Kritikk mot de som boikotter VM

Svar
Brezjnev

Re: Kritikk mot de som boikotter VM

Legg inn av Brezjnev »

Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 8:12 pm
Brezjnev skrev: ons des 07, 2022 7:24 pm
Vuvuzelaen skrev: ons des 07, 2022 6:33 pm

Nå er det tre, ikke to, som Qatar hevder har dødd i direkte arbeidsrelaterte ulykker på stadionanleggene. To nepalere og en brite. Akkurat disse tre har de vært helt åpne om. Dødsfallene ble offentliggjort med en gang, og vi vet akkurat hvordan de døde og hvor de døde
. Media har skrevet saker om dem og deres etterlatte. Det står skrevet i rapportene om velferden til stadionbyggerne som arrangørene har offentliggjort hvert eneste år.

Jeg sliter litt med å tro at de har klart å holde særlig mange stadiondødsfall skjult. Det ville vært et enormt scoop for et hvilket som helst medium å avsløre at en stadionbygger hadde dødd i en arbeidsulykke på stadion uten at Qatar hadde rapportert det.
Jeg sliter ikke med det i det hele tatt. Skal man avsløre noe trenger man tilgang, til både anleggene og informasjon i offentlige registre. Det er lettere sagt enn gjort i det landet som er verdens 138de dårligste på pressefrihet, og hvor selv utenlandske pressefolk som beveger seg bare bittelitt utenfor den godkjente stien blir kastet på glattcelle og får utstyr beslaglagt https://www.aftenposten.no/sport/i/Wjam ... unner-noen

Mest sannsynlig vet ikke engang myndighetene i Qatar det eksakte tallet, de har ingen interesse av eller i å registrere dette nøyaktig, så det nøyaktige tallet her vil vi antakeligvis aldri få. Det er imidlertid ekstremt naivt å sidestille informasjonen som kommer fra et gjennområttent regime som det Qatarske med den som kommer fra velrennomerte organisasjoner som Amnesty og HRW.
I utgangspunktet er jeg selvsagt enig i at man ikke skal ta hva et autoritært regime sier for god fisk, men jeg har fortsatt vanskelig for å tro at de har klart å skyve særlig med stadiondødsfall under teppet. Jeg har heller ikke sett noen særiøse organisasjoner så ordentlig tvil rundt akkurat de tallene.

Men dette gjelder utelukkende stadionanlegg. Det er ganske bred enighet om at forholdene er langt bedre der enn andre steder. Hele verdens øyne er rett mot stadionanleggene. FIFA er tungt inne, og har interesse av at ting ikke er for ille om ikke annet enn for å ikke tape penger.

Det skal bare en eneste hjemvendt indisk stadionarbeider som gjør et troverdig intervju der han kan fortelle om urapporterte arbeidsulykker som fører til dødsfall før man har et skikkelig scoop.

All annen informasjon rundt antall gjestearbeidere, antall arbeidsulykker og generelt det meste annet i Qatar kan man ta med store klyper salt. Som du sier, så vet de det nok knapt selv, og det er nok helt bevisst. Det ser man også på al-Thawadis veldig ontrentlige tall på arbeidsrelaterte dødsfall i Qatar generelt. Man skulle jo tro at det var en enkel ting å ha oversikt over.

At Amnesty er mer troverdig enn Qatar er jeg selvsagt enig i, og ville aldri ha hevdet noe annet. Jeg syns også de har vært presise u sin kritikk, mena det mer har vært medier som har vært uredelige. Amnesty har vel heller ikke sådd tvil om arbeidarelaterte dødsfall på stadioner? De har vel mest kritisert manglende informasjon og undersøkelse av dødsfall, inkludert blant flere av de noen og 30 dødsfallene blant stadionbyggere som Qatar sier ikke er arbeidsrelatert.
Når vi diskuterer troverdigheten av tallene (hva de nå operer med denne uken) så er det ikke så veldig overbevisende å trekke frem FIFA som garantist for at de er riktige. Deres interesse i saken er den samme som Qatar har; sørge for at det ikke blir for mye negativitet. Det kan gjøres på flere måter, også å sørge for at det faktisk ikke er noe negativt å rapportere, men alt tyder på at strategien som er valgt heller er å gjøre det tilnærmet umulig å rapportere. I et land hvor pressefrihet ikke eksisterer er ikke det så veldig vanskelig.

