Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
BigWhale

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av BigWhale »

basillen skrev: lør des 10, 2022 11:41 amGuess what? Vår gode, gamle venn Bjørg Marit Andersen er ute i media og forlanger smitteverntiltak igjen!

https://www.gd.no/na-ma-smitteverntilta ... tyjX3DNoDg
Hun er i det minste på vei til å skjønne én ting:

"Studien fra Nature konkluderer med at dagens Corona-vaksiner er upålitelige som eneste smittebegrensende tiltak."

Vaksinene må virkelig være det produktet gjennom tidene som har levert dårligst i forhold til hva som ble proklamert. Tilnærmet null effekt mot smitte, farlig/dødelig for altfor mange (dette faktum dekkes dog over av myndigheter), og gudene vet hva langtidsvirkningene er om 5-10 år. Kommer aldri til å engang vurdere en dose til, uansett situasjon.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

BigWhale skrev: lør des 10, 2022 4:14 pm
basillen skrev: lør des 10, 2022 11:41 amGuess what? Vår gode, gamle venn Bjørg Marit Andersen er ute i media og forlanger smitteverntiltak igjen!

https://www.gd.no/na-ma-smitteverntilta ... tyjX3DNoDg
Hun er i det minste på vei til å skjønne én ting:

"Studien fra Nature konkluderer med at dagens Corona-vaksiner er upålitelige som eneste smittebegrensende tiltak."

Vaksinene må virkelig være det produktet gjennom tidene som har levert dårligst i forhold til hva som ble proklamert. Tilnærmet null effekt mot smitte, farlig/dødelig for altfor mange (dette faktum dekkes dog over av myndigheter), og gudene vet hva langtidsvirkningene er om 5-10 år. Kommer aldri til å engang vurdere en dose til, uansett situasjon.
Tja...
Er mann, 56 år, har selv fått 2 doser, blitt xponert og sittet i egenkarantene ved 2 tilfeller, har ikke blittt smittet, hatt sympotomer eller vært syk.

Den ene som utsatte meg for smitte (mann, 50) var vaksinert med 2 doser, fikk et forløp lignende kraftig forkjølelse, etter 2 uker var han helt ok og har ingen ettervirkninger nå, 1 år senere.
Nr 2 (kvinne, 51) var vaksinert med 2 doser, fikk et mildere sykdomsforløp, tilsynelatende ok etter 3 uker men fikk tilbakefall og nå, snaut 1 år senere, lider hun av utmattelse/fatigue og har blitt diagnostisert med "langtidscovid."

Mene hva man vil om den diagnosen men folk responderer tydeligvis forskjellig på både vaksine og covidsmitte så å skulle konkludere om vaksinen har vært suksess/fiasko nå framstår som prematurt...!

basillen

Legg inn av basillen »

InsVerderben skrev: lør des 10, 2022 4:57 pm
BigWhale skrev: lør des 10, 2022 4:14 pm
basillen skrev: lør des 10, 2022 11:41 amGuess what? Vår gode, gamle venn Bjørg Marit Andersen er ute i media og forlanger smitteverntiltak igjen!

https://www.gd.no/na-ma-smitteverntilta ... tyjX3DNoDg
Hun er i det minste på vei til å skjønne én ting:

"Studien fra Nature konkluderer med at dagens Corona-vaksiner er upålitelige som eneste smittebegrensende tiltak."

Vaksinene må virkelig være det produktet gjennom tidene som har levert dårligst i forhold til hva som ble proklamert. Tilnærmet null effekt mot smitte, farlig/dødelig for altfor mange (dette faktum dekkes dog over av myndigheter), og gudene vet hva langtidsvirkningene er om 5-10 år. Kommer aldri til å engang vurdere en dose til, uansett situasjon.
Tja...
Er mann, 56 år, har selv fått 2 doser, blitt xponert og sittet i egenkarantene ved 2 tilfeller, har ikke blittt smittet, hatt sympotomer eller vært syk.

