Merking av produkter fra okkuperte områder

Svar
Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Merking av produkter fra okkuperte områder

Legg inn av Keva »

Endelig kommer det i gang merking av varer som er produsert i israelske bosettinger på andre folks område.
Miffere og andre apologeter hyler og skriker selvsagt, men endringen kommer nok.
Fra nå av kan i alle fall folk se hva de kjøper. Men for én gangs skyld er jeg helt på linje med Palestinakomiteen: Varene fra okkupert område er nærmest for tyvegods å regne, og burde ikke blitt importert i det hele tatt. Men våre myndigheter er alt for unnfallende overfor Israel, dessverre.

For min personlige del spiller det ingen rolle; jeg kjøper ikke noe fra Israel i det hele tatt, om jeg kan unngå det. (Ikke fra Marokko heller, for den del.)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Keva skrev: tor jun 16, 2022 9:19 am Endelig kommer det i gang merking av varer som er produsert i israelske bosettinger på andre folks område.
Miffere og andre apologeter hyler og skriker selvsagt, men endringen kommer nok.
Fra nå av kan i alle fall folk se hva de kjøper. Men for én gangs skyld er jeg helt på linje med Palestinakomiteen: Varene fra okkupert område er nærmest for tyvegods å regne, og burde ikke blitt importert i det hele tatt. Men våre myndigheter er alt for unnfallende overfor Israel, dessverre.

For min personlige del spiller det ingen rolle; jeg kjøper ikke noe fra Israel i det hele tatt, om jeg kan unngå det. (Ikke fra Marokko heller, for den del.)
Selvfølgelig protesterer de, noe annet er ikke å vente.

"Dette vil skade forholdet mellom Norge og Israel
Kraftige reaksjoner i Israel på at Norge vil merke produkter produsert av jøder i Judea og Samaria."

"Men i Israel er det sterke reaksjoner på den norske beslutningen. Der sies det rett ut at dette skader forholdet mellom Norge og Israel.

– Denne beslutningen vil ikke bidra til å fremme israelsk-palestinske bånd og vil ha en negativ innvirkning på bilaterale relasjoner mellom Israel og Norge, samt Norges relevans i å fremme relasjoner mellom Israel og palestinerne, uttaler det israelske utenriksdepartementet."

Det er nok riktig at dette skader forholdet mellom Norge og Israel slik som norske våpenleveranser til Ukraina skader forholdet mellom Norge og Russland.

https://miff.no/norge-og-israel/2022/06 ... israel.htm

"Han viser til at produkter som produseres i Vest-Sahara, som Norge ser på som okkupert av Marokko, merkes som Marokko. Og det skal de fortsatt gjøres. Det nye regelverket er kun ment å gjelde og ramme Israel, skriver han."

Det er kanskje riktig, men hva importerer egentlig Norge fra Vest-Sahara?

"August 2008 avslørte Framtiden i våre hender at Yara hadde importert fosfat fra okkuperte
Vest-Sahara til anlegget i Porsgrunn.iv Yara fikk omfattende kritikk for å ha brutt det norske
Utenriksdepartementets råd om ikke å handle med varer fra territoriet, og presisert i
etterkant tydelig at de ikke vil fortsette innkjøp fra Vest-Sahara. Dette løftet er overholdt"

" De siste årene har det ikke pågått
eksport fra Vest-Sahara til Norge, men samhandelspartneren OCP er fremdeles kontroversielt."

