Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
Tormund

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: man des 05, 2022 11:16 pm
Texas_John skrev: man des 05, 2022 10:48 pm Hvis du føler at du har mer til felles med ekorn og andre gnagere enn rovdyr rent fordøyelsesmessig, så spis for all del mest mulig nøtter.
Mest mulig nøtter er ikke et poeng. Hot tip, du må ikke dra alt til det ekstreme.
Sitter litt i ryggmargsrefleksen å bli litt ekstrem når man er fra Texas.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: tir des 06, 2022 9:00 am Sitter litt i ryggmargsrefleksen å bli litt ekstrem når man er fra Texas.
Snublet akkurat over dette klippet av Johnny i aksjon, etter en bedre testikkelmiddag.


Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: tir des 06, 2022 4:18 pm
Tormund skrev: tir des 06, 2022 9:00 am Sitter litt i ryggmargsrefleksen å bli litt ekstrem når man er fra Texas.
Snublet akkurat over dette klippet av Johnny i aksjon, etter en bedre testikkelmiddag.

Fantastisk :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

kytec skrev: man des 05, 2022 11:24 pm Jeg spiser ingenting mellom kl. 22 - 11.30 er det å semifaste?
Den er litt for kort synes jeg. Prøv 15-18 timers pause.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: lør des 03, 2022 10:32 am
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 9:19 am
Texas_John skrev: søn okt 23, 2022 11:50 am
Å være i god form men overvektig er bedre enn å være normalvektig i dårlig form.
Det har du faktisk helt rett i.
Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil.
Det er ikke sikkert man klarer det over tid heller.
Det er selvsagt synd at mange ikke klare å oppnå varig endring, men det forandrer uansett ikke risikoen som følger med. Det er ikke sånn at kroppen gir deg noe sympati for å ha prøvd. En overvektig person trenger ikke å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer, men hadde samme personen med de samme forutsetningene vært normalvektig - så hadde vedkommende hatt lavere risiko for å utvikle livsstilsrelaterte sykdommer. Sånn er det bare.
Some stats...
Jeg skrev: "Folk som er moderat overvektige etter alskens målemetoder trenger ikke å endre på det om man ikke vil."
Så man man diskutere hva dette er for noe da.
Men i følge en klok med erfaring, så er det faktisk slik ser det ut til.

Så vi snakker om en avveining mellom det definerte beste og det pragmatiske.

https://www.f-b.no/fedmeekspert-med-ove ... 59-1421560

Han er også. om veldig indirekte, inne på noe rundt dette jeg nevnte om 'set point weight'

For de som ikke abb i Amedia er fyren som snakker:
Jøran Hjelmesæth, professor ved Universitetet i Oslo og leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Det ble et trist sorti for denne tråden. Drakkar vil ikke svare meg, Alpha vil ikke svare Drakkar, Kaninen røk ut av hele foumet, Leverkongen skal slutte med boler og Tormund har vel ikke hatt noe å le av på en uke.

Vi får trøste oss med at Startelver fortsatt holder stand med semifasten.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Fastet i 27 timer nå straks, tenker jeg holder det gående utover morgendagen frem til jeg virkelig blir sulten. Har vært slapt med lengre fasting på en god stund, men har gått fint i dag. Godt sulten et par ganger bare, men det slukner med et glass farris.

Bare gått over 30t to ganger, og ga meg vel på 36t ca. Kanskje blir det to døgn nå, hvem vet.

startelver

Legg inn av startelver »

Megapixsel skrev: lør des 17, 2022 11:44 pm Fastet i 27 timer nå straks, tenker jeg holder det gående utover morgendagen frem til jeg virkelig blir sulten. Har vært slapt med lengre fasting på en god stund, men har gått fint i dag. Godt sulten et par ganger bare, men det slukner med et glass farris.

Bare gått over 30t to ganger, og ga meg vel på 36t ca. Kanskje blir det to døgn nå, hvem vet.
Drikk mye, gjerne også juice så du får i deg noe energi.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 11:26 am
Megapixsel skrev: lør des 17, 2022 11:44 pm Fastet i 27 timer nå straks, tenker jeg holder det gående utover morgendagen frem til jeg virkelig blir sulten. Har vært slapt med lengre fasting på en god stund, men har gått fint i dag. Godt sulten et par ganger bare, men det slukner med et glass farris.

