Fotballbøker

Svar
mashadar

Fotballbøker

Legg inn av mashadar »

Tenkte at det kunne være på sin plass med en tråd om fotball-litteratur, enten det er bøker som tar for seg tidligere mesterskap, spillerbiografier eller annet som passer inn i dette forumets tema. I denne tråden er det fritt fram for å poste tips, anbefalinger, eller anmeldelser.

I dette første innlegget vil jeg ta for meg noen bøker om tidligere fotball-VM.


Jon Michelet og Dag Solstad – VM i fotball (1982-1998)
► Show Spoiler
Disse bøkene burde vel være velkjent for de fleste av leserne på Retro-forumet.

Bøkene er delt i to der forfatterne gir hver sine beretninger fra mesterskapet, i tillegg til en statistikk-del til slutt med de harde fakta fra alle kampene samt kvalifiseringen og diverse maratontabeller og annen VM-historisk statistikk.

Forfatterne var selv til stede under mesterskapene og bidrar med innblikk i vertslandenes historie og kultur, samt ulike opplevelser de hadde under mesterskapene både på og utenfor banen, i tillegg til levende beskrivelser fra selve kampene de overvar. Dag Solstads realisme og forkjærlighet for spesielt England og europeisk fotball generelt og Jon Michelets mer romantiske fotballsyn og forkjærlighet for Brasil, de afrikanske lagene og andre underdogs gir en fin kontrast. Hva man enn måtte mene om de to forfatternes politiske ideologier så er disse bøkene uansett høyst lesbare og et must for alle entusiaster av fotball-VM.


Per Høyer Hansen – Fodbold-VM (1978 – 1994)

https://www.saxo.com/dk/forfatter/per-h ... en_4356933

Den danske sportsjournalisten Per Høyer Hansen har også skrevet en serie med VM-bøker, for hvert av mesterskapene fra 1978 til 1994. I tillegg har han gitt ut diverse andre fotballbøker, bl.a. en som tar for seg de foregående VM-sluttspillene (1930-1974) og en bok om fotball-EMs historie. Selv om bøkene er skrevet på dansk, så er det langt mindre utfordrende å lese enn det er å forstå muntlig dansk.

Nå har jeg selv kun bøkene fra VM i 82, 86 og 90 i besittelse, men alle er skrevet over samme lest. Det som er verdt å fremheve med disse bøkene er at kvalifiseringsspillet til mesterskapene er meget grundig beskrevet. Kvalifiseringen utgjør faktisk godt og vel halvparten av hver bok, og er full av interessante småhistorier og anekdoter. Selve mesterskapene gås deretter systematisk igjennom, gruppe for gruppe. Da han selv ikke var til stede under mesterskapene blir dette en litt mer tørr gjennomgang enn hva man kan lese i f.eks. Solstad & Michelets bøker, men likevel er det fine og grundige oppsummeringer.


Nick Holt – The Mammoth Book of the World Cup
► Show Spoiler
Som tittelen antyder er dette en virkelig murstein av en bok, som tar for seg samtlige VM-sluttspill som har vært arrangert til og med 2014. Nye utgaver har vært utgitt fortløpende etter hvert sluttspill, så det kan godt være at det har kommet en ny utgave som inkluderer VM i 2018 også. Boka tar for seg mesterskap for mesterskap, med oppsummeringer av bortimot samtlige grupper og kamper. Det som gjør boka til noe mer enn en ren “faktabok” er at forfatteren skriver temmelig subjektivt, som gjør den til ganske så underholdende lesning, selv om man temmelig ofte kan være uenig i mange av hans synspunkter. Bl.a. får Drillo heller dårlige skussmål i oppsummeringene fra 94 og 98. Boka er for øvrig spekket med diverse kåringer, både av typen “tidenes VM-lag" og tidenes beste spillere, men også av litt mer humoristisk art, for eksempel “Most overhyped XI” og “The worst players that won the World Cup”.


Lars Tjærnås - Vi har scoret i Marseille

Denne boka har, som antydet i tittelen hovedfokus på den berømte St. Hansaftenen i 1998, og gir et for øvrig grundig tilbakeblikk på Norges VM-kamper i 1998, og gir en oppsummering av hele historien om Drillos.


