Baneheiadrapene

Svar
Haugzu

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av Haugzu »

Solvgutt1 skrev: tor des 15, 2022 2:36 pm Når skal Mehl snakke?
Spent på kjolevalget!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Solvgutt1 skrev: tor des 15, 2022 2:36 pm Når skal Mehl snakke?
Skal hun beklage denne gangen, eller skal hun forklare hvorfor hun ikke trenger å beklage?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

storpeder skrev: tor des 15, 2022 2:22 pm

Vanskelig å skjønne argumentet ditt. Som du selv påpeker er det en høy terskel for hva som skal til for å offentliggjøre navn på personer som dømmes. I de verste sakene, som drap, kommer navnene ofte frem, og det er jo en helt annen sak.

Navnene til ukjente personer som begår overgrep før umyndighetsalder blir ikke offentliggjort, og man kan heller spørre deg om du mener man bør offentliggjøre navnene til alle som får dommer i Norge.

Men i alle tilfeller fungerer det jo ikke slik, og poenget her er at VK aldri ville ha blitt noen offentlig person uten å feilaktig bli involvert i Baneheia-saken. Ergo skulle den stigmatiseringen og uthengingen han vil bli utsatt for resten av livet ikke ha skjedd, noe som har betydning når man vurderer også de fremtidige konsekvensene av justismordet.
Ja, dette er vanskelig, i og med at han ble uskyldig dømt, men dette ble det jo mye skriverier om før han ble dømt, som en parallell til hans interesse for små barn.I ettertid kan man si at det var feil å dra frem denne saken, men vi lever ikke i ettertid.

Personlighetsforstyrrelse og pedofile trekk hos Kristiansen:

Viggo Kristiansen har en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Det er en av flere konklusjoner til de psykiatrisk sakkyndige i Baneheiasaken , som har undersøkt Kristiansen. Kristiansen har også pedofile trekk.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... ristiansen

Mehell

Legg inn av Mehell »

Guttorm123 skrev: tor des 15, 2022 2:44 pm
storpeder skrev: tor des 15, 2022 2:22 pm

Vanskelig å skjønne argumentet ditt. Som du selv påpeker er det en høy terskel for hva som skal til for å offentliggjøre navn på personer som dømmes. I de verste sakene, som drap, kommer navnene ofte frem, og det er jo en helt annen sak.

Navnene til ukjente personer som begår overgrep før umyndighetsalder blir ikke offentliggjort, og man kan heller spørre deg om du mener man bør offentliggjøre navnene til alle som får dommer i Norge.

Men i alle tilfeller fungerer det jo ikke slik, og poenget her er at VK aldri ville ha blitt noen offentlig person uten å feilaktig bli involvert i Baneheia-saken. Ergo skulle den stigmatiseringen og uthengingen han vil bli utsatt for resten av livet ikke ha skjedd, noe som har betydning når man vurderer også de fremtidige konsekvensene av justismordet.
Ja, dette er vanskelig, i og med at han ble uskyldig dømt, men dette ble det jo mye skriverier om før han ble dømt, som en parallell til hans interesse for små barn.I ettertid kan man si at det var feil å dra frem denne saken, men vi lever ikke i ettertid.

Personlighetsforstyrrelse og pedofile trekk hos Kristiansen:

Viggo Kristiansen har en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Det er en av flere konklusjoner til de psykiatrisk sakkyndige i Baneheiasaken , som har undersøkt Kristiansen. Kristiansen har også pedofile trekk.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... ristiansen
Det er vel psykologer i etterkant som har sagt at VK ikke viser noen pedofile trekk, eller er det jeg som husker feil her?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mehell skrev: tor des 15, 2022 2:46 pm
Guttorm123 skrev: tor des 15, 2022 2:44 pm
storpeder skrev: tor des 15, 2022 2:22 pm

Vanskelig å skjønne argumentet ditt. Som du selv påpeker er det en høy terskel for hva som skal til for å offentliggjøre navn på personer som dømmes. I de verste sakene, som drap, kommer navnene ofte frem, og det er jo en helt annen sak.

Navnene til ukjente personer som begår overgrep før umyndighetsalder blir ikke offentliggjort, og man kan heller spørre deg om du mener man bør offentliggjøre navnene til alle som får dommer i Norge.

Men i alle tilfeller fungerer det jo ikke slik, og poenget her er at VK aldri ville ha blitt noen offentlig person uten å feilaktig bli involvert i Baneheia-saken. Ergo skulle den stigmatiseringen og uthengingen han vil bli utsatt for resten av livet ikke ha skjedd, noe som har betydning når man vurderer også de fremtidige konsekvensene av justismordet.
Ja, dette er vanskelig, i og med at han ble uskyldig dømt, men dette ble det jo mye skriverier om før han ble dømt, som en parallell til hans interesse for små barn.I ettertid kan man si at det var feil å dra frem denne saken, men vi lever ikke i ettertid.

