Seleção brasileira – Det brasilianske landslaget i VM

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: Seleção brasileira – Det brasilianske landslaget i VM

Legg inn av Enzino »

Siste nytt på Neymar: Han vil i beste fall sitte på benken i 8-delsfinalen. Han skal joine laget i morgen for første treningsøkt etter skaden.


TWU

Legg inn av TWU »

Enzino skrev: fre des 02, 2022 6:16 pm Siste nytt på Neymar: Han vil i beste fall sitte på benken i 8-delsfinalen. Han skal joine laget i morgen for første treningsøkt etter skaden.
De sikrer nok gruppeseier i dag, og skal slå Korea selv uten Neymar. Sånn sett heldig med timingen om man kan si det sånn. Spørsmålet er hvordan formen er etter en periode på hotellrommet

Saliph

Legg inn av Saliph »

Håper den vemmelige lille Bolsonaro-hora er ute resten av mesterskapet.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

TWU skrev: fre des 02, 2022 6:19 pm
Enzino skrev: fre des 02, 2022 6:16 pm Siste nytt på Neymar: Han vil i beste fall sitte på benken i 8-delsfinalen. Han skal joine laget i morgen for første treningsøkt etter skaden.
De sikrer nok gruppeseier i dag, og skal slå Korea selv uten Neymar. Sånn sett heldig med timingen om man kan si det sånn. Spørsmålet er hvordan formen er etter en periode på hotellrommet
Hvis de ikke slår Sør-Korea uten Neymar, så har de jo ikke noe i kvartfinale eller senere kamper å gjøre.

Så ja, enig i at det store spørsmålet er hvor mye dette slå ut på spilleformen. Men han har jo ikke vært ute så lenge, så hvis ankelen er ok igjen, så bør han komme seg i kampform via innhopp mot Sør-Korea og så spille fra start i kvartfinalen (gitt at de kommer dit) som antakelig blir mot Kroatia. Da bør han ha funnet tilbake til full match fitness før en eventuell semi, som antakelig vil bli mot Argentina og Messi.

Ulempen er selvsagt det relasjonelle, siden Brasil da har måtte spille en del uten ham. Men det tror jeg sitter såpass godt fra tidligere, for Tite har hatt veldig god kontinuitet i laguttakene. Så de har masse spilletid sammen fra tidligere.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Dani Alves hadde jeg faktisk glemt i farten. Det gir jo veldig god medning, så kan begge stopperne hviles og Militao får en kamp sentralt i forsvaret.

Her ble det enda mer full rullering enn jeg hadde trodd. Valget av Fred i stedet for Guimaraes tolker jeg faktisk som at sistnevnte har spilt seg inn i første 11ern. Og jeg var såvidt innom Fabinho, men trodde faktisk ikke han skulle starte.

Angrepet traff jeg på 4 av 4.

Nå er jeg veldig spent på om Brasil klarer å unngå en mini-blemme som både Frankrike og Portugal har gått på med b-pregede lag.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Blir spennende å se hvordan Gabriel Jesus jobber sammen med Rodrygo. Rodrygo minner mye om Gabriel Jesus når han var på samme alder.

startelver

Legg inn av startelver »

Brasil - Argentina er faktisk ikke umulig i en finale hvis alt går som det skal.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

startelver skrev: fre des 02, 2022 6:59 pm Brasil - Argentina er faktisk ikke umulig i en finale hvis alt går som det skal.
De havner på samme side av oppsettet og vil dermed eventuelt møtes i en semi-finale hvis begge kommer seg dit (som begge er favoritter til å gjøre), med mindre Brasil roter vekk gruppeseieren i dag.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Da er Gabriel Jesus og Alex Telles bekreftet ute resten av mesterskapet med skader.

Selv om begge i utgangspunktet var back-up spillere, er det dårlige nyheter for Brasil. Alex Sandro har en kamp mot klokka for å bli spilleklar igjen så der hadde Telles vært god å ha som alternativ. Marquinhos var frisk på venstre backen mot slutten av kampen mot Kamerun. Men hvis han må ut på back svekker det midtforsvaret litt.

Jesus var nok tiltenkt en rolle som super-sub, og ville vært god å ha i bakhånd når det drar seg mot potensielt tette kamper og mulige ekstraomganger senere i mesterskapet. Men Brasil har mange alternativer offensivt, så skaden på Telles er nok den som skaper mest risiko for reelle svekkelser av prestasjonene senere i mesterskapet.