Så virker det å være en misoppfatning om hvordan disse stadionarbeiderne antas å ha dødd. Jeg ser heller ikke for meg at hundre- og tusenvis av arbeidere har ramlet ned fra stillaser eller fått skallen knust av tungt utstyr som faller ned fra store høyder. I så tilfelle ville jeg vært enig i at det nok ville vært i hvert fall noe enklere å få frem historiene. At de ikke dør i arbeidsulykker betyr imidlertid ikke at de ikke dør av arbeidsforholden.

Amnesty beskriver det slik: Qatar routinely issues death certificates for migrant workers without conducting adequate investigations, instead attributing deaths to “natural causes” or vaguely defined cardiac failures. These certifications – described by one leading pathologist as “meaningless” – rule out the possibility of compensation for bereaved families, many of whom are already facing financial difficulties after losing their main breadwinner. https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... n-despair/

Om Qatar lar være å undersøke fordi de ikke bryr seg, for å bevisst mørklegge eller en kombinasjon vet jeg ikke. Resultatet er uansett det samme, når kritikken kommer, de offisielle tallene betviles og alternativer presenteres av organisasjoner som Amnesty så har de som velger det grunnlag for å si: Vi vet ikke. Qatar kan ha rett, Amnesty kan ha rett, men ingen vet så da får vi være forsiktige med å kritisere.

Det synes jeg blir for enkelt, det skal ikke være så lett for et korrupt, undertrykkende regime å slippe unna.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Det er pr nå 84 separate tråder hvor VM diskuteres.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Brezjnev skrev: tor des 08, 2022 12:26 pm
Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Det er pr nå 84 separate tråder hvor VM diskuteres.
Er det et problem?
VM er veldig stort for veldig mange.
Og kun en stor samletråd ville blitt ufattelig vanskelig å holde tritt med.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: tor des 08, 2022 11:45 am Hvor langt tilbake i tid skal man se, før man tildeler noen et VM, OL eller lignende, siden nåtid ikke er nok?
Her dras det frem kriger fra ukjent årstall.
Kan USA, med sin slavehistorikk noensinne arrangere noe som helst igjen?
Det er en som bidrar her inne som etter det jeg kan se følger internasjon tennis. En sport som tillater utøvere fra en fascistisk og imperialistisk stat som p.t. er midt oppe i en grusom og blodig angrepskrig å delta i store internasjonale turneringer. *Money talks" vil jeg anta. Selv UEFA og FIFA har suspendert russiske klubblag og russiske landslag i å delta i internasjonale turneringer. Ukraina krigen er ikke en krig fra et ukjent årstall. Den foregår nå. Uskyldige sivile blir drept i skrivende stund. Hjem ødelegges. Boliger mørklegges osv, men pytt pytt hva er det mot at arbeidere behandles i Qatar på lik linje med resten av verden i forhold til bl.a. HMS. Disse ordene tas sikkert til inntekt for at jeg støtter behandling av arbeidere og Qatar sine menneskerettighetsbrudd. For ordens skyld. Jeg gjør ikke det.

Du er konsekvent, ref. din boikott av OL i Kina. Mange Qatarboikotter, herunder svertekampanjen til media, var dønn stille under OL i Kina. Kinas brudd på menneskerettigheter er mange ganger verre enn Qatar. Det er nok å nevne muslimene eller uigurene i Xinjuang, Tibet, Hong Kong, truslene mot Taiwan, dødsstraff, behandlingen av landets opposisjon m.v.. Ta gjerne med behandlingen av dyr, natur og økosystemer i Kina. Det var dønn stille med boikott av Kina fordi det kinsiske milliard laksemarkedet er særdeles viktig for Norge, og fordi de norske utøverne i Kina var gullfavoritter i vår nasjonalidrett. Norsk våpeneksport til Qatar er en parates i forhold til det kinesiske laksemarkedet. Om du ikke ser dobbeltmoralen og hykleriet her, så få opp øynene. At endel Qatar boikottere er frekke nok til å kalle folk som meg ond, et dårlig mennesker, at vi mangler empati osv gjør ikke saken bedre. Jeg ser voldtsomt frem til kvartfinalekampenen mellom Brasil og Kroatia, Argentina og Nederland og ikke minst Frankrike mot England, og jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 12:39 pm
Brezjnev skrev: tor des 08, 2022 12:26 pm
Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Det er pr nå 84 separate tråder hvor VM diskuteres.
Er det et problem?
VM er veldig stort for veldig mange.
Og kun en stor samletråd ville blitt ufattelig vanskelig å holde tritt med.
Overhodet ikke. Jeg bare informerte om hvor mange separate VM-tråder det finnes, og tallet er altså 84. Ikke 2.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Det er jo en smule spesielt å beskrive hvor fantastisk du opplever dette VM-et i en tråd opprettet av en boikotter for boikottere. Jeg tror ikke du hadde intensjoner om trolling, men å utvise litt selvinnsikt om det istedenfor å pile hit for å klage er litt bak mål...
Sist redigert av Wellé den tor des 08, 2022 12:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Brezjnev skrev: tor des 08, 2022 12:46 pm Overhodet ikke. Jeg bare informerte om hvor mange separate VM-tråder det finnes, og tallet er altså 84. Ikke 2.
Ja der er nok å velge i, det ser jeg.
Var bare ikke klar over der var regler for hvor en hadde lov å diskutere og ikke.
Men jeg er enda relativt ny på fridiskusjon, så learning by doing :)