Andre bøker om VM som jeg ikke selv har lest, men som kan være av interesse:

Joakim Jakobsen: Tynd luft – om Danmark under VM 1986

Pete Davies: One Night in Turin

Mathew Evans: USA 94 – The World Cup That Changed the Game

Sistnevnte bok kom ut for kun noen måneder siden. I tillegg til å oppsummere selve mesterskapet gir den også et grundig innblikk i opptakten til VM-sluttspillet i 94 og fotballens (altså den europeiske) historie og status i USA. Skal definitivt leses snart!

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: man okt 10, 2022 7:05 pm Det som er verdt å fremheve med disse bøkene er at kvalifiseringsspillet til mesterskapene er meget grundig beskrevet. Kvalifiseringen utgjør faktisk godt og vel halvparten av hver bok, og er full av interessante småhistorier og anekdoter.
Først: Nydelig initiativ!

Når det gjelder Høyer Hansen, så må jeg bare gi deg medhold i hva du sier i forhold til hvordan han framhever kvalifiseringsspillet. Nå er mitt univers langt magrere enn ditt, all den tid jeg kun sitter på '90-utgaven, men du verden for noen durabelige skildringer han leverer fra selv de mest obskure gruppene fra kontinenter bortenfor vårt eget. For en som selv i årevis har arbeidet med Italia '90-kvalifiseringen, så er Høyer Hansens åpenbaringer av den særs nyttige sorten. Jeg kjenner ikke til liknende verk overhode, der kvalifiseringsdelen vies så stor oppmerksomhet, men det bidrar utvilsomt til en ekstra dimensjon som forfatteren fortjener all mulig honnør for. Dessverre er Per Høyer Hansen for lengst gått bort, men disse bøkene lever videre inn i evigheten (det samme kan naturligvis sies om Solstad og Michelets verk).

Ps. La meg føye én tittel til lista di: Simon Harts praktfulle 'World in motion'. Et lite mesterverk om og fra Italia '90.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Må nå slå et slag for den "sedvanlige" gjengangeren Tim Parks' "A season with Verona". Eller har jeg aldri lest "The miracle of Castel di Sangro", boken om da bygdaklubben fra L'Aquila i Abruzzo, Castel di Sangro, seilte gjennom hele seriesystemet og kom seg opp i Serie B.

Ellers synes jeg kanskje ikke at "Vi har scoret i Marseille" var det helt store. VM-bøkene til Solstad og Michelet er jo en sikker vinner. Ellers er jo Schau og Aune sin "Det vakre spillet" litt artig med tanke på den historiske oppbygningen av engelsk fotball med mange forskjellige anekdoter.

Håvar Rems bok om Erik Mykland likte jeg vel nokså godt da jeg var rundt 15 år gammel, men den var vel litt pompøs og ute etter å skape furore etter all virakken etter EM2000. Åge Hareides: "Fotball, fornuft og følelser" er en ganske så grei bok. Han er egentlig en bra formidler.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: man okt 10, 2022 7:25 pm Når det gjelder Høyer Hansen, så må jeg bare gi deg medhold i hva du sier i forhold til hvordan han framhever kvalifiseringsspillet. Nå er mitt univers langt magrere enn ditt, all den tid jeg kun sitter på '90-utgaven, men du verden for noen durabelige skildringer han leverer fra selv de mest obskure gruppene fra kontinenter bortenfor vårt eget. For en som selv i årevis har arbeidet med Italia '90-kvalifiseringen, så er Høyer Hansens åpenbaringer av den særs nyttige sorten. Jeg kjenner ikke til liknende verk overhode, der kvalifiseringsdelen vies så stor oppmerksomhet, men det bidrar utvilsomt til en ekstra dimensjon som forfatteren fortjener all mulig honnør for. Dessverre er Per Høyer Hansen for lengst gått bort, men disse bøkene lever videre inn i evigheten (det samme kan naturligvis sies om Solstad og Michelets verk).