https://vest-sahara.s3.amazonaws.com/sk ... t-2020.pdf

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

Karatel skrev: tor jun 16, 2022 9:41 am
"Dette vil skade forholdet mellom Norge og Israel
Kraftige reaksjoner i Israel på at Norge vil merke produkter produsert av jøder i Judea og Samaria."
Ja, her kommer den vanligste tilsnikelsen - å putte ordet "jøder" inn i enhver sammenheng der Israel kritiseres.
Selvsagt for å mate forestillingen om at all kritikk av Israel er antisemittisme og jødehat.
Jeg har store vansker med å forstå hvordan noen kan svelge dette rått og fremdeles støtte alt Israel foretar seg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Keva skrev: tor jun 16, 2022 1:39 pm
Karatel skrev: tor jun 16, 2022 9:41 am
"Dette vil skade forholdet mellom Norge og Israel
Kraftige reaksjoner i Israel på at Norge vil merke produkter produsert av jøder i Judea og Samaria."
Ja, her kommer den vanligste tilsnikelsen - å putte ordet "jøder" inn i enhver sammenheng der Israel kritiseres.
Selvsagt for å mate forestillingen om at all kritikk av Israel er antisemittisme og jødehat.
Jeg har store vansker med å forstå hvordan noen kan svelge dette rått og fremdeles støtte alt Israel foretar seg.
Ja selvfølgelig er det antisemittisme, hva annet kan det være?

"According to Tucker, EU lawmakers are effectively demanding that “all Europeans should comply with the worldview of bureaucrats in Brussels—a world-view in which the Palestinians should be able to set up their judenrein [Jew-free] state, and Jews have no historical or religious connection with the Old City of Jerusalem, or the mountains of Judea and Samaria.” "

"“That Norway is not even a member of the European Union, yet voluntarily chose to apply the EU guidelines—which even most EU member states do not to observe—indicates a profound level of hostility and disdain towards Israel that will do nothing to advance peace but, rather, only embolden extremists and contribute to rising anti-Semitism,” "

https://www.israeltoday.co.il/read/labe ... y-experts/

Helt etter oppskriften og intet nytt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Mens enkelte (de samme gamle) er opptatt av å boikotte, så er det andre langt viktigere aktører i EU som er opptatt av det motsatte:



Israel, Egypt og Den europeiske union (EU) signerte onsdag 15. juni en avtale som innebærer at Israel for aller første gang skal eksportere naturgass til Europa. For å gjøre Europa mindre avhengig av gass fra Russland.

GRATULERER til alle parter og ikke minst vi som ikke ønsker at Russland skal vinne krigen i Ukraina. Økonomisk krigføring er en del av krigen.

Men det burde kanskje være viktigere å boikotte Israel enn å boikotte Russland?

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Malacay skrev: tor jun 16, 2022 4:13 pm For meg er det hyklerisk å boikotte Israel som tross alt er demokratisk og samtidig samarbeide med diktaturer.
Tja, for meg er det hyklersk å nå ha sanksjoner mot (boikotte) Russland men ikke mot Israel for omtrent det samme som Israel faktisk har holdt på med mot Palestina i over 50 år.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Sisyfos skrev: tor jun 16, 2022 11:43 pm
for meg er det hyklersk å nå ha sanksjoner mot (boikotte) Russland men ikke mot Israel for omtrent det samme
"Omtrent det samme" ja.. Bare i Mariupol er det nå snakk om 50.000 døde, minst 20.000. På litt over 3 måneder i en enkelt ukrainsk by.. Det er neppe snakk om 50.000 ukrainske soldater, altså titusenvis av sivile.

I den siste større krigføringen som var i 2014, den Israel fikk hard kritikk for, døde det 2100 palestinere.

Hvordan tror du tallene hadde sett ut hvis Israel hadde brukt russisk fremgangsmåte i krigføringen mot Hamas? Altså artilleri og bombing av boligblokker kvartal for kvartal innover på Gaza. Uten hensyn til hvem som befinner seg i det. Jeg tror vi fort snakker om hundretusenvis av døde. Jeg tror du må få litt realitetsorientering hvis du ikke greier å se stor forskjell i måten å krige på mellom disse 2 partene.

Så er det jo ikke akkurat noe politisk flertall for noen generell boikott av Israel selv i Norge. Det er vel SV og Rødt, 2 bråkmaker parti ytterst til venstre. AP vil ikke ha det og ingen til høyre for AP vil ha det.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Malacay skrev: tor jun 16, 2022 4:13 pm
At man merker hvor et produkt er produsert har jeg selvfølgelig ingen problemer med, særlig når det er produsert på okkupert land. Og jeg kommer aldri til å kjøpe noe som er produsert der.