Den ene som utsatte meg for smitte (mann, 50) var vaksinert med 2 doser, fikk et forløp lignende kraftig forkjølelse, etter 2 uker var han helt ok og har ingen ettervirkninger nå, 1 år senere.
Nr 2 (kvinne, 51) var vaksinert med 2 doser, fikk et mildere sykdomsforløp, tilsynelatende ok etter 3 uker men fikk tilbakefall og nå, snaut 1 år senere, lider hun av utmattelse/fatigue og har blitt diagnostisert med "langtidscovid."

Mene hva man vil om den diagnosen men folk responderer tydeligvis forskjellig på både vaksine og covidsmitte så å skulle konkludere om vaksinen har vært suksess/fiasko nå framstår som prematurt...!
Mitt inntrykk er at man bør skille mellom vaksineeffekt før og etter omikron.

Før omikron gjorde sitt inntrykk var det ganske solide talldata som viste at, særlig for middelaldrende i alderen 40-65 år, var det en fordel å være vaksinert i henhold til å redusere risikoen for sykehusinnleggelse.

Etter at omikron tok over ser jeg imidlertid overhodet ingen tydelige tegn på at vaksinen har noen reell effekt lenger. Nå har også så og si alle jeg kjenner hatt omikron, vaksinerte og uvaksinerte, og selv om dette er anekdotisk og dermed ikke kan anses som vitenskapelig bevis sånn sett, så observerer jeg overhodet ingen korrelasjon mellom antall vaksinedoser og graden av sykdomsforløp hos de flere titalls personene jeg kjenner som nå har fått viruset.

Er det mulig at det fortsatt er en viss positiv korrelasjon mellom antall vaksinedoser og hvor alvorlig forløpet blir? Muligens, men jeg kan altså ikke se noe. Likevel - å i det hele tatt referere til Covid-19 vaksinene som "vaksiner", slik at de dermed havner i samme kategori som vaksinene vi nå har mot for eksempel polio og kopper, er rett og slett et hån mot de to sistnevnte.

Nå som omikron er her mener jeg at man i beste fall kan referere til disse injeksjonene som lindrende medikamenter. Hvis de i det hele tatt er lindrende.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

InsVerderben skrev: lør des 10, 2022 4:57 pm snaut 1 år senere, lider hun av utmattelse/fatigue og har blitt diagnostisert med "langtidscovid."

Mene hva man vil om den diagnosen men folk responderer tydeligvis forskjellig på både vaksine og covidsmitte så å skulle konkludere om vaksinen har vært suksess/fiasko nå framstår som prematurt...!
Må si det høres mer ut som en lege som ikke finner noe konkret, så da skylder man på longcovid. Er like vitenskapelig som de som påstår alle som har dødd av (og ikke med) covid. Folk fikk fatigue før i tiden også.

Det er veldig forskjelllig som du sier hva man reagerer på og ikke. Jeg har tatt alt av vaksiner og vitaminer går ned på høykant siden sommeren 2020. Fikk i sommer covid-19 for første gang, totalt utslått noen dager og hostet i en drøy måned. Men (tror) jeg er frisk nå.

Er vel først om et år eller to man kan si noe mer sikkert. Og uansett hva man da kommer til av hva som virket, eller ikke, vil det være en gruppe som vil skryte og si det var akkurat det jeg sa :)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

basillen skrev: lør des 10, 2022 5:18 pm
InsVerderben skrev: lør des 10, 2022 4:57 pm
BigWhale skrev: lør des 10, 2022 4:14 pm

Hun er i det minste på vei til å skjønne én ting:

"Studien fra Nature konkluderer med at dagens Corona-vaksiner er upålitelige som eneste smittebegrensende tiltak."

Vaksinene må virkelig være det produktet gjennom tidene som har levert dårligst i forhold til hva som ble proklamert. Tilnærmet null effekt mot smitte, farlig/dødelig for altfor mange (dette faktum dekkes dog over av myndigheter), og gudene vet hva langtidsvirkningene er om 5-10 år. Kommer aldri til å engang vurdere en dose til, uansett situasjon.
Tja...
Er mann, 56 år, har selv fått 2 doser, blitt xponert og sittet i egenkarantene ved 2 tilfeller, har ikke blittt smittet, hatt sympotomer eller vært syk.