Ps. La meg føye én tittel til lista di: Simon Harts praktfulle 'World in motion'. Et lite mesterverk om og fra Italia '90.
Jeg tror det var takket være at du nevnte Høyer Hansens bok fra VM i 90 i et innlegg (husker ikke om det var her på FD eller gamle VGD) at jeg først ble klar over bøkene hans. Bestilte først 1990-boka, og senere de fra 82 og 86. Ser ikke bort fra at bøkene fra 78 og 94 også havner i bokhylla etter hvert.

Takk for tipset om "World in motion", den ser interessant ut!

mashadar

Legg inn av mashadar »

Ikke akkurat det man kan kalle litteratur, men for alle som har et forhold til Paninis VM- og EM-klistremerkealbum opp gjennom årene er disse bøkene i høyeste grad å anbefale:

World Cup 1970-2018: Panini Football Collections
https://www.amazon.co.uk/World-Cup-1970 ... 8857014169

Euro Cup 1980-2020: Panini Football Collections
https://www.amazon.co.uk/Eurocup-Panini ... 857017818/

Dette er altså fulle reprints av samtlige av Paninis VM- og EM-album.

I tillegg kommer snart en ny Panini-bok med reprints av UK Football-klistremerkealbumene (som inkluderer den engelske og skotske ligaen) fra sesongene 1978-1985.

https://www.amazon.co.uk/Panini-Footbal ... 399405225/

Tilsvarende samlinger finnes også for Calciatori-albumene (altså fra den italienske serien), som jo var det det hele startet med for Panini-imperiet.

Greg Landsdowne - Stuck on You: The Rise & Fall... & Rise of Panini Stickers

Denne boka tar for seg historien om Panini-klistremerker og businessen rundt som etter hvert vokste fram.

Greg Landsdowne - Panini Football Stickers: The Official Celebration: A Nostalgic Journey Through the World of Panini
Denne kom ut i fjor i forbindelse med Paninis 60-årsjubileum og er en reise gjennom VM- og EM-albumene samt UK Football-albumene, med drøssevis av bilder og trivia om hvert album. En gullgruve for alle Panini-entusiaster.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Et sluttspill som sjelden får noen større prioritet her inne er VM '94. Det kan likevel være slik at det sitter mange der ute som gjerne vil ha mer fokus på den turneringen. Selv har jeg et heller avmålt forhold til USA '94, men jeg vurderer likevel å gå til innkjøp av Matt Evans' relativt nye bok om emnet:



Hvorvidt man er enig eller ei i tittelen får være opp til hver enkelt å vurdere.

Mens Brasil til slutt ble stående igjen som vinnere i Amerika, til tross for en finale som ikke akkurat har skrevet seg inn i historiebøkene med gullskrift, vil man antakelig lettere huske 1982-årgangen deres, og det til tross for at den aldri vant noe som helst. Turneringen var første gang Telê Santana kunne mønstre dette galleriet av stjernespillere samtidig, for en midtbane bestående av Toninho Cerezo, Falcão, Zico, Sócrates og Éder var bortimot uhørt. Stuart Horsfield har vært ganske lyrisk i sin tilnærming til emnet, men jeg går likevel ikke av veien for å anbefale boka hans:



Det er få årganger jeg har latt meg begeistre av på denne siden av årtusenskiftet som den russiske fra 2008-EM. Også der var det en uhyre spektakulært sammensatt midtbane som var den store drivkraften, og de leverte enkelte praktfulle forestillinger. Folk flest vil nok huske best kvartfinalen mot Nederland (3-1 etter ekstraomganger), men også 2-0 mot Sverige var en grei fotballoppvisning. Tidspunktet er kanskje ikke ideelt, men jeg har til tross for brutal krigføring mot naboen få betenkeligheter med å trekke fram i lyset Marc Bennetts bok:



Her er det for all del ikke utelukkende EM-fokus, men som man vil kunne få en indikasjon om ut fra omslaget, så er også innsatsen i Sveits/Østerrike-sluttspillet viet rom. Sergej Semak, Igor' Semsjov, Konstantin Zyrjanov, Andrej Arsjavin og Ivan Sajenko - det var en helt kurant kvintett.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Mange bøker om fotball kan leses gratis på bokhylla.no. Øverst på siden er det søkefelt.