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 12:48 pm
Brezjnev skrev: tor des 08, 2022 12:46 pm Overhodet ikke. Jeg bare informerte om hvor mange separate VM-tråder det finnes, og tallet er altså 84. Ikke 2.
Ja der er nok å velge i, det ser jeg.
Var bare ikke klar over der var regler for hvor en hadde lov å diskutere og ikke.
Men jeg er enda relativt ny på fridiskusjon, så learning by doing :)
Det går vel mest på kutyme, at man holder seg sånn noenlunde til tema og trådens hensikt. Det skal nok mye til for å bli slettet, men tropper man opp i en kamptråd for å predike Netflix' fortreffelighet risikerer man ubehagelige kommentarer. Det går seg nok til, det er uansett ikke noe viktig som skjer her inne.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 12:48 pm
Brezjnev skrev: tor des 08, 2022 12:46 pm Overhodet ikke. Jeg bare informerte om hvor mange separate VM-tråder det finnes, og tallet er altså 84. Ikke 2.
Ja der er nok å velge i, det ser jeg.
Var bare ikke klar over der var regler for hvor en hadde lov å diskutere og ikke.
Men jeg er enda relativt ny på fridiskusjon, så learning by doing :)
Du må for all del om du ser VM og finner boikotten tøvete for alle andre enn de som også boikottet OL i Kina, klær produsert i land hvor man vet at barnearbeid både er lovlig og vanlig, boikotter mahogny produkter fra regnskoger osv, holde deg unna tråden "vi som boikotter VM". Det er et ekkokammer for de som er skjønt enige om at VM i Qatar er verre enn mye annet.

En arbeidskollega av meg som lever i et homofilt parforhold har boikottet VM så langt. Det er for ham et betydelig offer, da han er anglofil, fotballelsker og England og Liverpoolsupporter. Vi andre passer på å snakke om fotball VM så ofte vi kan i hans nærvær og om alle de fantastiske kampene, som 2. omgang av kampen Brasil-Serbia. Han vet at dette er å vri kniven, eller lett mobbing, men vedkommende tar det med et smil. Han tilhører ikke gruppen "Vi som krenkes av alt", og har både selvironi og god humor, noe anglofile gjerne har vokst opp som de er med Monty Pyton, Benny Hill og Black Adder. Han sliter veldig om dagen med boikott og kampen Frankrike - England på lørdag. Tror han sprekker som en tørrlagt alkoholiker. Han vil neppe innrømme at han og samboeren har sett kampen. Det blir nok kamp med blendingsgardiner som under krigen og lavt volum på TV.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Viser seg å være viktigere å boikotte Carlsberg enn Qatar. Dette inkluderer Ringnes, Tuborg og Pepsi-Max.

"Jeg leser i avisene at Carlsberg fortsetter sin virksomhet i terrorstaten Russland.
De snakket ikke sant når de erklærte at de skulle trekke seg ut på grunn av det russiske angrepet på Ukraina.
Jeg har drukket min siste Carlsberg øl.
Carlsberg markedsfører også Kronenburg 1664 og Brooklyn Brewery, som jeg heller aldri mer skal drikke.
Boykott Carlsberg. De driver på med sitt i diktaturet russland.
Kom gjerne med tips om andre produkter som produseres eller markedsføres av Carlsberg".

Albino

Legg inn av Albino »


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Fascinerende hvordan noen har inntrykk av at andre prøver å fremstille Qatar som ikke så ille bare man påpeker noen ting. Mulig du putter meg i den gruppen, og i såfall kan jeg nevne at jeg ikke er supporter av noen av disse lagene. At Moldes trekkes inn sammen med City (som jeg antar er fra Manchester) og Newcastle er jo spesielt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

sexxes skrev: fre des 09, 2022 6:01 pm
Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Fascinerende hvordan noen har inntrykk av at andre prøver å fremstille Qatar som ikke så ille bare man påpeker noen ting. Mulig du putter meg i den gruppen, og i såfall kan jeg nevne at jeg ikke er supporter av noen av disse lagene. At Moldes trekkes inn sammen med City (som jeg antar er fra Manchester) og Newcastle er jo spesielt.
Sikter ikke til deg, men er Molde supportere i tråden her som driver og fremstiller Qatar som egentlig ikke så ille så derfor hører de fine hjemme i selskap med fan av disse klubbene.