Den ene som utsatte meg for smitte (mann, 50) var vaksinert med 2 doser, fikk et forløp lignende kraftig forkjølelse, etter 2 uker var han helt ok og har ingen ettervirkninger nå, 1 år senere.
Nr 2 (kvinne, 51) var vaksinert med 2 doser, fikk et mildere sykdomsforløp, tilsynelatende ok etter 3 uker men fikk tilbakefall og nå, snaut 1 år senere, lider hun av utmattelse/fatigue og har blitt diagnostisert med "langtidscovid."

Mene hva man vil om den diagnosen men folk responderer tydeligvis forskjellig på både vaksine og covidsmitte så å skulle konkludere om vaksinen har vært suksess/fiasko nå framstår som prematurt...!
Mitt inntrykk er at man bør skille mellom vaksineeffekt før og etter omikron.

Før omikron gjorde sitt inntrykk var det ganske solide talldata som viste at, særlig for middelaldrende i alderen 40-65 år, var det en fordel å være vaksinert i henhold til å redusere risikoen for sykehusinnleggelse.

Etter at omikron tok over ser jeg imidlertid overhodet ingen tydelige tegn på at vaksinen har noen reell effekt lenger. Nå har også så og si alle jeg kjenner hatt omikron, vaksinerte og uvaksinerte, og selv om dette er anekdotisk og dermed ikke kan anses som vitenskapelig bevis sånn sett, så observerer jeg overhodet ingen korrelasjon mellom antall vaksinedoser og graden av sykdomsforløp hos de flere titalls personene jeg kjenner som nå har fått viruset.

Er det mulig at det fortsatt er en viss positiv korrelasjon mellom antall vaksinedoser og hvor alvorlig forløpet blir? Muligens, men jeg kan altså ikke se noe. Likevel - å i det hele tatt referere til Covid-19 vaksinene som "vaksiner", slik at de dermed havner i samme kategori som vaksinene vi nå har mot for eksempel polio og kopper, er rett og slett et hån mot de to sistnevnte.

Nå som omikron er her mener jeg at man i beste fall kan referere til disse injeksjonene som lindrende medikamenter. Hvis de i det hele tatt er lindrende.
Støttes.
Gitt tiden det tradisjonelt tar å utvikle en "fullgod" vaksine, var utgangspunktet i tilfellet covid-19 særdeles vanskelig og dét selv om teknologien, som lenge har vært i eksipotensiell utvikling, ikke kunne fastslås å være tilstrekkelig for at man kunne lykkes.
Utviklerne/produsentene har nok lært&erfart mye siden for ca 3 år siden, men jeg har litt vanskelig for å tro på at selv de tør å konkludere på en lang stund enda..!

Vaksinering generelt og historisk sett har vært en "suksesshistorie", avhengig av, men aldri uten bieffekter og visse negative konsekvenser!
Akkurat dét er nok vanskelig å akseptere for mange i disse tider, der vi skal realisere/hevde oss selv og ikke aksepterer å "ta en for laget" eller at noe som kanskje er til gode for fellesskapet skal gå utover meg!

I lys av WHO&FHI sine prognoser frykter jeg at vi dessverre har mer i vente og det antydes nå covid-varianter verre enn de vi har opplevd så langt...!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er vaksinert 3 ganger, føler det blir med det. Har vært nær over 50 personer som alle har hatt covid 1 eller 2 ganger uten å pådratt meg det selv (som jeg vet om) mulig jeg er imun.

Kjenner mange som har vært veldig syke, men bare en håndfull som har vært innlagt og en som døde (60år).

