Drapsdømt dagmamma søker gjenopptakelse - ny rettsskandale under opprulling?

Svar
Haugzu

Drapsdømt dagmamma søker gjenopptakelse - ny rettsskandale under opprulling?

Legg inn av Haugzu »

I 2006 dør 13 måneder gamle Martine av omfattende hodeskader.
13 år etterpå, i 2019, dømmes firebarnsmoren Rita til fire års fengsel for drap.

Hendelsesforløp:
4. september 2006 ca. kl. 10:00 leveres Martine av moren til dagmamma Rita.
Rita har selv en unge på Martine sin alder og etter litt lek og mat reagerer Rita på Martine sin oppførsel. Hun spiser lite, virker trøtt og henger med hodet.
Rita tar kontakt med mor som kommer tilbake og sammen ringer de etter ambulanse.
Martine dør av hodeskader på Rikshospitalet.

Veien til domfellelse har mildt sagt vært kronglete:
- Noen måneder etter dødsfallet siktes Rita.
- Saken henlegges på bevisets tilling; umulig å fastslå om hodeskadene inntraff før eller etter avlevering hos dagmamma.
- 2014: Martine sine foreldre tar kontakt med Stine Sofies Stiftelse. Stiftelsens advokat legger press på politiet og ber om ny etterforskning.
- 2016: Riksadvokaten beslutter ny vurdering av saken.
- 2017: Statsadvokaten tar ut ny tiltale mot Rita.
- 2018: Rettssaken starter i Ringerike tingrett, Rita blir enstemmig frikjent. Saken ankes.
- 2019: Borgarting lagmannsrett dømmer Rita til 4års fengsel for drap, men én av dommerne er ikke overbevist og stemmer mot domfellelse.
- Saken ankes til høyesterett av forsvarerne, men blir avvist.
- 2020: Første gjenopptakelsesbegjæring sende til kommisjonen. Kommisjonen avviser gjenopptakelse, men er delt. Tre stemmer mot, to for.
- 2022: Andre gjenopptakelsesbegjæring ligger hos gjenopptakelseskommisjonen. Forsvarerteamet har innhentet vurderinger fra syv medisinsk sakkyndige og en professor i rettsmedisin, disse konkluderer med at det ikke kan fastslås om hodeskadene ble påført før eller etter avlevering hos dagmamma.

Er Rita uskyldig dømt? Eller kanskje ennå mer viktig - er det bevist utover enhver rimelig tvil at Rita er skyldig?

Stine Sofies Stiftelse har allerede fått en betydelig ripe i lakken etter måten den arbeidet mot gjenopptakelse og frikjenning av Viggo Kristiansen, kan Stiftelsen fortsette om den nå viser seg sterkt delaktig i et nytt justismord?


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... r-uskyldig
Sist redigert av Haugzu den ons des 14, 2022 7:51 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Benekting ? Nekte for noe som er pinlig å innrømme

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Er veldig mangen som vil bruke resten av livet på å holde en viss stolthet ved å benekte.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Rompetrollet skrev: ons des 14, 2022 7:53 pm Er veldig mangen som vil bruke resten av livet på å holde en viss stolthet ved å benekte.
Kan så være, men her er det strengt tatt to som nekter skyld - dagmamma og mor. Hvem har rett?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Haugzu skrev: ons des 14, 2022 7:48 pm
kan Stiftelsen fortsette om den nå viser seg sterkt delaktig i et nytt justismord?
Kanskje, kanskje ikke. Kan du forklare hvordan de muligens er sterkt delaktige i et nytt justismord?

Har de brukt midlene sine til å hindre at saken blir gjenopptatt? For bare det å legge press på myndighetene for å gjenoppta etterforskningen virker for meg ikke som om det skader rettssikkerheten.

Hvis dagmammaen er uskyldig (som jeg absolutt tenker at kan være mulig) så er det ikke Stine Sofies Stiftelse som er skyldige at hun ble dømt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

I Norge dømmer vi uten høndfaste bevis.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Jolla skrev: ons des 14, 2022 7:55 pm
Haugzu skrev: ons des 14, 2022 7:48 pm
kan Stiftelsen fortsette om den nå viser seg sterkt delaktig i et nytt justismord?
Kanskje, kanskje ikke. Kan du forklare hvordan de muligens er sterkt delaktige i et nytt justismord?

Har de brukt midlene sine til å hindre at saken blir gjenopptatt? For bare det å legge press på myndighetene for å gjenoppta etterforskningen virker for meg ikke som om det skader rettssikkerheten.

Hvis dagmammaen er uskyldig (som jeg absolutt tenker at kan være mulig) så er det ikke Stine Sofies Stiftelse som er skyldige at hun ble dømt.
Jeg har ingen informasjon utover at de var involvert, ref. artikkelen i VG. Om de var sterkt/kritikkverdig involvert gjenstår å se. Måten stiftelsen virker å ha motarbeidet en gjenopptakelse for Viggo Kristiansen er skadelig for rettssikkerheten.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Jolla skrev: ons des 14, 2022 7:55 pm
Haugzu skrev: ons des 14, 2022 7:48 pm
kan Stiftelsen fortsette om den nå viser seg sterkt delaktig i et nytt justismord?
Kanskje, kanskje ikke. Kan du forklare hvordan de muligens er sterkt delaktige i et nytt justismord?

Har de brukt midlene sine til å hindre at saken blir gjenopptatt? For bare det å legge press på myndighetene for å gjenoppta etterforskningen virker for meg ikke som om det skader rettssikkerheten.

Hvis dagmammaen er uskyldig (som jeg absolutt tenker at kan være mulig) så er det ikke Stine Sofies Stiftelse som er skyldige at hun ble dømt.
Har hun ikke begjært gjenopptatt sak en gang tidligere og blitt avvist..da er det vesentlig å spørre , er det media som skal etterforske saker i dette landet ? Alle sakene som er gjenopptatt er blitt det etter media påtrykk.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Rompetrollet skrev: ons des 14, 2022 8:09 pm
Jolla skrev: ons des 14, 2022 7:55 pm
Haugzu skrev: ons des 14, 2022 7:48 pm
kan Stiftelsen fortsette om den nå viser seg sterkt delaktig i et nytt justismord?
Kanskje, kanskje ikke. Kan du forklare hvordan de muligens er sterkt delaktige i et nytt justismord?

Har de brukt midlene sine til å hindre at saken blir gjenopptatt? For bare det å legge press på myndighetene for å gjenoppta etterforskningen virker for meg ikke som om det skader rettssikkerheten.

Hvis dagmammaen er uskyldig (som jeg absolutt tenker at kan være mulig) så er det ikke Stine Sofies Stiftelse som er skyldige at hun ble dømt.
Har hun ikke begjært gjenopptatt sak en gang tidligere og blitt avvist..da er det vesentlig å spørre , er det media som skal etterforske saker i dette landet ? Alle sakene som er gjenopptatt er blitt det etter media påtrykk.
Det stemmer. Kommisjonen var delt - 3 mot 2, da foreligger det åpenbart en tvilssituasjon.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Var bare en tanke fra meg ..og det kommer så mangen rare tanker flyvende inn i mitt hode ..ville bare dele den med Jolla 🙂

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Justice 97 skrev: ons des 14, 2022 8:13 pm Kommisjonen har dummet seg ut før, for å si det sånn.
Ja , og endret etter media påtrykk..den 4rde statsmakt , som er blitt til den både første , andre og tredje..innsetter og avsetter regjeringer , statsråder , foretar den EGENTLIGE etterforskningen av straffesaker osv..
Musk avgjør hvilken politikere som skal ha tilgang til sosiale media...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»