Jeg sa at folk også gjerne må få se på VM men å prøve å bagatellisere de døde i Qatar er omtrent på nivå med to siderne som også skal forstå seg på Russland.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Albino skrev: tor des 08, 2022 10:55 pm Boikott sponsorer:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ll3av ... -infantino
Og hvordan får man til noe slikt? Lave seertall hadde vært en idé?

Albino

Legg inn av Albino »

greyserpent skrev: fre des 09, 2022 6:47 pm
Albino skrev: tor des 08, 2022 10:55 pm Boikott sponsorer:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ll3av ... -infantino
Og hvordan får man til noe slikt? Lave seertall hadde vært en idé?
Ja, lave seertall i lille Norge bryr nok FIFA seg skikkelig mye om. Dessuten vet de allerede klart og tydelig hva Norge mener om FIFA og Qatar sin oppførsel.

Kos deg med VM.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Canucks skrev: fre des 09, 2022 6:38 pm
sexxes skrev: fre des 09, 2022 6:01 pm
Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Fascinerende hvordan noen har inntrykk av at andre prøver å fremstille Qatar som ikke så ille bare man påpeker noen ting. Mulig du putter meg i den gruppen, og i såfall kan jeg nevne at jeg ikke er supporter av noen av disse lagene. At Moldes trekkes inn sammen med City (som jeg antar er fra Manchester) og Newcastle er jo spesielt.
Sikter ikke til deg, men er Molde supportere i tråden her som driver og fremstiller Qatar som egentlig ikke så ille så derfor hører de fine hjemme i selskap med fan av disse klubbene.

Jeg sa at folk også gjerne må få se på VM men å prøve å bagatellisere de døde i Qatar er omtrent på nivå med to siderne som også skal forstå seg på Russland.
Å ja, Molde-fans er jo så slemme. Tornekrattet boikotter. I allefall de som har uttalt seg i media. Jeg boikotter ikke.

Ikke forstår jeg hva MFK har med de to klubbene å gjøre heller sett opp mot knytningen til Midt-Østen.

Spesielt å trekke klubbtilhørighet inn i dette. Billig poeng slik man driver med på Twitter. Ynkelige greier. Jeg representerer meg sjøl.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Hvem gjør det her ? Skriver at Qatar ikke er så ille ? Er det å fremstille Qatar som ikke så ille når man skriver at Kina sine brudd på menneskerettigheter er langt verre enn Qatar, eller Afghanistan hvor folk steines til døde for utroskap.

Om man er fotballelsker og boikotter må dagen i dag ha vært tung. To svært spennende kamper. Den siste ikke velspilt, men dramatisk. Brasil - Kroatia var både velspilt, dramatisk og spennende. Fred være med dere boikottere, og gå i fred. Amen.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Om du var høflig eller om du hadde rett i din mening har ingenting å si. Poenget var at du skrev det i feil tråd. Den tråden var opprettet av meg fordi jeg syntes det var vanskelig å boikotte, og jeg tenkte flere følte det samme. Så tråden var i utgangspunktet ment for hjelp til oss boikottere for å unngå at vi sprakk. Dessverre utviklet ikke tråden seg slik jeg hadde håpet. Men når du kommer inn slik i tråden og "frister" oss er det ikke rart at folk reagerer.

Det er heller ikke rart at man har separate tråder. Man har jo kamptråder til hver enkelt kamp. Og man har en tråd om VM generelt. Og 2-3 tråder om boikotting. Og i tillegg min tråd som som sagt var ment for oss som boikotter.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 9:44 pm
Canucks skrev: fre des 09, 2022 6:38 pm
sexxes skrev: fre des 09, 2022 6:01 pm
Fascinerende hvordan noen har inntrykk av at andre prøver å fremstille Qatar som ikke så ille bare man påpeker noen ting. Mulig du putter meg i den gruppen, og i såfall kan jeg nevne at jeg ikke er supporter av noen av disse lagene. At Moldes trekkes inn sammen med City (som jeg antar er fra Manchester) og Newcastle er jo spesielt.
Sikter ikke til deg, men er Molde supportere i tråden her som driver og fremstiller Qatar som egentlig ikke så ille så derfor hører de fine hjemme i selskap med fan av disse klubbene.