Tok likevel vaksine mot helt ordinær influensa nylig. Vi godt over 50 må ta vare på helsa.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

InsVerderben skrev: lør des 10, 2022 5:54 pm det antydes nå covid-varianter verre enn de vi har opplevd så langt...!
Jaha, hvor antydes dette?
Det er stadig snakk om varianter som blir mindre og mindre alvorlige, dog gjerne mer smittsomme.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det er bare å fastslå at vaksinen reddet verden, og det var ingen grunn til å ha frykt for å ta den. Vi får håpe at vi har like flaks neste gang det kommer en ennå verre greie som kan utrydde store deler av befolkningen.

basillen

Legg inn av basillen »

B.O.B. skrev: lør des 10, 2022 7:15 pm Det er bare å fastslå at vaksinen reddet verden, og det var ingen grunn til å ha frykt for å ta den.
Omikron reddet verden. Her til lands var vel rundt 90 % av den voksne befolkningen vaksinert innen høsten 2021, men det forhindret likevel ikke at vi på denne tiden i fjor fikk full nedstenging, strenge antallsbegrensninger, munnbindpåbud, samt vedvarende testing- og karantenehelvete.

Det var først når man innså hvor mild omikron var sammenlignet med tidligere varianter at man avsluttet dette tiltakshysteriet. Altså flere måneder etter befolkningen var vaksinert. Så, nei, det var ikke vaksinene som reddet verden. Da skulle dette tatt slutt sommeren 2021. Noe det ikke gjorde.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

B.O.B. skrev: lør des 10, 2022 7:15 pm det kommer en ennå verre greie som kan utrydde store deler av befolkningen.
Ifølge konspifolka så er vel dette rett rundt hjørnet.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

4pLaY skrev: tor des 08, 2022 11:03 amFortsetter her!
"Soga hald fram neste laurdag" :)

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Rexwiller skrev: tor des 08, 2022 3:31 pm Har fremdeles et gammelt engangsmunnbind liggende, sikkert brukt over 20 ganger. Dette gidder jeg ikke bruke mer penger på.
Kan være en vekker i forhold til å gjenbruke munnbind mange ganger.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/dett ... t/77861361

Det blir utrivelige sporer som pustes inn, og kan skape halsbetennelse og problemer med lungene.


Om eventuell dødelig vaksine - det observeres allerede flere utendørs dødsfall enn tidligere. Flere mennesker kollapser ute i naturen, i bilen, på fotballbanen... At de er i full virksomhet betyr at det er relativt friske mennesker det dreier seg om.

startelver

Legg inn av startelver »

Har munnbind i tøy som vaskes regelmessig, så ikke noe problem.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Texas_John skrev: tor des 08, 2022 12:21 pm Personlig er jeg uvaksinert, hatt corona minst 2 ganger. Bagatellmessig sykdomsforløp. Min klare hovedregel er å la kroppen ordne opp selv.

Jeg er i enden av en lang rekke av forfedre som har overlevd som menneskeart i rundt 6 millioner år tilbake til da våre utviklingslinjer skilte seg fra sjimpansen og mennesket oppstod. Dette greide de helt uten medisiner, psykologer, eller lignende. Når de greide det under forholdene de levde under, så må det åpenbart være mulig for meg også.
Nå er jo greia at de greide ikke det. Forfedrene dine døde som fluer i ung alder men så forplantet de seg også unge og dermed er vi her i dag. Men det er bare å se på verdens befolkningsvekst fra det øyeblikket legevitenskapen kommer inn i bildet. Den er ganske flat i årtusener før det eksploderer. En stor del av årsaken til det er vaksiner mot sykdommer som polio, meslinger, kopper osv som tok haugevis med unge liv. Den andre store årsaken er antibiotika, den tredje er drastisk bedret hygieneforhold som gjør infeksjoner og mikrobesykdommer sjeldnere.

William_S

Legg inn av William_S »

Kan jo bli interessant å følge Kina i tiden som kommer etter at zerocovid ikke lenger er politikk der.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

ehall skrev: lør des 10, 2022 5:34 pm
InsVerderben skrev: lør des 10, 2022 4:57 pm snaut 1 år senere, lider hun av utmattelse/fatigue og har blitt diagnostisert med "langtidscovid."