Øverst i rammen til venstre står det "vis objekter". Enkelte bøker er tilgjengelig bare for de som har registrert seg.

https://www.nb.no/search?q=Fotball&medi ... bility=ALL

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: tir okt 11, 2022 7:52 pm Bestilte først 1990-boka, og senere de fra 82 og 86.
1986-boka, ja. Kunne jeg være så frekk at jeg ber deg se etter om det er mulig å oppdrive noe som helst vedrørende Sergej Baltatsjas skade, som han pådro seg under finalen i cupvinnercupen 2.mai, altså en måneds tid før VM, da Dynamo Kyiv knuste Atlético Madrid 3-0, mellom de to permene? At han mistet Mexico '86 med skade er jo velkjent, men jeg skulle gjerne vite hva slags skade det var han pådro seg i Lyon den ellers så minnerike kvelden sett med ukrainske øyne. Jeg fordriver tiden med studier av nettopp dette oppgjøret, hvor jeg har kommet til veis ende ved de første 45, der Dynamo Kyiv var så overlegne at det var flatterende for spanjolene kun å ligge ett mål bak. Etter rundt 37 minutters spill ser man Baltatsja, libero både på klubb- og landslag den gang, i ferd med å føre ballen ut fra egen 16-meter og framover, idet han plutselig og helt uforvarende faller sammen. Man har sett spillere som pådrar seg korsbåndskade falle om på liknende vis, og det så slett ikke pent ut. Etter litt behandling på sidelinja ser man Baltatsja bli assistert vekk av representanter for det medisinske personellet, og hvor han har fjernet både strømpe og sko på venstrebeinet. Kan det ha vært en røket achilles?

Da Baltatsja måtte gå av, så var det Andrij Bal' som kom inn. Ham vil man huske fra '82-mesterskapet, der han jo scoret sovjeternes mål i første kamp mot Brasil, da Waldir Peres på uforklarlig vis greide å fomle skuddet fra god distanse i mål. Bal' tok plass på høyrebacken, mens høyreback fram til da, Volodymyr Bezsonov, hoppet inn sentralt i Baltatsjas sted. Slik skulle jo Sovjetunionen komme til å stille i det påfølgende VM også, uten at backlinja kom særlig heldig fra det i 4-3-tapet mot Belgia i åttendelsfinalene. Akk, hvor '86 kunne ha endt annerledes for SSSR om Baltatsja hadde vært frisk.

Beardman

Legg inn av Beardman »


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Litt på siden, men for de av oss som var ungdom på 90-tallet/starten av 00-tallet så er denne temmelig relaterbar:

Tormund

Legg inn av Tormund »

Ale skrev: tir des 06, 2022 8:57 am Zlatan sin bok er ypperlig.
Indeed.

Jeg trodde Gazza sin også skulle være fantastisk, men den syntes jeg nesten bare var trist, noen gode historier var det der, men for det meste var den gjennomsyret av selvmedlidenhet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Simon Kuper og Jonathan Wilson sine bøker er vel klassikere i sjangeren. Spesielt Kuper sin "Football against the enemy" og Wilson sin "Inverting the pyramid". Begge har vel også skrevet bøker om lag/spillere/managere som er verdt å lese.

Ellers er vel "All played out" av Pete Davies regnet som en av de beste fotballbøkene. Handler om VM i 1990.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 9:11 am Ellers er vel "All played out" av Pete Davies regnet som en av de beste fotballbøkene. Handler om VM i 1990.
Har du lest den selv, slik at du kan gå god for utsagnet? Jeg har flere ganger vært på nippet til å stikke den ned i handlekurven, men så har Pete Davies' framtoning i den ellers så briljante podcasten "Vincerà! The story of Italia '90" gjort at jeg har hatt litt betenkeligheter. Synes han gjør en heller skuffende innsats der.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