Jeg sa at folk også gjerne må få se på VM men å prøve å bagatellisere de døde i Qatar er omtrent på nivå med to siderne som også skal forstå seg på Russland.
Å ja, Molde-fans er jo så slemme. Tornekrattet boikotter. I allefall de som har uttalt seg i media. Jeg boikotter ikke.

Ikke forstår jeg hva MFK har med de to klubbene å gjøre heller sett opp mot knytningen til Midt-Østen.

Spesielt å trekke klubbtilhørighet inn i dette. Billig poeng slik man driver med på Twitter. Ynkelige greier. Jeg representerer meg sjøl.
Muligens et billig Twitter-poeng, Molde er selvsagt ikke der med disse klubbene, men syntes at det er ganske svakt å prøve å sportsvaske regimet i Qatar okke som, folk kan gjerne se VM fordi at de mener at boikott ikke funker, og at Fifa også bærer vel så mye ansvar, eller at det ikke er spillerne sin skyld, alle gode argumenter, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille, som enkelte har gjort syntes jeg er direkte pinlig. Sikter ikke til deg på det nødvendigvis, om du har gjort det vet jeg ikke, men de som gjør det syntes jeg fremstår som ganske ute på jordet.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Crazy Horse skrev: lør des 10, 2022 12:05 am
Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Hvem gjør det her ? Skriver at Qatar ikke er så ille ? Er det å fremstille Qatar som ikke så ille når man skriver at Kina sine brudd på menneskerettigheter er langt verre enn Qatar, eller Afghanistan hvor folk steines til døde for utroskap.

Om man er fotballelsker og boikotter må dagen i dag ha vært tung. To svært spennende kamper. Den siste ikke velspilt, men dramatisk. Brasil - Kroatia var både velspilt, dramatisk og spennende. Fred være med dere boikottere, og gå i fred. Amen.
Du greide jo å prøve å sammenligne arbeidsforholdene med Norge, noe som er ganske flaut, ja det finnes andre land også, men dette er rene argumenter som man forventer av de som sitter og forsvarer Russland i Ukraina-konflikten. Forholdene i Qatar er særdeles dårlige, slavearbeid, ja det er vanlig i hele midtøsten, Saudi-Arabia,UAE og Qatar, men feil i disse regimene gjør det da greit i Qatar? Det er ikke disse som nå arrangerer VM i fotball er det?

Som jeg har sagt, du må gjerne få se fotball i Qatar, men om du prøver å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille for å få god samvittighet er det feil, vær nå i alle fall ærlig at du ser på det fordi at du mener at du liker fotballen da om ikke annet, og at du mener at boikott ikke funker, men når du prøver å sammenligne norske arbeidsforhold med Qatar sine.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Canucks skrev: lør des 10, 2022 10:16 am
Crazy Horse skrev: lør des 10, 2022 12:05 am
Canucks skrev: fre des 09, 2022 10:37 am Fascinerende hvordan det alltid er supportere av lag som Molde, City og Newcastle osv prøver å sportsvaske slike regimer som i Qatar som egentlig ikke så ille. Greit nok at man ikke trenger å boikotte. Det får være opp til hver enkelte hva de ønsker, men å prøve å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille derimot.
Hvem gjør det her ? Skriver at Qatar ikke er så ille ? Er det å fremstille Qatar som ikke så ille når man skriver at Kina sine brudd på menneskerettigheter er langt verre enn Qatar, eller Afghanistan hvor folk steines til døde for utroskap.

Om man er fotballelsker og boikotter må dagen i dag ha vært tung. To svært spennende kamper. Den siste ikke velspilt, men dramatisk. Brasil - Kroatia var både velspilt, dramatisk og spennende. Fred være med dere boikottere, og gå i fred. Amen.
Du greide jo å prøve å sammenligne arbeidsforholdene med Norge, noe som er ganske flaut, ja det finnes andre land også, men dette er rene argumenter som man forventer av de som sitter og forsvarer Russland i Ukraina-konflikten. Forholdene i Qatar er særdeles dårlige, slavearbeid, ja det er vanlig i hele midtøsten, Saudi-Arabia,UAE og Qatar, men feil i disse regimene gjør det da greit i Qatar? Det er ikke disse som nå arrangerer VM i fotball er det?