Mene hva man vil om den diagnosen men folk responderer tydeligvis forskjellig på både vaksine og covidsmitte så å skulle konkludere om vaksinen har vært suksess/fiasko nå framstår som prematurt...!
Må si det høres mer ut som en lege som ikke finner noe konkret, så da skylder man på longcovid. Er like vitenskapelig som de som påstår alle som har dødd av (og ikke med) covid. Folk fikk fatigue før i tiden også.
Som et apropos; Hilde Sandvik i podkasten Norsken, svensken og dansken refererte til en dansk undersøkelse som viste at 25 prosent av de som hadde long covid ikke hadde blitt smittet av korona. Jeg har dessverre ikke klart å finne undersøkelsen på nettet, men kanskje noen er mer nett-kyndig enn meg og klarer det?

Bliss

Legg inn av Bliss »

HNilsen skrev: man des 12, 2022 5:40 pm Som et apropos; Hilde Sandvik i podkasten Norsken, svensken og dansken refererte til en dansk undersøkelse som viste at 25 prosent av de som hadde long covid ikke hadde blitt smittet av korona. Jeg har dessverre ikke klart å finne undersøkelsen på nettet, men kanskje noen er mer nett-kyndig enn meg og klarer det?
Her er link til studien du prater om. 32% hadde ikke antistoffer.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36350150/

Ellers ser jeg at Preben Aavitsland har retweetet "antivaxer" Vinay Prasads video om en annen long covid studie som er verdt å ta en titt på:


Texas_John

Legg inn av Texas_John »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-s8b9cf8d

Økt forekomst av mens-forstyrrelser hos unge jenter etter Pfizer-vaksine

Dette høres jo lovende ut. Hvorfor skulle disse barna ta denne eksperimentelle vaksinene i det hele tatt?

basillen

Legg inn av basillen »

Staten Virginia i USA har nå vedtatt at dersom "students with disabilities" (uklart hva som ligger i dette begrepet) ønsker at lærere og elever skal gå med munnbind, så må de gjøre det.

https://wtop.com/virginia/2022/12/stude ... c-schools/

Sitat: "The state and the parents reached a settlement Monday, according to the American Civil Liberties Union of Virginia, in which the state agreed that requiring public school teachers and students to wear masks is a reasonable modification, under the executive order, for students with disabilities who request the masking."

Sirkuset med disse antivitenskapelige tøystykkene forsetter altså i USA.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Måtte ringe 113 for å sende min mor på sykehus grunnet korona i dag. Aldri sett henne så forvirrett og dårlig noen gang. Så dagens variant kan slå noe jævlig den også. Pussig at ambulansepersonellet kom med de antivitenskapelige munnbindene når de hadde fått beskjed om korona. For noen idioter.

William_S

Legg inn av William_S »

Fernandovonarb skrev: ons des 14, 2022 3:15 pm Måtte ringe 113 for å sende min mor på sykehus grunnet korona i dag. Aldri sett henne så forvirrett og dårlig noen gang. Så dagens variant kan slå noe jævlig den også. Pussig at ambulansepersonellet kom med de antivitenskapelige munnbindene når de hadde fått beskjed om korona. For noen idioter.
At i en slik setting er naturlig med munnbind er det da få som benekter når det er en bekreftet pasient med covid. Dette er jo slik smittevern også utføres i sykehus osv. Kritikken her inne har i all hovedsak gått på at man masseinnfører munnbind for hele den friske befolkningen. Effekten er omtrent marginal og det har også FHI påpekt.

basillen

Legg inn av basillen »

Fernandovonarb skrev: ons des 14, 2022 3:15 pm Måtte ringe 113 for å sende min mor på sykehus grunnet korona i dag. Aldri sett henne så forvirrett og dårlig noen gang. Så dagens variant kan slå noe jævlig den også. Pussig at ambulansepersonellet kom med de antivitenskapelige munnbindene når de hadde fått beskjed om korona. For noen idioter.
Ja, jeg vil i høyeste grad påstå at disse er antivitenskapelige idioter dersom de faktisk fremdeles tror at disse tøystykkene har en døyt å si i henhold til å forhindre spredning av et luftbårent virus. Ta gjerne på deg briller og et munnbind og se hvor "bra" disse dustete plaggene egentlig forhindrer pusten din fra å spre seg.

