Krakk. Det er Støregutten sin det!

Svar
Frode57
Innlegg: 1235

Re: Krakk. Det er Støregutten sin det!

Legg inn av Frode57 »

Det er et norsk fenomen som gjør krakk mer sannsynlig. Det er den overdrevne bruk av flytende rente. Men Støre er ansvarlig for manglende vern av norske strømkunder. I Danmark forbereder de seg på 2 timers strømutkoblinger. Det vil mangle strøm i Europa antas det.

Jeg liker å bli latterliggjort.

For den som ler sist, sies det...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frode57 skrev: tor des 08, 2022 10:23 pm Det er et norsk fenomen som gjør krakk mer sannsynlig. Det er den overdrevne bruk av flytende rente. Men Støre er ansvarlig for manglende vern av norske strømkunder. I Danmark forbereder de seg på 2 timers strømutkoblinger. Det vil mangle strøm i Europa antas det.

Jeg liker å bli latterliggjort.

For den som ler sist, sies det...
Nei, det er den overdrevne bruk av lån og norsk lånegrad.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: tor des 08, 2022 10:20 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 10:19 pm
Queenie skrev: tor des 08, 2022 10:17 pm Helt etter planen dette. Kanskje Støre bør sitte 4 år til bare for å rævkjøre ting helt
Treng meir enn 4 år for å rydde opp etter Erna.
Erna er ikke perfekt, men hun har vært en veldig mye bedre statsminister enn Støre. Det tror jeg mange ville vært, selv med alle krisene som er.
Erna var en verre statsminister enn Støre.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: tor des 08, 2022 9:55 pm
Corvus skrev: tor des 08, 2022 9:54 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 8:52 pm

Du må ha dårleg hukommelse. Ikkje så lenge sidan hadde vi ei regjering som skifta justisminister annan kvar dag. Støre usynleg? Han er jo i media kvar dag. Støre gjere ein god jobb, han hjelper Ukraina med å sloss mot ein fells fiende.
Han er i media hver dag ja, trist og sliten, og kommer med de samme frasene uten å gjøre stort. Bortsett fra å komme med nye skatter og avgifter til befolkningen da.
Hvilke nye skatter og avgifter har de kommet med til folk?
Det er så mye. Må ta det i helga. I tillegg til at de har kuttet i gunstige ordninger. Den siste jeg fant ut av var faktisk BSU, smålig det også.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:34 pm
Queenie skrev: tor des 08, 2022 10:20 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 10:19 pm

Treng meir enn 4 år for å rydde opp etter Erna.
Erna er ikke perfekt, men hun har vært en veldig mye bedre statsminister enn Støre. Det tror jeg mange ville vært, selv med alle krisene som er.
Erna var en verre statsminister enn Støre.
For å svare så du forstår det: :lol: :lol: :lol: :lol:

Corvus

Legg inn av Corvus »

MRSA skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm
Corvus skrev: tor des 08, 2022 9:54 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 8:52 pm

Du må ha dårleg hukommelse. Ikkje så lenge sidan hadde vi ei regjering som skifta justisminister annan kvar dag. Støre usynleg? Han er jo i media kvar dag. Støre gjere ein god jobb, han hjelper Ukraina med å sloss mot ein fells fiende.
Han er i media hver dag ja, trist og sliten, og kommer med de samme frasene uten å gjøre stort. Bortsett fra å komme med nye skatter og avgifter til befolkningen da.
Kva skatter og avgifter er det Støre har komme med til folket?
Det er så mye, kommer i farta på kuttet i BSU, økt aksjeskatten, økt beskatning på elbiler mm

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: tor des 08, 2022 11:18 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm
Corvus skrev: tor des 08, 2022 9:54 pm

Han er i media hver dag ja, trist og sliten, og kommer med de samme frasene uten å gjøre stort. Bortsett fra å komme med nye skatter og avgifter til befolkningen da.
Kva skatter og avgifter er det Støre har komme med til folket?
Det er så mye, kommer i farta på kuttet i BSU, økt aksjeskatten, økt beskatning på elbiler mm
Er kutt i BSU blitt til en skatt/avgift?