Som jeg har sagt, du må gjerne få se fotball i Qatar, men om du prøver å fremstille Qatar som egentlig ikke så ille for å få god samvittighet er det feil, vær nå i alle fall ærlig at du ser på det fordi at du mener at du liker fotballen da om ikke annet, og at du mener at boikott ikke funker, men når du prøver å sammenligne norske arbeidsforhold med Qatar sine.
Nå vet vi ikke hvor mange fremmedarbeider som er død i rene arbeidsulykker i Qatar. Det siste tallet er rundt 500 i løpet av 9-10 år. Jeg har nevnt at det dør mellom 30 og 40 mennesker i arbeidsulykker hvert år i Norge, eller mellom 300 og 400 i løpet av ti år. Byggebransjen ligger på topp. At du etter at jeg har presentert disse tallene får deg til å hevde at jeg sammenligner norske arbeidsforhold med Qatar er jo bare piss. Alle vet at man i Norge har fagforeninger, foreningsfrihet, minstelønn, stillingsvern og strenge HMS regler. Poenget mitt var at det heller ikke er ideelt i Norge. Jeg ser stadig vekk tømrere, fortrinnsvis Øst-Europeere, operere usikret på tak. Det er ikke tillatt. At behandlingen av mennesker - barn, kvinner, konvertitter, arbeidere, homofile, opponenter, annerledestenkende osv - er ille i svært mange land vet vi alle. Av verdens befolkning er det kun ca 1/3 som lever i demokratier. Resten lever i diktaturer med en svært varierende syn på menneskerettigheter. Dessverre øker disse tallene i disfavør av demokratier.

Det jeg reagerer på med boikotten og kritikken av FIFA - som selvfølgelig er berettiget - er at fotballen skal ta kampen for demokrati og ytringsfrihet m.v., samtidig som Norge som nasjon har en utstrakt handel med land som bryter menneskerettigheter og ødelegger natur og regnskog. Land som er langt verre enn Qatar. Ved å skrive det friskmelder jeg ikke Qatar. Hvorfor tror du fremmedarbeidere drar fra Banglades, India m.v. og sin familie til fordel for Qatar ? Kanskje fordi Qatar behandler ansatte bedre enn i Bangladesh. Samme med sportsvasking. EU og Norge tillater fri flyt av kapital, også fra drittland som De arabiske Emirater og SA, men fotballkritikere forlanger at eiere av Man City og Newcastle m.v. ikke skal selge til de som vil betale mest. Det er denne moraliseringen fra de politiske korrekte jeg reagerer på. Våre lovgivere eller valgte politikere går fri, men ikke individer som handler innenfor det jussen sier er legimtimt. Hva er flaut ? De eneste bokikottere som går 100 % fri hos meg er de fotballgale som også boikottet Russland 2018, friidretts VM i Qatar, Kina OL m.v.. De er prinsippfaste. De som satt klistret til TV skjermen for å følge norske medaljefavoritter i langrennsløypene i Kina, samtidig som de anmoder andre om å boikotte Qatar er hyklere på øverste hylle. Kina er langt verre enn Qatar i forhold til menneskrettigheter, konsentrasjonsleire, Tibet, Hong Kong, Taiwan, natur og økologi osv.. For ikke å nevne norsk presse. Nesten stille under OL i Kina. De angrep at norske klubblag reiste til Spania under covid-19, nødlandslaget og selvfølgelig Qatar hver dag. Men kritikken var nesten stille mot Kina ? Var det for ikke å provosere, hensynet til norsk lakseksport ? At nordmenn var favoritter i disse skiløypene ? Hvorfor var de da stille ? Stilles det større moralske krav til herrefotballen enn annen idrett, næringsliv og lovgivere som tillater fri kapitalflyt som er helt nødvendig for å gjennomføre sportsvasking ?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

trønderen skrev: lør des 10, 2022 12:52 am
Jhinx skrev: tor des 08, 2022 11:39 am Jeg er vist et troll som hadde en høflig mening på tråden der de boikotter fotball VM.
Må bare spørre her da, ettersom jeg antar det er høfligere mennesker på denne tråden.
Er fotball VM så betent, at vi må ha to separate tråder å diskutere det?
I så fall er jeg sjokkert.
Om du var høflig eller om du hadde rett i din mening har ingenting å si. Poenget var at du skrev det i feil tråd. Den tråden var opprettet av meg fordi jeg syntes det var vanskelig å boikotte, og jeg tenkte flere følte det samme. Så tråden var i utgangspunktet ment for hjelp til oss boikottere for å unngå at vi sprakk. Dessverre utviklet ikke tråden seg slik jeg hadde håpet. Men når du kommer inn slik i tråden og "frister" oss er det ikke rart at folk reagerer.

