Klimakatastrofe

Svar
Pernille

Re: Klimakatastrofe

Legg inn av Pernille »

Ka9nen skrev: tir jun 14, 2022 11:02 pm Apropo klima, hvorfor setter man ikke inn mer ressurser steder som dette? Jeg har tidligere sett lignende bilder fra elver i fattige land i Asia. Er det slik at myndighetene der ikke ønsker innblanding eller hva er problemet?

Antar det er denne du mener?

Sannsynligvis fordi det ikke lenger sømmer seg å kritisere fattige land, selv om de står for brorparten av forsøplingen i havet totalt sett. Ofte brukes per kapita som et statistisk mål og da ser det penere ut for de fattige og folkerike landene i den tredje verden, men det gir et helt skjevt bilde av hvor problemet egentlig ligger.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ka9nen skrev: tir jun 14, 2022 11:02 pm Apropo klima, hvorfor setter man ikke inn mer ressurser steder som dette? Jeg har tidligere sett lignende bilder fra elver i fattige land i Asia. Er det slik at myndighetene der ikke ønsker innblanding eller hva er problemet?

Kanskje fordi det ikke har noe med klima å gjøre.
Det der kommer inn under kategorien miljø :)
Men ja, det burde absolutt være mer fokus på slikt i stedet for alt gnålet om klimaet som ikke er i noen krise og som vi ikke får gjort noe med uansett.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Xpoolman skrev: ons jun 22, 2022 9:01 am
Ka9nen skrev: tir jun 14, 2022 11:02 pm Apropo klima, hvorfor setter man ikke inn mer ressurser steder som dette? Jeg har tidligere sett lignende bilder fra elver i fattige land i Asia. Er det slik at myndighetene der ikke ønsker innblanding eller hva er problemet?

Kanskje fordi det ikke har noe med klima å gjøre.
Det der kommer inn under kategorien miljø :)
Men ja, det burde absolutt være mer fokus på slikt i stedet for alt gnålet om klimaet som ikke er i noen krise og som vi ikke får gjort noe med uansett.
Sånn som det her https://www.newsweek.com/plastic-waste- ... ok-1715592 er jo bare masse fine farger og sånn..
Det er da vel ingen ved sine fulle fem som ønsker å fjerne slike vakre kunstverk, som i tillegg symboliserer mangfold ved sin fargerike tilstedeværelse..

Sarkasme i et nøtteskall..

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:13 pm En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906
En varm sommer?
Prognosene fra minst tretti år fra klimaforskerne er i ferd med å bli virkelige.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: fre aug 19, 2022 2:17 pm
Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:13 pm En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906
En varm sommer?
Prognosene fra minst tretti år fra klimaforskerne er i ferd med å bli virkelige.
Hvilke prognoser da? Den om Maldivene under vann i 2018? Isfritt Arktis i 2013,2015... snø, en ting fra fortiden?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:24 pm
fargerik skrev: fre aug 19, 2022 2:17 pm
Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:13 pm En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906
En varm sommer?
Prognosene fra minst tretti år fra klimaforskerne er i ferd med å bli virkelige.
Hvilke prognoser da? Den om Maldivene under vann i 2018? Isfritt Arktis i 2013,2015... snø, en ting fra fortiden?
Bare fortsett......jeg bryr meg ikke.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:13 pm En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906
Selvfølgelig er det klimaalarm når ca 3% av jordoverflaten er litt varmere enn resten på grunn av et gjenstridig blokkerende høytrykk som har ligget stuck over sørvest-Europa et par måneder.
Det er forøvrig ikke noe nytt; begrepet "Høytrykket ved Azorene" er vel noe alle har fått med seg fra NRKs værmelding.
Det er en årviss hendelse men forskjellen i år er at det lå et lite stykke lenger øst slik at Spania, Portugal, vestlige Frankrike og Storbritannia fikk noe varmere vær enn normalt.

Ikke et ord i media om at Øst-Europa har hatt en forholdsvis kjølig sommer og at resten av kloden også er relativt kjølig.
Faktiske er temperaturen på den sørlige halvkule nå under det som benevnes som "førindustriell tid" mens kloden som helhet ligger ca 0,6 grader over.

