikken.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Han klarte altså ikke å vente til han får sin belønning i himmelen. Han har kanskje en vaklende tro?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Rainmaker skrev: man sep 06, 2021 10:21 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 8:22 am Han bodde faktisk i Oslo før han fikk den gratis leiligheten av stortinget.
"Flyttet" han til gutterommet rett før han ble valgt inn?
Kjell Ingolf Ropstad ble valgt inn på Stortinget i 2009. Da bodde han i kollektiv i Gamlebyen i Oslo. Det var Ropstad som eide leiligheten. Han sier broren var medlåntager, men det ble ikke tinglyst.

De tre andre rommene ble leid ut til kompiser.

– Jeg kjøpte den fordi jeg så for meg at jeg kanskje skulle bo i Oslo en stund, sier han.

På grunn av denne leiligheten fikk Ropstad først nei til pendlerbolig fra Stortinget. Så ble den solgt.

Ropstad avviser at han solgte leiligheten i Gamlebyen for å få rett til pendlerbolig. Han sier leiligheten måtte selges fordi broren måtte frigjøre sin kapital.

Kjøpte hus en halvtime fra Stortinget
Det skjedde mye i Kjell Ingolf Ropstads liv høsten 2009. Han kom inn på Stortinget, ble kjæreste med sin fremtidige kone og overtok nøklene til en nybygd tomannsbolig i Lillestrøm kommune. Søsteren hans hadde kjøpt den andre halvparten.

Hver halvpart er på 150 kvadratmeter, har fem soverom og tre bad. Huset ligger 29 kilometer fra Stortinget.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Folk_flesk skrev: man sep 06, 2021 10:12 am .

Da er Hareide og Ropstad prøvd. Er det nå Bollestad skal ta partiet med storm?
Hun er jo en slags Vedumtype med mye fjas og veldig lite substans. Tror ikke helt det er veien å gå for et parti med deres velgergruppe.

Har sagt det før, Krf treffer et stort publikum med mange av meningene sine som de er alene blant partiene om, men Kristelig delen treffer ikke den gruppa. Både muslimer og diverse åndelige grupper rundt omkring har sterke meninger mot abort, mot alkohol, for tilretteleggelse for storfamilier, mot homofili og for kvinnens rolle i hjemmet, men skal man nå dem må man åpne paraplyen. Så er jo selvfølgelig spørsmålet om bedehusfolket blir værende under paraplyen når moskefolket og yogafolket kommer inn under også.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rainmaker skrev: man sep 06, 2021 10:21 am
fargeblind skrev: man sep 06, 2021 8:22 am Han bodde faktisk i Oslo før han fikk den gratis leiligheten av stortinget.
"Flyttet" han til gutterommet rett før han ble valgt inn?
Nei, han har visst aldri meldt flytting fra gutterommet, til tross for at han har bodd i Oslo i ti år.

https://www.skatteetaten.no/person/folk ... e/i-norge/

lsklars

Legg inn av lsklars »

Notorisk svindler her altså.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

lsklars skrev: man sep 06, 2021 10:49 am Notorisk svindler her altså.
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

fargeblind skrev: man sep 06, 2021 10:55 am
Slapp av. Det kommer sikkert snart dokumentasjon på at andre politikere har gjort det samme.
Jeg tipper FD-folkets høyreside allerede taster frenetisk for å finne noen på venstresiden :-)
Ideen om at en feil oppveies av en annen feil eller nærmest aldri har skjedd dersom man finner tilstrekkelig andre feil er dessverre utbredt hos mange i samfunnet.

Det er vanskelig å få enkelte med på at når en feil oppdages og så en annen feil også oppdages så har man 2 feil og ikke 0 feil.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

God kristen ånd på han Ropstad. Belære andre om verdier og livssyn samtidig som han snylter på vårt velferdssystem

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Idiomatisk skrev: man sep 06, 2021 11:01 am God kristen ånd på han Ropstad. Belære andre om verdier og livssyn samtidig som han snylter på vårt velferdssystem
Som sagt......Mammon er akseptert blant de kristne, på høyde med selveste Vår Herre.

Litt humor, før jeg legger ut på dagens fysiske fostring på jernhesten


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hvordan er dette annerledes enn at Støre driver skatteplanlegging for å unngå å betale mer skatt enn det loven krever?

Men jeg syns ordningen bør avvikles, politikerne tjener så godt at det ikke er noen grunn til at skattebetalerne skal betale for husly.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

fargeblind skrev: man sep 06, 2021 11:04 am
Idiomatisk skrev: man sep 06, 2021 11:01 am God kristen ånd på han Ropstad. Belære andre om verdier og livssyn samtidig som han snylter på vårt velferdssystem
Som sagt......Mammon er akseptert blant de kristne, på høyde med selveste Vår Herre.