mikemodano skrev: tir des 06, 2022 10:42 am Har du lest den selv, slik at du kan gå god for utsagnet? Jeg har flere ganger vært på nippet til å stikke den ned i handlekurven, men så har Pete Davies' framtoning i den ellers så briljante podcasten "Vincerà! The story of Italia '90" gjort at jeg har hatt litt betenkeligheter. Synes han gjør en heller skuffende innsats der.
Niks. Har bare registrert at den havner på omtrent alle lister når beste fotballbøker skal nevnes.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg har registrert det samme selv, noe som i utgangspunktet pirret nysgjerrigheten min, men når man hører ham med whiskystemme og småbleke anekdoter, så får jeg litt følelsen av at han var lite mer enn en vanlig supporter som dro ned for å drekka og herje, slik engelskmennene gjerne gjorde når de reiste utenlands på fotballrelaterte turer den gang. Kan en slik fyr ha skrevet ei god bok, altså? Kanskje jeg får stikke hull på fordommene mine, og heller lytte til de massene som tross alt har kjøpt og, får vi anta, lest boka. Om den bare er halvparten så solid som Simon Harts 'World in Motion', så vil den uansett være verdt utlegget.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Litt på siden, men hjemme hos foreldrene mine har jeg en ganske så imponerende samling Boing-pockets. Jeg samlet på disse da jeg var tenåring. Trålet bruktbokbutikker landet rundt i sin tid.

Og fortsatt hender det at jeg tar opp en bok og leser en historie eller to. Det er jo ikke akkurat høykultur, og meg på 40+ henger meg langt mer opp i plotthullene enn jeg gjorde som ungdom.

Men det er likevel herlig nostalgi.

Hva gjelder fotballbøker så er Fever Pitch en favoritt når det kommer til fiksjon. For en som ble voksen i samme tidsepoke er det mye man kjenner seg igjen i.

Paul Ferris sin selvbiografi «The boy on the shed» burde alle lese. Det er ikke bare rivende godt skrevet, men også svært interessant å komme bak fasaden i en av de store klubbene og få et innblikk som ikke rosemaler eller fylles av gamle skrøner som de fleste selvbiografiene har en tendens til å gjøre

boombis

Legg inn av boombis »

Noen år siden jeg leste denne, men vel verdt å nevne:

The Beautiful Game?: Searching for the Soul of Football

Once, football stood for passion, community, honour, even beauty. The game is in danger of losing its lifeblood - and its soul.

In The Beautiful Game? David Conn, the game's most respected investigative journalist, sets out on a journey through the heart of our national game, exploring how the sport has failed - and who is to blame. This is a book for those who keep the faith, who believe that the sport itself, stripped of the greed and self-interest blighting its organisation, still has values, and can still be beautiful.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: man des 05, 2022 7:55 pm 1986-boka, ja. Kunne jeg være så frekk at jeg ber deg se etter om det er mulig å oppdrive noe som helst vedrørende Sergej Baltatsjas skade, som han pådro seg under finalen i cupvinnercupen 2.mai, altså en måneds tid før VM, da Dynamo Kyiv knuste Atlético Madrid 3-0, mellom de to permene?
Har skummet kjapt gjennom både beretningen fra Sovjets kvalifiseringsgruppe og selve mesterskapskampene hvor Sovjet var involvert, men jeg kan dessverre ikke se at noe om Baltatsjas skade er nevnt.

Vurderer forresten å gå til anskaffelse av en annen bok om VM i 86:

Noen som har lest eller har kjennskap til denne?

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: tir des 06, 2022 7:42 pm Noen som har lest eller har kjennskap til denne?
Nettleseren min hadde visst vansker med å billedliggjøre den boka du hadde klistret inn, men nå ser jeg at det er Steven Scraggs "In the Heat of the Midday Sun". Jeg har ikke lest akkurat denne, men Scragg er jo ganske levende språklig sett og en dyktig formidler av fortidens fotballskatter. Jeg fant i hvert fall stor glede i å lese trilogien hans om de europacupene før den moderne fotballens virkelige inntog. Jeg vil således tro at du ikke vil trå veldig feil dersom du velger å bestille Mexico '86-boka hans.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: ons des 07, 2022 9:36 am
mashadar skrev: tir des 06, 2022 7:42 pm Noen som har lest eller har kjennskap til denne?
Nettleseren min hadde visst vansker med å billedliggjøre den boka du hadde klistret inn, men nå ser jeg at det er Steven Scraggs "In the Heat of the Midday Sun". Jeg har ikke lest akkurat denne, men Scragg er jo ganske levende språklig sett og en dyktig formidler av fortidens fotballskatter. Jeg fant i hvert fall stor glede i å lese trilogien hans om de europacupene før den moderne fotballens virkelige inntog. Jeg vil således tro at du ikke vil trå veldig feil dersom du velger å bestille Mexico '86-boka hans.
Som sagt så gjort. "In the Heat of the Midday Sun" samt Matthew Evans' USA '94-bok ble bestilt for en drøy uke siden, og jommen tikket det inn en melding på telefonen allerede i dag om at en pakke kunne hentes på min lokale 7-Eleven. Så nå sitter jeg her med en solid dose VM-lektyre klar til å fortæres i løpet av jula. Skal også prøve å få krotet ned en anmeldelse her etter hvert som jeg får lest bøkene.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: ons des 14, 2022 6:55 pm Så nå sitter jeg her med en solid dose VM-lektyre klar til å fortæres i løpet av jula. Skal også prøve å få krotet ned en anmeldelse her etter hvert som jeg får lest bøkene.
Det må du gjøre.