Bare gått over 30t to ganger, og ga meg vel på 36t ca. Kanskje blir det to døgn nå, hvem vet.
Drikk mye, gjerne også juice så du får i deg noe energi.
Kan jo ikke drikke juice når man faster.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Alpha skrev: søn des 18, 2022 1:14 pm
startelver skrev: søn des 18, 2022 11:26 am
Megapixsel skrev: lør des 17, 2022 11:44 pm Fastet i 27 timer nå straks, tenker jeg holder det gående utover morgendagen frem til jeg virkelig blir sulten. Har vært slapt med lengre fasting på en god stund, men har gått fint i dag. Godt sulten et par ganger bare, men det slukner med et glass farris.

Bare gått over 30t to ganger, og ga meg vel på 36t ca. Kanskje blir det to døgn nå, hvem vet.
Drikk mye, gjerne også juice så du får i deg noe energi.
Kan jo ikke drikke juice når man faster.
Hysj! ikke provoser to sulteforet personer med lavt blodsukker.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: søn des 18, 2022 11:26 am
Megapixsel skrev: lør des 17, 2022 11:44 pm Fastet i 27 timer nå straks, tenker jeg holder det gående utover morgendagen frem til jeg virkelig blir sulten. Har vært slapt med lengre fasting på en god stund, men har gått fint i dag. Godt sulten et par ganger bare, men det slukner med et glass farris.

Bare gått over 30t to ganger, og ga meg vel på 36t ca. Kanskje blir det to døgn nå, hvem vet.
Drikk mye, gjerne også juice så du får i deg noe energi.
Bikker 41t nå, bare drukket Farris og vann. Tatt litt salt i farrisen, vettafaen om det har noe effekt men så det på en video. Energi får jeg fra kroppen.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:46 pm
Alpha skrev: søn des 18, 2022 1:14 pm
startelver skrev: søn des 18, 2022 11:26 am

Drikk mye, gjerne også juice så du får i deg noe energi.
Kan jo ikke drikke juice når man faster.
Hysj! ikke provoser to sulteforet personer med lavt blodsukker.
Blodsukkeret kjennes ganske stabilt ut takk :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 1:50 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:46 pm
Alpha skrev: søn des 18, 2022 1:14 pm

Kan jo ikke drikke juice når man faster.
Hysj! ikke provoser to sulteforet personer med lavt blodsukker.
Blodsukkeret kjennes ganske stabilt ut takk :D
Det er bra. Hvordan er det med søvn når du faster så lenge?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:57 pm
Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 1:50 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:46 pm

Hysj! ikke provoser to sulteforet personer med lavt blodsukker.
Blodsukkeret kjennes ganske stabilt ut takk :D
Det er bra. Hvordan er det med søvn når du faster så lenge?
Bortsett fra at en venninne på fylla ringte etter 3t søvn og at snø fra taket raste tre timer etter det har det vært omtrent som normalt.
Har du fastet noe?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 2:36 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:57 pm
Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 1:50 pm

Blodsukkeret kjennes ganske stabilt ut takk :D
Det er bra. Hvordan er det med søvn når du faster så lenge?
Bortsett fra at en venninne på fylla ringte etter 3t søvn og at snø fra taket raste tre timer etter det har det vært omtrent som normalt.
Har du fastet noe?
Nei, ikke med hensikt, som du gjør. Har tynt meg ned i fettprosent, ved å gå i kaloriunderskudd over tid, det gikk ut over søvnkvaliteten.

startelver

Legg inn av startelver »

Du kan fint få i deg litt juice selv om man faster, behøver ikke kalle det for 100% faste da, men kaffe, juice eller andre energidrinker funker bra.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: søn des 18, 2022 3:16 pm Du kan fint få i deg litt juice selv om man faster, behøver ikke kalle det for 100% faste da, men kaffe, juice eller andre energidrinker funker bra.
Da forsvinner litt av poenget for min del. Drikker uansett lite juice (litt ren ananas juice av og til). Kaffe har jeg sluttet med og energidrikker spyr jeg av :)

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 2:45 pm
Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 2:36 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 1:57 pm

Det er bra. Hvordan er det med søvn når du faster så lenge?
Bortsett fra at en venninne på fylla ringte etter 3t søvn og at snø fra taket raste tre timer etter det har det vært omtrent som normalt.
Har du fastet noe?
Nei, ikke med hensikt, som du gjør. Har tynt meg ned i fettprosent, ved å gå i kaloriunderskudd over tid, det gikk ut over søvnkvaliteten.
Interessant! Tenker kanskje å komme litt ned i fettprosent til og så prøve å stabilisere meg der. Gidder ikke telle kalorier.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 3:51 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 2:45 pm
Megapixsel skrev: søn des 18, 2022 2:36 pm

