Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av 4pLaY »

Fortsetter her!

William_S

Legg inn av William_S »

Og poenget med å lage en ny tråd er? Er det noe tekniske limits i PhpBB som gjør dette?

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

William_S skrev: tor des 08, 2022 11:29 am Og poenget med å lage en ny tråd er?
Fordi den gamle var for lang (over 1000 sider), systemet liker ikke så lange og lengre tråder.

William_S

Legg inn av William_S »

4pLaY skrev: tor des 08, 2022 11:30 am
William_S skrev: tor des 08, 2022 11:29 am Og poenget med å lage en ny tråd er?
Fordi den gamle var for lang (over 1000 sider), systemet liker ikke så lange og lengre tråder.
Ja skjønner . Men det er greit , vi skal nok klare å diskutere her og vi.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Vi kan ihvertfall fastslå at vaksinen var en flopp. Ikke beskyttet den mot smitte, da man smitter og smittes like fullt om man er vaksinert. Så er spørsmålet om den forhindret alvorlig sykdom. Vel, det får vi heller ikke svaret på siden perioden alle ble vaksinert, så kom den mildere variantet omikron. Så grunnen til at færre folk ble alvorlig syk kan være mildere varianter og ikke vaksinen. Jeg tror nok helst at grunnen er mildere varianter. Jeg var ikke vaksinert i det hele tatt og har hatt to runder med korona. En mildere sykdom har jeg aldri hatt før. Hangover er verre.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Poenget med vaksineringen var vel (som også er argumentet for at helsearbeidere skal ta influensavaksinen) å skåne de gamle og svake gruppene i samfunnet, inntil de hadde fått sin vaksine. Samt at kapasiteten på akkutten ikke var god nok til å ta imot et slikt skred av dårlige folk, og at det igjen ville gå ut over alle andre i samfunnet.

Jeg lurer på hvordan man ville løst dette om man hadde all informasjonen idag. Kunne man unngått å vaksinere alle under 50-60 år? Det er ihvertfall ingen tvil om at vaksinen ble solgt inn som redningen for oss alle, og det virker ganske unødvendig idag. Også interessant å se fordømmelsen anti-vaxxere fikk. Tok selv 2 eller 3 vaksiner, husker faktisk ikke. Smittet 2 ganger etterpå har jeg også vært. Trøster meg uansett med at vi nå er kommet over kneika, og at det jo faktisk er dette utfallet man ønsker seg om alle vaksinerer seg.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

BBQsaus skrev: tor des 08, 2022 11:55 am Poenget med vaksineringen var vel (som også er argumentet for at helsearbeidere skal ta influensavaksinen) å skåne de gamle og svake gruppene i samfunnet, inntil de hadde fått sin vaksine. Samt at kapasiteten på akkutten ikke var god nok til å ta imot et slikt skred av dårlige folk, og at det igjen ville gå ut over alle andre i samfunnet.

Jeg lurer på hvordan man ville løst dette om man hadde all informasjonen idag. Kunne man unngått å vaksinere alle under 50-60 år? Det er ihvertfall ingen tvil om at vaksinen ble solgt inn som redningen for oss alle, og det virker ganske unødvendig idag. Også interessant å se fordømmelsen anti-vaxxere fikk. Tok selv 2 eller 3 vaksiner, husker faktisk ikke. Smittet 2 ganger etterpå har jeg også vært. Trøster meg uansett med at vi nå er kommet over kneika, og at det jo faktisk er dette utfallet man ønsker seg om alle vaksinerer seg.
Problemet er jo at vaksinen har vist seg å ikke fungere etter hensikten. Jeg er ingen anti-vakser, men var heller ikke interessert i å være prøvekanin ved å være av de første som tok den. Det var den altfor eksperimentell til og jeg er sannelig glad for idag at jeg ikke tok den når jeg så hvordan det gikk. Jeg vurderte å ta den flere ganger, men utsatte det helt til jeg fikk korona første gangen. Den sykdommen er den mildeste jeg har kjent noen gang og var i full trening på dag 2. Andre gangen jeg fikk det følte jeg meg slapp i to tre timer og i helt fin etterpå.