Bilde

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Xpoolman skrev: fre aug 19, 2022 5:35 pm
Scuderia skrev: fre aug 19, 2022 2:13 pm En litt varm sommer og spåkonene er i gang igjen. Glemt er den kalde vinteren og tidligere somre.

https://www.nettavisen.no/siri-kalvig/e ... -95-608906
Selvfølgelig er det klimaalarm når ca 3% av jordoverflaten er litt varmere enn resten på grunn av et gjenstridig blokkerende høytrykk som har ligget stuck over sørvest-Europa et par måneder.
Det er forøvrig ikke noe nytt; begrepet "Høytrykket ved Azorene" er vel noe alle har fått med seg fra NRKs værmelding.
Det er en årviss hendelse men forskjellen i år er at det lå et lite stykke lenger øst slik at Spania, Portugal, vestlige Frankrike og Storbritannia fikk noe varmere vær enn normalt.

Ikke et ord i media om at Øst-Europa har hatt en forholdsvis kjølig sommer og at resten av kloden også er relativt kjølig.
Faktiske er temperaturen på den sørlige halvkule nå under det som benevnes som "førindustriell tid" mens kloden som helhet ligger ca 0,6 grader over.

Bilde
Ja, men som glimrende illustrert over så er det mange som ikke vet eller « jeg bryr meg ikke».

Brasil har opplevd en av de kaldeste registrerte periodene noensinne. Lurer på om «forskere» i Brasil nå har avlyst global oppvarming.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

HB4596 skrev: ons mai 18, 2022 6:27 pm Jeg satt og så på en debatt på TV2-nyhetskanalen som omhandlet klima. En svært bekymret Espen Barth Eide samt noen flere var der.
Klima og klimakatastrofe var temaet, og det var ikke måte på hvordan denne katastrofen hadde rammet oss. All oppvarming skulle bekjempes med nebb og klør selv de minste milligraders oppvarming.

Milligraders oppvarming? Må ærlig innrømme at nå sitter latteren løst, men hvor har denne katastrofen rammet oss? Kan ikke se den. Jeg ser ut av vinduet, varmt og kaldt vær omhverandre. Stadig nye varme- og kulderekorder ettersom termometerne blir flere, men ingen katastrofe? Da man spådde 25 grader temperatur i 1980 så var det varmt og godt, og når man spår 25 grader i dag så er det et bevis for katastofisk oppvarming. Har det rablet for både forskere og politikere? Hver gang klimapanelet kommer ut med en rapport så er det fullstendig panikk.

mvh

HB
Noen strever med å være kloke, og Espen Barth Eide ser ut som verden er fortapt...allerede.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Meteorologisk Institutt har sendt ut gult farevarsel for snø for deler av Østfold og Vestfold. Varselet gjelder tirsdag kveld og natt til onsdag, da det ventes opp mot 15 cm snø.

Vi er i midten av desember , så sender man ut farevarsel for snø.....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d277e2cc

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Guttorm123 skrev: tir des 13, 2022 1:49 pm Meteorologisk Institutt har sendt ut gult farevarsel for snø for deler av Østfold og Vestfold. Varselet gjelder tirsdag kveld og natt til onsdag, da det ventes opp mot 15 cm snø.

Vi er i midten av desember , så sender man ut farevarsel for snø.....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d277e2cc
Snø var jo «thing of the past» i følge ekspertene ..

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

jeg kan fortelle at her i sørnorge i dag er 21 minus grader. Minus 18 har det vært de siste 5 dagene...så oppvarming....gjerne mer av den. Allt er som før,opp og ned...

Scuderia

Legg inn av Scuderia »


Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Kulderekorder på Sørpolen - ikke et ord i norske mainstream media https://www.document.no/2022/12/17/lite ... -sydpolen/

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

perchri skrev: fre des 16, 2022 12:14 am jeg kan fortelle at her i sørnorge i dag er 21 minus grader. Minus 18 har det vært de siste 5 dagene...så oppvarming....gjerne mer av den. Allt er som før,opp og ned...
Vel talt! Jeg jobber UTE i de sammme minusgradene, og forbanner meg over de løgnaktige forskerne!
Få dieselbilene og kullkraftverkene tilbake, og pump ut mere Co2 for pokker!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Guttorm123 skrev: tir des 13, 2022 1:49 pm Meteorologisk Institutt har sendt ut gult farevarsel for snø for deler av Østfold og Vestfold. Varselet gjelder tirsdag kveld og natt til onsdag, da det ventes opp mot 15 cm snø.

