Kritikk mot de som boikotter VM

Svar
Klang

Re: Kritikk mot de som boikotter VM

Legg inn av Klang »

Vi har alle våre subjektive oppfatninger, det er liksom slik verden fungerer 😑

Det er veldig lett å ikke se på et skandaløst fotball-VM. Da har jeg faktisk mer forståelse for at folk fortsatt kjøper kinesiske telefoner i 2022, en enhet man bruker hele tiden og som gjerne koster noen tusen, man vil gjerne spare litt penger uten å kjøpe en dårlig Samsung-modell etc.

Dere som ser på dette mesterskapet, går det en grense for hva dere vil akseptere? Dere ser på uansett?

Champis

Legg inn av Champis »

Klang skrev: ons des 07, 2022 12:44 am Vi har alle våre subjektive oppfatninger, det er liksom slik verden fungerer 😑

Det er veldig lett å ikke se på et skandaløst fotball-VM. Da har jeg faktisk mer forståelse for at folk fortsatt kjøper kinesiske telefoner i 2022, en enhet man bruker hele tiden og som gjerne koster noen tusen, man vil gjerne spare litt penger uten å kjøpe en dårlig Samsung-modell etc.

Dere som ser på dette mesterskapet, går det en grense for hva dere vil akseptere? Dere ser på uansett?

Jeg har helt siden debatten rundt boikott startet for et par år siden vært klar på at jeg ikke har så veldig tro på boikott som virkemiddel. Så jeg ser det meste av VM, og det gjør jeg med helt god samvittighet.

Strider

Legg inn av Strider »

Klang skrev: ons des 07, 2022 12:44 am Vi har alle våre subjektive oppfatninger, det er liksom slik verden fungerer 😑

Det er veldig lett å ikke se på et skandaløst fotball-VM. Da har jeg faktisk mer forståelse for at folk fortsatt kjøper kinesiske telefoner i 2022, en enhet man bruker hele tiden og som gjerne koster noen tusen, man vil gjerne spare litt penger uten å kjøpe en dårlig Samsung-modell etc.

Dere som ser på dette mesterskapet, går det en grense for hva dere vil akseptere? Dere ser på uansett?
Tror mange her inne ser alt for mye TV generelt og bruker for mye tid på å diskutere tull på forum inkl dette. Finnes så mye annet mer givende å finne på.
Har ikke sett 1 min av dette VM og bruker minst mulig tid på mainstream media TV og internett og leser kun litt på forum hver dag.
Latterlig å se på fotball VM midt på vinteren og i tillegg har slaver bygd infrastrukturen og mange døde underveis i prosessen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Klang skrev: ons des 07, 2022 12:44 am Vi har alle våre subjektive oppfatninger, det er liksom slik verden fungerer 😑

Det er veldig lett å ikke se på et skandaløst fotball-VM. Da har jeg faktisk mer forståelse for at folk fortsatt kjøper kinesiske telefoner i 2022, en enhet man bruker hele tiden og som gjerne koster noen tusen, man vil gjerne spare litt penger uten å kjøpe en dårlig Samsung-modell etc.

Dere som ser på dette mesterskapet, går det en grense for hva dere vil akseptere? Dere ser på uansett?
Lettere absurd at man må forsvare seg for å se på et VM i et land Norge har et utstrakt samarbeid med, blant annet har "vi alle" investeringer der gjennom Oljefondet. Vi selger våpen til landet for mange hundre millioner kroner - Qatar hjelper oss også med eksport av våpen til Ukraina. Og Hydro, som delvis er statlig eid, har et kjempestort anlegg som Kronprins Haakon var med på åpningen av.

Og så skal man boikotte at verdens beste fotballspillere samler verden gjennom fantastisk spill - folk møtes på tvers av kulturer og heier på sitt eget eller andre lag...

Det var kjempestemning på stadion i går - når Marokko slo Spania. Dette har en stor og flott symbolsk betydning - det var et arabisk og et afrikansk land som vant over storebror Spania. Stadion var fullt av marokkanere.