Det "morsomme" er at min kompis som hadde tatt 3 vaksiner og som var personen som sannsynligvis smitta meg, ja han ble skikkelig sjuk av korona og var sengeliggende i 14 dager. Så mye for den vaksinen liksom. Korona har nok hele veien vært veldig individuelt på hvordan man reagerer på det. Det som er bra og som er med alle virus, er at de blir mildere og mildere etterhvert som det muterer.

Så at folk ble mindre alvorlig syk er nok mest sannsynlig pga mildere variant og ikke pga denne tullevaksinen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

BBQsaus skrev: tor des 08, 2022 11:55 am Poenget med vaksineringen var vel (som også er argumentet for at helsearbeidere skal ta influensavaksinen) å skåne de gamle og svake gruppene i samfunnet, inntil de hadde fått sin vaksine. Samt at kapasiteten på akkutten ikke var god nok til å ta imot et slikt skred av dårlige folk, og at det igjen ville gå ut over alle andre i samfunnet.

Jeg lurer på hvordan man ville løst dette om man hadde all informasjonen idag. Kunne man unngått å vaksinere alle under 50-60 år? Det er ihvertfall ingen tvil om at vaksinen ble solgt inn som redningen for oss alle, og det virker ganske unødvendig idag. Også interessant å se fordømmelsen anti-vaxxere fikk. Tok selv 2 eller 3 vaksiner, husker faktisk ikke. Smittet 2 ganger etterpå har jeg også vært. Trøster meg uansett med at vi nå er kommet over kneika, og at det jo faktisk er dette utfallet man ønsker seg om alle vaksinerer seg.
Jeg droppet dose nr 3. På det tidspunktet var det helt klart at omikron var mindre alvorlig, og dermed ble vitsen borte for en frisk 38-åring i god form.

Det var helt greit at man ønsket at mange skulle vaksinere seg frem til og med senhøsten 2021. Men etter september/oktober 2021, synes jeg man burde roet ned retorikken kraftig. I november i fjor, før omikron traff, så var smittetallene pga deltavarianten på vei oppover igjen fordi vaksinene ikke var like virksomme som de hadde trodd på forhånd. Da ble det fra flere hold igjen ropt høyt om nedstengninger. Og i stedet for å rette kritikken mot myndighetene for at sykehuskapasitet var på et like råttent nivå som 20-21 måneder tidligere, så kappet store medier om å drive heksejakt på den lille prosenten uvaksinerte. Til tross for at vaksineprogrammet på det tidspunkt var jo en suksess etter FHI's kriterier. Media viste på det tidspunkt godt hvordan de hadde sviktet totalt under pandemien.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: tor des 08, 2022 11:44 am
4pLaY skrev: tor des 08, 2022 11:30 am
William_S skrev: tor des 08, 2022 11:29 am Og poenget med å lage en ny tråd er?
Fordi den gamle var for lang (over 1000 sider), systemet liker ikke så lange og lengre tråder.
Ja skjønner . Men det er greit , vi skal nok klare å diskutere her og vi.
Alltid noe å diskutere frem til munnbind og tiltaks-fjaset har roet seg verdenen over.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Personlig er jeg uvaksinert, hatt corona minst 2 ganger. Bagatellmessig sykdomsforløp. Min klare hovedregel er å la kroppen ordne opp selv.

Jeg er i enden av en lang rekke av forfedre som har overlevd som menneskeart i rundt 6 millioner år tilbake til da våre utviklingslinjer skilte seg fra sjimpansen og mennesket oppstod. Dette greide de helt uten medisiner, psykologer, eller lignende. Når de greide det under forholdene de levde under, så må det åpenbart være mulig for meg også.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Den siste uken viser nye data at covid-19-epidemien fortsatt øker svakt.