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Ah, så det er sånn politikkdebatter ser ut her inne. Da løper jeg ut igjen og over til sport, for dette var merkelige greier.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: tor des 08, 2022 11:07 pm
Det er så mye. Må ta det i helga.
jeg ser fram til det svaret

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: tor des 08, 2022 11:18 pm
Det er så mye, kommer i farta på kuttet i BSU, økt aksjeskatten, økt beskatning på elbiler mm
hvordan rammer dette folk flest?

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: tor des 08, 2022 5:39 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 1:53 pm
Frode57 skrev: tor des 08, 2022 1:11 pm Norges bank bruker ordet krakk om utsiktene for det norske boligmarkedet. Det er Nrk tv nyheter som melder dette i dag 8 Jan.

Støregutten og Ve-dum kjører skuta i havariposisjon. Dette forteller mye om Norge. Verdensmestre i lån som Ola Nordmann er.

Og det er uvanlig med krakk som defineres som en nedgang på 20 % over kort tid.

Dette ryktet har nådd bankfolk i England. Vi ser nå at norske kroner svekker seg.

God Jul.
Ein må vere idiot viss ein trur at ei internasjonal krise er Støre sin feil.
Jepp. Men hvorfor diskutere med idioter?
Allikevel fortsetter dere to å diskutere med hverandre..

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: fre des 09, 2022 9:06 am
fargerik skrev: tor des 08, 2022 5:39 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 1:53 pm

Ein må vere idiot viss ein trur at ei internasjonal krise er Støre sin feil.
Jepp. Men hvorfor diskutere med idioter?
Allikevel fortsetter dere to å diskutere med hverandre..
Økseskaft.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: fre des 09, 2022 12:14 am
Corvus skrev: tor des 08, 2022 11:18 pm
Det er så mye, kommer i farta på kuttet i BSU, økt aksjeskatten, økt beskatning på elbiler mm
hvordan rammer dette folk flest?
Nei si det. Studenter, folk i etableringsfasen, folk med elbiler osv

ulefos

Legg inn av ulefos »

Corvus skrev: fre des 09, 2022 10:20 am
Nei si det. Studenter, folk i etableringsfasen, folk med elbiler osv
det var da et oppsiktsvekkende enkelt svar, det står kanskje i stil med svareren?

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Frode57 skrev: tor des 08, 2022 1:11 pm Norges bank bruker ordet krakk om utsiktene for det norske boligmarkedet.
Veldig sunt, boligmarkedet i enkelte områder er helt hinsides overpriset. Ingenting stiger til himmels, i hvert fall ikke en vare som er priset så vanvittig mye høyere enn den reelle tekniske verdien av varen.

Man kan muligens synes litt synd på de som akkurat har kjøpt ny bolig og er avhengig av å selge sin gamle. Resten får bare sitte med boligen sin et par år lenger enn de hadde planlagt, kjenner jeg galskapen i boligmarkedet rett er det ikke lenge før alle jubler om nye prisrekorder.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg vet ikke helt om jeg tror på boligkrakk. Dyrere materialer, økte energipriser og sentralisering er stikkord... Ser liksom ikke for meg billigsalg på "gode objekter" i sentrale strøk.

At en del fritidsboliger kan synke i pris er en annen ting.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ms_8: "Spørsmål: Er det noko som går positivt for Støre om dagen?"
----------------------------
Jovisst, han har gjort noe som også Høyre ville ha vært stolt over, nemlig å ansette rådgiver fra McKinsey. Støre får det til.

Everenga

Legg inn av Everenga »

ulefos skrev: fre des 09, 2022 12:14 am
Corvus skrev: tor des 08, 2022 11:18 pm
Det er så mye, kommer i farta på kuttet i BSU, økt aksjeskatten, økt beskatning på elbiler mm
hvordan rammer dette folk flest?
Ved at de får mindre igjen for BSU sparing, økt beskatning på aksjesalg og må betale mer for elbilen, mistenker at du visste dette?

Nå skal jeg ta en råsjans og tippe at du mener at folk flest ikke selger aksjer og kjøper elbiler til over 500k, da er i vi så fall i "hvem er folk flest debatten" igjen.