At Norge som nasjon skal boikotte Israel er jeg totalt i mot, da det bør være en del land som kommer foran i køen. For meg er det hyklerisk å boikotte Israel som tross alt er demokratisk og samtidig samarbeide med diktaturer.
Dette er jo et mer fair standpunkt å ta. Personlig er jeg mer delt, jeg kan ikke se at det skulle være noe problem å handle produkt fra Golan-høydene, skal jeg være lei meg for at en av Putin sine nærmeste allierte ikke får kontroll over dette strategisk viktige punktet? En person som har torturfengsel og sender soldater for å krige for Putin nå? Det ville vært et stort sikkerhetsproblem dersom Syria lar Iran og Hizbollah plassere ut raketter og snikskyttere her. Nei, hadde det vært et produkt derfra i norske hyller så hadde jeg spist det med god samvittighet. Bosettinger på vestbredden derimot synes jeg er mer forståelig å ikke ønske å handle fra, hva enn det er man handler fra disse stedene.

aicat

Legg inn av aicat »

Sisyfos skrev: tor jun 16, 2022 11:43 pm
Malacay skrev: tor jun 16, 2022 4:13 pm For meg er det hyklerisk å boikotte Israel som tross alt er demokratisk og samtidig samarbeide med diktaturer.
Tja, for meg er det hyklersk å nå ha sanksjoner mot (boikotte) Russland men ikke mot Israel for omtrent det samme som Israel faktisk har holdt på med mot Palestina i over 50 år.
i det siste statsbudsjettet er all støtte til BDS mot de israelske bosetningene strøket - mens det er full boikott (BDS) av alle russiske varer og tjenester.
I Ukraina blir soldatene som kjemper mot den russiske okkupasjonsmakten der kalt krigshelter og frigjørere. Palestinerne som kjemper mot deres okkupanter blir kalt terrorister.
Det er vel som du skriver gode eksempler på norsk dobbelmoral og hykleri.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

aicat skrev: tor des 08, 2022 5:46 pm
Sisyfos skrev: tor jun 16, 2022 11:43 pm
Malacay skrev: tor jun 16, 2022 4:13 pm For meg er det hyklerisk å boikotte Israel som tross alt er demokratisk og samtidig samarbeide med diktaturer.
Tja, for meg er det hyklersk å nå ha sanksjoner mot (boikotte) Russland men ikke mot Israel for omtrent det samme som Israel faktisk har holdt på med mot Palestina i over 50 år.
i det siste statsbudsjettet er all støtte til BDS mot de israelske bosetningene strøket - mens det er full boikott (BDS) av alle russiske varer og tjenester.
I Ukraina blir soldatene som kjemper mot den russiske okkupasjonsmakten der kalt krigshelter og frigjørere. Palestinerne som kjemper mot deres okkupanter blir kalt terrorister.
Det er vel som du skriver gode eksempler på norsk dobbelmoral og hykleri.
Ikke bare norsk dobbeltmoral og hykleri, men internasjonal dobbeltmoral og hykleri.

President Biden gir Ukraina hjelp for flere milliarder til å frigjøre de russiskokkuperte og russiskannekterte områdene, samtidig som har drar på besøk til det like ulovlig annekterte Jerusalem.

Og dette:

"“This is very much a part of the conversation we’ve had today, and I’ll be having throughout the course of my visit here, including with our partners,” Mr. Blinken said Sunday in Jerusalem during a news conference with Israel’s foreign minister, Yair Lapid.

“We will be talking throughout about various means of support that Israel and other countries can give to Ukraine,” he said. “That will be a conversation that’s ongoing throughout this trip.” "

https://www.nytimes.com/2022/03/27/worl ... raine.html

Nesten ikke til å tro.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Keva skrev: tor jun 16, 2022 9:19 am Endelig kommer det i gang merking av varer som er produsert i israelske bosettinger på andre folks område.
Miffere og andre apologeter hyler og skriker selvsagt, men endringen kommer nok.
Fra nå av kan i alle fall folk se hva de kjøper. Men for én gangs skyld er jeg helt på linje med Palestinakomiteen: Varene fra okkupert område er nærmest for tyvegods å regne, og burde ikke blitt importert i det hele tatt. Men våre myndigheter er alt for unnfallende overfor Israel, dessverre.

