Generell diskusjon om corona

Låst
Champis

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: søn des 04, 2022 11:42 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:23 pm
Queenie skrev: søn des 04, 2022 8:29 pm

Å bli uglesett er en subjektiv opplevelse. Jeg er selv uvaksinert og stod helt fint i det, har aldri opplevd det på den måten, dog skjønte jeg jo at dette var veldig temporært. Min kropp, mitt valg - jeg har aldri fryktet noe tvang i så måte.

Haha, så det å bli uglesett er en subjektiv opplevelse?
Absolutt

Så hvis f.eks. majoriteten av den norske befolkningen velger å uglese (mislike) rumenere som stjeler etc, så er det en subjektiv følelse rumenerne har? Hehe, den påstanden tror jeg ikke du kommer veldig langt med :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

basillen skrev: søn des 04, 2022 10:00 pm
MacanT skrev: søn des 04, 2022 9:48 pm Bare å konstatere at nivået på tråden er fremdeles helt på topp :lol:
Ja, og nå som du kastet deg inn i debatten så vil jo nivået garantert løftes ut i stratosfæren!
:lol:

Deila

Legg inn av Deila »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 11:57 pm
basillen skrev: søn des 04, 2022 10:00 pm
MacanT skrev: søn des 04, 2022 9:48 pm Bare å konstatere at nivået på tråden er fremdeles helt på topp :lol:
Ja, og nå som du kastet deg inn i debatten så vil jo nivået garantert løftes ut i stratosfæren!
:lol:
Lite som har forandret seg her siste året ser jeg :lol:

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: søn des 04, 2022 11:55 pm
Everenga skrev: søn des 04, 2022 11:42 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:23 pm


Haha, så det å bli uglesett er en subjektiv opplevelse?
Absolutt

Så hvis f.eks. majoriteten av den norske befolkningen velger å uglese (mislike) rumenere som stjeler etc, så er det en subjektiv følelse rumenerne har? Hehe, den påstanden tror jeg ikke du kommer veldig langt med :)
Hvor skulle jeg komme med påstanden tenkte du? Det er vel få konsepter som er mer subjektive enn uglesett. Det kommer jo totalt an på hva man anser som å bli uglesett. Eksemplet ditt tilsier at du ikke skjønner hva begrepet består i.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

basillen skrev: søn des 04, 2022 11:12 pm Nedover i Europa mistet man imidlertid jobben hvis man ikke tok vaksinen. Som f.eks. i Italia:

https://www.thelocal.it/20220214/unvacc ... m-tuesday/
Takk. Fort gjort å glemme at Italia, Østerrike og Tyskland tok opp fascist arven.

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: man des 05, 2022 12:03 am
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:55 pm
Everenga skrev: søn des 04, 2022 11:42 pm

Absolutt

Så hvis f.eks. majoriteten av den norske befolkningen velger å uglese (mislike) rumenere som stjeler etc, så er det en subjektiv følelse rumenerne har? Hehe, den påstanden tror jeg ikke du kommer veldig langt med :)
Hvor skulle jeg komme med påstanden tenkte du? Det er vel få konsepter som er mer subjektive enn uglesett. Det kommer jo totalt an på hva man anser som å bli uglesett. Eksemplet ditt tilsier at du ikke skjønner hva begrepet består i.

Hvis man blir uglesett, så betyr dette at man blir mislikt eller sett ned på. Er du uenig i det?

Det er ikke de som blir uglesett som bestemmer seg for om de blir det eller ikke. Så det er abslott ikke en subjektiv følelse man har, nei.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Bliss skrev: søn des 04, 2022 11:51 pm Since Monday, unvaccinated Austrians are not allowed to leave their homes except to go to work, to buy essential supplies, or to take exercise: it’s the world’s first “lockdown for the unvaccinated”. It was introduced in response to rapidly rising cases and a lack of excess capacity in Austrian hospitals. “It is not a recommendation, but an order,” announced the Interior Minister Karl Nehammer at a press conference. “Every citizen should know that they will be checked by the police.”
Takk, hadde glemt at de fascistiske statene gjenoppsto. Det skjedde også ting i Norge som vi ikke hadde opplevde siden nazistene var her. De siste årene har være et mørkt kapittel i den europeisk historien.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ja selvfølgelig er jeg uenig i det siden du overhodet ikke forstår uttrykket uglesett.

