Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Fernandovonarb

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Fernandovonarb »

Interessant tråd om den siste SU-34 nedskytingen. Flyet brukte å komme hver kveld til gutta i skyttergravenes store skrekk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Veldig bra, håper ukrainerne klarer å holde seg varm på beina mens russerpakket kan fryse.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

kytec skrev: man des 05, 2022 11:57 pm Veldig bra, håper ukrainerne klarer å holde seg varm på beina mens russerpakket kan fryse.
Koldbrann og neglsprett, måtte de få det, russerne som burde holdt seg hjemme.
Så lenge de er på drapstokt i fremmed land under jeg dem det værste i vinter.
Få smittsom hjernebetennelse i alle leir i tillegg så begynner det å monne.
Influensa blir for mildt å ønske satans utsendte


William_S

Legg inn av William_S »

Helt greit at russerpakket også får føle litt på det på hjemmebane og

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

kytec skrev: tir des 06, 2022 12:10 am Nydelig!

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrain ... d/77957389
Ja, de fikk tilbake som forventet for dem, men deilig å vise russerne at de faen ikke skal få lov å føle seg trygg på sin side av grensen de heller.
Flott om man får tatt ut noen fly, og at baser ikke lenger er trygge å operere fra

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hadde de bare pepret Russland med hundrevis av raketter. Gang på gang på gang. Men de kan la være å oppføre seg som russerpakket. Holder lenge om de går etter militære mål, sivile bør skånes.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Hmm skrev: man des 05, 2022 6:54 pm
Syrlig skrev: man des 05, 2022 6:01 pm
Hmm skrev: man des 05, 2022 5:57 pm

Tyskland og Frankrike har også diverse interesser å ta vare på. Og da Russland gikk til krig i Donbas og annekterte Krim i 2014 så var det tydelig hvilken side de var på og hvem de brydde seg om.
Tja.
Jeg er redd for at dette er å betrakte som en avsporing.
Du kommer med en rekke påstander, jeg kommenter en av de. Det kalles diskusjon.
Nå tenkte jeg på Moss intervensjon og hva man må ta i andre tråder.
Roten finnes i NATO-møtet i 2008 som fikk Russland til å endre kurs
Der ga Tyskland og Frankrike etter for amerikansk press om å åpne opp for Ukraina og Georgia.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Ljot skrev: man des 05, 2022 6:26 pm

Om man skal pirke på noe i det europeiske samarbeidet så er kanskje den smule vestlig arroganse du peker på her noe å ta tak i. Hvis vi for argumentets skyld kjøper poenget ditt om at Tyskland og Frankrike gjerne så et nøytralt Ukraina i bytte for fred og generell bekvemmelighet mens USA ville la Ukraina bestemme selv er vi rett i kjernen på kolonimaktsarrogansen. Frankrike og Tyskland har strengt tatt ikke noe med å forsøke å styre over hvordan Ukraina skal orientere seg. Dersom USA har vært pådriveren for at Ukraina selv skulle velge hvordan å håndtere situasjonen så er det i tilfelle USA som står for de rette holdningene her. Som en fotnote kan bemerkes at Zimbabwe ser ut til å styre seg selv relativt fritt og uhemmet. Foreløpig ingen stor suksess, men de styrer da seg selv i aller høyeste grad.
NATO en eksklusiv klubb man bli medlem av ved invitasjon.
At land skal "velge selv" er like dårlig beskrivelse som at islamistisk terror kom "fordi de hater vår frihet".
Begge deler er er noe selvrettferdige amerikanerne fant på.

Russland stilte ikke krav til Ukraina eller NATO.
Russland henvendte seg direkte til USA med krav om at invitasjonen måtte trekkes tilbake.
Man kan mene hva man vil om dette, men det er det som skjedde.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Å hoi hvor det smeller, fra loft og til kjeller, for nå er det Russland det gjelder.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wA ... i-russland

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 8:34 am Å hoi hvor det smeller, fra loft og til kjeller, for nå er det Russland det gjelder.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wA ... i-russland
Deilig. Keep ‘em coming.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Syrlig skrev: tir des 06, 2022 6:28 am
Ljot skrev: man des 05, 2022 6:26 pm