Personlighetsforstyrrelse og pedofile trekk hos Kristiansen:

Viggo Kristiansen har en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Det er en av flere konklusjoner til de psykiatrisk sakkyndige i Baneheiasaken , som har undersøkt Kristiansen. Kristiansen har også pedofile trekk.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... ristiansen
Det er vel psykologer i etterkant som har sagt at VK ikke viser noen pedofile trekk, eller er det jeg som husker feil her?
Det er riktig, og denne psykiatriske behandlere var jo farget av at han "visste" at Kristiansen hadde voldtatt to små jenter på det groveste. Han hadde med andre feil utgangspunkt når han skulle gjøre vurderinger av Kristiansen. Likevel stiller han ikke diagnosen "pedofil". Kun at han har pedofile trekk.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Guttorm123 skrev: tor des 15, 2022 2:44 pm
storpeder skrev: tor des 15, 2022 2:22 pm

Vanskelig å skjønne argumentet ditt. Som du selv påpeker er det en høy terskel for hva som skal til for å offentliggjøre navn på personer som dømmes. I de verste sakene, som drap, kommer navnene ofte frem, og det er jo en helt annen sak.

Navnene til ukjente personer som begår overgrep før umyndighetsalder blir ikke offentliggjort, og man kan heller spørre deg om du mener man bør offentliggjøre navnene til alle som får dommer i Norge.

Men i alle tilfeller fungerer det jo ikke slik, og poenget her er at VK aldri ville ha blitt noen offentlig person uten å feilaktig bli involvert i Baneheia-saken. Ergo skulle den stigmatiseringen og uthengingen han vil bli utsatt for resten av livet ikke ha skjedd, noe som har betydning når man vurderer også de fremtidige konsekvensene av justismordet.
Ja, dette er vanskelig, i og med at han ble uskyldig dømt, men dette ble det jo mye skriverier om før han ble dømt, som en parallell til hans interesse for små barn.I ettertid kan man si at det var feil å dra frem denne saken, men vi lever ikke i ettertid.

Personlighetsforstyrrelse og pedofile trekk hos Kristiansen:

Viggo Kristiansen har en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Det er en av flere konklusjoner til de psykiatrisk sakkyndige i Baneheiasaken , som har undersøkt Kristiansen. Kristiansen har også pedofile trekk.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... ristiansen
Disse vurderingene fra 2000-2001 henger jo tett sammen med at man trodde han var skyldig i drapene/voldtektene i Baneheia-saken.

Jeg sier ikke det var feil å trekke frem sakene fra 90-tallet den gang, siden han jo var tiltalt for og de fleste overbevist om at han var skyldig i Baneheia-saken. Men konsekvensen av justismordet er altså at han har fått offentlighet rundt forhold begått før myndighetsalder, som kvalifiserte til 10 mnd fengsel, og ingen andre blir hengt ut for slikt i offentligheten. Det er avgjort noe som må vektlegges, kan vanskelig tenke meg at man skal hoppe bukk over det. Ergo kan han, ironisk nok, få en høyere erstatningssum enn dersom han aldri hadde begått overgrep.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Prosessen med å gi Kristiansen erstatning kan bli lang sier Kristiansens advokat. Og antyder at et forskudd burde være på plass.

Det er jeg helt enig i. Så sivilrettsforvaltningen og Kristiansen burde klare å bli enig om en minstesum som han ganske rask burde få utbetalt. 10 millioner burde f.eks. være uproblematisk å bli enige om som forskudd. Så kan man krangle i retten om resten (og størsteparten) av den totale erstatningssummen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

oddvar_kjempebra skrev: tor des 15, 2022 3:43 pm Prosessen med å gi Kristiansen erstatning kan bli lang sier Kristiansens advokat. Og antyder at et forskudd burde være på plass.