For min personlige del spiller det ingen rolle; jeg kjøper ikke noe fra Israel i det hele tatt, om jeg kan unngå det. (Ikke fra Marokko heller, for den del.)

Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 395

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Varer fra tyrkiskokkuperte områder bør selvfølgelig merkes riktig.
Så vidt jeg vet regner vi ikke Kina som en okkupasjonsmakt (selv om mange har sympatier for bevegelser for større selvstyre eller løsriving av enkelte provinser som Tibet eller Xinjiang). Sånn sett vil ikke problemstillingen være den samme her (selv om man klart burde tenke gjennom menneskerettighetssituasjonen når man handler med Kina.)

Ambient

Legg inn av Ambient »

NiGoZeroIchi skrev: fre des 09, 2022 3:03 pm
Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Varer fra tyrkiskokkuperte områder bør selvfølgelig merkes riktig.
Så vidt jeg vet regner vi ikke Kina som en okkupasjonsmakt (selv om mange har sympatier for bevegelser for større selvstyre eller løsriving av enkelte provinser som Tibet eller Xinjiang). Sånn sett vil ikke problemstillingen være den samme her (selv om man klart burde tenke gjennom menneskerettighetssituasjonen når man handler med Kina.)
Høres veldig ut som det samme som Putin prøver på i Ukraina.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annexat ... c_of_China

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

NiGoZeroIchi skrev: fre des 09, 2022 3:03 pm
Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Varer fra tyrkiskokkuperte områder bør selvfølgelig merkes riktig.
Så vidt jeg vet regner vi ikke Kina som en okkupasjonsmakt (selv om mange har sympatier for bevegelser for større selvstyre eller løsriving av enkelte provinser som Tibet eller Xinjiang). Sånn sett vil ikke problemstillingen være den samme her (selv om man klart burde tenke gjennom menneskerettighetssituasjonen når man handler med Kina.)
Tibet har da aldri vært en kinesisk provins.
Tibet var en selvstendig stat til Kina gikk til angrep og overtok makten der.
Ødela tibetansk kultur og tvangsinflyttet 1 million kinesere dit.

Så bort forklaringen holder ikke.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Tojuling skrev: lør des 10, 2022 1:54 am
NiGoZeroIchi skrev: fre des 09, 2022 3:03 pm
Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Varer fra tyrkiskokkuperte områder bør selvfølgelig merkes riktig.
Så vidt jeg vet regner vi ikke Kina som en okkupasjonsmakt (selv om mange har sympatier for bevegelser for større selvstyre eller løsriving av enkelte provinser som Tibet eller Xinjiang). Sånn sett vil ikke problemstillingen være den samme her (selv om man klart burde tenke gjennom menneskerettighetssituasjonen når man handler med Kina.)
Tibet har da aldri vært en kinesisk provins.
Tibet var en selvstendig stat til Kina gikk til angrep og overtok makten der.
Ødela tibetansk kultur og tvangsinflyttet 1 million kinesere dit.

Så bort forklaringen holder ikke.
Nå er det faktisk slik at Tibet er folkerettslig anerkjent som en del av Kina. Men jeg støtter gjerne et krav om selvstendighet for Tibet dersom det er det tibetanerne krever. Men det er ikke det for eksempel Dalai Lama krever:

That said, in 2005, the Dalai Lama said that "Tibet is a part of the People's Republic of China. It is an autonomous region of the People's Republic of China. Tibetan culture and Buddhism are part of Chinese culture. Many young Chinese like Tibetan culture as a tradition of China".[81]. The Dalai Lama also stated in 2008 that he wishes only for Tibetan autonomy, and not separation from China, under certain conditions, like freedom of speech and expression, genuine self-rule, and control over ethnic makeup and migration in all areas claimed as historical Tibet.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am


Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Hva med whataboutisme og avsporing?