Nå ville aldri Fotball-VM bli lagt til Nord-Korea eller Russland, eller andre land som den senere tid har startet angrepskriger. Men neste års arrangør, USA, har jo gjort en del rart opp gjennom tidene. Men nei - boikott er ikke noe godt virkemiddel, og boikott gjennom å la være å se TV-program - vel, hver sin lyst.

MentalM

Legg inn av MentalM »

DoktorS skrev: ons des 07, 2022 8:00 am

Lettere absurd at man må forsvare seg for å se på et VM i et land Norge har et utstrakt samarbeid med, blant annet har "vi alle" investeringer der gjennom Oljefondet. Vi selger våpen til landet for mange hundre millioner kroner - Qatar hjelper oss også med eksport av våpen til Ukraina. Og Hydro, som delvis er statlig eid, har et kjempestort anlegg som Kronprins Haakon var med på åpningen av.

Og så skal man boikotte at verdens beste fotballspillere samler verden gjennom fantastisk spill - folk møtes på tvers av kulturer og heier på sitt eget eller andre lag...

Det var kjempestemning på stadion i går - når Marokko slo Spania. Dette har en stor og flott symbolsk betydning - det var et arabisk og et afrikansk land som vant over storebror Spania. Stadion var fullt av marokkanere.

Nå ville aldri Fotball-VM bli lagt til Nord-Korea eller Russland, eller andre land som den senere tid har startet angrepskriger. Men neste års arrangør, USA, har jo gjort en del rart opp gjennom tidene. Men nei - boikott er ikke noe godt virkemiddel, og boikott gjennom å la være å se TV-program - vel, hver sin lyst.
Helt enig i at man skal slippe å måtte forsvare seg for å se VM.

Forstår fortsatt ikke hvorfor du mener at boikott ikke er et godt hjelpemiddel. Penga bestemmer, og de kommer pga antall seere/følgere.
Om nok folk gjør det vil det skape endring.

Forstår heller ikke dette behovet for å rakke ned på de som bevisst velger å ikke følge med på VM, et inntrykk jeg har at du har gjort siden det ble et tema her inne. Folk må da få kjempe sine kamper på den måten så lenge det ikke går utover andre?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

MentalM skrev: ons des 07, 2022 8:14 am
DoktorS skrev: ons des 07, 2022 8:00 am

Lettere absurd at man må forsvare seg for å se på et VM i et land Norge har et utstrakt samarbeid med, blant annet har "vi alle" investeringer der gjennom Oljefondet. Vi selger våpen til landet for mange hundre millioner kroner - Qatar hjelper oss også med eksport av våpen til Ukraina. Og Hydro, som delvis er statlig eid, har et kjempestort anlegg som Kronprins Haakon var med på åpningen av.

Og så skal man boikotte at verdens beste fotballspillere samler verden gjennom fantastisk spill - folk møtes på tvers av kulturer og heier på sitt eget eller andre lag...

Det var kjempestemning på stadion i går - når Marokko slo Spania. Dette har en stor og flott symbolsk betydning - det var et arabisk og et afrikansk land som vant over storebror Spania. Stadion var fullt av marokkanere.

Nå ville aldri Fotball-VM bli lagt til Nord-Korea eller Russland, eller andre land som den senere tid har startet angrepskriger. Men neste års arrangør, USA, har jo gjort en del rart opp gjennom tidene. Men nei - boikott er ikke noe godt virkemiddel, og boikott gjennom å la være å se TV-program - vel, hver sin lyst.
Helt enig i at man skal slippe å måtte forsvare seg for å se VM.

Forstår fortsatt ikke hvorfor du mener at boikott ikke er et godt hjelpemiddel. Penga bestemmer, og de kommer pga antall seere/følgere.
Om nok folk gjør det vil det skape endring.

Forstår heller ikke dette behovet for å rakke ned på de som bevisst velger å ikke følge med på VM, et inntrykk jeg har at du har gjort siden det ble et tema her inne. Folk må da få kjempe sine kamper på den måten så lenge det ikke går utover andre?
Den er god.