Det er jeg helt enig i. Så sivilrettsforvaltningen og Kristiansen burde klare å bli enig om en minstesum som han ganske rask burde få utbetalt. 10 millioner burde f.eks. være uproblematisk å bli enige om som forskudd. Så kan man krangle i retten om resten (og størsteparten) av den totale erstatningssummen.
Moen og Liland fikk 18.7 og 17.7 om vi regner om til nåtidens verdi mtp oppreisning alene. 10 mill uproblematisk tatt i betraktning at Viggo er utsatt for minst like stort justismord.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Var det alt fra Mehl? Haha. Verste jeg har sett. Parodi.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Haugzu skrev: tor des 15, 2022 7:05 pm Var det alt fra Mehl? Haha. Verste jeg har sett. Parodi.
Hva savnet du?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Solvgutt1 skrev: tor des 15, 2022 7:07 pm
Haugzu skrev: tor des 15, 2022 7:05 pm Var det alt fra Mehl? Haha. Verste jeg har sett. Parodi.
Hva savnet du?
Tja, kanskje hun kunne presenterte noe som var litt mer enn hei, beklager, takk. Virka bare helt merkelig.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syns uttalelsen var bra, og fremsto oppriktig. Så skal hun bedømmes etter hvordan granskningen blir og der bør Stortinget også være fremme i skoene.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Haugzu skrev: tor des 15, 2022 7:12 pm
Solvgutt1 skrev: tor des 15, 2022 7:07 pm
Haugzu skrev: tor des 15, 2022 7:05 pm Var det alt fra Mehl? Haha. Verste jeg har sett. Parodi.
Hva savnet du?
Tja, kanskje hun kunne presenterte noe som var litt mer enn hei, beklager, takk. Virka bare helt merkelig.
Hva er det hun skulle presentert nå? Hadde hun ikke beklaget etter frifinnelsen, så hadde det vært et evig gnål om dette. Noe særlig mer enn det kan hun ikke gjør nå. Det pågår en granskning som justisministeren ikke bare kan kuppe for å vise hvor flink hun er. Derfor kan ikke ikke trekke noen andre konklusjoner enn at det har blitt begått et justismord, og at det må beklages av staten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

stc887 skrev: tor des 15, 2022 3:55 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor des 15, 2022 3:43 pm Prosessen med å gi Kristiansen erstatning kan bli lang sier Kristiansens advokat. Og antyder at et forskudd burde være på plass.

Det er jeg helt enig i. Så sivilrettsforvaltningen og Kristiansen burde klare å bli enig om en minstesum som han ganske rask burde få utbetalt. 10 millioner burde f.eks. være uproblematisk å bli enige om som forskudd. Så kan man krangle i retten om resten (og størsteparten) av den totale erstatningssummen.
Moen og Liland fikk 18.7 og 17.7 om vi regner om til nåtidens verdi mtp oppreisning alene. 10 mill uproblematisk tatt i betraktning at Viggo er utsatt for minst like stort justismord.
TV2 melder at forsvarerne vil be om fem millioner i forskudd.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!

CrimsonKing

Legg inn av CrimsonKing »

Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
Tipset du politiet om dette beviset? Skandale at han ble løslatt :roll:

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
For en døv kommentar på en slik dag. Løk.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Emilie (12) med tale til "Viggo".

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

KingKongHalvor skrev: tor des 15, 2022 7:36 pm
Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
For en døv kommentar på en slik dag. Løk.
Ja det synes nok hun som han forgrep seg på også!
Han er en dømt overgriper, just face it!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 8:04 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 15, 2022 7:36 pm
Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
For en døv kommentar på en slik dag. Løk.
Ja det synes nok hun som han forgrep seg på også!
Han er en dømt overgriper, just face it!
Jeg stopper her, dette gir ingen mening.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 8:04 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 15, 2022 7:36 pm
Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
For en døv kommentar på en slik dag. Løk.
Ja det synes nok hun som han forgrep seg på også!
Han er en dømt overgriper, just face it!
For hver slik kommentar så stiger erstatningsbeløpet hans, så bare fortsett du.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

GoingKronos skrev: tor des 15, 2022 7:13 pm Syns uttalelsen var bra, og fremsto oppriktig. Så skal hun bedømmes etter hvordan granskningen blir og der bør Stortinget også være fremme i skoene.
Veldig enig. Synes hun leverte den uforbeholdne unnskyldningen med innlevelse

HarryH

Legg inn av HarryH »

seriemester2013 skrev: tor des 15, 2022 9:05 pm
GoingKronos skrev: tor des 15, 2022 7:13 pm Syns uttalelsen var bra, og fremsto oppriktig. Så skal hun bedømmes etter hvordan granskningen blir og der bør Stortinget også være fremme i skoene.
Veldig enig. Synes hun leverte den uforbeholdne unnskyldningen med innlevelse
Hiver meg på den. Er ikke videre begeistret for Mehl, men dette synes jeg var veldig bra levert av henne. Det virket ektefølt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 8:04 pm
KingKongHalvor skrev: tor des 15, 2022 7:36 pm
Oslogg123 skrev: tor des 15, 2022 7:16 pm Var vel bare et tidsspørsmål før denne overgriperen hadde begått noe annet straffbart så hadde nok blitt noen år i buret på kødden uansett!
For en døv kommentar på en slik dag. Løk.
Ja det synes nok hun som han forgrep seg på også!
Han er en dømt overgriper, just face it!
Er du for dødsstraff? Eller i det minste livstid i fengsel uten mulighet for løslatelse?
Man skal ikke få nye muligheter når man har sonet sin straff?
VK har innrømmet, blitt dømt for, og sonet dommen for overgrepene. Han har også beklaget og vist stor anger for hans handlinger. Just face it.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

