Pinnekjøtt - best i test

Svar
T-Bag

Re: Pinnekjøtt - best i test

Legg inn av T-Bag »

4pLaY skrev: tir des 06, 2022 11:37 pm
Nei, røyke smaken var ikke noe for oss.
Det er ekstremt stor forskjell på røykt pinnekjøtt, mye større forskjell enn på urøykt.
Røykemetodene varierer ganske mye, så selv om det ikke falt i smak sist vil jeg anbefale å gi det en sjanse ved en senere anledning.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

T-Bag skrev: tir des 06, 2022 11:48 pm
4pLaY skrev: tir des 06, 2022 11:37 pm
Nei, røyke smaken var ikke noe for oss.
Det er ekstremt stor forskjell på røykt pinnekjøtt, mye større forskjell enn på urøykt.
Røykemetodene varierer ganske mye, så selv om det ikke falt i smak sist vil jeg anbefale å gi det en sjanse ved en senere anledning.
Smaker sikkert om noen tilbyr, men det blir ikke aktuelt kjøpe inn selv, er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å like det samme hvordan det er røyka.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

KingKongHalvor skrev: tir des 06, 2022 11:09 pm
Kul_Djevel skrev: tir des 06, 2022 8:38 pm
DoktorS skrev: tor nov 17, 2022 7:00 pm

Terningkast 6 - Rogalam
Terningkast 5 - Aronmat, Nordfjord og First Price...
Bra Nordfjord er høyt oppe. Det som kjøpes inn her i år :D
Så du stoler blindt på et anonymt sitat fra en test bak en betalingsmur i DaBla?
Nei. Men Nordfjord som alltid kjøpes helt uavhengig av å lese tester, fordi er meget fornøyd med deres pinnekjøtt. Ikke mer hokus pokus enn det. Jeg skrev bare et det er bra det er langt oppe. Viser jo at jeg har god smak da. Burde kanskje skrevet skjønner det er langt oppe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

4pLaY skrev: tir des 06, 2022 11:51 pm
T-Bag skrev: tir des 06, 2022 11:48 pm
4pLaY skrev: tir des 06, 2022 11:37 pm
Nei, røyke smaken var ikke noe for oss.
Det er ekstremt stor forskjell på røykt pinnekjøtt, mye større forskjell enn på urøykt.
Røykemetodene varierer ganske mye, så selv om det ikke falt i smak sist vil jeg anbefale å gi det en sjanse ved en senere anledning.
Smaker sikkert om noen tilbyr, men det blir ikke aktuelt kjøpe inn selv, er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å like det samme hvordan det er røyka.
Pinnekjøtt skal selvsagt ikke være røkt. Da kan man like gjerne spise svinekam.

T-Bag

Legg inn av T-Bag »

PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 12:53 am
Pinnekjøtt skal selvsagt ikke være røkt. Da kan man like gjerne spise svinekam.
Du har tydeligvis ikke smakt røykt pinnekjøtt, for den sammenligningen er helt på jordet.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

TV2 hadde en test. Nordfjord var den eneste som fikk 5 av de urøkte. Gilde gourtmetlam (urøkt) fikk 4.

Testen:
https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/ma ... /15326543/

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

T-Bag skrev: ons des 07, 2022 4:51 pm
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 12:53 am
Pinnekjøtt skal selvsagt ikke være røkt. Da kan man like gjerne spise svinekam.
Du har tydeligvis ikke smakt røykt pinnekjøtt, for den sammenligningen er helt på jordet.
Har smakt, var ikke en høydare. Det har vel med hva man er vant til og tradisjon å gjøre.

Selv kjøper jeg pinnekjøttet (eller pinneribbe som vi sier) mitt av Angus Gaupset i Kristiansund i år. Har de siste årene kjøpt et helt lam av en lokal bonde som har saltet og tørket hele sider, og levert lammelår m.m. men han har pensjonert seg, og jeg har ikke funnet en ny lokal leverandør.

Jeg kan slumpe til å kjøpe pinnekjøtt i dagligvareforretninger også, men julaften skal det være av ypperste kvalitet. Og da legger jeg litt mer i potten.

T-Bag

Legg inn av T-Bag »

PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 5:51 pm
Jeg kan slumpe til å kjøpe pinnekjøtt i dagligvareforretninger også, men julaften skal det være av ypperste kvalitet. Og da legger jeg litt mer i potten.
Denne er vi ihvertfall enig om.
Her går det i enten R. Birkeland eller Solheim Kjøtt til jul, med mindre vi får tak i noe privat fra Voss.

Så blir det kjøpt inn litt når det selges ut i butikkene etter jul til å bruke til raspeballer o.l. da blir det gjerne urøykt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

T-Bag skrev: tor des 08, 2022 10:54 am
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 5:51 pm
Jeg kan slumpe til å kjøpe pinnekjøtt i dagligvareforretninger også, men julaften skal det være av ypperste kvalitet. Og da legger jeg litt mer i potten.
Denne er vi ihvertfall enig om.
Her går det i enten R. Birkeland eller Solheim Kjøtt til jul, med mindre vi får tak i noe privat fra Voss.