Jeg ble såpass inspirert selv av dialogen sist at jeg like gjerne bestilte boka, jeg også. Jeg ligger imidlertid etter deg i løypa, siden mitt eksemplar først vil være meg i hus i løpet av noen døgn.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

mashadar skrev: man okt 10, 2022 7:05 pm Tenkte at det kunne være på sin plass med en tråd om fotball-litteratur, enten det er bøker som tar for seg tidligere mesterskap, spillerbiografier eller annet som passer inn i dette forumets tema. I denne tråden er det fritt fram for å poste tips, anbefalinger, eller anmeldelser.

I dette første innlegget vil jeg ta for meg noen bøker om tidligere fotball-VM.


Jon Michelet og Dag Solstad – VM i fotball (1982-1998)
► Show Spoiler
Disse bøkene burde vel være velkjent for de fleste av leserne på Retro-forumet.

Bøkene er delt i to der forfatterne gir hver sine beretninger fra mesterskapet, i tillegg til en statistikk-del til slutt med de harde fakta fra alle kampene samt kvalifiseringen og diverse maratontabeller og annen VM-historisk statistikk.

Forfatterne var selv til stede under mesterskapene og bidrar med innblikk i vertslandenes historie og kultur, samt ulike opplevelser de hadde under mesterskapene både på og utenfor banen, i tillegg til levende beskrivelser fra selve kampene de overvar. Dag Solstads realisme og forkjærlighet for spesielt England og europeisk fotball generelt og Jon Michelets mer romantiske fotballsyn og forkjærlighet for Brasil, de afrikanske lagene og andre underdogs gir en fin kontrast. Hva man enn måtte mene om de to forfatternes politiske ideologier så er disse bøkene uansett høyst lesbare og et must for alle entusiaster av fotball-VM.


Per Høyer Hansen – Fodbold-VM (1978 – 1994)

https://www.saxo.com/dk/forfatter/per-h ... en_4356933

Den danske sportsjournalisten Per Høyer Hansen har også skrevet en serie med VM-bøker, for hvert av mesterskapene fra 1978 til 1994. I tillegg har han gitt ut diverse andre fotballbøker, bl.a. en som tar for seg de foregående VM-sluttspillene (1930-1974) og en bok om fotball-EMs historie. Selv om bøkene er skrevet på dansk, så er det langt mindre utfordrende å lese enn det er å forstå muntlig dansk.

Nå har jeg selv kun bøkene fra VM i 82, 86 og 90 i besittelse, men alle er skrevet over samme lest. Det som er verdt å fremheve med disse bøkene er at kvalifiseringsspillet til mesterskapene er meget grundig beskrevet. Kvalifiseringen utgjør faktisk godt og vel halvparten av hver bok, og er full av interessante småhistorier og anekdoter. Selve mesterskapene gås deretter systematisk igjennom, gruppe for gruppe. Da han selv ikke var til stede under mesterskapene blir dette en litt mer tørr gjennomgang enn hva man kan lese i f.eks. Solstad & Michelets bøker, men likevel er det fine og grundige oppsummeringer.