Jeg mener selve grunnlaget for "boikott" er tynt - ettersom veldig mye er bygd opp på usannheter (ref tallene for antall døde, som stadig blir gjentatt), unøyaktigheter og halvsannheter. Det plager meg litt at mange bygger sin oppfatning av VM i Qatar på dels feil premisser. Og så føler jeg litt at det hele har bygd seg litt opp som en slags "massesuggesjon" gjennom medienes ensidige, og til dels feilaktige, vinkling - f.eks. skrekkeksempelet når Saltvedt står i beste sendetid på NRK og forteller at Klaveness nektes avgang til Qatar fordi hun er en kritisk røst.

Det irriterer meg noe helt grenseløst når mediene i denne delen av verden bygger opp slike vinklinger, som frå satt seg og bli eskalert. Dette er et overordnet syn jeg har, og som antakelig ikke er så lett å fatte at jeg er svært opptatt av. En annen sak som kan tilsvare dette - var den voldsomme eskaleringen i norske medier på denne saken kom at Norges håndballkvinner som spilte på sand måtte ha på seg bikinitruser. Det kan man jo ha meninger om - selvsagt, men her var det samme dynamikken. Det hele endte opp med at selv landets kulturminister, Raja, fra et parti jeg selv er medlem av - på regjeringens nettside skrev at reglene er slik "pga av gamle griser i forbundet" (omtrent noe sånt) - heldigvis fikk han i egne rekker (en ung dame) kritikk for dette, fordi han burde vite at det selvsagt ikke er grunnen - ingen stor sak - men dynamikken i norske medier er noe av den samme.

Jeg er ikke først og fremst opptatt av de som slår av, hvis de er fullt informert. Jeg ser jo også selvsagt poenget at det er et pek mot FIFA hvis mange i Europa Nordvest slår av TV, men samtidig jeg tror det betyr lite for de 95 prosent som ikke bor her...

Dessuten har jeg hørt blant annet hørt han Josimar-fyren si at man må slutte å arrangere VM og OL. Så jeg er også veldig kritisk til "lederne" av de som boikotter.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

DoktorS skrev: ons des 07, 2022 8:00 am Lettere absurd at man må forsvare seg for å se på et VM i et land Norge har et utstrakt samarbeid med, blant annet har "vi alle" investeringer der gjennom Oljefondet. Vi selger våpen til landet for mange hundre millioner kroner - Qatar hjelper oss også med eksport av våpen til Ukraina. Og Hydro, som delvis er statlig eid, har et kjempestort anlegg som Kronprins Haakon var med på åpningen av.
Det er fullstendig absurd og vanvittig at Norge har slike samarbeid med diktaturer. Spesielt hinsides blir det når oljefondet har såkalte etiske retningslinjer. Det er bare PK til å tørke seg bak med. Hva den norske stat holder på med har ikke noe med hva jeg tenker eller gjør siden jeg er et selvstendig menneske.

At du blander inn USA er bare patetisk anti-vestlig retorikk.

Vi tar alle våre valg, at du ser på er helt fint og ditt valg. Om Saudi-Arabia får fotball-VM er like fint for deg og flesteparten i verden, men da er internasjonal fotball død for meg. Blir kun å se på EM og dermed Norge i annenhver kvalifisering. At det ikke har noe å si eller betydning for inntektene til tv eller arrangørene gir jeg ingen vekt.

Klang

Legg inn av Klang »

Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også, men vi bør først og fremst vise takknemlighet for amerikansk innsats. Skammelig å kritisere mer enn man takker USA.

Står fast ved det jeg har skrevet om økende egoisme og mangel på empati.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:49 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:43 pm

Nei, men vi kan f.eks. kritisere Qatar for å gå inn for å skjule disse tallene.
De hadde nylig en oppjustering, dette er ikke akkurat tall de bare "plutselig" kom på.
Jeg tror nok at de har sittet på fasiten hele veien men at dette igjen holdes godt skjult nettopp fordi tallene er svært høye.
Kanskje. Men så lenge man ikke vet er det likefullt vill gjetting.
Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde dette vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også
Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. Man måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over et par tiår. Men litt svinn blir det når man skal "involvere seg sterkt".
Sist redigert av Folk_flesk den ons des 07, 2022 6:50 pm, redigert 4 ganger totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også, men vi bør først og fremst vise takknemlighet for amerikansk innsats. Skammelig å kritisere mer enn man takker USA.