Det er heller ikke rart at man har separate tråder. Man har jo kamptråder til hver enkelt kamp. Og man har en tråd om VM generelt. Og 2-3 tråder om boikotting. Og i tillegg min tråd som som sagt var ment for oss som boikotter.
Ja jeg er sjokkert over at folk er så følsomme på dette.
Jeg skal ikke si hva jeg mener om boikotten deres, da jeg ikke vil såre følelsene deres mer.
Men at man skal bli skjelt ut for å poengtere at dette er et bra VM, er rent tøv. Du får sende sinte meldinger til alle landets aviser og TV kanaler. Eller boikotter du all media i tilfelle de skulle nevne fotball VM...

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:35 am Ja jeg er sjokkert over at folk er så følsomme på dette.
Jeg skal ikke si hva jeg mener om boikotten deres, da jeg ikke vil såre følelsene deres mer.
Men at man skal bli skjelt ut for å poengtere at dette er et bra VM, er rent tøv. Du får sende sinte meldinger til alle landets aviser og TV kanaler. Eller boikotter du all media i tilfelle de skulle nevne fotball VM...
Da kan jeg innrømme jeg er sjokkert over at du er sjokkert på de punktene.

Som trønderen skriver, for flere har det vært vanskelig å boikotte VM fordi de elsker fotball VM, og fotball generelt sett. Det var en tråd som ble opprettet for å hjelpe de som boikottet med råd om andre ting å bedrive tiden med, da er det trolling å poste at det er et bra VM i DEN tråden. At du poster det i eksempelvis denne eller en annen VM tråd ville det vært helt greit.

Handler om å ha normal folkeskikk og forståelse av publikum.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

MentalM skrev: man des 12, 2022 10:41 am
Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:35 am Ja jeg er sjokkert over at folk er så følsomme på dette.
Jeg skal ikke si hva jeg mener om boikotten deres, da jeg ikke vil såre følelsene deres mer.
Men at man skal bli skjelt ut for å poengtere at dette er et bra VM, er rent tøv. Du får sende sinte meldinger til alle landets aviser og TV kanaler. Eller boikotter du all media i tilfelle de skulle nevne fotball VM...
Da kan jeg innrømme jeg er sjokkert over at du er sjokkert på de punktene.

Som trønderen skriver, for flere har det vært vanskelig å boikotte VM fordi de elsker fotball VM, og fotball generelt sett. Det var en tråd som ble opprettet for å hjelpe de som boikottet med råd om andre ting å bedrive tiden med, da er det trolling å poste at det er et bra VM i DEN tråden. At du poster det i eksempelvis denne eller en annen VM tråd ville det vært helt greit.

Handler om å ha normal folkeskikk og forståelse av publikum.
Men de samme folkene kom inn i andre fotballtråder og forsøplet sine synspunkt der.
Hvis de ikke tålte å høre at det var et bra VM fotballmessing, så får det være så.
Var ikke klar over at fotball fans og var blitt glassfolk nå..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: lør des 10, 2022 6:57 pm Det jeg reagerer på med boikotten og kritikken av FIFA - som selvfølgelig er berettiget - er at fotballen skal ta kampen for demokrati og ytringsfrihet m.v., samtidig som Norge som nasjon har en utstrakt handel med land som bryter menneskerettigheter og ødelegger natur og regnskog. Land som er langt verre enn Qatar. Ved å skrive det friskmelder jeg ikke Qatar. Hvorfor tror du fremmedarbeidere drar fra Banglades, India m.v. og sin familie til fordel for Qatar ? Kanskje fordi Qatar behandler ansatte bedre enn i Bangladesh. Samme med sportsvasking. EU og Norge tillater fri flyt av kapital, også fra drittland som De arabiske Emirater og SA, men fotballkritikere forlanger at eiere av Man City og Newcastle m.v. ikke skal selge til de som vil betale mest. Det er denne moraliseringen fra de politiske korrekte jeg reagerer på. Våre lovgivere eller valgte politikere går fri, men ikke individer som handler innenfor det jussen sier er legimtimt. Hva er flaut ? De eneste bokikottere som går 100 % fri hos meg er de fotballgale som også boikottet Russland 2018, friidretts VM i Qatar, Kina OL m.v.. De er prinsippfaste. De som satt klistret til TV skjermen for å følge norske medaljefavoritter i langrennsløypene i Kina, samtidig som de anmoder andre om å boikotte Qatar er hyklere på øverste hylle. Kina er langt verre enn Qatar i forhold til menneskrettigheter, konsentrasjonsleire, Tibet, Hong Kong, Taiwan, natur og økologi osv.. For ikke å nevne norsk presse. Nesten stille under OL i Kina. De angrep at norske klubblag reiste til Spania under covid-19, nødlandslaget og selvfølgelig Qatar hver dag. Men kritikken var nesten stille mot Kina ? Var det for ikke å provosere, hensynet til norsk lakseksport ? At nordmenn var favoritter i disse skiløypene ? Hvorfor var de da stille ? Stilles det større moralske krav til herrefotballen enn annen idrett, næringsliv og lovgivere som tillater fri kapitalflyt som er helt nødvendig for å gjennomføre sportsvasking ?
Her var det jo rimelig mye whataboutism.