Jeg har kjøpt elbil til over 500k siste måned uten at jeg tenker at det gjør meg til en voldsomt priviligert samfunnselite. Da forslag til statsbudsjett kom ble det klart at komboen moms på over 500k pluss vektavgift ville gitt min bestilte bil en ekstraregning på 40k. Nå hadde de et leveringsklart alternativ så det ordnet seg men det er klart at det gjorde ikke at jeg fikk voldsomt mye mer lyst til å stemme rødgrønt. Nå vil jeg aldri stemme på et parti som ønsker et regjeringssamarbeid med SP uansett så sånn sett mistet de ikke så mye.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Folk flest tjener ikke over 500 000kr. Men de kjøper biler i den prisklassen. Det spilles opp til et boligkrakk. Godt er det dog at det lempes på kriteriene for å få lån men det hindrer ikke de som allerede har lån å få problemer . Utfordringene i Norge er den utstrakte bruk av flytende renter. Der er det en stor forskjell fra andre land som har flere år med fast renter og kurs på obligasjonen som boligen er satt i.

Derfor kan det bli krakk i Norge. For det har lønt seg stort å ha flytende renter inntil nå . Og staten ved sosialen hjelper folk . Og bankene gir folk hjelp med å gi låneforlengelse. Men hva skjer når folk mister jobbene? Når folk sliter på hverandre og må gå fra hverandre. Det var jo det som ga krakk i 1987 - 1992.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Everenga skrev: fre des 09, 2022 12:51 pm
Nå skal jeg ta en råsjans og tippe at du mener at folk flest ikke selger aksjer og kjøper elbiler til over 500k, da er i vi så fall i "hvem er folk flest debatten" igjen.
jeg tror de fleste vet at folk som har dårlig råd hverken har problemer med aksjer eller nye elbiler til en halv million eller mer, det sier egentlig ganske mye om hvor liten forståelse noen har om levekårene til de dårligst stilte

Everenga

Legg inn av Everenga »

ulefos skrev: fre des 09, 2022 11:08 pm
Everenga skrev: fre des 09, 2022 12:51 pm
Nå skal jeg ta en råsjans og tippe at du mener at folk flest ikke selger aksjer og kjøper elbiler til over 500k, da er i vi så fall i "hvem er folk flest debatten" igjen.
jeg tror de fleste vet at folk som har dårlig råd hverken har problemer med aksjer eller nye elbiler til en halv million eller mer, det sier egentlig ganske mye om hvor liten forståelse noen har om levekårene til de dårligst stilte
Jeg har da ikke sagt et ord om de dårligst stilte. Jeg sa folk flest. Jeg har 20 år bak meg i rusomsorgen, 8 i England der jeg bl.a. drev et gateprosjekt med sprøyteutdeling så jeg vet en del om elendige levekår. Men nå er det sånn at å beskatte middelklassen for å gi noen ekstra smuler til de nederst ved bordet har ekstremt lite for seg annet enn å snu middelklassen mot deg. Det bør en så rutinert politiker som Støre skjønne.

Queenie

Legg inn av Queenie »

greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:34 pm
Queenie skrev: tor des 08, 2022 10:20 pm
MRSA skrev: tor des 08, 2022 10:19 pm

Treng meir enn 4 år for å rydde opp etter Erna.
Erna er ikke perfekt, men hun har vært en veldig mye bedre statsminister enn Støre. Det tror jeg mange ville vært, selv med alle krisene som er.
Erna var en verre statsminister enn Støre.
Det er jeg helt uenig i, selv med corona og alt de fant på.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Frode57 skrev: fre des 09, 2022 3:33 pm Folk flest tjener ikke over 500 000kr.
Jo, det gjør de.

Medianlønnen i Norge var i 2021 på 550 000 kr.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: man des 12, 2022 1:50 pm
greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:34 pm
Queenie skrev: tor des 08, 2022 10:20 pm

Erna er ikke perfekt, men hun har vært en veldig mye bedre statsminister enn Støre. Det tror jeg mange ville vært, selv med alle krisene som er.
Erna var en verre statsminister enn Støre.
Det er jeg helt uenig i, selv med corona og alt de fant på.
De åpnet en utømmelig pengesekk for de som allerede hadde for mye. Fin løsning fra Erna "jeg ville ikke sagt det slik" Solberg.
Hennes maktkåthet rokket ved abortloven til og med, ved løgnene hun serverte på tvers av eget partis politikk og ståsted i den saken.