Ifølge FHI øker nå epidemiene av covid-19, influensa og RSV-infeksjoner.

– Det er mulig at alle tre epidemiene er betydelig større ved juletider. Den samlede belastningen på helsetjenesten kan bli stor. Sykehusene og kommunene må ha beredskap for mer sykdom, større sykefravær, flere innleggelser og flere utbrudd i sykehjem og sykehus, skriver FHI.

"Det er ikke over før det er over."

"Steng ned nå!"

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

For egen del var nedstenging og hjemmekontor det beste som har skjedd meg fordi jeg i ettertid har fått mulighet for hjemmekontor akkurat når jeg vil og så mye jeg vil. Så nedstengingen har paradoksalt nok gitt meg et mye friere liv :)

William_S

Legg inn av William_S »

Hetfield skrev: tor des 08, 2022 1:00 pm Den siste uken viser nye data at covid-19-epidemien fortsatt øker svakt.

Ifølge FHI øker nå epidemiene av covid-19, influensa og RSV-infeksjoner.

– Det er mulig at alle tre epidemiene er betydelig større ved juletider. Den samlede belastningen på helsetjenesten kan bli stor. Sykehusene og kommunene må ha beredskap for mer sykdom, større sykefravær, flere innleggelser og flere utbrudd i sykehjem og sykehus, skriver FHI.

"Det er ikke over før det er over."

"Steng ned nå!"
Astrid Mæland med en kommentar på dette ja. Men det var vel en del av dette man advarte mot hele veien at tiltakene har gitt mye immunitetsgjeld.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... d-i-vinter

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Det kan bli munnbind i vinter, ja?
Over mitt døde lik.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm Astrid Mæland med en kommentar på dette ja. Men det var vel en del av dette man advarte mot hele veien at tiltakene har gitt mye immunitetsgjeld.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... d-i-vinter
Å lese dette var som et gufs fra fortiden (Les: forrige desember).

Jeg registrerer også at Mæland her argumenterer for at tiltakspakker skal kunne settes inn ikke bare på grunn av korona, men på grunn av andre virus også. Kriteriet for at tiltak skal innføres er utelukkende basert på hvorvidt sykehusene er under press uavhengig av hvilke virus som eventuelt forårsaker dette. Sitater:

"Det mest pessimistiske scenarioet går ut på at vi får alle virussykdommene samtidig. Da må kurven flates ut."

"Poenget er ikke å hindre at folk smittes, men å unngå at alle får virus på en gang. Da anses det som bedre å innføre smittedempende tiltak for å spre sykdommene utover flere måneder."

"Og om det blir så fullt på sykehusene at det er fare for at folk med hjerteinfarkt ikke får plass på intensiven, da må vi selvsagt gjøre noe."

Selvsagt er det her også snakk om å innføre tiltak det ikke finnes et fnugg av bevis for faktisk har en reell effekt. Som å gå med disse dustete kirurgiske munnbindene på buss.

Her ser vi derfor igjen resultatet av de presedensene som har blitt satt de siste årene. Man har nå fått en verktøykasse man kan hente verktøy fra for ting som hadde vært helt utenkelig før mars 2020.

Jeg både håper og tror at folk flest gir fullstendig blaffen i eventuelle "tiltak" som innføres. Hvis de i det hele tatt gjør det. Det virker heldigvis som at politikerne og helsetoppene nå er langt mer avslappet omkring virusspredning enn det Mæland gir uttrykk for.
Sist redigert av basillen den tor des 08, 2022 3:08 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Flotte greier.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Har fremdeles et gammelt engangsmunnbind liggende, sikkert brukt over 20 ganger. Dette gidder jeg ikke bruke mer penger på.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Munnbind kan myndighetene bruke et visst sted, jeg har ikke sett noen bevis for at det har noen som helst funksjon. Eneste myndighetene sier at det er så lite inngripende at de ønsker det. Vel, glem det.