Står fast ved det jeg har skrevet om økende egoisme og mangel på empati.

Ganske synlig symptom på økende egoisme og mangel på empati å framføre et slikt forsvar av USA og mene at vi skal være takknemlig overfor dem....

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

ehall skrev: tir des 06, 2022 8:06 pm
sexxes skrev: tir des 06, 2022 5:03 pm
Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 1:22 pm

At folk her skriver at Qatar ikke er så ille, at mange andre regimer er verre osv, viser at sportsvaskingen er en suksess. Det er akkurat det Qatar ønsker å oppnå ved å kjøpe fotballklubber og mesterskap.
Er det noen som skriver at Qatar ikke er ille? At man mener at Saudi Arabia er verre betyr ikke at man sympatiserer med Qatar.
Hvorfor ikke lese hva folk skriver isteden for å komme med dumme spørsmål?
Ok. Skulle vel heller skrevet at alle er enige om at Qatar er ille. Dog får man inntrykk av at om man skriver at alt ikke er ille med Qatar så støtter man automatisk dem. Synes ikke det er spesielt hyggelig.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 6:45 pm Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. De måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over flere tiår. Men slikt skjer.
Den islamske ekspansjonen (over 300 millioner liv så langt)?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: ons des 07, 2022 6:50 pm
Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 6:45 pm Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. De måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over flere tiår. Men slikt skjer.
Den islamske ekspansjonen (over 300 millioner liv så langt)?
Texas Johnnys verdenshistorie i 5 bind? Men nå har jeg allerede svart på en avsporing så tror vi tar dette i en annen tråd.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:49 pm

Kanskje. Men så lenge man ikke vet er det likefullt vill gjetting.
Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde dette vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Men så skrev jeg da altså:
" men la oss si at det var 2 stk.", ikke at det var 2 stk som døde.

Hvorfor i all verden skulle det ha vært spesielt vanskelig for Qatar sin myndigheter å skjule hvor mange som eventuelt har dødd under bygging av disse stadionene?

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

ehall skrev: tir des 06, 2022 10:13 pm
KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 8:53 pm Ja, det er viktig å tro på den tolkningen av virkeligheten som setter det qatarske teokratiet i best mulig lys.

Jeg linket deg tidligere under VM til et innlegg fra juli 2010 hvor jeg skrev alt annet enn Qatar. Og jeg fikk rett. Tribuner som tømmes, stadioner midt ute i ingenting, disse latterlige teltbyene hvor de innkvarterer supportere, flyttingen av mesterskapet til november/desember, den fullstendig mangelen på supporterliv, begrensningen på alkoholservering, problemene du kan få om du går kledt på en viss måte. Dette mesterskapet vil stå igjen som det desidert latterligste i historien på alle mulige måter. Om halvannet år blir det imidlertid noe annet. Da er det EM i Tyskland, den beste nasjonen i verden for å se fotball. Endelig supporterliv og fotballkultur igjen, i stedet for dette sirkuset som foregår nå.
Alt er beviselig på trynet. Men har det noen gang i idrettshistorie vært et arrgementsland/sted som ikke har hotell eller lignende innkartering? Eller er det å la supportere bo i telt en del av opplevelsen å besøke Qatar herrene?
Jeg tror ikke det er så uvanlig. Når det er lite overnattingssteder tilgjengelig, så har jeg inntrykk av at det er vanlig å finne kreative løsninger. I EM i Ukraina var f.eks prisene på hoteller skyhøye, så folk overnattet på skoler, hvilerom for gruvearbeider o.l. Qatar er jo spektakulært uegnet som arrangør, så de måtte jo være kreative med diverse cruiseskip og containerløsninger for å få det hele til å gå opp.