Om man skal pirke på noe i det europeiske samarbeidet så er kanskje den smule vestlig arroganse du peker på her noe å ta tak i. Hvis vi for argumentets skyld kjøper poenget ditt om at Tyskland og Frankrike gjerne så et nøytralt Ukraina i bytte for fred og generell bekvemmelighet mens USA ville la Ukraina bestemme selv er vi rett i kjernen på kolonimaktsarrogansen. Frankrike og Tyskland har strengt tatt ikke noe med å forsøke å styre over hvordan Ukraina skal orientere seg. Dersom USA har vært pådriveren for at Ukraina selv skulle velge hvordan å håndtere situasjonen så er det i tilfelle USA som står for de rette holdningene her. Som en fotnote kan bemerkes at Zimbabwe ser ut til å styre seg selv relativt fritt og uhemmet. Foreløpig ingen stor suksess, men de styrer da seg selv i aller høyeste grad.
NATO en eksklusiv klubb man bli medlem av ved invitasjon.
At land skal "velge selv" er like dårlig beskrivelse som at islamistisk terror kom "fordi de hater vår frihet".
Begge deler er er noe selvrettferdige amerikanerne fant på.

Russland stilte ikke krav til Ukraina eller NATO.
Russland henvendte seg direkte til USA med krav om at invitasjonen måtte trekkes tilbake.
Man kan mene hva man vil om dette, men det er det som skjedde.
Det som skjedde var at Russland benyttet en rekke med vikarierende argumenter for å bygge opp en svært underlig kulisse. Klaging på NATO's påståtte imperialistiske ekspansjon var et av de. Denazifiserings-vitsen kjenner vi alle til. Flere andre underlige argumentkonstruksjoner ble også servert, sammen med svulstige russonostalgiske beskrivelser og et ønske om å endre Europa fra Vladivostok til Lisboa for å redde oss fra den homofile fare. Alt sammen skuebrød, potemkinkulisser for å skjule en notorisk kremlinsk imperialisme, landstjeling satt i system og som vi etterhvert kjenner det - utført gjennom grusomme overgrep og terror mot sivilbefolkning.

La oss skjære til beinet i din argumentasjon, hvor Frankrike og Tyskland fremstår som de fredsæle fordi de var villige til, med dette bakteppet, å ta valg på vegne av Ukraina. Og USA på den andre side fremstår som krigshissere ved å si at Ukraina kan ta egne valg. Da er det, uavhengig av NATO sin 'eksklusivitet' ikke USA som prøver å tvinge sin vilje og sin verdensforståelse på Ukraina. Selvsagt er det sannsynlig at USA sine interesser er sammenfallende med Ukrainas syn på egen handlefrihet men kjernen er nettopp den - Ukrainas frihet til å selv forme sin fremtid.

Forøvrig tror jeg i etterpåklokskapens lys at ihvertfall Frankrike ser at invasjonsforsøket ville skjedd uansett. Dersom man hadde solgt Ukrainas selvstendighet ut til Russland ville det bare være som å hive en kylling til minken for å holde den unna hønsehuset. Den ville kommet tilbake igjen neste gang den ble sulten.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km. Hvor mange de har så langt vites ikke, så jeg antar at det var noen av disse. Alle artikler jeg har sett om denne bombingen antyder droner, ikke noe annet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: tir des 06, 2022 10:47 am
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km.
Ja, det var disse:

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

sertono skrev: tir des 06, 2022 11:07 am
DennisB skrev: tir des 06, 2022 10:47 am
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km.
Ja, det var disse:
Hvis det er de så virker det som at testingen går over all forventning