Nick Holt – The Mammoth Book of the World Cup
► Show Spoiler
Som tittelen antyder er dette en virkelig murstein av en bok, som tar for seg samtlige VM-sluttspill som har vært arrangert til og med 2014. Nye utgaver har vært utgitt fortløpende etter hvert sluttspill, så det kan godt være at det har kommet en ny utgave som inkluderer VM i 2018 også. Boka tar for seg mesterskap for mesterskap, med oppsummeringer av bortimot samtlige grupper og kamper. Det som gjør boka til noe mer enn en ren “faktabok” er at forfatteren skriver temmelig subjektivt, som gjør den til ganske så underholdende lesning, selv om man temmelig ofte kan være uenig i mange av hans synspunkter. Bl.a. får Drillo heller dårlige skussmål i oppsummeringene fra 94 og 98. Boka er for øvrig spekket med diverse kåringer, både av typen “tidenes VM-lag" og tidenes beste spillere, men også av litt mer humoristisk art, for eksempel “Most overhyped XI” og “The worst players that won the World Cup”.


Lars Tjærnås - Vi har scoret i Marseille

Denne boka har, som antydet i tittelen hovedfokus på den berømte St. Hansaftenen i 1998, og gir et for øvrig grundig tilbakeblikk på Norges VM-kamper i 1998, og gir en oppsummering av hele historien om Drillos.


Andre bøker om VM som jeg ikke selv har lest, men som kan være av interesse:

Joakim Jakobsen: Tynd luft – om Danmark under VM 1986

Pete Davies: One Night in Turin

Mathew Evans: USA 94 – The World Cup That Changed the Game

Sistnevnte bok kom ut for kun noen måneder siden. I tillegg til å oppsummere selve mesterskapet gir den også et grundig innblikk i opptakten til VM-sluttspillet i 94 og fotballens (altså den europeiske) historie og status i USA. Skal definitivt leses snart!
Husker fra min barndom at en klassekammerat av meg hadde en bok som omhandlet VM i Argentina i 1978. Ble det gitt ut en norsk bok fra dette mesterskapet, eller var det en oversettelse av den danske boka. Eller eventuelt den danske boka på dansk? Det som er sikkert er at jeg klarte å lese boka, så betyr at den måtte være på norsk, svensk eller dansk.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Fotballagenten av Knut Høibraaten er artig lesning. Var en lengre tråd om boka på VGD hvor også Knut selv var innom. Begynner å bli noen år siden jeg leste den nå, kanskje på tide å ta den frem igjen ☺️

mashadar

Legg inn av mashadar »

Kjetil-e skrev: søn des 25, 2022 10:08 pm Husker fra min barndom at en klassekammerat av meg hadde en bok som omhandlet VM i Argentina i 1978. Ble det gitt ut en norsk bok fra dette mesterskapet, eller var det en oversettelse av den danske boka. Eller eventuelt den danske boka på dansk? Det som er sikkert er at jeg klarte å lese boka, så betyr at den måtte være på norsk, svensk eller dansk.
Jo, du har nok rett i det. Vet at jeg har sett denne boka for mange år siden, og den var på norsk.

Gjorde nettopp et Google-søk, og det var vel denne: https://www.goodreads.com/book/show/492 ... tball-1978

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

mashadar skrev: man des 26, 2022 9:48 pm
Kjetil-e skrev: søn des 25, 2022 10:08 pm Husker fra min barndom at en klassekammerat av meg hadde en bok som omhandlet VM i Argentina i 1978. Ble det gitt ut en norsk bok fra dette mesterskapet, eller var det en oversettelse av den danske boka. Eller eventuelt den danske boka på dansk? Det som er sikkert er at jeg klarte å lese boka, så betyr at den måtte være på norsk, svensk eller dansk.
Jo, du har nok rett i det. Vet at jeg har sett denne boka for mange år siden, og den var på norsk.

Gjorde nettopp et Google-søk, og det var vel denne: https://www.goodreads.com/book/show/492 ... tball-1978
Takk kan godt være den.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Matthew Evans - "USA 94 - The World Cup That Changed the Game"

Dette er en rimelig fersk utgivelse (2021) og er en av mange bøker om tidligere VM-sluttspill som har blitt utgitt de siste par årene.