Men OK: Hvor høyt jeg sitter, har vel ikke mye med saken å gjøre. Når det gjelder dine krav til min konsekvens, er det bare ganske enkelt slik at jeg bestemmer hvem som skal tjene mine stakkars kroner.
Og som Nigo skriver - varer fra okkupert område bør naturligvis merkes. Jeg kjenner ikke til noen spesiell import fra Kypros - gjør du? Det måtte i så fall ha vært på innvandrerbutikker, men jeg har ikke sett noe spesielt der heller.
Jeg kjenner ikke til at Kina regnes som okkupasjonsmakt, men det samme gjelder naturligvis dem i så fall.

Uansett kjøper jeg ikke varer fra Israel. Det er det ingen tvil om at det foreligger okkupasjon. Og det er kjent hvordan herrefolket behandler urinnvånerne. Jeg kjøper forresten ikke noe fra Marokko heller.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Keva skrev: tor jun 16, 2022 9:19 am Endelig kommer det i gang merking av varer som er produsert i israelske bosettinger på andre folks område.
Miffere og andre apologeter hyler og skriker selvsagt, men endringen kommer nok.
Fra nå av kan i alle fall folk se hva de kjøper. Men for én gangs skyld er jeg helt på linje med Palestinakomiteen: Varene fra okkupert område er nærmest for tyvegods å regne, og burde ikke blitt importert i det hele tatt. Men våre myndigheter er alt for unnfallende overfor Israel, dessverre.

For min personlige del spiller det ingen rolle; jeg kjøper ikke noe fra Israel i det hele tatt, om jeg kan unngå det. (Ikke fra Marokko heller, for den del.)
Jeg antar det er lover som sier at alle varer skal merkes med navnet på det landet der disse varene er produsert, og at disse lovene gjelder for alle uten forskjell. Made in Norway, Made in Italy, Made in Germany osv.

Se på "norske" sportsklær:

"Det er ikke få norske idrettshelter som har gitt navn til norske merkeklær: Ulvang, Dæhlie, Kari Traa, Johaug, Tufte - og nå kommer også Northug etter. Dette bare for å nevne noen. Så har vi selvsagt også andre norske merker innenfor samme sjanger, som Bergans og Norrøna.

Det er ikke urimelig å tenke «norsk» når man hører disse merkenavnene - kanskje spesielt når det kommer til idrettsheltene som vi forbinder med norske flagg på brystet.

Men hvor «norske» er egentlig disse norske sportsklærne? Hvor stor del av produksjonen er det egentlig som foregår i Norge?

«Designed in Norway. Made in China» "

https://dinside.dagbladet.no/fritid/nor ... y/70838215

Jeg antar det er forbudt å merke disse klærne Made in Norway.

ORKLA er en norsk leverandør av matvarer, Bjelland fiskeboller, King Oscar sardiner, Stabbur-makrell er tradisjonell norsk mat, men jeg antar at det på hermetikkboksene står at de er produsert i Sverige. Noe annet er ulovlig.

Norske forlag utgir bøker på norsk for salg i Norge, og når man ser etter hvor bøkene er trykket og innbundet, er det svært ofte i Latvia, Sverige , Danmark osv. Det er loven som er slik.

Når det så kommer til Israel, er det plutselig antisemittisme å kreve at Israel, som alle andre her i verden, skal merke varer med rett opprinnelsesland.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Tojuling skrev: fre des 09, 2022 9:27 am


Hva med Kina og Tyrkia?

Man må jo væfekonsekvent når man sitter høyt.
Dette var visst whataobutism og avsporing..., Hahaha.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 395

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Tojuling skrev: lør des 10, 2022 1:54 am Tibet har da aldri vært en kinesisk provins.
Tibet var en selvstendig stat til Kina gikk til angrep og overtok makten der.
Ødela tibetansk kultur og tvangsinflyttet 1 million kinesere dit.
Man kan og bør kritisere Kina for mange forhold når det gjelder Tibet, men det forandrer ikke på at Tibet offisielt regnes som en del av Kina.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»