Sånn sett er ikke "glamping" så hårreisende som midlertidig overnattingssteder, selv om teltene i Qatar ser ganske stusslige ut. Uansett er faktisk dette noe som har positivt overrasket meg ved arrangementet. Det har vært overraskende lite fokus på manglende og dårlig overnattingssteder, men det har kanskje druknet i alt det andre negative. Folk jeg kjenner i området, og andre med bedre innsikt i Qatar, var overbevist om at overnatting kom til å bli en virkelig skandale fordi ingenting var klart, men det ser ut til at de har klart å ro det i land sånn tålelig greit.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

peraleks skrev: ons des 07, 2022 6:58 pm
Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm

Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde dette vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Men så skrev jeg da altså:
" men la oss si at det var 2 stk.", ikke at det var 2 stk som døde.

Hvorfor i all verden skulle det ha vært spesielt vanskelig for Qatar sin myndigheter å skjule hvor mange som eventuelt har dødd under bygging av disse stadionene?
Med all mediaoppmerksomheten rundt nettopp stadionbyggerne, så tror jeg de skulle ha slitt voldsomt med å skjule særlig mange dødsfall. Som nevnt, så ville det vært et megascoop om en avis kunne avsløre bare en eneste dødelig arbeidsulykke som det ikke har blitt rapportert om. Når 30 000 arbeidere har vært innom og alle verdens øyne har vært rettet mot byggingen av stadioner, så tror jeg det ville blitt vanskelig å få alle til å holde kjeft.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:49 pm

Kanskje. Men så lenge man ikke vet er det likefullt vill gjetting.
Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde dette vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Jeg sliter ikke med det i det hele tatt. Skal man avsløre noe trenger man tilgang, til både anleggene og informasjon i offentlige registre. Det er lettere sagt enn gjort i det landet som er verdens 138de dårligste på pressefrihet, og hvor selv utenlandske pressefolk som beveger seg bare bittelitt utenfor den godkjente stien blir kastet på glattcelle og får utstyr beslaglagt https://www.aftenposten.no/sport/i/Wjam ... unner-noen

Mest sannsynlig vet ikke engang myndighetene i Qatar det eksakte tallet, de har ingen interesse av eller i å registrere dette nøyaktig, så det nøyaktige tallet her vil vi antakeligvis aldri få. Det er imidlertid ekstremt naivt å sidestille informasjonen som kommer fra et gjennområttent regime som det Qatarske med den som kommer fra velrennomerte organisasjoner som Amnesty og HRW.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Brezjnev skrev: ons des 07, 2022 7:24 pm
Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm

Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde dette vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Jeg sliter ikke med det i det hele tatt. Skal man avsløre noe trenger man tilgang, til både anleggene og informasjon i offentlige registre. Det er lettere sagt enn gjort i det landet som er verdens 138de dårligste på pressefrihet, og hvor selv utenlandske pressefolk som beveger seg bare bittelitt utenfor den godkjente stien blir kastet på glattcelle og får utstyr beslaglagt https://www.aftenposten.no/sport/i/Wjam ... unner-noen

Mest sannsynlig vet ikke engang myndighetene i Qatar det eksakte tallet, de har ingen interesse av eller i å registrere dette nøyaktig, så det nøyaktige tallet her vil vi antakeligvis aldri få. Det er imidlertid ekstremt naivt å sidestille informasjonen som kommer fra et gjennområttent regime som det Qatarske med den som kommer fra velrennomerte organisasjoner som Amnesty og HRW.
I utgangspunktet er jeg selvsagt enig i at man ikke skal ta hva et autoritært regime sier for god fisk, men jeg har fortsatt vanskelig for å tro at de har klart å skyve særlig med stadiondødsfall under teppet. Jeg har heller ikke sett noen særiøse organisasjoner så ordentlig tvil rundt akkurat de tallene.

Men dette gjelder utelukkende stadionanlegg. Det er ganske bred enighet om at forholdene er langt bedre der enn andre steder. Hele verdens øyne er rett mot stadionanleggene. FIFA er tungt inne, og har interesse av at ting ikke er for ille om ikke annet enn for å ikke tape penger.