Nei det betyr ikke at man blir mislikt, det betyr at man føler seg sett på på den samme måten en ugle ser på en, altså misbiliggende. Men om personen ser på deg misbiliggende eller ikke er jo da opp til den personens situasjonsforståelse. Det er derfor jeg sier det er kanskje det mest subjektive vi har.

Deila

Legg inn av Deila »


William_S

Legg inn av William_S »

Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 5:51 pm
Queenie skrev: søn des 04, 2022 5:40 pm
Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 5:22 pm Vaksinene har aldri virket etter hensikten. For en fiasko. Legemiddelselskapene bløffet seg til milliarder av dollars og gnir seg i hendene over lettlurte statsledere som kjøpte lovnadene om hvor fantastiske vaksinene var.
Kunnskapsløst Justice. Vaksinene har fungert veldig bra for de som har hatt behov.
Det er mulig, men nå var det ikke det produsentene lovet oss. Vaksinene har ikke virket etter hensikten var min påstand. Hensikten var vel først å gjøre folk immune og ikke minst hindre smitte, ja? Ingenting av dette ble noe av. B L Ø F F.
Det stemmer at de fungerte ganske greit mot Wuhan varianten og muligens Alfavarianten som jo ikke lenger er i omløp (husk vi fikk en liten knekk i smittetallene etterhvert som vaksineringen gled fremover). Men for Delta og Omikron har de hatt mye lavere beskyttelse. Og Omikron er uansett en mye snillere variant enn alle de andre. At legemiddelindustrien lovet gull og grønne skoger er jo riktig, dessverre gjør de jo ofte det. Nå har jo uansett de fleste fått bygget opp en viss immunitet i form av smitte og vaksine og kroppens eget immunforsvar er ofte noe vi glemmer er en fantastisk sak om det er i orden da. Vi kommer til å få en heftig sykdomsvinter, men det er fordi mange av de tiltakene vi hadde nærmest skånet oss for influensa, omgangssyke osv. Noroviruset muterer kjappere enn lysets hastighet for å sette det litt på spissen. Det er et ganske standhaftig virus som elsker gjerne å flytte inn hos familier med barn i barnehagealder hver eneste vinter.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Winnowill skrev: søn des 04, 2022 11:52 pm
Justice 97 skrev: søn des 04, 2022 6:28 pm
SirJames skrev: søn des 04, 2022 6:26 pm

Haha, fy faen...han som bare sitter på siden der...kjører avgårde til slutt...ingen løfter en finger...
Er det mulig!
Altså, om dere virkelig tror dette er noe som har oppstått i Kina pga covid så er dere ikke mye tørre bak øra. I Kina har man alltid gitt blaffen i andres ulykker og problemer, de har da søren vært kjent for det i alle år!
Det har jeg heller ikke hevdet. Men jeg spekulerer i om det har blitt verre. Om snart 3 år med tvunget distansering og munnbind har gitt mindre medmenneskelige relasjoner er vel naturlig å tenke seg. Men rett som du sier. Som en person jeg kjenner som reiste og oppholdt seg mye i Kina sa en gang: " I Kina, det er en ingen sted du ser så mange mennesker og så få personligheter samtidig. Det er mer eller mindre et land bestående av mennesker som likner en blanding av roboter og døde sjeler som vandrer rundt i den samme rutinen dag etter dag totalt uten glede, sorg, drømmer eller bekymringer. "

basillen

Legg inn av basillen »

Deila skrev: man des 05, 2022 12:34 am
Antallet kinesere som kommer til å lide av psykiske og mentale problemer som et resultat av de siste tre årene må vel bli astronomisk.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

basillen skrev: man des 05, 2022 10:43 am
Deila skrev: man des 05, 2022 12:34 am
Antallet kinesere som kommer til å lide av psykiske og mentale problemer som et resultat av de siste tre årene må vel bli astronomisk.
Et stort antall potensielle arbeidere tapt, og kjepper i hjulene for Kinas langsiktige supermakt-plan.