På den andre siden, og nå føler jeg at jeg banner i kirka her inne, har jeg ikke sett noe konkret bevis for at covid-19 vaksinen ikke virker. Så den reduserer sjansen til å bli syk, og kanskje minsker virkningen. Dermed fortsetter jeg med den som all annen vaksine. Har sett mye prat her, sikker på at dere kommer til å bombardere meg med linker :D

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pm Jeg registrerer også at Mæland her argumenterer for at tiltakspakker skal kunne settes inn ikke bare på grunn av korona, men på grunn av andre virus også.
Hva var det flere av oss skrev for måneder siden som ble avvfeid her inne, og før det igjen med presedens? Sier det jeg, fremoversynte gitt...

Men vi overdriver jo bare og lever i offerrollen..

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pm Å lese dette var som et gufs fra fortiden (Les: forrige desember).
Det stadig tilbakevendende koronaspøkelset :?

Vg tar i bruk sterke uttrykk der, og det må de begynne å gjøre hvis de skal få mange flere til å ta fjerde dose. Kanskje de til og med plasserer en teller på forsida, som viser hvor høy prosent av befolkningen som har tatt dose 4. Uff. Ifølge Astrid Stuckelberger (som regnes som en "konspiteoretiker") trenger WHO at vi tar åtte doser. Samtidig er det vel ikke tatt i bruk fysisk tvangsvaksinering mot vanlige, oppegående folk i Norge. Så hvor bekymret skal man være? Vil tro faren er større for dem som bor på institusjoner, spesielt sykehjem. De utsettes uansett for en viss tvangsmedisinering, hvis de anses som veldig urolige. "Psykisk tvangsvaksinering" er vanlig i Norge, der vi utsettes for massive vaksinekampanjer med statistikker, og forsøk på manipulering med frykt og dårlig samvittighet.

https://bloximages.newyork1.vip.townnew ... 1200%2C798

Bliss

Legg inn av Bliss »

basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pm
William_S skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm Astrid Mæland med en kommentar på dette ja. Men det var vel en del av dette man advarte mot hele veien at tiltakene har gitt mye immunitetsgjeld.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... d-i-vinter
Å lese dette var som et gufs fra fortiden (Les: forrige desember).

Jeg både håper og tror at folk flest gir fullstendig blaffen i eventuelle "tiltak" som innføres. Hvis de i det hele tatt gjør det. Det virker heldigvis som at politikerne og helsetoppene nå er langt mer avslappet omkring virusspredning enn det Mæland gir uttrykk for.
Takk for at du deler utdrag fra saken, det burde vi gjøre til en regel her inne når vi deler saker av denne typen. For min del er det totalt uaktuelt å klikke på artikler som fantaserer om kommende tiltak, nekter å bidra til at slike saker blir de mest leste i media og dermed gir blod på tann til tiltakskåte monstre som Astrid Mæland.

Bliss

Legg inn av Bliss »



I likhet med folkene på VG-huset kjenner jeg på et enormt savn når jeg tenker på tiden hvor Nakstad fortalte meg hva jeg kunne og ikke kunne gjøre på daglig basis, med et imponerende øye for detaljer. Hadde nok ikke klart meg gjennom forrige jul uten godklumpens råd for en hyggelig julefeiring med massiv avstand og minimal sosial kontakt. Glemmer aldri øyeblikket når de nyvaksinerte barnebarna fikk klemme på besteforeldrene for første gang på to år - tusen takk, vitenskapen.

Dessverre var den lokale julenissen uvaksinert så han slapp vi ikke inn. Nissen tok det ikke ille opp, han var omtenksom nok til å legge gavene utenfor døra. Jeg hadde hørt fra solide kilder i Kina at coronavirus smitter via overflater så gavene ble satt fyr på med sprayboks og lighter fra trygg avstand for å være på den sikre siden.

God jul!

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pm
William_S skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm Astrid Mæland med en kommentar på dette ja. Men det var vel en del av dette man advarte mot hele veien at tiltakene har gitt mye immunitetsgjeld.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... d-i-vinter
Å lese dette var som et gufs fra fortiden (Les: forrige desember).