Litt humor, før jeg legger ut på dagens fysiske fostring på jernhesten

Såkalte "kristne" er de aller verste fordi de belærer andre om livssyn, budene og viktigheten med kristendommen, men bryter med
med de samme verdiene når de tror ingen følger med. Selve definisjonen av hykleri

Number4

Legg inn av Number4 »

Ropstad har bare lært av Giske. No big deal!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: man sep 06, 2021 11:09 am Hvordan er dette annerledes enn at Støre driver skatteplanlegging for å unngå å betale mer skatt enn det loven krever?

Men jeg syns ordningen bør avvikles, politikerne tjener så godt at det ikke er noen grunn til at skattebetalerne skal betale for husly.
Merksnodig sammenligning.

Om Støre derimot hadde leid ut huset sitt i Holmenkollen, så kunne du sammenlignet. Det halmstrået du kom med var slappe greier.

Number4

Legg inn av Number4 »

Støre har ikke hus i Holmenkollen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Number4 skrev: man sep 06, 2021 11:27 am Støre har ikke hus i Holmenkollen.
Men du tok poenget?

Number4

Legg inn av Number4 »

greyserpent skrev: man sep 06, 2021 11:29 am
Number4 skrev: man sep 06, 2021 11:27 am Støre har ikke hus i Holmenkollen.
Men du tok poenget?
Hadde vært bedre å sammenligne med Giske.

Trond Giske leide ut så vel deler av sin bopel i Trondheim som leiligheten sin i Oslo mens han bodde i en leilighet bekostet av Stortinget.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

DoktorS skrev: søn sep 05, 2021 7:46 pm Aftenposten kan i dag avsløre at KrF-leder Ropstad har hatt eierforhold i flere boliger i Oslo, samtidig som at han og familien har bodd helt gratis og skattefritt i en lelighet som skattebetalerne har betalt for i 10 år.

Fyrer en er en som "ordner seg". Han har ikke brutt loven, bare snytltet mest mulig ut av våre felles ressurser. Dette samtidig, som Aftenpostens kommentator peker på, som han har sittet i en regjering som har kuttet støtten til flere utsatte grupper.

Og Ropstad har også flere ganger prediket den dårlige utviklingen i samfunnet - forbruksjag og sløseri har kommet i stedet for nøysomhet...

Nå har den nøysomme mannen, som har flyttet fra gutterommet midt i 30-årene, kjøpt seg en villa til 12,5 mill kr på Nordstrand.
I stedet for å ha en diskusjon om våre regler. Som tydeligvis er noe feil med. Kommer all fokus på en person. Vi bør endre reglene. For vi kan ikke forvente at folk tenker at lover utnyttes når de velger å følge dem.
Er åpenbart feil med vårt lovverk hvis det er slik at vi må passe oss for å følge dem.
Sist redigert av PerryAndre den man sep 06, 2021 11:36 am, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: man sep 06, 2021 11:23 am

Merksnodig sammenligning.
Hvorfor det? Begge holder seg innenfor lovverket, men bevisst omgår intensjonen bak for at de tjener på det økonomisk.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Rart at Bondevik brøt den loven og ikke Ropstad, selv om de tilsynelatende gjorde nøyaktig det samme. Er det kanskje noen som har tuklet med den loven siden den gang for å gjøre slik snylting mer bekvemt?

Number4

Legg inn av Number4 »

Så hadde man Warloe som lånte ut Stortingsleiligheten sin, ispedd litt narko og greier. Mange eksempler på misbruk av goder over hele den politiske fjøla.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

GoingKronos skrev: man sep 06, 2021 11:36 am
greyserpent skrev: man sep 06, 2021 11:23 am

Merksnodig sammenligning.
Hvorfor det? Begge holder seg innenfor lovverket, men bevisst omgår intensjonen bak for at de tjener på det økonomisk.
Det er flere akser hvor disse to tilfellene skiller seg:
1. Allmenne regler vs spesialregler for våre fremste tillitsvalgte
2. Redusere skatteregning av opptjente kroner vs. utløse utbetalinger fra de offentlige.

For min del mener jeg at Ropstad overforbruk av særordninger er ganske avslørende. Er det noe folk misliker ved politikere, så er det nettopp slikt.
Støres "skatteplanlegging" er forøvrig rent vås. Vi snakker om at han ble kritisert for å eie aksjer og fond i stedet for å ha kontantinnskudd i banken. Skikkelig politisk spinn! Man kunne like gjerne vridd det til at han skapte arbeidsplasser ved å investere i selskaper

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GoingKronos skrev: man sep 06, 2021 11:09 am Hvordan er dette annerledes enn at Støre driver skatteplanlegging for å unngå å betale mer skatt enn det loven krever?

Men jeg syns ordningen bør avvikles, politikerne tjener så godt at det ikke er noen grunn til at skattebetalerne skal betale for husly.
Nå er det vel særdeles få som betaler mer skatt enn de absolutt må, uten at jeg helt ser poenget med sammenligningen din. Ropstad har jo, etter alle solemerker, hatt fast bosted i Oslo siden før 2009. Han giftet seg vel to år senere, med kjæresten som han møtte i nettopp 2009. Samme året ble det kjøpt bolig i Lillestrøm.