Over et virus, det henger ikke på greip..

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

basillen skrev: man des 05, 2022 10:43 am
Deila skrev: man des 05, 2022 12:34 am
Antallet kinesere som kommer til å lide av psykiske og mentale problemer som et resultat av de siste tre årene må vel bli astronomisk.
Nå får man ikke "the flu" ved å stå ute å fryse. Man må smittes for å få influensa. Men det er jo andre farer ved å stå ute å fryse.

basillen

Legg inn av basillen »

oddvar_kjempebra skrev: man des 05, 2022 1:04 pm Nå får man ikke "the flu" ved å stå ute å fryse. Man må smittes for å få influensa. Men det er jo andre farer ved å stå ute å fryse.
Nå henviste jeg egentlig til det faktum at kineserne nå i tre år har måttet forholde seg til gjentatte, ekstremt langvarige og strenge lockdowns, ekstrem overvåking og et ekstremt testregime hvor man altså må teste seg omtrent annenhver dag.

Den psykiske folkehelsen må jo bli helt kaputt som et resultat av dette.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

basillen skrev: man des 05, 2022 1:09 pm
oddvar_kjempebra skrev: man des 05, 2022 1:04 pm Nå får man ikke "the flu" ved å stå ute å fryse. Man må smittes for å få influensa. Men det er jo andre farer ved å stå ute å fryse.
Nå henviste jeg egentlig til det faktum at kineserne nå i tre år har måttet forholde seg til gjentatte, ekstremt langvarige og strenge lockdowns, ekstrem overvåking og et ekstremt testregime hvor man altså må teste seg omtrent annenhver dag.

Den psykiske folkehelsen må jo bli helt kaputt som et resultat av dette.
Og jeg henviste til hva denne twittreren sa, ikke hva du sa. Beklager hvis det ble utydelig.

William_S

Legg inn av William_S »

MacanT skrev: søn des 04, 2022 9:48 pm Bare å konstatere at nivået på tråden er fremdeles helt på topp :lol:
JA ditt bidrag løfter jo tråden til nøye høyder *ironisk applaus*

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: man des 05, 2022 12:28 am Ja selvfølgelig er jeg uenig i det siden du overhodet ikke forstår uttrykket uglesett.

Nei det betyr ikke at man blir mislikt, det betyr at man føler seg sett på på den samme måten en ugle ser på en, altså misbiliggende. Men om personen ser på deg misbiliggende eller ikke er jo da opp til den personens situasjonsforståelse. Det er derfor jeg sier det er kanskje det mest subjektive vi har.

Når vi diskuterer her, så må du nesten ta utgangspunkt i det folk faktisk mener med uttrykket, og det er akkurat som jeg skriver det.

Dessuten, i Store Norske Leksikon skrives det følgende: "Uglese er det å se skjevt til, mislike."

Synonymordboka.no knytter følgende synonym til "uglese": avsky, hate, sky, vemmes ved, ikke kunne fordra, ekles ved, forakte, ikke kunne utstå, ønske dit pepperen gror, ha imot, se skjevt til.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Champis skrev: søn des 04, 2022 11:16 pm I veldig mange andre land har presset vært vanvittig mye større på å ta disse vaksinene.
I utlandet, bl.a. England har det også vært forbudt å kjøre for langt for å gå på tur. Antallet besøkende i butikken skulle reduseres slik at ikke alle fikk gå inn.

Men noe skuffende hvis de norske helsearbeiderne går i glemmeboka. Flere av dem ble oppsagt eller omplassert for ikke å ta vaksine. En jordmor måtte kle seg i fullt verneutstyr hver dag, så hun ikke kunne ha den samme kontakten med de innlagte som før. Hun klarte etter hvert ikke mer og ga opp. (Dette leste jeg på Hemali, sida til Julia Schreiner Benito).