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Fernandovonarb skrev: tir des 06, 2022 11:38 am De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Jeg får ikke dette til å "gå rundt". Det virker som at de traff målene presist.. Videre er det veldig lang rekkevidde og nok sprengkraft. Har man ikke da et våpen som fullt ut matcher de mest avanserte moderne rakettene som finnes? Droner fra Sovjet-tiden var vel ikke så bra?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 12:15 pm
Fernandovonarb skrev: tir des 06, 2022 11:38 am De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Jeg får ikke dette til å "gå rundt". Det virker som at de traff målene presist.. Videre er det veldig lang rekkevidde og nok sprengkraft. Har man ikke da et våpen som fullt ut matcher de mest avanserte moderne rakettene som finnes? Droner fra Sovjet-tiden var vel ikke så bra?
Her er jeg enig, men dette er ikke mitt felt. Ukraina har altfor mye å tape på å sende upresise og gamle droner, og kanskje treffe sivile bygg. Det vil jo være krise.
Om disse dronene da ikke er betydelig oppgradert, med godt koordinerte måldata.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 12:15 pm
Fernandovonarb skrev: tir des 06, 2022 11:38 am De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Jeg får ikke dette til å "gå rundt". Det virker som at de traff målene presist.. Videre er det veldig lang rekkevidde og nok sprengkraft. Har man ikke da et våpen som fullt ut matcher de mest avanserte moderne rakettene som finnes? Droner fra Sovjet-tiden var vel ikke så bra?
Mulig de var modifisert, men det er ikke all verden til prestasjon å treffe en flyplass? V-1 traff jo London i 2.vk også. Det var ut fra skader på flyetsom er sirkulert, en betydelig sprengladning som gikk av. Noe som stemmer bra med teorien om TU-141.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Denne mannen!! Her er han i Donetsk. 45 minutter fra Bakhmut.

Jeg skjønner symbolikken, men jeg får angst.


DennisB

Legg inn av DennisB »

Troygirl skrev: tir des 06, 2022 12:56 pm Denne mannen!! Her er han i Donetsk. 45 minutter fra Bakhmut.

Jeg skjønner symbolikken, men jeg får angst.

Zelensky har baller, ingen tvil om det.
Men de holder nok hvor han befinner seg til enhver tid, tett inntil brystet, og som her, når de laster opp bilder, så har han nok reist videre. Men bare at han befinner seg i kampsoner, forteller alt om hvor uredd han er.

Zelensky blir fort årets navn og årets (tiårets?) statsoverhode. Slik han har håndtert denne krigen, står det enorm respekt av.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

DennisB skrev: tir des 06, 2022 2:07 pm
Zelensky har baller, ingen tvil om det.
Men de holder nok hvor han befinner seg til enhver tid, tett inntil brystet, og som her, når de laster opp bilder, så har han nok reist videre. Men bare at han befinner seg i kampsoner, forteller alt om hvor uredd han er.

Men denne mannen blir fort årets navn og årets (tiårets?) statsoverhode. Slik han har håndtert denne krigen, står det enorm respekt av.
Stor respekt for Volodmyr og helt klart årets navn slik han har håndtert krigen. Om han er tiårets navn kommer nok an på hvordan han håndterer freden som en gang bryter ut.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jaauda skrev: tir des 06, 2022 2:11 pm
DennisB skrev: tir des 06, 2022 2:07 pm
Zelensky har baller, ingen tvil om det.
Men de holder nok hvor han befinner seg til enhver tid, tett inntil brystet, og som her, når de laster opp bilder, så har han nok reist videre. Men bare at han befinner seg i kampsoner, forteller alt om hvor uredd han er.

Men denne mannen blir fort årets navn og årets (tiårets?) statsoverhode. Slik han har håndtert denne krigen, står det enorm respekt av.
Stor respekt for Volodmyr og helt klart årets navn slik han har håndtert krigen. Om han er tiårets navn kommer nok an på hvordan han håndterer freden som en gang bryter ut.
Godt poeng. Ukraina må fortsette sin vei mot et fullverdig demokrati, og Zelensky må ikke minst få kontroll på korrupsjonen i landet, og styre det i riktig, europeisk retning.

Jeg har stor tro på at slik Vesten har støttet Ukraina, så vil landet gjøre de rette tingene framover. All støtten og hjelpen forplikter, og det forventes en utvikling i Ukraina i demokratisk retning som samfaller med hva EU og NATO ønsker, men uten å frata landet sin særegenhet.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 4:17 pm
bobjim41 skrev: man des 05, 2022 1:29 pm
bobjim41 skrev: man des 05, 2022 1:26 pm

Skal vi se?