Vi er i midten av desember , så sender man ut farevarsel for snø.....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d277e2cc
Det har kommet rundt 30 cm i dag. Jeg vet ikke om det var noen "fare" varsler for det, dog jeg ser på det som en helt normal vinter. Men jeg ser noen som klager, det er de som brøyter snø. De er fortalt at snø hører til fortiden. Så lang er det ikke blit brøytet utenfor hos meg. Rart hvor lettlurt folk er.

mvh.

HB.

Pernille

Legg inn av Pernille »

World coal production will increase by 5.4per cent to a new high of 8 .32 billion tonnes in 2022 amid the energy crisis, according to a report by the International Energy Agency (IEA) released Friday.

https://theprint.in/world/global-coal-p ... 2/1268837/

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 10:24 am
B.E. skrev: tor mai 19, 2022 9:57 am
fargeblind skrev: tor mai 19, 2022 8:19 am HB4569 :
Milligraders oppvarming? Må ærlig innrømme at nå sitter latteren løst, men hvor har denne katastrofen rammet oss? Kan ikke se den. Jeg ser ut av vinduet, varmt og kaldt vær omhverandre. Stadig nye varme- og kulderekorder ettersom termometerne blir flere, men ingen katastrofe? Da man spådde 25 grader temperatur i 1980 så var det varmt og godt, og når man spår 25 grader i dag så er det et bevis for katastofisk oppvarming. Har det rablet for både forskere og politikere? Hver gang klimapanelet kommer ut med en rapport så er det fullstendig panikk.
----------------------------------------------------------------------------------
Jeg puster lettet ut. Du ser ut av vinduet, og ser at været er kaldt og varmt.
Den globale krise er herved avblåst.
Ja, det er ganske egosentrisk å snakke om det lokale været når det faktisk gjelder det globale klimaet. Dette gjøres på begge sider.

Hver gang gradestokken på trappa viser varmt, så er det global oppvarming. Eller motsatt :lol:

Men ser du på den faktiske statistikken, så er det ikke snakk om mer enn ca. 1 grad temperaturstigning på 150 år. Dette er ikke mer enn de naturlige variasjonene planetens bane rundt sola etc. skaper.
Det er bare herlig å bli fullstendig rolig, jeg er oppriktig glad for å lese at fremtiden er lys for alle dersom vi fortsetter slik vi gjør.
Verden skal altså slappe av. Vi fortsetter som før.
Ekspertisen har konkludert. Faren er over.
Ikke helt....vi er jo her fortsatt...stakkars klode....

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

HB4596 skrev: tor mai 19, 2022 9:29 pm
B.E. skrev: ons mai 18, 2022 10:56 pm Jeg tror det er dumt å blande klima, miljø og landjordens natur i samme suppe.

Klima er vær over tid. Det er minimalt endret og er mest styrt av de store naturkreftene.
Miljø er boforhold. Det er menneskets personlige klok- og dumskap.

Biosfæren eller naturen på landjorda, derimot, er livsgrunnlaget for hele planeten.

Da ved landbruk, skogbruk og gruvedrift på land, og overfiske i havet har rundt 50 prosent av jordens naturlige økosystemer blitt ødelagt i løpet av de siste 50 årene. 75 prosent av alle landområder har enten blitt lagt om til åkre, dekket av betong, druknet i demninger eller påvirket på andre måter. Så har vi et virkelig stort problem.

Ser du på satellittbildene av kloden så er den nesten bare åkre, asfalt og betong.

Bilde
Riktig. Det er forskjell på klima og miljø. Av og til henger det en skjelden gang sammen, men for det meste ikke.
Vi er overbefolket på denne kloden og på denne måten klarer vi å ødelegge mang en miljø.
Men fremdeles klarer jeg ikke se klimakatastrofen til Espen Barth Eide.

Mvh

HB.
...butikk...butikk..og avgifter. Barth Eide er stor mann med pengesekk, og er velkommen over allt i klimaets navn. Egentlig våre penger ispedd med litt oljeglatte sådan.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

perchri skrev: man jan 02, 2023 10:53 pm
HB4596 skrev: tor mai 19, 2022 9:29 pm
B.E. skrev: ons mai 18, 2022 10:56 pm Jeg tror det er dumt å blande klima, miljø og landjordens natur i samme suppe.

Klima er vær over tid. Det er minimalt endret og er mest styrt av de store naturkreftene.
Miljø er boforhold. Det er menneskets personlige klok- og dumskap.