For øvrig ønsker jeg moren din riktig god bedring, og jeg håper virkelig at hun blir bra snarest mulig!

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: ons des 14, 2022 3:21 pm
Fernandovonarb skrev: ons des 14, 2022 3:15 pm Måtte ringe 113 for å sende min mor på sykehus grunnet korona i dag. Aldri sett henne så forvirrett og dårlig noen gang. Så dagens variant kan slå noe jævlig den også. Pussig at ambulansepersonellet kom med de antivitenskapelige munnbindene når de hadde fått beskjed om korona. For noen idioter.
At i en slik setting er naturlig med munnbind er det da få som benekter når det er en bekreftet pasient med covid. Dette er jo slik smittevern også utføres i sykehus osv. Kritikken her inne har i all hovedsak gått på at man masseinnfører munnbind for hele den friske befolkningen. Effekten er omtrent marginal og det har også FHI påpekt.
Dersom Covid-19 utelukkende hadde blitt spredd via dråpesmitte, så er dette riktig. Men ettersom vi nå vet at Covid også spres gjennom ørsmå aerosoler som er umulig å forhindre fra å forlate ansiktet ditt - selv med munnbind - så er det tullete.

Videre er det, i den overnevnte situasjonen, absolutt null logikk i at helsepersonalet går med munnbind. For det første - her snakker vi om en pasient som allerede har Covid. Så å gå med munnbind for å liksom forhindre Covid-19 smitte er totalt meningsløst da pasienten allerede har viruset.

Det eneste argumentet man da kan ha for å gå med med munnbind, er hvis man tror at det kan forhindre en selv i å bli smittet. Problemet er imidlertid at munnbind ikke beskytter øynene, og får man først virus inn via øyekanalene, så er man like fucked.

Så, nei, jeg vil ikke si at dette er logisk smittevern i det hele tatt.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Bare for å blåse litt ekstra liv i debatten om kapasitet og politikk i helsevesenet, så er det ikke bare i Norge det står dårlig til.
https://www.theguardian.com/society/202 ... ern-europe

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: tor des 08, 2022 12:21 pm Jeg er i enden av en lang rekke av forfedre som har overlevd som menneskeart i rundt 6 millioner år tilbake til da våre utviklingslinjer skilte seg fra sjimpansen og mennesket oppstod.
Bilde

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Hardy-guttene skrev: ons des 14, 2022 4:28 pm Bare for å blåse litt ekstra liv i debatten om kapasitet og politikk i helsevesenet, så er det ikke bare i Norge det står dårlig til.
https://www.theguardian.com/society/202 ... ern-europe
Det er problemer over hele fjøla, europeiske politikere er ikke bedre enn våre her på bjerget til å ta affære.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons des 14, 2022 3:37 pm
William_S skrev: ons des 14, 2022 3:21 pm
Fernandovonarb skrev: ons des 14, 2022 3:15 pm Måtte ringe 113 for å sende min mor på sykehus grunnet korona i dag. Aldri sett henne så forvirrett og dårlig noen gang. Så dagens variant kan slå noe jævlig den også. Pussig at ambulansepersonellet kom med de antivitenskapelige munnbindene når de hadde fått beskjed om korona. For noen idioter.
At i en slik setting er naturlig med munnbind er det da få som benekter når det er en bekreftet pasient med covid. Dette er jo slik smittevern også utføres i sykehus osv. Kritikken her inne har i all hovedsak gått på at man masseinnfører munnbind for hele den friske befolkningen. Effekten er omtrent marginal og det har også FHI påpekt.
Dersom Covid-19 utelukkende hadde blitt spredd via dråpesmitte, så er dette riktig. Men ettersom vi nå vet at Covid også spres gjennom ørsmå aerosoler som er umulig å forhindre fra å forlate ansiktet ditt - selv med munnbind - så er det tullete.