Ellers høres det ut som om Neymar er i rute for å komme tilbake igjen i mesterskapet. Mye vil bli avklart når han skal begynne å trene med ball igjen denne helgen. Og det er vesentlig viktigere for Brasils mulighter. Men vil tippe han uansett starter på benk i 8-delsfinalen mot Sør-Korea på mandag kveld.

startelver

Legg inn av startelver »

Beklager folkens , dårlig nytt


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Superspesielt at man kan ende med tragisk utfall under VM. Hvem som er den største diskuterer man jo hele tiden. Men i VM-sammenheng sett i sammenheng med karrieren ellers er det vel liten tvil om at Pelé er den største.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Trist at en av de aller største i VM-historien nærmer seg slutten. Men han er jo blitt over 80 år, så det er vel ikke sånn kjempeoverraskende.

Prestasjoner vil alltid kunne diskuteres mot hverandre. Men titler er håndfaste. At en spiller skal vinne 3 VM titler, spørs det om vi kommer til å få se igjen noen gang.

Mitt håp er at Brasil kan ta tittelen i år, og at han kan få det med seg før han går.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Neymar var tilbake i trening med ball i går. Ingen rapporter om noe kjenning med skaden. Ser ut som om han blir klar just in time til utslagsspillet.

Spent på om han starter på banen eller på benken mot Sør-Korea.


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Ville nok vært best om han startet på benken, og heller kommer inn tidlig hvis Brasil trenger mål (og kun noen minutter for å kjenne på det hvis Brasil dominerer.)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: søn des 04, 2022 2:55 pm Ville nok vært best om han startet på benken, og heller kommer inn tidlig hvis Brasil trenger mål (og kun noen minutter for å kjenne på det hvis Brasil dominerer.)
Det er nok en fornuftig tilnærming. I utgangspunktet skal ikke Brasil trenge ham fra start for å kunne slå Sør-Korea.

Tite har tidligere vært veldig flink til å disponere troppen riktig. Tapet for Kamerun ble sånn sett en liten flekk på den recorden (men bare en liten, for slik kampen gikk ville de vunnet flertallet av gangene).

Jeg har veldig tiltro til at han klarer å finne riktig løsning på akkurat sånne problemstillinger.

Det kan jo være Neymar føler seg 100% og er veldig spillesugen, og alle medisinske tester viser at han er spilleklar. Neymar har (som sikkert du og de fleste andre vet) en veldig speiell posisjon i dette laget, selv om det er fullt av stjerner. Kanskje ikke like mye som Messi i Argentina, men faktisk ikke veldig langt unna. Så hvis han vil spille og legene gir grønt lys, så mistenker jeg at han starter.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: søn des 04, 2022 4:17 pm Neymar har (som sikkert du og de fleste andre vet) en veldig speiell posisjon i dette laget, selv om det er fullt av stjerner. Kanskje ikke like mye som Messi i Argentina, men faktisk ikke veldig langt unna.
Synes de er veldig sammenlignbare, ja. Og hvis Messi sa at han ønsket å spille en kamp så spiller han bortimot uavhengig av hva Scaloni tenker selv, det virker egentlig å være del av dealen dem imellom.

Det sagt så vil jeg si at hovedforskjellen på Neymar på Brasil og Messi på Argentina er Tite vs Scaloni. Tite har større pondus, og virker å ha 100% kontroll i spillergruppen sin. Hvis han sier til Neymar at han begynner på benken så tror jeg Neymar stoler på Tite.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

"If he plays, it's because he is in full health and ready to start, to play from the beginning and the entire game with no limitations," coach Tite said of his talisman.
"My preference is always to play my best players from the start."


https://www.skysports.com/football/news ... e-in-qatar

Høres ut på lyden fra Tite som om Neymar starter i kveld.

MBappé og Messi skinner allerede. Det bør Neymar gjøre i kveld også hvis han spiller, hvis Brasil skal ha høye håp for resten av mesterskapet når det begynner å dra seg til.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

En av de bedre kommentaren jeg har lest fra en norsk sportsjournalist på veldig lenge. Skribenten har ikke bare mange gode poeng, han har helt åpenbart forstått en del av brasilianeres forhold til fotball og ikke minst VM og historien. I tillegg krydrer han med noen begreper på Portugisisk, som viser at han har forstått man faktisk ikke kan forklare alt om Brasil på engelsk eller norsk. Da er jeg overbærende med at det hele blir litt pompøst, som det også ofte ble da Michelet skrev om seleção.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/APboV ... a-oppfylle

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »



Ja, hva sier dere? For meg er treeren best.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: lør des 10, 2022 12:37 am

Ja, hva sier dere? For meg er treeren best.
Ufin timing for å poste denne! :lol:

Men den posten forteller vel litt om hvorfor Brasil bommet mentalt på inngangen til kampen.

Jeg skal avstå fra å mene noe om det, til det sjette mesterskapet eventuelt materialiserer seg. ;-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»