Motsatt; du er preget av "russerfobi". Russland ønsker å selge oss billig gass, som vi åpenbart trenger, og for øvrig at vi ikke plasserer anti-Russland styrker (også kalt "NATO") på grensen mot Russland. Førstnevnte er noe vi bør være glade for og sistnevnte er et rimelig krav.

USA har vært en god alliert i mange år, men det er reell frykt for at de etter neste presidentvalg kan bli et diktatur, styrt av en mann som er så gal at han får Putin til å fremstå som Knut Arild Hareide.

La oss bli venner med Russland før Trump kommer tilbake og forbeholder amerikansk olje, gass og kull til internt bruk. Vi vet av erfaring at de ikke er til å stole på.

Mener du fortsatt vi må forte oss og bli venner med Russland slik at vi kan nyte billig gass?
Jeg glemte en ting på listen over ting som gjør debattklimaet i denne tråden håpløst: Ting tas ut av kontekst.

Her er vi før krigen og på et tidspunkt hvor det er håp om å unngå tap av hundretusenvis av menneskeliv. Det er også mulig å unngå økonomisk krise i Europa og at vi i overskuelig fremtid har en enorm sikkerhetstrussel og reell frykt for atomvåpen.

Vi er også på et tidspunkt hvor Putin og Biden har direkte samtaler for å unngå en krig. Fra russisk side har det blitt rapportert at de ble fullstendig avvist og følte at de ikke hadde noe annet valg enn å gå til krig.

Jeg er helt enig i at Russland ikke skal kunne true seg frem til urimelige resultater. Slik sett var kanskje krigen uunngåelig, men jeg må innrømme at jeg var, og fortsatt er, noe ukomfortabel med at det var USA og Biden som i praksis definerte forskjellen på hva som er "urimelig" og hva som er "rimelig". Et element i dette er at vi vet at Russiske våpen i Cuba var "no-go" for USA og hvis kravet var at Russland ikke ville ha amerikanske våpen i Ukrainia så mener jeg at det ville vært bedre å finne en løsning på det enn å ofre hundretusen av menneskeliv. Et kompromiss kunne f.eks. vært null våpen i Ukraina, men at Ukraina til gjengjeld fikk en sikkerhetsgaranti fra NATO.
Så du er uenig i at Russland skal true seg til noe som helst, men i neste avsnitt så kommer du med en angivelig påstand om at russerne ikke hadde noe valg, de måtte gå til krig. Ikke ulikt Hitler som også måtte gå til krig fordi......

Så er du veldig opptatt av at det er "noe ukomfortabel med at det var USA og Biden som i praksis definerte forskjellen på hva som er "urimelig" og hva som er "rimelig"."
Det må vel være Ukraina som bestemmer hva de kan akseptere eller ikke. Men du i likhet med andre USA "skeptikere" så er det alltid USA som har ansvaret. Og slett ikke putin.

Samme er påstanden om at USA ikke aksepterte sovjetiske våpen på Cuba, som er reinspikka løgn fra deg. Det var masse våpen på Cuba, og mye av dette var fra sovjet. Det var ikke det store problemet. At USA støttet et eksilmiljø som ønsket å invadere og ta over makten på Cuba, endte jo som er halvhjertelig forsøk, som var dømt til å mislykkes.

USAs reaksjon kom først da sovjet ønsket å utplassere atomvåpen.
Det har aldri vært snakk om å utplassere atomvåpen i Ukraina, så den sammenligningen er fullstendig idiotisk av det.

etter dette ble stoppet har USA stort sett forholdt seg rolig i forhold til å ha en kommuniststat i sin nærhet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Apropos Bakhmut: Kjempetabbe på russisk TV, skriver Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/video/kjempeta ... v/Sh2i2o0C

RvsB

Legg inn av RvsB »

DennisB skrev: tir des 06, 2022 3:15 pm Apropos Bakhmut: Kjempetabbe på russisk TV, skriver Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/video/kjempeta ... v/Sh2i2o0C
Og denne siden (russiske "nyheter") er det folk her som sitter og tror på, og presenterer som sannhet imot påstått Ukrainsk propaganda. Intet annet enn fantastisk.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »



Håper svinet stryker med!

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Litt mer om treningen ukrainerne gjennomgår i Storbritannia.


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»