HarryH skrev: tor des 15, 2022 9:29 pm
seriemester2013 skrev: tor des 15, 2022 9:05 pm
GoingKronos skrev: tor des 15, 2022 7:13 pm Syns uttalelsen var bra, og fremsto oppriktig. Så skal hun bedømmes etter hvordan granskningen blir og der bør Stortinget også være fremme i skoene.
Veldig enig. Synes hun leverte den uforbeholdne unnskyldningen med innlevelse
Hiver meg på den. Er ikke videre begeistret for Mehl, men dette synes jeg var veldig bra levert av henne. Det virket ektefølt.
Enig her også. Jeg sa noe sarkastisk at jeg ventet på en forklaring om hvofor det ikke skulle komme en beklagelse. Men dette var noe helt annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Emlie (snart 30), kjent fra realityprogrammer, nå justisminister, klarte å levere en troverdig beklagelse i pressekonferansen, som strategisk var lagt til kl 19:00, så hun fikk komme med rett på topp i Dagsrevyen.

Ellers så jeg ikke alt, men kunne vel være greit å ta med, i alle fall i en i en bisetning at han er dømt for noe annet også - ikke fordi det endrer denne store skandalen, eller at jeg på noen som helst måte selv er opptatt av det - men jeg tror det er litt feil av mediene å ikke nevne det også, fordi da får man slike utslag som man ser her og man så i sosiale medier - også blant toppolitikere, at han er en overgriper - og derfor er det ikke synd på ham...

.. nå man forsøker å skjule deler av sannheten, skapes det et lite trykk av misnøye og følelse av vel mye skjønnmaling av personen Viggo.

Håper virkelig nå at han får et bra liv resten av tiden - og at millionene kommer ham til gode, og ikke blir en belastning. Gode medhjelpere og støtte har han hatt nok av - og det er fint.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DoktorS skrev: tor des 15, 2022 10:08 pm Emlie (snart 30), kjent fra realityprogrammer, nå justisminister, klarte å levere en troverdig beklagelse i pressekonferansen, som strategisk var lagt til kl 19:00, så hun fikk komme med rett på topp i Dagsrevyen.

Ellers så jeg ikke alt, men kunne vel være greit å ta med, i alle fall i en i en bisetning at han er dømt for noe annet også - ikke fordi det endrer denne store skandalen, eller at jeg på noen som helst måte selv er opptatt av det - men jeg tror det er litt feil av mediene å ikke nevne det også, fordi da får man slike utslag som man ser her og man så i sosiale medier - også blant toppolitikere, at han er en overgriper - og derfor er det ikke synd på ham...

.. nå man forsøker å skjule deler av sannheten, skapes det et lite trykk av misnøye og følelse av vel mye skjønnmaling av personen Viggo.

Håper virkelig nå at han får et bra liv resten av tiden - og at millionene kommer ham til gode, og ikke blir en belastning. Gode medhjelpere og støtte har han hatt nok av - og det er fint.
Hva er det du prater om? Mediene har jo skrevet og rapportert om de andre forholdene han er dømt for. Og det hele tiden. Også i dag.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Kristiansen har virket uskyldig med relativ sannsynlighet pga. mobilbevisa. Men det var alle de nye DNA bevisa mot Andersen som var helt overbevisende.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

DoktorS skrev: tor des 15, 2022 10:08 pm
Ellers så jeg ikke alt, men kunne vel være greit å ta med, i alle fall i en i en bisetning at han er dømt for noe annet også - ikke fordi det endrer denne store skandalen, eller at jeg på noen som helst måte selv er opptatt av det - men jeg tror det er litt feil av mediene å ikke nevne det også, fordi da får man slike utslag som man ser her og man så i sosiale medier - også blant toppolitikere, at han er en overgriper - og derfor er det ikke synd på ham...

.. nå man forsøker å skjule deler av sannheten, skapes det et lite trykk av misnøye og følelse av vel mye skjønnmaling av personen Viggo.
Dette var merkelig, NRK og de fleste andre medier sendte altså direkte fra rettsaken nå og hele domsavsigelsen der 80% altså omhandlet overgrepene fra hans ungdom. Det har vært skrevet en rekke saker der det har vært diskutert hvor mye straff han fortjente for det. Det har ikke vært mulig å unngå å få det med seg rett og slett.

Så skal selvsagt ikke en justisminister si noe om det, akkurat som hun ikke sier noe om alle de andre som blir dømt i rettssaler rundt om i landet, hun uttalte seg om det verste justismordet vi har hatt i landet og bare om det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Selvsagt er det nevnt i andre medier, men det var ikke nevnt i Dagsrevyens 12 minutter lange reportasje i dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»