Det skal bare en eneste hjemvendt indisk stadionarbeider som gjør et troverdig intervju der han kan fortelle om urapporterte arbeidsulykker som fører til dødsfall før man har et skikkelig scoop.

All annen informasjon rundt antall gjestearbeidere, antall arbeidsulykker og generelt det meste annet i Qatar kan man ta med store klyper salt. Som du sier, så vet de det nok knapt selv, og det er nok helt bevisst. Det ser man også på al-Thawadis veldig ontrentlige tall på arbeidsrelaterte dødsfall i Qatar generelt. Man skulle jo tro at det var en enkel ting å ha oversikt over.

At Amnesty er mer troverdig enn Qatar er jeg selvsagt enig i, og ville aldri ha hevdet noe annet. Jeg syns også de har vært presise u sin kritikk, mena det mer har vært medier som har vært uredelige. Amnesty har vel heller ikke sådd tvil om arbeidarelaterte dødsfall på stadioner? De har vel mest kritisert manglende informasjon og undersøkelse av dødsfall, inkludert blant flere av de noen og 30 dødsfallene blant stadionbyggere som Qatar sier ikke er arbeidsrelatert.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 7:17 pm
peraleks skrev: ons des 07, 2022 6:58 pm
Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm

Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Men så skrev jeg da altså:
" men la oss si at det var 2 stk.", ikke at det var 2 stk som døde.

Hvorfor i all verden skulle det ha vært spesielt vanskelig for Qatar sin myndigheter å skjule hvor mange som eventuelt har dødd under bygging av disse stadionene?
Med all mediaoppmerksomheten rundt nettopp stadionbyggerne, så tror jeg de skulle ha slitt voldsomt med å skjule særlig mange dødsfall. Som nevnt, så ville det vært et megascoop om en avis kunne avsløre bare en eneste dødelig arbeidsulykke som det ikke har blitt rapportert om. Når 30 000 arbeidere har vært innom og alle verdens øyne har vært rettet mot byggingen av stadioner, så tror jeg det ville blitt vanskelig å få alle til å holde kjeft.
Vi ser jo dem kjørende rundt i små golfbiler for å kontrollere blant annet flagg, danske reportere og annet så det er jo åpenbart at de har ganske god oversikt for ikke å snakke om vakthold. Jeg føler meg f.eks. temmelig sikker på at de har hatt god kontroll på de reporterne som eventuelt har vært i landet under bygging av stadioner og hva slags bilder/film de har fått ta med seg igjen, for det er som du sier et temmelig stort scoop om de finner ut av noe og dette har nok Qatar fint sett for seg igjen med et tilhørende vakthold for å matche den interessen igjen.

At Qatar med det skulle hatt noen form for problemer med å skjule dette anser jeg derfor som svært usannsynlig.

Klang

Legg inn av Klang »

Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 6:45 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også
Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. Man måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over et par tiår. Men litt svinn blir det når man skal "involvere seg sterkt".
USA har gjort en bra innsats i Afghanistan og i kampen mot al Qaida og IS. Saddam, al-Gaddafi, bin Laden og al-Baghdadi er alle borte. Skulle nok fortsatt vært i Afghanistan. Topp bidrag til Ukraina.

Skjerp deg, rett og slett.

Klang

Legg inn av Klang »

Champis skrev: ons des 07, 2022 6:48 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også, men vi bør først og fremst vise takknemlighet for amerikansk innsats. Skammelig å kritisere mer enn man takker USA.

Står fast ved det jeg har skrevet om økende egoisme og mangel på empati.

Ganske synlig symptom på økende egoisme og mangel på empati å framføre et slikt forsvar av USA og mene at vi skal være takknemlig overfor dem....
Best om du ikke slenger ut begreper du ikke føler deg komfortabel med 🤡

Som et minimum må du forsøke å argumentere for synspunktene dine.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Klang skrev: ons des 07, 2022 11:00 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 6:48 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også, men vi bør først og fremst vise takknemlighet for amerikansk innsats. Skammelig å kritisere mer enn man takker USA.

Står fast ved det jeg har skrevet om økende egoisme og mangel på empati.