Bortsett fra at en venninne på fylla ringte etter 3t søvn og at snø fra taket raste tre timer etter det har det vært omtrent som normalt.
Har du fastet noe?
Nei, ikke med hensikt, som du gjør. Har tynt meg ned i fettprosent, ved å gå i kaloriunderskudd over tid, det gikk ut over søvnkvaliteten.
Interessant! Tenker kanskje å komme litt ned i fettprosent til og så prøve å stabilisere meg der. Gidder ikke telle kalorier.
Var ikke snakk om å telle kalorier her heller, burde kanskje gjort det, for det gikk kraftig utover styrken. For meg handlet det bare om å spise sunt over lang tid, samt trene mye, spesielt lange utholdenhetsøkter på lavere pulssoner er effektivt. Da bryter du ikke ned musklene så mye og kan trene mer og oftere.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 3:16 pm Du kan fint få i deg litt juice selv om man faster, behøver ikke kalle det for 100% faste da, men kaffe, juice eller andre energidrinker funker bra.
En kan selvfølgelig ikke innta juice, og da kalorier, under faste.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 4:00 pm Var ikke snakk om å telle kalorier her heller, burde kanskje gjort det, for det gikk kraftig utover styrken. For meg handlet det bare om å spise sunt over lang tid, samt trene mye, spesielt lange utholdenhetsøkter på lavere pulssoner er effektivt. Da bryter du ikke ned musklene så mye og kan trene mer og oftere.
Jeg pleier å telle når jeg kutter, for å være sikker på at jeg faktisk får i meg det jeg skal. Da pleier det å gå bedre i forhold til å bevare muskelmasse for meg. Så kutter jeg veldig sakte, og som deg, bruker masse lavintensitet utholdenhet. Gjerne masse fjellturer, og lignende.

startelver

Legg inn av startelver »

Jo det kan du , kan fint drikke litt juice.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:06 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 4:00 pm Var ikke snakk om å telle kalorier her heller, burde kanskje gjort det, for det gikk kraftig utover styrken. For meg handlet det bare om å spise sunt over lang tid, samt trene mye, spesielt lange utholdenhetsøkter på lavere pulssoner er effektivt. Da bryter du ikke ned musklene så mye og kan trene mer og oftere.
Jeg pleier å telle når jeg kutter, for å være sikker på at jeg faktisk får i meg det jeg skal. Da pleier det å gå bedre i forhold til å bevare muskelmasse for meg. Så kutter jeg veldig sakte, og som deg, bruker masse lavintensitet utholdenhet. Gjerne masse fjellturer, og lignende.
Jeg hadde jo lest at hvis man hadde høyt proteininntak så ville det ikke bli så mye muskelsvinn på veien, men det stemte ikke helt for min del. Noe av grunnen til all muskelsvinn var nok også at jeg prioriterte utholdenhet i mye større grad, så det var vel en naturlig prosess.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Apropos, nå er det igjen...

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Apropos, nå er det igjen...
Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.
Hva om jeg drikker den i ørkenen?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:21 pm
Tjaaah skrev: søn des 18, 2022 5:19 pm

Jeg er mest spent på hva Harvard sier om juice under faste.
Slenger du oppi en testikkel eller to så er det innafor.
Hva om jeg drikker den i ørkenen?
Ingen fare, Bergen er så langt unna ørken som du kommer.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: søn des 18, 2022 5:15 pm Jeg hadde jo lest at hvis man hadde høyt proteininntak så ville det ikke bli så mye muskelsvinn på veien, men det stemte ikke helt for min del. Noe av grunnen til all muskelsvinn var nok også at jeg prioriterte utholdenhet i mye større grad, så det var vel en naturlig prosess.
Jeg har også opplevd at jeg mister muskelmasse, dersom utholdenhetstreningen blir for intensiv, eller om jeg kutter for fort.

Om jeg gjør det veldig sakte, med gåintensitet på "utholdenhetstrening", så går det bedre.

Men det krever jo at man bruker mye tid på turer, da. Så man må jo ha den tiden også.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn des 18, 2022 5:14 pm Jo det kan du , kan fint drikke litt juice.
Hvorfor kan man drikke juice da? Hva annet kan man drikke og spise mens man fortsatt faster?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»