Biosfæren eller naturen på landjorda, derimot, er livsgrunnlaget for hele planeten.

Da ved landbruk, skogbruk og gruvedrift på land, og overfiske i havet har rundt 50 prosent av jordens naturlige økosystemer blitt ødelagt i løpet av de siste 50 årene. 75 prosent av alle landområder har enten blitt lagt om til åkre, dekket av betong, druknet i demninger eller påvirket på andre måter. Så har vi et virkelig stort problem.

Ser du på satellittbildene av kloden så er den nesten bare åkre, asfalt og betong.

Bilde
Riktig. Det er forskjell på klima og miljø. Av og til henger det en skjelden gang sammen, men for det meste ikke.
Vi er overbefolket på denne kloden og på denne måten klarer vi å ødelegge mang en miljø.
Men fremdeles klarer jeg ikke se klimakatastrofen til Espen Barth Eide.

Mvh

HB.
...butikk...butikk..og avgifter. Barth Eide er stor mann med pengesekk, og er velkommen over allt i klimaets navn. Egentlig våre penger ispedd med litt oljeglatte sådan.
Ikke for å pirke.... men jeg er overbevist om at vi må rette litt på den ene delen av setningen...
Så det riktige skal være:

Barth Eide er mann med stor pengesekk, ......

mvh

HB.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Klima + Katestrofe = Alarmisme
Så vidt jeg vet vil ikke en gang FNs klimapanel bruke ordet "klimakatasrofe".
Det forhindrer selvsagt ikke politikere å slenge ut budskap om dommedag.
Det forhindrer heller ikke enkelte forskere å slenge seg på med spådommer om død og fordervelse.
Men det som kjennetegner alarmismen er at den ikke går ned i forskningsresultatne for virkelig å prøve å forstå klimaendringer.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Dommedagsfortellingen blir formidlet av den store grønne religiøse bevegelse.
Deres yppersteprest er António Guterres, som også er FNs generalsekretær.
Bibelen for katastrofe-menigheten er Emission Gap Report 2022. Dette er en rapport som utgir seg for å være et FN-dokument.
Hele dette opplegget er kuppet av grønne aktivister. Som Chief scientific editors står: Anne Olhoff (CONCITO – Denmark’s green think tank), John Christensen (CONCITO – Denmark’s green think tank), Simon Maxwell (independent).
Ingen kjente klimaforskere er involvert i dette dommedagsprosjektet. Fra Norge er det en forsker, Glen Peters, som er ekspert på utlipp av klimagasser. Han er en fornuftig forsker som blir et gissel i denne sammenhengen.
Årets rapport forteller oss at ubetingede NDCer peker mot en temperaturøkning på 2,6°C innen 2100, langt utover målene i Parisavtalen. Eksisterende politikk peker mot en økning på 2,8°C, og fremhever et gap mellom nasjonale forpliktelser og innsatsen for å gjennomføre disse forpliktelsene. I beste fall vil full implementering av betingede NDCer, pluss ytterligere netto null-forpliktelser, peke mot en økning på 1,8 °C. Imidlertid er dette scenariet foreløpig ikke troverdig.
Dette får ypperstepresten til å utbryte: «Verden er på vei mot Klimakatastrofe.»
Og advarselen blir gjentatt av papegøyer fra alle verdenshjørner. Oppslagene om klimakatastrofen får stor opmerksomhet.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

HB4596 skrev: ons mai 18, 2022 6:27 pm Jeg satt og så på en debatt på TV2-nyhetskanalen som omhandlet klima. En svært bekymret Espen Barth Eide samt noen flere var der.
Klima og klimakatastrofe var temaet, og det var ikke måte på hvordan denne katastrofen hadde rammet oss. All oppvarming skulle bekjempes med nebb og klør selv de minste milligraders oppvarming.