Boka starter med hvordan det gikk til at USA ble tildelt VM og de påfølgende forberedelsene. Når det gjelder selve mesterskapet gir ikke boka en direkte kronologisk gjennomgang. I stedet tar hvert kapittel for seg utvalgte lag som på forskjellige måter gjorde seg bemerket, som bl.a. Nigeria, Irland, Saudi Arabia, Romania, Colombia (med fokus på Escobar) og Argentina (med fokus på Maradona), og beskriver deres reise gjennom mesterskapet. Svakheten med dette oppsettet er at en del kamper blir omtalt flere ganger, som f.eks. hele 4 av Romanias kamper. Slik sett kan man si at boka i større grad består av en samling av kortere historier enn å være en helhetlig historie om VM i 94.

Helhetsinntrykket jeg sitter igjen med er at hvis man fra før av har god kunnskap og/eller erindring av VM i 94, så bidrar ikke boka med altfor mange nye og interessante innblikk. Et hederlig unntak (i alle fall for undertegnede) er kapitlet som tar for seg tildelingsprosessen og forberedelsene i vertslandet, forholdene i det amerikanske fotball-(altså soccer)forbundet og prosessen med å stable på beina et landslag som på en noenlunde hederlig måte kunne forsvare vertslandets stjerner og striper.
Boka er ikke altfor lang, så jeg kunne gjerne tenkt meg at forfatteren hadde gått litt mer i dybden på i alle fall noen av lagene som presenteres i de forskjellige kapitlene. Det finnes utvilsomt mye interessant «mat» her, men det blir mest til at forfatteren skraper i overflaten.

Totalvurderingen av boka ender vel sånn ca midt på treet.
Sist redigert av mashadar den man jan 02, 2023 9:26 pm, redigert 2 ganger totalt.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Som et apropos til innlegget over vil jeg anbefale denne herlige When We Were Kings-episoden som tar for seg den dramatiske avslutningen på den europeiske kvalifiseringen til VM 94:


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mashadar skrev: man jan 02, 2023 9:20 pm Som et apropos til innlegget over vil jeg anbefale denne herlige When We Were Kings-episoden som tar for seg den dramatiske avslutningen på den europeiske kvalifiseringen til VM 94:

Den der var jævla bra, ja.Artig vri. Var ikke klar over denne Kostadinov-historien. Noe av bruduljene rundt kampen i Belfast har man nå sett litt fra før i forbindelse med en del Jack Charlton-dokumentarer.

Everenga

Legg inn av Everenga »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 11:06 am Litt på siden, men hjemme hos foreldrene mine har jeg en ganske så imponerende samling Boing-pockets. Jeg samlet på disse da jeg var tenåring. Trålet bruktbokbutikker landet rundt i sin tid.

Og fortsatt hender det at jeg tar opp en bok og leser en historie eller to. Det er jo ikke akkurat høykultur, og meg på 40+ henger meg langt mer opp i plotthullene enn jeg gjorde som ungdom.
Var Boingklubb medlem i en del år og har også en hel bråte av disse pocketbøkene og blader liggende i kjelleren hos mine foreldre. Noe av det morsomste er kommentarene fra publikum som kommer med utrop av en type jeg aldri har hørt på noen virkelig fotballkamp av typen "ooh fantastisk i tverrliggeren, neste gang sitter den sikkert" osv.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Everenga skrev: tir jan 10, 2023 2:18 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 11:06 am Litt på siden, men hjemme hos foreldrene mine har jeg en ganske så imponerende samling Boing-pockets. Jeg samlet på disse da jeg var tenåring. Trålet bruktbokbutikker landet rundt i sin tid.

Og fortsatt hender det at jeg tar opp en bok og leser en historie eller to. Det er jo ikke akkurat høykultur, og meg på 40+ henger meg langt mer opp i plotthullene enn jeg gjorde som ungdom.
Var Boingklubb medlem i en del år og har også en hel bråte av disse pocketbøkene og blader liggende i kjelleren hos mine foreldre. Noe av det morsomste er kommentarene fra publikum som kommer med utrop av en type jeg aldri har hørt på noen virkelig fotballkamp av typen "ooh fantastisk i tverrliggeren, neste gang sitter den sikkert" osv.
Hahaha! Akkurat sånn er det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»