Videre er det, i den overnevnte situasjonen, absolutt null logikk i at helsepersonalet går med munnbind. For det første - her snakker vi om en pasient som allerede har Covid. Så å gå med munnbind for å liksom forhindre Covid-19 smitte er totalt meningsløst da pasienten allerede har viruset.

Det eneste argumentet man da kan ha for å gå med med munnbind, er hvis man tror at det kan forhindre en selv i å bli smittet. Problemet er imidlertid at munnbind ikke beskytter øynene, og får man først virus inn via øyekanalene, så er man like fucked.

Så, nei, jeg vil ikke si at dette er logisk smittevern i det hele tatt.
Misforstå meg rett , det er ikke det at jeg nødvendigvis mener at dette har noen god effekt i denne settingen nødvendigvis, men at det er mer naturlig på en måte i en sånn setting. Ambulansearbeiderne har nok noen retningslinjer de må forholde seg til og i helsevesenet er ting strengere uansett. De særskilte reguleringene rundt corona er dog tatt bort for det meste hva gjelder ansatte og man bruker retningslinjer mot smitte som forkjølelsesvirus i det store og det hele. Det jeg dog mente med posten er nok at strengere smittevernsregler i helsevesenet var nok ikke der kritikken gikk på for det meste, men mer å pålegge befolkningen for øvrig et ekstremt smittevernsregime.

Men man kan fint beskytte øynene med visir, men det er nok lite trolig dette ble benyttet i denne sammenhengen.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tor des 15, 2022 1:10 am Misforstå meg rett , det er ikke det at jeg nødvendigvis mener at dette har noen god effekt i denne settingen nødvendigvis, men at det er mer naturlig på en måte i en sånn setting. Ambulansearbeiderne har nok noen retningslinjer de må forholde seg til og i helsevesenet er ting strengere uansett. De særskilte reguleringene rundt corona er dog tatt bort for det meste hva gjelder ansatte og man bruker retningslinjer mot smitte som forkjølelsesvirus i det store og det hele. Det jeg dog mente med posten er nok at strengere smittevernsregler i helsevesenet var nok ikke der kritikken gikk på for det meste, men mer å pålegge befolkningen for øvrig et ekstremt smittevernsregime.

Men man kan fint beskytte øynene med visir, men det er nok lite trolig dette ble benyttet i denne sammenhengen.
Ja, her er vi helt enig. Og faktum er at det innenfor flere kontekster faktisk er bra at helsepersonell bruker munnbind.

Ta for eksempel tannleger. En tannlege står med ansiktet sitt kanskje 10 cm fra ditt eget ansikt i ganske lang tid under en behandling. Av og til, for eksempel når man snakker, kan man være uheldig, og spyttdråper blir slynget ut av munnen. Derfor synes jeg det er veldig fint at tannlegen min går med munnbind. Jeg ligger tross alt i ro med kjeften min åpen, og jeg har ikke akkurat lyst til at tannlegens spyttdråper, ved et uhell, skal havne i kjeften min når tannlegen snakker om ting. Rett og slett fordi dette er ekkelt og direkte uhygienisk. Pluss at det er en fordel å ikke kjenne en annen persons ånde i ansiktet gjennom en 30 minutter lang tannbehandling.

Jeg har imidlertid ikke noen illusjoner om at munnbindet tannlegen går med vil forhindre meg i å bli smittet av et forkjølelsesvirus dersom tannlegen skulle vise seg å ha et slikt virus i kroppen. For disse viruspartiklene er så små at de vil ha null problemer med å slippe ut rundt kantene av munnbindet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

basillen skrev: tor des 15, 2022 10:25 am
William_S skrev: tor des 15, 2022 1:10 am Misforstå meg rett , det er ikke det at jeg nødvendigvis mener at dette har noen god effekt i denne settingen nødvendigvis, men at det er mer naturlig på en måte i en sånn setting. Ambulansearbeiderne har nok noen retningslinjer de må forholde seg til og i helsevesenet er ting strengere uansett. De særskilte reguleringene rundt corona er dog tatt bort for det meste hva gjelder ansatte og man bruker retningslinjer mot smitte som forkjølelsesvirus i det store og det hele. Det jeg dog mente med posten er nok at strengere smittevernsregler i helsevesenet var nok ikke der kritikken gikk på for det meste, men mer å pålegge befolkningen for øvrig et ekstremt smittevernsregime.