Jeg har for øvrig gjentatt en rekke ganger at det er veldig mye mer feil med dette VM-et enn f.eks OL eller VM i Russland, og også to hakk verre enn OL i Kina. Om Russland var et demokratisk land ville det vært et ganske naturlig land for et vinter-OL, og heller ikke unaturlig for fotball-VM. Det finnes imidlertid ikke en eneste god grunn for at et fotball-VM bør arrangeres i Qatar.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:49 am Men de samme folkene kom inn i andre fotballtråder og forsøplet sine synspunkt der.
Hvis de ikke tålte å høre at det var et bra VM fotballmessing, så får det være så.
Var ikke klar over at fotball fans og var blitt glassfolk nå..
Og da er det dumt av dem.

Om jeg lager en tråd "Her skal vi hylle puddelrockens historie" er det et godt tegn på at der skal man ikke gå inn og klage på hvor elendig man synes puddelrock er. Akkurat som en "støttetråd for de som boikotter vm" er ikke en tråd der du skal snakke om hvor bra fotball VM er.

Det handler ikke om at folk ikke tåler noe, det handler om elendig lesning av rommet og dårlig folkeskikk fra din side.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

MentalM skrev: man des 12, 2022 10:56 am
Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:49 am Men de samme folkene kom inn i andre fotballtråder og forsøplet sine synspunkt der.
Hvis de ikke tålte å høre at det var et bra VM fotballmessing, så får det være så.
Var ikke klar over at fotball fans og var blitt glassfolk nå..
Og da er det dumt av dem.

Om jeg lager en tråd "Her skal vi hylle puddelrockens historie" er det et godt tegn på at der skal man ikke gå inn og klage på hvor elendig man synes puddelrock er. Akkurat som en "støttetråd for de som boikotter vm" er ikke en tråd der du skal snakke om hvor bra fotball VM er.

Det handler ikke om at folk ikke tåler noe, det handler om elendig lesning av rommet og dårlig folkeskikk fra din side.
Men hvorfor er DU her inne og plager oss som irriterer oss over de som boikotter VM-. Gjør det ikke akkurat selv det du kritiserer meg for?
Forresten for en tåpelig diskusjon dette er

MentalM

Legg inn av MentalM »

Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:59 am Men hvorfor er DU her inne og plager oss som irriterer oss over de som boikotter VM-. Gjør det ikke akkurat selv det du kritiserer meg for?
Forresten for en tåpelig diskusjon dette er
Nei, hadde jeg derimot vært her inne og avfeid enhver kritikk med noe moraliserende preik og gått til motangrep ville det vært det samme.

Jeg har derimot forståelse for kritikk mot de som boikotter, for måten mange boikotter på er moraliserende og arrogant. Synes denne tråden har vært fint for å diskutere en del rundt kritikken, og det håper jeg den fortsetter med.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

MentalM skrev: man des 12, 2022 11:05 am
Jhinx skrev: man des 12, 2022 10:59 am Men hvorfor er DU her inne og plager oss som irriterer oss over de som boikotter VM-. Gjør det ikke akkurat selv det du kritiserer meg for?
Forresten for en tåpelig diskusjon dette er
Nei, hadde jeg derimot vært her inne og avfeid enhver kritikk med noe moraliserende preik og gått til motangrep ville det vært det samme.

Jeg har derimot forståelse for kritikk mot de som boikotter, for måten mange boikotter på er moraliserende og arrogant. Synes denne tråden har vært fint for å diskutere en del rundt kritikken, og det håper jeg den fortsetter med.
Det er som alt annet. Woke og glassfolkene tåler ikke at andre har andre meninger enn dem.
Ikke overraskende, bare slitsomt. Men det er de som ønsker å bruke hele tiden sin på dette meningsløse tullet. De om det.
Nå skal ihvertfall jeg og mine venner nye resten av fotball VM.
Og jeg synes helt ærlig at den som laget den andre tråden kan holde seg for god til å være her inne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»