Jeg registrerer også at Mæland her argumenterer for at tiltakspakker skal kunne settes inn ikke bare på grunn av korona, men på grunn av andre virus også. Kriteriet for at tiltak skal innføres er utelukkende basert på hvorvidt sykehusene er under press uavhengig av hvilke virus som eventuelt forårsaker dette. Sitater:

"Det mest pessimistiske scenarioet går ut på at vi får alle virussykdommene samtidig. Da må kurven flates ut."

"Poenget er ikke å hindre at folk smittes, men å unngå at alle får virus på en gang. Da anses det som bedre å innføre smittedempende tiltak for å spre sykdommene utover flere måneder."

"Og om det blir så fullt på sykehusene at det er fare for at folk med hjerteinfarkt ikke får plass på intensiven, da må vi selvsagt gjøre noe."
Tiltakspakkene kan for øvrig leses i det flotte dokumentet Regjeringens strategi og beredskapsplan for håndteringen av covid-19-pandemien.

All den tid det kun er covid-19 av virussykdommene som er definert som allmennfarlig smittsom sykdom så vil det selvsagt være helt uaktuelt at disse pakkene, lovlig sett, kan benyttes i hennes tenkte tilfelle der det er en høy mengde av forskjellige virus. Nå var jo ikke "lovlighet" alltid en styrende faktor under de to siste årene, så sånn jeg kan jeg forstå at hun tenker i de baner - men i utgangspunktet er jo det en så enkel logisk feilkobling at det er merkelig at hun fikk sette kommentaren på trykk.
basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pmSelvsagt er det her også snakk om å innføre tiltak det ikke finnes et fnugg av bevis for faktisk har en reell effekt. Som å gå med disse dustete kirurgiske munnbindene på buss.
Munnbind er listet som mulig tiltak under "moderate" smittenivå ja. Men kun formulert som en anbefaling der det ikke er mulig å holde 1 meters avstand.
basillen skrev: tor des 08, 2022 2:52 pmHer ser vi derfor igjen resultatet av de presedensene som har blitt satt de siste årene. Man har nå fått en verktøykasse man kan hente verktøy fra for ting som hadde vært helt utenkelig før mars 2020.

Jeg både håper og tror at folk flest gir fullstendig blaffen i eventuelle "tiltak" som innføres. Hvis de i det hele tatt gjør det. Det virker heldigvis som at politikerne og helsetoppene nå er langt mer avslappet omkring virusspredning enn det Mæland gir uttrykk for.
Har ikke spesielt stor frykt for at det blir aktuelt med tiltak på nasjonalt nivå. Det har jo "heldigvis" vært langt større dødstall de siste månedene enn vi noensinne ville tillatt når vi stod midt i det, uten at det har vært så mye som antydet at tiltak er en god idé. Så dette er vel mer at Mæland er fullstendig ute av stand til å lese rommet og situasjonen i samfunnet per i dag.

Litt mer bekymret for at kommunepolitikere plutselig får det for seg at lavthengende frukt-tiltak ala munnbind hadde vært en god idé, fordi de har lest i VG at hun der koselige dama skrev om det. Vet om en del kommunestyrer rundt omkring der man ikke skal se bort fra at en slik idé både kunne oppstått og blitt stemt igjennom, for å være "føre var". Statsforvalteren viste seg jo også som komplett udugelig på å bryte inn når kommuner tok seg til rette.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

bundetrente skrev: tor des 08, 2022 2:22 pm Det kan bli munnbind i vinter, ja?
Over mitt døde lik.
De kan stappe disse uvitenskapelige panikk-klutene sine opp en viss plass. Det skjer ikke . Og det er godt å se at mediene ikke prøver å skjule hvor de står i denne saken.
Vi vet at mediene hadde stått fremst og heiet om nye tiltak hadde blitt foreslått.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Rexwiller skrev: tor des 08, 2022 3:31 pm Har fremdeles et gammelt engangsmunnbind liggende, sikkert brukt over 20 ganger. Dette gidder jeg ikke bruke mer penger på.
Det er kaldt i vinter. Funker fint som opptenningsved. Jeg brant de jeg hadde igjen (fruen som av en eller annen grunn hadde handlet en hel pakke)