Men man kan fint beskytte øynene med visir, men det er nok lite trolig dette ble benyttet i denne sammenhengen.
Ja, her er vi helt enig. Og faktum er at det innenfor flere kontekster faktisk er bra at helsepersonell bruker munnbind.

Ta for eksempel tannleger. En tannlege står med ansiktet sitt kanskje 10 cm fra ditt eget ansikt i ganske lang tid under en behandling. Av og til, for eksempel når man snakker, kan man være uheldig, og spyttdråper blir slynget ut av munnen. Derfor synes jeg det er veldig fint at tannlegen min går med munnbind. Jeg ligger tross alt i ro med kjeften min åpen, og jeg har ikke akkurat lyst til at tannlegens spyttdråper, ved et uhell, skal havne i kjeften min når tannlegen snakker om ting. Rett og slett fordi dette er ekkelt og direkte uhygienisk. Pluss at det er en fordel å ikke kjenne en annen persons ånde i ansiktet gjennom en 30 minutter lang tannbehandling.

Jeg har imidlertid ikke noen illusjoner om at munnbindet tannlegen går med vil forhindre meg i å bli smittet av et forkjølelsesvirus dersom tannlegen skulle vise seg å ha et slikt virus i kroppen. For disse viruspartiklene er så små at de vil ha null problemer med å slippe ut rundt kantene av munnbindet.
Fakat er at munnbind beskytter. Spesielt hvis det er medisinske munnbind og jeg regner med at det er det din tannlege bruker. Det reduserer nemlig muligheten for at tannlegen vil smitte deg hvis han har virus i systemet. Han vil derimot i mindre grad være beskyttet selv av dine eventuelle virus. Så man bærer munnbind først og fremst for å beskytte andre. Hvis man bruker disse riktig vel og merke. Her er hva FHI skriver om munnbind:

-Medisinske munnbind er engangsmunnbind som er produsert for bruk i helsetjenesten, og som innfrir kravene i gjeldende standarder.
Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det. Men samtidig reduserer du også risikoen for at du blir smittet av andre. Forutsetningen er uansett at munnbindet brukes korrekt.

basillen

Legg inn av basillen »

oddvar_kjempebra skrev: tor des 15, 2022 10:37 am Fakat er at munnbind beskytter. Spesielt hvis det er medisinske munnbind og jeg regner med at det er det din tannlege bruker. Det reduserer nemlig muligheten for at tannlegen vil smitte deg hvis han har virus i systemet. Han vil derimot i mindre grad være beskyttet selv av dine eventuelle virus. Så man bærer munnbind først og fremst for å beskytte andre. Hvis man bruker disse riktig vel og merke. Her er hva FHI skriver om munnbind:

-Medisinske munnbind er engangsmunnbind som er produsert for bruk i helsetjenesten, og som innfrir kravene i gjeldende standarder.
Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det. Men samtidig reduserer du også risikoen for at du blir smittet av andre. Forutsetningen er uansett at munnbindet brukes korrekt.
Medisinske munnbind beskytter mot dråpesmitte, ja. Der er vi enige. De er derimot ikke særlig effektive mot små viruspartikler.

https://www.fda.gov/medical-devices/per ... -coverings

Sitat (mine uthevinger): "If worn properly, a surgical mask is meant to help block large-particle droplets, splashes, sprays, or splatter that may contain germs (viruses and bacteria), keeping it from reaching your mouth and nose. Surgical masks may also help reduce exposure of your saliva and respiratory secretions to others.

While a surgical mask may be effective in blocking splashes and large-particle droplets, a face mask, by design, it does not filter or block very small particles in the air that may be transmitted by coughs, sneezes, or certain medical procedures. Surgical masks also do not provide complete protection from germs and other contaminants because of the loose fit between the surface of the mask and your face."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»