Milligraders oppvarming? Må ærlig innrømme at nå sitter latteren løst, men hvor har denne katastrofen rammet oss? Kan ikke se den. Jeg ser ut av vinduet, varmt og kaldt vær omhverandre. Stadig nye varme- og kulderekorder ettersom termometerne blir flere, men ingen katastrofe? Da man spådde 25 grader temperatur i 1980 så var det varmt og godt, og når man spår 25 grader i dag så er det et bevis for katastofisk oppvarming. Har det rablet for både forskere og politikere? Hver gang klimapanelet kommer ut med en rapport så er det fullstendig panikk.

mvh

HB
Er fulstendig enig med deg...jeg ser ikke noe klima problem. Er 79 år og kan bekrefte at siden jeg ble født i 44 har været alltid vært dynamisk vær, og endret seg sånn hvert 10-20 år, kurven ser ut som en ren 50HZ sinuskurve. Plutselig er det noen "nye" kropper som kommer til på 80 tallet og starter klima angsten så det holder. Han Barth Eide er jo fallt helt av hengsla. Han må minst ha et bra salær for den iveren?? Staten hover jo også inn...så disse vil absolutt mate klima frykten........
Det er ikke et fnugg av bevis for menneskeskapt eller naturlige endringer, det står på 0. Men alle skjønner at myndighetene har funnet en frykt de tjener godt på.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

HB4596 skrev: tir jun 07, 2022 4:35 am
Xpoolman skrev: fre jun 03, 2022 6:36 pm Ny forskning slår nå beina under AGW-teorien og slår fast at redusert skydekke var hovedårsaken til at den globale temperaturen steg mellom 1983 og 2017:
https://wjarr.com/sites/default/files/W ... 2-0478.pdf

https://www.mdpi.com/2073-4433/12/10/1297/htm
Det er nok det de fleste kan være enig om. Men hjelper det når politikere tilnærmet har vedtatt at det er en klimakatastrofe?

mvh

HB
Det er ikke politikere som har vedtatt klimakatastrofe. Det er en realitet som vokser i styrke og som rammer flere og flere mennesker på jorda:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/bg ... ene-i-2022
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... -og-slett/

Det er nesten uvirkelig og ikke til å tro at klimaskeptikere anno 2023 fortsatt insisterer på å ignorere de stadig hyppigere og voldsommere ekstremværene som rammer folk opg samfunn over hele jordkloden. Det gjør deres standpunkter totalt uinteressante.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

ingenkanvite skrev: tir jan 03, 2023 9:29 pm Dommedagsfortellingen blir formidlet av den store grønne religiøse bevegelse.
Deres yppersteprest er António Guterres, som også er FNs generalsekretær.
Bibelen for katastrofe-menigheten er Emission Gap Report 2022. Dette er en rapport som utgir seg for å være et FN-dokument.
Hele dette opplegget er kuppet av grønne aktivister. Som Chief scientific editors står: Anne Olhoff (CONCITO – Denmark’s green think tank), John Christensen (CONCITO – Denmark’s green think tank), Simon Maxwell (independent).
Ingen kjente klimaforskere er involvert i dette dommedagsprosjektet. Fra Norge er det en forsker, Glen Peters, som er ekspert på utlipp av klimagasser. Han er en fornuftig forsker som blir et gissel i denne sammenhengen.
Årets rapport forteller oss at ubetingede NDCer peker mot en temperaturøkning på 2,6°C innen 2100, langt utover målene i Parisavtalen. Eksisterende politikk peker mot en økning på 2,8°C, og fremhever et gap mellom nasjonale forpliktelser og innsatsen for å gjennomføre disse forpliktelsene. I beste fall vil full implementering av betingede NDCer, pluss ytterligere netto null-forpliktelser, peke mot en økning på 1,8 °C. Imidlertid er dette scenariet foreløpig ikke troverdig.
Dette får ypperstepresten til å utbryte: «Verden er på vei mot Klimakatastrofe.»
Og advarselen blir gjentatt av papegøyer fra alle verdenshjørner. Oppslagene om klimakatastrofen får stor opmerksomhet.
Vi ser hvordan vitenskapen plir lagt til sides av de som driver katastrofe-propaganda.
Det er en egen klan av alarmister som lager oppsummeringene for FN og andre institusjoner. Disse driver politikk og legger til rette for at politikere skal tro på fortellingen om utryddelse og undergang. Det er store økonomiske interesser involvert. I Norge har miljødirektoratet sammen med ulike institutter fremmet en svært ensidig framskriving av klimaet. De har brukt utslippsscenarier som har vært urealistiske, som internasjonalt er blitt kalt "business as usual" (BAU). Så er det blitt brukt klimamodeller som ikke har egnet seg for å spå klima hundre år framover. Krystallkula har da vist sterk stigning av havnivå, sterkere stormer, enorme regnskyll, lange tørkeperioder og ødelagt natur. Enkelte klimaforskere har ekstreme syn på faren for klimakollaps, uten at de klarer å begrunne det vitenskapelig. De får framtredende talerstoler og lang taletid, mens de forskere som er mer nyanserte og balanserte ikke blir sett på som interessante i media.
Ja, HB4596, klimakatastrofen er politisk vedtatt, med FNs generalsekretær i spissen.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Du verden for en runkering...