Medlemmer av regjeringen og Stortinget, statssekretærer og politiske rådgivere i departementene og ved Statsministerens kontor registreres som bosatt i den kommunen der de hadde sitt bosted før de tiltrådte. Dette gjelder bare så lenge personen disponerer bolig til privat bruk under opphold i kommunen. Personens ektefelle og barn i felles husstand registreres bosatt samme sted, med mindre de har særlig svak tilknytning til denne boligen.


Hadde snøkuken hatt egen bolig som han ikke ønsker å selge, så for all del, men Ropstad har altså eid en leilighet i Oslo sentrum som han solgte og kjøpte seg så bolig i Lillestrøm.

At dette strekker seg over en periode på 10 år hvor han hele tiden har bodd sammen med nåværende ektefelle, hatt nesten 500k i leieinntekter fra boligen i Lillestrøm, rukket å få to barn, samtidig som han på papiret bor på gutterommet hos mor og far og dermed disponerer gratis leilighet i Oslo på fellesskapets regning, er jo lite annet enn en skandale og grov utnyttelse av en ordning som definitivt ikke var ment for slike tilfeller.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Folk_flesk skrev: man sep 06, 2021 11:46 am
Rart at Bondevik brøt den loven og ikke Ropstad, selv om de tilsynelatende gjorde nøyaktig det samme. Er det kanskje noen som har tuklet med den loven siden den gang for å gjøre slik snylting mer bekvemt?
Jeg har ikke lest meg opp på Bondevik, men:

Medlemmer av regjeringen og Stortinget, statssekretærer og politiske rådgivere i departementene og ved Statsministerens kontor registreres som bosatt i den kommunen der de hadde sitt bosted før de tiltrådte. Dette gjelder bare så lenge personen disponerer bolig til privat bruk under opphold i kommunen. Personens ektefelle og barn i felles husstand registreres bosatt samme sted, med mindre de har særlig svak tilknytning til denne boligen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: man sep 06, 2021 11:36 am
greyserpent skrev: man sep 06, 2021 11:23 am Merksnodig sammenligning.
Hvorfor det? Begge holder seg innenfor lovverket, men bevisst omgår intensjonen bak for at de tjener på det økonomisk.
Skatteplanlegging er en legitim måte å innrette seg på for å ikke betale mer skatt enn man må. Ikke ideelt når man er politiker. Dersom man går for langt er det omgåelsesregel på plass for å hindre uønsket skatteplanlegging. Ropstad innretter seg på en illojal måte for å kunne utnytte en tillitsbasert ordning som skal legge til rette for at våre folkevalgte kan utøve sitt virke. Emm er det en del verre.

Alfon

Legg inn av Alfon »

Hehe, er det drittpakke fra (What`s app) gjengen til Spetalen?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Lew_Ashby skrev: man sep 06, 2021 11:56 am
Skatteplanlegging er en legitim måte å innrette seg på for å ikke betale mer skatt enn man må. Ikke ideelt når man er politiker. Dersom man går for langt er det omgåelsesregel på plass for å hindre uønsket skatteplanlegging. Ropstad innretter seg på en illojal måte for å kunne utnytte en tillitsbasert ordning som skal legge til rette for at våre folkevalgte kan utøve sitt virke. Emm er det en del verre.
Hva er forskjell på legitim og lovlig? Som jeg forstår det så er begge deler fullt ut lovlig, men at man er kreative for å finne smutthull i ordningene. Det er uansett helt utrolig at politikere har gitt seg selv så gode ordninger, man skulle tro at når en Stortingsrepresentant tjener en million i året så bør de ikke trenge slike ekstra ordninger.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: man sep 06, 2021 12:36 pm Hva er forskjell på legitim og lovlig? Som jeg forstår det så er begge deler fullt ut lovlig, men at man er kreative for å finne smutthull i ordningene. Det er uansett helt utrolig at politikere har gitt seg selv så gode ordninger, man skulle tro at når en Stortingsrepresentant tjener en million i året så bør de ikke trenge slike ekstra ordninger.
Legitim=lovlig (skjønner at bruken av ''legitim'' passet dårlig i mitt første innlegg). Begge deler er lovlig, selv om Marthinussen argumenterer nå på twitter for at Ropstad sin framgangsmåte kanskje ikke er det. Men som det nevnes over her er det vel ganske naturlig at Ropstad sin taktikk for å utløse offentlige midler gjennom en tillitsbasert ordning for folkevalgte skaper mer harme enn det å innrette seg på en måte som gjør at man ikke betaler unødvendig skatt.

Å ikke betale mer skatt enn man må er noe de aller fleste velgere ville gjort. Å kjøre en type proforma-registrering for å få bostøtte man egentlig ikke trenger er nok noe kun de mer kyniske ville gjort.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Jeg har aldri stemt verken Rødt eller SV men de foreslo altså i 2019 å endre denne ordningen, de fikk kun med seg MDG. Krf da blant røkla som stemte mot (sammen med alt fra Ap til Frp). Hva slags argument har man egentlig for å stemme mot en endring av en ordning som er hinsides urimelig?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»