Så blir det kjøpt inn litt når det selges ut i butikkene etter jul til å bruke til raspeballer o.l. da blir det gjerne urøykt.
Ah! Potetball med pinnekjøtt. Nå begynte jeg å glede meg til januar også.

Men husk på å ha tom kalender etter måltidet. Det blir et par timer med sukk og stønn på sofaen 😄

morrisey

Legg inn av morrisey »

Justice 97 skrev: lør des 10, 2022 11:31 am Noe å tenke på før man går til innkjøp.

Kjendiskokk kaller pinnekjøtt-produksjonen en skandale: – Dette forklarer den dårlige smaken. Det skriker i hvert fiber i hele kokke-kroppen min, sier kjendiskokk Eirik Lillebø. Han har akkurat fått ny informasjon om produksjonsmetoden hos flere av landets største pinnekjøttprodusenter.

– Mye av pinnekjøttet jeg smaker er middelmådig, mesteparten er terningkast tre. Etter å ha tørket pinnekjøtt selv, fikk jeg en mistanke om hva som kan være forklaringen, sier Eirik Lillebø. – Det startet med at jeg skulle tørke pinnekjøtt i garasjen hjemme. Da tok det sju uker før det var ferdig tørket, sier Lillebø. Lillebø hadde på forhånd sjekket mange oppskrifter, og alle han fant anbefalte en tørketid på seks til åtte uker. – Det smakte helt nydelig og var noe helt annet enn mesteparten av det jeg har smakt fra butikk.

Men det sådde også en mistanke om årsaken. Året etter skulle han igjen lage pinnekjøtt, men nå hadde han dårligere tid. – Jeg hang opp kjøttet i garasjen som sist, men nå tok jeg fram en vifte vi vanligvis bruker om sommeren når det er varmt. Med vifta på var kjøttet klart etter bare tre uker. Men denne gangen var smaken omtrent som det jeg får i butikken, ganske midt på treet. Lillebø mener den korte tørketiden er forklaringen på at pinnekjøttet ikke fikk den samme gode smaken som ved første forsøk.

Fatland på Jæren er en av landets store pinnekjøtt-produsenter. Nettavisen får først opplyst at Fatland tørker pinnekjøtt på ti dager. Etter å ha fått presentert kritikken fra Eirik Lillebø, sier de det aller meste tørker på 14 dager, men ned mot ti dager i enkelte tilfeller. Nortura opplyser at de tørker pinnekjøtt i to ulike typer, en som tørker i tre uker og en som tørker på 14 dager. Også Strøm-Larsen i Oslo lager 25 tonn pinnekjøtt i året med en tørketid på rundt 14 dager.

Med andre ord, så vel store produsenter som mindre tørker kjøttet i langt kortere tid enn hva oppskrifter og tradisjon tilsier.
Når jeg vokste opp var det vanlig at man hang pinnekjøttet selv. For meg blir det litt for mye styr, og er du uheldig med temperaturen, så kommer det fort beboere i kjøttet. Og den proteinen står jeg glatt over;-)
En annen morsom sak i denne tråden er jo disse testene... Hvem satser på å kjøpe pinnekjøtt basert på hva østlandspressen sier er bra? Bør i det minste være vestlendinger som vurderer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Sauekjøtt huff :cry:

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

DoktorS skrev: tor nov 17, 2022 7:00 pm
TheBaseline skrev: tor nov 17, 2022 10:38 am Noen som vet hvilket pinnekjøtt som ble testvinner? Skal seff ha pinnekjøtt til jul i år. Ønsker å kjøpe det beste kjøttet! Ser Dagbladet har hatt en test, men den er selvfølgelig bak en betalingsmur :(
Terningkast 6 - Rogalam
Terningkast 5 - Aronmat, Nordfjord og First Price...
Rogaland er jo sauefylket da, og da har vi selvfølgelig også det beste pinnekjøttet :)
Men husk, DET SKAL VÆRE RØYKT :!:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Veldig interessant opplysning om pinnekjøtt - er vokst opp med at det ble tørket sjøl - to sider, ettersom et helt lam ble kjøpt om høsten. Det var ofte veldig godt - og det var jo da tørket lenge. Imidlertid ble det noen ganger satt på, nettopp, ja - vifte, for å få det tørt nok. Og da ble det rett og slett ikke like godt, men det var mer en nødløsning, så vidt jeg forstod...

.... så for feinschmekere kan det kanskje bli en renessanse for å tørke sjøl. Skjønt, det er jo en del jobb, og det er ikke helt risikofritt heler. Tviler på om det er mulig å tørkepinnekjøtt på loftet i en bygård i Oslo, i hvert fall.

Someone

Legg inn av Someone »

Hvordan må forholdene være for å tørke selv?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Someone skrev: tir des 13, 2022 2:05 pm Hvordan må forholdene være for å tørke selv?
Det skal vel være både luftig og kjølig, bra ventilasjon og ikke for høy luftfuktighet, etter det jeg har lest.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»