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Klimaforandringer går i faser og perioder. En snakker gjerne om klima-regimer. Det har nå i 40 år vært en periode preget av mindre skydekke, noe som er godt dokumentert i forskningen, bl a i satelitt-målinger. Dette har sluppet mer solstråling inn på jordoverflaten og gitt økt global oppvarming, særlig med oppvarming av hav. Økt CO2 i lufta har også bidratt noe til oppvarmingen, ca med 1/3 ifølge CERES-målingene. Alarmistene tilskriver all økning av overflatetemperatur til CO2, og roper ulv-ulv det høyeste de kan.
Det har vært et lite regime-skifte i klimaet under denne siste perioden. Det har ikke vært noen interesse fra norske forskere å gå dypere inn i dette. Trolig fordi det vil ødelegge for deres CO2-fortelling. Det kan være at været er blitt litt mer varierende, særlig da det forrige århundret var preget av en historisk stabilitet. Det framskrives da trender basert på korte perioder, som skal vise at vi er på vei utfor stupet.
Klimareligiøse dommedagsprofetier er uten vitenskaplig grunnlag.
Norske, såkalte "klimaforskere", viser liten interesse og nyskjerrighet på hva som pågår.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Trondhjem skrev: fre jan 06, 2023 11:23 am
HB4596 skrev: tir jun 07, 2022 4:35 am
Xpoolman skrev: fre jun 03, 2022 6:36 pm Ny forskning slår nå beina under AGW-teorien og slår fast at redusert skydekke var hovedårsaken til at den globale temperaturen steg mellom 1983 og 2017:
https://wjarr.com/sites/default/files/W ... 2-0478.pdf

https://www.mdpi.com/2073-4433/12/10/1297/htm
Det er nok det de fleste kan være enig om. Men hjelper det når politikere tilnærmet har vedtatt at det er en klimakatastrofe?

mvh

HB
Det er ikke politikere som har vedtatt klimakatastrofe. Det er en realitet som vokser i styrke og som rammer flere og flere mennesker på jorda:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/bg ... ene-i-2022
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... -og-slett/

Det er nesten uvirkelig og ikke til å tro at klimaskeptikere anno 2023 fortsatt insisterer på å ignorere de stadig hyppigere og voldsommere ekstremværene som rammer folk opg samfunn over hele jordkloden. Det gjør deres standpunkter totalt uinteressante.
Hvem er det du prøver å overbevise? Når jeg leser innleggene dine så ser jeg bare en repetisjon som har vært gjentatt siden tidenes morgen. Ser man på historien så står den nok av prester som spår katastrofer, være seg himmelen i hode på folk, kometer, krig, pest, y2k m.m. og nå for tiden det hotteste spådommen: klima. Vær så snill og slutt med retorikken om ignorante skeptikere. Mange har skjønt det for lenge siden hvor skoen egentlig trykker, du får ikke aksept for det du skriver. Folk er ikke så store idioter.

Å se på en påtent Eukalyptus brann, en overforsvømmelse i et deltaområde og en tørke overbeviser lite når det er svinekaldt andre steder. Det har svært lite med den vedtatte klimakatastrofe på en grad eller noe i den dur å gjøre. Alle vet at varmen gjør det godt for både klima flora og fauna, mennesker, dyr og planter. Det har vært veldig frodig på jorden før istiden vi lever i. Kun klimafrelse går på limpinnen der politikere og overbetalte forskere har vedtatt katastrofen. Ikke en gang alarmistene i klimapanelet tør å ta katastrofeordet i munnen, så det er kun medie- og politikerskapt fantestreker for å drive inn skatter- og avgifter.

En ting du kan gjøre er å skrive noen ord om miljø hvis det er kreditt du er ute etter. Plast er problemet. Her oppnår du mye større troverdighet, hvis du forstår den "lille" forskjellen.


mvh.

HB

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Her er neste gjeng med "forskere" som tror at vinteren vil forsvinne. I nord av landet denne gangen

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/klim ... 1.16249870

Altså 20 år denne gangen. Jeg vedder huset på at vi fortsatt har snø og vinter i nord om 20 år..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»