William_S

Legg inn av William_S »

Maxus5 skrev: fre des 09, 2022 9:13 am
Rexwiller skrev: tor des 08, 2022 3:31 pm Har fremdeles et gammelt engangsmunnbind liggende, sikkert brukt over 20 ganger. Dette gidder jeg ikke bruke mer penger på.
Det er kaldt i vinter. Funker fint som opptenningsved. Jeg brant de jeg hadde igjen (fruen som av en eller annen grunn hadde handlet en hel pakke)
Ville nok ikke brent munnbindene når man vet hva de inneholder av plastikk osv.

basillen

Legg inn av basillen »

Guess what? Vår gode, gamle venn Bjørg Marit Andersen er ute i media og forlanger smitteverntiltak igjen!

https://www.gd.no/na-ma-smitteverntilta ... tyjX3DNoDg

Et par sitater:

"Nå må smitteverntiltak på plass igjen!"

"testing, registrering og kontroll [bør] innføres igjen på en betryggende måte for å kunne møte nye smittebølger, nasjonalt og lokalt."

"Smitte bekjempes relativt lett med hygieniske midler som for eksempel håndhygiene, avstand og ikke for mange personer i trange fellesarealer med dårlig ventilasjon. Dette gjelder for barnehager, skoler og universitet, i sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus, helsehus, legekontor og i offentlige situasjoner ellers! Håndhygienemidler bør installeres igjen i alle offentlige bygg og butikker- og benyttes av alle! Det er riktig å bruke munnbind/maske for å beskytte seg selv eller andre."

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

basillen skrev: lør des 10, 2022 11:41 am Guess what? Vår gode, gamle venn Bjørg Marit Andersen er ute i media og forlanger smitteverntiltak igjen!

https://www.gd.no/na-ma-smitteverntilta ... tyjX3DNoDg

Et par sitater:

"Nå må smitteverntiltak på plass igjen!"

"testing, registrering og kontroll [bør] innføres igjen på en betryggende måte for å kunne møte nye smittebølger, nasjonalt og lokalt."

"Smitte bekjempes relativt lett med hygieniske midler som for eksempel håndhygiene, avstand og ikke for mange personer i trange fellesarealer med dårlig ventilasjon. Dette gjelder for barnehager, skoler og universitet, i sykehjem, hjemmesykepleie, sykehus, helsehus, legekontor og i offentlige situasjoner ellers! Håndhygienemidler bør installeres igjen i alle offentlige bygg og butikker- og benyttes av alle! Det er riktig å bruke munnbind/maske for å beskytte seg selv eller andre."
Haha..

Retorikken er på plass som om viruset fortsatt er farlig for folk flest, kan overbelaste helsevesenet og vaksiner ikke eksisterer..

Her har noen ligget i hi de siste to årene gitt..

basillen

Legg inn av basillen »

Hetfield skrev: lør des 10, 2022 11:45 am Haha..

Retorikken er på plass som om viruset fortsatt er farlig for folk flest, kan overbelaste helsevesenet og vaksiner ikke eksisterer..

Her har noen ligget i hi de siste to årene gitt..
Det er jo ikke lite hun forlanger heller. Andersen mener altså at vi bør gjeninnføre testing, registrering, sosial distansering, antallsbegrensninger på alle mulige arenaer (barnehager, skoler, universiteter, helseinstitusjoner, offentlige bygg generelt), håndsprit og munnbind.

Her snakker vi åpenbart om en som ønsker å skru klokken tilbake til 2020 igjen.

William_S

Legg inn av William_S »

Trodde Bjørg MArit Anderen hadde gått i dvale permanent jeg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»