Skikkelig god.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Rainmaker skrev: man des 12, 2022 1:59 pm
Frode57 skrev: fre des 09, 2022 3:33 pm Folk flest tjener ikke over 500 000kr.
Jo, det gjør de.

Medianlønnen i Norge var i 2021 på 550 000 kr.
Ja men så må du ta med hvor mange som ikke er i lønnet arbeid hvis man skal snakke om kjøpekraft for hele befolkningen. Medianlønnen er 550 000 som du sier men medianinntekten er betydelig lavere da man må inkludere uføre, pensjonister, studenter, arbeidsledige og ikke minst deltidsansatte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Everenga skrev: man des 12, 2022 3:09 pm
Rainmaker skrev: man des 12, 2022 1:59 pm
Frode57 skrev: fre des 09, 2022 3:33 pm Folk flest tjener ikke over 500 000kr.
Jo, det gjør de.

Medianlønnen i Norge var i 2021 på 550 000 kr.
Ja men så må du ta med hvor mange som ikke er i lønnet arbeid hvis man skal snakke om kjøpekraft for hele befolkningen. Medianlønnen er 550 000 som du sier men medianinntekten er betydelig lavere da man må inkludere uføre, pensjonister, studenter, arbeidsledige og ikke minst deltidsansatte.
Mendianinntekten er den inntekten hvor halve befolkningen tjener mer og halve befolkningen tjener mindre.

Når jeg skrev "medianlønn" var det inntekt jeg snakket om. Falt i skrive-fort-fellen

Everenga

Legg inn av Everenga »

Rainmaker skrev: man des 12, 2022 3:21 pm
Everenga skrev: man des 12, 2022 3:09 pm
Rainmaker skrev: man des 12, 2022 1:59 pm

Jo, det gjør de.

Medianlønnen i Norge var i 2021 på 550 000 kr.
Ja men så må du ta med hvor mange som ikke er i lønnet arbeid hvis man skal snakke om kjøpekraft for hele befolkningen. Medianlønnen er 550 000 som du sier men medianinntekten er betydelig lavere da man må inkludere uføre, pensjonister, studenter, arbeidsledige og ikke minst deltidsansatte.
Mendianinntekten er den inntekten hvor halve befolkningen tjener mer og halve befolkningen tjener mindre.

Når jeg skrev "medianlønn" var det inntekt jeg snakket om. Falt i skrive-fort-fellen
Men da er det du skriver feil. 550k er medianlønnsinntekt for fulltidsansatte.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Medianlønn er ikke vanlig folk. Det er som å helle meget varmt vann og kald vann i et bassen det blir lunkent..
Skal man finne normal lønn så må antallet personer i lønnsklassen tas med. De rike har stukket av og dratt snittet opp uten at vanlig folk har fulgt med.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Støre er verre statsminister enn Erna for enkeltindividet. Erna sparte i offentlig sektor og det ser vi resultatet ved dårlig behandlet tidligere statsadvokat og andre.

Men talen til Støre var fatal. Mannen er dum.

Så fokusert på Ukraina og tror han kan prate seg bort fra at han har ødelagt folks hverdagsliv.
Skylder på Russland. Når vi Norge forsyner Europa med energi. Faen. Så skal nordmenn betale overpris på energi.

Hvor dum kan man bli. Folk flest går ikke på den der.

Hjelp Ukraina men kom ikke å ruinert vanlig folk.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: tor des 08, 2022 10:23 pm Det er et norsk fenomen som gjør krakk mer sannsynlig. Det er den overdrevne bruk av flytende rente. Men Støre er ansvarlig for manglende vern av norske strømkunder. I Danmark forbereder de seg på 2 timers strømutkoblinger. Det vil mangle strøm i Europa antas det.
Åssen går det der nede i Danmark, Frode?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»