Ganske synlig symptom på økende egoisme og mangel på empati å framføre et slikt forsvar av USA og mene at vi skal være takknemlig overfor dem....
Best om du ikke slenger ut begreper du ikke føler deg komfortabel med 🤡

Som et minimum må du forsøke å argumentere for synspunktene dine.
Økende egoisme og mangel på empati ? Hvem sikter du til ? Vi som ser Qatar VM ? Hva med de som så de norske nasjonalheltene i OL i Kina ? Kinas behandling av mennesker fra Tibet, okkupasjonen av Tibet ? Behandlingen av politisk opponenter ? Hong Kong ? Dødsstraff ? Behandlingen av landets muslimske minoritet ? Amenesty har antydet at en million mennesker i Kina sitter i konsentrasjonsleire. Behandlingen av natur, dyr på markeder og økosystemer ? Kina er en tikkende økologisk bombe. Hva med de som så OL i Kina ? Mangler de empati ? Hvor var norsk presse i dette med å boikotte OL i Kina ? Lot de være å skrive fordi Kina er et av de største markedene for norsk laks ? Livredde for å tråkke kinesere på tærne ? Intet prat om boikott fordi OL i Kina involverte utøvere i våre nasjonalidretter som er fredet. Var det derfor media, venstresiden, de politisk korrekte ikke nevnte boikott ?

Kina sine brudd på menneskerettigheter er i omfang langt, langt mer alvorlig enn Qatar.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Klang skrev: ons des 07, 2022 10:58 pm
Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 6:45 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også
Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. Man måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over et par tiår. Men litt svinn blir det når man skal "involvere seg sterkt".
USA har gjort en bra innsats i Afghanistan og i kampen mot al Qaida og IS. Saddam, al-Gaddafi, bin Laden og al-Baghdadi er alle borte. Skulle nok fortsatt vært i Afghanistan. Topp bidrag til Ukraina.

Skjerp deg, rett og slett.
Du synes krigene i Irak og Libya var bra og ber andre skjerpe seg. God bedring!

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Crazy Horse skrev: ons des 07, 2022 11:25 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 11:00 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 6:48 pm


Ganske synlig symptom på økende egoisme og mangel på empati å framføre et slikt forsvar av USA og mene at vi skal være takknemlig overfor dem....
Best om du ikke slenger ut begreper du ikke føler deg komfortabel med 🤡

Som et minimum må du forsøke å argumentere for synspunktene dine.
Økende egoisme og mangel på empati ? Hvem sikter du til ? Vi som ser Qatar VM ? Hva med de som så de norske nasjonalheltene i OL i Kina ? Kinas behandling av mennesker fra Tibet, okkupasjonen av Tibet ? Behandlingen av politisk opponenter ? Hong Kong ? Dødsstraff ? Behandlingen av landets muslimske minoritet ? Amenesty har antydet at en million mennesker i Kina sitter i konsentrasjonsleire. Behandlingen av natur, dyr på markeder og økosystemer ? Kina er en tikkende økologisk bombe. Hva med de som så OL i Kina ? Mangler de empati ? Hvor var norsk presse i dette med å boikotte OL i Kina ? Lot de være å skrive fordi Kina er et av de største markedene for norsk laks ? Livredde for å tråkke kinesere på tærne ? Intet prat om boikott fordi OL i Kina involverte utøvere i våre nasjonalidretter som er fredet. Var det derfor media, venstresiden, de politisk korrekte ikke nevnte boikott ?
Du kan ta med høyresiden også her. Det gikk iallefall meg hus forbi hvis H og FrP drev en boikott-kampanje mot OL i Kina.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 11:37 pm
Crazy Horse skrev: ons des 07, 2022 11:25 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 11:00 pm