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3 ... remmer-meg

Norske lærere fikk ofte mail fra rektor om at det ble foretrukket at de vaksinerte seg. Der var kanskje ikke kontrollen like streng, men kan jo få bakoversveis av et slikt brev fra rektor. Tommy Sæther som har stått fram i facebook-gruppa "Erfaringer med Covid 19-vaksinering i Norge" fikk brev om at han var velkommen tilbake som vaksinert etter ferien. Var en slags ingeniør-jobb, tror jeg. Tommy fikk flere blodpropper etter vaksinasjonen, og generelt mye dårligere helse. Og vaksineringen er enda ikke slutt. De har pleid å si at den nye dosen er for de eldre og immunkompromitterte. Som de sier nå om dose 4. Men de snur nok om om få måneder, og sier at alle skal ta dose 4.

basillen

Legg inn av basillen »

Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.
Blir som de siste to årene, ferie bestemmes kort tid før avreise, til steder som ikke driver med slik vås.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967
Er slik allerede i Spania. I allefall "Granka".

basillen

Legg inn av basillen »

Rexwiller skrev: man des 05, 2022 9:57 pm
basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967
Er slik allerede i Spania. I allefall "Granka".
Seriøst? Lol. Makan til nonsens.

William_S

Legg inn av William_S »

Kina i ferd med å lette på en del av coronarestriksjonene. Plutselig innså vel myndighetene at omikron ikke var så farlig likevel.
https://www.aftenposten.no/verden/i/767 ... e-alvorlig

William_S

Legg inn av William_S »

Det er så jævlig provoserende å se at myndighetene ikke tar nødvendige grep. Antall intensivplasser økt med 0...
https://sykepleien.no/2022/12/ikke-fler ... -pandemien

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Det ser ut som Kinas Qannon, nazi, razi, fazi, klimafornektere, anti-science, flat-earth, chartersveinere har fått viljen sin. Kinas utrettelige innsats for folks helse må gi etter for disse fæle menneskene og de livreddende og helt nødvendige tiltakene lettes. Kan ikke Nakstad dra å snakke litt vett til disse altfor lettpåvirkelige myndighetene ?

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... ivet-igjen

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967
Blir dette tullet innført så legges Frankrike på listen av steder man ikke besøker mens de har dette påbudet og en god stund etter de har tatt det vekk

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Rexwiller skrev: man des 05, 2022 9:57 pm
basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967
Er slik allerede i Spania. I allefall "Granka".
En pensjonert journalist er vel i ekstase nå på Granka:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-347147

Det verste tilfelle av Stockholmsyndrom jeg har sett på lenge. Kan også nevne (jeg har delt saken før) at en-to uker etter denne saken så hadde Spania en av europas høyeste smittekurver. Tross at alle gikk tildekt med lydigmaske. Det var større sjanse for å se en eksponert penis enn en hake eller munn utildekt på gata i nesten hele 2020 og 2021. Og utfallet ble det samme. Så la oss prøve nøyaktig det samme igjen og håpe på et helt annet resultat.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

basillen skrev: man des 05, 2022 10:04 pm
Rexwiller skrev: man des 05, 2022 9:57 pm
basillen skrev: man des 05, 2022 8:48 pm Frankrike vurderer å bevege seg i retning av totalt uvitenskapelig fjas igjen ved å gjeninnføre munnbindpåbud på offentlig transport.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=115967
Er slik allerede i Spania. I allefall "Granka".
Seriøst? Lol. Makan til nonsens.
Påbudt i busser og taxier sier folk som er der nede. Og i Tyskland har de vel hatt et sammenhengende påbud i mange år?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 12:39 pm
basillen skrev: man des 05, 2022 10:04 pm
Rexwiller skrev: man des 05, 2022 9:57 pm

Er slik allerede i Spania. I allefall "Granka".
Seriøst? Lol. Makan til nonsens.
Påbudt i busser og taxier sier folk som er der nede. Og i Tyskland har de vel hatt et sammenhengende påbud i mange år?
Som jeg har nevnt tidligere så virker det som disse maskene har et slags "Point of no return " - Altså bruker man det lenge nok så klarer man ikke riste det av seg. Og det blir umulig å få avskaffet det siden så mange personer velger å bruke det videre. Og da er det lett å innføre et påbud.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»