Best om du ikke slenger ut begreper du ikke føler deg komfortabel med 🤡

Som et minimum må du forsøke å argumentere for synspunktene dine.
Økende egoisme og mangel på empati ? Hvem sikter du til ? Vi som ser Qatar VM ? Hva med de som så de norske nasjonalheltene i OL i Kina ? Kinas behandling av mennesker fra Tibet, okkupasjonen av Tibet ? Behandlingen av politisk opponenter ? Hong Kong ? Dødsstraff ? Behandlingen av landets muslimske minoritet ? Amenesty har antydet at en million mennesker i Kina sitter i konsentrasjonsleire. Behandlingen av natur, dyr på markeder og økosystemer ? Kina er en tikkende økologisk bombe. Hva med de som så OL i Kina ? Mangler de empati ? Hvor var norsk presse i dette med å boikotte OL i Kina ? Lot de være å skrive fordi Kina er et av de største markedene for norsk laks ? Livredde for å tråkke kinesere på tærne ? Intet prat om boikott fordi OL i Kina involverte utøvere i våre nasjonalidretter som er fredet. Var det derfor media, venstresiden, de politisk korrekte ikke nevnte boikott ?
Du kan ta med høyresiden også her. Det gikk iallefall meg hus forbi hvis H og FrP drev en boikott-kampanje mot OL i Kina.
Ja enig. Høyresiden tenkte norsk laks. Erna Solberg sitt knefall for den kinesiske toppledelse etter at Thorbjørn Jagland gjennomførte en av sine bedre og tøffeste beslutninger som politiker og i sine toppverv, ved å gi fredsprisen til et kinesisk opponent. Boikott av Kina OL stod aldri på dagsorden fordi norsk media var livredd for å provosere vårt største laksemarked og fordi hvermannsen ville se norske nasjonalhelter vinne gull. Selvfølgelig lettere å ta Qatar med sine få innbyggere, selv om de kjøper våpen for noen hundre millioner fra AS Norge.

Champis

Legg inn av Champis »

Klang skrev: ons des 07, 2022 11:00 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 6:48 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også, men vi bør først og fremst vise takknemlighet for amerikansk innsats. Skammelig å kritisere mer enn man takker USA.

Står fast ved det jeg har skrevet om økende egoisme og mangel på empati.

Ganske synlig symptom på økende egoisme og mangel på empati å framføre et slikt forsvar av USA og mene at vi skal være takknemlig overfor dem....
Best om du ikke slenger ut begreper du ikke føler deg komfortabel med 🤡

Som et minimum må du forsøke å argumentere for synspunktene dine.

Hvilke begreper tenker du på?

Er ikke det helt innlysende da? Å sitte og forsvare USA - som har så sinnsykt mange svin på skogen - som et argument mot det du kaller whataboutisme når folk snakker om andre land enn Qatar, er og bli tøysete. Og det blir rett og slett komisk når man da omtaler andre for å være egoistiske og folk med lite empati.

Albino

Legg inn av Albino »

Klang skrev: ons des 07, 2022 10:58 pm
Folk_flesk skrev: ons des 07, 2022 6:45 pm
Klang skrev: ons des 07, 2022 3:28 pm Mye whataboutisme i denne tråden. Også pussig at USA nevnes i flere innlegg. Så sterkt involvert som amerikanerne har vært i ulike land må noe nødvendigvis gå galt også
Ha-ha, fantastisk beskrivelse av kriger der flere hundre tusener har mistet livet. Man måtte bare invadere, og opps.. det endte med et blodbad, kaos og borgerkrig over et par tiår. Men litt svinn blir det når man skal "involvere seg sterkt".
USA har gjort en bra innsats i Afghanistan og i kampen mot al Qaida og IS. Saddam, al-Gaddafi, bin Laden og al-Baghdadi er alle borte. Skulle nok fortsatt vært i Afghanistan. Topp bidrag til Ukraina.

Skjerp deg, rett og slett.
USA. Der har du gjeng.

Siden du ikke skal se noen VM-kamper, så kan du jo se denne for å få et litt bredere bilde av ting. BBC-dokumentar.

https://www.youtube.com/watch?v=84P4dzow1Bw&t=0s

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hvor langt tilbake i tid skal man se, før man tildeler noen et VM, OL eller lignende, siden nåtid ikke er nok?
Her dras det frem kriger fra ukjent årstall.
Kan USA, med sin slavehistorikk noensinne arrangere noe som helst igjen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»